Is er nu geen oudgediende in het CDA die Balkenende eens even een lesje staatrecht kan geven? De man slaat hier volkomen de plank mis. Niet het kabinet, maar de Kamer is het hoogste politieke orgaan in het land. Daarbij is het parlement zojuist opnieuw gekozen voor een nieuwe periode en vertegenwoordigt het kabinet niet eens een meerderheid.quote:Premier waarschuwt links in de Kamer
DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende wil dat de Tweede Kamer zich de komende tijd niet meer uitspreekt over zaken buiten het afhandelen van de op Prinsjesdag gepresenteerde begrotingen. Hij doelt daarmee op de linkse meerderheid in de Kamer die alsnog een generaal pardon probeert af te dwingen.
Het kan volgens hem niet zo zijn dat onderwerpen die in het parlement spelen vermengd worden met toekomstige wijzigingen in het beleid die tijdens de kabinetsformatie moeten worden vastgelegd.
Als voorbeeld noemde Balkenende eerder al de Kamerwens voor een generaal pardon voor asielzoekers die langer dan vijf jaar in Nederland zijn. Over die regeling dient volgens Balkenende in de formatie gesproken te worden en nu niet afgedwongen te worden door de Kamer tijdens een demissionaire periode van het kabinet.
„De Kamer moet goed bij zichzelf te rade gaan”, waarschuwde de premier maandag na een overleg met informateur Rein Jan Hoekstra, met wie hij de onderwerpen besprak die nu in de Kamer spelen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/54771851/Balkenende:_Kamer_moet_zich_bij_haar_leest_houden.html
Het gaat hier niet over de asielzoekerskwestie, maar over Balkenende die vindt dat de zojuist democratisch gekozen Tweede Kamer geen enkel initiatief mag nemen.quote:Op maandag 4 december 2006 14:41 schreef Daffodil31LE het volgende:
Die asielzoekers hadden al maanden het land uit moeten zijn.
quote:Ingewijden vrezen dat PvdA en SP gesteund door een linkse meerderheid ook een geplande huurverhoging voor volgend jaar zullen tegenhouden en ondertussen aan de formatietafel zaken proberen terug te draaien. Het parlement spreekt volgende week over de huren tijdens de behandeling van de Vrom-begroting.
http://www.nu.nl/news/906(...)aan_werk_houden.html
Eh...ja. Dat is niet smerig, dat is dualistische politiek.quote:Op maandag 4 december 2006 14:59 schreef HansvanOchten het volgende:
Vervolgens wordt een rechts plan uit het akkoord uitgevoerd, waar bijvoorbeeld een linkse meerderheid (sp+pvda+gl etc...) tegen zijn, gaan dan dezelfde partijen in de regering dan ook dit soort smerige trucjes uithalen? Kan ik me gelijk niet krijgen in het kabinet, dan maar via de kamer!
Het is een beetje Paarse politiek. Alle belangrijke issues moeten worden afgetimmerd via een regeerakkoord of via Torentjesoverleg. Het leek er even op dat dit met de 'Fortuyn-revolte' zou verdwijnen, maar Balkenende blijkt Paars in het kwadraat te zijn.quote:Op maandag 4 december 2006 15:01 schreef Petera het volgende:
Balkenende schijnt van mening te zijn dat andere meerderheden dan die van partijen die samen het land willen gaan regeren gelegenheidsmeerderheden zijn, en dat als in een kabinetsformatie de deelnemende partijen elkaars minderheidsstandpunten steunen, er pas werkelijk sprake is van de steun van een meerderheid.
Een echtere meerderheid dan die hij enkele dagen terug een "min of meer toevallige meerderheid" noemde, die bestaat niet (grotere meerderheden bestaan natuurlijk wel). Een meerdderheid die in de Tweede Kamer bestaat zonder dat erover onderhandeld hoefde te worden, is een stuk minder toevallig dan een meerderheid van partijen die het Kabinet steunen, omdat ze nou eenmaal als partij in dat Kabinet zijn gestapt. Balkenende draait de feiten gewoon weer om.
Moeten er wel beklopbare kontjes in het kabinet komen..quote:Op maandag 4 december 2006 15:11 schreef du_ke het volgende:
Is Lubbers niet nog voor een klusje te strikken?
Ach dat is te regelenquote:Op maandag 4 december 2006 15:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Moeten er wel beklopbare kontjes in het kabinet komen..
Dat is inderdaad niet netjes.quote:Op maandag 4 december 2006 15:13 schreef Mike het volgende:
Ik vind het wel wel typisch dat de linkse partijen bij de vorming van Balkenende III riepen dat er geen belangrijke besluiten meer genomen mochten worden tot er verkiezingen waren geweest en er een nieuw kabinet gevormd was.
Nu ze kans zien om er iets doorheen te drukken, gaat die regel blijkbaar opeens niet meer op.
Denk dat een nieuwe kamer belangrijker was dan een nieuw kabinet.quote:Op maandag 4 december 2006 15:13 schreef Mike het volgende:
Ik vind het wel wel typisch dat de linkse partijen bij de vorming van Balkenende III riepen dat er geen belangrijke besluiten meer genomen mochten worden tot er verkiezingen waren geweest en er een nieuw kabinet gevormd was.
Nu ze kans zien om er iets doorheen te drukken, gaat die regel blijkbaar opeens niet meer op.
Als dat al zo is, dan is het niet omdat Balkenende zich er wel aan gehouden heeft. JSF? Huurliberalisering? Rings a bell?quote:Op maandag 4 december 2006 15:13 schreef Mike het volgende:
Ja, ben ik met je eens hoor. Het geeft alleen wel weer eens aan hoe opportunistisch de politiek is.quote:Op maandag 4 december 2006 15:14 schreef du_ke het volgende:
En volgens mij gaat dit voornamelijk om het stil zetten van het huidige uitzetbeleid tot er een nieuw kabinet is.
Vind ik minder ingrijpend dan even de privatisering van Schiphol er doorheen proberen te drukken.
Ik geloof niet dat je dit vol kan houden.quote:Op maandag 4 december 2006 14:36 schreef Kozzmic het volgende:
lesje staatrecht+
de Kamer is het hoogste politieke orgaan in het land.
Balkenende was het daar dan ook niet mee eens.quote:Op maandag 4 december 2006 15:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als dat al zo is, dan is het niet omdat Balkenende zich er wel aan gehouden heeft. JSF? Huurliberalisering? Rings a bell?
Geen stukjes erbij verzinnen.quote:Op maandag 4 december 2006 15:13 schreef Mike het volgende:
Er is wel één klein verschil: als je vlak voor de verkiezingen nog omstreden zaken gaat regelen, weet al dat als het bij de verkiezingen even tegenzit het allemaal direct weer ongedaan wordt gemaakt en daar schiet natuurlijk niemand iets mee op. Direct NA verkiezingen is dat toch anders.quote:Op maandag 4 december 2006 15:13 schreef Mike het volgende:
Geef de bron eens even hiervoor zodat je een en ander echt met elkaar kunt vergelijken.quote:Op maandag 4 december 2006 15:13 schreef Mike het volgende:
Wat heeft dat er nou mee te maken?quote:Op maandag 4 december 2006 15:16 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je dit vol kan houden.![]()
Weisglas moest ook zn commentaar inslikken toen hij iets dergelijks zei ivm de kamerleden die overstapten naarr gemeenteraden.
Want die arme uitgeprocedeerde gelukszoekers zijn ook zoooo zielig en enorm belangrijk...als die niet in de watten gelegd gaan worden gaat het hele land naar de kloten.quote:Op maandag 4 december 2006 14:39 schreef Pool het volgende:
Ze moeten dit demissionaire kabinet gewoon zien te breken. Te beginnen met een motie van wantrouwen tegen Verdonk als ze ook nog maar één asielzoeker onder de oude regeling uitzet of dreigt dat te gaan doen.
Reden te meer om daarover in het parlement bij meerderheid te beslissen. Verhoudingen in het parlement geven immers beter weer hoe de kiezers over die onderwerpen denken, dan de verhoudingen binnen een kabinetquote:Op maandag 4 december 2006 15:19 schreef Silk_dude het volgende:
Het generaal pardon en de huurverhoging waren dikke onderwerpen van de verkiezingen.
Kozzmic heeft het over staatsrechtelijke rangen. Weisglas claimde ook dat de kamer hoger was dan de gemeenteraad maar dat bleek toch niet zo`n inkoppertje te zijn...quote:Op maandag 4 december 2006 15:22 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nou mee te maken?
Die arme asielzoekers hebben nu een democratische meerderheid achter zich. Basta cosi.quote:Op maandag 4 december 2006 15:25 schreef wonko het volgende:
[..]
Want die arme uitgeprocedeerde gelukszoekers zijn ook zoooo zielig en enorm belangrijk...als die niet in de watten gelegd gaan worden gaat het hele land naar de kloten.
Het gaat om de landelijke regering, niet over plaatselijke gremia vs nationaal parlement.quote:Op maandag 4 december 2006 15:29 schreef Napalm het volgende:
[..]
Kozzmic heeft het over staatsrechtelijke rangen. Weisglas claimde ook dat de kamer hoger was dan de gemeenteraad maar dat bleek toch niet zo`n inkoppertje te zijn...
Nee, Kozzmic heeft het over lesjes staatsrecht. Daarin hebben die "gremia" ook nog wat te melden..quote:Op maandag 4 december 2006 15:31 schreef Floripas het volgende:
Het gaat om de landelijke regering, niet over plaatselijke gremia vs nationaal parlement.
Dat is het nu net.. De gemeenteraad is ook direct gekozen..quote:Op maandag 4 december 2006 15:31 schreef Floripas het volgende:
De Kamer is, in mijn optiek, het hoogste orgaan van Nederland, namelijk de direct verkozen volksvertegenwoordigers.
Daar heb ik nu ff neit over, het ging over de behoorlijke arrogante claim dat Balk zn staatsrecht niet kent...quote:Op maandag 4 december 2006 15:31 schreef Floripas het volgende:
Waarom zouden die nu niet over zoiets mogen beslissen?
Helaas zo....maar om daarvoor nu ineens met het schuim op de bek dingen voor te gaan eisen of moties van wantrouwen voor in te dienen gaat mij veels te ver. Er zijn veel belangrijkere dingen in dit land die de aandacht verdienen. Deze aandacht is gewoon heel goedkoop scoren voor Bos/Halsema.quote:Op maandag 4 december 2006 15:29 schreef Floripas het volgende:
[..]
Die arme asielzoekers hebben nu een democratische meerderheid achter zich. Basta cosi.
Het grootste deel van degenen waarvan het dossier uiteindelijk afgehandeld is, en die een verblijfsvergunning gekregen hebber, hebben dat gekregen omdat ze er recht op bleken te hebben. Volgens de geldende wet.Niks pardon, niks schrijnenende omstandigheden: onrechtmatig in een ondeugdelijke status gepropt.quote:Op maandag 4 december 2006 15:25 schreef wonko het volgende:
[..]
Want die arme uitgeprocedeerde gelukszoekers zijn ook zoooo zielig en enorm belangrijk...als die niet in de watten gelegd gaan worden gaat het hele land naar de kloten.
Psst.. Politie Twente geeft signaal t.a.v. generaal pardonquote:Op maandag 4 december 2006 15:31 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het gaat om de landelijke regering, niet over plaatselijke gremia vs nationaal parlement.
De Kamer is, in mijn optiek, het hoogste orgaan van Nederland, namelijk de direct verkozen volksvertegenwoordigers. Waarom zouden die nu niet over zoiets mogen beslissen?
Ehm het gedrag van mevrouw Verdonk is de reden dat het kabinet is gevallen. Dat ging echt niet alleen om het gedonder met AHA. Er is nu een duidelijke kamermeerderheid tegen het beleid van mevrouw Verdonk dan is het toch logisch dat die meerderheid er op aandringt dat ze stopt met haar uitzettingen tot er een nieuw kabinet is?quote:Op maandag 4 december 2006 15:37 schreef wonko het volgende:
[..]
Helaas zo....maar om daarvoor nu ineens met het schuim op de bek dingen voor te gaan eisen of moties van wantrouwen voor in te dienen gaat mij veels te ver. Er zijn veel belangrijkere dingen in dit land die de aandacht verdienen. Deze aandacht is gewoon heel goedkoop scoren voor Bos/Halsema.
Was dat het maar...wat zij eisen is een onomkeerbare toezegging dat er een generaal pardon komt.quote:Op maandag 4 december 2006 15:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ehm het gedrag van mevrouw Verdonk is de reden dat het kabinet is gevallen. Dat ging echt niet alleen om het gedonder met AHA. Er is nu een duidelijke kamermeerderheid tegen het beleid van mevrouw Verdonk dan is het toch logisch dat die meerderheid er op aandringt dat ze stopt met haar uitzettingen tot er een nieuw kabinet is?
Er zijn verkiezingen geweest. Er is een beëdigde volksvertegenwoordiging. Die mag doen wat ze wil. Als die een Kamermeerderheid weet te krijgen voor een motie, waarom zou men die motie dan niet indienen? En waarom zou men een kabinet, wat zelf totale lak heeft aan alle afspraken, gaan ontzien? Naar huis schoppen, is mijn motto, hoe sneller hoe beter.quote:Op maandag 4 december 2006 15:37 schreef wonko het volgende:
[..]
Helaas zo....maar om daarvoor nu ineens met het schuim op de bek dingen voor te gaan eisen of moties van wantrouwen voor in te dienen gaat mij veels te ver. Er zijn veel belangrijkere dingen in dit land die de aandacht verdienen. Deze aandacht is gewoon heel goedkoop scoren voor Bos/Halsema.
onafhankelijke bron?quote:Op maandag 4 december 2006 15:37 schreef sigme het volgende:h
et grootste deel van degenen waarvan het dossier uiteindelijk afgehandeld is, en die een verblijfsvergunning gekregen hebber, hebben dat gekregen omdat ze er recht op bleken te hebben.
Zeer verneukeratieve titel. Burgermeesters geven politie opdracht tot ambtelijke ongehoorzaamheid. Dat is een betere.quote:Op maandag 4 december 2006 15:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Psst.. Politie Twente geeft signaal t.a.v. generaal pardon
Er moet ook nog een land bestuurd worden...eventjes nog en dan is er een nieuw kabinet en alle ruimte om allerlei beslissingen te nemen. Om dat nou met veel ellende wat te versnellen.quote:Op maandag 4 december 2006 15:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Er zijn verkiezingen geweest. Er is een beëdigde volksvertegenwoordiging. Die mag doen wat ze wil. Als die een Kamermeerderheid weet te krijgen voor een motie, waarom zou men die motie dan niet indienen? En waarom zou men een kabinet, wat zelf totale lak heeft aan alle afspraken, gaan ontzien? Naar huis schoppen, is mijn motto, hoe sneller hoe beter.
Wie gaat die moties uitvoeren dan? Juist, het kabinetquote:Op maandag 4 december 2006 15:31 schreef Sybesma het volgende:
Het blijft een domme zet van BOS... Tenzij hij echt niet WIL regeren..
Onderhandelen is noodzakelijk als je SP PvdA en CDA in 1 kabinet wilt hebben. Dat gaat op deze manier dus nooit lukken.
Dinsdag verdonk nog even naar huis sturen zodat de hele VVD opstapt uit het kabinet. Zeer goed voor het bestuur van dit land.
Schaf dan het kabinet gewoon af en regeer maar met moties die het halen want samenwerken daar zal het zo moeilijk van gaan komen lijkt me....
Dat nieuwe kabinet gaat de ruimte om beslissingen te nemen juist beperken. Nú is er alle ruimte om beslissingen te nemen. Zodra er een nieuw kabinet zit dat door een meerderheid wordt gesteund, ligt alles wat in het regeerakkoord wordt afgesproken, praktisch vast. "Alle ruimte om allerlei beslissingen te nemen", daar versta ik iets anders onder.quote:Op maandag 4 december 2006 15:48 schreef wonko het volgende:
[..]
Er moet ook nog een land bestuurd worden...eventjes nog en dan is er een nieuw kabinet en alle ruimte om allerlei beslissingen te nemen. Om dat nou met veel ellende wat te versnellen.
Dus we doen maar precies wat Balkenende zegt in die tussentijd? Terwijl de meerderheid van de bevolking heeft laten zien het daar niet mee eens te zijn?quote:Op maandag 4 december 2006 15:48 schreef wonko het volgende:
[..]
Er moet ook nog een land bestuurd worden...eventjes nog en dan is er een nieuw kabinet en alle ruimte om allerlei beslissingen te nemen. Om dat nou met veel ellende wat te versnellen.
Euh...een meerderheid van de kamer op een bepaald moment bedoel je?quote:Op maandag 4 december 2006 15:55 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dus we doen maar precies wat Balkenende zegt in die tussentijd? Terwijl de meerderheid van de bevolking heeft laten zien het daar niet mee eens te zijn?
Dat is hoe we de meerderheid van de volkswil proberen te benaderen in dit land. En hoe korter geleden de verkeizingen, hoe meer het geacht wordt overeen te stemmen.quote:Op maandag 4 december 2006 15:57 schreef wonko het volgende:
[..]
Euh...een meerderheid van de kamer op een bepaald moment bedoel je?
Ik geef hem nog een maand of 3 en dan horen we weinig meer van hem.quote:Op maandag 4 december 2006 15:46 schreef venomsnake het volgende:
Balkenende heeft nog niet helemaal door dat het politieke landschap een beetje veranderd is na de verkiezingen..![]()
quote:Op maandag 4 december 2006 16:12 schreef SCH het volgende:
Balkenende heeft wel een punt vind ik, voor een deel.
Maar het kabinet is toch zelf begonnen met dat boerka verbod. Daarmee heeft hij zijn rechten verspeeld.
De politie van Enschede is wel vaker ambtelijk ongehoorzaam geweest. Tijdens WOII stond men bekend bij de Duitse bezetter als uiterst onbetrouwbaar. Joodse gezinnen kregen vaak bericht de dag voordat ze opgehaald zouden worden met de boodschap dat de koffers klaargezet moesten worden.......met andere woorden ......maak dat je wegkomt !!!! Het resultaat was dat Enschede een kleiner deel van de Joodse gemeenschap verloor dan ander stedenquote:Op maandag 4 december 2006 15:45 schreef wonko het volgende:
[..]
Zeer verneukeratieve titel. Burgermeesters geven politie opdracht tot ambtelijke ongehoorzaamheid. Dat is een betere.
Die de het volk vertegenwoordigen voor een periode vanaf het moment dat ze gekozen werdenquote:Op maandag 4 december 2006 15:57 schreef wonko het volgende:
[..]
Euh...een meerderheid van de kamer op een bepaald moment bedoel je?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |