abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44206992
quote:
Op woensdag 6 december 2006 21:17 schreef problematiQue het volgende:

[..]

waar gaat die, in het kort, over?
Ik knip & plak even schaamteloos knip en plak werk van mijzelf, elders:

Mijn samenvattingen worden zelden enthousiast onthaald, vandaar dat ik maar weer eens wat knip & plak uit recenties, gevonden op het internet. Mijn reden om wat aandacht te geven aan het boek is dat ik het wil aanraden. Het is vast wel een jaar geleden dat ik het las en het is een verhaal dat mij erg is bijgebleven.

Wachten op de barbaren trok volop de aandacht in Nederland bij verschijning van de vertaling in 1983. In 2002 werd er een nieuwe vertaling uitgegeven. Het verhaal lijkt daardoor minder gedateerd, wat past bij het universele karakter ervan. Nergens in het verhaal is een tijds- of plaatsaanwijzing te vinden.

De magistraat zit zijn leven uit in een grensstadje ver van de hoofdstad. Het is rustig in zijn stadje, waar buiten de muren barbaren leven die af en toe aan de poorten staan om handel te drijven. Zorgeloos leeft hij van de ene dag in de andere, genietend van zijn hobby's en zijn flirts. Zijn rustige leventje wordt verstoord wanneer van het 'Derde Bureau' een kolonel naar het grensstadje wordt gestuurd. Hij beweert dat de barbaren een aanval op de Staat voorbereiden en is gestuurd om polshoogte te nemen.
Aanvankelijk probeert de magistraat de machthebbers tot rede te brengen en raakt zo steeds meer in het conflict betrokken. Tegelijkertijd wil de magistraat zich het liefst terugtrekken in zijn eigen wereld, waarin hij de klassieken leest en een vergeten taal bestudeert.

Wanneer de kolonel terugkomt van een expeditie heeft hij gevangenen bij zich: mannen, vrouwen en kinderen. Deze barbaren worden in een kamertje gegooid en zeer hardhandig ondervraagd. De magistraat schaamt zich voor dit gedrag, heeft medelijden met de gevangenen maar doet er weinig aan. Wanneer de kolonel weer weg is laat hij de gevangenen vrij, maar er is een meisje dat in de stad blijft hangen. Haar voeten zijn gebroken, haar ogen blind gemaakt.

De magistraat neemt het meisje op in zijn eenpersoonshuishouding. De Staat is echter niet blij met zijn omgang met de vijand. Een legerdetachement wordt in het stadje gelegerd en de jacht wordt geopend op de barbaren.

Dan onderneemt de magistraat een eigen expeditie en brengt het meisje naar haar barre thuisland terug. Bij terugkomt in zijn stad wordt hij als landverrader gekerkerd, gemarteld en vernederd. Hij blijft protesteren dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Niettemin geeft hij op het laatst toe dat hij, anders dan hij zich had ingebeeld, door zijn officiële positie deel uitmaakte van de leugen van de staat, zelfs hij.

Op subtiele wijze beschrijft Coetzee in de oude man niet simpelweg een bestuurder met een gewetensconflict, maar iemand die heen en weer wordt geslingerd tussen medeplichtigheid, onverschilligheid en verzet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44206995
quote:
Op woensdag 6 december 2006 21:07 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Dat spreekt mij niet echt aan denk ik. Ik hou wel van boeken (of films) als Elementaire Deeltjes (alhoewel ik het boek niet zo heel goed vond) die 'what if' situaties en impliciet of expliciet politieke/sociale/filosofische/etc. thema's behandelen. Denk aan 1984 of gattaca (film).
Óf van boeken/films over persoonlijke geschiedenissen zoals ook Elementaire Deeltjes, of Joe Speedboat, of Goodbye Lenin (film).

ik ga denk ik een titel uit deze thread die ik lang geleden heb gebookmarkt (sp?) eens (ik moest weer 'is' editten ) proberen: Horizonverbredende boeken?
Als je je horizon wilt verbreden, waarom niet The Demon Haunted World van Carl Sagan. Kan het hier ook even uploaden, indien men mij lief aankijkt
pi_44207126
sporten is overigens een wat vervelende bezigheid, zeker fitness, maar na voltooing geeft het wel een diepe voldoening.

pi_44207128
Frank Herbert (meer bekend van de "Dune"-serie): De witte pest.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44207178
quote:
Op woensdag 6 december 2006 21:31 schreef Godslasteraar het volgende:
sporten is overigens een wat vervelende bezigheid, zeker fitness, maar na voltooing geeft het wel een diepe voldoening.

[afbeelding]

Er is weinig wat mij altijd zo als muziek in de oren klinkt als de wanhopige pogingen van sporters zichzelf te overtuigen. Zelfs godsgelovigen zijn niet zo amusant.
pi_44207508
quote:
Op woensdag 6 december 2006 21:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Er is weinig wat mij altijd zo als muziek in de oren klinkt als de wanhopige pogingen van sporters zichzelf te overtuigen. Zelfs godsgelovigen zijn niet zo amusant.
Onwetendheid meisje, onwetendheid

én

No pain, no gain

woensdag 6 december 2006 @ 21:43:34 #207
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_44207540
Baby overleeft alcoholvergiftiging

ik heb toen ik ~8 jaar oud was ook is een glas wodka voor water aangezien. En ik had nogal dorst dus ik begon in na zdorovje-stijl te drinken. Niet veel later brandde m'n slokdarm aardig, heb LANG onder de kraan gehangen om te blussen.
  woensdag 6 december 2006 @ 21:44:13 #208
66825 Reya
Fier Wallon
pi_44207565
quote:
Op woensdag 6 december 2006 21:42 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

én

No pain, no gain

[afbeelding]
Eh...
  woensdag 6 december 2006 @ 21:45:27 #209
158292 problematiQue
pi_44207609
quote:

[..]

én

No pain, no gain

[afbeelding]
bij mij in de klas zat een meisje die op professioneel niveau tenniste (zit nu in de VS, doet een normale opleiding met tennis daarnaast), die had ook hele duidelijke spieren, was niet echt euh, appetijtelijk.
pi_44207895
quote:
Op woensdag 6 december 2006 21:45 schreef problematiQue het volgende:

[..]

bij mij in de klas zat een meisje die op professioneel niveau tenniste (zit nu in de VS, doet een normale opleiding met tennis daarnaast), die had ook hele duidelijke spieren, was niet echt euh, appetijtelijk.
mja, hangt er van af. Het kan heel extreeem zijn, maar een redelijk gespierde vrouw is toch wel erg appetijtelijk Een zachte ietwat romige vrouw overigens ook
pi_44207927
quote:

[..]

én

No pain, no gain

[afbeelding]
Bijna, godslasteraar, bijna. Maar toch maar geen foto als antwoord .
  woensdag 6 december 2006 @ 21:55:33 #212
158292 problematiQue
pi_44208074
quote:
Op woensdag 6 december 2006 21:44 schreef Reya het volgende:

[..]

Eh...
sorry hoor. Wat zie je dan liever?
pi_44208118
quote:
Op woensdag 6 december 2006 21:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Bijna, godslasteraar, bijna. Maar toch maar geen foto als antwoord .
na ja, niet iedereen is van nature gezegend met appelbillekes
  woensdag 6 december 2006 @ 22:04:22 #215
66825 Reya
Fier Wallon
pi_44208455
quote:
Op woensdag 6 december 2006 21:55 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

sorry hoor. Wat zie je dan liever?
Ik hou meer van ingetogen afbeeldingen/foto's
pi_44208583
10 amerikaanse doden gevallen in Irak vandaag. Als het zo door blijft gaan wordt het de ergste maand sinds de invasie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_44208649
Wat een aparte reactie van Iran trouwens.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 6 december 2006 @ 22:11:32 #218
158292 problematiQue
pi_44208762
quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:08 schreef Mutant01 het volgende:
link?
pi_44208793
quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:11 schreef problematiQue het volgende:

[..]

link?
NOS journaal
Allah Al Watan Al Malik
pi_44208799
quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:07 schreef Mutant01 het volgende:
10 amerikaanse doden gevallen in Irak vandaag. Als het zo door blijft gaan wordt het de ergste maand sinds de invasie.
Ja, allemaal in de naam van jouw Allah.
pi_44208895
quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:12 schreef pberends het volgende:

[..]

Ja, allemaal in de naam van jouw Allah.
Niet, in de naam van Ali Baba uit Irak.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 6 december 2006 @ 22:17:58 #222
158292 problematiQue
pi_44209146
quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:08 schreef Mutant01 het volgende:
quote:
Iran: VS eindelijk realistisch over Irak

De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mottaki vindt dat de Verenigde Staten nu eindelijk realistisch kijken naar hun Irak-politiek. Die is verkeerd en nu horen ze het ook eens van zichzelf, zei de minister tijdens een bezoek aan Nederland.
Hij reageerde op het rapport van de commissie-Baker, waarin forse kritiek staat op het Irak-beleid van president Bush. De commissie adviseert Bush in direct overleg te treden met Iran. Maar Mottaki zei dat er helemaal geen onderhandelingen nodig zijn als het Amerikaanse leger zich wil terugtrekken uit het buurland.
De Iraanse minister is in Nederland voor een driedaags bezoek. Donderdag ontmoet hij minister Bot van Buitenlandse Zaken.
http://www.wereldomroep.nl/portal/news/international/#5106055

Iran is bang misschien dat het 'land van de Satan' ze dingen wil opleggen in de onderhandelingen, isolationistische houding
pi_44209223
quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:17 schreef problematiQue het volgende:
haat zuigt.
Het is onverkrijgbaar, maar anders zou ik je A.M. de Jong; het evangelie van den haat aanraden.
pi_44209235
quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:20 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

[..]

http://www.wereldomroep.nl/portal/news/international/#5106055

Iran is bang misschien dat het 'land van de Satan' ze dingen wil opleggen in de onderhandelingen, isolationistische houding
Hoeven ze niet bang voor te zijn. Bush weigert toch elk contact met Iran.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')