Inderdaad.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:15 schreef HassieBassie het volgende:
Verdonk gaat er natuurlijk helemaal niets mee doen, op speciaal verzoek van de oppositie neemt dit kabinet namelijk geen onomkeerbare beslissingen. Dat die afspraak de oppositie nu even niet zo goed uitkomt doet natuurlijk totaal niet ter zake.
Wat is er onomkeerbaar aan het voorlopig niet uitzetten van bepaalde mensen?quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:15 schreef HassieBassie het volgende:
Verdonk gaat er natuurlijk helemaal niets mee doen, op speciaal verzoek van de oppositie neemt dit kabinet namelijk geen onomkeerbare beslissingen. Dat die afspraak de oppositie nu even niet zo goed uitkomt doet natuurlijk totaal niet ter zake.
Dat is dus pertinent niet waar wat je hier zegt. Dat ze er gelazer mee zou kunnen krijgen is wat anders, maar Verdonk kan maling eraan hebben. En dat is maar goed ook.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:17 schreef Monidique het volgende:
Uitzettingen uitstellen is geen onomkeerbare beslissing en als het parlement iets vindt, dan ja, moet het kabinet dat uitvoeren. Zo werkt onze democratie over het algemeen zo'n beetje.
Het ging niet om het aantal aanwezige ledenquote:Op vrijdag 1 december 2006 14:47 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Een cursus staatsrecht zou jou goed doen. De Tweede Kamer bestaat - ook als iemand niet komt opdagen - per definitie uit 150 leden.
Niet onomkeerbaar ? Denk je dat als er besloten word om ze te laten blijven dit over 4 jaar weer word terug gedraait ?quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:17 schreef Monidique het volgende:
Uitzettingen uitstellen is geen onomkeerbare beslissing en als het parlement iets vindt, dan ja, moet het kabinet dat uitvoeren. Zo werkt onze democratie over het algemeen zo'n beetje.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het volgende staat in de grondwet, en er worden geen uitzonderingen bij gemaakt.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Het ging niet om het aantal aanwezige leden.
Er waren er 149 beëdigd. Totdat de 150ste beëdigd is bestaat de voltallige kamer uit 149 leden.
O, natuurlijk. Maar zonder parlementaire steun is zo'n minister rap weg.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dus pertinent niet waar wat je hier zegt. Dat ze er gelazer mee zou kunnen krijgen is wat anders, maar Verdonk kan maling eraan hebben. En dat is maar goed ook.
Als ik het goed heb, is er nog niets besloten over hun lot, maar is er gewoon besloten de uitzettingen uit te stellen tot na de formatie en dat heeft dus weinig met onomkeerbare zaken te maken.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:23 schreef monddood het volgende:
[..]
Niet onomkeerbaar ? Denk je dat als er besloten word om ze te laten blijven dit over 4 jaar weer word terug gedraait ?
Lijkt me niet.
Zal leuk worden als de minister van een demissionair minderheidskabinet, wie de oorzaak was van de val van het vorige kabinet dit besluit naast zich neerlegt. Zal ook mooi uitstralen op het imago van de VVD.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dus pertinent niet waar wat je hier zegt. Dat ze er gelazer mee zou kunnen krijgen is wat anders, maar Verdonk kan maling eraan hebben. En dat is maar goed ook.
Beetje opletten EWK, dat 150ste lid was nog niet ingezworen, zondere nadere reden.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:24 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het volgende staat in de grondwet, en er worden geen uitzonderingen bij gemaakt.
Artikel 51
1. De Staten-Generaal bestaan uit de Tweede Kamer en de Eerste Kamer.
2. De Tweede Kamer bestaat uit honderdvijftig leden.
Misschien mocht het 150e lid niet stemmen vanwege:
Artikel 60
Op de wijze bij de wet voorgeschreven leggen de leden van de kamers bij de aanvaarding van hun ambt in de vergadering een eed, dan wel verklaring en belofte, van zuivering af en zweren of beloven zij trouw aan de Grondwet en een getrouwe vervulling van hun ambt.
Nogmaals: mijn reactie was op de stelling dat "een minister maar moet doen wat de Tweede Kamer zegt".quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:28 schreef kingmob het volgende:
[..]
Zal leuk worden als de minister van een demissionair minderheidskabinet, wie de oorzaak was van de val van het vorige kabinet dit besluit naast zich neerlegt. Zal ook mooi uitstralen op het imago van de VVD.
Bij die rel rond AHA was toch juist de kwestie wat er zou zijn als er maar 150 leden bleken te zijn? Het antwoord was, als ik me niet vergis, dat het niettemin rechtskracht heeft als het in de staatscourant gepubliceerd is. Dat zou dus niks te maken hebben met het leidend zijn van de TK.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Beetje opletten EWK, dat 150ste lid was nog niet ingezworen, zondere nadere reden.
Ik wéét dat dat in de grondwet staat, maar sla de artikelen ten tijde van de AHA-rel er maar op na om erachter te komen dat de tweede kamer ook uit minder leden kan bestaan.
Overigens geldt de grondwet niet zo krek als ie er staat: er is wel eens een besluit ongrondwettelijk genomen door een 'gewone' meerdeheid waar de grondwet een absolute voorschreef. Dan geldt toch dat het is aangenomen: de tweede kamer zélf staat namelijk boven de grondwet als het gaat om vaststellen wat geldig is.
Als de tweede kamer een kamer van 149 leden geldig vindt, dan is 'ie dat. Al gaat de grondwet op z'n kop staan.
quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Bij die rel rond AHA was toch juist de kwestie wat er zou zijn als er maar 150 leden bleken te zijn?
Er is toen een aantal maal verwezen naar situaties dat de kamer regulier uit 149 leden bestaat: overlijden van een lid / opgeven zetel - en dat er nog geen nieuwe ingezworen is.quote:Het antwoord was, als ik me niet vergis, dat het niettemin rechtskracht heeft als het in de staatscourant gepubliceerd is. Dat zou dus niks te maken hebben met het leidend zijn van de TK.
Een aardig verschil tussen wat er was met AHA en nu is dat de situatie met AHA ex post was en dit ex ante.
Waar zijn Argento & Reya als je ze nodig hebt..quote:Is er iemand die hier voor doorgeleerd heeft oid?
Ja, dat bedoelde ik..quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:48 schreef sigme het volgende:
Maar 150? Hoe bedoel je?
De vraag was wat als het er maar 149 zouden zijn geweest (als AHA met terugwerkende kracht geen NL was, en dus geen lid vanhet parlement)
Dat heb ik er destijds niet over meegekregen. Maar goed, ik ben best bereid je te geloven als je dat zegt. Mij stond het stukje over de staatscourant wel bij.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:48 schreef sigme het volgende:
Er is toen een aantal maal verwezen naar situaties dat de kamer regulier uit 149 leden bestaat: overlijden van een lid / opgeven zetel - en dat er nog geen nieuwe ingezworen is.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:48 schreef sigme het volgende:
Waar zijn Argento & Reya als je ze nodig hebt..
U vraagt, wij draaien, nu in de USA dus over een jaar of 4 in NL.quote:Op vrijdag 1 december 2006 14:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Laten we neuken ook maar verbieden, want van neuken komen mensen en die willen nog wel eens iemand vermoorden...![]()
De uitzettingen zijn sowieso opgeschort tot na de kabinetsformatie, dus dit hele gedoe is sowieso nergens voor nodig.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:19 schreef Petera het volgende:
[..]
Wat is er onomkeerbaar aan het voorlopig niet uitzetten van bepaalde mensen?![]()
Bronquote:Verdonk: Er komt geen pardonregeling
'Ongebruikelijk en ongewenst' noemt demissionair minister Rita Verdonk voor Vreemdelingenzaken het door een krappe meerderheid van de Tweede Kamer gewenst generaal pardon.
Tijdens het spoeddebat gisteravond, aangevraagd door PvdA-leider Wouter Bos, bleek een zeer krappe meerderheid voor een motie te zijn waarin het kabinet wordt gevraagd geen 'oude asielzoekers' meer uit te zetten totdat een generaal pardon wordt uitgevoerd.
Onrechtvaardig
Maar Verdonk zei dat een demissionair kabinet geen nieuw beleid gaat voeren, 'dus ook geen pardonregeling.' Verdonk vindt dat een pardonregeling een 'premie' voor asielzoekers die niet mee hebben gewerkt aan hun uitzetprocedure. Bovendien zou het onrechtvaardig zijn voor de wel uitgezette asielzoekers, aldus de bewindsvrouw.
Ook wees Verdonk erop dat de maatregel zal leiden tot een nieuwe migratiestroom. Bij veel asielzoekers wordt namelijk valse hoop gewekt over de mogelijkheden een Nederlandse verblijfsvergunning te krijgen.
Net als CDA-kamerlid Wim van de Camp wees Verdonk er tenslotte op dat het onduidelijk is hoe groot de groep is voor wie het pardon zou moeten gelden. Het voorstel zou mogelijk voor een half miljoen asielzoekers kunnen gelden.
Principieel
In afwachting van een nieuwe regering wil een linkse meerderheid dat de mensen die nog onder de oude vreemdelingenwet van voor 2001 asiel aanvroegen maar na jaren procederen zijn afgewezen, niet uitgezet mogen worden.
Bos zei het gisteren belangrijk te vinden dat de kamer zich principieel uitspreekt over de kwestie. Naast de PvdA zorgden SP, GroenLinks, D66, ChristenUnie en de Partij voor de Dieren ervoor dat de motie met een nipte meerderheid van 76 werd aangenomen.
