abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44189863
Voorlopig de coalitie waar Hoekstra zich op richt.
quote:
Informateur stuurt aan op coalitie CDA, PvdA en SP

DEN HAAG - Informateur Rein Jan Hoekstra stuurt aan op een kabinet van CDA, PvdA en SP. Het CDA, dat tot dusver weigerde zich onomwonden uit te spreken voor samenwerking met PvdA en SP, ging er maandag mee akkoord dat de fractievoorzitters van deze partijen met elkaar om de tafel gaan zitten.

Onder leiding van Hoekstra vinden de komende dagen tweegesprekken plaats tussen de fractievoorzitters van de drie partijen. Daaruit moet blijken of er voldoende bereidheid bestaat te komen tot stabiele samenwerking.

De informateur gaat na de drie tweegesprekken om de tafel met alle drie fractieleiders tegelijk. Waarschijnlijk wordt woensdag een begin gemaakt met de tweegesprekken. Het ligt niet in de bedoeling dat Hoekstra na deze reeks van gesprekken met uitgeschreven compromissen komt, waarop de drie partijen elkaar zouden moeten vinden. Wel zal hij dan aangeven hoe de formatie voortgezet kan worden.

Inventarisatie

Hoekstra sprak maandag met Balkenende in diens rol als premier van een demissionair kabinet en dus niet als fractievoorzitter van het CDA. Bij elke formatie wordt in het begin van het proces een inventarisatie gemaakt van beleid dat de regering in missionaire staat heeft voorbreid en dat vervolgens na de verkiezingen in demissionaire staat wordt uitgevoerd.

Het kan gaan om uiteenlopende onderwerpen als boerkaverbod of no-claim in de zorg. Zo moet duidelijk worden welke onderwerpen aan de onderhandelingstafel worden besproken en welke in de Tweede Kamer worden behandeld.
Deel 1 CDA - PvdA - SP
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 6 december 2006 @ 12:46:19 #2
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44189880
quote:
Op woensdag 6 december 2006 11:43 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nogmaals Balkenende is prima vervangbaar. Het CDA zal zolang het maar mogelijk is willen blijven regeren ook al gaat het ten koste van de partij. Wil Balk niet met SP en PvdA dan wil een andere CDA'er wel.
Vandaag in de krant een artikel over Eindhoven, een stad waar sinds de gemeenteraadsverkiezingen een CDA - PvdA - SP college zit. Zowel de CDA als de PvdA wethouder leek het de beste oplossing om beide lijsttrekkers, die zo fel campagne tegen elkaar hebben gevoerd, bij de onderhandelingen aan de kant te zetten en te vervangen door 'onderhandelaars' - omdat je voor onderhandelen andere kwaliteiten nodig hebt dan voor lijsttrekker zijn, en omdat je voor onderhandelen je emoties niet te veel moet laten meespelen, terwijl het wel duidelijk is dat Bos en Balkenende redelijk 'emotioneel' zijn tegenover elkaar. Ik vond het wel een goede analyse.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_44189905
quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Vandaag in de krant een artikel over Eindhoven, een stad waar sinds de gemeenteraadsverkiezingen een CDA - PvdA - SP college zit. Zowel de CDA als de PvdA wethouder leek het de beste oplossing om beide lijsttrekkers, die zo fel campagne tegen elkaar hebben gevoerd, bij de onderhandelingen aan de kant te zetten en te vervangen door 'onderhandelaars' - omdat je voor onderhandelen andere kwaliteiten nodig hebt dan voor lijsttrekker zijn, en omdat je voor onderhandelen je emoties niet te veel moet laten meespelen, terwijl het wel duidelijk is dat Bos en Balkenende redelijk 'emotioneel' zijn tegenover elkaar. Ik vond het wel een goede analyse.
Dat kan zeker helpen. Lijkt me hier ook wel een goede tactiek.
pi_44196757
quote:
SP: CDA moet links tegemoet komen

(Novum) - Het CDA zal de linkse partijen tegemoet moeten komen. Dat zei SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen woensdag voor zijn gesprek met premier Jan Peter Balkenende (CDA) en informateur Rein Jan Hoekstra. Balkenende weigerde op het gesprek met de informateur vooruit te lopen. Marijnissen: "Het gaat vandaag over inhoud en visie."

Marijnissen herhaalde nogmaals dat de verschillen tussen het CDA en de SP erg groot zijn. Uit de verkiezingsuitslag is volgens hem op te maken dat de kiezer geen marktwerking in de zorg wenst en dat Nederlanders de inkomensverschillen beu zijn. Ook stelde Marijnissen dat hij moe is van alle speculaties over 'wie het met wie gaat doen'.

Balkenende ontweek de vraag of hij bereid is het roer in zijn partij om te gooien en een linksere koers te varen. Donderdagochtend spreekt de informateur de PvdA en de SP, later op de dag is het de beurt aan het CDA en de PvdA.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_44196904
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:36 schreef venomsnake het volgende:

[..]

vind Marijnissen nu dat de SP (en PvdA) geen consessies hoeven te doen? Ik lees namelijk regelmatig dat het CDA een ruk naar links moet maken, lijkt me nu geen goede start van coalitiebesprekingen. De bedoeling lijkt me dat iedereen water bij de wijn doet zodat het mogelijk gemaakt wordt om tot een vruchtbare coalitie te komen
pi_44197063
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:40 schreef Chewie het volgende:

[..]

vind Marijnissen nu dat de SP (en PvdA) geen consessies hoeven te doen? Ik lees namelijk regelmatig dat het CDA een ruk naar links moet maken, lijkt me nu geen goede start van coalitiebesprekingen. De bedoeling lijkt me dat iedereen water bij de wijn doet zodat het mogelijk gemaakt wordt om tot een vruchtbare coalitie te komen
De SP heeft het afschaffen van de koningin en de Navo al opgegeven.
  woensdag 6 december 2006 @ 16:47:31 #7
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44197136
Het is echt wensdenken om te veronderstellen dat ze Balkje wel even aan de kant gaan zetten. En waarvoor? Een klapkabinetje dat toch niks wordt?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_44197163
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:47 schreef PJORourke het volgende:
Het is echt wensdenken om te veronderstellen dat ze Balkje wel even aan de kant gaan zetten. En waarvoor? Een klapkabinetje dat toch niks wordt?
Ach als je Balkenende behoudt krijg je in elk geval een klapkabinetje .
  woensdag 6 december 2006 @ 16:50:58 #9
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44197242
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:48 schreef du_ke het volgende:
Ach als je Balkenende behoudt krijg je in elk geval een klapkabinetje .
Zeker, want hij wil dit kabinet niet. En Verhagen ook niet. En Joop Wijn ook niet. En Camiel Eurlings ook niet. En Maria van der Hoeven ook niet.
  woensdag 6 december 2006 @ 16:55:00 #10
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44197369
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:50 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Zeker, want hij wil dit kabinet niet. En Verhagen ook niet. En Joop Wijn ook niet. En Camiel Eurlings ook niet. En Maria van der Hoeven ook niet.
Ok, maar wat wil hij/willen deze mensen dan wel met deze uitslag? Ze staan vast ook niet te springen om met VVD en PVV en CU een nipte rechtse meerderheid te halen. Balkenende heeft al gezegd dat hij liefst niet weer van kleine of onervaren partijtjes afhankelijk wil zijn. Een minderheidskabinet met alleen VVD lijkt me ook niet echt iets wat ze willen. Ik weet dat Balkenende eigenlijk het liefst met de VVD samen was gaan regeren, maar met deze uitslag is dat niet echt een optie. Dus: welke haalbare coalitie wil Balkenende dan wel?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_44197410
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

De SP heeft het afschaffen van de koningin en de Navo al opgegeven.
Dat waren dan ook punten die ver buiten de politieke realiteit stonden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_44197421
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:56 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat waren dan ook punten die ver buiten de politieke realiteit stonden.
Joh, je meent het.
pi_44197450
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:50 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Tja maar de alternatieven zijn niet veel stabieler volgens mij. Er is naar mijn idee momenteel geen coaltie mogelijk met alleen maar partijen die er echt zin in hebben.
  woensdag 6 december 2006 @ 17:01:51 #14
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44197590
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:55 schreef De_Hertog het volgende:
Ok, maar wat wil hij/willen deze mensen dan wel met deze uitslag? Ze staan vast ook niet te springen om met VVD en PVV en CU een nipte rechtse meerderheid te halen. Balkenende heeft al gezegd dat hij liefst niet weer van kleine of onervaren partijtjes afhankelijk wil zijn. Een minderheidskabinet met alleen VVD lijkt me ook niet echt iets wat ze willen. Ik weet dat Balkenende eigenlijk het liefst met de VVD samen was gaan regeren, maar met deze uitslag is dat niet echt een optie. Dus: welke haalbare coalitie wil Balkenende dan wel?
Ik denk of een of ander minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.
  woensdag 6 december 2006 @ 17:02:25 #15
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44197604
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:57 schreef du_ke het volgende:
Tja maar de alternatieven zijn niet veel stabieler volgens mij. Er is naar mijn idee momenteel geen coaltie mogelijk met alleen maar partijen die er echt zin in hebben.
Ik ben wel voor een minderheidskabinet. Dat geeft vuurwerk.
pi_44197670
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Joh, je meent het.
Het klinkt natuurlijk logisch voor een partij die wil gaan regeren, maar Wilders heeft het bijvoorbeeld nog niet helemaal begrepen. Vasthouden aan z'n volledige immigratiestop voor niet-westerse immigranten en vervolgens klagen dat de andere partijen geen zin hebben om met hem te gaan regeren.
pi_44197699
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:02 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik ben wel voor een minderheidskabinet. Dat geeft vuurwerk.
Dat zeker, maar ook dat zal het niet gek lang volhouden gok ik.
  woensdag 6 december 2006 @ 17:07:19 #18
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44197752
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:04 schreef Monolith het volgende:
Het klinkt natuurlijk logisch voor een partij die wil gaan regeren, maar Wilders heeft het bijvoorbeeld nog niet helemaal begrepen. Vasthouden aan z'n volledige immigratiestop voor niet-westerse immigranten en vervolgens klagen dat de andere partijen geen zin hebben om met hem te gaan regeren.
Hallo, hij is niet aan het onderhandelen. Waarom moet hij meteen z'n programmapunten overboord gooien?
  woensdag 6 december 2006 @ 17:07:34 #19
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44197763
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:05 schreef du_ke het volgende:
Dat zeker, maar ook dat zal het niet gek lang volhouden gok ik.
Nee, maar iets met de SP ook niet.
pi_44197814
hoop dat ze snel een kabinet kunnen bouwen!
  woensdag 6 december 2006 @ 17:10:00 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44197842
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:01 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik denk of een of ander minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.
Maar zal hij daar ook op aansturen? Als er nieuwe verkiezingen komen 'omdat Balkenende niet wilde onderhandelen' is het nog maar de vraag of na die verkiezingen zijn gewenste coalitie wel mogelijk is. En welk minderheidskabinet dan? Met alleen VVD samen? Dan moeten ze alsnog op PVV en CU rekenen voor steun. En de CU heeft ook vóór de Generaal Pardon-motie gestemd... Je zult wel gelijk hebben dat Balkenende niet staat te springen voor deze coalitie, maar ik denk dat hij niet veel andere opties heeft..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_44197885
ja!
  woensdag 6 december 2006 @ 17:13:32 #23
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44197968
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:10 schreef De_Hertog het volgende:
Maar zal hij daar ook op aansturen? Als er nieuwe verkiezingen komen 'omdat Balkenende niet wilde onderhandelen' is het nog maar de vraag of na die verkiezingen zijn gewenste coalitie wel mogelijk is. En welk minderheidskabinet dan? Met alleen VVD samen? Dan moeten ze alsnog op PVV en CU rekenen voor steun. En de CU heeft ook vóór de Generaal Pardon-motie gestemd... Je zult wel gelijk hebben dat Balkenende niet staat te springen voor deze coalitie, maar ik denk dat hij niet veel andere opties heeft..
Daarom zal hij eerst op een of ander plofkabinetje aansturen. Met de SP moet dat toch niet zo'n probleem zijn, en als minderheid helemaal niet.

Overigens blijf ik geloven dat er onder omstandigeheden een deal tussen PVV en CU mogelijk moet zijn, met CU in het kabinet, en gedoogsteun van de PVV. Maar zo ver is het nog niet.
  woensdag 6 december 2006 @ 17:21:56 #24
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_44198243
Ik zou niet weten waarom iets met de SP zou moeten klappen. Marijnissen loopt nu al lang genoeg rond in Den Haag om precies te weten wat hij aan het doen is. Bovendien is de partijmentaliteit zeer strikt. J.M. heeft z'n manschappen aardig in bedwang.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_44198839
Na lange onderhandelingen mislukt een formatie tussen CDA - PvdA en SP waarschijnlijk en komt de CU het CDA en PvdA helpen met een meerderheid. Zolang ze de extreme christelijke standpunten later varen, vind ik dat nog het meest wenselijke kabinet.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_44200379
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:07 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hallo, hij is niet aan het onderhandelen. Waarom moet hij meteen z'n programmapunten overboord gooien?
Dat hoeft hij ook helemaal niet. Maar als hij bij voorbaat stelt dat hij aleen wil regeren als zijn gehele programma met betrekking tot immigratie en integratie (waaronder de immigratiestop) 1 op 1 over wordt genomen, dan moet hij vervolgens niet zeuren als andere partijen niet de behoefte hebben met hem te regeren.
pi_44202176
Die immigratie stop moet er ook gewoon komen, we hebben nu al genoeg problemen plus dat er zat mensen binnen komen vanuit europa zelf

Als onze geert dat punt opzij zet wordt het helemaal LPF2 en stemt niemand meer op hem
pi_44205329
quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Klopt, een goede analyse die veel kou uit de lucht kan nemen. Gewoon een gezamenlijk besluit dat Balkenende, Bos en Marijnesen fractievoorzitter blijven en anderen dan de regering gaan vormen. ALs ze het alle drie zo doen dan is er geen gezichtsverlies.
  woensdag 6 december 2006 @ 21:13:57 #29
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_44206509
quote:
Op woensdag 6 december 2006 19:16 schreef Gargoylesla het volgende:
Die immigratie stop moet er ook gewoon komen, we hebben nu al genoeg problemen plus dat er zat mensen binnen komen vanuit europa zelf

Als onze geert dat punt opzij zet wordt het helemaal LPF2 en stemt niemand meer op hem
Wilders zal dat punt helemaal niet opzij zetten. Hij is wel gek.
pi_44206821
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:13 schreef PJORourke het volgende:

Overigens blijf ik geloven dat er onder omstandigeheden een deal tussen PVV en CU mogelijk moet zijn, met CU in het kabinet, en gedoogsteun van de PVV. Maar zo ver is het nog niet.
Een dergelijk kabinet ligt binnen een jaar op z'n gat.
  woensdag 6 december 2006 @ 21:52:28 #31
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44207908
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:40 schreef Chewie het volgende:
Het lijkt er idd erg op dat de CDA naar links moet komen en dat links lekker blijft zitten waar het zit. Als Balkenende ballen heeft zegt hij tot hier en niet verder komenen jullie ook maar eens mijn kant op.
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:47 schreef PJORourke het volgende:
Laat ze Balkende aan de kant zetten een een klapkabinet samen stellen dan zijn we over een / twee jaar een heel eind van die linkse meerderheid af.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 6 december 2006 @ 22:06:46 #32
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44208561
de eerste gesprekken zijn niet echt hoopvol. Bossen zal het dan waarschijnljik net zo hard gaan spelen als de CU erbij komt.............
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 6 december 2006 @ 22:13:15 #33
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44208846
quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:06 schreef rubbereend het volgende:
de eerste gesprekken zijn niet echt hoopvol.
Idd, het lijkt er op als of dit nog wel eens lang kan gaan duren.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 december 2006 @ 22:15:25 #34
862 Arcee
Look closer
pi_44208957
quote:
CDA en SP pessimistisch na gesprek

` Informateur Hoekstra heeft gesproken
met CDA-leider Balkenende en SP-leider
Marijnissen.Het was voor het eerst in
de informatie-ronde dat Hoekstra twee
fractieleiders samen aan tafel had.

Balkenende en Marijnissen zeiden na
afloop dat het een aangenaam gesprek
was,maar dat er in de standpunten heel
grote verschillen zijn.Daarbij werden
de inkomensverdeling,het internationaal
beleid,lastendruk en de zorg genoemd.

Marijnissen zei ook dat Balkenende er
moeite mee heeft dat in een kabinet van
CDA,PvdA en SP de linkse partijen een
meerderheid hebben.Balkenende ontkende
dat niet.
Uiteraard komt het er niet.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 6 december 2006 @ 22:15:46 #35
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44208972
quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:13 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd, het lijkt er op als of dit nog wel eens lang kan gaan duren.
of dat we snel naar de volgende optie gaan. Ik zie de kans steeds groter worden dat Groenlinks in de regering komt.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 6 december 2006 @ 23:30:15 #36
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44210468
quote:
Op woensdag 6 december 2006 21:22 schreef Wombcat het volgende:
Een dergelijk kabinet ligt binnen een jaar op z'n gat.
Elk mogelijk kabinet ligt binnen een jaar op z'n gat.
  donderdag 7 december 2006 @ 09:33:50 #37
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_44215367
quote:
Op woensdag 6 december 2006 23:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Elk mogelijk kabinet ligt binnen een jaar op z'n gat.
Dan kunnen we beter opnieuw naar de stembus.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_44215399
quote:
Balkenende voelt niets voor links kabinet

donderdag 7 december 2006 07:57

Een kabinet van CDA, PvdA en SP lijkt verder weg dan ooit. Naast de inhoudelijke verschillen voelt CDA-premier Jan Peter Balkenende er niets voor om in zo’n kabinet door een linkse meerderheid te worden overvleugeld.

Balkenende en SP-leider Jan Marijnissen hadden gisteren een gezamenlijk gesprek met informateur Rein Jan Hoekstra over een mogelijke regeringssamenwerking.

Na afloop gaven ze beiden aan dat de verschillen tussen CDA en SP ‘heel groot’ zijn. Marijnissen noemde als voorbeeld de zorg, internationaal beleid en inkomensbeleid.

'Getalsverhoudingen'
Maar ook werd duidelijk dat het CDA een kabinet met PvdA en SP veel te links vindt. Volgens Marijnissen heeft Balkenende moeite met de linkse meerderheid die PvdA en SP in een kabinet met CDA vormen. ‘Balkenende worstelt met de getalsverhoudingen’, zei Marijnissen. Desgevraagd ontkende de premier dat niet.

Vandaag spreekt Hoekstra met Marijnissen en PvdA-leider Wouter Bos. Dan volgt een gesprek met Balkenende en Bos. Mogelijk spreekt Hoekstra daarna met alledrie de leiders tegelijk.
Ok JP
pi_44216060
Kan nog leuk worden dan. PvdA wil alleen met SP regeren, en CDA alleen zonder de SP. Niemand wil, terecht, met de PvdV regeren. Dan blijft er geen realistische meerderheid meer over. Een linkse minderheid (PvdA, GL, SP) heeft meer zetels dan een rechtse minderheid (CDA, VVD), dus dat is dan enige optie.
pi_44216465
quote:
Op donderdag 7 december 2006 10:08 schreef knowall het volgende:
Een linkse minderheid (PvdA, GL, SP) heeft meer zetels dan een rechtse minderheid (CDA, VVD), dus dat is dan enige optie.
en in beide gevallen een bijna vijandige Kamer tegenover je...
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  donderdag 7 december 2006 @ 10:45:48 #41
163125 Nick-Name-
Flikker toch op man.
pi_44216804
Regeren met een vijandige kamer lijkt mij een uitdaging. Mijn keuze zou dus zijn PvdA, SP en GL. Maar als we voor het gemak die Rouwvoet er in rossen, dat moet toch kunnen? En dan is er een meerderheidskabinet.
pi_44216847
quote:
Op woensdag 6 december 2006 19:16 schreef Gargoylesla het volgende:

Prima dat hij staat voor zijn idealen en dat hij niet van zijn standpunt gaat afwijken. Dan moet die kwal echter niet gaan zeiken over een 'cordon sanitaire'...
pi_44216968
Goh, Balkenende heeft moeite met de getalsverhoudingen. Waarom heeft hij dit niet direct bij Hoekstra aangegeven? Dan was dat hele circus van praten met de PvdA en de SP niet meer nodig geweest.
pi_44217205
toch raar dat niemand dit fijne land wil regeren:
quote:
SCP positief over Nederland

Uitgegeven: 7 december 2006 08:34
Laatst gewijzigd: 7 december 2006 08:35

DEN HAAG - Steeds meer allochtonen volgen hoger onderwijs, steeds meer immigranten hebben een goede baan en steeds meer Nederlanders letten op hun gezondheid. Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) heeft donderdag een rapport gepresenteerd met een opsomming van positieve ontwikkelingen in Nederland.

Het SCP constateert dat het aantal allochtone studenten in het hoger onderwijs de laatste tien jaar meer dan verdubbeld is. Een derde van de Surinamers tussen de 15 en 65 jaar maakt inmiddels deel uit van de middenklasse.

Scholen besteden vaker dan vroeger extra aandacht aan getalenteerde leerlingen. Boeren gooien het roer om en richten zich steeds vaker op biologische teelt, plattelandstoerisme of natuurbehoud.

Veel, vooral hoogopgeleide, moeders hebben een volledige baan die ze met hun gezin weten te combineren. En ook al zijn de kerken de laatste decennia leeggestroomd, het SCP constateert dat wekelijks nog altijd 800.000 mensen ter kerke gaan. Juist de kerkgangers geven veel aan goede doelen en doen volop vrijwilligerswerk.

Het SCP hoopt dat het rapport vol positieve ontwikkelingen mensen en politici vlak voor het nieuwe jaar en een nieuwe kabinetsperiode inspireert om Nederland eens met andere ogen te bezien.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_44217420
quote:
Op donderdag 7 december 2006 10:53 schreef Nielsch het volgende:
Goh, Balkenende heeft moeite met de getalsverhoudingen. Waarom heeft hij dit niet direct bij Hoekstra aangegeven? Dan was dat hele circus van praten met de PvdA en de SP niet meer nodig geweest.
Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft? Dat hoeft partijen er toch niet van te weerhouden verkennende gesprekken te voeren?
pi_44217746
quote:
Op donderdag 7 december 2006 10:28 schreef Argento het volgende:

[..]

en in beide gevallen een bijna vijandige Kamer tegenover je...
Daar ben ik het niet mee eens. Als een eventueel minderheidskabinet van SP, PvdA en GL niet al te radicaal is zal het vaak de CU en D66 aan z'n kant vinden.
pi_44217804
quote:
Op donderdag 7 december 2006 10:45 schreef Nick-Name- het volgende:
Regeren met een vijandige kamer lijkt mij een uitdaging. Mijn keuze zou dus zijn PvdA, SP en GL. Maar als we voor het gemak die Rouwvoet er in rossen, dat moet toch kunnen? En dan is er een meerderheidskabinet.
Als het CDA er al niet met de SP uitkomt dan kun je de CU wel helemaal vergeten. De CU heeft dan wellicht een links imago volgens veel linkse kiezers maar dat is dan ook gelijk het enige wat eventueel links zou zijn aan die partij. Een coalitie van de linkse partijen en de CU zal dan ook zeker niet stabiel worden als er uberhaupt al tot een regeerakkoord komt.

Zelf denk ik dat we afstevenen op een minderheidskabinet, links of rechtsom, met als enige opdracht het uitschrijven van nieuwe verkiezingen.
  Donald Duck held donderdag 7 december 2006 @ 11:32:20 #48
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_44217843
Wat een gedoe allemaal. Het is echt zo'n verkiezingsuitslag geworden waar niks mee bereikt kan worden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_44218211
quote:
Op donderdag 7 december 2006 11:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat een gedoe allemaal. Het is echt zo'n verkiezingsuitslag geworden waar niks mee bereikt kan worden.
Zou het er beter op worden, met een nieuwe stem ronde, ik persoonlijk betwijfel dit.
Ik zie dan de SP nog meer stijgen en PVDV ook.
  Donald Duck held donderdag 7 december 2006 @ 11:50:12 #50
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_44218316
Dat zal wel zijn ja. De Hond ging door met peilen na de verkiezingen. Er was nog meer verschuiving naar extreem, zowel links als rechts.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')