quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:23 schreef Bartoli het volgende:
[..]
Ja OK dat is misschien een voordeel. Maar de PT ploegen denken dat de PT gered kan worden als ze Discovery er kunnen uitknikkeren en de Astana licentie niet opvullen. Dan houdt je 18 ploegen over en kunnen ze mss weer toenadering krijgen tot de GT rondes (lees de GT kunnen meer wildcards uitdelen).
En daarnaast Discovery is uit de De vereniging van ProTourteams geknikkerd en niet uit de PT zelf. Dus ze mogen gewoon starten in de PT koersen. Dat wat de NOS zei geloof ik gisteren dat ze eruit gegooid zouden worden is niet waar lees ik ergens anders. De andere ploegen hebben wel gevraagd aan de UCI geloof ik om ze de licentie te ontnemen. Maar dat gaat zomaar niet want ze hebben nog een licentie tot eind 2008 ofzo.
Game onquote:Op zaterdag 9 december 2006 15:26 schreef Bartoli het volgende:
[..]
Dat een van die 2 of dat ze alle 2 erbij komen gaat sowieso gebeuren. Astana krijgt geen licentie en de licentie van Saiz wordt ook niet opgevuld omdat die geen ploeg kan vinden.
Neuh, meer omdat doping bij een duursport veel meer invloed heeft en zelfs misschien wel noodzakelijk is (zie de 3 grote rondes).quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:38 schreef -skippybal- het volgende:
De enige reden dat er zoveel doping in het wielrennen is, is dat dat er zoveel naar gezocht word.
Zie je ze al bij voetballer vroeg in de ochtend aanbellen voor een plasje en spuitje![]()
Omdat de voetbalwereld zo corrupt als de pest isquote:Op zaterdag 9 december 2006 15:44 schreef maril het volgende:
Ik blijf het vreemd vinden dat de voetbal wereld het oppakt alsof ze een boer hebben gelaten.
Ja, mag 'discussieren' over doping niet meer, die paar postsquote:Op zaterdag 9 december 2006 15:48 schreef Jeroen_M het volgende:
Ja dit is toch ook een topic over Doping in het wielrennen?!
Ja, dat gedomineerd wordt door Puerto waar ook vele andere sporten in voorkomen.quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:48 schreef Jeroen_M het volgende:
Ja dit is toch ook een topic over Doping in het wielrennen?!
quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja, mag 'discussieren' over doping niet meer, die paar posts![]()
het is een topic over wielrennen maar kan net zo goed ook algemen doping topic zijn. en daarnaast gaat het om de zaak fuentes en dat wielrennen, voetballen enzo in een adem genoemd worden. Kortom waar maak je je druk om dudequote:
Dit topic gaat over wielrennen, dus heb ik het graag over wielrennen. Je kan wel steeds blijven zeggen dat wielrennen het zielige gepeste jongetje van de klas is, maar daar schiet niemand wat mee op.quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:48 schreef Bartoli het volgende:
[..]
het is een topic over wielrennen maar kan net zo goed ook algemen doping topic zijn. en daarnaast gaat het om de zaak fuentes en dat wielrennen, voetballen enzo in een adem genoemd worden. Kortom waar maak je je druk om dude
het gaat om de zaak fuentes en daar worden ook voetbalploegen in genoemd. Je kan nu wel roepen dat dit alleen om wielrennen gaat en het zwaar gepeste jongetje is. Dat kan allemaal wel zijn maar de rest van die zaak fuentes de doofpot instoppen en alleen de beerput bij het wielrenen opentrekkenquote:Op zaterdag 9 december 2006 21:21 schreef Jeroen_M het volgende:
[..]
Dit topic gaat over wielrennen, dus heb ik het graag over wielrennen. Je kan wel steeds blijven zeggen dat wielrennen het zielige gepeste jongetje van de klas is, maar daar schiet niemand wat mee op.
We zijn nou eenmaal erg streng in het wielrennen, ondanks dat een doperende fietser waarschijnlijk gezonder is dan de nose tackle van een gemiddeld NFL team.
Nou ja, dat Fuentes ook mensen uit de tennis sport, atletiek, en F1 op zijn lijst zou hebben staan zijn volgens mij geruchten die nooit bevestigd zijn. Fuentes heeft zelf gezegd dat hij met voetbal ploegen uit de spaanse competitie heeft gewerkt, maar voor zover ik weet heeft hij nooit toegegeven met tennissers of F1 coureurs te werken. Maar ik word sowieso wel altijd een beetje moe van de Calimero reactie van de wielerwereld. So what dat ze in de voetbal wereld alle dopingverhalen in de doofpot stoppen? Dat is hun probleem. De wielrennerij heeft een gigantisch dopingprobleem, laten ze dat maar eerst eens oplossen, voordat ze direct weer naar andere sporten gaan wijzen.quote:Op zaterdag 9 december 2006 23:51 schreef Bartoli het volgende:
[..]
het gaat om de zaak fuentes en daar worden ook voetbalploegen in genoemd. Je kan nu wel roepen dat dit alleen om wielrennen gaat en het zwaar gepeste jongetje is. Dat kan allemaal wel zijn maar de rest van die zaak fuentes de doofpot instoppen en alleen de beerput bij het wielrenen opentrekken![]()
Besides vandaag in de krant beweerde Ten Cate dat Fuentes nix met Barca van doen had. Tuurlijk Henk het gaat ook om een periode volgens mij alvorens jij bij Barca kwam. Maar dat ff terzijde.
Geldt niet alleen voor voetbal maar ook voor al die andere sporters die op die lijst van 200 voorkwamen. Al dan niet professionals in hun tak van sport (Atletiek, F1 enzo)
Nee, andersom. Omdat er in andere sporten passief of laks mee om wordt gegaan, betekend dat dat we dat in het wielrennen ook maar moeten doen?! Of moet de beerput (zoals je dat noemt) volgens jou in het wielrennen dichtblijven omdat de rest ook in de doofpot geraakt?quote:Op zaterdag 9 december 2006 23:51 schreef Bartoli het volgende:
[..]
het gaat om de zaak fuentes en daar worden ook voetbalploegen in genoemd. Je kan nu wel roepen dat dit alleen om wielrennen gaat en het zwaar gepeste jongetje is. Dat kan allemaal wel zijn maar de rest van die zaak fuentes de doofpot instoppen en alleen de beerput bij het wielrenen opentrekken![]()
Lemonde claimt dat ze de hand hebben gelegd op (door Fuentes gemaakte) voorbereidingsschema's voor Barca's seizoen 05/06.quote:Besides vandaag in de krant beweerde Ten Cate dat Fuentes nix met Barca van doen had. Tuurlijk Henk het gaat ook om een periode volgens mij alvorens jij bij Barca kwam. Maar dat ff terzijde.
Ben je niet in de war met l'Equipe? Ik herinner me alleen Armstrong die niet uitkwam...quote:Op zondag 10 december 2006 02:30 schreef opgebaarde het volgende:
Lemonde heeft onderhand iedereen al beschuldigt buiten Fransen na (of Virenque ook?!)
Lemonde heeft toch ook al gruwelijk veel gepubliceerd?quote:Op zondag 10 december 2006 02:36 schreef Jeroen_M het volgende:
[..]
Ben je niet in de war met l'Equipe? Ik herinner me alleen Armstrong die niet uitkwam...
Le Monde heeft idd veel gepubliceerd, die komen om het halve jaar wel met een dopingverhaald waar Armstrong in genoemd wordt.quote:Op zondag 10 december 2006 02:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Lemonde heeft toch ook al gruwelijk veel gepubliceerd?
Hm, misschien zit ik wel fout ja, maarja, ik heb het niet zo op die Franse (pers) helaas
de doofpot is sowieso niet goed. Dus het is wel goed dat ze dat in het wielrennen proberen te doen. Maar mijns inziens zijn ze weinig opgeschoten. Ze verdenken renners op basis van een lijst maar hebben verder geen bewijzen en beschuldigen maar luk raak wat. Mijns inziens hadden ze gewoon hun bek dicht moeten houden totdat ze bewijzen hadden. Dan werden mondjesmaat wel renners beschuldigd en geschorst maar dan had je niet zo'n grote janboel als nuquote:Op zondag 10 december 2006 02:29 schreef Jeroen_M het volgende:
[..]
Nee, andersom. Omdat er in andere sporten passief of laks mee om wordt gegaan, betekend dat dat we dat in het wielrennen ook maar moeten doen?! Of moet de beerput (zoals je dat noemt) volgens jou in het wielrennen dichtblijven omdat de rest ook in de doofpot geraakt?
[..]
Lemonde claimt dat ze de hand hebben gelegd op (door Fuentes gemaakte) voorbereidingsschema's voor Barca's seizoen 05/06.
Blijft voor mij staan dat ik de uitlatingen van Bettini, en de niet-uitlatingen van andere renners erg raar vind.
Dat vond ik zo'n huilverhaal van Landis.quote:Op woensdag 13 december 2006 16:51 schreef kawotski het volgende:
Zal wel Pereiro worden aangezien ze Landis financieel kapot gaan procederen
Dappere stappen.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:31 schreef kawotski het volgende:
Basso is niet welkom in de Ronde van Denemarken, Discovery ook niet. Daarnaast zijn Tinkoff (hamilton) en LPR (Gutierrez) ook niet welkom..
gaat goed zo, zou me niks verbazen als we straks heel wat teams niet meer gaan zien rijden..
Het zal best kunnen , al is in zijn geval de aanwijzing wel héél vaag te noemen. Men trekt het verband tussen een hondennaam bij Fuentes en een ras uit het dorp van Pereiro. Maar hij is bijlange niet de enige renner die daar woont.quote:Op woensdag 13 december 2006 18:04 schreef SaintOfKillers het volgende:
Pereiro zou ook gewoon klant zijn van Fuentes. Wat me helemaal niet zou verbazen als 't klopt.
ja dat is het wel een beetje, maar goed, enerzijds kun je zeggen als Landis je verdedigt je tot de laatste cent en heb je dan gewonnen of verloren? Tenslotte fiets je je de tering en iemand roept doping en je wordt genaaid, lijkt mij een moeilijke keuze. Zou ik ook een beetje theater gaan makenquote:Op woensdag 13 december 2006 16:55 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat vond ik zo'n huilverhaal van Landis.
Hij heeft natuurlijk wel gewoon positieve plasjes afgeleverd. Dan kan er wel een rapport met een verkeerd nummer zijn opgemaakt, maar als dat niet meer is dan een typefout, is het ook niet meer dan een typefout. En als de aanklager binnen de procedure de kans heeft om dat recht te zetten, heeft 'ie die kans. Dan blijven de plasjes van Landis gewoon positief. Als het idd de plasjes van Landis zijn die zijn getest, maar dat wordt vast uitgezocht in de procedure.quote:Op woensdag 13 december 2006 18:52 schreef kawotski het volgende:
[..]
ja dat is het wel een beetje, maar goed, enerzijds kun je zeggen als Landis je verdedigt je tot de laatste cent en heb je dan gewonnen of verloren? Tenslotte fiets je je de tering en iemand roept doping en je wordt genaaid, lijkt mij een moeilijke keuze. Zou ik ook een beetje theater gaan maken
Ja, iedereen zou wel klant kunnen zijn van Fuentes. Voorlopig heb ik uit heel die zaak nog niets concreets langs zien komen, en ondertussen zijn er wel allerlei renners op non-actief gesteld.quote:Op woensdag 13 december 2006 18:04 schreef SaintOfKillers het volgende:
Pereiro zou ook gewoon klant zijn van Fuentes. Wat me helemaal niet zou verbazen als 't klopt.
Zou kunnen. Kan ook gewoon zijn dat 'ie soms wel echt in vorm is, en vaak niet.quote:Op woensdag 13 december 2006 20:42 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik bedoel niet echt dat een gedopeerde Pereiro Sio me niet zou verbazen omwille van die vage link met Fuentes. Het lijkt me gewoon een echte dope-Spanjaard door z'n resultaten en allerlei vreemde vormcurves in zijn carrière.
Best wel een huilie, al vind ik dat hij 100% gelijk heeft in wat hij over Lefevere zegt, dat is ook echt een hypocriet. Als eerste erbij om renners wie hun schorsing afloopt een contract te geven, maar wel een grote bek naar anderenquote:"Van de kerstman graag een dag zonder zorgen"
za 16/12/06 - Veel meer dan af en toe zijn onschuld uitschreeuwen, doet Floyd Landis niet. Maar met Het Laatste Nieuws en Gazet van Antwerpen, die hem opzochten in de VS, sprak de Amerikaan heel openhartig. Hij hekelt "hypocriet" Lefevere, die hij "waardeloos" noemt. Intussen lijkt Landis een gebroken man: "Zelfs als ik de zaak win, kom ik niet terug."
"Wat ik wil van de kerstman? Een dag zonder zorgen. Die zaak verteert mijn leven", bekent Landis.
"En dan is er nog de zelfmoord van mijn schoonvader. Er moet wel een verband zijn met de dopingzaak. Hij was mijn beste vriend én grootste fan."
"Voor de rest van mijn dagen word ik gelijkgesteld met het grootste dopingschandaal van de Ronde van Frankrijk. Mijn naam blijft voor altijd besmeurd, of ik die dopingzaak nu win of niet."
"Wanneer ik mijn huis verlaat, word ik nagewezen. En dan begint iedereen steeds weer opnieuw over de Tour. Iets anders is er niet."
"Niemand wil blijkbaar een eerlijk proces"
Uiteraard praat Landis ook over de zaak zelf. Hij herhaalt: "Ik heb geen testosteron genomen. Ik moet wel dom zijn, want je komt er niet mee weg. Ik word eigenlijk beschuldigd van domheid."
"Elke schakel in de strijd tegen doping is bedorven: de UCI (Internationale Wielerunie), het WADA (het Wereldantidopingagentschap), het dopinglab van Châtenay-Malabry. Het enige wat ze doen, is iemand beschuldigen zonder
bewijzen. Dat is onaanvaardbaar."
"Ik krijg niet eens toegang tot mijn dossier. Mijn indruk is dat niemand er belang bij heeft dat er een eerlijk proces komt. Want komt dat er wel, dan verliezen ze", houdt Landis vol.
"Lefevere is waardeloos, een hypocriet"
Floyd Landis gaat tekeer tegen iedereen die hem al aan de schandpaal heeft genageld. "UCI-preses Pat McQuaid zei me meteen dat ik geen kans had om de zaak te winnen. Hij kwebbelt maar wat."
Patrick Lefevere noemde hem "crapuul".
"Ik heb hem gevraagd hoe hij dat kon maken, de week dat Museeuw mogelijk naar de burgerrechtbank werd verwezen. Lefevere is waardeloos, hypocriet."
"En WADA-baas Dick Pound zegt dat atleten altijd de schuld aan anderen geven. Eigenlijk hebben we dus niet het recht ons te verdedigen. Maar als ik zwijg, ben ik schuldig. En als ik beken ook."
"Ik kom niet meer terug"
Hoe ziet de toekomst van Landis eruit? "Mijn heup zou een terugkeer niet in de weg staan. Over enkele maanden zou ik al in topvorm kunnen zijn."
"Maar ik denk niet dat ik in 2007 weer zal koersen. Wie zou me erbij willen?"
"Ik steek al mijn energie in het herstellen van mijn naam en in de strijd tegen een systeem dat renners nul komma nul rechten geeft."
"Als ik geschorst word, is het over voor mij. Ik ga geen twee of vier jaar over de koers blijven dromen. En zelfs als ik win, kom ik niet terug. In het huidige systeem word ik nooit meer renner."
Hij wil dat renners die zich doperen worden gestraft en dat degenen die hun straf hebben uitgezeten daarna een tweede kans krijgen. Lijkt me weinig hypocriet aan, maar blijkbaar toch te moeilijk. Misschien moet hij er eens een tekening bij maken.quote:Op zaterdag 16 december 2006 12:35 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Best wel een huilie, al vind ik dat hij 100% gelijk heeft in wat hij over Lefevere zegt, dat is ook echt een hypocriet. Als eerste erbij om renners wie hun schorsing afloopt een contract te geven, maar wel een grote bek naar anderen
Blijkbaar wil hij niet dat degene die zich doperen worden gestraft , want hij blijft maar schijnheilig doen over zijn eigen zaak ...quote:Op zaterdag 16 december 2006 12:40 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Hij wil dat renners die zich doperen worden gestraft en dat degenen die hun straf hebben uitgezeten daarna een tweede kans krijgen. Lijkt me weinig hypocriet aan, maar blijkbaar toch te moeilijk. Misschien moet hij er eens een tekening bij maken.
Daar heb je wel gelijk in ja als je het zo stelt, maar toch vind ik hem maar schijnheiligquote:Op zaterdag 16 december 2006 12:40 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Hij wil dat renners die zich doperen worden gestraft en dat degenen die hun straf hebben uitgezeten daarna een tweede kans krijgen. Lijkt me weinig hypocriet aan, maar blijkbaar toch te moeilijk. Misschien moet hij er eens een tekening bij maken.
dat is het zo ongeveer uit mijn hoofd.quote:Op woensdag 20 december 2006 00:03 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Dit was de "eerste lijst Fuentes" geloof ik, kun jij aanvullen waar en of ze volgend seizoen nog actief zijn eigenlijk, Bartoli ?
Astana Joseba Beloki (?)
Alberto Contador (Discovery?)
Luis Leon Sanchez (?)
Michele Scarponi (aanbieding van Boifava en dacht nieuw team van Marino Basso)
Marcos Serrano (Karpin)
Davit Etxebarria (?)
Angel Vicioso (Relax)
Isidro Nozal (Karpin wellicht)
Unai Osa (?)
Aitor Osa (?)
Jorg Jaksche (?)
Giampaolo Caruso (Lampre)
Allan Davis (Discovery wellicht)
Sergio Paulinho (Discovery)
Dariusz Baranowski (?)
Comunidad Valencia Vicente Ballester (?)
David Bernabeu (Fuerteventura Canarias)
David Rodriguez (?)
Jose Adrian Bonilla (Fuerteventura Canarias)
Juan Gomis (?)
Eladio Jimenez (Karpin of Benfica)
David Latasa (?)
Ruben Plaza (Caisse D'Epargne)
Jose Luis Martinez (?)
Maunel Lloret (Fuerteventura Canarias)
Antonio Olmo (?)
David Munoz (?)
Javier Cherro (?)
Juavier Pascual Rodiguez (gestopt dacht ik)
Phonak Jose Enrique Gutierrez (Team Boifava fusie team)
Jose Ignacio Gutierrez (Team Boifava fusie team)
Santiago Botero (Orbitel)
T-Mobile Jan Ullrich (?)
Oscar Sevilla (?)
CSC Ivan Basso (Discovery)
Ag2r Francisco Mancebo (Relax wellicht)
Saunier Duval Carlos Zatare (?)
Caisse d`Epargne Constantino Zaballa (?)
Unibet.com Carlos Garcia Quesada (?)
Andalucia-Paul Versan Adolfo Garcia Quesada (?)
Relax-Gam Jesus Harnandez (?)
LA Aluminios Nuno Ribeiro (?)
PSK Whirlpool René Andrle (een tsjecisch team)
3 Molinos Resort Jan Hruska (een tsjecisch team)
geen ploeg Roberto Heras (?)
geen ploeg Tyler Hamilton (Tinkoff)
geen ploeg Santiago Perez (Relax)
geen ploeg Igor Gonzalez de Galdeano (funvtie bij Euskaltel)
geen ploeg Angel Casero (uit de sport dacht ik)
geen ploeg Javier Pascual Llorente (gestopt)
En het spaanse Intervu had ook een paar leuke onthullingen. Het verhaal van cyclingnews:quote:Manzano begon met zich te doperen voordat hij bij Kelme kwam.
Hij spreekt de waarheid dat hij zich bleef doperen bij Kelme, in opdracht van de ploeg.
Eufemiano (Fuentes) voorzag hem van doping.
Belda was ook betrokken in de affaire.
Hij bevestigd dat hij zich dopeerde om te zijn als zijn ploeggenoten, op hetzelfde niveau.
Hij dopeerde zich met dierlijk Hemoglomine.
Ze gaven hen medicamenten zonder etiketten.
Belda vroeg hen ¤ 3,000.- voor de doping.
Belda rekende op un informant die hen vertelde wanneer er een dopingcontrole zou zijn.
Hij liegt over het geval waar hij bijna doodging in de trein vanuit Valencia.
Hij spreekt de waarheid dat het bloed in wijnpakken verpakt werd.
Zijn dokter vertelde hem niet over de secundaire effecten van de doping.
Hij bevestigd te hebben gewonnen onder invloed van doping.
Hij kent renners die zich niet dopeerden (eerlijke mensen.)
De advocaat van Chava bevestigde hem dat hij (Chava) stierf als gevolg van een overdosis.
Hij liegt over dat Chava stierf door een overdosis omdat hij (Chava) betrokken was bij doping in het wielrennen
Zowel hij als Chava leidden niet het leven van een sportman.
Hij spreekt de waarheid dat ze hem geld boden om zijn mond te houden.
Ook spreekt hij de waarheid over het feit dat ze hem bedreigden.
Hij heeft bewijzen, hoewel deze vraag genuanceerd wordt (??).
Er is een zwijgplicht over doping in het wielrennen.
Hij liegt dat hij zich nooit vrijwillig heeft gedopeerd.
Hij spreekt de waarheid dat hij voetballers en atleten heeft gezien bij Fuentes.
Hij zegt dat hij niet weet of zij zich daar ook kwamen doperen.
Hij doet dit uit wraak op de ploeg, hoewel hij zegt het te doen uit wraak op de ploegleider.
Ook doet hij dit voor het geld.
Hij heeft bij vier antwoorden gelogen, die van de wraak op de ploegleiding en dat hij het niet voor het geld zou doen, dat hij zich niet dopeerde uit vrije wil en dat hij dacht dat hij doodging (hier overdreef hij), maar volgens de poligraaf vertelde hij over het algemeen de waarheid.
Ook nog wat andere leuke details, als een Fuentes klant 1 van de grote rondes of het Wk won, dan moesten ze Fuentes een extra bedrag tussen de 30.000 en 50.000 euro betalen. Geen wonder dat Pereiro vol blijft houden dat hij Landis als de echte tourwinnaar zietquote:Spanish magazine prints more details from Operación Puerto investigation
Both Ivan Basso and Jan Ullrich may have insisted upon their innocence and are making plans for their return to racing, but more details of their alleged involvement with Spanish doctor Eufemiano Fuentes - the centre of the Operacion Puerto storm - have been published this week in a Spanish magazine.
According to Interviú*, Basso and Ullrich were both to be charged ¤70,000 for Fuentes’ services during the 2006 season, the riders appearing as ‘2 Bírilo’ and ‘1 Nibelungo’ on a document bearing the headers D/161 Presupuesto [budget/estimate] 2006 Ingresos.
‘5 Sevilla’, ‘17 Porras’, ‘4 Botero’ and ‘14 Hrs’ are listed opposite the charge of ¤50, 000, while ‘12 Gutí’ and ‘19 Oso’ are down to pay ¤25,000. The magazine alleges that these codenames refer to Oscar Sevilla, Francisco Mancebo, Santiago Botero, Roberto Heras and José Enrique Gutiérrez, with the identity of ‘19 Oso’ not being clarified.
These details reveal almost a parallel universe in cycling: one the one hand, 2006 Giro d'Italia champion Basso has been cleared to race by the Italian federation and has recently signed on with Discovery Channel, one of the world's leading pro teams. Ullrich, meanwhile, is still in a career limbo but he has vowed to return to racing as soon as he can. At the same time, leaked details alleging their involvement with Dr Fuentes continue to emerge, as Operacion Puerto remains an open wound for cycling that seemingly has no cure. Whether these details are fodder for sensational articles, or the documents do provide concrete evidence that can lead to suspensions, remains to be seen.
However, the details in the Spanish magazine article make for interesting reading. So far there has been no comment from any of the named riders, or the UCI.
interessant, maar mocht dit waar zijn dan is het minstens zo interessant dat enkele justitiele instanties niet goed functioneren..quote:Op woensdag 20 december 2006 13:56 schreef Ereinion het volgende:
..
Ik denk dat er bij de onderzoekers ook gefrustreerden zitten die inzien dat volgens de spaanse wet niks met al die schandalen zal/kan gebeuren.quote:Op woensdag 20 december 2006 20:24 schreef Bartoli het volgende:
Vindt het wel raar dat kranten vertrouwelijke dossiers mogen inzien/of die dossiers krijgen nadat het gelekt is. En daarna delen ervan publiceren.
Ja, en volgens Lance deze week in de krant is hij volkomen onschuldig ...quote:Op zaterdag 23 december 2006 13:32 schreef -skippybal- het volgende:
Landis heeft dus een liefdadigheidsfonds opgezet. Voor zichzelf!!
Meneer heeft wat geld nodig voor z'n rechtzaakje, dus kom op! Het is kerst enzo...
onschuldig tot het tegendeel bewezen is, laat ze maar eens sneller dit soort zaken afronden, dat scheelt weer onnodige discussies en verdachtmakingen.quote:Op zaterdag 23 december 2006 14:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ja, en volgens Lance deze week in de krant is hij volkomen onschuldig ...![]()
Dat is nog zoiets eigenlijk. Na die eerste lijsten doken er in de (Spaanse) pers opeens berichten op dat sommigen daar onterecht op stonden, zoals bv Contador ed ook. Maar dan las ik een paar weken terug opeens dat zo'n Contador door de onderzoeksrechter dan opeens opgeroepen wordt als "getuige" ?quote:Op zondag 24 december 2006 01:27 schreef Bartoli het volgende:
Luis Leon Sanchez die Joost in eerder vernoemde lijst meldde (waar die onterecht op stond overigens) gaat naar Caisse D'Epargne net als José Joaquin Rojas Gil
Als je niet veroordeeld bent, ben je ook onschuldig. En is het dus veel erger dat je levenslang geschorst word (want dat is hetgeen ze willen met ullrich en basso). Dan ben je beter af dat je veroordeeld bent want dan is alles vergeten & vergeven.quote:Op zaterdag 23 december 2006 23:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Virenque en Museeuw zijn natuurlijk wél geschorst geweest, en pas na hun schorsing (terug) in dienst genomen door QST. Ergens is er toch een verschil denk ik.
Goh, als ik Virenque nog goed herinner werd die uiteindelijk ook maar veroordeeld toen die eindelijk "brak" en alles toegaf. Net als de andere festina-renners die bij het uitbreken van de zaak al dopinggebruik toegaven.quote:Op zondag 24 december 2006 11:07 schreef flyckje het volgende:
[..]
Als je niet veroordeeld bent, ben je ook onschuldig. En is het dus veel erger dat je levenslang geschorst word (want dat is hetgeen ze willen met ullrich en basso). Dan ben je beter af dat je veroordeeld bent want dan is alles vergeten & vergeven.
juist niet, als jij geen doping hebt gebruikt dan kan iedereen wel zeggen dat jij wel doping hebt gebruikt maar moeten ze het wel aantonen. En dat is nog niet gebeurt, eigenlijk hebben Ullrich en zeker Basso in mijn ogen een vrijbrief om te doen wat ze willen. En als het om toegeven gaat kun je dus eigenlijk elke renner wel verdacht maken en als ze dan maar toegeven dan is alles opgelost, zo werkt het niet.. In mijn ogen is hier sprake van marteling, uiteindelijk hoopt men dan dat er 1 breekt..quote:Op zondag 24 december 2006 12:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Goh, als ik Virenque nog goed herinner werd die uiteindelijk ook maar veroordeeld toen die eindelijk "brak" en alles toegaf. Net als de andere festina-renners die bij het uitbreken van de zaak al dopinggebruik toegaven.
Daar hadden Ullrich & Basso ook beter aan kunnen denken.
Dat van Rogge is al een eigen leven gaan leiden zie ik. Die zei hier (en over dat gesprek gaat het allicht) op de radio dat hij een absolute voorstander is van DNA-tests, en die er wat hem betreft moeten komen, maar dat we niemand onwettelijk mogen straffen. En als het wettelijk niet kan, we dus Basso en Ullrich niet mogen straffen.quote:Op dinsdag 26 december 2006 10:31 schreef kawotski het volgende:
[..]
juist niet, als jij geen doping hebt gebruikt dan kan iedereen wel zeggen dat jij wel doping hebt gebruikt maar moeten ze het wel aantonen. En dat is nog niet gebeurt, eigenlijk hebben Ullrich en zeker Basso in mijn ogen een vrijbrief om te doen wat ze willen. En als het om toegeven gaat kun je dus eigenlijk elke renner wel verdacht maken en als ze dan maar toegeven dan is alles opgelost, zo werkt het niet.. In mijn ogen is hier sprake van marteling, uiteindelijk hoopt men dan dat er 1 breekt..
ps. Rogge van het IOC staat achter Ullrich en Basso, zie radsport-aktiv.de
nou ja, eigen leven.. meer hetzelfde wat jij zegt, hij is gewoon verstandig en veroordeeld niet op voorhand, dat ie dr achter staat is a matter of speech en eigen interpretatie daarvan..quote:Op dinsdag 26 december 2006 12:38 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat van Rogge is al een eigen leven gaan leiden zie ik. Die zei hier (en over dat gesprek gaat het allicht) op de radio dat hij een absolute voorstander is van DNA-tests, en die er wat hem betreft moeten komen, maar dat we niemand onwettelijk mogen straffen. En als het wettelijk niet kan, we dus Basso en Ullrich niet mogen straffen.
Das nog wat anders dan "achter hen staan" natuurlijk
Maar goed, "als jij geen doping hebt gebruikt" daar moet ik toch eens mee lachen hoor. Als er iets wel duidelijk is.
De vraag is alleen of het strafrechtelijk ook aan te tonen is dat ze gepakt hebben natuurlijk.
Basso zal al wel in zijn broek schijten als hij dit leestquote:Zabel pleit voor DNA-test
31 december 2006
BERLIJN (ANP) - Erik Zabel pleit voor de invoering van een DNA-test in de wielersport. De Duitse renner heeft dit gezegd in een interview met de Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport.
,,Met een DNA-test hebben we meteen duidelijkheid en dat is wat we nodig hebben in de wielersport'', stelt Zabel. ,,Zo kan het niet verder in het wielrennen. Het is onmogelijk om met al deze twijfel weer aan de wedstrijden te beginnen. Al die onzekerheid heeft onze sport beschadigd.''
Zabel liet zich niet uit over de betrokkenheid van zijn oud-ploeggenoot Jan Ullrich bij het dopingschandaal rond de Spaanse arts Eufemiano Fuentes, wel keek hij terug op zijn vertrek bij de ploeg. ,,We hebben bij Telekom elf jaar samengewerkt en daarna wilde Jan mij niet meer. Maar hij zou meer respect en interesse voor anderen moeten hebben.''
Goede opmerking van Zabel, hopelijk wordt er wat mee gedaan.quote:Op zondag 31 december 2006 14:23 schreef wimderon het volgende:
[..]
Basso zal al wel in zijn broek schijten als hij dit leest![]()
yep, die zou imo ook geschorst moeten worden bij dopinggevallen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:01 schreef horstjan het volgende:
dus de medische staf is verantwoordelijk voor preparatie en gezondheid.
Wat hij aangeeft vind ik nu toch ook wel opmerkelijk. Iemand als Fuentes werkte vroeger inderdaad exclusief voor Kelme zoals Rijckaert exclusief voor Festina werkte. Of die Italiaan exclusief voor Gewiss, ...quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:01 schreef horstjan het volgende:
Als de velo niet in orde is kijk je daar de mecanicien op aan en voor de tactiek de ploegleiding,
dus de medische staf is verantwoordelijk voor preparatie en gezondheid.
De renner hoeft alleen z'n stuur vast te houden en de handen omhoog te steken als hij wint.
Als er iets fout gaat moet die zelfde coureur alle klappen opvangen.
Volgens mij bevinden de echte schuldigen van dope zich rondom de sporters en daar hoorde
Willy Voet dus ook bij.
Ik hoorde trouwens al iemand "uit het milieu" vertellen dat het geen toeval is dat de "Grand Départ" in Engeland dit jaar maar twéé dagen is, ipv de gebruikelijke drie. Kwestie van opnieuw geen schandaal te krijgen bij de douane ...quote:Op woensdag 3 januari 2007 22:10 schreef kawotski het volgende:
In plaats van de renners van hun bed te lichten s'ochtends vroeg kunnen ze misschien beter alle voertuigen eens aan een onderzoekje onderwerpen.. Met zoveel ampullen als in het verhaal van Voet zal er toch wel 1 naar boven moeten komen..
waar slaat dat op? of de douane nu na 3 dagen aan de grens staat of één dag eerder zal geen reet uitmaken. Als ze willen kunnen ze zo'n raid altijd doen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 23:03 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik hoorde trouwens al iemand "uit het milieu" vertellen dat het geen toeval is dat de "Grand Départ" in Engeland dit jaar maar twéé dagen is, ipv de gebruikelijke drie. Kwestie van opnieuw geen schandaal te krijgen bij de douane ...
Dat slaat daar niet op, het slaat op het feit dat de renners voor een proloog en één ritje géén extra dosis moeten toegediend krijgen. In 1998 had je drie ritten in Ierland/GB én was de ploegvoorstelling al enkele dagen voor de Tourstart. Wat een dosis in die periode natuurlijk noodzakelijk maakte. Nu vertrekt men op donderdag of vrijdag naar Londen, en dan red je het wel voor die proloog en dat ritje. Alle spul kan mooi netjes in Frankrijk blijven.quote:Op woensdag 3 januari 2007 23:07 schreef Bartoli het volgende:
[..]
waar slaat dat op? of de douane nu na 3 dagen aan de grens staat of één dag eerder zal geen reet uitmaken. Als ze willen kunnen ze zo'n raid altijd doen.
mja net of dat spul in die resterende 2,5 week werkt. EPO en veel andere producten moet je lang van te voren inspuiten. Is ook met bloedtransfusies enzoquote:Op woensdag 3 januari 2007 23:38 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat slaat daar niet op, het slaat op het feit dat de renners voor een proloog en één ritje géén extra dosis moeten toegediend krijgen. In 1998 had je drie ritten in Ierland/GB én was de ploegvoorstelling al enkele dagen voor de Tourstart. Wat een dosis in die periode natuurlijk noodzakelijk maakte. Nu vertrekt men op donderdag of vrijdag naar Londen, en dan red je het wel voor die proloog en dat ritje. Alle spul kan mooi netjes in Frankrijk blijven.
Als je dat lang van tevoren moet inspuiten, waarom werd Willy Voet dan betrapt met al die ampullen voor zijn ploeg mee ? én met groeihormoon ed. En waarom spreekt hij dan van "zoveel dosissen per dag" ?quote:Op donderdag 4 januari 2007 14:01 schreef Bartoli het volgende:
[..]
mja net of dat spul in die resterende 2,5 week werkt. EPO en veel andere producten moet je lang van te voren inspuiten. Is ook met bloedtransfusies enzo
obdehoud denk ikquote:Op donderdag 4 januari 2007 15:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Als je dat lang van tevoren moet inspuiten, waarom werd Willy Voet dan betrapt met al die ampullen voor zijn ploeg mee ? én met groeihormoon ed. En waarom spreekt hij dan van "zoveel dosissen per dag" ?
(goed, nu is EPO al wel opspoorbaar , maar groeihormoon nog niet, en wie weet wat ze al hebben dat men nog niet kan vinden ...) Of waarom werd bv Dottore Ferrari dan vorig jaar meermaals in de streek van de Tour gesignaleerd ? Tot zelfs in het hotel van Leipheimer toe ?
Dat bedoel ik , allicht daarom dat die soigneur (van bij de amateurs) die ik ken dat opmerkte dat die 2 dagen Engeland "net te doen" moeten zijn zonder de hele boel mee te moeten nemen over de kleine plas ...quote:Op donderdag 4 januari 2007 15:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
obdehoud denk ik
als je geen benzine in je auto gooit doet 'ie t ook niet
quote:De Ier Pat McQuaid (56), president van de internationale wielerunie UCI, vreest dat de geruchtmakende Operacion Puerto met een sisser afloopt. „Basso weer gewoon in koers, dat maakt me triest.”
„Ik had me er iets anders van voorgesteld. Het was geen gemakkelijk jaar.” McQuaid zegt het met gevoel voor understatement, in het Eindhovense hotel waar hij voor een kort bezoek aan Nederland verblijft. In oktober 2005 nam hij de voorzittershamer van de UCI over van Hein Verbruggen. Afgelopen jaar kreeg zijn sport zware klappen door de Spaanse dopingaffaire en de positieve plas van Tourwinnaar Floyd Landis. McQuaid ondervond de laatste maanden nog eens hoezeer het van belang is dat ’de mentaliteit en cultuur in het wielrennen’ moeten veranderen.
„In november was ik in Mauritius, een eiland in de Indische Oceaan. Bij het ontbijt in het hotel las ik de lokale krant. Twee dagen stonden er grote dopingverhalen in over Jan Ullrich en Floyd Landis. Vorige maand was ik in Doha voor de Aziatische Spelen. Ook daar stond in de krant onder een grote foto van Landis een groot verhaal over de geloofwaardigheid van de wielersport. In Doha waren toen alle mensen aanwezig die belangrijk zijn in de sport in Azië, die ook voor geld zorgen. Die lezen die verhalen natuurlijk ook. Zoiets geeft aan hoe groot de schade is die een kleine groep mensen toebrengt aan de wielersport. Het kan zelfs zijn dat de olympische status van het wielrennen op het spel komt te staan. Dat besef moet doordringen tot alle renners en ploegen.”
Dringt het besef door?
„Bij T-Mobile en CSC zijn hele positieve ontwikkelingen in gang gezet. Alle ploegen gaan ook meer geld afdragen voor meer out-of-competition-controles. Binnen de UCI wordt een nieuw medisch programma ontwikkeld, waardoor we renners met nog meer parameters in de gaten kunnen houden. En we hopen een DNA-databank aan te kunnen leggen. Renners die daar tegen zijn (onder andere wereldkampioen Bettini, red.) vanwege de privacy weten niet waar ze over praten. Maar zo lang de rechter in Spanje het gevonden bloed niet afstaat, hebben we er weinig aan.”
Er is veel onduidelijkheid over de afwikkeling van Operacion Puerto. Verwacht u nog meer informatie van de Spaanse justitie?
„Er komt niets meer tot eind juni als het onderzoek afgerond moet zijn. Dat maakt mij boos. Ze hebben grote schade toegebracht aan het wielrennen. Een week voor de Tour stonden er drie pagina’s in El Pais met gelekte documenten uit het dossier. Maar ik vrees soms dat het onderzoek straks zomaar gesloten wordt. Omdat er grote voetbalclubs bij betrokken zijn? Zou kunnen. Ik kan niet geloven dat Fuentes zijn handel en producten alleen had voor wielrenners. Dat heeft hij zelf ook gezegd.”
Bij gebrek aan bewijs kunnen alle betrokken renners gewoon weer rijden dit jaar. Wat vindt u daarvan?
,,Die situatie stemt mij bijzonder verdrietig, het is shockerend. Maar er is heel weinig dat we er tegen kunnen doen. Ze zijn onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Wij hebben hen niet verdacht gemaakt, dat heeft de Spaanse justitie gedaan door voortijdig te lekken uit een onderzoek. In Italië loopt ook een onderzoek maar dat blijft volstrekt geheim. Ik juich het toe dat de ronde van Duitsland en Denemarken Ullrich en Basso niet aan de start willen. Maar juridisch hebben wij geen basis om hen te schorsen. Daarom zijn we ook nog niet naar het TAS (Tribunaal voor Arbitrage in de Sport, red.) gegaan. Maar dat kan altijd nog.”
Wat is uw mening over Discovery Channel, dat met het aantrekken van Ivan Basso een gentlemens agreement doorkruist?
„Ik ben natuurlijk teleurgesteld in hen, maar juridisch zijn er geen belemmeringen. Ik heb Bruyneel proberen over te halen om het niet te doen. Hij verklaarde dat het niet zijn beslissing was maar die van de sponsor.”
’Altijd maarontkennen enontkennen’
In maart wordt de dopingzaak van Tourwinnaar Floyd Landis in Amerika behandeld. Hij werd tijdens de Tour betrapt op kunstmatig testosteron. Landis en zijn advocaten beroepen zich in hun verweer nu op vormfouten die bij de codering van de monsters zouden zijn gemaakt. McQuaid: „Vrijspraak zou een groot verlies zijn voor de hele wielersport. Ik heb hem kort na de Tour gebeld. In die dagen kwam hij steeds met een ander excuus in de publiciteit. Ik zei: Floyd, je verandert je verhaal elke dag, dat komt jouw geloofwaardigheid niet ten goede. Ik gaf hem het advies om zijn positie goed te overwegen. Het is altijd ontkennen, ontkennen, ontkennen. Tyler Hamilton deed dat ook maar heeft het gevecht ook verloren.”
McQuaid over Operacion Puerto: Het blijft allemaal indirect bewijs
Operacion Puerto is de codenaam die Spaanse justitie gebruikte om het dopingnetwerk van dokter Eufemiano Fuentes op te rollen. Fuentes begeleidde vanuit zijn kliniek in Madrid een groot aantal sporters. Kort voor de Tour gaf de Spaanse justitie een lijst van 56 wielrenners vrij die betrokken waren bij het onderzoek. Onder hen Ullrich, Basso, Mancebo en Beloki. De verzamelde ploegen besloten hen te weren uit de Tour. De UCI onderzocht ook de summiere informatie uit het onderzoeksdossier. Volgens McQuaid viel de groep van 56 renners uiteen in drie groepen. „De eerste was een groep waarmee eigenlijk niets aan de hand was, zoals Contador. Dan was er een groep waarvan de aanwijzingen niet sterk genoeg waren. Voor de derde groep, dertien renners, is de informatie vrij duidelijk. Daartoe behoren ook Ullrich en Basso. Maar het blijft indirect bewijs.”
Meeste logische denkwijze is dat Ale op Alejet slaat. Aangezien ze in de laatste regel van die quote over een snelle Sandro hebben.quote:También se descubrió un papel manuscrito con la apostilla de «Humbella ........». Y junto a la tarjeta de los hoteles Silken con las anotaciones manuscritas referidas (Ale, Manc, Vino, Popo y Valverde), el médico canario llevaba encima una revista del pasado Tour de Francia, en la que había utilizado sus habituales jeroglíficos de símbolos, códigos y números escritos encima del recorrido del Tour, junto a un apunte: «Sandro-Presto».
Bron: cyclingnewsquote:Spanish paper suggests link between Valverde and Fuentes
The fallout from Operación Puerto continues to rumble on, with the Spanish press today stating that ProTour 2006 winner Alejandro Valverde is one of several high profile riders circumstantially linked to the controversial Dr. Eufemiano Fuentes.
According to the paper ABC, when Fuentes was arrested in Madrid last May 23rd he had in his possession a black wallet which contained one clearly identifiable name; that of Valverde. When police searched it they found nine credit cards, a card from 2004 bearing the names and numbers of the Liberty Seguros team, business cards belonging to Mario Zorzoli (medical chief of the UCI) and Emilio Lamparero, who the paper reported has worked as a psychologist with football club Real Madrid. Most interestingly, there was also a card from the hotel Silken with the names "Ale," "Manc," "Vino," "Popo" and "Valverde" written on it.
The paper states that riders often stay in the Puerta de Madrid, part of the Silken chain. Apart from Valverde, ABC does not speculate on the identities of the riders listed, but the fact that the names correspond with nicknames of some of the biggest riders in the sport will have attracted the attention of the investigators.
According to the writer Jose Carlos Carabias, this evidence has been given the code number of 42.748.448 in the Operación Puerto investigation. He also states that Dr. Fuentes used ten different mobile phones in the course of his business.
The Guardia Civil, the Superior Council of Deportes and the Real Spanish Federation of Cycling always have denied any link between Alejandro Valverde and Operación Puerto. However ABC makes a connection between this latest news and the mention of someone named "Valv." (Piti) in Fuentes' notes. It claims that the Murcian newspaper La Verdad and other papers have said that he has, or had, a dog named Piti; investigators have long theorised that Fuentes used pet names as codewords for some of the riders.
ABC also said that Valverde was given the code number 18 and draws a link between this and the bags of blood found to contain elevated levels of EPO (Erythropoietin) by the analysis laboratory at the Hospital del Mar de Barcelona on November 15. Eight of the 99 bags were deemed suspicious, with the newspaper saying that three of these corresponded to rider 5, Sevillano (alleged to be Oscar Sevilla). The others were connected to the aliases "Klaus," "Falla," "Mari," "Gemma" and "number 18."
Valverde has stated that he worked with Fuentes when he was the official doctor of the Kelme team, but has always denied that he was given any doping products.
In recent days rumours have been rife that the Spaniard was set to join the T-Mobile team. However yesterday T-Mobile press officer Stefan Wagner denied that there had been any recent talks with the Vuelta 2006 runner-up.
"Last year, the team management drafted a list of interesting riders, and we tried to talk with everyone on this list to see if there could be a general fit with our team and its philosophy. A third party informed us of interest from Valverde in joining the T-Mobile Team," he said.
"So Bob and Rolf met him in early December in Murcia for the first and only time. They had a discussion with him for a couple of hours to see if there could be a general fit with our team, and more specifically with the team philosophy and our commitment to clean and fair sport. After this meeting, there was a follow-up phone call a few days later and we sent him a proposal with several conditions."
These conditions included DNA testing, a cash-back clause, routine medical checks and blood volume testing - but also confirmation that Valverde has had no contact with Eufemiano Fuentes, the doctor at the centre of Operación Puerto, nor links to the aforementioned investigation. "We haven't heard anything from him or his manager since this phone call. At no time was there direct contact with his team," Wagner stated.
Today's ABC newspaper quotes T-Mobile's Christian Frommert as saying that reports the team was about to sign Valverde was "absolute nonsense."
alleen naïeve mensen denken nog dat cleane renners een grote ronde kunnen winnen...quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:08 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Schitterend, de winnaars van de 3 grote rondes van dit jaar waren wéér in een dopingschandaal betrokken ...
is niet zo heel verwonderlijk als je Californie, Georgia, P-Nice en de Tour wint. We gaan ervanuit dat die eerste 3 niet op testosteron was. Kortom heeft die nog meer gepresteerd dan de rest van de amerikanen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:25 schreef Leatherface het volgende:
Ow ja, en rara wie werd er tot wielrenner van het jaar gekozen in de VS?![]()
jouw uitspraak is gewoonweg niet hard te maken.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 19:24 schreef Rudieh het volgende:
[..]
alleen naïeve mensen denken nog dat cleane renners een grote ronde kunnen winnen...
dat gebeurde vroeger niet...en nu nog steeds niet
De laatste winnaars van de grote rondes :quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:53 schreef horstjan het volgende:
[..]
jouw uitspraak is gewoonweg niet hard te maken.
jij gaat er vanuit dat iedere winnaar schuldig is tot het tegendeel is bewezen?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:01 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De laatste winnaars van de grote rondes :
Is al helemaal een lachtertje. Hier zijn ook alle renners in opspraak gekomen of betrapt.
Nee, ik spreek hier nu enkel over mensen die serieus in verband zijn gebracht met doping (zoals de zaak Fuentes) of mensen die effectief in hun carriere ooit betrapt zijn geweest (Uit dat lijstje van de grote ronde winnaars van de laatste tien jaar alleen al: Riis , Ullrich, Pantani, (Armstrong) , Landis, Simoni, Garzelli, Zulle, en Aitor Gonzalez , samen goed voor 25 van de zeges (en als je Armstrong dan nog in twijfel trekt zelfs nog altijd goed voor 18 en dus bijna 1/3de van de zeges))quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:18 schreef kawotski het volgende:
[..]
jij gaat er vanuit dat iedere winnaar schuldig is tot het tegendeel is bewezen?
Ervaringsdeskundige.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 23:08 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ah, Dekker, de grote vriend van de geheel onbesproken Cecchini, die zal wel weten of je proper nog iets kan winnen.
nouw dat werkte dan ook alleen tijdens de Tirrenoquote:Op dinsdag 9 januari 2007 23:57 schreef Rudieh het volgende:
precies, SaintOfKillers...wat is die Dekker als een BEEST gaan fietsen he sinds ie bij Cecchini zit
quote:VAGINALE DOPING
Vriendin van positief bevonden AC Milan-aanvaller Borriello springt in de bres
Twee maanden geleden werd AC Milan-aanvaller Marco Borriello positief bevonden. Vandaag krijgt hij het resultaat van de tegenexpertise. Zijn vriendin, het fotomodel Belén Rodriguez, neemt echter de schuld op zich.
Er zijn al veel redenen gevonden voor 'onverklaarbare' positieve dopingtesten. Marco Borriello en Belén Rodriguez hebben er een nieuwe dimensie aan toegevoegd. De 24-jarige aanvaller werd op 11 november van vorig jaar na de wedstrijd tegen AS Roma (2-1 verlies voor Milan) positief bevonden op het gebruik van corticosteroiden (prednisolone en prednisone). Corticosteroiden zitten in veel ontstekingsremmende zalfjes.
Vandaag krijgt Borriello de resultaten van de tegenexpertise. Intussen schoot zijn vriendin Belén Rodriguez de AC Milan-speler al te hulp. Het Argentijnse fotomodel wijt de positieve dopingtest aan de seksuele contacten die beiden hadden. De ontstekingsremmers die ze in de periode nam om een vaginale infectie tegen te gaan zouden ook Borriello aangestoken hebben.
,,Ons seksueel contact is fataal gebleken'', aldus de 22-jarige Rodriguez. ,,Ik stelde hem voor, nadat ik de infectie aan hem had doorgegeven, hetzelfde zalfje te gebruiken. We wisten niet dat er cortisone inzat.''
De clubleiding van AC Milan overweegt in elk geval de getuigenis van Rodriguez gebruiken. Maar of dat veel kans op succes heeft?
,,Het minste wat je kan zeggen, is dat die jongen onvoorzichtig is geweest'', aldus dokter Chris Goossens, adviseur Medisch Verantwoord Sporten voor de Vlaamse Gemeenschap. ,,Een sportman op dat niveau die zomaar een cortisonezalf gebruikt, is gewoonweg dom. De bevoegde instantie ( in dit geval het Italiaans Olympisch Comité, red ) moet maar oordelen of het aanbrengen van een zalfje voldoende is om positief te worden bevonden. Volgens mij is dat nagenoeg onmogelijk, maar dat moet de bevoegde instantie maar uitmaken.''
Borriello is geen hoogvlieger en speelde dit seizoen slechts zeven wedstrijden voor AC Milan. ,,Hij is geen dopinggebruiker'', zegt Belén Rodriguez. ,,Als we thuis zijn drinkt hij zelfs geen thee of koffie.''
Ludo Vandewalle 16/01/2007
quote:Op woensdag 17 januari 2007 15:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Het nieuwste dopingexcuus , dat hier zelfs nog geen wielrenner opgekomen was :
[..]
dat bericht vloeit voort uit een bericht van het wada waar geen namen aan verbonden zijn. Die belgen maken ervan dat het om Pereiro gaat. Je maakt mij anders niet wijs dat dit nu pas bekend wordt terwijl ze dat ook meteen met dat van Landis naar buiten hadden kunnen brengen.quote:
quote:Bericht zou voorvloeien uit onderstaand onderzoek.
----
12-01-2007
The 2006 edition of the Tour de France hasn't finished with its doping problems. While waiting for the conclusion of the Floyd Landis case, the French Anti-doping Agency (AFLD) will examine, at the end of January, the case of 12 cyclists who tested positive during the last Tour but benefited from an Therapeutic Use Exemption (TUE). [edit: = wat wij een doping-attest noemen]
This practice has multiplied in recent years, to the point of raising some suspicion. Pierre Bordry, the head of AFLD, has confirmed that certain test results warrant a deeper examination. "There are a certain number of important persons in the Tour de France who have tested positive, some of them several times, but who have a TUE. It isn't enough to have an administrative document issued by an international federation. We would like to know if it corresponds to a specific treatment."
In practice, AFLD doctors will check whether the authorization corresponds to the quantity of the product measured in the positive test, and to a real condition being treated. In September, AFLD wrote to 13 riders and to the UCI in order to get the supporting statements for the TUEs. "Some are missing," M. Bordry notes. During the last Tour, 60% of the 105 riders who were tested--in all some 180 samples--had registered a TUE. Of the 105, 13 had positive test results, some several times, since 16 samples turned out positive.
waar slaat dit op? Tuurlijk kun je met Astma fietsen zo zijn er wel meer. Als je een extreme vorm hebt natuurlijk niet maar anders wel. Ik ken er in mijn omgeving ook een paar die wat astma hebben en aan wedstrijden doen dus ik zie het probleem niet. OK het is een middel wat je kan opsporen maar harder door fietsen ga je er niet vanquote:Op donderdag 18 januari 2007 19:37 schreef SaintOfKillers het volgende:
Een doping-attest.
Als je ziek bent, dan heb je gewoon pech.
Een doping-attest.
Volgens mij heeft 85% van de wielrenners asthma.
Een doping-attest.
Heb je asthma, sorry, ga je wat anders doen, geen topsport.
Een doping-attest.
die lijst moet sowieso opgeschoond worden. Want anders moet je het net als die Bassons zijn excuus bij water en brood houden. Want nu mag je dus al niet ziek worden of je bent verdachte in een dopingzaak om het maar ff kort door de bocht te zeggen. Dit hele gedoe slaat gewoon nergens op.quote:Op donderdag 18 januari 2007 19:52 schreef SaintOfKillers het volgende:
Het staat op een lijst, dan mag je 't niet nemen. Ofwel is die lijst bullshit en dan haalt je 't van de lijst. Anders kan je blijkbaar niet meefietsen zonder "illegale" hulp en blijf je thuis. Het is een fysiek gebrek. Net als niet genoeg kracht in de benen. Waarom zou je dat dan niet mogen verhelpen?
Een attest.
Had je dat van geen zin meer hier in hebben niet sinds het begin van de Fuentes zaak of bij het 'beeindigen' van deze zaak?quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:38 schreef 4-elements het volgende:
Ik word zo moe van zulke berichten. Juridisch gezien is hij niet schuldig, maar gelijk lopen er al Fransen te blaten dat hij niet mee mag doen met de Tour van 2007. Dat terwijl hij dus NIET schuldig is (al is het natuurlijk niet normaal dat zoveel renners zogenaamd asma hebben...)..
Nu denk ik dat ik geen zin meer heb in wielrennen door al dit gezever. Maar ik vermoed dat als ik stiekem toch even kijk, ik weer gewoon blijf kijken naar dit hypocriete circus...![]()
best moeilijk dat schrijvenquote:Op donderdag 18 januari 2007 23:46 schreef opgebaarde het volgende:
Wordt wel veel vergeten, hebben die wielrenners zoveel papier werk dan?
quote:Het Laatste Nieuws beschuldigt Patrick Lefevere
di 23/01/07 - De krant Het Laatste Nieuws pakt dinsdag uit met zware beschuldigingen aan het adres van Patrick Lefevere. "Patrick Lefevere, 30 jaar doping", titelt de krant. De manager van Quick-Step geeft toe dat hij als renner amfetamines heeft gebruikt, maar ontkent alle andere aantijgingen.
Het Laatste Nieuws blikt terug op het zogenaamde dopingverleden van Lefevere. De krant laat acht getuigen aan het woord, waarvan er zes anoniem zijn.
De getuigen die opgevoerd worden, verwijzen naar Lefevere als spil van een langdurig dopingververhaal.
Volgens Het Laatste Nieuws willen ze anoniem blijven "uit angst voor de gevolgen".
De krant sprak onder meer met een Italiaanse arts die in de jaren 90 met Lefevere samenwerkte bij de Mapei-ploeg.
De man heeft het over "georganiseerd dopinggebruik". Lefevere zou volgens hem van alles op de hoogte geweest zijn en zou renners aangespoord hebben doping te gebruiken.
Een "ex-boezemvriend", Luc Capelle, vertelt over de renner Lefevere en zegt dat ze samen doping gebruikten. Een andere insider beweert dat Lefevere ook "dealde".
"Dit zijn belachelijke aantijgingen"
Patrick Lefevere ontkent bijna alle beschuldigingen. "Ik nam als renner amfetamines, de rest is nonsens", zegt hij. Lefevere wil de krant voor de rechter slepen.
"Dit zijn belachelijke aantijgingen. Het enige dat klopt, is dat ik als prof amfetamines gebruikt heb. Zeven, acht keer, en mijn lijf verdroeg het niet. Dealer geweest? Onzin, amai. De keren dat ik doping nam, moest ik het kopen."
"Conclusie? Ik ontken alles formeel. Als dit in de krant staat, komt er een proces van. Als mijn imago beschadigd wordt, zal ik mijn vel duur verkopen. Er komen hoge, erg hoge schadeclaims."
"Ik heb 25 jaar keihard gewerkt om te staan waar ik vandaag sta. Ik moet me nu toch geen drugsdealer laten noemen", voegde Lefevere daar nog aan toe op Sporza Radio.
"Capelle is niet geloofwaardig"
Een van de getuigen die wel met naam genoemd worden, is Luc Capelle, naar eigen zeggen een boezemvriend van Lefevere toen ze nog renners waren.
"Lefevere kocht spul bij mij. Lefevere nam het grote spul, zoals iedereen", beweert hij.
"Wat een referentie", zegt Lefevere over Capelle. "Hij zit al voor de derde keer wegens moordpoging - tot daar zijn geloofwaardigheid. Dat we goede vrienden waren? Dat zijn grote woorden, al trainde ik inderdaad samen met hem."
Getuige brengt ook dokter Van Mol in opspraak
Ook Yvan Van Mol, de ploegdokter van de Quick-Step-ploeg, wordt in opspraak gebracht. "Hij was een foefelaar", zegt een arts, die ook anoniem wil blijven.
De getuige is een ex-dokter van het Mapei-team. "Er waren zes artsen in de ploeg, maar het dopinggebruik werd, zeker na de Festina-Tour, vooral geregeld via de externe dokters Ferrari en Cecchini. Plus: via Belgische sportartsen. Van Mol en Lefevere waren foefelaars."
"Ik heb niets te zeggen", reageert Yvan Van Mol (foto) in Het Laatste Nieuws. "Ik heb geleerd niet te reageren op anonieme gegevens. Over dopingpraktijken van renners weet ik niets."
Driedaagse van 1999 kwam ook ter sprake
De tweede niet-anonieme getuige is Roland Coolsaet, organisator van de Driedaagse van De Panne. Hij uit geen concrete beschuldigingen, maar praat alleen over de Driedaagse van 1999.
Toen werd de Mapei-ploeg uit de koers gehaald na een razzia van de Kortrijkse politie. Er werden amfetamines gevonden, maar Mapei ging vrijuit. De Italiaanse verzorger Tiziano Morassut had op eigen houtje gehandeld, klonk het.
Wat een draaikont is die McQuaid ook.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 20:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Reactie van de UCI-voorzitter :
"De UCI doet er alles aan om onze sport dopingvrij te houden. Natuurlijk zullen er altijd oplichters zijn, maar dat aantal willen we beperken. We moeten met iedereen kijken naar de toekomst. En die is positief."
![]()
![]()
Nee, ik maak geen grapje. Dat is zo. Een decennium ervoor werd Viaene trouwens ook al genoemd in een dopingtrafiek rond het 7-eleven/Motorola team. Hij was toen ook de persoonlijke verzorger van Hampsten en later Armstrong. Die hem meenam naar Cofidis.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 21:07 schreef Gitanki het volgende:
Is dat zo, of maak je nu een grapje
bedankt voor de tvtipquote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En de journalist van HLN claimt in een programma op Canvas (nu net begonnen) .
Dan gaat het al helemaal moeilijk worden...quote:Op woensdag 24 januari 2007 00:19 schreef gorgg het volgende:
Hmm, nu ik erover nadenk zei hij mss. wel LSD ipv XTC. Maar dat zal wel niet zo veel uitmaken.
Ja, er viel blijkbaar niks meer aan te houden.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 22:58 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En het is duidelijk in het journaal nu : Het Laatste Nieuws zou morgen een email publiceren tussen Johan Museeuw en ex-sportjournalist Wouter Vandenhaute waarin Museeuw dopinggebruik toegeeft en aan de ex-journalist raad vraagt over hoe hij hierover moet communiceren in de media gezien zijn situatie.
Hij wilde HLN vooral voor zijn natuurlijk.
Michel Wuyts was vandaag toch opvallend nergens in de media te bekennen. Allicht had hij vandaag wat last van zijn hart als hij de krant las.quote:Op woensdag 24 januari 2007 00:39 schreef Ereinion het volgende:
Pantani begon na de Giro van '99 ook gewoon met cocaine gebruik. Een jaar laten won hij in de Tour 2 etappes, waaronder 1 op de Mt Ventoux.
Ik heb nu toch wel behoefte aan Michel Wuyts, die ons verteld dat er nu een nieuwe generatie is die niks met doping te maken wil hebben. 50 jaar lang hebben wielrenners alles in hun lichaam gespoten wat niet te bespeuren was, maar nu is er ineens een generatie van doping niks moet hebben![]()
Was van Nieuwekerken of hoe heet hij? probleem is dat men het niet kan bewijzen omdat dus de hoge heren van het tennis het beschermen.te slechte publiciteit, en dat geld voor meerdere sporten.quote:Op woensdag 24 januari 2007 00:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Overigens vond ik die opmerking van dat gerucht (en wie was het weer die het zei ? ) dat de zusjes Williams zo lang van het tennisterrein zijn verdwenen omdat ze betrapt waren op doping en men alles heeft toegedekt ook wel opvallend ...
Er was ook een politicus, is dat die gozert misschien die toen bij Holland Sport was.quote:Op woensdag 24 januari 2007 01:00 schreef Ereinion het volgende:
Even speculeren![]()
Aangezien de anonieme renner (even aangenomen dat die ook echt gebeld heeft) naar Het Laatste Nieuws heeft gebeld, zal het wel een Belg zijn, of een in Belgie wonende Nederlander. De volgende renners vallen daaronder:
Serge Baquet
Tom Boonen
Wilfried Cretskens
Steven de Jongh
Addy Engels
Kevins Hulsmans
Sebastien Rosseler
Bram Tankink
Jurgen van de Walle
Kevin van Impe
Geert Verheyen
Wouter Weylandt
Er zijn ook nog wat renners die dit jaar naar Quick Step toegaan (bv. Van Petegem), maar het is onwaarschijnlijk dat het 1 van hun is, want de renner in kwestie klaagde erover dat Lefevere zich als een Bill Clinton gedroeg (wat dat ook mag voorstellen).
Wat Simoni zo ongeloofwaardig maakt is zijn hele reeks van excuses. Eerst had zijn tandarts hem een verdoving gezet met daarin cocaine. Daarna was het een snoepje van zijn tante, en uiteindelijk was het geen snoepje maar een colombiaanse thee of koffie.quote:Op woensdag 24 januari 2007 01:01 schreef gorgg het volgende:
Waarschijnlijk ben ik de enige persoon op de aarde die dat snoepjesverhaal van Simoni geloof. Cocaïne werd toch vastgesteld in die Peruaanse (?) snoepjes. En cocaïne gebruiken terwijl de giro bezig is, hij nog een kans maakt om hem te winnen en je bijna zeker weet dat je gecontroleerd gaat worden gaat mij wat te ver (tenzij hij dacht het 100% zeker te kunnen masceren). Lijkt mij ook straf dat Pantani tijdens die Tour cocaine gebruikte.
quote:Op dinsdag 23 januari 2007 21:06 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
overigens , een van de meest opvallende zaken die daar aangehaald worden vind ik zelfs nog het feit dat Lefevre afgelopen winter Freddy Viaene aantrok als persoonlijke verzorger voor Tom Boonen. Dat wist ik nog niet eens.
Er zijn weinig mensen in de wielerwereld met zoveel boter op het hoofd als Freddy eigenlijk. Hij werkte als persoonlijke verzorger voor Vandenbroucke in diens superjaar (op EPO zoals zijn biografie zelfs schrijft) '99, hij werkte voor Armstrong in de jaren dat die de Tour won (oa in het jaar '99 dus waar Lance op EPO reed) en werkte vorig jaar voor Landis in de Tour.
Harm Kuipersquote:Op woensdag 24 januari 2007 09:02 schreef horstjan het volgende:
En dopings deskundige en wetenschapper hoogleraar Harm Kuipers beweert dat doping nauwelijks helpt!! Dus waar hebben we het eigenlijk over?
Dat zijn er meer die in de Kempen wonenquote:Op woensdag 24 januari 2007 11:35 schreef Tommeke het volgende:
Ze hadden het volgens mij ook over dat er zo'n XTC feestje was bij een renner die in de Kempen woont/woonde oid. Boonen komt daar toch vandaan?
Okéquote:Op woensdag 24 januari 2007 11:47 schreef Bartoli het volgende:
[..]
Dat zijn er meer die in de Kempen wonen
Dus waarschijnlijk is het een van de kleintjes die van Lefevere geen 'promotie' kreegquote:Op woensdag 24 januari 2007 11:58 schreef Masanga het volgende:
Volgens de renner van QSI zouden er binnen het team 3 types renners bestaan: de kleintjes (voor de eerste 100-150 km van een koers) krijgen niks. Dan heb je de hulpjes die de toppers tot de buurt van de meer moeten brengen. Zij krijgen een tussendosis. En de echte toppers krijgen het ganse gamma. Tom Boonen, Bettini, .. fin, zo rijden er wel enkelen rond in dat team hé..![]()
als er dan zoveel doping gebruikt word, dan ga je toch niet denken dat iemand die 2des word geen doping gebruikt?quote:Op woensdag 24 januari 2007 12:08 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dus waarschijnlijk is het een van de kleintjes die van Lefevere geen 'promotie' kreeg![]()
BTW: als dit blijkt te kloppen moet je je eens voorstellen hoe Boogerd zich voelt (ervanuitgaande dat Boogerd zuiver koerst), zo vaak 2e achter dopeurs, als nu QSI ook massaal aan de doping blijkt, dan helemaal.
over 12 jaar zullen we hun echte verhaal wel horen..................quote:Op woensdag 24 januari 2007 12:16 schreef Masanga het volgende:
Nog niemand van QSI reageerde op het dopinggebruik van Museeuw. Wel 2andere reacties:
Boonen: "Het is een samenraapsel van roddels"
wo 24/01/07 - Tom Boonen ontkent de beschuldigingen in Het Laatste Nieuws. De Quick-Step-renner twijfelt zelfs aan de identiteit van de anonieme getuige.
Nuyens: "Ik heb nooit een dopingvoorstel gekregen"
Nick Nuyens vertrok na drie jaar Quick-Step naar het franse Cofidis. Toch ontkent de renner dat hij iets weet van doping bij zijn ex-ploeg.
(foto Belga)
"Met de hand op het hart: ik heb van Lefevere nooit een voorstel gekregen in de richting van dopinggebruik."
"Nooit kreeg ik ook maar één hint over dopinggebruik", zegt Nuyens (foto) in Het Nieuwsblad.
"Aan tafel werd wel over doping gepraat, maar dan enkel over hoe dit fenomeen in het algemeen kon worden teruggedrongen. En hoe de pakkans kon worden opgedreven."
"In mijn generatie zitten erg veel renners die radicaal tegen doping zijn. In België geldt tegenwoordig de omgekeerde wereld: je moet je onschuld bewijzen
te verwachten allemaal dus...
Ja. Als Tom met al zn miljoenen in Monaco op zn terrasje zit.quote:Op woensdag 24 januari 2007 13:42 schreef rubbereend het volgende:
[..]
over 12 jaar zullen we hun echte verhaal wel horen..................
Harm Kuipers is géén dopingdeskundige , zelfs niet eens een medicus. Harm Kuipers is een hoogleraartje in de Bewegingswetenschappen dat door toedoen van zijn toenmalige goede vriend Hein Verbrugghen in de commissies van de UCI is gesukkeld. En is vooral een aandachtsgeile sensatiezoeker. Die vent heeft nog minder geloofwaardigheid dan elke anonieme getuigenis ...quote:Op woensdag 24 januari 2007 09:02 schreef horstjan het volgende:
En dopings deskundige en wetenschapper hoogleraar Harm Kuipers beweert dat doping nauwelijks helpt!! Dus waar hebben we het eigenlijk over?
Als ie van Rabo is welquote:Op woensdag 24 januari 2007 12:46 schreef flyckje het volgende:
[..]
als er dan zoveel doping gebruikt word, dan ga je toch niet denken dat iemand die 2des word geen doping gebruikt?
Als je ziet dat iedereen bij Quick Step Johan Museeuw heeft verdedigd, terwijl het binnen de ploeg al 2 jaar bekend was dat hij doping had gebruikt, dan zijn de verklaringen van iedereen die bij Quick Step is betrokken ook weinig meer waard. Als Boonen zich werkelijk als schone renner wil profileren dan vertrekt hij zo snel mogelijk bij QS, want het is in ene wel een erg besmette ploeg geworden.quote:Op woensdag 24 januari 2007 12:16 schreef Masanga het volgende:
Nog niemand van QSI reageerde op het dopinggebruik van Museeuw. Wel 2andere reacties:
Boonen: "Het is een samenraapsel van roddels"
Nuyens: "Ik heb nooit een dopingvoorstel gekregen"
Daar ga ik sinds de Fuentes zaak ook vanuit helaas en volgens mij ben ik niet zo'n pessimistquote:Op woensdag 24 januari 2007 19:25 schreef SaintOfKillers het volgende:
De "anonieme" Quickstepper zei ook dat de zeldzame renners die niet gedopeerd rondrijden zich in het kermiscircuit bevinden. Dus als we zijn 3-stappen programma van QS geloven, mag je meteen ook geloven dat elke Pro-Tourrenner slikt.
Dedecker speelt hier veel meer een rol in dan men op het eerste zicht zou zeggen. Men vermoedt nu zelfs dat een van zijn getuigen die hij had over "Belgische toppers die doping nemen" namelijk Johan Museeuw zelve zou zijn geweest.quote:Op woensdag 24 januari 2007 20:51 schreef -skippybal- het volgende:
Ah voor het eerst Wuyts![]()
Alleen Dedecker![]()
Werkelijk alles en iedereen die met de vent in contact komen raken onder elkaar in slaande ruzie.quote:Op woensdag 24 januari 2007 21:03 schreef -skippybal- het volgende:
Ik weet wel dat 'ie een grote rol in alles speelt, en al veel langer dan eergister. Maar ik vind het zo'n misselijke kerel![]()
Dat is inderdaad wel mooi jaquote:Op woensdag 24 januari 2007 21:06 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Werkelijk alles en iedereen die met de vent in contact komen raken onder elkaar in slaande ruzie.![]()
ja leuk, laten we vooral niets overhaast doen, kan ook nog wel over 10 jaar, als 't verjaard isquote:Op woensdag 24 januari 2007 23:14 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En dan ook dit nog :
Antidopingagentschap wil onderzoek naar Landis uitstellen
De voorzitter van het Wereldantidopingagentschap (WADA) Dick Pound heeft aan het Franse Antidopingagentschap (AFLD) gevraagd om zijn onderzoek naar Floyd Landis uit te stellen. Pound wil eerst de disciplinaire procedure afwachten die in Amerika is opgestart en waarin eind maart een vonnis valt.
"We hebben in december aan het AFLD gevraagd om zijn onderzoek naar Floyd Lanids op te schorten tot de Amerikaanse procedure is afgelopen", verklaarde Pound op een persconferentie in Lausanne.
Het AFLD lijkt echter niet geneigd om op de vraag van het WADA in te gaan. Op 12 januari maakte ze immers bekend dat Floyd Landis zich op 8 februari voor het Franse Antidopingagentschap moet verantwoorden. Landis, die tijdens de Ronde van Frankrijk werd betrapt op testosteron, riskeert een schorsing van twee jaar en het verlies van zijn Touroverwinning. (belga)
Lefevre beweert nochtans vandaag in de Standaard hetzelfde:quote:Op woensdag 24 januari 2007 23:21 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Dat laatste van Vandeweghe klopt hoe dan ook al niet. De Mol was met zekerheid tot in 2003 mee bij de grote rondes met de ploegen van Lefevre.
VDB en Basso zijn (net als vele anderen) nooit betrapt op doping maar via dokters en verzorgers.quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:16 schreef wimderon het volgende:
[..]
Als ie van Rabo is wel![]()
Nee serieus, ik heb persoonlijk mijn gedachten over wie wel niet gebruikt, onder 'niet' vallen er overigens niet zo heel veel![]()
Maar laat ik het anders stellen, Boogerd is nooit gepakt of nooit in opspraak gekomen, zijn rivalen door de jaren (VandenBroucke, Vinokourov toch ook, Bettini nu ook wellicht, Camenzind, Basso en ga zo maar door)
Ik geloof dat er hematocrietwaardes werden gemeten van 60% toen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 23:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik zit trouwens al een tijdje mij af te vragen of het legendarische interview met dokter van Mol, van Mapei (of was dat toen nog GB-MG als sponsor) denk ik toen nog, op de VRT nog eens te zien zal zijn (moet rond 1994 geweest zijn) over de prestaties van de Gewiss-ploeg (Berzin, Riis, Furlan,Bortolami,... de mannen met de epo-stroop in hun bloed , de ploeg van dottore Ferrari & Checchini toen ...) waarin hij die prestaties toeschreef aan de revolutionaire trainingsmethode van de Italianen met de hartslagmeter.![]()
quote:Op donderdag 25 januari 2007 00:57 schreef gorgg het volgende:
[..]
Lefevre beweert nochtans vandaag in de Standaard hetzelfde:
"De getuige was wel niet goed op de hoogte, want sinds 1999 deed ploegdokter Yvan Vanmol geen grote ronde meer, en de Spaanse arts in de ploeg wordt altijd met Manuel of met Rodriguez aangesproken, maar niet met 'Alonso' zoals die anonieme getuige beweert.''
Uit ,,Ik heb nooit gezegd dat Museeuw niet mocht bekennen''.
De anomiteit garanderen van mensen die anoniem willen blijven staat blijkbaar bij HLN ook niet echt hoog op het prioriteitenlijstje. Dedecker zegt zelf al de naam van de renner te weten. Uit "Hard dopingduel gaat voort" (ook DS):
"De journalist van Het Laatste Nieuws die de dopingaffaire aan het rollen bracht, zegt echter zeker te zijn van zijn stuk. ,,Tom Boonen mag altijd eens komen luisteren naar de bandopname van het gesprek. Hij zal de stem van zijn ploegmaat meteen herkennen.'' "
Er zijn denk ik ook wel wat meer Belgische wielerjournalisten dan Nederlandse.quote:Op donderdag 25 januari 2007 01:36 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Aan de andere kant heb ik ook wel de indruk dat de pers in Nederland zich ook totaal niet zo actief op de "dopingschandaalmarkt" stort als de Belgische. Eerder in tegendeel zou je denken. Nederlandse dopingschandalen zijn er in de pers eigenlijk nooit. Terwijl heel wat journalisten toch héél véél zouden moeten weten ...
De journalist die dit heeft bekendgamaakt is geen wielerjournalist, volgens mij zegt dat genoeg. Theo Koomen heeft ooit eens een boek geschreven , en is toen een tijd lang door het wielerpeleton geboycot, Mart Smeets heeft het in 79 gedaan met Joop Zoetemelk, heeft hij ook moeten bekopen met een boycot (ook de NOS)en is hij door Peter Post van de motor afgereden(Mart zat achter oop een motor Amstel Goldrace)Herbert en Maarten werden een tijdje geboycot na dat Boogerje geval bij de ned. kampioenschap. het lijkt mij ,omdat het wielerpeleton wat rancunues is dat ook een andere journalist(atelitiek , voetbal,) dat dan doet en andersom.quote:Op donderdag 25 januari 2007 01:36 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Aan de andere kant heb ik ook wel de indruk dat de pers in Nederland zich ook totaal niet zo actief op de "dopingschandaalmarkt" stort als de Belgische. Eerder in tegendeel zou je denken. Nederlandse dopingschandalen zijn er in de pers eigenlijk nooit. Terwijl heel wat journalisten toch héél véél zouden moeten weten ...
Ja en ook toen ook beschuldigd van doping gebruik, volgens mij was het verhaal toen nog dat hij aangezet werd door Museeuw.quote:Op donderdag 25 januari 2007 10:21 schreef maril het volgende:
Marc Lotz was toch ook onder de vleugels van Levevre?
quote:Op donderdag 25 januari 2007 07:17 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
EN VDB is opgepakt. Hij zou ivm een dopingschandaal binnen het fitness-milieu in Dinant vorige avond opgepakt zijn en de nacht in de cel hebben doorgebracht. Vandaag komt hij voor de onderzoeksrechter om een verklaring af te leggen.
bron: wieleruitslagen.bequote:De anonieme getuige uit de krant Het Laatste Nieuws, die beweert dat de voormalige Quick Steprenner Mark Lotz onderuit werd gehaald door Patrick Lefevere vanwege een té zwaar contract, zou volgens het dagblad De Morgen de Nederlandse dokter Berend Nikkels zijn.
Die man kwam enkele weken geleden ook al een keertje in het nieuws nadat hij met een beschuldigende vinger richting de veldritwereld wees. Toen beweerde de dokter dat bijna de hele Belgische veldritwereld aan de doping zou zitten.
Verder beweert de krant dat de ploeg Quick Step en de renner Lotz het de dag van vandaag wél nog prima met elkaar kunnen vinden. Zo doet de Nederlandse renner dezer dagen beroep op Quick Stepploegdokter Yvan Vanmol, om hem medisch te begeleiden met het oog op zijn terugkeer.
quote:Zo doet de Nederlandse renner dezer dagen beroep op Quick Stepploegdokter Yvan Vanmol, om hem medisch te begeleiden met het oog op zijn terugkeer.
het wordt een leuk wielerseizoen. we laten het niet bederven. Al doen we het met de mindere renners het zal er niet minder boeiend om wordenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 15:59 schreef Ericr het volgende:
Het seizoen is nog niet eens begonnen en het begint al te rommelen, wordt weer gezellig in 2007.
laten rijden totdat ze schuldig zijn bewezen. en niet schorsen en ze blijken onschuldig.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 16:10 schreef Wombcat het volgende:
Ja, vooral die renners die nog op non-actief staan hangende verder onderzoek in de Fuentes-zaak. Krijg het bewijs rond en schors ze, of laat ze weer rijden, zou ik zeggen.
Ook even opmerken dat De Morgen een serieuze krant is, in tegenstelling tot het tabloid-gehalte van Het Laatste Nieuws, dat steeds meer opschuift naar het niveau van prullen als Bild.quote:UCI: "GEEN SYSTEMATISCH EPOGEBRUIK"
Van georganiseerd en systematisch epogebruik bij Quick-Step kan geen sprake zijn." Dat besluit De Morgen samen met de UCI op basis van de bloedwaarden die de Quick-Step-renners lieten optekenen. Tussen 1 januari 2003 en 31 december 2006 zijn de bloedwaarden van de QuickStep-renners 321 keer gecontroleerd, door acht controleurs uit vijf landen. De Morgen mocht de resultaten inkijken. Aan deze waarden is echt niets verdachts. Deze waarden zijn zo consequent en logisch dat ze niet gemanipuleerd kunnen zijn. En bloed liegt niet", zegt een woordvoerder van de UCI.
Vaststellingen van De Morgen en de UCI:de hematocrietwaarden van Q-Step liggen rond of onder het UCI-gemiddelde. Ook andere bloedwaarden zijn normaal.
de gemiddelde hematocrietwaarde van Quick-Step bij Gent-Wevelgem bedroeg 44,8. Kroongetuige Luc Capelle sprak in Het Laatste Nieuws van 49. (meer dan 50 kan wijzen op epogebruik, red)
Q-Step begint het seizoen in vorm. Logisch, want het focust op het voorjaar. In de Tour liggen de waarden opvallend laag en dalen ze elke week. Het tegendeel zou verdacht zijn.
Eén renner liet meer dan 50 optekenen maar hij kreeg een attest tot 52.
Zag 'm eergisteren op 't nieuws op één, en hij zag er idd erg zelfverzekerd uitquote:Op zondag 28 januari 2007 12:45 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De journalist van HLN zegt in de 7de dag dat ze keiharde bewijzen hebben dat dokter Van Mol zich bezighoudt met georganiseerd dopinggebruik bij de QST ploeg. En hij zal daar ten gepaste tijde (en hij liet doorschijnen ergens in de loop van de week) mee naar buiten komen in de krant als alles daarvan juridisch doorgelicht is.
Hij zei ook nog: "We hebben de verklaringen van alle 8 de anonieme getuigen volledig op band staan, dat is zelfs juridisch een heel sterk bewijs om onze publicatie te verdedigen."quote:Op zondag 28 januari 2007 12:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zag 'm eergisteren op 't nieuws op één, en hij zag er idd erg zelfverzekerd uit
Hij meldde toch ook nog dat zij of een andere krant een gesprek met Lefevre op band hadden staan die belastend was voor Lefevre?quote:Op zondag 28 januari 2007 12:49 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Hij zei ook nog: "We hebben de verklaringen van alle 8 de anonieme getuigen volledig op band staan, dat is zelfs juridisch een heel sterk bewijs om onze publicatie te verdedigen."
Ja, hij heeft het over een gesprek met lefevre de avond voor de publicatie van een kwartier ofzo lang waar hij over de inhoud nog niet veel wil loslaten en een gesprek dat De Morgen had met Lefevre dat hem doorgespeeld is waarin Lefevre letterlijk zegt dat hij de bekentenis van Museeuw heeft tegengehouden ...quote:Op zondag 28 januari 2007 12:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hij meldde toch ook nog dat zij of een andere krant een gesprek met Lefevre op band hadden staan die belastend was voor Lefevre?
Mijn God. Rare jongens die Amerikanen.quote:Op woensdag 27 december 2006 14:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
"Of Floyd Landis schuldig is, doet niet ter zake"
wo 27/12/06 - Floyd Landis is in de VS verkozen tot Wielrenner van het Jaar. Velonews, het Amerikaanse wielerblad dat de trofee uitreikt, vindt zijn zeges belangrijker dan het dopingschandaal. Op de erelijst volgt Landis zevenvoudig Tour-winnaar Lance Armstrong op.
Velonews vindt Landis dus de beste Amerikaanse wielrenner van 2006, en dat ondanks het dopingspook dat nog steeds rond hem doolt. Landis ging George Hincapie en Levi Leipheimer vooraf.
"Het is inderdaad vreemd", motiveert het magazine zijn keuze. "Maar het gaat er niet om of Landis onschuldig is. Ook niet of wij geloven dat hij onschuldig is. Wat telt, is dat hij het hele jaar door beter was dan zijn landgenoten."
Op de erelijst van Velonews volgt Landis Lance Armstrong op. In 2004 ging de eer naar Chris Horner, een jaar eerder was Tyler Hamilton aan de beurt. Armstrong is recordhouder met zeven trofeëen.
Landis won Parijs-Nice en de twee belangrijkste Amerikaanse rittenkoersen (de Ronde van Georgia en de Ronde van Californië). Zijn positieve dopingtest in de Tour woog blijkbaar niet zwaar genoeg door.
De wielerwereld zal tot in maart 2007 moeten wachten op een uitspraak in de zaak-Landis. Dan start het Amerikaanse antidopingagentschap USADA het proces. Ook Oscar Pereiro moet tot maart wachten om te weten of hij nu de winnaar is van de Ronde van Frankrijk van 2006.
Ja, die geloven ook nog steeds dat Carl Lewis nooit doping heeft gebruikt. Die is gehoplen door God.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:10 schreef itsme het volgende:
[..]
Mijn God. Rare jongens die Amerikanen.
Ja ze moetennatuurlijk blijven geloven in hun "held" (helden)
quote:Op zondag 28 januari 2007 13:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, die geloven ook nog steeds dat Carl Lewis nooit doping heeft gebruikt. Die is gehoplen door God.
* Wombcat wist niet dat God injectienaalden gebruikte bij zijn hulp
Floyd Landis natuurlijk werd gestraft door God. Mennonieten mogen immers toch niet gaan fietsen. Eigen schuld , Floyd ...quote:Op zondag 28 januari 2007 13:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, die geloven ook nog steeds dat Carl Lewis nooit doping heeft gebruikt. Die is gehoplen door God.
* Wombcat wist niet dat God injectienaalden gebruikte bij zijn hulp
Ah, vandaa dat de USADA hem niet straft. Hij is al gestraft door God en je wordt niet twee keer gestraft voor hetzelfde vergrijp.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Floyd Landis natuurlijk werd gestraft door God. Mennonieten mogen immers toch niet gaan fietsen. Eigen schuld , Floyd ...
Het gaat om een renner die nu bij QST rijdt. Dat zegt HLN in elk geval over die persoon. Maar toen Hulsmans bij Mapei reed zat Lefevre toch al bij zijn nieuwe Domo-ploeg ?quote:Op maandag 29 januari 2007 16:22 schreef RamonNL het volgende:
Zoals ik het begrijp gaat het om een renner die nu bij Quickstep rijdt (of heeft gereden), en veel over Mapei weet te vertellen. Hulsmans lijkt me dan de meest logische man.
Kunnen ze een nog grotere hypocriet vinden dan Heintje ? Die vent ligt zelfs nog hoogstpersoonlijk aan de basis van driekwart van alle wielerproblematiek ..quote:Op maandag 29 januari 2007 20:06 schreef wimderon het volgende:
Vanavond in het sportjournaal Hein Verbruggen over de recente 'problematiek'
Iiig aan de basis van het geëmmer over de ProTour.quote:Op maandag 29 januari 2007 20:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Kunnen ze een nog grotere hypocriet vinden dan Heintje ? Die vent ligt zelfs nog hoogstpersoonlijk aan de basis van driekwart van alle wielerproblematiek ..
Heeft hij héél misschien ook iets goeds tot stand gebracht of moeten we 'm opsluiten met z'n koninklijke onderscheiding ?quote:Op maandag 29 januari 2007 20:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Kunnen ze een nog grotere hypocriet vinden dan Heintje ? Die vent ligt zelfs nog hoogstpersoonlijk aan de basis van driekwart van alle wielerproblematiek ..
quote:Ivan Sonck: "Hebt u wel eens verboden middelen zoals groeihormoon of epo voorgeschreven?"
Yvan Van Mol: "Euh... er is ooit met groeihormoon gewerkt, ja."
Sonck: "Hebt u dat gedaan?"
Van Mol: "Is dit een kruisverhoor?"
Sonck: "Neen, helemaal niet. Dat ligt ook niet in mijn bevoegdheid om een kruisverhoor af te nemen, maar ik doe gewoon mijn werk als journalist."
Van Mol: "Ik heb dat ooit weten gebruiken en ik weet dat het nog gebruikt wordt. Maar ik denk dat de effecten van groeihormoon nooit bewezen zijn en ook niet meetbaar of zichtbaar zijn."
Sonck: "Wat dient u op dit moment dan toe? Epo?"
Van Mol: "Meneer Sonck, ik heb er geen behoefte aan om mij te gaan verantwoorden voor andere mensen."
Sonck: "Neen, maar goed..."
Van Mol: "Ik heb er geen probleem mee om met u te spreken, maar u kunt toch niet van mij verwachten dat ik anderen ga vertellen wat er gebeurt? Of wel?"
Van Mol: "Zou u willen dat ik andere mensen grote problemen bezorg?"
Sonck: "Euh... als u niets doet wat verboden is, krijgt u geen problemen."
Van Mol: "Ik doe niets wat verboden is. Zo simpel is dat."
Sonck: "Maar u heeft wel, een keertje, het groeihormoon toegediend."
Van Mol: "Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat ik dat weten gebruiken heb."
Sonck: "U heeft het zelf nooit gedaan?"
Van Mol: "Ik heb dat nooit gedaan."
Sonck: "Kunt u zeggen wat bijvoorbeeld de renners van de Mapei-ploeg toegediend krijgen, wat u ze verstrekt?"
Van Mol: "Dat kan ik zeker zeggen."
Sonck: "Zijn dat alleen vitaminen of zijn dat ook verboden producten?"
Van Mol: "Dat zijn niet alleen vitaminen, maar dat zijn geen verboden producten."
Sonck: "Al die verhalen die over u de ronde doen, doet u af als flauwekul?"
Van Mol: "Ik doe dat af als flauwekul, ja."
Dit vind ik wel een opvallend stukje. In eerste instantie niet willen ontkennen op toedienen van EPO, maar vervolgens aangeven dat 'ie niets doet wat verboden is.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 12:37 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
* Sonck: "Wat dient u op dit moment dan toe? Epo?"
* Van Mol: "Meneer Sonck, ik heb er geen behoefte aan om mij te gaan verantwoorden voor andere mensen."
* Sonck: "Neen, maar goed..."
* Van Mol: "Ik heb er geen probleem mee om met u te spreken, maar u kunt toch niet van mij verwachten dat ik anderen ga vertellen wat er gebeurt? Of wel?"
* Van Mol: "Zou u willen dat ik andere mensen grote problemen bezorg?"
* Sonck: "Euh... als u niets doet wat verboden is, krijgt u geen problemen."
* Van Mol: "Ik doe niets wat verboden is. Zo simpel is dat."
Ondermeer met Marc Wauters in de studio trouwens ...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Vanavond zou het in "Morgen Beter" opnieuw over de dopingsaga gaan: 23h30 op Canvas is dat ...
In het sportjournaal was nog een interview met Boogerd die een aantal bezwaren had, maar uiteindelijk toch maar getekend heeft...quote:DNA moet imago wielersport verbeteren
30 januari 2007
HOLTEN (ANP) - De bereidheid DNA-materiaal af te staan moet bijdragen het imago van de wielersport te verbeteren. Dat zegt Rabobank-ploegbaas Theo de Rooij over het verzoek dat hij zijn renners onlangs heeft gedaan tijdens een trainingskamp in Spanje.
De Rabo-coureurs ontvingen uit handen van hun baas een schriftelijk verzoek waarin gevraagd wordt in voorkomende gevallen DNA af te staan. ,,Het is geen verplichting, er wordt geen database aangelegd en er komt geen informatie naar buiten of renners al dan niet het verzoek naast zich neerleggen'', zegt De Rooij. De Rabobank-ploegbaas zegt te handelen in de geest van afspraken die de in de belangenvereniging AIGCP verenigde professionele wielerploegen in oktober met elkaar hebben gemaakt.
Met het verzoek gaat de Rabo-ploeg niet zo ver als sommige andere ploegen. Bij T-Mobile is de bereidheid opgenomen in het contract en bindend. ,,In het kader van de transparantie vinden wij dat de juiste methode die bovendien meer in overeenstemming is met wat de ploegen in oktober hebben afgesproken'', zegt Luuc Eisenga, technisch directeur van die ploeg.
Doorlopende contracten
De Rooij wilde en kon niet zo ver gaan. ,,Wij hebben te maken met doorlopende contracten. Juridisch is het een moeilijk verhaal om daar opeens een clausule aan toe te voegen. Het is wel de wens van de ploegen. Onze juristen bestuderen nu hoe we dat in de toekomst in contracten kunnen verwerken.''
Volgens De Rooij is de respons van de renners goed. ,,Ik proefde alleen maar bereidheid om mee te werken, maar een renner mag weigeren zonder dat ik hem daarop aanspreek. Ik denk niet dat er veel renners zijn die weigeren. Ze begrijpen de noodzaak van dit verzoek.'
En? Leverde het iets op?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 23:09 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ondermeer met Marc Wauters in de studio trouwens ...
quote:Wielrennen: Ullrich bereid tot nieuwe speekseltest
30 januari 2007
BONN (ANP) - Wielrenner Jan Ullrich is bereid in Duitsland een speekseltest te ondergaan om zijn onschuld te bewijzen in een dopingzaak. Dat heeft zijn advocaat Johan Schwenn dinsdag verklaard.
De verklaring volgt op een melding van de aanklager in Bonn dat advocaten van de wielrenner juist weigerden dna-materiaal, dat in Zwitserland was afgenomen, af te staan. ,,Ik heb op 22 januari de aanklager geschreven dat Ullrich naar Duitsland komt om een DNA-test te ondergaan. Een tijdstip is nog niet afgesproken, maar het zal snel zijn'', verklaarde Schwenn.
Het bezwaar dat Ullrichs advocaten maakten tegen het gebruik van het in Zwitserland vergaarde materiaal berust, volgens Schwenn, op schending van de privacy van de renner. Bij een huiszoeking in zijn Zwitserse woning zijn zaken in beslag genomen ,,die niemand iets aangaan.'' Ullrich is in Duitsland aangeklaagd wegens sportieve fraude.
Het was een waardeloze uitzending met een journalist van het concurrerende Nieuwsblad/Het Volk , Wauters dus , en de dokter van Chocolade Jacques. Met als resultaat dat ze allemaal vinden dat er niks aan de hand is, het Laatste Nieuws alleen maar sensatie zoekt, en het de goeie kant op gaat met het dopinggebruik in het wielrennen "waar we nu over spreken zijn de jaren '90" (heeft iemand ze al eens geinformeerd dat zowat alle grote rondewinnaars van de laatste jaren op doping betrapt zijn of er serieus bij betrokken werden ? )quote:Op woensdag 31 januari 2007 00:37 schreef Masanga het volgende:
[..]
En? Leverde het iets op?
Ik geloof de theorie van grootschalig dopinggebruik,maar heb sterke twijfels of de journalist in kwestie (jeugdvriend van me die ik helaas al jaren niet meer zag) de put zal kunnen opengooien.
In ieder geval vind ik dat Lefevre moet aftreden conform de ethische code: hij wist dat hij iemand in dienst had (Musseeuw) die zich dopeerde en staat nu zelf in verdenking.
Idd. En het argument van Lefevre dat dit om vergrijpen gaat van voor de ethische code slaat natuurlijk niet echt ergens op.quote:Op woensdag 31 januari 2007 00:37 schreef Masanga het volgende:
[..]
En? Leverde het iets op?
Ik geloof de theorie van grootschalig dopinggebruik,maar heb sterke twijfels of de journalist in kwestie (jeugdvriend van me die ik helaas al jaren niet meer zag) de put zal kunnen opengooien.
In ieder geval vind ik dat Lefevre moet aftreden conform de ethische code: hij wist dat hij iemand in dienst had (Musseeuw) die zich dopeerde en staat nu zelf in verdenking.
Stond vandaag ook een stuk in Trouw, waarin o.a. werd gezegd dat je het wel juridisch kunt afdwingen als je het in een contract opneemt. Ik vraag me dat toch af, want volgens mij kun je je er als renner dan op beroepen dat je gedwongen wordt om iets te tekenen wat tegen je grondrechten in gaat, en is zo'n afspraak dan nietig. (En in zekere zin wordt je gedwongen als de ploeg dit vraagt en je anders geen contract aanbiedt).quote:Op woensdag 31 januari 2007 00:37 schreef wimderon het volgende:
[..]
In het sportjournaal was nog een interview met Boogerd die een aantal bezwaren had, maar uiteindelijk toch maar getekend heeft...
Er speelt dus nog veel meer dan het blote oog kan zien.quote:Het absurde van de hele situatie: vanaf 1 januari 2007 werden de sportredacties van beide kranten herschikt. Een wielerjournalist van Het Laatste Nieuws stapte over naar de sportredactie van De Morgen , vier sportjournalisten van De Morgen hadden de gedwongen keuze om naar Het Laatste Nieuws te gaan. De bedoeling: de sportverslaggeving te optimaliseren in beide kranten. Daarvan is in het dossier-Lefevere vooralsnog weinig sprake.
enquote:Klacht KBWB bij AVBB en Raad voor de journalistiek
BRUSSEL - Het Dagelijks Bestuur van de Koninklijke Belgische Wielrijders Bond (KBWB) heeft besloten klacht neer te leggen bij de ,,Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in België'' en ,,De Raad voor de Journalistiek'' tegen de krant Het Laatste Nieuws en de journalist Maarten Michielssens.
De KBWB is van oordeel ,,dat, los van de inhoud, de wijze waarop de journalist en de krant in kwestie de vermoedens brengen rond mogelijk gestructureerd dopinggebruik bij de ploeg Quick.Step en de rol van ploegmanager Patrick Lefevere en ploegarts Yvan Van Mol hierbij, indruist tegen elke beroepsethiek en objectieve berichtgeving. De schade die hierdoor bewust berokkend wordt aan de ploeg, de geviseerde personen en de wielersport in het algemeen is onaanvaardbaar.'' ,,Indien de krant en journalist toch over relevante en correcte, op bewijsbare feiten gestoelde, informatie zouden beschikken, dan nodigt de KBWB de krant en journalist uit om deze informatie dringend mee te delen aan bondsprocureur Jaak Fransen'', aldus een mededeling van de KBWB.
Het moge duidelijk zijn dat mijn afkeer voor Lefevere wordt overtroffen door die voor Het Laatste Nieuws (en Dedecker, maar die is de laatste dagen terug wat naar de achtergrond verdwenen).quote:De essentie
De affaire-Lefevere-Vanmol - of moeten we zeggen de affaire-Het Laatste Nieuws? - blijft kreunen onder de neveneffecten. Zoals maandag al geschreven is dat geen goede zaak voor de essentie van het (doping)debat.
Wat zei Yvan Vanmol op die band nu juist over groeihormonen? Was het ik heb het wel geweten dat mensen het gebruikt hebben (onze versie en die van De Morgen) of ik heb het wel geweten dat er bij ons het gebruikt hebben (versie Het Laatste Nieuws, die triomfeerde dat zij de enige juiste versie hadden). Tientallen keren is de opname door verschillende mensen beluisterd en het is echt niet uit te maken wat er juist wordt gezegd. Het zou uiterst onprettig geweest zijn als een van de twee partijen de opname bewust fout had weergegeven, maar eigenlijk doet het allemaal niks ter zake.
We vallen in herhaling maar de essentie van het debat is: zijn ploegmanager Patrick Lefevere en ploegarts Yvan Vanmol op dit ogenblik bezig met systematisch en georganiseerd dopinggebruik bij Quick Step? Dat is de centrale beschuldiging van een anonieme renner van het team. Al rijst steeds meer de vraag of het om een consistente getuigenis gaat of om een samenraapsel van roddels.
Dat is de essentie, want laten we er toch even aan herinneren dat de bandopname die sportief Vlaanderen twee dagen in de ban hield, dateert van december 1995. En welke versie je ook hoort, eigenlijk zegt Yvan Vanmol daar wat hij altijd heeft gezegd, namelijk dat het bijzonder naïef zou zijn om te denken dat er in die periode geen groeihormoon (en epo) gebruikt werd in het peloton. ,,Er waren toen 30 renners in ons team. Het vermoeden is groot dat er bij waren die groeihormoon gebruikten. Maar ik weet het niet, want ik kon of kan dat aan geen enkel medisch gegeven zien'', zei Vanmol maandagavond al. ,,Dat is het verschil met epo. Als er op dit ogenblik iemand met epo aan het rommelen is in mijn team, kan ik dat merken aan bloedwaarden.''
Algemeen wordt aangenomen dat toen Vanmol halfweg de jaren '90 bij het Mapei-team arriveerde er een en ander gebeurde dat beter het daglicht niet zag - zoals in de meeste teams toen - maar dat hij (langzamerhand?) de stal uitmestte.
Vanmol is in het wielerwereldje een van de weinige medische mensen die vrijuit met kennis van zaken, maar zonder huichelachtigheid, durft te spreken over medische begeleiding en doping. Wat meteen als repercussie heeft dat hij voor mensen die hem willen pakken op woorden, veel kwetsbaarder is dan al diegenen die het houden bij een gemakkelijk 'geen commentaar'.
Nu nog net zo hoor, maar waarschijnlijk nog veel erger.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 12:40 schreef mesecina het volgende:
ja ... dat gesprek is van december 95 ... toen stond iedereen stijf van de doping.
Natuurlijk zit er nog veel doping in het peloton. Maar ik weet niet of er nog steeds georganiseerd dopinggebruik in de gehele ploeg is. Ofwel moeten de renners op eigen houtje handelen, ofwel hebben de ploegleiders de boel zo kunnen organiseren dat indien er iemand gepakt wordt iedereen moet denken dat de renner op eigen houtje handelde.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 10:52 schreef Colnago het volgende:
[..]
Nu nog net zo hoor, maar waarschijnlijk nog veel erger.
quote:Nys en Wellens genoemd in dopingzaak
05 februari 2007
BRUSSEL (ANP) - De namen van de Belgische veldrijders Sven Nys en Bart Wellens komen voor op een lijst van betrokkenen in de dopingzaak rond wegrenner Dave Bruylandts. De rechtbank in Antwerpen boog zich maandag over het onderzoek door het parket van Turnhout.
De zaak werd uitgesteld tot begin maart. Dan zal duidelijk worden wie er werkelijk voor de rechter moet verschijnen.
Het parket van Turnhout deed vorig jaar maart bij vijftien renners en andere mensen uit de wielerwereld invallen op zoek naar aanwijzingen van doping. Naast Nys en Wellens staan ook hun landgenoten Peter van Santvliet en Sven Vanthourenhout op de lijst
quote:Nys en Wellens ten onrechte genoemd in dopingzaak
De veldrijders Nys, Wellens en Sven Vanthourenhout zijn maandag ten onrechte bestempeld als betrokkenen in een dopingzaak. Door een procedurekwestie in de dopingzaak rond Dave Bruylandts werd maandag in Antwerpen een lijst met 12 "betrokkenen" vrijgegeven.
Op die lijst staan ook namen van renners die door één van de betrokkenen terloops waren genoemd, maar die volgens het parket van Turnhout "zonder twijfel" buiten vervolging zullen worden gesteld.
De zaak dateert van 23 maart 2006. Toen viel het parket van Turnhout binnen bij een 15-tal (ex-)renners en mensen uit het wielermilieu, op zoek naar aanwijzingen van dopinggebruik. Onder hen Dave Bruylandts, die op dat ogenblik nog een dopingschorsing uitzat. Het parket in Turnhout bleef altijd erg karig met informatie over de inhoud en de resultaten van het onderzoek. De onderzoeksrechter rondde het onderzoek recentelijk af, maar zweeg over het dossier omdat hij beducht is voor procedurefouten, maar ook "gezien de gevoeligheden in het dossier en de huidige actualiteit".
Volgende maand moet de raadkamer van Turnhout beslissen wie van de verdachte renners naar de correctionele rechtbank wordt verwezen en wie buiten vervolging wordt gesteld. Maar omdat één van de verdachten - veldrijder Peter Van Santvliet - niet akkoord gaat met de de manier waarop de bijzondere opsporingsmethoden (onder andere telefoontaps) zijn uitgevoerd, werd een beroepsprocedure opgestart voor de Kamer van Inbeschuldigingstelling in Antwerpen. Die gaf de lijst met 12 betrokkenen maandag vrij en ontketende zo een nieuwe dopingrel.
Parketwoordvoerster Inge Delissen meldt nu dat Sven Nys, Bart Wellens en Sven Vanthourenhout zonder twijfel buiten vervolging zullen worden gesteld.
quote:Jörg Jaksche heeft in een interview met het Duitse persagentschap RSN flink uitgehaald naar Jens Voigt. De 30-jarige Duitser, genoemd in de zaak-Fuentes, noemt zijn collega in het vraaggesprek 'de grootste huichelaar', omdat hij zich zijns inziens onterecht voordoet als dé tegenstander van doping.
"Voigt is de grootste huichelaar", aldus Jaksche tegen RSN. "Hij reed samen met Basso in een ploeg en heeft honderdduizenden euro’s aan premies dankzij hem verdiend. Toen Basso op de grond lag, ging hij er bovenop staan. Dat zogenaamd smerig verdiende geld, heeft hij zelf ook in zijn zak gestoken.
dat bewijzt niks maar er staat "om te bewijzen dat wielrennen ook zonder doping kan. Dus wat Gitanki zegt zou indirect wel kunnen natuurlijk maar bewijzen kun je het niet meerquote:Op woensdag 14 februari 2007 13:54 schreef opgebaarde het volgende:
achja, ik wil best elke dag een plasje inleveren, bewijs ik daarmee dat fok!ken zonder doping kan of wielrennen zonder doping kan?
Twee ex-wielrenners die hiermee gaan bewijzen dat wielrennen zonder doping kanquote:Op woensdag 14 februari 2007 13:49 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Het moet niet gekker worden ...
Armstrong en Landis gaan bewijzen dat wielrennen zonder doping kan
NEW YORK - Een team van Amerikaanse wielrenners, met de in opspraak gebrachte Lance Armstrong en Floyd Landis als vlaggendragers, hebben aanvaard om vijftig weken lang een testprogramma te volgen om zo te bewijzen dat wielrennen zonder doping wel degelijk kan.
De wielrenners zullen op een jaar tijd vijftig keer een urine- en een bloedtest afleveren. Als er tijdens het experiment duidelijke verschillen in de opgemeten waarden optreden, zal men concluderen dat er doping of een nog niet op te sporen product in het spel is.
,,We willen hiermee ons steentje bijdragen om het wielrennen uit het slop te halen", verklaarde de 25-jarige Amerikaanse wielrenner Pat MacCarthy, die vorig jaar bij Phonak aan de zijde van Floyd Landis de Ronde van Frankrijk reed.
Floyd Landis won de Tour 2006, maar later bleek hij een positieve dopingcontrole afgelegd te hebben.
Het programma wordt gefinancierd door een voormalige medewerker van een antidopinglaboratorium in Los Angeles.
jns (afp)14/02/2007
*meldt*quote:Op woensdag 14 februari 2007 13:55 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik snap trouwens niet wat ze ermee willen bewijzen. Er zijn honderduizenden wielertoeristen die op dezelfde manier ook zonder doping fietsen. Maar of ze dan mee kunnen draaien in een profpeloton is een totaal andere zaak natuurlijk.
die klimkoers in amerika die hamilton nog won verleden jaar volgens mijquote:Op woensdag 14 februari 2007 15:19 schreef -skippybal- het volgende:
MacCarthy die de Tour reed![]()
Maar welk programma gaan ze rijden om te bewijzen dat het zonder kan? Wat vage toerkoersjes met een tempo van gemiddeld 30?
In de door een EPO-producent gesponsorde koersquote:Op maandag 19 februari 2007 18:16 schreef Wombcat het volgende:
Landis gaat geld inzamelen bij de Ronde van Californië om zijn onschuld te bewijzen
Echt?quote:Op maandag 19 februari 2007 18:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In de door een EPO-producent gesponsorde koers![]()
Ja, dat heet officieel de AMGEN Tour of California. Amgen is een producent van geneesmiddelen waaronder ook dingen als EPO ...quote:
Goed man, dus na de bevoorrading zullen ze wel harder gaan fietsen steeds.quote:Op maandag 19 februari 2007 20:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ja, dat heet officieel de AMGEN Tour of California. Amgen is een producent van geneesmiddelen waaronder ook dingen als EPO ...
[afbeelding]
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |