Hoho. Hier moet ik je toch even corrigeren. Licht heeft GEEN massa. De aanwezigheid van een (grote) massa echter zorgt voor een vervorming van de ruimtetijd. Als ons universum 2-dimensionaal was zou je dat voor je kunnen zien in 3 dimensies als een berg op een vlak landschap. Licht zoekt altijd de kortste/snelste weg, en omdat het sneller is om om de berg heen te gaan ipv er overheen, buigt het licht af.quote:Op vrijdag 8 december 2006 10:40 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Geweldig he? En van die klassieke mechanica beweerde hij laatst nog dat het een leugen is, omdat deze vervangen door de RT. En nu gebruikt hij diezelfde 'leugen' om zijn punt kracht bij te zetten!quote:Op vrijdag 8 december 2006 10:42 schreef Haushofer het volgende:
Wist je dat je daarbij klassieke mechanica gebruikt ? En dat dat een tikkeltje te simpel is?
Je vergeet helaas dat er ook voorwerpen zijn met een enorme aantrekkingskracht die geen massa hebben.quote:Op vrijdag 8 december 2006 10:45 schreef Seneca het volgende:
[..]
Hoho. Hier moet ik je toch even corrigeren. Licht heeft GEEN massa. De aanwezigheid van een (grote) massa echter zorgt voor een vervorming van de ruimtetijd. Als ons universum 2-dimensionaal was zou je dat voor je kunnen zien in 3 dimensies als een berg op een vlak landschap. Licht zoekt altijd de kortste/snelste weg, en omdat het sneller is om om de berg heen te gaan ipv er overheen, buigt het licht af.
Althans, dat is hoe men mij ooit het principe van de gravity lens verklaard heeft. En volgens mij is het ook zo dat de RT stelt dat een massa de lichtsnelheid niet KAN bereiken. Licht kan dus per definitie al geen massa hebben.
Dat maakt niks uit. Volgens de algemene relativiteitstheorie oefent alles wat energie of impuls heeft, zwaartekracht uit. Dus 2 fotonen zullen elkaar gravitationeel aantrekken. Nou is dat effect nog bizar veel kleiner dan de interactie tussen 2 fotonen die voorspeld wordt door QED, dus zulke zaken mag je gerust negeren. Dat is ook een heikel punt van de theorie; als zwaartekracht wordt overgebracht door gravitonen, dan trekken die gravitonen mekaar ook aan. Ook al zijn ze massaloos, ze bezitten wel energie, en dus ondergaat de theorie een zelfinteractie. Dat uit zich in het feit dat de vergelijkingen niet lineair zijn. De Maxwellvergelijkingen zijn wel lineair, maar zoals ik zei zal dat een heel klein beetje worden gecorrigeerd door QED.quote:Op vrijdag 8 december 2006 10:52 schreef Megumi het volgende:
[..]
Je vergeet helaas dat er ook voorwerpen zijn met een enorme aantrekkingskracht die geen massa hebben.
Ik ookquote:Op vrijdag 8 december 2006 11:18 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd op wat voor objecten jij doelt
Sorry hoor maar jij bent hier de gene die problemen had en heeft met relativiteit. Niet ik.quote:Op vrijdag 8 december 2006 09:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je traag beweegt, dan loopt je klok ook trager.
Als je sneller beweegt loopt je klok ook sneller.
Dit lijkt me toch wel een duidelijke logica.
{/quote]
Dat is zeker duidelijk ja. Het is echter ook in tegenspraak met de realiteti.
[quote]
Ga nu niet zeggen dat als je op een stoel zit dat je dan letterlijk stilzit, want ik heb het over een snelheid door de ruimte/tijd. En aangezien de aarde, de zon en zelfs het centrum van de melkweg geen stilstaande objecten zijn kun je dus nooit over stilstand spreken zolang je op de aarde bent.
Ja dat weet ik.quote:Wist je dat de zon in zijn baan rond de melkweg continue aan versnelling is onderheven.
2.25-2.50×10^8 jaarquote:Weet je hoe lang het duurt voordat de zon eenmaal om de melkweg draaid?
Fout! Je kan niet met klassieke mechanica dergelijke dingen uitrekenen. Bovendien hebben we je dit al zo vaak uit proberen te leggen.... Een dergelijke versnelling zorgt er niet voor dat je maar sneller en sneller blijft gaan.quote:Wist je dat je bij een valversnelling van 10m/sec al na ongeveer 247 dagen op een snelheid zit van 300.000km/sec? Heb je enig idee hoe lang de zon al een versnelling ondergaat in het universum?
Hoe kom je er bij dergelijke uitspraken te doen?quote:Dit zijn zaken waar jij waarschijnlijk nooit aan gedacht hebt, anders zou je misschien eens iets zinnigs kunnen zeggen over hoe betrekkelijk 300.000km/sec is. Vreemd dat nienamd in ziet dat massa wel door de tijd beweegt en licht juist weer niet:Hoe zou het eruit zien als een massa een spoor in de tijd kon achterlaten?
Heel interessant allemaal. Licht heeft volgens jou dus ook een aantrekkingskracht. Maarre.. kun je me even vertellen waarom de zwaartekracht van b.v een blackhole er niet voor zorgt dat wij continue een versnelling ondergaan? De aantrekkingskracht van het centrum van het universum trekt ons namelijk constant naar zich toe. Hierdoor moeten wij continue aan versnelling zijn onderheven. Hier hoor ik je niets zinnigs over zeggen.quote:Op vrijdag 8 december 2006 11:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit. Volgens de algemene relativiteitstheorie oefent alles wat energie of impuls heeft, zwaartekracht uit. Dus 2 fotonen zullen elkaar gravitationeel aantrekken. Nou is dat effect nog bizar veel kleiner dan de interactie tussen 2 fotonen die voorspeld wordt door QED, dus zulke zaken mag je gerust negeren. Dat is ook een heikel punt van de theorie; als zwaartekracht wordt overgebracht door gravitonen, dan trekken die gravitonen mekaar ook aan. Ook al zijn ze massaloos, ze bezitten wel energie, en dus ondergaat de theorie een zelfinteractie. Dat uit zich in het feit dat de vergelijkingen niet lineair zijn. De Maxwellvergelijkingen zijn wel lineair, maar zoals ik zei zal dat een heel klein beetje worden gecorrigeerd door QED.
Om het nog wat kinkier te maken: een elektromagnetisch veld zal dus ook een gravitatiekracht uitoefenen op ongeladen en geladen deeltjes. Het bezit immers energie. Nou is dit wel heel wat anders dan de elektromagnetische kracht die het veld zal uitoefenen, en die laatste zal ook veel groter zijn. Maar alles wat energie heeft, draagt bij aan gravitatie. Dat hoeft niet persé rustmassa te zijn; dat is een klassiek en achterhaald idee.
of we draaien er omheenquote:Op vrijdag 8 december 2006 12:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Heel interessant allemaal. Licht heeft volgens jou dus ook een aantrekkingskracht. Maarre.. kun je me even vertellen waarom de zwaartekracht van b.v een blackhole er niet voor zorgt dat wij continue een versnelling ondergaan? De aantrekkingskracht van het centrum van het universum trekt ons namelijk constant naar zich toe. Hierdoor moeten wij continue aan versnelling zijn onderheven. Hier hoor ik je niets zinnigs over zeggen.
Grappig dat alle melkwegstelsels juist van elkaar af bewegenquote:Op vrijdag 8 december 2006 12:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Heel interessant allemaal. Licht heeft volgens jou dus ook een aantrekkingskracht. Maarre.. kun je me even vertellen waarom de zwaartekracht van b.v een blackhole er niet voor zorgt dat wij continue een versnelling ondergaan? De aantrekkingskracht van het centrum van het universum trekt ons namelijk constant naar zich toe. Hierdoor moeten wij continue aan versnelling zijn onderheven. Hier hoor ik je niets zinnigs over zeggen.
quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:29 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
[..]
Als ik hier die 0,8 vervang door 0,999 komt daar voor onze tijd een getal uit dat lager ligt dan 12,5. Of klopt deze formule alleen als je er 0,8c in stopt?
Rude reageert alleen op vragen die hij kan beantwoorden.quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:57 schreef ArendBarend het volgende:
Ga je daar nog op reageren?
Ja hoor, dat is heel eenvoudig uit te leggen.Maar als jij daar vervolgens niks mee doet,zie ik het nut er niet zo van inquote:Op vrijdag 8 december 2006 12:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat heb ik zelfs ooit een keer met pen en papier uit proberen te leggenquote:Op vrijdag 8 december 2006 16:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja hoor, dat is heel eenvoudig uit te leggen.Maar als jij daar vervolgens niks mee doet,zie ik het nut er niet zo van in![]()
Daar heb je inderdaad gelijk in. Als een reiziger vanaf een planeet hier 10 lichtjaar vandaan naar ons toe zou komen met 80%c,quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:57 schreef ArendBarend het volgende:
Ga je daar nog op reageren?
Met een 'ongeveer' kan je niet rekenen rude... Berekeningen graag!quote:Op vrijdag 8 december 2006 16:51 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daar heb je inderdaad gelijk in. Als een reiziger vanaf een planeet hier 10 lichtjaar vandaan naar ons toe zou komen met 80%c,
Hij doet er zelf 7.5 jaar over. Wij moeten 12.5 jaar op hem wachten.
Gaat hij met 99.999%c dan doet hij er 0.001jaar over. ( ! ongeveer, bij 100%c zou het 0sec moeten zijn.), wij moeten alsnog 10 jaar op hem wachten.
Hier ben je het mee eens?
quote:Op vrijdag 8 december 2006 17:12 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Met een 'ongeveer' kan je niet rekenen rude... Berekeningen graag!
Ga je btw nog reageren op mijn eerdere post hier of blijf je die zoals gebruikelijk negeren?
En als de reiziger met 99%c zou gaan kun je zelf ook op het juiste antwoord komen.quote:Stel ik vertrek vanaf de aarde met een ruimteschip naar een sterrenstelsel op 10 lichtjaar afstand van de aarde. Ik doe dit met een gemiddelde snelheid van 80% van de lichtsnelheid.
Gezien vanuit de aarde doe ik daar
t = s / v
t = 10 / 0,8 = 12,5 jaar over
Volgens de formule van tijd dilatatie
t' = t * Sqrt(1-v2)
is de verstreken tijd op het schip echter
12,5 * Sqrt(1-(0,8*0,8) = 12,5 * 0,6 = 7,5 jaar
Kortom, de persoon aan boord van het ruimteschip doet er bij 80%c slechts 7,5 jaar over om 10 lichtjaar te overbruggen. ( ging hij dan sneller dan het licht?)
Nog iests duidelijker komt dat op het volgende neer..
Een persoon die vanaf een ster hier 10 lichtjaar vandaan met 80%c naar ons toe komt vliegen doet daar zelf 7,5 jaar over terwijl wij 12,5 jaar moeten wachten.
Dat geeft (zoals gebruikelijk) niet het antwoord op mijn vraag. Ik voeg me verder toe bij de posts van dio en haus (overigens klopt je notatie niet maargoed...)quote:Op vrijdag 8 december 2006 18:38 schreef rudeonline het volgende:
[..]
[..]
En als de reiziger met 99%c zou gaan kun je zelf ook op het juiste antwoord komen.
Verder vind ik dat je een beetje aan het mierenneuken bent, telkens als ik je een antwoord geef begin jij weer ovwer iets anders zonder verder iets toe te lichten.
Als je het met bovenstaande post niet eens bent ( 10 lichtjaar, 80%c etc..) vindt ik dat helemaal goed. Maar zeg dan ook even in duidelijke beantwoording waarom dat dan niet juist is. Dan mag je daarna je andere vragen weer stellen.
Dat zie je toch echt verkeerd. De formule komt voort uit een beschrijving van de natuur. De formule beschrijft wat er gebeurt, de conclusie die de RT daar aan stelt is slechts een theorie.quote:Op vrijdag 8 december 2006 20:46 schreef DionysuZ het volgende:
je snapt dat die formule van tijdsdilatatie VOLGT uit de relativiteitstheorie ... waar haal jij em vandaan als je deze theorie afwijst?
Ga je nu echt beweren dat je het beter denkt te weten?quote:Op zondag 10 december 2006 11:41 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat zie je toch echt verkeerd. De formule komt voort uit een beschrijving van de natuur. De formule beschrijft wat er gebeurt, de conclusie die de RT daar aan stelt is slechts een theorie.
De natuur vertelt ons ook dat vanuit de persoon met die klok gezien onze klok langzamer loopt.quote:De natuur verteld ons dat een klok trager loopt als deze met 80%c naar ons toe komt.
Dat mag je geloven als je dat zo graag wil. Ga het dan echter niet als absolute waarheid preken.quote:100%c kan zowel het absolute nulpunt van tijd en ruimte zijn als dat het een maximale snelheid is. Ik kies voor het eerste en zeg dat 100%c het nulopunt is van tijd en ruimte.
Wie zegt dat jij de absolute waarheid in pacht hebt? En of de formule nu wel of niet klopt, het feit dat de tijd trager gaat blijft gewoon zo.quote:Op zondag 10 december 2006 12:25 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ga je nu echt beweren dat je het beter denkt te weten?Kom op zeg. RT vormt een model van de natuur. Dit model doet een aantal voorspellingen, waaronder de formule voor tijdsdillatie. Als je RT verwerpt verwerp je ook deze formule. Zo simpel is het.
[..]
De natuur vertelt ons ook dat vanuit de persoon met die klok gezien onze klok langzamer loopt.
[..]
Dat mag je geloven als je dat zo graag wil. Ga het dan echter niet als absolute waarheid preken.
Dat zul je mij niet zien zeggen.quote:Op zondag 10 december 2006 12:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wie zegt dat jij de absolute waarheid in pacht hebt? En of de formule nu wel of niet klopt, het feit dat de tijd trager gaat blijft gewoon zo.
Je mist zoals gebruikelijk het punt weer. Als je een theorie verrwerpt moet je alles verwerpen. Daar valt een formule die eruit volgt ook onder. Als je em dan gewoon botweg overneemt en je hypothese vergelijkt met RT komt RT als betere theorie uit de bus.quote:Als iemand met 80%c naar ons toe komt vanaf een afstand van 10 lichtjaar, dan doet hij daar 7.5 jaar over en moeten wij 12.5 jaar op hem wachten.
Welke theorie/geloof je daar ook aan koppelt. Dit is een vaststaand feit.
Punt.
quote:Op zaterdag 9 december 2006 00:48 schreef Haushofer het volgende:
Da's inderdaad wel een goeie vraag, maar ik ben ook benieuwd naar iets anders.
Rude werkt met zijn intuitie. Zijn intuitie is het belangrijkst, en de natuur gehoorzaamt zijn intuitie kennelijk.
Dan ben ik benieuwd wat Rude zijn intuitie over het volgende zegt. Wat valt sneller naar beneden: een steen van een kilo, of een steen van 2 kilo? Je kunt aannemen dat de 2 stenen dezelfde vorm hebben.
Ben benieuwd of ie op beide vragen een fatsoenlijk antwoord kan geven.
En dat antwoord heb je gekregen. Ga je nou nog reageren op de rest van de posts of blijf je die zoals gebruikelijk negeren?quote:Op zondag 10 december 2006 15:40 schreef rudeonline het volgende:
Wat een onzin. Ik vraag alleen of het klopt dat die reiziger die 10 lichtjaar in 7.5 jaar heeft afgelegd.
Ermmm het is een voorspelling die volgt uit RT... Hoe kom je op het malle idee dat dat niets met RT te maken heeft?quote:Hier moet je het wel mee eens zijn. Dit is namelijk iets wat je heel eenvoudig zou kunnen nameten. Dit heeft verder helemaal niets met de rt te maken. Of gebruiken we door Newton bedachte formules ook niet meer omdat Einstein met iets anders kwam?
Zou je het bovenstaande een beetje willen toelichten, want ik snap het niet helemaal geloof ik?quote:Op vrijdag 8 december 2006 11:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit. Volgens de algemene relativiteitstheorie oefent alles wat energie of impuls heeft, zwaartekracht uit. Dus 2 fotonen zullen elkaar gravitationeel aantrekken. Nou is dat effect nog bizar veel kleiner dan de interactie tussen 2 fotonen die voorspeld wordt door QED, dus zulke zaken mag je gerust negeren. Dat is ook een heikel punt van de theorie; als zwaartekracht wordt overgebracht door gravitonen, dan trekken die gravitonen mekaar ook aan. Ook al zijn ze massaloos, ze bezitten wel energie, en dus ondergaat de theorie een zelfinteractie. Dat uit zich in het feit dat de vergelijkingen niet lineair zijn. De Maxwellvergelijkingen zijn wel lineair, maar zoals ik zei zal dat een heel klein beetje worden gecorrigeerd door QED.
Om het nog wat kinkier te maken: een elektromagnetisch veld zal dus ook een gravitatiekracht uitoefenen op ongeladen en geladen deeltjes. Het bezit immers energie. Nou is dit wel heel wat anders dan de elektromagnetische kracht die het veld zal uitoefenen, en die laatste zal ook veel groter zijn. Maar alles wat energie heeft, draagt bij aan gravitatie. Dat hoeft niet persé rustmassa te zijn; dat is een klassiek en achterhaald idee.
Nou, kijk, je leest nog wel es dat de rustmassa van iets toeneemt als het gaat bewegen. Dat is een vrij simpele opvatting. Wat eigenlijk ( in mijn ogen dan, en niet iedereen is het geloof ik daar mee eens ) correcter is, is om te stellen dat de impuls niet meer lineair met de snelheid toeneemt. Klassiek geldt dat p=m*v, maar relativistisch geldt dat p=y(v)*m*v, met y(v) een niet lineaire functie van de snelheid v. Vaak wordt dan gezegd "dat is zoiets als dat de rustmassa m verandert in y(v)*m". Het punt is alleen, dat dit wat een onhandige uitspraak is.quote:Op zondag 10 december 2006 17:15 schreef Bananenbuiger het volgende:
[..]
Zou je het bovenstaande een beetje willen toelichten, want ik snap het niet helemaal geloof ik?
Zwaartekracht is toch immers vervorming van ruimte-tijd door massa. Een massaloos deeltje vervormt toch geen ruimte-tijd? Impuls wordt gedefinieerd als p = m . v. Een massaloos deeltje kan daarom toch geen impuls hebben? Energie heeft het natuurlijk wel, dus misschien zit de bedoeling/uitleg van je opmerking daarin, maar wellicht ook in het vetgedrukte deel in de quote. In ieder geval snap ik niet echt wat je hier bedoeld.
quote:Op zondag 10 december 2006 12:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wie zegt dat jij de absolute waarheid in pacht hebt? En of de formule nu wel of niet klopt, het feit dat de tijd trager gaat blijft gewoon zo.
Als iemand met 80%c naar ons toe komt vanaf een afstand van 10 lichtjaar, dan doet hij daar 7.5 jaar over en moeten wij 12.5 jaar op hem wachten.
Welke theorie/geloof je daar ook aan koppelt. Dit is een vaststaand feit.
Dus de benodigde impuls om nog vlugger te gaan neemt toe, omdat de zwaartekracht toeneemt als gevolg van de toenemende kinetische energie van een object? Zou je dat zo kunnen stellen?quote:Op zondag 10 december 2006 17:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, kijk, je leest nog wel es dat de rustmassa van iets toeneemt als het gaat bewegen. Dat is een vrij simpele opvatting. Wat eigenlijk ( in mijn ogen dan, en niet iedereen is het geloof ik daar mee eens ) correcter is, is om te stellen dat de impuls niet meer lineair met de snelheid toeneemt. Klassiek geldt dat p=m*v, maar relativistisch geldt dat p=y(v)*m*v, met y(v) een niet lineaire functie van de snelheid v. Vaak wordt dan gezegd "dat is zoiets als dat de rustmassa m verandert in y(v)*m". Het punt is alleen, dat dit wat een onhandige uitspraak is.
Wat denk ik handiger is, is om te stellen dat je een 4-impuls hebt, namelijk (E/c, p ). En die transformeert als een Lorentzvector. Daarin zitten die gammafactoren al. Dan kun je de massa gewoon als een waarnemersonafhankelijke grootheid nemen. Ik weet niet of je dit wat kunt volgen, maar de clue is naar mijn idee dat een waarnemersafhankelijke rustmassa de boel onnodig gecompliceerd maakt.
Verder geldt dat zwaartekracht niet alleen van rustmassa komt, maar ook van energie. Daarbij gebruik jij de klassieke uitdrukking voor de impuls, maar relativistisch geldt dat iets met een energie E een impuls E/c heeft. Dat kun je vrij makkelijk afleiden.
Nee. Dat heeft niks met zwaartekracht te maken. We hebben het hier immers over speciale relativiteit.quote:Op zondag 10 december 2006 23:25 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dus de benodigde impuls om nog vlugger te gaan neemt toe, omdat de zwaartekracht toeneemt als gevolg van de toenemende kinetische energie van een object? Zou je dat zo kunnen stellen?
Ben je weer es op de negeermodus, Rude? Verder is dit weer een gevleugelde domme uitspraak:quote:Op zaterdag 9 december 2006 00:48 schreef Haushofer het volgende:
Da's inderdaad wel een goeie vraag, maar ik ben ook benieuwd naar iets anders.
Rude werkt met zijn intuitie. Zijn intuitie is het belangrijkst, en de natuur gehoorzaamt zijn intuitie kennelijk.
Dan ben ik benieuwd wat Rude zijn intuitie over het volgende zegt. Wat valt sneller naar beneden: een steen van een kilo, of een steen van 2 kilo? Je kunt aannemen dat de 2 stenen dezelfde vorm hebben.
Ben benieuwd of ie op beide vragen een fatsoenlijk antwoord kan geven.
Dus ik neem een willekeurige theorie, pik daar 1 ding uit wat wel aardig klinkt, vervolgens promoveer ik dit tot "vaststaand feit" en stel ik dat de desbetreffende theorie niet deugt? Jij kunt ze wel mooi bedenken, moet ik zeggen. Zo hoeft er dus niks meer verklaard te worden, want alles is immers een "vaststaand feit".quote:Welke theorie/geloof je daar ook aan koppelt. Dit is een vaststaand feit.
Nog niet, maar de kans is heel groot dat die voorspelling klopt. Net zo goed als dat je mag stellen dat iemand hoog in een toren iets sneller verouderd dan iemand op zeeniveau.quote:Op zondag 10 december 2006 22:34 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Dit is een voorspelling van de RT. Of denk je dat iemand dit serieus gedaan heeft?
Maar die theorie klopt toch niet volgens jou? Erken je hem nou wel of niet?quote:Op maandag 11 december 2006 20:49 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Nog niet, maar de kans is heel groot dat die voorspelling klopt. Net zo goed als dat je mag stellen dat iemand hoog in een toren iets sneller verouderd dan iemand op zeeniveau.
Ok. Verschil met die appel is dat iedereen dat experiment kan uitvoeren om te testen of je theorie plausibel is. Probleem is alleen, dat we in dit geval het experiment niet hebben uitgevoerd, en dat het een voorspelling van de huidige theorie is. Als je de theorie verwerpt, verwerp je ook de voorspellingen die uit een theorie voortkomen. Die voorspellingen zijn zonder de achterliggende theorie namelijk niks waard.quote:Op maandag 11 december 2006 20:55 schreef rudeonline het volgende:
Ik erken dat deze voorspellingen kloppen. Ik koppel daar echter een andere theorie aan vast. Net zo goed dat ik erken dat een appel valt, ook daar kun je verschillende theorieen aan koppelen.
Hoe kom je daarbij?quote:Op maandag 11 december 2006 20:49 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Nog niet, maar de kans is heel groot dat die voorspelling klopt. Net zo goed als dat je mag stellen dat iemand hoog in een toren iets sneller verouderd dan iemand op zeeniveau.
Hoe kom je dan bij die formule!quote:Op maandag 11 december 2006 20:55 schreef rudeonline het volgende:
Ik erken dat deze voorspellingen kloppen. Ik koppel daar echter een andere theorie aan vast. Net zo goed dat ik erken dat een appel valt, ook daar kun je verschillende theorieen aan koppelen.
Zonder een theoretische achterrond hebben al die 'voorstellingen' van je geen enkelijke wetenschappelijke waarde.quote:Op maandag 11 december 2006 23:33 schreef rudeonline het volgende:
Ook zonder berekeningen kom je tot dezelfde conclusie. Helaas hebben we nog niet de mogelijkheden om te testen of de conclusie klopt. Net zo goed als dat ik kan voorspellen dat een appel van 10 meter hoogte na 1sec op de grond valt, kan ik ook stellen dat een persoon die met 100%c vanaf 10lichtjaar afstand naar ons toe komt geen enkelle seconde ouder zal worden. Je zou zoiets kunnen voorstellen als het muonen experiment. Ook voor muonen gaat de tijd trager omdat ze met bijna c door de ruimte bewegen.
Hoe volgt dat uit jou 'theorie' ?quote:@arendBarend,
Omdat klokken hoog in een toren lopen iets sneller dan klokken op zeeniveau. Je wordt zodoende ook iets sneller ouder.
Mijn theoretische achtergrond is iets anders, mijn theorie zegt dat 100%c eigenlijk het absolute nulpunt is van tijd en ruimte. ( vandaar ook de lengtecontractie en tijdsdilatatie)quote:Op maandag 11 december 2006 23:36 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Zonder een theoretische achterrond hebben al die 'voorstellingen' van je geen enkelijke wetenschappelijke waarde.
[..]
Hoe volgt dat uit jou 'theorie' ?
Dat is je stelling. Dat volgt niet uit je 'theorie'. Ik wil weten hoe je op die formule komt. Lijkt me een simpele vraag.quote:Op maandag 11 december 2006 23:44 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Mijn theoretische achtergrond is iets anders, mijn theorie zegt dat 100%c eigenlijk het absolute nulpunt is van tijd en ruimte. ( vandaar ook de lengtecontractie en tijdsdilatatie)
En dat is nou een loze uitspraak... Dat is geen waardoor.quote:Uit mijn theorie het volgende..
Hoog in een kerktoren draai je sneller om de aarde dan op zeeniveau.
Zoek het lekker zelf uit.quote:Op maandag 11 december 2006 23:47 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is je stelling. Dat volgt niet uit je 'theorie'. Ik wil weten hoe je op die formule komt. Lijkt me een simpele vraag.
[..]
En dat is nou een loze uitspraak... Dat is geen waardoor.
Je geeft het op om aan wetenschap te willen doen?quote:
Hij weet het antwoord wel rude en dat geeft hij je ookquote:Op dinsdag 12 december 2006 00:11 schreef rudeonline het volgende:
Misschien moet je eens kijken op www.fabchannel.com
Onder het archief bij lectures ( uitzicht op inzicht) kun je de heer Bais horen spreken op een lezing over "wat is tijd?" Dat was op 4-6-2006, het laatste kwartier stel ik hem een vraag.. Hij weet het antwoord gewoon niet. En jij bent net zo conservatief als hem. Wetenschappers staan helemaal niet open voor ideeen die buiten hun kader vallen. Ze zijn soms een beetje blind.
En dat beticht dan wetenschappers van tunnelvisiequote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |