abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44048448
Vervolg op: Borstvoeding, deel 22

FAQ met dank aan nebulung 101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).

Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_44048463
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:37 schreef Mibos het volgende:
Goedemorgen,

even een vraagje. Kaithlynn is nu drie weken oud en nu is mijn vraag kun je nu nog last van stuwingkrijgen en zo ja wat kan je daar het beste aan doen. Het gaat alleen om mijn rechterborst terwijl ik haar altijd links en rechts laat drinken.

Alvast bedankt...

liefs Mibos
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:46 schreef YPPY het volgende:
Ik heb geen antwoord voor je Mibos. Kan het te maken hebben met de regeldagen? Weet je zeker dat het stuwing is en niet iets anders? Begin je steeds met rechts? Als je dat zou doen, gaat die harder werken geloof ik. Maar je kunt beter wachten op een deskundiger antwoord.

Anna is 170 gram aangekomen in 8 dagen. Ben ik niet voor niets 's nachts opgestaan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_44049380
Hoera voor Anna en Yppy!
Fijn voor jullie zeg! Da's een goede opsteker lijkt me!

Ik ga zo dadelijk voor het eerst 'echt' kolven. Met de bedoeling dus dat de melk later in een flesje wordt gegeven. Ik merk dat ik het retespannend vind, weet niet zo goed waarom. Maar ik heb het al een hele poos uitgesteld.
Allerlei vragen en twijfels in mijn hoofd. Wanneer moet ik (of iemand anders) dat flesje dan geven? En dan worden mijn borsten niet leeggedronken dus gaan ze op knappen staan... Zal ik het dan maar invriezen? Maar ja, we hebben nog een restantje spruw... Dan moet die melk weer verhit worden, mss vindt Thies dat niet lekker... Etcetc.
Zal lekker bevorderlijk zijn voor mijn toeschietreflex dadelijk...

Ik zal eens proberen er gewoon onbevangen aan te beginnen!
We zien het wel!
Hm, klinkt nog niet echt geloofwaardig onbevangen he...?!

Oh, en PV, sterkte met de spruw.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_44049754
Ga je kolven na de voeding? Dan is de opbrengst ws maar weinig, dat is normaal! Je kunt geven als Thies al bij jou heeft gedronken, zodat hij niet zo'n honger heeft. In het begin (en nu nog eigenlijk) wilde Anna niet uit een flesje drinken als ik in de buurt was. Er wordt aangeraden om in een andere houding de fles te geven, zodat ze onderscheid maken tussen borst- en flesvoeding.
Het gaat vast maar om een klein beetje, dus ik denk niet dat je snel zult klappen. En anders kolf je dat weer af.
Stelt dat je nu kolft en je zet het in de koelkast, dan kan papa het vanavond geven. Het is vooral om te proberen, het hoeft geen hele voeding te zijn.

O ja, ik weet niet hoe je voed en wat voor kolf je hebt, maar je kunt ook kolven terwijl hij drinkt. Dat kan makkelijk zijn voor de toeschietreflex.

Succes!
*OUD heilige*
pi_44050153
Gheghe! 125 ml!

Thies had vanochtend maar één borst leeggedronken, de andere stond behoorlijk strak, dus dit leek me dé gelegenheid om eindelijk maar eens te gaan kolven. Thies is met zijn vader wandelen dus ik heb een video-opname van Thies zijn eerste lachjes bekeken.
Toen stroomde het eruit!

Dankje voor je tips Yppy. Papa mag straks proberen de fles te geven en dan kan mijn schoonmoeder het morgennacht doen. Kan deze mama eindelijk eens een nachtje doorslapen (hoop ik... ).
pi_44050297
Wauw, wat veel!
*OUD heilige*
  vrijdag 1 december 2006 @ 12:07:08 #7
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_44050356
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 11:58 schreef Moonah het volgende:
Thies had vanochtend maar één borst leeggedronken, de andere stond behoorlijk strak, dus dit leek me dé gelegenheid om eindelijk maar eens te gaan kolven. Thies is met zijn vader wandelen dus ik heb een video-opname van Thies zijn eerste lachjes bekeken.
Toen stroomde het eruit!
Sorry, maar dit vind ik gewoon zo grappig... Even een videootje bekijken en de sluizen gaan open.
Ik kan er me zo weinig bij voorstellen. Hopelijk over een paar jaar wel...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_44050409
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 12:07 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Sorry, maar dit vind ik gewoon zo grappig... Even een videootje bekijken en de sluizen gaan open.
Ik kan er me zo weinig bij voorstellen. Hopelijk over een paar jaar wel...
Ja, het is best maf, zoals dat allemaal werkt. Maar eigenlijk ook wel heel ingenieus van Moeder Natuur.
pi_44052019
Das hartstikke veul Moonah!
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:37 schreef Mibos het volgende:
Goedemorgen,

even een vraagje. Kaithlynn is nu drie weken oud en nu is mijn vraag kun je nu nog last van stuwingkrijgen en zo ja wat kan je daar het beste aan doen. Het gaat alleen om mijn rechterborst terwijl ik haar altijd links en rechts laat drinken.

Alvast bedankt...

liefs Mibos
Je kan altijd stuwing krijgen in een borst als die niet goed leeg wordt gedronken. Een borst is nooit helemaal leeg, tijdens het drinken wordt er alweer melk aangemaakt, maar met leeg bedoel ik dan dat je borst ná het drinken soepel(er) aanvoelt. Dat is dan denk ik niet het geval nu bij jou.

Wat je kan doen: je kan je kindje een paar uur dezelfde borst aanbieden. Om verwarring te voorkomen bedoel ik niet dat je een paar uur met je kind aan die borst moet gaan zitten, maar dat je elke keer dat je kindje komt binnen een bepaald tijdsbestek, je telkens dezelfde borst geeft. (dus een paar keer achter elkaar dezelfde borst). Hopelijk voelt de borst dan weer soepel aan.

Vermoedelijk zit je kindje ook in de regeldagen waardoor het wel vaak zal komen momenteel. Je kindje regelt dan je produktie, dwz het probeert vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Een mooi mechanisme, maar ook daardoor kan het komen dat je borsten (of 1 borst) wat voller voelt dan je gewend was. Probeer je kindje maar te voeden wanneer het wil, des te eerder is het voorbij en is alles weer mooi op elkaar afgestemd. Succes!
Variety is the spice of life
pi_44052597
Fijn hoor zoveel, Moonah

De eerste keer kolven had ik 50 cc. Een record voor mij Nu is het meestal ongeveer 20 a 30.
Ik spaar alles op tot ik 1 voeding heb. Dat werkt wel goed voor mij
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_44052819
Wow, top hoor, 125 ml Moonah!

En fijn dat Anna zo goed aangekomen is YPPY. Je hebt wel eer van je werk zo.
pi_44052847
Mijn eerste keer was 20 cc. Nu kolf ik na elke voeding en dat is vaak 30-40 cc. Vorige week had ik 's avonds en 's ochtend samen een voeding, maar nu ze 's nachts ook drinkt, haal ik dat niet meer. Gelukkig lag er nog wat in de vriezer.
*OUD heilige*
pi_44053678
Volgens mij hebben wij een regeldagje al
Jeuj, spuitluiers!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_44053682

Ik heb me behoorlijk ingelezen. Heb nog heel wat maanden te gaan...
Maar ik heb besloten om toch voor BV te gaan. Ik wil het in ieder geval gaan proberen en er vol voor te gaan. Ik blijf nu weer netjes mee lurken tot ik straks echt al jullie raad en daad nodig heb.

Wil hierbij vooral Yppy en Jarno bedanken voor hun wijze woorden!
pi_44053877
Wijze woorden? Ik? .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_44054000
Ben blij dat je het niet als vervelend ervaren hebt die opmerkingen Kleintje. Ik ging zo twijfelen na dat bvmaffia topic.

Je kunt altijd vragen stellen als je wilt en leuk dat je het gaat proberen.
*OUD heilige*
  vrijdag 1 december 2006 @ 14:10:37 #17
144006 chacama
Ondernemend!
pi_44054689
Moonah, ben onder de indruk. Ik heb vanochtend de druk van mijn borsten afgekolfd. Kwam op bijna 90 cc uit. En daarna heeft Maud nog de rest eruit gedronken tot ze helemaal voldaan was. Net ook nog even gekolfd. En nu heb ik dus weer 150 cc staan. En daarmee de derde voeding in de diepvriezer staan. Ik wil Maud nog twee weken de laaste voeding aan de borst geven en daarna mag papa het gaan overnemen. Zo kan ik straks gewoon lekker doorslapen tot de nachtvoeding. Ik verwacht niet dat ze dan al 150 cc drinkt, maar goed. Dan weet ik in elk geval dat ze zeker genoeg heeft. Ik gok dat ze nu ongeveer tussen de 60 en 100 cc drinkt. Afhankelijk van het feit of ze 1 borst of 2 drinkt.
pi_44055029
De dikke witte stip op mijn tepel is nu een beetje gelig. Is dit een goed teken?
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  vrijdag 1 december 2006 @ 17:17:44 #19
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_44060148
Moonah, ik dacht dat jij na de geboorte ook al kolfde? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
Ik kolf hier 'smorgens, na de voeding (of fles of bv), de opbrenst is dan of 350 resp. 200 meestal. Ik zorg dat ik 2 flesjes in de koeling heb staan (1 voor de nacht erna en 1 extra voor tussendoor een keer ofzo, of de nacht daarna). De rest vries ik in voor als ik straks ga werken. Binnenkort wel weer even eraan denken dat de eerste al weer ontdooid moeten worden (dan kunnen de verse allemaal de vriezer in).

Ik moet me alleen nog even goed informeren over het ontdooien ed. Hoe lang van te voren, waarin enzo.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_44062178
pm,bij mij duurt het ongeveer 18 uur eerdat een flesje helemaal is ontdooit.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_44062247
Ontdooien zou ik gewoon in de koelkast doen indien mogelijk. Ook hier duurt het een uur of 18 voordat een beker (150-180 ml) helemaal ontdooid is. Houdbaarheid van ontdooide melk is 24 uur (nadat het helemaal ontdooid is).
En de houdbaarheid in de vriezer is 6 maanden las ik laatst hier (als je een goeie vriezer hebt in elk geval).
  vrijdag 1 december 2006 @ 18:46:13 #22
94046 PM-girl
pi_44062296
Ok, dat zijn goede tips Jelief en Tamea. Ook heb ik inmiddels ijsklontjes gemaakt (nouja, bv klontjes!)
Die kan ik denk ik het beste bevroren in een flesje stoppen en dan zo laten ontdooien.

Het lijkt overigens wel alsof mijn productie goed afgestemd is, ik lek eigenlijk niet meer alleen 's nachts ooit.
*
pi_44062683
idd klontjes in de fles en zo laten ontdooien, achter in de koelkast achter iets groots.
  vrijdag 1 december 2006 @ 19:15:53 #24
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_44063060
Iemand nog tips voor voeden in de stad? Waar ga je zitten? Vraag je of het ok is? etc etc...
Iedere golf van de zee,
Die wild op het strand wordt gesmeten,
Brengt wel iets moois voor je mee.
Wat heb jij van de zee gekregen?
pi_44063286
Neuk, voeden in de stad doe/deed ik vaak bij het restaurant van de v&d, In het begin wel eens een doek over Emma en mij heen gedaan maar dat was meer geklungel dan gewoon voeden...
Ook heb ik wel eens in een pashokje gevoed. Nooit gevraagd gewoon gedaan en nog nooit commentaar gehad. Ook vaak in koffietentjes gevoed. Meestal zorg ik wel dat ik niet pontificaal in het midden zit. En weet je als je al wat bedreven bent in het aanleggen is je tepel(met een stukje borst) niet langer dan een minuut zichtbaar, daarna zit het mooie snoetje van Brent er voor .
  vrijdag 1 december 2006 @ 19:36:55 #26
94046 PM-girl
pi_44063681
Jelief, waarom achter iets groots? Ivm de warmte van buitenaf als de deur opengaat?

Neuk, misschien ook een vest of sjaal om het een beetje af te dekken.

Ik zou het denk ook niet vlug vragen maar gewoon doen, inschattend op de situatie. Ik ga morgen bij de italiaan eten en daar geef ik maar een flesje. Ik weet dat de stoelen daar niet lekker zitten om te voeden, daarbij is het een vrij licht en open restaurant, vandaar.
*
pi_44063844
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 19:15 schreef Neuk het volgende:
Iemand nog tips voor voeden in de stad? Waar ga je zitten? Vraag je of het ok is? etc etc...
Gewoon doen. Ik heb zelfs al een paar keer gehad dat er mensen tegen me aan het praten waren en ze het pas na een tijdje doorhadden...
  vrijdag 1 december 2006 @ 19:44:48 #28
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_44063887
Ik was ook bij de V&D vandaag maar het was me te druk om een rustig plekje te vinden in het niet-roken gedeelte. Ik kan het ook wel heel discreet, niemand ziet iets maar ja, je weet niet hoe mensen precies reageren vandaar dat ik vroeg. ben benieuwd naar meer ervaringen en tips.
Iedere golf van de zee,
pi_44063920
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 19:23 schreef Jelief het volgende:
Neuk, voeden in de stad doe/deed ik vaak bij het restaurant van de v&d, In het begin wel eens een doek over Emma en mij heen gedaan maar dat was meer geklungel dan gewoon voeden...
Ook heb ik wel eens in een pashokje gevoed. Nooit gevraagd gewoon gedaan en nog nooit commentaar gehad. Ook vaak in koffietentjes gevoed. Meestal zorg ik wel dat ik niet pontificaal in het midden zit. En weet je als je al wat bedreven bent in het aanleggen is je tepel(met een stukje borst) niet langer dan een minuut zichtbaar, daarna zit het mooie snoetje van Brent er voor .
Pashokjes... wat een goed idee zeg!! Ga ik nu zeker gebruiken. Ik kan alleen in rugby-houding voeden en dat is in het openbaar niet prettig, nogal bloot zegmaar. Als het moet doe ik het gewoon, maar ja... prettig en comfortabel is anders... dus dit vind ik echt een heel goed idee!
pi_44063930
Meestal zijn de mensen een klein beetje gegeneerd als ze het doorhebben.
pi_44063983
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 19:44 schreef Neuk het volgende:
Ik was ook bij de V&D vandaag maar het was me te druk om een rustig plekje te vinden in het niet-roken gedeelte. Ik kan het ook wel heel discreet, niemand ziet iets maar ja, je weet niet hoe mensen precies reageren vandaar dat ik vroeg. ben benieuwd naar meer ervaringen en tips.
Mijn ervaring is dat mensen heel positief reageren (dus zelfs met 'blote' rugby-houding, wel gecamoufleerd door jas/vest en eventueel doek hoor) en het een mooi en lief gezicht vinden. Degenen die het niet vinden kunnen kijken er blijkbaar gewoon niet naar of reageren niet.
Ik heb trouwens zelfs een keertje in een bushokje gevoed... dat moest wel toen omdat Emma onwijze honger had, we nergens hadden kunnen stoppen om haar te voeden en ik geen flesjes bij me had. En stonden te wachten op de laatste bus... Maar ging eigenlijk best goed. Het is voor mij belangrijker dat mijn kind geen honger heeft dan dat er mensen zich prettig bij voelen o.i.d... dan kijken ze maar niet of gaan ze ergens anders zitten. Het is toch iets heel natuurlijks
pi_44064035
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 19:46 schreef Bass-Miss het volgende:
Meestal zijn de mensen een klein beetje gegeneerd als ze het doorhebben.
En dat vind ik dan zo vreemd... overal wordt borstvoeding aangemoedigd en iedereen weet dat het de beste voeding voor je kindje is, en dan toch vreemd kijken als je het geeft. Nou, sorry hoor, maar ik ga echt niet met m'n kind op het toilet zitten omdat mensen zich eraan storen o.i.d... (of thuisblijven of overal toch flesjes met afgekolfde ingevroren melk o.i.d. meeslepen)
pi_44064046
pmgirl idd vanwege de warmte die dan binnekomt, zo heb je de minste schommelingen in temperatuur. Dit geld ook voor net-gekolfde melk die je in de koelkast zet.

De eerste keer dat ik buiten de deur voedde heb ik het in een fotohokje gedaan. Wagen ervoor en ik zitten op het krukje. Ging best goed. Ik vond het restaurant toen nog te rokerig (Emma was een week of drie oud)
  vrijdag 1 december 2006 @ 19:51:55 #34
94046 PM-girl
pi_44064069
Oja, die rugbyhouding, daar heb je toch een heleboel kussens bij nodig? Ik krijg het nog niet voor elkaar,ook niet op bed.

Hoe doe je dat dan op een stoel Suzanna?
*
  Jubileum moderator vrijdag 1 december 2006 @ 19:55:23 #35
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_44064154
Ik probeerde altijd wat achteraf te gaan zitten in bijv. het restaurant van de V&D. Niet voor mezelf maar meer voor de omstanders. Ik heb nooit slechte reacties gehad, juist meer complimenten en aanmoedigingen. Vooral andere moeders en oma's reageren heel positief. Ik heb gevoed in restaurants, op een bankje in de stad (was het wel mooi weer) en zelfs een keer op een veerpontje.
Ik had wel de mazzel dat Iris en ik samen heel handig waren in het aanleggen en toehappen, het was in een vloek en een zucht gebeurd zeg maar.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_44064543
ik heb nooit in de stad gevoed eigenlijk.
maar ik woon in de stad dus tis niet zo ver naar huis.
denk dat ik het wel zou doen/kunnen, inderdaad gewoon in een winkelrestaurant of een koffietentje, alleen dat is eigenlijk altijd wel rokerig hier. in het begin ging ik nog op mn slaapkamer voeden zelfs
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  vrijdag 1 december 2006 @ 20:14:57 #37
94046 PM-girl
pi_44064644
Ik voed thuis ook meestal boven, dan kan ik iets meer steun zoeken.

Op de bank lukt ook hoor, maar dan moet ik op tijd zorgen voor kussens enzo!

( en de telefoons klaarleggen en iets te drinken en de afstandsbediening en een lees/puzzelboekje)
*
pi_44064957
hahahaha jaa inderdaad vanalles erbij
en kussens jah, maar dat krijg je over een tijdje wel beter onder de knie denk. dan heb je nog maar 1 kussentje nodig.
pi_44065094
Gewoon fokken! tijdens het voeden.
  vrijdag 1 december 2006 @ 20:32:38 #40
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_44065147
Over een weekje heeft ons mannetje 6 maanden BV gehad en willen we langzaam aan beginnen met vast voedsel. Ik ben al een tijdje aan het googlen, maar heb nog nergens een goed opbouwschema gevonden. Niet alleen wat hij op welke leeftijd mag, maar ook, waar begin je mee, hoe biedt je het aan, in welke hoeveelheid enz.? Hebben jullie nog tips?
pi_44065518
Op www.borstvoeding.com staat een schema dat ik zelf wel erg handig vind, met wat wanneer. En hoe aanbieden, daar zijn twee opties voor: alles eerst pureren en dan langzamerhand steeds grover geven of de Rapley methode waar je vanaf het begin stukjes fruit/groente/eten aanbiedt.
pi_44065641
Coelho, je kunt kijken op het bijvoedingsforum http://www.network54.com/Forum/382080 daar vind je veel over bijvoeden á la rapley. Rapley werkt voor bv-gevoedde baby's goed omdat ze de kauwbeweging al onder de knie hebben (lijkt op zuigbeweging aan de borst).
  vrijdag 1 december 2006 @ 20:55:10 #43
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_44065671
Veel H&M's hebben ook zgn. Mothersroom's
Vaak een stoel, een aankleedkussen en een toilet voor mama in een afsluitbaar hokje
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_44065767
Ik heb laatst achterin de winkel van Babyrent zitten voeden Mocht ik in het kantoortje zitten.
En van de week nog in het melkhuis in het Vondelpark (toepasselijke naam zie ik nu!) maar dat is dan ook wel erg kindvriendelijk en is men het gewend. Toen ik laatst in de Bijenkorf zat, heb ik het toch maar niet gedaan. Ik weet niet, het voelde niet relaxed en er was ook niet echt een fijn beschut hoekje ofzo.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  vrijdag 1 december 2006 @ 22:25:49 #45
94046 PM-girl
pi_44068070
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 20:30 schreef Bass-Miss het volgende:
Gewoon fokken! tijdens het voeden.
Dat lukt me dan weer wel!
Maar rugby
*
pi_44068139
Neuk, ik heb het nog nooit gevraagd. Alleen in de zin van: 'hebben jullie geen voedingsruimte hier?' (V&D) En toen zei de toiletjuf dat ik gewoon in het restaurant in een hoekje of achter een plant moest gaan zitten. Ik ben toen idd in de hoek gaan zitten en de tweede keer aan de ronde tafel met tijdschriften. Die hadden gemakkelijke stoelen. Ik heb vrijwel altijd een vest aan, maar je ziet er toch zowat niets van. Oja, ik mocht zelfs een keer achterin een zaaltje bij Donatello's in Leiden voeden. Ze kennen ons daar goed en ze hadden natuurlijk ook een geboortekaartje gekregen.
pi_44082230
Mijn tepel doet pijn en ik voel me niet lekker.
pi_44082501
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 14:20 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
De dikke witte stip op mijn tepel is nu een beetje gelig. Is dit een goed teken?
PV-tje, is het geen melkblaar?

Die kunnen geel zien.

http://www.ouders.nl/lacta/bv0408.htm
http://www.kellymom.com/bf/concerns/mom/nipplebleb.html
http://www.mother-2-mother.com/nipplepain.htm#MilkBlister
Variety is the spice of life
pi_44082807
quote:
Zo zeg! Dat zou best wel eens kunnen! Ik zal eens proberen te doen wat tegen melkblaren helpt. Of iig bij de behandeling ervan.
pi_44096670
De rugbyhouding (en andere houdingen) doe ik zonder kussens. Maar ik heb wel het voordeel dat Anna zo licht is.

Neuk en Nebelung, jullie waren het toch met dat verhaal over het 'blauwe-plek-gevoel'? Bedankt Ik heb net onder de warme douche gestaan en zit met een kruik onder m'n trui te zoeken naar wat ik nog meer kan doen (en ondertussen hopen dat Anna snel weer wakker wordt natuurlijk). Jullie mogen 1 keer raden waarom.
*OUD heilige*
  zondag 3 december 2006 @ 13:33:29 #51
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_44101140
Ik weet het niet meer Yppy maar eh graag gedaan enzo
Iedere golf van de zee,
  zondag 3 december 2006 @ 16:17:55 #52
45621 Suzanna
Mama van...
pi_44106372
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 19:51 schreef PM-girl het volgende:
Oja, die rugbyhouding, daar heb je toch een heleboel kussens bij nodig? Ik krijg het nog niet voor elkaar,ook niet op bed.

Hoe doe je dat dan op een stoel Suzanna?
Da's erg lastig op een stoel. Ik geloof dat ik dan op m'n knie een opgevouwen jas legde, of mijn voet omhoog ergens op en dan de baby met het hoofdje op die knie, eventueel nog op een dekentje o.i.d. Dat ging dan wel redelijk... maar ja, dat is dan ook echt in geval van 'nood'. Rugbyhouding is niet echt handig als je niet thuis lekker op de bank of in bed kunt zitten.
  zondag 3 december 2006 @ 18:26:09 #53
94046 PM-girl
pi_44109648
Dan lukt het mij nog niet, want je legt je kindje toch op je onderarm (ondersteund door kussens)? Of leg je het kindje op de kussens en stuur je alleen het hoofdje?

Vandaag mijn eerste vraag gehad of ik ga afbouwen ivm werk binnnenkort! Was gelukkig een puur informatieve vraag!
*
  zondag 3 december 2006 @ 19:10:43 #54
3011 E.T.
pi_44110743
NIet de meest charmante foto, maar wel .. De rugbyhouding

Saskia d'r benen liggen hierbij dus op een kussen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 3 december 2006 @ 19:14:16 #55
12913 GreatWhiteSilence
pi_44110830
Is dat nu een kussen of een kat?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 3 december 2006 @ 19:15:15 #56
56471 pinquit
oh my lama!
pi_44110853
huh et ik dacht altijd dat jij donkerder haar had
  zondag 3 december 2006 @ 19:37:25 #57
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_44111411
Hahaha! Die kat, net Felix. De kater van mijn schoonouders, die zit er ook altijd bij te kijken.
Die blaar lijkt nu sinds vanmiddag open; hij is niet meer wit of geel. Het doet alleen nog wel onwijs pijn als Kendahl drinkt, wat me niet verwonderlijk lijkt hoor. Nu maar hopen dat het snel over is.
  zondag 3 december 2006 @ 19:42:08 #58
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_44111537
poesjes <3
Iedere golf van de zee,
  zondag 3 december 2006 @ 20:02:09 #59
3011 E.T.
pi_44112041
maar om de vraag van PM te beantwoorden: Saskia ligt dus niet op mijn onderarm
Mijn arm is over haar heen (net zoals je iets onder je arm meeneemt), haar heupjes liggen op mijn heupen (ongeveer.. met m'n elleboog klem ik haar tegen me aan) en haar beentjes liggen op een kussen zodat ze niet bungelen.

Alsof je een rugby-bal meeneemt

en die kat vond het allemaal machtig intressant.. die bleef kroelen bij Saskia en moest ik echt afremmen in z'n enthousiasme. Als ik Saskia in m'n armen had, kwam de kat er gewoon bij liggen
  zondag 3 december 2006 @ 20:05:08 #60
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_44112119
quote:
Op zondag 3 december 2006 20:02 schreef E.T. het volgende:

en die kat vond het allemaal machtig intressant.. die bleef kroelen bij Saskia en moest ik echt afremmen in z'n enthousiasme. Als ik Saskia in m'n armen had, kwam de kat er gewoon bij liggen
Schattig is dat, hé? kweenie of het ook schattig bedoeld is, met huisdieren moet je altijd een beetje oppassen ivm jaloezie enzo.
  zondag 3 december 2006 @ 20:22:05 #61
3011 E.T.
pi_44112561
Hier was 't ook echt schattig bedoeld.. Kat kan nog steeds alles hebben van d'r
pi_44113913
Lieve foto
  zondag 3 december 2006 @ 21:14:18 #63
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_44114301
Oh ET . En dan heb je binnenkort weer zo'n klein bolletje .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zondag 3 december 2006 @ 22:06:28 #64
3011 E.T.
pi_44116334
quote:
Op zondag 3 december 2006 21:14 schreef Leah het volgende:
Oh ET . En dan heb je binnenkort weer zo'n klein bolletje .
En ondanks dat ik de dagen aftel, vind ik 't weer net zo onvoorstelbaar als drie jaar geleden

Maar het zien van zulke foto's blijven
  zondag 3 december 2006 @ 22:09:50 #65
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_44116471
quote:
Op zondag 3 december 2006 22:06 schreef E.T. het volgende:

[..]

En ondanks dat ik de dagen aftel, vind ik 't weer net zo onvoorstelbaar als drie jaar geleden
Dat is het ook, maar net zoals met de eerste, is het daarna weer onvoorstelbaar dat hij/zij er ooit niet was...

Hang in there, het is echt (weer) de moeite waard
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zondag 3 december 2006 @ 22:46:29 #66
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_44117885
offtopic:... soms wil ik ook wéér!
pi_44118048
Ik wil niet weer maar ook

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2006 22:50:51 ]
  zondag 3 december 2006 @ 23:21:36 #68
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_44119107
quote:
Op zondag 3 december 2006 22:50 schreef heaven7 het volgende:
Ik wil niet weer maar ook
Nou, je weet wat je moet doen, hé?
pi_44122385
quote:
Op zondag 3 december 2006 23:21 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Nou, je weet wat je moet doen, hé?

Even wachten is verstandiger Tot het zover is lurk ik wel lekker mee
  maandag 4 december 2006 @ 12:39:17 #70
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_44128300
quote:
Op maandag 4 december 2006 01:46 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Even wachten is verstandiger Tot het zover is lurk ik wel lekker mee
Lurken in een borstvoedingstopic

Nja, moet ik er wel bij vertellen dat lurken slurpend drinken of sabbelen kan betekenen
Iedere golf van de zee,
  maandag 4 december 2006 @ 13:03:19 #71
94046 PM-girl
pi_44129043
ET, dankjewel!. Nu is het me duidelijker!. Ik heb het gisteren nog eens geprobeerd, maar dan lag Simon dus verkeerd. Nouja, ik eigenlijk want ik moest helemaal naar voren buigen om hem te kunnen laten drinken.
Straks weer even oefenen!

Poepen trouwens alle bv-baby's zó dun dat het er uit loopt? Bij ons is elke poepluier gelijk aan een biotex emmer!
*
pi_44129382
quote:
Op maandag 4 december 2006 12:39 schreef Neuk het volgende:

[..]

Lurken in een borstvoedingstopic

Nja, moet ik er wel bij vertellen dat lurken slurpend drinken of sabbelen kan betekenen
Ehh ja hehe, daar had ik nog niet aan gedacht
pi_44129625
quote:
Op maandag 4 december 2006 13:03 schreef PM-girl het volgende:
ET, dankjewel!. Nu is het me duidelijker!. Ik heb het gisteren nog eens geprobeerd, maar dan lag Simon dus verkeerd. Nouja, ik eigenlijk want ik moest helemaal naar voren buigen om hem te kunnen laten drinken.
Straks weer even oefenen!

Poepen trouwens alle bv-baby's zó dun dat het er uit loopt? Bij ons is elke poepluier gelijk aan een biotex emmer!
Dat is wel heel dun Pm, volgens mij wordt dat geklassificeerd als diarree. Poep die langs de luier loopt. (sluit de luier wel goed aan?) Hou het even in de gaten en let ook op of Simon geen uitdrogingsverschijnselen krijgt. Ook zin temperatuur even in de gaten houden!
  maandag 4 december 2006 @ 13:30:03 #74
94046 PM-girl
pi_44129910
Jelief, temperatuur en vocht zijn ok. Hij poept ook niet elke dag, meestal om de dag dus zo'n dunne luier. 9 van de 10 keer zit het op zijn ruggetje, maar bij de benen blijft het er wel in zitten. Dus ik denk niet dat het diaree is, het zal misschien toch aan de luiers liggen (maar bij 3 merken gaat het dus zo!)

Edit: ik moet zo toch naar het bureau, meteen even vragen, just in case!
*
pi_44130377
Elke baby poept volgens mij anders, maar informeren bij het cb kan idd nooit kwaad.
edit: HA eventjes gebeld over die blaar. Ik ga het even aankijken en als het nou erger wordt, dikker/ koorts enzo, dan moet ik even langskomen op spreekuur. Maar ik denk dat als ik gewoon goed blijf aanleggen dat het dan wel goedkomt.

[ Bericht 43% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 04-12-2006 13:55:47 ]
pi_44130674
Ronja haar poep is ook heel dun, beetje gebonden soep idee zeg maar, en ik ken het eigenlijk niet anders dan dat bij andere BV-kindjes.
Ik heb wel het idee dat sommige luiers het niet goed aankunnen. Alsof het te dik is om meteen goed te absorberen maar te dun om lekker in de luier te blijven. Zouden luiers minder getest worden op BV-kinderen dan met KV-kinderen?

Ronja poept ook maar eens in de paar dagen en als ze dan echt veel poept en we zijn er niet snel genoeg bij dan is de kans inderdaad groot dat het er uit loopt via haar rug of langs een beentje.
Met de luiers van de c1000 hadden we dat overigens veel minder, die zijn wat elastischer aan de rug dan de Lidl-luiers...
  maandag 4 december 2006 @ 14:12:40 #77
94046 PM-girl
pi_44131166
Zelfs als Simon zittend poept (op schoot dus) en we hem rechtop naar het aankleedkussen dragen en direct alle kleding eraf ratsen, zijn we nog te laat! Dit dus bij pampers, bumblies en super de boermerk. Misschien toch maar maatje 3 gaan proberen.
*
pi_44131315
Emma had ook van die dunne bv-poep maar dat liep niet elke keer langs haar rug. Dat is overigens wel een bekende doorlekplek van luiers. Ik bedoelde ook lekken langs de beentjes...

Owlet, volgens mij heb ik pas een reclame gezien van pampers waar het specefiek over bvpoep ging. Wat dat betreft was ik heel tevreden over luiers vna het kruidvat, die hebben elastiek in de rug.
edit. oow Simon groeit gewoonte hard;)
pi_44131337
quote:
Op maandag 4 december 2006 14:12 schreef PM-girl het volgende:
Zelfs als Simon zittend poept (op schoot dus) en we hem rechtop naar het aankleedkussen dragen en direct alle kleding eraf ratsen, zijn we nog te laat! Dit dus bij pampers, bumblies en super de boermerk. Misschien toch maar maatje 3 gaan proberen.
Dat kan het inderdaad wel zijn. Toen Ronja nog een maatje kleiner droeg en we eigenlijk liever het pak op wilde maken ondanks dat ze wat strak zaten spoot het er ook geregeld uit, soms was ze zelfs nat op haar rug van alleen maar plassen...
pi_44132452
op 't congres waar ik was heb ik een paar interessante presentaties over de gunstige effecten van borstvoeding gezien; o.a. van een grootschalig onderzoek naar het effect van wel/niet bv (en hoe lang) op de grove motorische ontwikkeling. kinderen die bv krijgen bereiken gemiddeld beduidend eerder allerlei 'mijlpalen' op dit gebied (kunnen zitten, kunnen staan, etc.). (de bijbehorende publicatie: Sacker A, Quigley M, Kelly YJ. Breastfeeding and developmental delay: findings from the Millennium Cohort Study. Pediatrics 2006 (in press)).
een andere interessante presentatie ging over het feit dat kinderen die bv krijgen een grotere veerkracht hebben m.b.t. psychosociale stress. (hier een linkje naar de bijbehorende publicatie).

en omdat anna en ik nu net voor 't eerst een hele week zonder elkaar geweest zijn en ze 't prima heeft gedaan zonder bv de afgelopen week heb ik maar besloten dit moment aan te grijpen om er mee te stoppen. gisteren en vandaag heeft ze er nog niet naar getaald, ben benieuwd of 't zo vlekkeloos zal blijven verlopen. ze kreeg natuurlijk alleen nog 's ochtends en 's avonds. ik heb in die week wel regelmatig gekolfd, en daar kwam ook al niet meer zoveel uit. ik vind 't wel mooi geweest zo, en zou 't fijn vinden als anna nu zonder al te veel moeite aan de nieuwe bv-loze situatie zal kunnen wennen. in het vliegtuig was 't wel erg, elke keer als ik een baby hoorde huilen kreeg ik weer een toeschietreflex. ik kijk 't bij mezelf even aan, als de druk te groot wordt kolf ik misschien nog een paar keer en verder zal 't vast snel afzakken. ben heel tevreden over hoe het is gelopen, vond 't fantastisch om te doen, had nooit gedacht het zo lang vol te zullen houden maar heb daar geen spijt van. wel even raar dat 't dan nu echt afgelopen is, maar ook wel weer lekker om m'n vrijheid wat meer terug te hebben.
  maandag 4 december 2006 @ 15:01:45 #81
108648 cattie
lieve moeder
pi_44132689
Interessant Bixister! Werd er ook iets gezegd over hoelang je ten minste bv moet geven om de positieve effecten maximaal te laten zijn?
Ik hoop voor je dat het stoppen goed gaat, voor jou en Anna.

Nog 1 dag en ik geef al weer 5 maanden bv! 6 maanden was mijn minimum van te voren en dat ga ik zo te zien wel redden. En dan op naar 1 jaar!
pi_44132828
quote:
Op maandag 4 december 2006 13:54 schreef owlet het volgende:
...
Met de luiers van de c1000 hadden we dat overigens veel minder, die zijn wat elastischer aan de rug dan de Lidl-luiers...
Hier goede ervaringen met Edah ivm doorlekken (spuiten eerder vaak). Vooral lekker 's nachts, hoor je naast je gefrustreerd gegrom, *borrel*, *opgelucht zuchtje* en dan komt die zalvige lucht voorbijdrijven en ja hoor, stond ik weer een heel bed vloekend uit elkaar te trekken en verschonen (en met je nachtelijke motoriekje gaat dat ook zo lekker )
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_44133305
Kruidvatluiers zijn idd wel goed hier. Ook al maat 3 intssn, bij maat 2 was het ook wel regelmatig prijs langs de rug.
pi_44133926
Wij ook Kruidvatluiers. Ben begonnen bij premature en zit nu op maatje midi (3). Ik heb bijna nooit dat hij van boven tot onder volzit met poep, behalve als hij het bont maakt, aye?
En nu eventjes ontopic: ik wil uiteindelijk ook alleen nog 's ochtends en 's avonds bv geven. Hoe moet dat met afbouwen? Alle voedingen die er tussen zitten weekje voor weekje weglaten en vervangen voor kv en bijvoeding?
Ik zie er trouwens tegen op; het einde van de bv-periode.. ik ga dat intieme contact missen.
  maandag 4 december 2006 @ 15:55:36 #85
94046 PM-girl
pi_44134667
OK, maat 3 dan dus! Cb weet het dunne (en veel, ivm andere bv-baby's) poepen aan veel voeding, wat ik ook wel heb denk ik, gezien de kolfopbrengsten.

Bix, wat goed, zolang bv gedaan! Ik zou het heerlijk vinden het zolang vol te houden, maar mensen kijken soms al vreemd als je een jaar als ideaal noemt.
En mooi natuurlijk gestopt nu toch?

Mwana, idd, 's nachts is het nog wat houteriger, hier ook! Gelukkig poept Simon meestal overdag.
*
pi_44140996
quote:
Op maandag 4 december 2006 15:37 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Wij ook Kruidvatluiers. Ben begonnen bij premature en zit nu op maatje midi (3). Ik heb bijna nooit dat hij van boven tot onder volzit met poep, behalve als hij het bont maakt, aye?
En nu eventjes ontopic: ik wil uiteindelijk ook alleen nog 's ochtends en 's avonds bv geven. Hoe moet dat met afbouwen? Alle voedingen die er tussen zitten weekje voor weekje weglaten en vervangen voor kv en bijvoeding?
Ik zie er trouwens tegen op; het einde van de bv-periode.. ik ga dat intieme contact missen.
Dat dubbele gevoel ken ik PV. Zeker nu het steeds dichterbij komt. Nog maar 3 weekjes en dan ga ik overdag afbouwen.
Gek gevoel, ik ben er wel aan toe, want het kolven ben ik echt zat nu, maar aan de andere kant voelt het wel heel erg definitief, als het einde van een tijdperk.
  maandag 4 december 2006 @ 20:36:31 #87
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_44144239
Hé Bixie

Ik neem mijn petje voor je af dat je Anna zo lang hebt gevoed. Stoerdie!
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_44145927
ja he ik voel me ook best een coole koe.
pi_44146152
Bix ik vind het super van je, bijna 2 jaar gevoed, heel knap hoor! Drink er een lekker wijntje op!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_44146259
ben ik nu te moe voor (moooh). maar morgen zeker!
  maandag 4 december 2006 @ 22:23:58 #91
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_44147904
Bix = bikkel

De DA-luiers vind ik persoonlijk tot nu toe (na pampers en de kruidvat-luiers te hebben geprobeerd) het allerbeste bevallen.

Ik wilde eigenlijk iets anders schrijven maar nu ben ik het weer vergeten.
Iedere golf van de zee,
pi_44155195
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:36 schreef dutchie het volgende:
Hé Bixie

Ik neem mijn petje voor je af dat je Anna zo lang hebt gevoed. Stoerdie!
+1
Lijkt me idd vreemd trouwens dan om haar los te moeten laten wat dat betreft na 2 jaar.
  dinsdag 5 december 2006 @ 11:26:48 #93
94046 PM-girl
pi_44157727
Vandaag de grote test, ik ga mee mijn zusje wegbrengen naar Schiphol en daar voeden!
*
  dinsdag 5 december 2006 @ 11:28:16 #94
12913 GreatWhiteSilence
pi_44157777
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 11:26 schreef PM-girl het volgende:
Vandaag de grote test, ik ga mee mijn zusje wegbrengen naar Schiphol en daar voeden!
Succes!
pi_44158844
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 11:26 schreef PM-girl het volgende:
Wat test je dan? De reacties? Wat ze ook zeggen, ze kunnen je nooit wegsturen
  dinsdag 5 december 2006 @ 12:38:43 #96
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_44159439
Hoe komt het toch dat Brent opeens veel meer spuugt en vooral ook boert? Iemand een idee?

PM succes!
Iedere golf van de zee,
pi_44159654
uuhm, ff denken, neuk

Hapt hij lucht?
Heb je iets anders dan anders gegeten?
is ie verkouden? (da t heeft dan weer effect op het aanhappen... en slijm is niet zo lekker)

Ennuh Bix! complimenten hoor! (had je nog die foto van Emma vermomd als Anna gezien?)
  dinsdag 5 december 2006 @ 12:50:03 #98
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_44159719
Hij laat idd wel vaker los en ik denk dat ie ietsje verkouden is.
Iedere golf van de zee,
pi_44160226
Finn drinkt ook slordiger als ie verkouden is en boert dan ook meer.

* Tamea was helemaal vergeten hier even te juichen over d'r 6 maanden bv dus bij deze
pi_44162784
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 12:47 schreef Jelief het volgende:
Ennuh Bix! complimenten hoor! (had je nog die foto van Emma vermomd als Anna gezien?)
nee! zal straks even zoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')