Dus omdat er een paar kwaden tussen zitten moet de grens op slot? Sorry, maar de wereld houdt niet op bij de Noordzee/Duitsland/België.quote:Op vrijdag 1 december 2006 14:52 schreef Rechtsliberaal het volgende:
Niet zo flauw reageren. Het is gewoon zo dat René Steegmans, Theo van Gogh en Daan de Haas nog geleefd zouden hebben zonder de import van lieden uit het Rifgebergte en Anatolië. Ik bedoel, er zijn al genoeg autochtone criminelen, dus de import van lieden uit tribale, gewelddadige samenlevingen daar bovenop is zeer onverstandig.
Daar is wel een reden voor. Nummer 150 was de fractievoorzitter van de SP in de Eerste Kamer. Die heeft besloten daar te blijven. Zijn vervanger wordt a.s. dinsdag beëdigd.quote:Op vrijdag 1 december 2006 15:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Beetje opletten EWK, dat 150ste lid was nog niet ingezworen, zondere nadere reden.
Dus moeten we iedereen maar toelaten? De bevolkingsdichtheid is al erg hoog hier.quote:Op vrijdag 1 december 2006 17:30 schreef DS4 het volgende:
Dus omdat er een paar kwaden tussen zitten moet de grens op slot? Sorry, maar de wereld houdt niet op bij de Noordzee/Duitsland/België.
Natuurlijk is er een reden, L_V. Ik had dat ook allang gepostquote:Op vrijdag 1 december 2006 17:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daar is wel een reden voor. Nummer 150 was de fractievoorzitter van de SP in de Eerste Kamer. Die heeft besloten daar te blijven. Zijn vervanger wordt a.s. dinsdag beëdigd.
Ik sprak vanmiddag met een stel bijstandtrekkers die nu juist SP hadden gestemd omdat de SP hen een verhoging van de bijstand in het vooruitzicht had gesteld. Voor de rest zijn het gewoon rechtse mensen. Ze waren ronduit woedend op de SP dat men nu allereerst de asielzoekers helpt en niet de bijstandtrekkers.quote:Op vrijdag 1 december 2006 17:17 schreef PJORourke het volgende:
Dit is natuurlijk erg dom van links. Alle kiezers worden er weer eens aan herinnerd waar links voor staat en waar hun prioriteiten liggen: ander volk eerst!
Och, illegalen legaliseren heeft zeker een groot voordeel voor Nederland hoorquote:Op vrijdag 1 december 2006 17:17 schreef PJORourke het volgende:
Dit is natuurlijk erg dom van links. Alle kiezers worden er weer eens aan herinnerd waar links voor staat en waar hun prioriteiten liggen: ander volk eerst!
Ja, dat is zeer goed mogelijk. Parlement en Regering hebben elk hun eigen taken en staan staatsrechtelijk volledig los van elkaar. Enige otie die de Kamer rest bij de weigering door de Regering is het kabinet weg te stemmen. Maar dat kan niet, want het kabinet is al demissionair.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:55 schreef Sander10 het volgende:
Waar ik erg benieuwd naar ben:
kan het kabinet een door de Tweede Kamer aangenomen motie negeren?
Is dat staatsrechtelijk mogelijk?
Het toelaten van een groep die hier al 5 jaar verblijft heeft geen enkele invloed op de bevolkingsdichtheid.quote:Op vrijdag 1 december 2006 17:36 schreef PJORourke het volgende:
Dus moeten we iedereen maar toelaten? De bevolkingsdichtheid is al erg hoog hier.
Nee, dan wordt ze weggestemd.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Denk je dat Verdonk opstapt hierdoor ?
Dan zou de CU een motie van wantrouwen moeten steunen. Ik vraag me af of ze daartoe bereid zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:09 schreef Sidekick het volgende:
Het kabinet gaat de motie niet uitvoeren, volgens ingewijden.
Bye, bye Verdonk.
Waarom zou ze gaan draaien? Ze hoeft zich niet meer druk te maken over een kabinetsval cq crisis. Het kabinet is al gevallen..quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:20 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nee, dan wordt ze weggestemd.
Maar ik denk dat Verdonk wel weer gaat draaien. Ze heeft daadkrachtige woorden, maar die hebben nog nooit gevolg gekregen.
Dat is de vraag idd...maar een dergelijke motie is krachteloos.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Dan zou de CU een motie van wantrouwen moeten steunen. Ik vraag me af of ze daartoe bereid zijn.
Hoezo is een dergelijke motie krachtloos? Ik dacht dat het dwingend is.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is de vraag idd...maar een dergelijke motie is krachteloos.
Hooguit dat CU nog minder zin heeft eventueel te zitten in een nieuw kabinet met Verdonk
CU heeft het vertrouwen in Verdonk al eens opgezegd middels een motie van wantrouwen, en deze situatie zal het vertrouwen niet groter maken.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dan zou de CU een motie van wantrouwen moeten steunen. Ik vraag me af of ze daartoe bereid zijn.
Ik dacht dat het geen grondwettelijke status heeft.?quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:26 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Hoezo is een dergelijke motie krachtloos? Ik dacht dat het dwingend is.
Wikipedia geeft je gelijk. Hm, dat zou betekenen dat het parlement formeel krachteloos is.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik dacht dat het geen grondwettelijke status heeft.?
Alleen het staatshoofd kan een minister ontslaan.
Rita kan rustig blijven zitten......
Alleen het kabinet en CDA en VVD kan nog druk uitoefenen, maar ook zij hebben geen grondwettelijk recht haar weg te sturen.
Yip..quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wikipedia geeft je gelijk. Hm, dat zou betekenen dat het parlement formeel krachteloos is.
Ze komt niet voor ze op, ze vindt 't alleen unfair. Jij vindt 't blijkbaar wel fair om mensen die niet zijn vertrokken terwijl ze wel moesten te belonen met een verblijfsvergunning terwijl mensen die wel braaf zijn vertrokken er geen krijgen?quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:11 schreef Sidekick het volgende:
Verdonk noemt het niet fair ten opzichte van de mensen die al weg zijn. Fantastisch, eerst ze het land uitzetten en dan zogenaamd voor ze opkomen. Ongeloofwaardig tot en met.
En de kans dat dit ook daadwerkelijk gebeurd? Dit wordt weer bijstand, bijstand, hoofddoekje, bijstand.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:54 schreef Lathund het volgende:
Och, illegalen legaliseren heeft zeker een groot voordeel voor Nederland hoorDie mensen veranderen nl. van geld kostende illegalen in mensen die een baan kunnen gaan zoeken en belasting kunnen betalen. Illegalen kunnen nl. geen SoFinummer aanvragen en moeten dus zwart werken, als ze ueberhaupt aan werk komen bij gebrek aan papieren.
Ik ben blij dat ik toch al republikein was, dus hoef ik me niet tegen deze situatie te verweren.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Yip..
Dat zijn de restanten van de absolute monarchie van begin 19e eeuw.
Ik dacht dat Bea het recht had de functies van de minister-president over te nemen en wie haar tegenspreekt in het kabinet -ministers- kan ze ontslaan. Klein staatsgreepje dus
De Kamer kan versneld een grondwetswijziging organiseren (2/3de meerderheid nodig) maar wie moet die wet ondertekenen? Juist... Bea... en die heeft het recht dat te weigeren.
quote:Kabinet houdt generaal pardon tegen
DEN HAAG - Het kabinet weigert nog steeds een generaal pardon voor asielzoekers die langer dan vijf jaar in Nederland zijn. Daarmee trotseert het de nieuwe Tweede Kamer die met 75 tegen 74 stemmen donderdagavond voor het pardon stemde.
Minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) wil volgens ingewijden ook niet stoppen met uitzettingen tot de regeling rond is. Verdonk zelf wilde vrijdag na de ministerraad alleen kwijt dat ze zo spoedig mogelijk een brief aan de Kamer stuurt met haar reactie op de motie van PvdA-leider Wouter Bos.
Het kabinet houdt echter vast aan de eigen lijn, omdat het zou worden opgezadeld met een onmogelijke opdracht. De eis van de Kamer wordt onmogelijk geacht vanwege onduidelijkheid over de omvang van de groep asielzoekers die het aangaat en de demissionaire status van het kabinet. „De motie is onuitvoerbaar”, aldus een ingewijde. Dinsdagochtend moet het kabinet uitsluitsel geven.
Zo zou een generaal pardon verder onrechtvaardig zijn tegenover asielzoekers die eerder wel zijn vertrokken. Ook vreest Verdonk een aanzuigende werking. Het onmiddellijk stopzetten van uitzettingen is volgens haar bovendien ongewenst. De overheid moet zich houden aan rechterlijke uitspraken en wettelijke termijnen voor duidelijkheid over een besluit.
Bos voorspelde donderdagavond „een buitengewoon moeilijke situatie” voor Verdonk als ze de wens van de Kamer niet uitvoert. Hoe belangrijk de zaak is, bleek na een nieuw gesprek met informateur Rein Jan Hoekstra over een coalitie met SP en CDA. Op zijn lijstje met onderwerpen die hij in de verdere onderhandelingen wil bespreken, staat het generaal pardon. Bos verwacht nog steeds dat het kabinet luistert naar de Kamer. „Dat is goed democratisch gebruik.”
De kwestie splijt de Nederlandse bevolking. Een kleine meerderheid van 53 procent is voor een pardon, 44 Procent tegen en 3 procent weet het niet, peilde Maurice de Hond. Die nipte meerderheid komt doordat onder de CDA-kiezers 27 procent voorstander is en onder de linkse maar 10 procent tegen.
Een iets ruimere meerderheid van 56 procent wil ook dat het kabinet de Kamermotie van de Tweede Kamer over het pardon uitvoert. Maar 51 procent is tegen een motie van wantrouwen tegen Verdonk als zij de motie niet uitvoert.
Hoe kosten illegalen geld?quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:54 schreef Lathund het volgende:
[..]
Och, illegalen legaliseren heeft zeker een groot voordeel voor Nederland hoorDie mensen veranderen nl. van geld kostende illegalen
Verder kosten legale immigranten al geld (¤4.000 per jaar, enkel al obv gebruik sociale voorzieningen tov de betaalde premies. Nog exclusief schade voor criminaliteit ed.) . Voor niet-westerse immigranten is dat bedraf zelfs nog veel hoger..quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:54 schreef Lathund het volgende:
in mensen die een baan kunnen gaan zoeken en belasting kunnen betalen. Illegalen kunnen nl. geen SoFinummer aanvragen en moeten dus zwart werken, als ze ueberhaupt aan werk komen bij gebrek aan papieren.
Het is ook een goed gebruik gehoor te geven aan rechterlijke uitspraken.quote:Op vrijdag 1 december 2006 21:39 schreef venomsnake het volgende:
Bos verwacht nog steeds dat het kabinet luistert naar de Kamer. „Dat is goed democratisch gebruik.”
quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:09 schreef Sidekick het volgende:
Het kabinet gaat de motie niet uitvoeren, volgens ingewijden.
Bye, bye Verdonk.
Het belangrijkste punt:quote:Kabinet blijft generaal pardon afwijzen
Gepubliceerd op vrijdag 01 december 2006
Het kabinet blijft een generaal pardon afwijzen voor asielzoekers die langer dan vijf jaar in Nederland zijn. Ingewijden hebben dat vrijdag gemeld.
Het kabinet trotseert daarmee de Tweede Kamer die zich donderdagavond uitsprak voor een pardon en eiste dat minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) niemand uitzet tot de regeling er is.
Verdonk zelf wilde vrijdag na afloop van de ministerraad alleen maar kwijt dat ze zo spoedig mogelijk een brief aan de Kamer stuurt waarin ze reageert op de motie van PvdA-leider Wouter Bos. De Kamer nam die motie donderdag tijdens het spoeddebat met 75 tegen 74 stemmen aan.
Onrechtvaardig en aanzuigwerking
Het kabinet houdt echter vast aan zijn eigen beleid. Zo zou een generaal pardon onrechtvaardig zijn tegenover asielzoekers die eerder wel ons land hebben verlaten. Ook vreest Verdonk een aanzuigende werking. Het onmiddellijk stopzetten van uitzettingen is volgens de minister bovendien ongewenst. De overheid dient zich te houden aan rechterlijke uitspraken en wettelijke termijnen voor duidelijkheid over een besluit.
Bos wil uiterlijk dinsdagochtend horen hoe het kabinet denkt de motie te gaan uitvoeren. Hij voorspelde donderdagavond al ‘een buitengewoon moeilijke situatie’ voor Verdonk als ze de wens van de Kamer niet uitvoert. Het kabinet heeft de komende dagen nodig om de brief aan het parlement precies te formuleren.
Onuitvoerbaar
De strekking zal zijn dat de Kamer het kabinet opzadelt met een onmogelijke opdracht. De eis van het parlement wordt onder meer onmogelijk geacht vanwege onduidelijkheid over de omvang van de groep asielzoekers die het aangaat en vanwege de demissionaire status van het kabinet. “De motie is onuitvoerbaar”, aldus een ingewijde.
PvdA-leider Wouter Bos zei vrijdagavond er nog steeds vanuit te gaan dat het kabinet luistert naar de Tweede Kamer. “Dat is goed democratisch gebruik.”
quote:De overheid dient zich te houden aan rechterlijke uitspraken en wettelijke termijnen voor duidelijkheid over een besluit.
quote:De overheid dient zich te houden aan rechterlijke uitspraken en wettelijke termijnen voor duidelijkheid over een besluit.
Ik heb vanmorgen geen "generaal pardon wet" in de staatscourant zien staan. Overigens kun je gedane uitspraken van een rechter niet zomaar met terugwerkende kracht ongedaan maken met nieuwe wetgeving.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:05 schreef Sidekick het volgende:
Rechters toetsen aan wetgeving. Wetgeving wordt door het parlement gemaakt.
Onze samenleving gaat ten onder aan een paar duizend mensen die hier allang wonen?quote:Op vrijdag 1 december 2006 22:44 schreef Finder_elf_towns het volgende:Het enige resultaat van links beleid is chaos en de ondergang van de samenleving.
Nog niet. Zodra het huidige minderheidskabinet wat meer naar de meerderheid gaat luisteren, dan gaat dat wel goedkomen.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:09 schreef more het volgende:
[..]
Ik heb vanmorgen geen "generaal pardon wet" in de staatscourant zien staan.
Haha, onder welke wetgeving denk je dat die (originele) groep van 26.000 mensen vallen?quote:Overigens kun je gedane uitspraken van een rechter niet zomaar met terugwerkende kracht ongedaan maken met nieuwe wetgeving.
In ieder geval onder wetgeving, waarbij een Nederlandse rechter tot de uitspraak is gekomen, dat ze niet hier mochten blijven.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:14 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nog niet. Zodra het huidige minderheidskabinet wat meer naar de meerderheid gaat luisteren, dan gaat dat wel goedkomen.
[..]
Haha, onder welke wetgeving denk je dat die (originele) groep van 26.000 mensen vallen?
Het zal niet de eerste keer zijn dat een rechterlijke uitspraak na nieuw bewijs of andere omstandheden wordt herzien.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:17 schreef more het volgende:
In ieder geval onder wetgeving, waarbij een Nederlandse rechter tot de uitspraak is gekomen, dat ze niet hier mochten blijven.
Jij bent echt komisch! Dat kan nu ook al lang, als een asielzoeker met nieuw bewijs komt dat hij echt gevaar loopt in het land van herkomst, dan kan hij alsnog een status krijgen.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:24 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het zal niet de eerste keer zijn dat een rechterlijke uitspraak na nieuw bewijs of andere omstandheden wordt herzien.
Zouden ze daarom "uitgeprocedeerd" zijn?quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:17 schreef more het volgende:
In ieder geval onder wetgeving, waarbij een Nederlandse rechter tot de uitspraak is gekomen, dat ze niet hier mochten blijven.
Hoe zit het met de meerderheid in de eerste kamer?quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:14 schreef Sidekick het volgende:
Nog niet. Zodra het huidige minderheidskabinet wat meer naar de meerderheid gaat luisteren, dan gaat dat wel goedkomen.
Bizar is het eigenlijk.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:09 schreef more het volgende:
Ik heb vanmorgen geen "generaal pardon wet" in de staatscourant zien staan. Overigens kun je gedane uitspraken van een rechter niet zomaar met terugwerkende kracht ongedaan maken met nieuwe wetgeving.
Dat minderheidskabinet moest toch heel terughoudend zijn met nieuwe wetgeving?quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:14 schreef Sidekick het volgende:
quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:39 schreef Arcee het volgende:
Ze komt niet voor ze op, ze vindt 't alleen unfair. Jij vindt 't blijkbaar wel fair om mensen die niet zijn vertrokken terwijl ze wel moesten te belonen met een verblijfsvergunning terwijl mensen die wel braaf zijn vertrokken er geen krijgen?
Correct, je mag hier blijven als het land bestempeld is als onveilig land. Vaak werkt dat per regio. Kom je dus origineel uit het noorden van Irak, geen probleem dan ga je maar terug naar het zuiden waar niemand van je familie woont, je een andere religie hebt waar je op veroordeeld wordt, maar het is als veilig bestempeld dus veel plezier.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:27 schreef more het volgende:
Jij bent echt komisch! Dat kan nu ook al lang, als een asielzoeker met nieuw bewijs komt dat hij echt gevaar loopt in het land van herkomst, dan kan hij alsnog een status krijgen.
Van Kaalhei leer ik nog eens iets.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:33 schreef Kaalhei het volgende:
De VVD heeft alle troeven in handen, indien ze de poot stijf houdt. Doet het CDA met hen mee, dan wordt het gat tussen links en CDA te groot. Formatie wordt onmogelijk en een aanzienlijk deel van het kiesvee (die de asielzoekers niet helemaal niet willen, maar denken dat de SP/GL/PvdA hun uitkering verhoogt) straft links af bij snel te komen verkiezingen. Buigt het CDA voor links, dragen maar twee partijen het allochtonendrama niet met zich mee: PvdV en VVD.![]()
Nu er nog even voor zorgen dat de sociaal-liberale werkgevers-lobby-flank van de VVD inbindt.![]()
Ik vrees dat dergelijk begrip voor Verdonk echt te hoog gegrepen is.quote:Op zaterdag 2 december 2006 01:11 schreef multatuli het volgende:
Dat is de geschreven zijde van het staatsrecht. Voor het overgrote deel is het echter ongeschreven recht. Dat is niet voor niets zo. Je kunt de rechten en regels van de regelgever niet goed vastleggen zonder deze zelf in zijn ruimte te beperken. (zin twee keer lezen, want echt de essentie).
Het ongeschreven staatsrecht heeft eigenlijk maar twee doelen: het bewaken van de stabiliteit en het bewaken en bewaren van de democratie. Dat laat zich slecht in regels vastleggen (zie boven), maar is cruciaal om chaos of burgeroorlogen te voorkomen.
Dankquote:Overigens schrijf ik dit zonder te weten of die meerderheid voor een motie van afkeuring ook bestaat. Het is slechts een toelichting op de lastige relatie tussen grondwettelijke regelingen en effectief staatsrecht.
Niet alleen voor Verdonk, ook Balkenende heeft er al blijk van gegeven "wat nu, kabinet gevallen, nee hoor, we zijn gewoon missionair."quote:Op zaterdag 2 december 2006 04:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik vrees dat dergelijk begrip voor Verdonk echt te hoog gegrepen is.
[..]
Dank.
.
Als je nog in de buurt mocht komen: we hebben nog wat toelichting nodig op een kamer die uit slechts 149 leden bestaat: zie post Linkse kamermeerderheid stemt voor generaal pardon. #3 en pak 'm beet de 10 erna.
En je vindt het verder niet vreemd dat het kabinet dan niet doet wat de kamer wil?quote:Op zaterdag 2 december 2006 09:16 schreef Jurgen21 het volgende:
Gezien de stemverhoudingen in de Kamer lijkt het mij bijzonder onlogisch dat het kabinet gaat vallen. De CU zal een dergelijke motie niet steunen en als ze deze wel steunt, dan blijft het kabnet gewoon zitten totdat de formatie is afgerond. De Tweede Kamer heeft namelijk helemaal niet het recht ministers weg te sturen.
Het lijkt me dat als 75 Kamerleden een motie steunen, de minister die niet uitvoert en er een motie van wantrouwen komt, dat dan die zelfde 75 Kamerleden die motie zullen steunen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 09:16 schreef Jurgen21 het volgende:
Gezien de stemverhoudingen in de Kamer lijkt het mij bijzonder onlogisch dat het kabinet gaat vallen. De CU zal een dergelijke motie niet steunen en als ze deze wel steunt, dan blijft het kabnet gewoon zitten totdat de formatie is afgerond. De Tweede Kamer heeft namelijk helemaal niet het recht ministers weg te sturen.
Hoeft niet per se. Kan ook zijn dat er fracties/fractieleden zijn die zullen denken dat het niet zo belangrijk is om de minister er voor weg te sturen, dat ze geen ramkoers willen volgen dus. Maar aangezien de minister al aangegeven heeft die motie niet uit te voeren, is de ramkoers er in feite al, en is de kans klein dat er nog fracties zijn die wel de motie hebben gestuurd, maar een motie van wantrouwen niet zullen steunen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 09:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het lijkt me dat als 75 Kamerleden een motie steunen, de minister die niet uitvoert en er een motie van wantrouwen komt, dat dan die zelfde 75 Kamerleden die motie zullen steunen.
Nee, het is een motie, geen wetsvoorstel.quote:Op zaterdag 2 december 2006 09:28 schreef more het volgende:
Kan de eerste kamer, waar CDA en VVD een meerderheid hebben, hier ook nog iets doen?
Ja, dat is ook de troef van CDA en VVD. Voor een generaal pardon is een speciale wet nodig. En CDA en VVD hebben samen een meerderheid in de Eerste Kamer en kunnen een dergelijke wet dus wegstemmen. Links voert dus gewoon een toneelstukje op. En wie denkt dat die meerderheid van CDA en VVD in de EK na 7 maart as. verdwenen is komt waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Door de lage opkomst en de trouwe achterban van vooral het CDA scoort links altijd zeer slecht bij PS-verkiezingen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 09:28 schreef more het volgende:
Kan de eerste kamer, waar CDA en VVD een meerderheid hebben, hier ook nog iets doen?
Zwart/wit... of grijstinten?quote:Op vrijdag 1 december 2006 17:36 schreef PJORourke het volgende:
Dus moeten we iedereen maar toelaten?
quote:Balkenende haalt fel uit naar links
De kans dat er een kabinet komt van CDA, PvdA en SP lijkt klein na het gesprek van CDA-premier Balkenende met informateur Hoekstra.
Generaal pardon
De premier haalde na zijn gesprek fel uit naar links. Balkenende wilde zich niet niet uitspreken voor samenwerking met SP en PvdA. Wel veegde hij de vloer aan met deze partijen omdat zij een generaal pardon en een stop op het uitzetten van asielzoekers proberen af te dwingen.
Bron: RTL Nieuws
Precies, laat VVD, PVV en de CU dat maar doen...quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:16 schreef venomsnake het volgende:
voel er toch al weinig voor om met dat onbetrouwbare CDA in de regering te gaan zitten.
Dat gaat de goede kant opquote:
CDA, VVD en CU gaan niet samenwerken met Wilders. En CDA, VVD en CU haalt maar 69 zetels.quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:19 schreef Tikorev het volgende:
Precies, laat VVD, PVV en de CU dat maar doen...
CU gaat never nooit niet met de PVV in zee..quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:19 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Precies, laat VVD, PVV en de CU dat maar doen...
Bronquote:Balkenende maakt links fors verwijt
DEN HAAG - CDA-fractievoorzitter Balkenende heeft zich zaterdag na zijn gesprek met informateur Rein Jan Hoekstra niet uitgesproken voor samenwerking met SP en PvdA. Wel maakte hij deze partijen het verwijt, dat ze via de Tweede Kamer een generaal pardon en een stop op het uitzetten van asielzoekers proberen af te dwingen.
Balkenende zei dat het niet tot gesprekken over samenwerking kan komen voordat er "helderheid" is hoe de partijen proberen hun doelen te bereiken: via "toevallige meerderheden" in de Kamer of door gesprekken in de formatie.
"Mijn enthousiasme is getemperd door het Kamerdebat over een generaal pardon," zei Balkenende. Donderdag nam de Tweede Kamer met 75 tegen 74 stemmen een motie aan, waarin werd aangedrongen op een generaal pardon en waarin staat dat voorlopig geen asielzoekers, die vallen onder oude wetgeving, uitgezet mogen worden. Het kabinet laat de Kamer dinsdag weten hoe het met de motie omgaat.
Schaken
"Als dit het beeld bepaalt van de formatie, maak ik mij grote zorgen," aldus Balkenende. Volgens hem gaat het erom dat partijen in de formatie investeren in "goede betrekkingen en vertrouwen over en weer." Balkenende vindt dat de partijen tijdens de formatie niet op twee borden moeten schaken.
Balkenende is niet de eerste fractieleider die een vergelijking maakt met schaken. Eerder liet fractievoorzitter Jan Marijnissen (SP) weten dat het hem zorgen baart dat het CDA zich niet uitspreekt over mogelijke coalities. Marijnissen vroeg zich hardop af of de christendemocraten mogelijk 'op meerdere borden schaken'.
Zowel Marijnissen als fractievoorzitter Wouter Bos van de PvdA pleiten voor samenwerking van hun partijen met het CDA in een nieuwe coalitie. Zij verwachten van Balkenende dat hij duidelijkheid geeft of ook hij een kabinet wil van CDA, PvdA en SP.
Nieuw elan
Balkenende zei dinsdag na een gesprek met Hoekstra, dat er in Nederland "nieuw elan" nodig is. Bos en Marijnissen hebben dat uitgelegd als een signaal, dat Balkenende na een coalitie met de VVD bereid zou zijn tot een nieuwe samenwerking met linkse partijen.
Of nieuwe verkiezingen?quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:31 schreef Kozzmic het volgende:
Misschien dat hij aanstuurt op zijn eigen vertrek?
Dan zullen ze toch met zeer concrete en goed onderbouwde bezwaren moeten komen en die heb ik op dit moment noch in de politiek noch in dit topic gehoord.quote:Op zaterdag 2 december 2006 10:49 schreef Jurgen21 het volgende:
Ja, dat is ook de troef van CDA en VVD. Voor een generaal pardon is een speciale wet nodig. En CDA en VVD hebben samen een meerderheid in de Eerste Kamer en kunnen een dergelijke wet dus wegstemmen.
Inderdaad, laten die linkse 6 't maar samen gaan doen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:16 schreef venomsnake het volgende:
mooi.
voel er toch al weinig voor om met dat onbetrouwbare CDA in de regering te gaan zitten.
Idd, die linksen kunnen het beter maar meteen opgeven. In plaats van hun achterban van nieuwe Nederlanders valse hoop te geven.quote:Op zaterdag 2 december 2006 10:49 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ja, dat is ook de troef van CDA en VVD. Voor een generaal pardon is een speciale wet nodig. En CDA en VVD hebben samen een meerderheid in de Eerste Kamer en kunnen een dergelijke wet dus wegstemmen.
Net zo vaak verkiezingen houden totdat het CDA weer met de VVD een meerderheid kan vormen? Weinig geloofwaardig hoor.quote:
Hoezo inbindt? Echt harde eisen liggen er nog niet, daarbij heeft het CDA uberhaupt nog niet laten weten wat voor inhoudelijke voorwaarden het stelt aan een coalitie.quote:Of dat een van de linkse partijen toch inbind?
Dat zou ik op voorhand niet uitsluiten. Ook is Wilders denk ik wel bereid tot gedoogsteun als daarmee een links kabinet voorkomen kan worden.quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:27 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
CDA, VVD en CU gaan niet samenwerken met Wilders. En CDA, VVD en CU haalt maar 69 zetels.
Dat is idd weinig geloofwaardig dat moet ik toe geven. Maar het is en blijft en optiequote:Op zaterdag 2 december 2006 12:41 schreef Kozzmic het volgende:
Net zo vaak verkiezingen houden totdat het CDA weer met de VVD een meerderheid kan vormen? Weinig geloofwaardig hoor.
Meer richting de standpunten van het CDA komen. Ik zie het nog wel gebeuren dat de PvdA richting het CDA kruipt en dat er een coalitie gaat komen van CDA-VVD en PvdAquote:Op zaterdag 2 december 2006 12:41 schreef Kozzmic het volgende:
Hoezo inbindt? Echt harde eisen liggen er nog niet, daarbij heeft het CDA uberhaupt nog niet laten weten wat voor inhoudelijke voorwaarden het stelt aan een coalitie.
Ik denk niet dat CU daar trek in heeft.quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:49 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat zou ik op voorhand niet uitsluiten. Ook is Wilders denk ik wel bereid tot gedoogsteun als daarmee een links kabinet voorkomen kan worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |