op 't congres waar ik was heb ik een paar interessante presentaties over de gunstige effecten van borstvoeding gezien; o.a. van een grootschalig onderzoek naar het effect van wel/niet bv (en hoe lang) op de grove motorische ontwikkeling. kinderen die bv krijgen bereiken gemiddeld beduidend eerder allerlei 'mijlpalen' op dit gebied (kunnen zitten, kunnen staan, etc.). (de bijbehorende publicatie: Sacker A, Quigley M, Kelly YJ. Breastfeeding and developmental delay: findings from the Millennium Cohort Study. Pediatrics 2006 (in press)).
een andere interessante presentatie ging over het feit dat kinderen die bv krijgen een grotere veerkracht hebben m.b.t. psychosociale stress. (
hier een linkje naar de bijbehorende publicatie).
en omdat anna en ik nu net voor 't eerst een hele week zonder elkaar geweest zijn en ze 't prima heeft gedaan zonder bv de afgelopen week heb ik maar besloten dit moment aan te grijpen om er mee te stoppen. gisteren en vandaag heeft ze er nog niet naar getaald, ben benieuwd of 't zo vlekkeloos zal blijven verlopen. ze kreeg natuurlijk alleen nog 's ochtends en 's avonds. ik heb in die week wel regelmatig gekolfd, en daar kwam ook al niet meer zoveel uit. ik vind 't wel mooi geweest zo, en zou 't fijn vinden als anna nu zonder al te veel moeite aan de nieuwe bv-loze situatie zal kunnen wennen. in het vliegtuig was 't wel erg, elke keer als ik een baby hoorde huilen kreeg ik weer een toeschietreflex.
![]()
ik kijk 't bij mezelf even aan, als de druk te groot wordt kolf ik misschien nog een paar keer en verder zal 't vast snel afzakken. ben heel tevreden over hoe het is gelopen, vond 't fantastisch om te doen, had nooit gedacht het zo lang vol te zullen houden maar heb daar geen spijt van. wel even raar dat 't dan nu echt afgelopen is, maar ook wel weer lekker om m'n vrijheid wat meer terug te hebben.