Daarmee beperk je iemand anders in z'n vrijheid om op dat moment de hele winkel leeg te kopen.quote:Op vrijdag 8 december 2006 19:30 schreef du_ke het volgende:
Kom niet veel verder dan bv het kopen van een brood bij de bakker (mits je daar niet met de auto heengaat)
Vrij uitzicht? Als iemand vrij uitzicht wil moet hij een groter stuk grond kopen.quote:Op vrijdag 8 december 2006 19:30 schreef du_ke het volgende:
De schutting van je buurman tast je vrij uitzicht (daar is best een prijs aan te hangen) en zoninval aan.
Dat valt te bezien. Maar als er inderdaad sprake is van aantasting van de gezondheid van omwonenden dan kunnen zij een schadevergoeding eisen. De eigenaar van de weg doet er dus goed aan om over dit soort zaken na te denken voordat de weg is aangelegd.quote:De nieuwe weg zal verkeer aantrekken dat je gezondheid aantast.
Daar zullen afspraken moeten worden gemaakt. Maar dan nog is het niet zo dat 1 persoon er voor kan zorgen dat er in de rest van de polder alleen cactussen of waterlelies kunnen worden gekweekt.quote:Ander peilbeheer in de polder heeft invloed op de hoeveelheid gewassen die je kan verbouwen.
Beïnvloeden is iets anders dan het aantasten van (iemands) vrijheid. Als iemand met de auto naar de bakker gaat, dan tast hij jouw vrijheid toch niet aan? Dat doet hij pas op het moment dat hij jou omver rijdt of zijn auto in jouw tuin parkeert.quote:etc etc er zijn niet veel zaken die een ander niet beinvloeden volgens mij. Ben zelfs wel benieuwd naar voorbeelden van handelingen die de vrijheid van een ander niet aantasten. Kom niet veel verder dan bv het kopen van een brood bij de bakker (mits je daar niet met de auto heengaat)
Onzin. Libertarisme sluit collectiviteit niet uit, collectivisme sluit libertarische gemeenschappen uit.quote:Op vrijdag 8 december 2006 19:43 schreef Mikado het volgende:
Pragtmatisch gezien kan libertairisme niet bestaan. Simpelweg omdat het collectiviteit uitsluit. Laten nu juist voorzieningen als WW, WAO, WIA, pensioenen en andere verzekering daarop bestaan. Da's allemaal collectief. Natuurlijk kan een ultra-libertair zoiets uit vrije wil beginnen, maar doet dat toch om er zelf beter van te worden opv het collectief.
Als-ie jou omver rijdt had je maar opzij moeten gaan, of zelf ook in een auto moeten zitten. En als iemand z'n auto in jouw tuin parkeert, had je maar een grotere tuin moeten kopen.quote:Op vrijdag 8 december 2006 20:29 schreef NewOrder het volgende:
Vrij uitzicht? Als iemand vrij uitzicht wil moet hij een groter stuk grond kopen.
[..]
Als iemand met de auto naar de bakker gaat, dan tast hij jouw vrijheid toch niet aan? Dat doet hij pas op het moment dat hij jou omver rijdt of zijn auto in jouw tuin parkeert.
De weg van het Pleistoceen tot aan het tijdperk waarin het libertarisme zal bloeien is inderdaad lang.quote:Op vrijdag 8 december 2006 20:46 schreef gronk het volgende:
Als-ie jou omver rijdt had je maar opzij moeten gaan, of zelf ook in een auto moeten zitten. En als iemand z'n auto in jouw tuin parkeert, had je maar een grotere tuin moeten kopen.![]()
In *mijn* tijd had je tenminste nog echte vrijheid.quote:Op vrijdag 8 december 2006 20:53 schreef NewOrder het volgende:
[..]
De weg van het Pleistoceen tot aan het tijdperk waarin het libertarisme zal bloeien is inderdaad lang.![]()
Lees je aub even in voordat je dit soort inzin loopt te spuienquote:Op vrijdag 8 december 2006 19:43 schreef Mikado het volgende:
Pragtmatisch gezien kan libertairisme niet bestaan. Simpelweg omdat het collectiviteit uitsluit. Laten nu juist voorzieningen als WW, WAO, WIA, pensioenen en andere verzekering daarop bestaan. Da's allemaal collectief. Natuurlijk kan een ultra-libertair zoiets uit vrije wil beginnen, maar doet dat toch om er zelf beter van te worden opv het collectief.
En juist met natuurrampen of infrastructuur blijkt dat het toch handig is om een ecollectief te hebben.
* Mikado denkt dat libertair een fusie is van anarchist en egoist.
Iedere ideologie waarbij de volgelingen mensen afbekken 'dat ze eerst maar een berg slechtgeschreven literatuur moeten lezen voor ze commentaar mogen leveren' heeft bij mij sowieso al afgedaan.quote:Op vrijdag 8 december 2006 21:19 schreef Richie_Rich het volgende:
Lees je aub even in voordat je dit soort inzin loopt te spuien
Oh. Juist infrastructuur lijkt me iets dat in handen zou moeten zijn van 'de staat'. Grote kans dat er een monopolie ontstaat.quote:Op vrijdag 8 december 2006 21:19 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Lees je aub even in voordat je dit soort inzin loopt te spuien
Apart. Waarom? Omdat je denkt dat alle libertariers het gemakkelijk hebben gehad, een goede studie hebben kunnen genieten zonder noemenswaardige problemen, nu een leuk salaris verdienen (of denken te gaan verdienen) en daarom hun eigen hachje willen beschermen?quote:Op vrijdag 8 december 2006 14:00 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, ik zie er eigenlijk ultraverwende jongetjes in.
Idd. Die en onderwereldfiguren.quote:Op vrijdag 8 december 2006 21:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Apart. Waarom? Omdat je denkt dat alle libertariers het gemakkelijk hebben gehad, een goede studie hebben kunnen genieten zonder noemenswaardige problemen, nu een leuk salaris verdienen (of denken te gaan verdienen) en daarom hun eigen hachje willen beschermen?
Omdat de meeste libertariers bij god niet weten waar ze 't over hebben. Ik bedoel maar: als je echt into 'absolute vrijheid' bent, dan lijkt 't me dat je ook condities en situaties opzoekt waar je dat in kan beleven. IMO betekent dat dat je of op vakantie gaat in somalie, of dat je op survival gaat in de Rocky Mountains ofzo.quote:Op vrijdag 8 december 2006 21:52 schreef nostra het volgende:
Apart. Waarom? Omdat je denkt dat alle libertariers het gemakkelijk hebben gehad, een goede studie hebben kunnen genieten zonder noemenswaardige problemen, nu een leuk salaris verdienen (of denken te gaan verdienen) en daarom hun eigen hachje willen beschermen?
Dat is inderdaad een gemakkelijk argument, omdat de praktische situatie zich nooit heeft voorgedaan (en nooit zal voordoen). Je zal het zelf als liberaal (wat je zegt te zijn) overigens ook wel meemaken als je enige politieke discussie op verjaardagsniveau voert met je opa die Rood is. Het is ook wel een begrijpelijk idee, maar het gaat voorbij aan de waarde van het achterliggende gedachtegoed en voedt nonsens argumenten zoals hier al zo vaak worden geuit.quote:Op vrijdag 8 december 2006 21:53 schreef gelly het volgende:
Idd. Die en onderwereldfiguren.
Zijn er eigenlijk libertariers die iets hebben gepresteerd?quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:00 schreef nostra het volgende:
nonsens argumenten zoals hier al zo vaak worden geuit.
Commentaar is uiteraard welkom, maar ga geen onwaarheden neerzettenquote:Op vrijdag 8 december 2006 21:36 schreef gronk het volgende:
[..]
Iedere ideologie waarbij de volgelingen mensen afbekken 'dat ze eerst maar een berg slechtgeschreven literatuur moeten lezen voor ze commentaar mogen leveren' heeft bij mij sowieso al afgedaan.
Ik kan me ook niet het extreem-radicale gedachtegoed van HenriO vinden (om praktische redenen), maar hem en een sigme (die prolly zelf niet eens libertarisch is) als theoretische onbenullen kwalificeren is toch wat lachwekkend. Dat de meeste liberalen - balletjes bij de JOVD of iets dergelijks - dat gedachtegoed niet onderschrijven noch omvatten, daar ben ik wel van overtuigd.quote:Op vrijdag 8 december 2006 21:59 schreef gronk het volgende:
Omdat de meeste libertariers bij god niet weten waar ze 't over hebben.
Friedman is inderdaad een totale no-no geweest. Net zoals Rand, kutboekjes.quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:06 schreef gronk het volgende:
Zijn er eigenlijk libertariers die iets hebben gepresteerd?
Heeft niets te maken met onwaarheden. Simpele beleefdheid: als jij iets aan de man wilt brengen, dan zul je *echt* met iets beters moeten komen dan je potentiele klanten afbekken.quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:07 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Commentaar is uiteraard welkom, maar ga geen onwaarheden neerzetten![]()
Rand heeft met Marx gemeen dat haar pamfletten niet om doorheen te komen zijn. 't verschil is wel dat Rand er voor uit komt dat ze puur voor zichzelf schrijft, en dat de lezer haar niets kan schelen. Waar niks mis mee is; 't is 'good engineering practice' om door dingen te maken bewust te worden van de principes die je bestudeert, en te kijken wat werkt en wat niet werkt. Maar ik vind 't dan wel een beetje lachwekkend dat haar volgelingen dan zo dwepen met haar boeken.quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:09 schreef nostra het volgende:
Friedman is inderdaad een totale no-no geweest. Net zoals Rand, kutboekjes.
Een heel verhaal, maar wat bekritiseer je nu precies in haar standpunten?quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:19 schreef gronk het volgende:
Rand heeft met Marx gemeen dat haar pamfletten niet om doorheen te komen zijn. 't verschil is wel dat Rand er voor uit komt dat ze puur voor zichzelf schrijft, en dat de lezer haar niets kan schelen. Waar niks mis mee is; 't is 'good engineering practice' om door dingen te maken bewust te worden van de principes die je bestudeert, en te kijken wat werkt en wat niet werkt. Maar ik vind 't dan wel een beetje lachwekkend dat haar volgelingen dan zo dwepen met haar boeken.
Milton.quote:Wat betreft friedman: welke van de drie bedoel je?
Oh, ik denk dat ik me op zich een heel eind kan vinden in haar standpunten. 't zijn eerder haar volgelingen waar ik problemen mee heb. Zoals ik hier al eens eerder heb gepost: ik heb me kostelijk vermaakt om een delftse 'libertarier', die hardop verdedigde dat iedereen de keuzes moest maken die hij echt wilde, en zich daarbij niets van anderen moest aantrekken, om een avond later te zeggen dat-ie om 9 uur thuis moest zijn omdat-ie anders ruzie kreeg met z'n vriendinquote:Op vrijdag 8 december 2006 22:29 schreef nostra het volgende:
Een heel verhaal, maar wat bekritiseer je nu precies in haar standpunten?
Maar da's geen hardcore libertarier. Ga maar na: hij gelooft in geld. Dat betekent dat je ook in een centrale bank gelooft. Dus da's overheid. Fout! Kan niet!quote:Milton.
Ik neem aan dat je 't middelbaar onderwijs bedoelt? Ach, daar wordt zoveel 'onzin' verteld -- mij hebben ze als chemicus vertelt dat metalen geen verbindingen aangaan met niet-metalen, behalve als zout. Sta je toch mooi te kijken als je voor je propedeuse een college organometaalchemie krijgt.quote:Overigens afgezien van het feit of je je nu kan vinden in die theorieen of niet, blijf ik het volslagen belachelijk vinden dat Keynes c.s. als ultieme waarheid worden gepresenteerd in het huidig onderwijs - en dezelfde Friedman (en Hayek, en Von Mises etc.) worden genegeerd.
Klopt we zijn een kudde volk net als zo`n beetje elk dier hebben we een "leider" nodigquote:
Helemaal WAAR. Het lijkt dan weer een overheid met haar nukken........Alleen heet het dan anders....Schiet dus niets mee op...quote:Op zaterdag 9 december 2006 13:31 schreef Puzzelaar het volgende:
Zo gauw als je een bedrijf vormt, zit je weer in een machtstructuur zoals bij een overheid. Alleen heb je het dan "bedrijf" genoemd ipv "kerk" of "staat". Bij een bedrijf kun je ontslag nemen als je het er niet mee eens bent, inderdaad, maar uit een land met een slechte overheid kan je ook emigreren.
Dat is niet altijd zo. Als je hier in Nederland het niet bevalt als libertariër, staat het je vrij om:quote:Op vrijdag 8 december 2006 20:36 schreef NewOrder het volgende:
[..]
collectivisme sluit libertarische gemeenschappen uit.
Klopt maar waarschijnlijk wordt dat ook gedaan omdat het anders niet te bevatten.quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:49 schreef gronk het volgende:
Ik neem aan dat je 't middelbaar onderwijs bedoelt? Ach, daar wordt zoveel 'onzin' verteld -- mij hebben ze als chemicus vertelt dat metalen geen verbindingen aangaan met niet-metalen, behalve als zout. Sta je toch mooi te kijken als je voor je propedeuse een college organometaalchemie krijgt.
En *na* je studie begrijp je dat al die ouwe knakkers er sowieso allemaal een eind naast zitten, en dat de werkelijkheid een stuk complexer is dan ze opgeschreven hadden, maar dat ze de enige waren die in staat waren en bereid waren om hun gedachtes op te schrijven en te verdedigen. (oi, nog geeneens zo gek lang geleden moest je uit een goede familie komen wilde je een tijd intellectueel bezig kunnen zijn, zonder je druk te maken over hoe je aan je geld kwam).
Je bevestigt hiermee mijn stelling.quote:Op zaterdag 9 december 2006 13:34 schreef Puzzelaar het volgende:
Dat is niet altijd zo. Als je hier in Nederland het niet bevalt als libertariër, staat het je vrij om:
1. een politieke partij op te richten
2. naar een land met een kleinere overheid te gaan.
Pfrt, niet mee eens. Je kunt best in een studieboek iets zeggen als 'bij benadering kun je proces X beschrijven als ...', en daar waar het mis gaat zeggen 'jah, en hier zie je dus dat 't model onvolledig is. In deel II hebben we een betere beschrijving, die dit probleem beter oplost, maar ergens anders weer steken laat vallen.'quote:Op zaterdag 9 december 2006 13:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar waarschijnlijk wordt dat ook gedaan omdat het anders niet te bevatten.
Je hebt 15+ vakken en die moeten allemaal de basics uitleggen als je er dieper op in wilt gaan moet je het als studierichting kiezen of zelf studie.
Het Sociale Contract is moreel niet verdedigbaar?quote:Op vrijdag 8 december 2006 16:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Misschien het simpele feit dat het de enige politieke filosofie is die moreel verdedigbaar is.
Heb je d'r een exemplaar van, dan weten we tenminste waar we 't over hebbenquote:Op zaterdag 9 december 2006 14:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het Sociale Contract is moreel niet verdedigbaar?
Du Contract Social; ou, Principes du Droit Politiquequote:Op zaterdag 9 december 2006 14:43 schreef gronk het volgende:
[..]
Heb je d'r een exemplaar van, dan weten we tenminste waar we 't over hebben
hmm klopt.quote:Op zaterdag 9 december 2006 14:40 schreef gronk het volgende:
[..]
Pfrt, niet mee eens. Je kunt best in een studieboek iets zeggen als 'bij benadering kun je proces X beschrijven als ...', en daar waar het mis gaat zeggen 'jah, en hier zie je dus dat 't model onvolledig is. In deel II hebben we een betere beschrijving, die dit probleem beter oplost, maar ergens anders weer steken laat vallen.'
Naast 't feit dat 't een realistischere beschrijving is dan 'zo zit het en niet anders', geeft 't scholieren ook mee dat al die modelletjes en theorie ook maar theorie is, en dus z'n beperkingen kent. Het voorkomt ook dat je allemaal kleine verdonkjes krijgt, die met 't leerboek in de hand bleren dat de werkelijkheid niet kan bestaan volgens hun studieboeken.
Oh, 't zet de deur natuurlijk ogenschijnlijk wagenwijd open voor puberale typetjes die denken dat, omdat 't studieboek zegt dat de theorie z'n beperkingen kent, die theorie dus meteen op de schroothoop kan, maar 't aardige daarvan is dat ze dan eerst maar eens aan moeten tonen dat de theorie onjuist is.
Slim zijn wil nog niet meteen zeggen dat je ook goede didactische vaardigheden hebtquote:Op zaterdag 9 december 2006 14:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hmm klopt.![]()
Het zal igg wel een reden hebben want meestal zijn dat niet de domste die die boeken schrijven![]()
Dus in wezen zijn we al libertarisch? Jij hebt alleen maar het lef nog niet om knopen door te hakken en zit te klagen dat de rest van Nederland zich moet aanpassen ipv als je echt een libertariër zou zijn, zou je Nederland BV zien als "een bedrijf" dat geen interesse in jou heeft. Jammer dan.quote:Op zaterdag 9 december 2006 14:16 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je bevestigt hiermee mijn stelling.
Nee.quote:Op zaterdag 9 december 2006 14:41 schreef Ryan3 het volgende:
Het Sociale Contract is moreel niet verdedigbaar?
Nee.quote:O, en is die bijna absolute autonomie moreel niet verwerpelijk indien personen bijv. niet goed bij hun hoofd zijn?
Rousseau baseert een flink deel van die theorie op de veronderstelling dat er zoiets bestaat als een algemene wil, een soort uit de hemel neergedaald standpunt. Dat wij deze discussie voeren weerlegt dat al, dus laat die vent a.u.b. buiten beschouwing.quote:Op zaterdag 9 december 2006 14:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Du Contract Social; ou, Principes du Droit Politique
Auteur: Jean-Jacques Rousseau.
Waarom zou je moeten geloven in een centrale bank als je in geld gelooft? Sowieso een raar iets, "in geld geloven", het bestaan van geld is een logisch gevolg, niet een theorie. Friedman is ook niet zo heilig overtuigd van de noodzaak van overheidsgereguleerde centrale banken ("leaving monetary and banking arrangements to the market would have produced a more satisfactory outcome than was actually achieved through government involvement.").quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:49 schreef gronk het volgende:
Maar da's geen hardcore libertarier. Ga maar na: hij gelooft in geld. Dat betekent dat je ook in een centrale bank gelooft. Dus da's overheid. Fout! Kan niet!
Een bedrijf gebruikt geen dwang en geweld om aan haar geld te komen.quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:37 schreef Puzzelaar het volgende:
HenriOsewoudt, wat is nu het verschil tussen een "bedrijf" en een "overheid"?
Het grote verschil is vrijwillige cooperatie. Jij werkt voor een werkgever niet omdat je daar in het magazijn bent geboren, maar omdat je haar aanbod het best vond aansluiten op je persoonlijke wensen. Daar is geen ruimte voor binnen een socialistische staat, hoewel er binnen een libertarische samenleving wel ruimte is voor een socialistische staat.quote:Op zaterdag 9 december 2006 13:31 schreef Puzzelaar het volgende:
Zo gauw als je een bedrijf vormt, zit je weer in een machtstructuur zoals bij een overheid.
Alleen heb je het dan "bedrijf" genoemd ipv "kerk" of "staat". Bij een bedrijf kun je ontslag nemen als je het er niet mee eens bent, inderdaad, maar uit een land met een slechte overheid kan je ook emigreren.
Eh, incassobureau?quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een bedrijf gebruikt geen dwang en geweld om aan haar geld te komen.
Maar hoe zie je dat dan voor je in een libertarische samenleving? Dat de grond van iedereen is? "Nee," zul je zeggen, "Dan is het grond van diegene die het gekocht heeft!" Eigenlijk is dat hetzelfde systeem als wij hier in Europa vóór de parlementaire democratie hadden ... Adel die stukjes land steeds overerven.quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Het grote verschil is vrijwillige cooperatie. Jij werkt voor een werkgever niet omdat je daar in het magazijn bent geboren, maar omdat je haar aanbod het best vond aansluiten op je persoonlijke wensen.
Maar leven we dan niet eigenlijk al in een libertarische wereld?quote:Daar is geen ruimte voor binnen een socialistische staat, hoewel er binnen een libertarische samenleving wel ruimte is voor een socialistische staat.
Zeker nooit de algemene voorwaarden gelezen?quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een bedrijf gebruikt geen dwang en geweld om aan haar geld te komen.
De ECB en de FED zijn toch ook niet overheidsgereguleerd? En 't zich momenteel voltrekkende huizenfiasco in de US laat zien dat je geldverstrekking misschien maar liever niet compleet overdraagt aan de markt..quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:39 schreef nostra het volgende:
Waarom zou je moeten geloven in een centrale bank als je in geld gelooft? Sowieso een raar iets, "in geld geloven", het bestaan van geld is een logisch gevolg, niet een theorie. Friedman is ook niet zo heilig overtuigd van de noodzaak van overheidsgereguleerde centrale banken ("leaving monetary and banking arrangements to the market would have produced a more satisfactory outcome than was actually achieved through government involvement.").
Maar Henri, als dat bedrijf nou zo groot wordt asl de overheid, denk je dan niet dat het bedrijf dan net zoveel macht gaat toe-eigenen?quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een bedrijf gebruikt geen dwang en geweld om aan haar geld te komen.
Kortom, zijn er eigenlijk mensen die wel tevreden zijn over de huidige staat van 't onderwijs?quote:Op zaterdag 9 december 2006 15:39 schreef nostra het volgende:
Het heeft dus wel degelijk een zeker vorm van zichzelf versterkend effect tot gevolg, en helemaal voor instituten als het VWO vind ik het lachwekkend dat een dynamische theorie als economie zo statisch gedoceerd wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |