Ik denk dat niemand " Het Waarom" begrijpt.......quote:Op maandag 4 december 2006 16:13 schreef RijstNatie het volgende:
2 dingen die ik niet zo goed begrijp
1 waarom heeft die dader het gedaan?
2 waarom is er zo'n enorme media ophef over? er gebeuren in Nederland jaarlijks een aantal gezinsmoorden, waarbij 1 v/d ouders het hele gezin omleggen. Dat nieuws is meestal na 1of2 dagen niet meer in beeld..
Omdat punt 1 zo onduidelijk is.quote:Op maandag 4 december 2006 16:13 schreef RijstNatie het volgende:
2 waarom is er zo'n enorme media ophef over? er gebeuren in Nederland jaarlijks een aantal gezinsmoorden, waarbij 1 v/d ouders het hele gezin omleggen. Dat nieuws is meestal na 1of2 dagen niet meer in beeld..
geeft aan hoe de rechtsorde is geschokt in dit geval...quote:Op maandag 4 december 2006 16:13 schreef RijstNatie het volgende:
Je zegt het zelf al. Dat zijn gezinsmoorden, dus dan is het motief snel te achterhalen.quote:Op maandag 4 december 2006 16:13 schreef RijstNatie het volgende:
Inderdaad. Feit is wel dat hij met een mes op zak de school inliep. Als hij dat vervolgens gebruikt, lijkt me dat geen geval van verminderd toerekeningsvatbaar. Als dat mes daar gewoon in die klas lag en hij had het gepakt in een vlaag van verstandsverbijstering, dan was het wat anders.quote:Op maandag 4 december 2006 16:07 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
In de kern gaat het om het beschikken over "vrije wil" ten tijde van het misdrijf. Echter best wel controversieel, zelfs onder forensische psychologen.......
Er schuilen grote dilemma's rond dit begrip....
Kijk eens terug hoe lang het over Richardje ging? Dagenlang hoor.quote:Op maandag 4 december 2006 16:13 schreef RijstNatie het volgende:
er gebeuren in Nederland jaarlijks een aantal gezinsmoorden, waarbij 1 v/d ouders het hele gezin omleggen. Dat nieuws is meestal na 1of2 dagen niet meer in beeld..
Ook bij een moord (=doodslag met voorbedachte rade) kan er sprake zijn van verminderd toerekeningsvatbaarheid. Er kan namelijk sprake zijn van een aangetaste vrije wil ten tijde van het misdrijf. Iemand kan bijvoorbeeld handelen vanuit een psychose; stemmen horen en opdrachten krijgen van die stemmen, en daar geen weerstand tegen kunnen bieden.....Stemmen die iemand opdracht geven om iemand te vermoorden..Die is het schoolvoorbeeld van een aangetaste vrije wil. In dat geval kan de rechter de verdachte niet (volledig) verantwoordelijk houden voor het delict....quote:Op maandag 4 december 2006 16:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad. Feit is wel dat hij met een mes op zak de school inliep. Als hij dat vervolgens gebruikt, lijkt me dat geen geval van verminderd toerekeningsvatbaar. Als dat mes daar gewoon in die klas lag en hij had het gepakt in een vlaag van verstandsverbijstering, dan was het wat anders.
Iemand kan ook een (zak)mes bij zich dragen, omdat hij/zij zich bedreigd voelt. En hoeft dus niet altijd het kwade in de zin te hebben...Maar in een dergelijk geval maakt het je positie niet sterker, zeker als er twijfel is tussen doodslag en moord. Juridisch maakt dat heel verschil en wordt terecht verschillend bestraft..quote:Het lijkt me niet dat iemand zomaar met een mes rondloopt. Iemand die altijd een mes op zak heeft, anders dan een klein zwitsers zakmesje, heeft meestal niets goeds in de zin. En dan is er m.i. al voorbedachte rade.
Een redenering als een doelnet. Zeker 95% gapend gat.quote:Op maandag 4 december 2006 16:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad. Feit is wel dat hij met een mes op zak de school inliep. Als hij dat vervolgens gebruikt, lijkt me dat geen geval van verminderd toerekeningsvatbaar. Als dat mes daar gewoon in die klas lag en hij had het gepakt in een vlaag van verstandsverbijstering, dan was het wat anders.
Het lijkt me niet dat iemand zomaar met een mes rondloopt. Iemand die altijd een mes op zak heeft, anders dan een klein zwitsers zakmesje, heeft meestal niets goeds in de zin. En dan is er m.i. al voorbedachte rade.
Yeah right. En hij heeft niks gezien en gehoord en ook niet iemand anders weg zien lopen?quote:Update 16.48 uur
Inmiddels heeft de rechter-commissaris besloten de voorlopige hechtenis van Julien C. met 14 dagen te verlengen. Dat is de maximale duur bij een eerste voorgeleiding. Later kan worden besloten om die periode steeds met 30 dagen te verlengen.
De verdachte zei bij zijn voorgeleiding dat hij wél in de school is geweest, maar dat hij Jesse niet heeft vermoord. De rechter-commissaris vond echter dat er genoeg redenen zijn om C. hangende het politie-onderzoek, voorlopig vast te laten zitten.
Als die bloedsporen op zijn kleding zitten, is dat waarschijnlijk niet voldoende als bewijs dat hij de moord heeft gepleegd. Hij kan immers in het bijzijn van de moord (door een evt tweede verdachte) bloed aan zijn kleding hebben gekregen. En zo zijn er nog meer scenario's te verzinnen.....quote:Op maandag 4 december 2006 17:06 schreef druze_eddy het volgende:
Ik begrijp een ding niet.......................Als Julien C werkelijk de dader is dan moeten er zo kort na de daad toch bloedsporen op zijn kleding aanwezig zijn? Hij is betrekkelijk snel na de moord aangehouden en is dus nooit in staat geweest om alle sporen te wissen. Als er bloedsporen zijn aangetroffen is een bekentenis helemaal niet nodig.
Hangende het politie onderzoek zal de poltitie en justitie idd spaarzaam zijn met informatie naar buiten. Ze willen hiermee de verdachte niet wijzer maken dan deze is (via advocaat). Verder zullen waarschijnlijk nog getuigen moeten worden gehoord. Die wil je als politie uiteraard niet beinvloeden met "wetenschap".....Het kan het onderzoek en bewijsvoering ernstig schaden.quote:Het kan ook zijn dat de politie deze informatie nog niet naar buiten brengt.
Waarschijnlijk is de dader de enige die het op dit moment weet...en mischien zelfs dat nog niet eens...quote:Op maandag 4 december 2006 16:13 schreef RijstNatie het volgende:
Lijkt mij niet, volgens mij is de OM verplicht al het bewijs te delen met de andere partij, om zo een eerlijk process te krijgen. Als men hier fout mee om gaat kan de hele rechtzaak geseponeerd worden.quote:Op maandag 4 december 2006 17:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Hangende het poltite onderzoek zal de poltitie en justitie idd spaarzaam zijn met informatie naar buiten. Ze willen hiermee de verdachte niet wijzer maken dan deze is (via advocaat). Verder zullen waarschijnlijk nog getuigen moeten wordne gehoord. Die wil je als politie uiteraard niet beinvloeden met "wetenschap".....Het kan het onderzoek en bewijsvoering ernstig schaden.
Dank voor je reactiequote:Op maandag 4 december 2006 18:05 schreef Xith het volgende:
[..]
Lijkt mij niet, volgens mij is de OM verplicht al het bewijs te delen met de andere partij, om zo een eerlijk process te krijgen. Als men hier fout mee om gaat kan de hele rechtzaak geseponeerd worden.
Of dat geld alleen voor rechtzaken...
quote:Op maandag 4 december 2006 15:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Sommige psychopaten kunnen met hun antisociale inslag ook uitstekend functioneren in de maatschappij. Bijv. als een over lijken gaande sales manager of een sadistische onderofficier in het leger. Er is kortom geen peil op te trekken.
Een getuige dient idd onafhankelijk te zijn, anders kan deze idd niet getuigen....quote:Op maandag 4 december 2006 19:08 schreef PhalanX het volgende:
Een getuige is een onafhankelijke partij, een getuige is niets meer dan bewijsmateriaal dat praat.
nooit? als ik met mijn vriend ergens fiets, en hij wordt overvallen, dan kan ik toch wel getuigenquote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een getuige dient idd onafhankelijk te zijn, anders kan deze idd niet getuigen....
Dat is een goeie.......Tja, hoe onafhankelijk kan je dan zijn....? Ik weet niet hoe zwaar ze dan je getuigenis laten gelden....quote:Op maandag 4 december 2006 20:13 schreef Gelderland het volgende:
[..]
nooit? als ik met mijn vriend ergens fiets, en hij wordt overvallen, dan kan ik toch wel getuigen(of is het dan alleen 'verhoren' )
Ze zullen proberen of je getuigenis wel consistent is....Ze hebben speciale ondervragingstechnieken....quote:En hoe bepalen ze of iemand onafhankelijk is... als ik zeg dat ik daar gewoon fietste ..
Getuigen? Tegen Julien C.? Doe geen moeite. Julien C. AFtuigen mag wèl!!! ALS-ie 't inderdaad gedaan heeft.quote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een getuige dient idd onafhankelijk te zijn, anders kan deze idd niet getuigen....
Wat bedoel je?quote:Op maandag 4 december 2006 21:41 schreef JohnDope het volgende:
net wat ik al zei, tot op heden ontkent hij, alle opties zijn nog open, ook eventuele beerputten kunnen nog niet worden uitgesloten, het is nog te vers.
Belangrijk is dat mensen die het onderzoek leiden geen oogkleppen op hebben en niet zwichten voor de fanatieke 'Jihadisten' van de media....
Uiteraard dient de dader zeer zwaar te worden bestraft (cq langdurig uit de maatschappij te worden verwijderd) . Want de ouders van Jesse is hun zoontje ontnomen. Uiteraard dient het recht zijn beloop te hebben. We moeten niet door de begrijpelijk emotie die er is, ons niet laten afglijden naar een benanenrepubliek....We leven nog steeds i een rechtstaat...quote:Op maandag 4 december 2006 21:38 schreef progrock het volgende:
[..]
Getuigen? Tegen Julien C.? Doe geen moeite. Julien C. AFtuigen mag wèl!!! ALS-ie 't inderdaad gedaan heeft.
En voor iedereen die deze gruwelijke moord zonodig van een wetenschappelijke kant wil bespreken: MIJ boeit dat niet. Dat Jesse's ouders hun zoontje kwijt zijn vind ik véél erger dan hier te gaan redetwisten wat nou het verschil is tussen tijdelijk niet toerekeningsvatbaar of helemáál knettergek. Die vent mag wat mij betreft levenslang achter de tralies; eerlijk gezegd heb ik nog liever dat-ie tegen een pistool aan loopt dat "per ongeluk" afgaat en een gaatje in Julien's knar achterlaat. Opgeruimd staat netjes. Confereren en debatteren jullie lekker verder, ik ga maffen. De groeten!![]()
![]()
En zo is het.quote:Op maandag 4 december 2006 21:41 schreef JohnDope het volgende:
net wat ik al zei, tot op heden ontkent hij, alle opties zijn nog open, ook eventuele beerputten kunnen nog niet worden uitgesloten, het is nog te vers.
Belangrijk is dat mensen die het onderzoek leiden geen oogkleppen op hebben en niet zwichten voor de fanatieke 'Jihadisten' van de media....
er is meer dan een psychose, hoor, aan geestesziekten, en aangezien we van een evt motief nog niets weten, zou het zomaar kunnen dat we met een 2e Richard H. te maken hebben.quote:Op maandag 4 december 2006 22:52 schreef JohnDope het volgende:
ik bedoel dat het bij mij een beetje over komt alsof die jongen al veroordeeld is en het een blamage zou zijn wanneer iedereen zich blindstaart op die ene jongen, terwijl de werkelijke dader misschien vrij rondloopt.
ik was niet bij die verhoren, ik weet niet hoeveel waarde wij aan zijn ontkenning moeten toekennen. Maar eerst werd hij afgeschilderd als een lompe Schizofreen die als een dolle maar lukraak 'zijn slag' sloeg en nu wordt hij afgeschilderd als berekende ontkenner.
Ik weet niet veel van psychologie, maar echt heldere gesprekken zijn er niet te voeren met een verdachte wanneer die in een psychose zit, laat staan dat de verdachte dan in staat is om te ontkennen. En iemand die 'bij kennis is' die gaat niet zomaar lukraak iemand neersteken, dan moet diegene een motief hebben.
Dus er klopt gewoon iets niet in dat verhaal.
Hij ontkent nog steeds, dat haal ik althans uit de reactie van de advocaat van de verdachte.quote:Op dinsdag 5 december 2006 07:40 schreef Ticootje het volgende:
Ik hoorde net op de radio dat de dader Jesse heeft omgebracht omdat hij hem betrapte op een inbraak...
Ik weet nou niet of Julien C nu bekent heeft of niet...
Je had gelijk hè.quote:Op dinsdag 5 december 2006 09:32 schreef Stali het volgende:
[..]
Hij ontkent nog steeds, dat haal ik althans uit de reactie van de advocaat van de verdachte.
betrapt worden door een kind dat hem kent, in proeftijd zitten, niet terug willen.quote:Op dinsdag 5 december 2006 00:32 schreef JohnDope het volgende:
Stel dat we dan met een 2de richard H. te maken hebben, wat zou dan zijn volkomen van de pot gerukte motief zijn?
quote:OM zwijgt over motief moord Jesse
(Novum) - Het Openbaar Ministerie (OM) doet geen uitspraken over het mogelijke motief voor de moord op de 8-jarige Jesse Dingemans. Een woordvoerder van het OM wil een bericht hierover dinsdag in De Telegraaf niet bevestigen of ontkennen zolang het onderzoek loopt. De krant meldde op basis van bronnen rond het onderzoek dat Jesse de 22-jarige verdachte betrapte en hij daarom zou zijn neergestoken.
De man werd vrijdag aangehouden, kort na de moord op het jongetje in basisschool de Klim-Op in het Brabantse Hoogerheide. Hij zou hem met een mes om het leven hebben gebracht. Het jongetje had de aula van zijn school verlaten om iets op te halen in zijn klaslokaal, toen hij een man tegen het lijf liep. Kort daarna werd de leerling dood gevonden met ernstig letsel in de halsstreek. Tienduizenden mensen lieten in diverse condoleanceregisters een reactie achter.
Het rechercheteam gaat ervan uit dat de verdachte, die na zijn vrijlating uit de gevangenis nog in zijn proeftijd verkeerde, zich betrapt voelde en geen andere uitweg zag dan de getuige het zwijgen op te leggen, melden de bronnen in de krant. Hij zou de bedoeling hebben gehad rustig de school te verlaten, zonder opnieuw in de gevangenis te belanden.
Maandag oordeelde de rechter-commissaris van de rechtbank in Breda dat de verdachte van de moord op Jesse nog zeker twee weken blijft vastzitten.
bron
Uh, hij heeft de jongen de nek doorgesneden met zijn nagels?quote:Op dinsdag 5 december 2006 09:42 schreef Snoet123 het volgende:
Het is niet bekend of er een moordwapen is gevonden en zelfs niet of de dader een wapen heeft gebruikt
Computers!quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:42 schreef Erwtensoep het volgende:
Stelen in een basisschool.... Wat valt daar nou te stelen?
Niet als er sprake is van noodweer (excess).quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:40 schreef JohnDope het volgende:
milagro, we weten het niet.
Ik weet wel dat een inbreker altijd een potentiele moordenaar is en wanneer je die inbreker in jouw eigen huis een pak rammel geeft, dat je dan de hele linksekerk over je heen krijgt om vervolgens aangeklaagd te worden voor mishandeling van een inbreker.
computers ja.quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad, maar het gebeurd. Op scholen zijn vaak computers vaak het mikpunt...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |