abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44277261
Is (hardcore) Libertarisme een volstrekte utopie? #2

Wegens succes geprolongeerd…….

Vervolgtopic van Is (hardcore) Libertarisme een volstrekte utopie?

OP eerste topic:
quote:
Dat vraag ik mij namelijk af....Om die vraag proberen te beantwoorden begin ik eerst met de vraag :

Wat is het libertarisme?

Definitie:
[..]

Zwakheden....

1 Mijn inziens schuilt in deze definitie tegelijkertijd een grote zwakheid van deze leer: Het initiëren van geweld, dwang en fraude is niet toegestaan. Je kan dit dan wel initiëren, maar hoe ga je dat handhaven.....

2 Uitgangpunt van het libertarisme is vrijheid. Dat klinkt heel goed en nobel, maar aan vrijheid zitten namelijk ook grenzen. Als ik namelijk alle vrijheid mij ga toe-eigenen, dan zal dat ten koste kunnen gaan van de vrijheden van anderen. Moet de vrijheid van het individu niet gewoon ophouden daar waar de vrijheid van anderen in het gedrang komen? En kan vrijheid uiteindelijk niet al te vaak eindigen in eigenrichting: burgers lossen ten alle tijden hun problemen op. Bijvoorbeeld als iemand je iets wilt aandoen...

3 Vrijheid en markt. De markt als wondermiddel in een economie en samenleving. Randvoorwaarde is echter dat de markt echter volledig vrij moet zijn om goed te kunnen functioneren...Ook hierin zit een zwakte. Als zouden we ons land zonder overheid een volledige vrije markt economie gunnen, dan nog lopen we tegen een andere overheid aan: de dwangbuis die Europa heet...Genoeg marktverstorende elementen die overblijven. Gevolg: niet of niet goed functionerende markt zal ten koste gaan van groepen mensen in de samenleving...Verder wordt de Nederlandse economie steeds meer mondiaal; we hebben met heel veel landen economisch verkeer en jawel ook met hun regels en beperkingen te maken......

4 Uit punt 3 volgt dat het Libertarisme allen kan functioneren als de meeste landen ook geen overheden kennen.......Aangezien dat ik geen land ter wereld ken waar geen overheid is, wordt dit toch wel erg lastig....

Kortom: het libertarisme is een nobel streven maar een volstrekte utopie.....

Hoe denken jullie daarover?

ps: Henri doe je best, he
pi_44277358
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar Henri, als dat bedrijf nou zo groot wordt asl de overheid, denk je dan niet dat het bedrijf dan net zoveel macht gaat toe-eigenen?
Nee dat denk ik niet want dan zal ze niet lang groot meer zijn.
quote:
Is het probleem van de overheid niet slechts dat het een grote "entiteit"is?
Nee, nogmaals het probleem is dat zij eenzijdig dwang en geweld gebruikt om haar doelen te bereiken.
pi_44277402
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

waarom denk je dat er geen grote machtsblokken onstaan zonder overheid? Grote machtsblokkken onstaan ook in de vrij markt......Kijk maar eens om je heen. Hoe ga je dat tegen?
pi_44277529
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Want?
quote:
Nee, nogmaals het probleem is dat zij eenzijdig dwang en geweld gebruikt om haar doelen te bereiken.
"Eenzijdig"?

En hoezo vertrouw je erop dat "zij" dat doen?
pi_44277545
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:12 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

waarom denk je dat er geen grote machtsblokken onstaan zonder overheid? Grote machtsblokkken onstaan ook in de vrij markt......Kijk maar eens om je heen. Hoe ga je dat tegen?
marktwerking

En een bedrijf kan heel lang groot blijven ondanks misstanden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_44277749
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat bedoel je precies met 'machtsblokken'? Ik zie in de vrije markt geen gewapende bedrijven die hun klanten tot consumeren dwingen of die concurrenten aanvallen.
pi_44277775
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met 'machtsblokken'? Ik zie in de vrije markt geen gewapende bedrijven die hun klanten tot consumeren dwingen of die concurrenten aanvallen.
Stel dat een bedrijf de monopolie over het wegenstelsel heeft. Die kan dan achterlijk hoge tarieven vragen. Wat dan?
Zyggie.
pi_44277784
quote:

[..]
Ik zie in de vrije markt geen gewapende bedrijven die hun klanten tot consumeren dwingen of die concurrenten aanvallen.
De maffia, maar dat terzijde: Waar komt jouw vertrouwen vandaan dat een bedrijf niets fouts zal doen?
pi_44277789
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:28 schreef Zyggie het volgende:
Stel dat een bedrijf de monopolie over het wegenstelsel heeft. Die kan dan achterlijk hoge tarieven vragen. Wat dan?
Dan ontstaat er ruimte voor alternatieven.
pi_44277815
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:28 schreef Puzzelaar het volgende:
De maffia, maar dat terzijde: Waar komt jouw vertrouwen vandaan dat een bedrijf niets fouts zal doen?
Ik heb nooit beweerd, en zal nooit beweren, dat een bedrijf niets fouts zal doen. Wel zal een bedrijf op de vrije markt veel beter gecorrigeerd kunnen worden, door haar klanten, dan een overheid.
pi_44277900
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:28 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Stel dat een bedrijf een monopolie heeft in een vrije markt (nog nooit van gehoord trouwens), zal men zich nog altjid moeten schikken naar de wil van de consument, omdat het anders wel heel makkelijk wordt om met een concurrerend bedrijf succes te boeken. M.a.w. als bedrijf X in de vrije markt een heel erg dominante positie heeft, en men gaat ineens de prijzen met 25% verhogen zonder dat de kwaliteit verbetert, zal er onmiddelijk een ondernemer zijn die bloed ruikt, en bovendien zeker weet dat het mogelijk is om de dienst goedkoper aan te laten bieden door zijn bedrijf Y. Bedrijf X zal worden afgestraft.

Echter is dit een onzinverhaal, omdat bedrijf X dondersgoed weet dat concurrenten op de loer liggen, en men dus geen NS-praktijken kan gaan hanteren.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_44277954
Trouwens een mooi voorbeeld is de recente prijzenoorlog in de supermarkten, een rechtstreeks gevolg van het handelen van bijvoorbeeld AH, wat jarenlang op zijn luie reet had gelegen. De opkomst van de Aldi's en Lidl's heeft de AH gedwongen om de prijzen te verlagen.

Hetzelfde zie je in de telecomsector, waar nu op wonderbaarlijke wijze de prijzen voor het analoge net verlaagd worden, per 1 februari nog veel meer, wat decennialang onmogelijk leek te zijn toen Tele2, Pretium en kompanen er nog niet waren. Verbazingwekkend zeg.
  zaterdag 9 december 2006 @ 16:37:08 #13
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44277970
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:33 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Stel dat een bedrijf een monopolie heeft in een vrije markt (nog nooit van gehoord trouwens), zal men zich nog altjid moeten schikken naar de wil van de consument, omdat het anders wel heel makkelijk wordt om met een concurrerend bedrijf succes te boeken. M.a.w. als bedrijf X in de vrije markt een heel erg dominante positie heeft, en men gaat ineens de prijzen met 25% verhogen zonder dat de kwaliteit verbetert, zal er onmiddelijk een ondernemer zijn die bloed ruikt, en bovendien zeker weet dat het mogelijk is om de dienst goedkoper aan te laten bieden door zijn bedrijf Y. Bedrijf X zal worden afgestraft.

Echter is dit een onzinverhaal, omdat bedrijf X dondersgoed weet dat concurrenten op de loer liggen, en men dus geen NS-praktijken kan gaan hanteren.
Ok je hebt een punt. Maar denk eens aan fusies/overnames? Ook geef ik juist het voorbeeld van vervoer, omdat dat nogal kostbare investeringen vereist. Als je dus eenmaal een traject in handen hebt dat essentieel is, kun je makkelijk winst verkrijgen. Dit lijkt mij een voorbeeld van iets dat overheidscontrole moet hebben.
Zyggie.
pi_44277976
quote:

[..]

Nee niet met fysieke wapens maar met strategische wapens. Of noem het maar informele macht. Een grotere organisatie heeft doorgaans meer macht......

Machtsblokken: deze onstaan doordat bedrijven maar al te zeer de drang hebben tot groter te willen worden. Ze willen niets ander dan een zo groot mogelijk deel van de markt. Ze kunnen groeien door concurrentie op prijs, maar tegenwoordig gaan ze steeds vaker op een agressieve overnamepad. Ze worden dan zo groot dat er op eengegeven moment geen sprake meer is van een eerlijke concurentie....

Thans hebben we een NMA als scheidsrechter. Het is het ultieme bewijs dat een vrije markt wel degelijk schaduwkanten kent. Er is dus een autoriteit nodig om het in goede banen te leiden. In dit geval de overheid dus.

pi_44278027
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee niet met fysiek wapen maar met strategische wapen. Of noem het maar informele macht. Een grotere organisatie heeft doorgaans meer macht......

Machtsblokken: deze onstaan doordat bedrijven maar al te zeer de drang hebben tot groter. Ze willen niets ander dan een zo groot mogelijk deel van de markt. Ze kunnen groeien door concurrentie op prijs, maar tegenwoordig gaan ze steeds vaker op een agressieve overname pad. Ze worden dan zo groot dat er op eengegeven moment geen sprake meer is van een eelijke concurentie.

Thans hebben we een NMA als scheidsrechter. HEt is het ultieme bewijs dat een vrije markt wel degelijk schaduwkanten kent. Er is dus een autoriteit nodig om het in goede banen te leiden. In dit geval de overheid dus.
Het is helemaal niet zo gunstig om als bedrijf zo enorm groot te worden. Je creëert daarmee net zo'n logge organisatie als de meeste overheden zijn. Je ziet dan ook steeds vaker dat grote bedrijven bepaalde taken gaan afstoten en aan kleine bedrijven uitbesteden.

Een mededingingsautoriteit is in een echt vrije markt dan ook volmaakt overbodig.
pi_44278046
Oja Henri,

Erken je vanuit sociologisch oogpunt dat de mens behoefte heeft aan duidelijkheid, structuur en (moreel) gezag?
pi_44278067
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:37 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Ok je hebt een punt. Maar denk eens aan fusies/overnames? Ook geef ik juist het voorbeeld van vervoer, omdat dat nogal kostbare investeringen vereist. Als je dus eenmaal een traject in handen hebt dat essentieel is, kun je makkelijk winst verkrijgen. Dit lijkt mij een voorbeeld van iets dat overheidscontrole moet hebben.
Als je enige concurrent een product levert dat structureel 25% over de prijs zit, zal het niet zo moeilijk zijn investeerders te vinden.
pi_44278123
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Oja Henri,

Erken je vanuit sociologisch oogpunt dat de mens behoefte heeft aan duidelijkheid, structuur en (moreel) gezag?
In zekere zin ja, het rechtvaardigt echter geenszins een dwingende overheid, ik kies liever zelf voor organisaties die duidelijkheid en structuur bieden.
pi_44278166
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Het is helemaal niet zo gunstig om als bedrijf zo enorm groot te worden.
Dat vraag ik mij sterk af. Je ziet veruit de meeste bedrijven expasiedrift hebben. Hoe verklaar je dat dan....Je ziet grote multinationals wel degelijk op overname pad: want het is eten of gegeten worden.......

Expansie met als doel: MARKLEIDER te worden. De markt beheersen. Dus uitoefening van de MACHT.
quote:
Je creëert daarmee net zo'n logge organisatie als de meeste overheden zijn.
Ze worden logger en toch doen ze het. Met een doel dus.....
quote:
Je ziet dan ook steeds vaker dat grote bedrijven bepaalde taken gaan afstoten en aan kleine bedrijven uitbesteden.
Concern groeien echter per saldo als het gaat om omzet etc etz, want expansiedrift....Stilstand is achteruitgang is het credo, lijkt het..
quote:
Een mededingingsautoriteit is in een echt vrije markt dan ook volmaakt overbodig.
Klopt dat? Betekent een vrije markt automatisch dat statisch en dynamisch er een gezonde balans wordt bereikt...
  zaterdag 9 december 2006 @ 16:45:24 #20
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44278177
Ik denk dat echt grote bedrijven vaak zo groot worden door overheids-inmenging.
Het loont ondanks alle nadelen van een grote overhead een enorm bedrijf te zijn omdat je daarmee bij de overheid subsidies kan verkrijgen of concessies op grondstoffen. Of voordeliger belastingregelingen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_44278193
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

In zekere zin ja, het rechtvaardigt echter geenszins een dwingende overheid, ik kies liever zelf voor organisaties die duidelijkheid en structuur bieden.
Misschien raar Henri,

De mens is toch niet gewend hun autoriteit uit te zoeken?

Jij en ik hebben mijn ouders toch ook niet uitgekozen als kind zijnde?
pi_44278224
quote:

[..]

ik wel ik weet niet of jij bekend bent met shell
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_44278244
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:44 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat vraag ik mij sterk af. Je ziet veruit de meeste bedrijven expasiedrift hebben. Hoe verklaar je dat dan....Je ziet grote multinationals wel degelijk op overname pad: want het is eten of gegeten worden.......

Expansie met als doel: MARKLEIDER te worden. De markt beheersen. Dus uitoefening van de MACHT.
Wat bedoel je in dit geval met 'macht'? Welke macht heeft Coca-Cola?
quote:
Ze worden logger en toch doen ze het. Met een doel dus.....
Moeten zij weten.
quote:
Klopt dat? Betekent een vrije markt automatisch dat statisch en dynamisch er een gezonde balans wordt bereikt...
Ja.
pi_44278283
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:46 schreef EchtGaaf het volgende:
Misschien raar Henri,

De mens is toch niet gewend hun autoriteit uit te zoeken?

Jij en ik hebben mijn ouders toch ook niet uitgekozen als kind zijnde?
Je vindt het feit dat je je eigen ouders niet gekozen hebt rechtvaardiging voor een overheid om haar burgers te bestelen en markten te monopoliseren?
  zaterdag 9 december 2006 @ 16:50:34 #25
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44278298
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:41 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als je enige concurrent een product levert dat structureel 25% over de prijs zit, zal het niet zo moeilijk zijn investeerders te vinden.
En stel dat dat strucureel 5% is. Of dat er geen plek is voor meer rails en wegen.
Zyggie.
pi_44278340
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:50 schreef Zyggie het volgende:
En stel dat dat strucureel 5% is. Of dat er geen plek is voor meer rails en wegen.
Een vrije markt is itt een overheid erg inventief. Als een wegen-monopolist structureel teveel vraagt zullen er alternatieven verzonnen worden. Denk aan mini-helikoptertjes of iets dergelijks.
pi_44278373
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: erken je dat er multinationals zijn die de markt "dicteren"?
quote:
Ja.
Vrije markt heeft zijn randvoorwaarden. Er mogen geen belemmeringen zijn.

Mogelijke belemmeringen:

1 Van overheidswege nationaal en EU.
2 Anders, mondiaal en lokale belemeringen door autoriteiten elders.
3 anders..

Ben je het met me eens dat een vrije markt dus pertinent onmogelijk is?
pi_44278391
quote:
Kortom, zijn er eigenlijk mensen die wel tevreden zijn over de huidige staat van 't onderwijs?
Ongetwijfeld. Voor de mensen die dat niet zijn is er echter weinig bewegingsruimte, ondanks het mooie adagium van "vrijheid van onderwijs".
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  zaterdag 9 december 2006 @ 16:55:32 #29
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44278423
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:53 schreef EchtGaaf het volgende:

Laat ik het zo zeggen: erken je dat er multinationals zijn die de markt "dicteren"?
Erken jij dat het enorme voordelen heeft tov een overheden een multinational te zijn ?
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_44278430
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik moet je weer vragen wat je precies met 'dicteren' bedoelt. Geef 'ns een voorbeeld.
quote:
Vrije markt heeft zijn randvoorwaarden. Er mogen geen belemmeringen zijn.

Mogelijke belemmeringen:

1 Van overheidswege nationaal en EU.
2 Anders, mondiaal en lokale belemeringen door autoriteiten elders.
3 anders..

Ben je het met me eens dat een vrije markt dus pertinent onmogelijk is?
Nee, zeker niet. Je verhaal komt neer op: 'een vrije markt is onmogelijk want de overheid belemmert haar'. Ja hehe daar draait dus juist deze discussie om
pi_44278450
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je vindt het feit dat je je eigen ouders niet gekozen hebt rechtvaardiging voor een overheid om haar burgers te bestelen en markten te monopoliseren?
Antwoord: nee.

Maar ik zoek de overtuiging dat het zonder overheid alles beter wordt.

Maar stel je hebt gelijk: we worden er beter op. Zijn er desondanks er toch nadelen te noemen als je een samenleving zonder overheid hebt.....

Jij verwacht dan echt geen chaos?
pi_44278532
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:56 schreef EchtGaaf het volgende:
Antwoord: nee.

Maar ik zoek de overtuiging dat het zonder overheid alles beter wordt.

Maar stel je hebt gelijk: we worden er beter op. Zijn er desondanks er toch nadelen te noemen als je een samenleving zonder overheid hebt.....

Jij verwacht dan echt geen chaos?
Ik verwacht wel chaos als we morgen de overheid zouden afschaffen. Maar de vraag óf we naar een drastisch kleinere overheid toe zouden moeten lijkt mij afdoende beantwoord. Een belangrijkere vraag is dus: hoé?

En nee, ik beschouw het afschaffen van een overheid niet als een panacee tegen alle mogelijke problemen. Ik zie het als een verdere evolutie in de sociale ontwikkeling van de mensheid. Als een stap vooruit dus, niet als een stap terug, zoals sommige mensen schijnen te denken.
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:06:13 #33
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_44278696
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 14:51 schreef Puzzelaar het volgende:
Dus in wezen zijn we al libertarisch?
Nee. Jij stelde dat je als libertariër in Nederland vrij bent om een politieke partij op te richten of te vertrekken. Dat is echter een zeer beperkte vrijheid die zeker niet overeenkomt met wat men binnen het libertarisme onder vrijheid verstaat. Mijn stelling dat collectivisme een libertarische gemeenschap uitsluit blijft dus overeind.
quote:
Jij hebt alleen maar het lef nog niet om knopen door te hakken en zit te klagen dat de rest van Nederland zich moet aanpassen ipv als je echt een libertariër zou zijn, zou je Nederland BV zien als "een bedrijf" dat geen interesse in jou heeft. Jammer dan.
Waarom zou ik moeten vluchten? Dat is misschien een oplossing die goed in jouw straatje past, maar zij verandert niets aan de kern van het probleem.
pi_44278706
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik moet je weer vragen wat je precies met 'dicteren' bedoelt. Geef 'ns een voorbeeld.
Goeie

een multinaitonal doet aan expansie, want ze willen marktleider worden. Asl marktleider leidt je de markt (dat is triviaal) en heb je het grootste marktaandeel. Ben je het met mee eens dat je dan als consument dan steeds meer afhankelijk gaat worden van die marktleider? Immers zij dan gaan bepalen wat wij gaan kopen....Dit verschijnsle is je denk is wel bekend....Het is een vorm van macht....
quote:
Nee, zeker niet. Je verhaal komt neer op: 'een vrije markt is onmogelijk want de overheid belemmert haar'. Ja hehe daar draait dus juist deze discussie om
Inderdaad : het kip-ei -probleem......

Maar ik probeer het toch....:

1 Ik geef je het voordeel van de twijfel dat er zonder overheid een volledige vrije markt idd mogelijk is: met alle zegeningen die er dan zijn....
2 Maar in het geval dat er altijd een minimale overheid zal zijn, dan zal de markt dus altijd verstoord zijn, met alle gevolgens van dien. Eens?
3 Aangezien optie 2 veel reeler is dan optie 1 (want laten we gewoon eerlijk zijn, toch?) zal er dus altijd een haperende markt zijn: ben je het dan met me eens dat de zegeningen van de markt idd zwaar wordne ondermijnd
4 Is het marktmechanisme niet een extreem storingsgevoelig proces (door invloeden van buitenaf) en daarmee per definitie de vrije markt een utopie?
5 Is een supergoed geregelde markt nooit beter te krijgen dan een haperende vrije markt?

Hmmmm ik vraag je wel veel he,
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:07:11 #35
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44278714
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:54 schreef nostra het volgende:

[..]

Ongetwijfeld. Voor de mensen die dat niet zijn is er echter weinig bewegingsruimte, ondanks het mooie adagium van "vrijheid van onderwijs".
Tegelijk moet de kwaliteit van het onderwijs worden gewaarborgd.
Zyggie.
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:11:14 #36
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_44278834
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:07 schreef Zyggie het volgende:
Tegelijk moet de kwaliteit van het onderwijs worden gewaarborgd.
Daar heb je geen overheid voor nodig.
pi_44278855
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Een grote macht net als ibm microsoft GM etc.

Dat zijn allemaal bedrijven die meer macht hebben dan een overheid.
pi_44278857
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik verwacht wel chaos als we morgen de overheid zouden afschaffen. Maar de vraag óf we naar een drastisch kleinere overheid toe zouden moeten lijkt mij afdoende beantwoord. Een belangrijkere vraag is dus: hoé?
Ok, dat is duidelijk. Ik ben het wel met je eens dat de overheid nooit groter moet zijn dan strikt nodig. Want dan krijgt de overheid teveel macht. En je weet dat ik dat perse niet wil.....

Maar hoe....dat is idd de grote vraag........

Tja, henri , ik weet dat je het er niet mee eens bent, maar ik geloof soms toch wel degelijk in hybride oplossingen.......

Hoe kijk je bijvoorbeeld als een land als China: met een enorme opleving van de economie.......nog wel een hele lange weg te gaan hoor , begrijp me goed....Zie mensenrechten etc.....

Maar het land kent nog een zware overheid maar zie wat daar eens gebeurt....Pracht land aan het worden.....
quote:
En nee, ik beschouw het afschaffen van een overheid niet als een panacee tegen alle mogelijke problemen. Ik zie het als een verdere evolutie in de sociale ontwikkeling van de mensheid. Als een stap vooruit dus, niet als een stap terug, zoals sommige mensen schijnen te denken.
idd, mensen zullen dan veel meer een beroep op elkaar doen. En dat lijkt mij ook goed ja.
pi_44278872
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik wel ik weet niet of jij bekend bent met shell
pi_44278933
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:06 schreef EchtGaaf het volgende:
Goeie

een multinaitonal doet aan expansie, want ze willen marktleider worden. Asl marktleider leidt je de markt (dat is triviaal) en heb je het grootste marktaandeel. Ben je het met mee eens dat je dan als consument dan steeds meer afhankelijk gaat worden van die marktleider? Immers zij dan gaan bepalen wat wij gaan kopen....Dit verschijnsle is je denk is wel bekend....Het is een vorm van macht....
Als dit je grootste probleem is hoop ik dat je inziet dat een overheid niet anders doet, en met geweld, niet met goede en goekope produkten en diensten. Wat vind je beter?
quote:
Inderdaad : het kip-ei -probleem......

Maar ik probeer het toch....:

1 Ik geef je het voordeel van de twijfel dat er zonder overheid een volledige vrije markt idd mogelijk is: met alle zegeningen die er dan zijn....
2 Maar in het geval dat er altijd een minimale overheid zal zijn, dan zal de markt dus altijd verstoord zijn, met alle gevolgens van dien. Eens?
Niet helemaal, de minimale overheid die minarchisten voor ogen hebben zorgt voor bescherming van de burger, ze grijpt niet in in de economie, doet niet aan inkomstenherverdeling en monopoliseert geen markten. Wel zullen ze waarschijnlijk een (minimale) belasting heffen maar die situatie lijkt me nog altijd beter dan een overheid die bovengenoemde dingen allemaal wel doet, op erbarmelijke wijze, en tegen meer dan de helft van je inkomen.
quote:
3 Aangezien optie 2 veel reeler is dan optie 1 (want laten we gewoon eerlijk zijn, toch?) zal er dus altijd een haperende markt zijn: ben je het dan met me eens dat de zegeningen van de markt idd zwaar wordne ondermijnd
4 Is het marktmechanisme niet een extreem storingsgevoelig proces (door invloeden van buitenaf) en daarmee per definitie de vrije markt een utopie?
Nee, het marktmechanisme is juist extreem stootbestendig, zelfs in onze overgereguleerde wereld zorgt het nog altijd voor prima produkten tegen lage prijzen.
quote:
5 Is een supergoed geregelde markt nooit beter te krijgen dan een haperende vrije markt?
Nee, de geschiedenis levert daarvoor het bewijs, nergens leverde een overgereguleerde markt een hogere welvaart dan een vrije markt.
quote:
Hmmmm ik vraag je wel veel he,
Geen probleem, je bereidheid er serieus over na te denken is al een verademing tussen alle gesloten geesten op dit forum.
pi_44279116
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Ok, dat is duidelijk. Ik ben het wel met je eens dat de overheid nooit groter moet zijn dan strikt nodig. Want dan krijgt de overheid teveel macht. En je weet dat ik dat perse niet wil.....

Maar hoe....dat is idd de grote vraag........

Tja, henri , ik weet dat je het er niet mee eens bent, maar ik geloof soms toch wel degelijk in hybride oplossingen.......

Hoe kijk je bijvoorbeeld als een land als China: met een enorme opleving van de economie.......nog wel een hele lange weg te gaan hoor , begrijp me goed....Zie mensenrechten etc.....

Maar het land kent nog een zware overheid maar zie wat daar eens gebeurt....Pracht land aan het worden.....
Dankzij de bereidheid om de socialistische plan-economie in te ruilen voor een veel kapitalistischer systeem. Een trend die niet meer terug te draaien zal zijn.

Over 'hybride systemen' stond laatst een goed artikel op mises.org van de meester zelf. Dergelijke systemen hebben de neiging om almaar meer richting overregulering op te schuiven.

Middle-of-the-Road Policy Leads to Socialism
pi_44279187
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Een grote macht net als ibm microsoft GM etc.

Dat zijn allemaal bedrijven die meer macht hebben dan een overheid.
Dwingen ze je hun produkten te kopen? Onteigenen ze je grond? Sturen ze je naar het front om te vechten en te sterven voor het bedrijf? Verbieden ze je om een dakkapel op je huis te zetten?
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:28:51 #43
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_44279267
quote:

[..]

Jij hebt echt geen idee hoeveel macht er nu al in de handen van de grote multinationals ligt he?
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:29:38 #44
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44279286
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dankzij de bereidheid om de socialistische plan-economie in te ruilen voor een veel kapitalistischer systeem. Een trend die niet meer terug te draaien zal zijn.

Over 'hybride systemen' stond laatst een goed artikel op mises.org van de meester zelf. Dergelijke systemen hebben de neiging om almaar meer richting overregulering op te schuiven.

Middle-of-the-Road Policy Leads to Socialism
Een niet-objectief artikel uit 1950.
Zyggie.
pi_44279293
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als dit je grootste probleem is hoop ik dat je inziet dat een overheid niet anders doet, en met geweld, niet met goede en goedkope produkten en diensten. Wat vind je beter?
Zeker de overheid doet het ook. Maar begrijp ik je goed, dat je wel erkent dat het in het bedrijfsleven dus ook gebeurd? En dat dit machtsvertoon (wat ik ook verafschuw, net als jij) helaas ook niet kan worden opgelost door alles te privatiseren.....?

Is het kernprobleem daarmee niet de overheid op zich? Maar machtsmisbruik vanwege de grootte? Want de "macht"(je weet nu wat ik ermee bedoel)is kennelijk gelieerd aan de de grote van de "organisatie" (want hoe groter des te meer macht)...

Eens dat we hier ook een zwakke schakel hebben?

Hebben we nu niet iets gemeen: eens dat de grote van een "machtsblok" het hele struikelblok is, of die overheid of particuliere organisatie heet?
quote:
Niet helemaal, de minimale overheid die minarchisten voor ogen hebben zorgt voor bescherming van de burger, ze grijpt niet in in de economie, doet niet aan inkomstenherverdeling en monopoliseert geen markten. Wel zullen ze waarschijnlijk een (minimale) belasting heffen maar die situatie lijkt me nog altijd beter dan een overheid die bovengenoemde dingen allemaal wel doet, op erbarmelijke wijze, en tegen meer dan de helft van je inkomen.
En hier kan ik je vinden.....
quote:
Nee, het marktmechanisme is juist extreem stootbestendig, zelfs in onze overgereguleerde wereld zorgt het nog altijd voor prima producten tegen lage prijzen.
Helder. Binnen elke mogelijke constitutie?

Want stabiliteit kent zijn grenzen toch?
quote:
Nee, de geschiedenis levert daarvoor het bewijs, nergens leverde een overgereguleerde markt een hogere welvaart dan een vrije markt.
Helder.
quote:
Geen probleem, je bereidheid er serieus over na te denken is al een verademing tussen alle gesloten geesten op dit forum.
Absoluut. Ik vind het niet voor niets een zeer interessante discussie. Je zet mij absoluut aan het denken.

Maar ik ben iemand die altijd en overal naar de achterkant van het gelijk zoekt.......
pi_44279307
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:29 schreef Zyggie het volgende:
Een niet-objectief artikel uit 1950.
Wat is er niet objectief aan? Wat heeft het jaartal ermee te maken?
pi_44279346
quote:
Dank voor de link.
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:32:22 #48
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44279374
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat is er niet objectief aan? Wat heeft het jaartal ermee te maken?
Geschreven met in de achterhoofd het communisme. Verouderd omdat Nederland heeft bewezen dat het wel kan.
Zyggie.
pi_44279436
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:29 schreef EchtGaaf het volgende:
Zeker de overheid doet het ook. Maar begrijp ik je goed, dat je wel erkent dat het in het bedrijfsleven dus ook gebeurd? En dat dit machtsvertoon (wat ik ook verafschuw, net als jij) helaas ook niet kan worden opgelost door alles te privatiseren.....?

Is het kernprobleem daarmee niet de overheid op zich? Maar machtsmisbruik vanwege de grootte? Want de "macht"(je weet nu wat ik ermee bedoel)is kennelijk gelieerd aan de de grote van de "organisatie" (want hoe groter des te meer macht)...

Eens dat we hier ook een zwakke schakel hebben?

Hebben we nu niet iets gemeen: eens dat de grote van een "machtsblok" het hele struikelblok is, of die overheid of particuliere organisatie heet?
Gedeeltelijk eens. Het libertarisme is dan ook geen poging om iedere vorm van machtsmisbruik uit te sluiten. Wel zorgt het voor een systeem waarin het zo moeilijk mogelijk wordt om op immorele wijze macht te vergaren en te misbruiken. In de woorden van Milton Friedman:

"In my opinion, the strongest argument for free enterprise is that it prevents anybody from having too much power. Whether that person is a government official, a trade union official, or a business executive. It forces them to put up or shut up. They either have to deliver the goods, produce something that people are willing to pay for, willing to buy, or else they have to go into a different business. "
quote:
Absoluut. Ik vind het niet voor niets een zeer interessante discussie. Je zet mij absoluut aan het denken.

Maar ik ben iemand die altijd en overal naar de achterkant van het gelijk zoekt.......
Een prijzenswaardige instelling.
pi_44279509
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:25 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dwingen ze je hun produkten te kopen? Onteigenen ze je grond? Sturen ze je naar het front om te vechten en te sterven voor het bedrijf? Verbieden ze je om een dakkapel op je huis te zetten?
indirect wel ja
pi_44279544
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:32 schreef Zyggie het volgende:
Geschreven met in de achterhoofd het communisme. Verouderd omdat Nederland heeft bewezen dat het wel kan.
In een land waarin meer dan de helft van de beroepsbevolking voor zijn inkomen direct of indirect van de overheid afhankelijk is en meer dan de helft van het BNP door de overheid wordt uitgegeven lijkt het artikel me juist actueler dan ooit.
pi_44281289
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:28 schreef doemaardrie het volgende:

[..]

Jij hebt echt geen idee hoeveel macht er nu al in de handen van de grote multinationals ligt he?
dat denk ik ook
  zondag 10 december 2006 @ 00:15:35 #53
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44290981
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dat denk ik ook
Hoe komt het dat multinationals zoveel macht hebben ?
  zondag 10 december 2006 @ 02:00:42 #54
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_44293092
Ik zou hier nog op terug komen:
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 13:10 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Het lijkt me dat productie te ver gaat omdat het kinderen in hun lichamelijke integriteit aantast zonder bewuste toestemming. In hoeverre kinderen zelfbeschikkingsrecht hebben in voor henzelf de keuzes mogen maken is een aardig hekel punt. Er zijn trouwens wel meer hekele punten, zoals het "mogen" hebben van een kernbom (waar er wel een aardig idee over was van Walter Block, zal tzt het artikeltje er wel bij halen) of (lucht)vervuiling, wat je ook kan zien als aantasting van lichamelijke integriteit.
Dus, bij deze click.
pi_44299543
Het is niet voor niets nergens toegepast .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_44300727
quote:
Op zondag 10 december 2006 00:15 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Hoe komt het dat multinationals zoveel macht hebben ?
geld
pi_44300764
quote:
Op zondag 10 december 2006 13:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

geld
Hoe komen ze aan zoveel geld?
pi_44301111
quote:
Op zondag 10 december 2006 13:55 schreef heiden6 het volgende:

[..]

ik denk door producten te verkopen en jij
pi_44301288
quote:
Op zondag 10 december 2006 14:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik denk door producten te verkopen en jij
Idem dito. Volkomen legitiem dus.
pi_44301457
quote:
Op zondag 10 december 2006 14:07 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Idem dito. Volkomen legitiem dus.
ja maar ook vatbaar voor misbruik net als bij een regering
pi_44301635
quote:
Op zondag 10 december 2006 14:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ja maar ook vatbaar voor misbruik net als bij een regering
Wat voor belang heeft een bedrijf nu uiteindelijk bij rare praktijken?
  zondag 10 december 2006 @ 14:19:38 #62
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44301815
quote:
Op zondag 10 december 2006 13:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
geld
Multinationals hebben zoveel geld ondanks de enorme overhead die zo'n groot bedrijf heeft doordat ze de productie en verkoop van hun producten zo over verschillende natiestaten verdelen dat er een grote winstmarge mogelijk is.
Bovendien ligt de macht niet alleen bij het geld maar ook bij werkgelegenheid. Multinationals zijn daardoor in staat gunstige belastingovereenkomsten te sluiten of zoals AMD Dresden over goedkope grond en infrastructuur te beschikken. Het zijn dus de staten en de marktwerking tussen de staten waarvan de multinationals profiteren.
Multinationals zullen dan ook steeds machtiger worden omdat de marktwerking sterker is dan staten.
Het gevolg zien we in het feit dat staten ten koste van hun bevolkingen de corporate taxes verlagen in deze concurentiestrijd. De belastinggrondslag zal steeds meer naar Jan modaal verschuiven, de rijken worden steeds rijker en onaantastbaarder. Niet ondanks maar dankzij de staten.

http://video.google.nl/videoplay?docid=-9115453272334550448&q=multinational

[ Bericht 2% gewijzigd door digitaLL op 10-12-2006 14:36:36 ]
pi_44303317
quote:
Op zondag 10 december 2006 14:15 schreef heiden6 het volgende:

[..]

meer winst misschien
pi_44304919
quote:
Op zondag 10 december 2006 13:23 schreef du_ke het volgende:
Klopt, democratie was er altijd al...
  zondag 10 december 2006 @ 17:13:31 #65
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_44307175
quote:
Op zondag 10 december 2006 13:23 schreef du_ke het volgende:
Inderdaad niet voor niets, er zijn mensen die er belang bij hebben dat het libertarisme niet in de praktijk wordt toegepast. Dat zijn de mensen die nu de macht in handen hebben en de mensen die daar weer profijt van hebben.
pi_44307844
quote:
Op zondag 10 december 2006 14:15 schreef heiden6 het volgende:

[..]

tvp
pi_44309959
quote:
Op zondag 10 december 2006 17:13 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Inderdaad niet voor niets, er zijn mensen die er belang bij hebben dat het libertarisme niet in de praktijk wordt toegepast. Dat zijn de mensen die nu de macht in handen hebben en de mensen die daar weer profijt van hebben.
je bedoeld zo`n beetje iedereen
  zondag 10 december 2006 @ 21:24:34 #68
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44312139
quote:
Op zondag 10 december 2006 13:55 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Afpakken van de werknemers, aan wie het toebehoort
  zondag 10 december 2006 @ 21:26:50 #69
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44312203
quote:
Op zondag 10 december 2006 21:24 schreef rood_verzet het volgende:
Afpakken van de werknemers, aan wie het toebehoort
De werknemers staat het vrij hun eigen bedrijf te starten.
  zondag 10 december 2006 @ 21:30:17 #70
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44312308
quote:
Op zondag 10 december 2006 21:26 schreef digitaLL het volgende:

[..]

De werknemers staat het vrij hun eigen bedrijf te starten.
Wellicht en dat prijs ik ook toe, maar je hebt niet het recht de meerwaarde die een ander produceert in jouw zakken te stoppen. Henri O. kan ik voor een deel gelijk geven dat het belastinggeld een vorm van diefstal is (persoonlijk vind ik de aanschaf van JSF vliegtuigen zeer achterlijk). Maar ik vind dit al helemaal een vorm van diefstal aangezien je er niks voor terug krijgt. Geld moet een ruilmiddel zijn, geen machtsmiddel.

Ik wil er nog aan toevoegen dat er in een kapitalistische samenleving veel minder kansen liggen voor ondernemersschap dan eigenlijk zou moeten. Dat komt vanwege de machtige posities die megaconcerns en MNO's hebben, dacht je soms dat die concurrentie dulden?
  zondag 10 december 2006 @ 21:38:00 #71
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44312527
quote:
Op zondag 10 december 2006 21:30 schreef rood_verzet het volgende:
Wellicht en dat prijs ik ook toe, maar je hebt niet het recht de meerwaarde die een ander produceert in jouw zakken te stoppen. Henri O. kan ik voor een deel gelijk geven dat het belastinggeld een vorm van diefstal is (persoonlijk vind ik de aanschaf van JSF vliegtuigen zeer achterlijk). Maar ik vind dit al helemaal een vorm van diefstal aangezien je er niks voor terug krijgt. Geld moet een ruilmiddel zijn, geen machtsmiddel.
Geld is een machtsmiddel zelfs voor 1 enkele individu, ik kan bijv afdingen bij dure aankopen. Toen de nieuwe topman van AH een enorm salaris bleek te krijgen terwijl hun personeel geen extra loon kreeg kwam er een koperstaking. De salariering werd aangepast onder druk van de klanten. Multinationals kunnen exorbitante winsten maken en hun bedrijfstoppen kunnen hun zakken vullen. Maar dat komt dankzij de staten. Zij kunnen profiteren van marktwerking tussen de staten vanwege hun grote. De enorme kosten van overhead die deze enorme bedrijven hebben wegen op tegen de voordelen van de concurentie tussen staten.
  zondag 10 december 2006 @ 21:42:49 #72
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44312682
quote:
Op zondag 10 december 2006 21:38 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Geld is een machtsmiddel zelf voor 1 enkele individu, ik kan bijv afdingen bij dure aankopen. Toen de nieuwe topman van AH een enorm salaris bleek te krijgen terwijl hun personeel geen extra loon kreeg kwam er een koperstaking. De salariering werd aangepast onder druk van de klanten. Multinationals kunnen exorbitante winsten maken en hun bedrijfstoppen kunnen hun zakken vullen. Maar dat komt dankzij de staten. Zij kunnen profiteren van marktwerking tussen de staten vanwege hun grote. De enorme kosten van overhead die deze enorme bedrijven hebben wegen op tegen de voordelen van de concurentie tussen staten.
De neo-liberale overheden helpen zeker een handje mee, sterker nog, ik zou zelfs zeggen dat verschillende staten en overheden (met als hoofdrol de VS) marionetten zijn van de MNO's. Echter, stel dat er geen overheden waren, wordt geld dan gewoon een ruilmiddel in plaats van machtsmiddel? Verdwijnen de klasseverschillen? Krijgt iedereen niet betaald naar het uren wat hij of zij werkt, maar naar het werk wat hij of zij produceert? Of denk je dat de MNO's zelf machtiger worden?
  zondag 10 december 2006 @ 21:43:25 #73
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44312700
quote:
Op zondag 10 december 2006 21:30 schreef rood_verzet het volgende:
Ik wil er nog aan toevoegen dat er in een kapitalistische samenleving veel minder kansen liggen voor ondernemersschap dan eigenlijk zou moeten. Dat komt vanwege de machtige posities die megaconcerns en MNO's hebben, dacht je soms dat die concurrentie dulden?
Die megaconcerns bestaan dankzij de staten. Grote bedrijven moeten de concurentie wel dulden zij hebben geen geweldsmiddelen zoals de staat. Zonder staat of een grote staat kunnen deze grote concerns niet concureren vanwege de grote overhead kosten.
  zondag 10 december 2006 @ 21:49:11 #74
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44312873
quote:
Op zondag 10 december 2006 21:43 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Die megaconcerns bestaan dankzij de staten. Grote bedrijven moeten de concurentie wel dulden zij hebben geen geweldsmiddelen zoals de staat. Zonder staat of een grote staat kunnen deze grote concerns niet concureren vanwege de grote overhead kosten.
Ik denk eerder andersom, de neo-liberale staat bestaat dankzij de megaconcerns. MNO's sturen overheden aan om op oorlog te gaan of het volk te onderdrukken, dat was in de tijd van neokolonialisme zo, dat is nog steeds zo. In Irak, Joegoslavie, Afghanistan draaide het niet om 'bevrijding' 'democratie' of 'vrijheid'. Hetzelfde geld voor giflozingen in Ivoorkust, het uitbuiten van arbeiders in de mijnen in Indonesie en de Fillipijnen en het neerslaan van arbeidersopstanden in Seatlle, de zwakke en corrupte overheid wordt door de MNO's gedwongen om het toe te staan
  zondag 10 december 2006 @ 22:02:30 #75
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44313319
quote:
Op zondag 10 december 2006 21:42 schreef rood_verzet het volgende:
De neo-liberale overheden helpen zeker een handje mee, sterker nog, ik zou zelfs zeggen dat verschillende staten en overheden (met als hoofdrol de VS) marionetten zijn van de MNO's. Echter, stel dat er geen overheden waren, wordt geld dan gewoon een ruilmiddel in plaats van machtsmiddel? Verdwijnen de klasseverschillen? Krijgt iedereen niet betaald naar het uren wat hij of zij werkt, maar naar het werk wat hij of zij produceert? Of denk je dat de MNO's zelf machtiger worden?
Vietnam is geen neo-liberale overheid en Intell is daar bezig een dure IC-plant te bouwen. De multinationals zijn het bewijs dat de vrije markt sterker is dan de staat. Diezelfde multinationals zullen de staten dwingen te minimaliseren danwel zullen ze instorten. Staten hebben multinationals gecreeerd en daarmee hun eigen graf gegraven imo.
En ik denk idd dat de multinationals steeds machtiger worden, kijk naar de enorme staalfusies die aan de gang zijn.
De multinational staat boven de staten en staten gaan zich tov elkaar gedragen als concurenten van elkaar.
Er zullen imo altijd een soort overheden blijven DRO's of extreem directe kleine democratieen. Geld zal altijd en ruilmiddel en machtsmiddel zijn. Geld geeft macht omdat het staat voor gewilde diensten of objecten.
Het klasseverschil zal zich denk ik meer verschuiven naar intellectuele klassen.
  zondag 10 december 2006 @ 22:09:13 #76
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44313521
quote:
Op zondag 10 december 2006 21:49 schreef rood_verzet het volgende:
Ik denk eerder andersom, de neo-liberale staat bestaat dankzij de megaconcerns. MNO's sturen overheden aan om op oorlog te gaan of het volk te onderdrukken, dat was in de tijd van neokolonialisme zo, dat is nog steeds zo. In Irak, Joegoslavie, Afghanistan draaide het niet om 'bevrijding' 'democratie' of 'vrijheid'. Hetzelfde geld voor giflozingen in Ivoorkust, het uitbuiten van arbeiders in de mijnen in Indonesie en de Fillipijnen en het neerslaan van arbeidersopstanden in Seatlle, de zwakke en corrupte overheid wordt door de MNO's gedwongen om het toe te staan
Nee, de eerste MNO is de VOC, een door de staat gemonopoliseerd en beschermt bedrijf. Nu de NMO's zo machtig zijn kunnen zij zich direct in staatsaangelegenheden mengen. De best betaalde baantjes voor ex-parlementariers zijn binnen de MN0's. Maar de bedrijven zelf hebben geen eigen geweldsmiddelen. Ze kunnen wel de politiek zo beinvloeden daar indirect gebruik van te maken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vereenigde_Oostindische_Compagnie
  zondag 10 december 2006 @ 22:31:14 #77
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44314313
quote:
Op zondag 10 december 2006 22:02 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Vietnam is geen neo-liberale overheid en Intell is daar bezig een dure IC-plant te bouwen. De multinationals zijn het bewijs dat de vrije markt sterker is dan de staat. Diezelfde multinationals zullen de staten dwingen te minimaliseren danwel zullen ze instorten. Staten hebben multinationals gecreeerd en daarmee hun eigen graf gegraven imo.
En ik denk idd dat de multinationals steeds machtiger worden, kijk naar de enorme staalfusies die aan de gang zijn.
De multinational staat boven de staten en staten gaan zich tov elkaar gedragen als concurenten van elkaar.
Er zullen imo altijd een soort overheden blijven DRO's of extreem directe kleine democratieen. Geld zal altijd en ruilmiddel en machtsmiddel zijn. Geld geeft macht omdat het staat voor gewilde diensten of objecten.
Het klasseverschil zal zich denk ik meer verschuiven naar intellectuele klassen.
Vietnam is officieel gezien een socialistisch land, maar je weet donders goed dat zei na de vietnamoorlog voor het blok stonden. Slechts in enkele landen heeft de overheid meer macht dan MNO's, Cuba is een van de laatste landen waarbij de socialistische overheid meer te zeggen heeft dan de MNO's.

Maar je zegt hier zelf al dat de MNO's machtiger zijn dan staten, zij delen inderdaad de lakens uit.
  zondag 10 december 2006 @ 22:34:30 #78
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44314421
quote:
Op zondag 10 december 2006 22:09 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Nee, de eerste MNO is de VOC, een door de staat gemonopoliseerd en beschermt bedrijf. Nu de NMO's zo machtig zijn kunnen zij zich direct in staatsaangelegenheden mengen. De best betaalde baantjes voor ex-parlementariers zijn binnen de MN0's. Maar de bedrijven zelf hebben geen eigen geweldsmiddelen. Ze kunnen wel de politiek zo beinvloeden daar indirect gebruik van te maken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vereenigde_Oostindische_Compagnie
Hehe, in de tijd van de VOC bestond de overheid dan ook uit een republiek van elite en adel en de overheid was destijds ook niet gekozen.

Er zijn wel bedrijven die geweldsmiddelen hebben. Paramilitairen in Colombia worden door bedrijven ingehuurd bijvoorbeeld. Maar dikwijls heeft een bedrijf dat niet nodig, zij laat gewoon de corrupte overheid het vuile werk doen
  zondag 10 december 2006 @ 22:45:26 #79
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44314795
quote:
Op zondag 10 december 2006 22:34 schreef rood_verzet het volgende:
Maar je zegt hier zelf al dat de MNO's machtiger zijn dan staten, zij delen inderdaad de lakens uit.
Dezelfde problemen die bij staten spelen zien we bij de MNO's, corruptie, bureaucratie, machtsmisbruik, zakken vullen.
Het zijn in feite staten die wetten uit verschillende andere staten gebruiken in hun voordeel.
quote:
Hehe, in de tijd van de VOC bestond de overheid dan ook uit een republiek van elite en adel en de overheid was destijds ook niet gekozen.
Het concept MNO was geboren en bestaat nog immer dankzij de staten.
quote:
Er zijn wel bedrijven die geweldsmiddelen hebben. Paramilitairen in Colombia worden door bedrijven ingehuurd bijvoorbeeld. Maar dikwijls heeft een bedrijf dat niet nodig, zij laat gewoon de corrupte overheid het vuile werk doen
De meeste multinationals kijken wel uit voor direct geweld, hun klanten konden wel eens gaan staken. Het is idd handiger om leger en politie van staten als huurlingen te gebruiken en goedkoper natuurlijk.
  zondag 10 december 2006 @ 23:34:41 #80
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44316249
quote:
Op zondag 10 december 2006 22:45 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Dezelfde problemen die bij staten spelen zien we bij de MNO's, corruptie, bureaucratie, machtsmisbruik, zakken vullen.
Het zijn in feite staten die wetten uit verschillende andere staten gebruiken in hun voordeel.
[..]

Het concept MNO was geboren en bestaat nog immer dankzij de staten.
[..]

De meeste multinationals kijken wel uit voor direct geweld, hun klanten konden wel eens gaan staken. Het is idd handiger om leger en politie van staten als huurlingen te gebruiken en goedkoper natuurlijk.
Vergeet niet dat de mainstream media ook onderverdeeld is in MNO's, er wordt heel wat verhuld op dat gebied. Mensen die het aan het licht brengen worden vaak afgedaan als extreem-links, terwijl ze alleen maar misdaden aan de kaak willen stellen. Maar goed, ik ben blij dat je toegeeft dat de MNO's crimineel van aard zijn.

De MNO's zijn machtiger dan de staten, staat en multinational supporten elkaar, bij verkiezingen kan een MNO bijvoorbeeld meer tijd en aandacht schenken (bijvoorbeeld Fox dat in de handen is van een republikein).

Echter, niet elke MNO en staat werken samen, de USSR heeft lange tijd zonder MNO's gewerkt, maar kampte zelf met corruptie, wegens een gebrek, of beter gezegd, te trage democratische hervormingen.

Kapitalisme opzich zelf, zonder repressie, uitbuiting of onderdrukking kan niet. De MNO's zijn een probleem, maar niet de kern van het probleem.
  zondag 10 december 2006 @ 23:54:32 #81
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44316747
quote:
Op zondag 10 december 2006 23:34 schreef rood_verzet het volgende:
Vergeet niet dat de mainstream media ook onderverdeeld is in MNO's, er wordt heel wat verhuld op dat gebied. Mensen die het aan het licht brengen worden vaak afgedaan als extreem-links, terwijl ze alleen maar misdaden aan de kaak willen stellen. Maar goed, ik ben blij dat je toegeeft dat de MNO's crimineel van aard zijn.
De media in de VS en Italie zijn idd sterk gekleurd door MNO's
quote:
De MNO's zijn machtiger dan de staten, staat en multinational supporten elkaar, bij verkiezingen kan een MNO bijvoorbeeld meer tijd en aandacht schenken (bijvoorbeeld Fox dat in de handen is van een republikein).
De VS is verdorven tot op het bot, maar daar woon ik gelukkig niet.
quote:
Echter, niet elke MNO en staat werken samen, de USSR heeft lange tijd zonder MNO's gewerkt, maar kampte zelf met corruptie, wegens een gebrek, of beter gezegd, te trage democratische hervormingen.
Er is nu ook vollop corruptie en er gebeuren zelfs openlijke politieke moorden.
Democratie is geen garantie tegen corruptie. De VS en Rusland zijn democratisch en corrupt.
quote:
Kapitalisme opzich zelf, zonder repressie, uitbuiting of onderdrukking kan niet. De MNO's zijn een probleem, maar niet de kern van het probleem.
Waarom zou kapitalisme niet werken ?
  maandag 11 december 2006 @ 00:05:00 #82
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44317007
quote:
Op zondag 10 december 2006 23:54 schreef digitaLL het volgende:

[..]

De media in de VS en Italie zijn idd sterk gekleurd door MNO's
[..]

De VS is verdorven tot op het bot, maar daar woon ik gelukkig niet.
[..]

Er is nu ook vollop corruptie en er gebeuren zelfs openlijke politieke moorden.
Democratie is geen garantie tegen corruptie. De VS en Rusland zijn democratisch en corrupt.
[..]

Waarom zou kapitalisme niet werken ?
Ik zou Rusland en de VS beiden absoluut niet democratisch willen noemen, in Rusland heeft Poetins partij als enige zendtijd en die verdwijningen van politieke tegenstanders is ook wel opmerkelijk. In de VS is er een 2 partijen dictatuur, je kunt kiezen tussen republikein en democraat, maar beiden dienen ze de belangen van de MNO's.

Het kapitalisme werkt niet omdat het de klassensamenleving in stand houdt, de verschillen tussen arm en rijk vergroot en dat de macht verdeeld wordt over degene die de productiemiddelen in handen krijgen.

Hmm, tot op zekere hoogte verschillen onze standpunten niet veel, alleen de manier hoe het te veranderen is anders
  woensdag 13 december 2006 @ 15:17:43 #83
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44393428
Het kapitalisme zorgt voor een van de grootste problemen momenteel: overproductie. Het vraag & aanbod systeem werkt economisch gezien beter dan een planeconomie, maar het zorgt voor een gigantisch overschot ten kosten van allerlei grondstoffen. Onze wereld heeft op zich genoeg draagkracht om de gehele bevolking te voeden en te kleden, maar op de manier hoe wij nu produceren gaan we met sneltreinvaart de afgrond in, en het lijkt of die trein niet meer te stoppen is onderhand.
pi_44393474
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:17 schreef rood_verzet het volgende:
Het kapitalisme zorgt voor een van de grootste problemen momenteel: overproductie. Het vraag & aanbod systeem werkt economisch gezien beter dan een planeconomie, maar het zorgt voor een gigantisch overschot ten kosten van allerlei grondstoffen. Onze wereld heeft op zich genoeg draagkracht om de gehele bevolking te voeden en te kleden, maar op de manier hoe wij nu produceren gaan we met sneltreinvaart de afgrond in, en het lijkt of die trein niet meer te stoppen is onderhand.
Kapitalisme zorgt per definitie niet voor overproductie. Socialisme en plan-economieën doen dat.
  woensdag 13 december 2006 @ 15:21:48 #85
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44393552
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Kapitalisme zorgt per definitie niet voor overproductie. Socialisme en plan-economieën doen dat.
Juist niet, bij een plan-economie wordt er gekeken hoeveel er precies nodig is. Geen roekeloze productie.
pi_44393659
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:21 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Juist niet, bij een plan-economie wordt er gekeken hoeveel er precies nodig is. Geen roekeloze productie.
Het zijn gewoon beiden extremen die niet werken .
pi_44393760
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:21 schreef rood_verzet het volgende:
Juist wel, bij een plan-economie wordt er gedacht dat het mogelijk is uit te rekenen hoeveel er precies nodig is. Dit leidt tot roekeloze productie.

The End of Socialism and the Calculation Debate Revisited
  woensdag 13 december 2006 @ 15:30:41 #88
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44393837
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het zijn gewoon beiden extremen die niet werken .
Wel even onderbouwen, welk systeem stel jij dan voor?
  woensdag 13 december 2006 @ 15:34:14 #89
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44393989
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Juist wel, bij een plan-economie wordt er gedacht dat het mogelijk is uit te rekenen hoeveel er precies nodig is. Dit leidt tot roekeloze productie.

The End of Socialism and the Calculation Debate Revisited
Een planeconomie is er op gebasseerd te plannen hoeveel er nodig is en niets meer, dat is per definitie als zuiniger dan kapitalisten die erop los produceren.

Neem alleen al het feit dat we 1/3 van ons voedsel jaarlijks ongebruikt weggooien.
pi_44394339
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:30 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Wel even onderbouwen, welk systeem stel jij dan voor?
Alles plannen werkt niet net als alles vrijlaten. Je komt dus terecht op een systeem wat daar tussenin zit.

heel simpel een beetje dit idee.

Linksboven zijn simpele eenduidige zaken. Die kan je het beste centraal regelen. Laten we zeggen de kleuren en indeling van stoplichten.
Geheel rechtsonder zitten de zeer complexe zaken waar een overheid geheel geen grip op moet willen hebben. B.v. de ontwikkeling van een nieuw type computerchip is zeer complex en heeft weinig aan centrale sturing.

Jij denkt dat je alle linksboven op moet lossen en henriO denkt alles rechtsonder te kunnen plaatsen.
Echter verreweg de meeste problemen zitten in het midden tussen waar markt en overheid het meest effectief zijn.
pi_44394372
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:34 schreef rood_verzet het volgende:
Een planeconomie is er op gebasseerd te plannen hoeveel er nodig is en niets meer, dat is per definitie als zuiniger dan kapitalisten die erop los produceren.
Een kapitalist produceert er niet op los, hij zou wel gek zijn.
quote:
Neem alleen al het feit dat we 1/3 van ons voedsel jaarlijks ongebruikt weggooien.
Dat doen we zelf, niet de producenten.
  woensdag 13 december 2006 @ 15:59:50 #92
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44394938
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

[..]

Het grootste deel van het weggegooide voedsel zijn domweg producten uit de supermarkt die niet verkocht worden.

En leg mij eens uit waarom we nu, zonder enig socialisme of planeconomie, toch zo'n gigantische overproductie hebben?
pi_44394942
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

[..]

we stimuleren die producenten wel idd.
Eigenlijk zijn die landbouw subsidies een vb van plan economie er wordt berekend hoeveel er nodig is en daar wordt subsidie voor verstrekt maar elk jaar produceren we toch veel ste veel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')