Ach beide partijen zitten al tijden in de hoek waar de klappen vallenquote:Op woensdag 29 november 2006 12:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik weet het, hoor tegenwoordig ook bij de politieke losers.
[..]
Als ik dat soort rare trekjes begin te vertonen moet je me even waarschuwenquote:Pas maar op, straks ga je nog lopen klagen over uitkeringstrekkers en subsidiesponzen![]()
quote:Nicht zuletzt findet sich im Niederländischen auch eine beachtliche Anzahl deutscher Entlehnungen. Angesichts der nahen Verwandtschaft beider Sprachen wurden oft ganze Phrasen ins Niederländische übertragen und an die lautlichen Gegebenheiten angepasst, z. B. aanstalten maken, tijdschrift (=Zeitschrift); bei der folgenden Auswahl beschränken wir uns auf direkt übernommene Wörter:
kelner, ober(kelner), kotsen, schwung, überhaupt, sowieso, streber, schwalbe (Fußball!), sehnsucht, schnitzel, schnaps, krimi, kitsch, krach, bühne, quatsch, putsch, schminken, umlaut, schlager...
Het is inderdaad Grieks via het Frans bij ons gekomen volgens Encarta Winkler Prins.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:53 schreef Apropos het volgende:
Het is Grieks, denk ik.
''Oikos'' betekent huis en ''nomos' regel. Het heette aanvankelijke ''politieke arithmetica''.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:59 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het is inderdaad Grieks via het Frans bij ons gekomen volgens Encarta Winkler Prins.
Spreek je moerstaal. Ik beschouw aan mij gerichte woorden in een vreemde taal als niet gesproken.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:52 schreef Apropos het volgende:
Consider yourself in contempt.
Die De Wit knoeide nogal wat leenvormen door z'n proza, hoor.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Spreek je moerstaal. Ik beschouw aan mij gerichte woorden in een vreemde taal als niet gesproken.
1081 / 300: Door sigme - woensdag 29 november 2006 @ 12:47
1082 / 001: Door sigme - woensdag 29 november 2006 @ 12:51
Waar is de goede oude tijd..
[afbeelding]
Oeconomie, wordt het in mijn oude boekjes gespeld, dacht ik, met ter verduidelijking (staatshuishoudkunde) erachter.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:53 schreef MrX1982 het volgende:
Het woord economie lijkt me van origine overigens uit het Latijn te komen.
Uit welk Duits woord zou dat moeten komen dan?
Het Duitse woord voor economie laat de Griekse herkomst beter zien.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:04 schreef Apropos het volgende:
''Oikos'' betekent huis en ''nomos' regel. Het heette aanvankelijke ''politieke arithmetica''.
Bij de Wit zat hij op borsthoogte maar vaak wel inderdaad.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:05 schreef problematiQue het volgende:
ligt het aan mij of belanden die foutieve naambalkjes altijd boven de ogen van het persoon op de foto.
Die De Wit is genoeg gestraft, dunkt me.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:06 schreef Apropos het volgende:
[..]
Die De Wit knoeide nogal wat leenvormen door z'n proza, hoor.
Waarom toch in het Engels?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:24 schreef problematiQue het volgende:
buy this car to drive to work, drive to work to pay for this car
ik gok omdat de artiest van het betreffende nummer geboren is in de VS.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom toch in het Engels?
Worden spreuken beter als ze minder gelaagd zijn?
In dat geval is het netter om het als citaat weer te geven, met bijvermeld de naam van de geciteerde.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:27 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ik gok omdat de artiest van het betreffende nummer geboren is in de VS.
remind me, wat is het werkwoord discire ook alweerquote:Op woensdag 29 november 2006 13:29 schreef MrX1982 het volgende:
Ondanks dat Seneca het bij het rechte eind had met zijn uitspraak:
Non vitae sed scholae discimus.
Is het toch tijd om te gaan leren.
Ik denk omdat het tegenwoordig cool en hip is om alles in het engels te doen, zie reclame enzo. Maar dat beantwoordt jouw vraag niet echt. Wanneer begon de 'alles in het engels' hype?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:31 schreef sigme het volgende:
[..]
In dat geval is het netter om het als citaat weer te geven, met bijvermeld de naam van de geciteerde.
Maar het beantwoordt de vraag niet: de vraag geldt ook de waardering voor gezongen teksten.
http://news.yahoo.com/s/a(...)baby_death_microwavequote:China Arnold, 26, was jailed Monday on a charge of aggravated murder, more than a year after she brought her dead month-old baby to a hospital on Aug. 30, 2005, police said.
"We have reason to believe, and we have some forensic evidence that is consistent with our belief, that a microwave oven was used in this death," said Ken Betz, director of the Montgomery County coroner's office.
Ikke niet hoor. Jij?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:32 schreef Autodidact het volgende:
Volg's mij moet je moeder worden.
quote:Judith: [on Stan's desire to be a mother] Here! I've got an idea: Suppose you agree that he can't actually have babies, not having a womb - which is nobody's fault, not even the Romans' - but that he can have the *right* to have babies.
Francis: Good idea, Judith. We shall fight the oppressors for your right to have babies, brother... sister, sorry.
Reg: What's the *point*?
Francis: What?
Reg: What's the point of fighting for his right to have babies, when he can't have babies?
Francis: It is symbolic of our struggle against oppression.
Ik weet het niet. Misschien was dit al aan het begin van de vorige eeuw in zwang.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:33 schreef problematiQue het volgende:
Wanneer begon de 'alles in het engels' hype?
misschien komt het wel gewoon door het feit dat er veel meer engelstalige media voorhanden is om te citeren.quote:
Dat doet je met opzet, he?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:49 schreef Autodidact het volgende:
Ik zie het probleem van anglicismen niet zo.
Hoe zat dat voor de Duitse eenwording?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:55 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Voor de wereldoorlogen was Nederland zeer op Duitsland gericht. .
Toen was frankrijk toch haantje de voorste in europa?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:58 schreef Apropos het volgende:
[..]
Hoe zat dat voor de Duitse eenwording?
Zo lang ze dienen om het gebrek aan een concies equivalent in de moedertaal goed te maken, heb ik er niets tegen. Maar ik krijg nu niet de indruk dat dit in het algemeen het geval is. Magische klanken, meer niet.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:57 schreef Autodidact het volgende:
Maar het zit je dwars Apropos. Wat is er mis met leenwoorden (daarbij: boven oudere leenwoorden waarvan we vergeten zijn dat het een leenwoord is)?
Ik heb wel eens een tekstje gezien, doorspekt met hippe Franse woorden.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:58 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ja, maar Engeland was toch ook niet onbelangrijk voor Nederland.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:00 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Toen was frankrijk toch haantje de voorste in europa?
Onbegrijpelijk.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:03 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Inderdaad, dat is ook zo!
Die moedertaal, is dat volgens Van Dale (waar veel leenwoorden in staan) of per definitie een taal van vroeger?quote:Op woensdag 29 november 2006 14:00 schreef Apropos het volgende:
[..]
Zo lang ze dienen om het gebrek aan een concies equivalent in de moedertaal goed te maken, heb ik er niets tegen. Maar ik krijg nu niet de indruk dat dit in het algemeen het geval is. Magische klanken, meer niet.
In Engeland sprak de adel vroeger ook gewoon de lingua franca.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:01 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ja, maar Engeland was toch ook niet onbelangrijk voor Nederland.
Dat is waar, maar de Engelse literatuur bijv. stond toch ook in aanzien.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:06 schreef sigme het volgende:
[..]
In Engeland sprak de adel vroeger ook gewoon de lingua franca.
Sinds wanneer ongeveer?quote:Op woensdag 29 november 2006 14:11 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dat is waar, maar de Engelse literatuur bijv. stond toch ook in aanzien.
quote:Op woensdag 29 november 2006 14:23 schreef Monidique het volgende:
Onder voorbehoud plaats ik nu gematigd:![]()
![]()
![]()
.
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C713B0E0DB18B5.htmlquote:29 November 2006
EC geeft boetes voor prijsafspraak
De Europese Commissie heeft boetes opgelegd van in totaal 519 miljoen euro aan fabrikanten van synthetisch rubber. De bedrijven maakten tussen 1996 en 2002 verboden prijsafspraken. Ook hebben ze de markt onderling verdeeld.
Onder de bedrijven die een boete kregen zijn Shell, het Italiaanse Eni en Dow uit Amerika. Shell en Eni kregen een hogere boete omdat ze al eerder een kartel vormden. Shell moet 160 miljoen euro betalen, Eni zelfs 272 miljoen.
De boete van 519 miljoen is de op twee na hoogste die Brussel ooit opgelegd heeft. Bayer ontloopt een boete van 204 mln omdat het de zaak zelf aankaartte.
Dat doen ze bij Law and Order ook, hoor.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:26 schreef zakjapannertje het volgende:
leuke eindejaarsbonus bij Bayer:
[..]
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C713B0E0DB18B5.html
Hallo, Gallicisme?quote:Op woensdag 29 november 2006 14:06 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Die moedertaal, is dat volgens Van Dale (waar veel leenwoorden in staan) of per definitie een taal van vroeger?
Ja, toen al wel. Toen was het beste van die lingua franca er ook al af, denk ik.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:21 schreef Apropos het volgende:
[..]
Sinds de Romantiek, in ieder geval.
Dat zou ik toch niet zeggen. Flaubert, Baudelaire enz. moesten nog komen.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, toen al wel. Toen was het beste van die lingua franca er ook al af, denk ik.
quote:Accept defeat by Taliban, Pakistan tells Nato
Senior Pakistani officials are urging Nato countries to accept the Taliban and work towards a new coalition government in Kabul that might exclude the Afghan president Hamid Karzai.
Pakistan's foreign minister, Khurshid Kasuri, has said in private briefings to foreign ministers of some Nato member states that the Taliban are winning the war in Afghanistan and Nato is bound to fail. He has advised against sending more troops.
Western ministers have been stunned. "Kasuri is basically asking Nato to surrender and to negotiate with the Taliban," said one Western official who met the minister recently.
quote:Op woensdag 29 november 2006 14:39 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dat zou ik toch niet zeggen. Flaubert, Baudelaire enz. moesten nog komen.
Vergeving vragen volgens Apropos.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:43 schreef Monidique het volgende:
Roken is een teken van zwakte, aldus Rock_de_Braziliaan.
Ik vatte het op als ''gemeenschappelijke taal'', in dit geval het Frans.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:45 schreef sigme het volgende:
[..]
![]()
Praten we nu langs elkaar heen of vat jij lingua franca veel letterlijker op dan gebruikelijk?
Ok, zo bedoelde ik het ook. Maar dan is het verschijnen van meesterwerken in de Franse taal toch geen teken van het nog gemeenschappelijk zijn van het Frans? Of is er iets met Flaubert en die ander (slecht geheugen voor namen, verbluffend slecht) wat mij ontgaat?quote:Op woensdag 29 november 2006 14:48 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik vatte het op als ''gemeenschappelijke taal'', in dit geval het Frans.
Nou ja, ik bedoelde dat Flaubert en Baudelaire, die met hun boeken (Madame Bovary en De bloemen van het kwaad, respectievelijk) veel opzien baarden, aan de wieg hebben gestaan van nieuwe stijlen in de kunst, bij gratie van het feit dat het Frans nog door iedereen begrepen werd en hun invloed zich dus niet via de omweg van een vertalng hoefde te doen gelden.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok, zo bedoelde ik het ook. Maar dan is het verschijnen van meesterwerken in de Franse taal toch geen teken van het nog gemeenschappelijk zijn van het Frans? Of is er iets met Flaubert en die ander (slecht geheugen voor namen, verbluffend slecht) wat mij ontgaat?
Maar niks menselijks is mij vreemd. Ik geef het toe. Ik ben ook verslaafd.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:43 schreef Monidique het volgende:
Roken is een teken van zwakte, aldus Rock_de_Braziliaan.
Gristus. Dat dat timeboxgewijs mogelijk is.quote:De Britse Carr stopte 23 jaar geleden zelf met roken. Jarenlang rookte hij 100 sigaretten per dag.
Damn, ik dacht dat ik een stevige roker was met 15-20 sigaretten per dag. Bij 100 per dag rook je volgens mij zelfs in je slaap.quote:Op woensdag 29 november 2006 15:14 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Gristus. Dat dat timeboxgewijs mogelijk is.
nu snap ik het pasquote:Op woensdag 29 november 2006 13:40 schreef zakjapannertje het volgende:
[[url=http://img77.photobucket.com/albums/v235/hiwamy/gaddafi.jpg]afbeelding][/url]
any last wishes?
b) Hij overdrijft schromelijk.quote:Op woensdag 29 november 2006 15:22 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Stel, de man slaapt 7 uur per dag. Daarnaast is het 60 minuten onmogelijk om te roken, denk dan aan douchen en eten. De stoelgang is hierbij niet meegerekend; poepen en roken gaan best samen. Je houdt dus 16 uur over om te roken. 100/16= 6,25 sigaret per uur. Dat is iets minder dan 10 minuten per sigaret.
Hoe lang doe je over het roken van een sigaret? Stel dat is 5 minuten, dan rookte de man dus de helft van de tijd niet.
ja, aanvankelijk hoopte ik nog dat men het bericht in de foto zou lezen om de opmerking beter te snappen, maar dan toch maar een betere foto gezocht, dat was dus toch idd. nodigquote:Op woensdag 29 november 2006 15:24 schreef problematiQue het volgende:
[..]
nu snap ik het pas
eerst was de foto te klein om te zien dat het vrouwen waren.
Toen was het oosten van het land ook op die regio gericht.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:58 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ah, wacht maar tot de vaderschapstest!quote:Op woensdag 29 november 2006 15:54 schreef Napalm het volgende:
Nrt een zwangere ex ontmoet.
Ptffff, net op tijd ontsnapt.![]()
Jij ziet echt alles he..quote:Op woensdag 29 november 2006 15:49 schreef Floripas het volgende:
Had ons het over Frans?
ik ben lui, maar mijn zwemmertjes zijn niet zo langzaam.quote:Op woensdag 29 november 2006 15:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ah, wacht maar tot de vaderschapstest!
Ah, maar ik ben er juist voor jou!quote:Op woensdag 29 november 2006 15:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Jij ziet echt alles he..
![]()
Ik ga er van tussen, en thuis is internetaanwezigheid twijfelachtig.
Zwangere vrouwen worden meestal toch mooier? Voller haar, gloedvolle teint?quote:Op woensdag 29 november 2006 15:59 schreef Napalm het volgende:
Ze was trouwens ook erg lelijk geworden (tsja, vrouwen boven de 30)...Maar wellicht lag dat aan de zwangerschap.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |