Even een simpele vraag: wie hebben voor ons zoveel welvaart ingeleverd dat wij nu zo rijk zijn?quote:Op donderdag 7 december 2006 10:30 schreef Jarno het volgende:
De enige manier waarop de derde wereld welvarend kan worden, is als we hier een flink stuk welvaart inleveren. En dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Ergo, het probleem zal nog wel even blijven bestaan. Totdat de gehele mensheid inziet dat elk mens een mens is en dat er geen belang meer wordt gehecht aan zaken als grenzen en volkeren.
Klinkt heel zweverig allemaal, maar zo'n soort verlichting is wel nodig als we écht verder willen.
quote:Op donderdag 7 december 2006 10:30 schreef Jarno het volgende:
De enige manier waarop de derde wereld welvarend kan worden, is als we hier een flink stuk welvaart inleveren. En dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Ergo, het probleem zal nog wel even blijven bestaan. Totdat de gehele mensheid inziet dat elk mens een mens is en dat er geen belang meer wordt gehecht aan zaken als grenzen en volkeren.
Klinkt heel zweverig allemaal, maar zo'n soort verlichting is wel nodig als we écht verder willen.
En gel genoeg altijd heel dom! Ik vermoed een correlatiequote:Op donderdag 7 december 2006 16:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
.
Idealisten zijn altijd zó grappig.
Ik snap waar je naar toe wilt, en idd, 'wij' hebben heel erg hard gewerkt om zover te komen. Maar als je eerlijk bent moet je ook toegeven dat 'wij'erg veel geluk hebben gehad doordat we door de geschiedenis heen aan de goede kant hebben gestaan. En dat er de nodige nouja, laten we het houden op dubieuze praktijken aan te pas zijn gekomen.quote:Op donderdag 7 december 2006 16:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Even een simpele vraag: wie hebben voor ons zoveel welvaart ingeleverd dat wij nu zo rijk zijn?
Oh, ik dacht even met een volwaardige discussiepartner van doen te hebben. Mijn fout!quote:Op donderdag 7 december 2006 16:34 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
En gel genoeg altijd heel dom! Ik vermoed een correlatie![]()
Dan nu een andere vraag: wat heeft het inleveren van een gedeelte van onze welvaart voor relatie met een stijging van de welvaart in bijvoorbeeld Afrika?quote:Op donderdag 7 december 2006 16:38 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik snap waar je naar toe wilt, en idd, 'wij' hebben heel erg hard gewerkt om zover te komen. Maar als je eerlijk bent moet je ook toegeven dat 'wij'erg veel geluk hebben gehad doordat we door de geschiedenis heen aan de goede kant hebben gestaan. En dat er de nodige nouja, laten we het houden op dubieuze praktijken aan te pas zijn gekomen.
Oh, nu kan het opeens wél zonder belachelijkmakingen. Nou, vooruit.quote:Op donderdag 7 december 2006 16:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan nu een andere vraag: wat heeft het inleveren van een gedeelte van onze welvaart voor relatie met een stijging van de welvaart in bijvoorbeeld Afrika?
Tot zover ben ik het inderdaad met je eens. De huidige strategie van geld pompen hopen op het beste doet meer kwaad dan goed. Wat stel jij concreet voor?quote:Op donderdag 7 december 2006 16:41 schreef Jarno het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde is dat er gewoon 'niet genoeg is' voor iedereen. Het is een illusie te denken dat we van Afrika wel even een 2e West-Europa kunnen maken door er maar geld in te pompen (wat dit betreft verschillen we niet erg veel van mening geloof ik).
Sorry, ik heb ook een flauwe kantquote:Op donderdag 7 december 2006 16:39 schreef Jarno het volgende:
[..]
Oh, ik dacht even met een volwaardige discussiepartner van doen te hebben. Mijn fout!.
Daar ga je weer de fout in: wij Europeanen zijn niet rijk geworden van het uitbuiten van andere landen; simpel voorbeeld: het Spaanse rijk heeft gigantisch huis gehouden in Amerika (vreselijk veel buit), toch konden ze economisch niet op tegen de economie van de Republiek, die dat alles niet had... Echt, het is een efficientie en allocatie verhaal. En nog een ander voorbeeld: wij hebben helemaal niet zoveel geluk gehad altijd (of misschien toch wel...), Europa is in de 14e eeuw getroffen door een serie gruwelijke pestepidemieen, waarbij naar schatting meer dan 1/3 van de totale bevolking omkwam (in sommige gebieden 2/3 +). Toch is Europa daar sterker uitgekomen. En waarom? Het bood de mogelijkheid de stuctuur van de economie aan te passen, en efficienter en beter gebruik te maken van de beschikbare mogelijkheden/quote:Op donderdag 7 december 2006 16:38 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik snap waar je naar toe wilt, en idd, 'wij' hebben heel erg hard gewerkt om zover te komen. Maar als je eerlijk bent moet je ook toegeven dat 'wij'erg veel geluk hebben gehad doordat we door de geschiedenis heen aan de goede kant hebben gestaan. En dat er de nodige nouja, laten we het houden op dubieuze praktijken aan te pas zijn gekomen.
Ik denk dat het echt heel moeilijk gaat worden. Afrika heeft tot nu toe relatief weinig in de melk te brokkelen gehad. Maar we zien nu bijvoorbeeld in China dat men gewoon zaken gaat eisen: "wij willen óók in elk huis een IKEA kast" met als gevolg enorme houtkap en schaarste. Om over zaken als olie en dergelijke nog maar te zwijgen. Dus ik denk dat het niet een zaak gaat worden wie wát krijgt (liefdadigheid, dus), maar wie wat neemt (recht van de sterkste).quote:Op donderdag 7 december 2006 16:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tot zover ben ik het inderdaad met je eens. De huidige strategie van geld pompen hopen op het beste doet meer kwaad dan goed. Wat stel jij concreet voor?
Ja, misschien toch maar lezen, dit topic.quote:Op donderdag 7 december 2006 20:47 schreef LedZep het volgende:
Ik heb geen zin om het topic te lezen, dus misschien is het al gezegd, maar goed.
In de afgelopen decennia is er 2200 miljard in Afrika gepompt voor de armoedebestrijding. Tegenwoordig is de armoede hoger dan 20 jaar terug. Trek je conclusies.
Niet met de huidige stand van techniek, maar over een 40 a 60 jaar moet dat mogelijk zijn.quote:Op donderdag 7 december 2006 15:10 schreef Jarno het volgende:
[..]
Jij denkt dat het mogelijk is dat we allemaal ( alle zoveel miljard dus) hetzelfde nivo van welvaart genieten als wij nu doen in West-Europa en Noord-Amerika?.
Dat denk ik niet; over die 40 a 60 jaar zijn Azie en Zuid Amerika Europa allang voorbijgestreefd en is Afrika hard op weg hetzelfde te doen.quote:Op vrijdag 8 december 2006 12:16 schreef more het volgende:
[..]
Niet met de huidige stand van techniek, maar over een 40 a 60 jaar moet dat mogelijk zijn.
Ook met de huidige stand van techniek.quote:Op vrijdag 8 december 2006 12:16 schreef more het volgende:
Niet met de huidige stand van techniek, maar over een 40 a 60 jaar moet dat mogelijk zijn.
Dat die derdewereldlanden hun oogst moeten verkopen, komt net dóór die ontwikkelingshulp. Om bij hun schuldaflossingen te blijven hebben derdewereldlanden foreign currency nodig. foreign currency komt voornamelijk uit export. De voorwaarden die het IMF en de wereldbank op hun quick disbursing policy loans zetten, zijn onder andere dat ze bij hun schuldaflossingen blijven, hun handel liberaliseren en zekere limieten op alle reguliere regeringsuitgaven zetten.quote:Op vrijdag 8 december 2006 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Hongersnoden zijn een industrie geworden.
Menig derde wereldland verkoopt zijn record oogst op de wereldmarkt en gaat dan naar het WHO voor gratis eten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |