abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44134729
quote:
Op maandag 4 december 2006 15:56 schreef progrock het volgende:
Bron: www.nu.nl:

"Een psycholoog schreef de jongeman destijds een zwak normbesef, gebrek aan angst, impulsiviteit en zelfoverschatting toe. Zijn persoonlijkheid vertoonde antisociale en narcistische aspecten, aldus zijn rapport. De deskundige beoordeelde de verdachte toen als verminderd toerekeningsvatbaar."

En dat liep vrij rond!!!!
Misschien dat hij destijd TBS met voorwaarden gekregen. Dan loop je idd vrij rond. Kennlijk was dwangverpleging destijds niet opgelegd en dus niet aan de orde...
pi_44134749
quote:

"Een psycholoog schreef de jongeman destijds een zwak normbesef, gebrek aan angst, impulsiviteit en zelfoverschatting toe. Zijn persoonlijkheid vertoonde antisociale en narcistische aspecten, aldus zijn rapport. De deskundige beoordeelde de verdachte toen als verminderd toerekeningsvatbaar."

Tja, met dat soort persoonlijke eigenschappen zou je zo een politieke partij kunnen oprichten hoor.
I´m back.
  maandag 4 december 2006 @ 16:00:30 #243
3542 Gia
User under construction
pi_44134812
quote:
Op maandag 4 december 2006 15:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Probleem is dat de psychopaat niet altijd te herkennen/diagnotiseren valt. Het kunnen op het eerste gezicht keurige nette mensen zijn, die pas als je ze nader leert kennen enkele wrede trekjes hebben bijv. Sommige psychopaten kunnen met hun antisociale inslag ook uitstekend functioneren in de maatschappij. Bijv. als een over lijken gaande sales manager of een sadistische onderofficier in het leger. Er is kortom geen peil op te trekken.
In elk geval is er in die gevallen wel een duidelijk ziektebeeld te zien bij nader onderzoek. Dan kan alsnog met terugwerkende kracht worden gekeken of de persoon de daarbij horende symptomen al voor de daad in meer of mindere mate vertoonde. Aldus kan worden vastgesteld dat de persoon al voor de daad leed onder een psychose. Misschien wel onbewust.
Als dit niet het geval is, dan kan het zijn dat de dader of zijn advocaat zich hierop beroepen om een lagere straf te krijgen.
pi_44134849
quote:
Op maandag 4 december 2006 15:58 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Tja, met dat soort persoonlijke eigenschappen zou je zo een politieke partij kunnen oprichten hoor.
Veel managers in het bedrijfleven hebben een ASPS. Blijkt bijzonder handig te zijn als je medogenloze beslissingen moet nemen...Dergelijke personen (vaak ook geweldige charmeurs) bereiken de top...
pi_44134868
quote:

Het was een Fok!ker?
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_44134871
quote:
Op maandag 4 december 2006 16:01 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Veel managers in het bedrijfleven hebben een ASPS. Blijkt bijzonder handig te zijn als je medogenloze beslissingen moet nemen...Dergelijke personen (vaak ook geweldige charmeurs) bereiken de top...
Ja, klopt.
I´m back.
pi_44134939
quote:
Op maandag 4 december 2006 16:00 schreef Gia het volgende:

[..]

In elk geval is er in die gevallen wel een duidelijk ziektebeeld te zien bij nader onderzoek. Dan kan alsnog met terugwerkende kracht worden gekeken of de persoon de daarbij horende symptomen al voor de daad in meer of mindere mate vertoonde. Aldus kan worden vastgesteld dat de persoon al voor de daad leed onder een psychose. Misschien wel onbewust.
Als dit niet het geval is, dan kan het zijn dat de dader of zijn advocaat zich hierop beroepen om een lagere straf te krijgen.
O, ik denk zeker dat beroep kan worden gedaan op verminderde toerekeningsvatbaarheid. Strafwet gaat nl. uit van het beginsel dat iemand verantwoordelijk is voor zijn gedragingen (en dus goed van fout kan onderscheiden). Kan iemand dit niet dan kun je hem niet straffen nl.
I´m back.
pi_44135000
quote:
Op maandag 4 december 2006 16:02 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Het was een Fok!ker?
Ik zou er een obligaat grapje tegenaan kunnen gooien. Doe ik maar niet.
I´m back.
pi_44135065
quote:
Op maandag 4 december 2006 16:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

O, ik denk zeker dat beroep kan worden gedaan op verminderde toerekeningsvatbaarheid. Strafwet gaat nl. uit van het beginsel dat iemand verantwoordelijk is voor zijn gedragingen (en dus goed van fout kan onderscheiden). Kan iemand dit niet dan kun je hem niet straffen nl.
In de kern gaat het om het beschikken over "vrije wil" ten tijde van het misdrijf. Echter best wel controversieel, zelfs onder forensische psychologen.......

Er schuilen grote dilemma's rond dit begrip....
pi_44135160

School pakt draad weer op
maandag 4 december 2006 om 15:55

HOOGERHEIDE (ANP) - Leerkrachten en leerlingen van basisschool de Klim-Op in Hoogerheide pakken de draad weer op. Maandagmiddag gingen de kinderen voor het eerst sinds de dood van hun 8-jarige schoolgenootje Jesse Dingemans weer naar school.

Het schoolbestuur heeft besloten het sinterklaasfeest dinsdag door te laten gaan, maar dan niet als grote gezamenlijke viering in de aula. Dat heeft de school per brief aan de ouders laten weten. De klassen vieren Sinterklaas in hun afzonderlijke lokalen.

De leraren lieten de kinderen maandag veelal vrij om te doen wat ze wilden. De jongere leerlingen hebben onder meer video gekeken en buitengespeeld. De grotere kinderen hebben veel over Jesse gepraat, zo vertelden enkelen van hen toen de school uitging.

Gesprekken

De leerkrachten hadden 's morgens nog gesprekken met medewerkers van slachtofferhulp, ter voorbereiding op de schooldag. Veel ouders en kinderen namen nog even een kijkje bij de bloemen en knuffelbeesten die de afgelopen dagen bij de school zijn neergelegd. Sommigen legden er maandag ook nog bloemen of speelgoed bij.

Deskundige hulp was maandagmiddag op de Klim-Op aanwezig. Het is niet bekend of de juf die de dode Jesse vrijdag ontdekte op school is. Slachtofferhulp heeft vrijdag, zaterdag en zondag gesprekken gevoerd met leerkrachten, kinderen en ouders.

Bron www.spitsnet.nl
pi_44135288
2 dingen die ik niet zo goed begrijp

1 waarom heeft die dader het gedaan?
2 waarom is er zo'n enorme media ophef over? er gebeuren in Nederland jaarlijks een aantal gezinsmoorden, waarbij 1 v/d ouders het hele gezin omleggen. Dat nieuws is meestal na 1of2 dagen niet meer in beeld..
Nothing to see here, carry on
pi_44135380
quote:
Op maandag 4 december 2006 16:13 schreef RijstNatie het volgende:

2 waarom is er zo'n enorme media ophef over? er gebeuren in Nederland jaarlijks een aantal gezinsmoorden, waarbij 1 v/d ouders het hele gezin omleggen. Dat nieuws is meestal na 1of2 dagen niet meer in beeld..
Ik denk dat niemand " Het Waarom" begrijpt.......
pi_44135385
quote:

Omdat punt 1 zo onduidelijk is.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_44135427
quote:

geeft aan hoe de rechtsorde is geschokt in dit geval...
pi_44135464
quote:

Je zegt het zelf al. Dat zijn gezinsmoorden, dus dan is het motief snel te achterhalen.
Houd van een lijntje.
  maandag 4 december 2006 @ 16:17:30 #256
3542 Gia
User under construction
pi_44135470
quote:
Op maandag 4 december 2006 16:07 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

In de kern gaat het om het beschikken over "vrije wil" ten tijde van het misdrijf. Echter best wel controversieel, zelfs onder forensische psychologen.......

Er schuilen grote dilemma's rond dit begrip....
Inderdaad. Feit is wel dat hij met een mes op zak de school inliep. Als hij dat vervolgens gebruikt, lijkt me dat geen geval van verminderd toerekeningsvatbaar. Als dat mes daar gewoon in die klas lag en hij had het gepakt in een vlaag van verstandsverbijstering, dan was het wat anders.
Het lijkt me niet dat iemand zomaar met een mes rondloopt. Iemand die altijd een mes op zak heeft, anders dan een klein zwitsers zakmesje, heeft meestal niets goeds in de zin. En dan is er m.i. al voorbedachte rade.
  maandag 4 december 2006 @ 16:19:02 #257
3542 Gia
User under construction
pi_44135537
quote:
er gebeuren in Nederland jaarlijks een aantal gezinsmoorden, waarbij 1 v/d ouders het hele gezin omleggen. Dat nieuws is meestal na 1of2 dagen niet meer in beeld..
Kijk eens terug hoe lang het over Richardje ging? Dagenlang hoor.
pi_44135758
quote:
Op maandag 4 december 2006 16:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Inderdaad. Feit is wel dat hij met een mes op zak de school inliep. Als hij dat vervolgens gebruikt, lijkt me dat geen geval van verminderd toerekeningsvatbaar. Als dat mes daar gewoon in die klas lag en hij had het gepakt in een vlaag van verstandsverbijstering, dan was het wat anders.
Ook bij een moord (=doodslag met voorbedachte rade) kan er sprake zijn van verminderd toerekeningsvatbaarheid. Er kan namelijk sprake zijn van een aangetaste vrije wil ten tijde van het misdrijf. Iemand kan bijvoorbeeld handelen vanuit een psychose; stemmen horen en opdrachten krijgen van die stemmen, en daar geen weerstand tegen kunnen bieden.....Stemmen die iemand opdracht geven om iemand te vermoorden..Die is het schoolvoorbeeld van een aangetaste vrije wil. In dat geval kan de rechter de verdachte niet (volledig) verantwoordelijk houden voor het delict....
quote:
Het lijkt me niet dat iemand zomaar met een mes rondloopt. Iemand die altijd een mes op zak heeft, anders dan een klein zwitsers zakmesje, heeft meestal niets goeds in de zin. En dan is er m.i. al voorbedachte rade.
Iemand kan ook een (zak)mes bij zich dragen, omdat hij/zij zich bedreigd voelt. En hoeft dus niet altijd het kwade in de zin te hebben...Maar in een dergelijk geval maakt het je positie niet sterker, zeker als er twijfel is tussen doodslag en moord. Juridisch maakt dat heel verschil en wordt terecht verschillend bestraft..
pi_44135873
Verdachte moord Jesse Dingemans langer vast

Uitgegeven: 4 december 2006 16:17

BREDA - De 22-jarige verdachte van de moord op de 8-jarige basisschoolleerling Jesse Dingemans uit Hoogerheide zit voorlopig vast.

De rechter-commissaris heeft zijn hechtenis maandagmiddag verlengd met veertien dagen, aldus een woordvoerder van de rechtbank.

BRON www.nu.nl

Die houden ze toch niet zomaar langer vast neem ik aan....
  maandag 4 december 2006 @ 16:56:32 #260
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_44136959
quote:
Op maandag 4 december 2006 16:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Een redenering als een doelnet. Zeker 95% gapend gat.

Wellicht heeft iemand een mes op zak ter verdediging? Goede kans dat dit bij deze jongen niet helemaal het geval was. Maar om dat te vertalen naar iedereen die (om het even wat voor) een wapen bij zich draagt...
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')