kzal die MacBook ff checkenquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:06 schreef --H-I-M-- het volgende:
hoi, ik meldt me weer!
euh ik ben niet zo'n laptopkenner maar het is wel fijn als er firewire opzit en een dvd-brander. Ook een goede resolutie, groot scherm is ook wel handig, maar dan kost ie wel meer batterijen dus das wel een afweging als je locatiewerk doet!
ik denk dat de beste laptop voor muziek op zit moment de MacBook pro is.....
precies wat ik zoek, behalve dan dat ie een fortuin kostquote:Op dinsdag 28 november 2006 14:10 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
kzal die MacBook ff checken![]()
jah, das waar. met een normale pc zou het makkelijker / goedkoper zijn, maar die zijn niet draagbaarquote:Op dinsdag 28 november 2006 14:16 schreef --H-I-M-- het volgende:
ja, das altijd zo met prof. apparatuur he
lijkt me zeer interessantquote:Op dinsdag 28 november 2006 13:22 schreef --H-I-M-- het volgende:
trouwens,
ik ga binnenkort (half december) een mic en preamp shootout doen om te bepalen wat mijn nieuwe opnamechain gaat worden! Mijn dealer zal me aan paar mic's en pre's meegeven (ik weet nog niet precies wat, maar denk aan royer, se gemini, universal audio, avalon etc) welke ik dan in mijn studiootje kan uittesten. Mochten jullie geinteresseerd zijn, dan kan ik hier ook wel wat resultaten posten
nabewerking met de computer is gewoon makkelijker je hoeft niets meer over te zetten... je kan zoveel sporen opnemen als je geluidskaart toelaat... de meeste hd recorders zijn erg omslachtig kwa besturing(maar dat is personelijk)quote:Op vrijdag 1 december 2006 09:56 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
wat is er dan op tegen om een harddiskrecorder te kopen zoals de Yamaha AW1600, die heb je ook al voor een kleine 900 euro. Is dat dan niet goedkoper?
Zit alles in als het goed is.....
Ik vind persoonlijk het grootste nadeel van een kant en klare kast als een AW 1600 dat je niet handig kan uitbreiden. Ik zoek zelf in alles wat ik koop waar de meeste flexibiliteit voor de toekomst zit en hoe dat bereikbaar is.quote:Op vrijdag 1 december 2006 09:56 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
wat is er dan op tegen om een harddiskrecorder te kopen zoals de Yamaha AW1600, die heb je ook al voor een kleine 900 euro. Is dat dan niet goedkoper?
Zit alles in als het goed is.....
Ok!quote:
Wat bedoel je? Bedoel je iets als de mackie Onyx, of meer zoiets als een motu traveler waarin je een softwaremixer hebt?quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:54 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
misschien toch maar eens een goedkoop laptoppie op de kop zien te tikken.....
er is een nieuw ding uit dat mengpaneel en geluidskaart ineens is, kun je op de computer aansluiten en dan schijn je al klaar te zijn. Ik probeer de link nog te vinden, die post ik hier dan wel.
de digi002 van protools?quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:54 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
misschien toch maar eens een goedkoop laptoppie op de kop zien te tikken.....
er is een nieuw ding uit dat mengpaneel en geluidskaart ineens is, kun je op de computer aansluiten en dan schijn je al klaar te zijn. Ik probeer de link nog te vinden, die post ik hier dan wel.
maar dan krijg je toch die M-audio versie van protools zonder die bombfactory plugins... ik ga denk ik toch maar die mbox 2 binnenkort aanschaffen...quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:35 schreef --H-I-M-- het volgende:
Je kunt ook met m-audio kaarten protools kopen, dat kan ook handig zijn!
live vocal effecten is iets van TC-helicon een goede keus ( bijv. http://www.tc-helicon.com/VoiceLive )die maken hele fijne kasten. Alleen distortion zit er niet echt op, je hebt wel van die "telephone" eq presets.
Ik kan het mishebben, maar volgens mij krijg je dezelfde versie als de m-box. Ik dacht namelijk dat die bombfactory alleen bij de 002 zaten, maar dat kan natuurlijk veranderd zijn!quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:40 schreef IrfieJ het volgende:
[..]
maar dan krijg je toch die M-audio versie van protools zonder die bombfactory plugins... ik ga denk ik toch maar die mbox 2 binnenkort aanschaffen...
ziet er goed uit dat kastje thnx, ff verder checken...
Wil je zelf op gaan nemen of ga je dit in een studio doen?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 18:53 schreef Dribbel_ het volgende:
Okee, ik heb een paar vraagjes wat betreft opnemen met m'n band
Binnekort binnen een paar weken gaan we een demo opnemen, nu is me geadviseerd het gewoon allemaal in 1 keer op te nemen omdat het toch lastiger is alles goed in elkaar te krijgen als het los word gedaan en er meer "energie" in het spel zit als het tegelijk gespeeld word en je veel minder gedoe hebt met het maken tot 1 geheel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Maar als je het dus in 1 keer opneemt heb je dan wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld een solo er uit te laten en die wél later er nog in te plakken ?
2) Wat adviseren jullie, in 1 keer opnemen of alles los ?
3) Hoe gaat het precies in z'n werk, voor je versterker bijvoorbeeld word een microffon geplaatst dus je hoort practisch alleen het geluid van je gitaar dan, ik neem aan dat het achtergrond geluid dan eigenlijk te verwaarlozen is, zodat je in feite toch alle instrumenten per spoor hebt opgenomen.
En alle mics gaan naar een mengpaneel en iedereen krijgt een koptelefoon op waaruit je gelijk het geheel te horen krijgt? of zie ik dit verkeerd
4) En kunnen jullie wat vertellen over het afmixen enz hoe belangrijk dit allemaal is, hoe je het het beste kan laten doen, of het echt professioneel moet of dat je zelf ook wat kan aankloten met programma's enzzzz.
5) andere tips zijn altijd welkom
Met dr drums en vocals ben ik het langste bezig in een mix. de drums vragen juist heel veel mixtijd omdat alles heel punchy moet zijn, maar ook onderling gedefinieerd enzoquote:Op zaterdag 6 januari 2007 19:49 schreef Dribbel_ het volgende:
bedankt voor al je uitleg tot nu toe.
We gaan het wel in een studio opnemen dus niet dat we zelf aan gaan kloten enz.
Het gaat ons erom dat we een fatsoenlijke demo kunnen maken voor op de site en op te sturen om optredens te regelen, het hoeft geen topkwaliteit te zijn (liefst wel zo goed mogelijk natuurlijk)
Dat de mics an de drums natuurlijk veel omgevingsgeluid opnemen is natuurlijk wel waar, daar zal je met je amp-mics (om ze zo maar te noemen) weer minder last van hebben, maar volgens mij hoeven de drums niet echt veel afgemixt te worden (correct me if i'm wrong)
ok, let me know!quote:Andere gitarist kan via zijn oom een studio regelen, maar die is volgende week pas terug van vakantie, dus meer informatie over apparatuur heb ik dus niet.
je kunt ook zgn. "overdubs" doen, dat is dus het foute spoor eruithalen en dan opnieuw inspelen.Echter dan moet wel de originele track zonder veel overspraak zijn, anders hoor je nog zacht de andere track er doorheen.quote:Het probleem van opnemen alles appart is natuurlijk dat het veel tijd gaat kosten, maar je hebt wel gelijk dat het strakker ingespeeld kan worden en je niet steeds opneiuw hoeft te beginnen als 1 van de 4 mensen een foutje maakt. Dus als je het van die kant bekijkt weet ik zo net nog niet wat uiteindelijk meer tijd gaat kosten.
Inderdaad. ik keen geen enkele vocalist die in een nummer van 4 minuten alles precies zo doet als dat hij dat het liefst hoort. er zitten altijd wel toon en intonatiedingen in die veranderd kunnen worden. Ik ben zelfs nog wat extremer: ik neem vaak eerst alle verses op en dan pas de choruses bij zang, omdat bij hard zingen de zacht zang erna slechter kan worden (zing maar eens een m minuut heel hard en probeer dan nog maar eens net zo laag te komen bij rust dan ervoor)quote:Maar het beste is dus gewoon eerst het instrumentale regelen, en de vocals er later overheen, óók als je alles in 1 keer opneemt ??
okidoki!quote:Met die drumsamples heb ik zelf eigenlijk niet overnagedacht, het klinkt natuurlijk wel heel straks allemaal dus dat zou wel mooi zijn, en om de drums op te nemen heb je natuurlijk wel aardig wat mics nodig, en ik heb nu dus nog totaal geen idee wat er aan apparatuur in die studio aanwezig is.
Als ik nog extra dingen moet weten laat ik hier horen.
Even tussendoor, als we nog iemand zoeken om het af te mixen, hoeveel vraag jij daar ongeveer voor, dus alleen het mixen dat wij de losse sporen regelen?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 20:07 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Met dr drums en vocals ben ik het langste bezig in een mix. de drums vragen juist heel veel mixtijd omdat alles heel punchy moet zijn, maar ook onderling gedefinieerd enzo
[..]
ok, let me know!
[..]
je kunt ook zgn. "overdubs" doen, dat is dus het foute spoor eruithalen en dan opnieuw inspelen.Echter dan moet wel de originele track zonder veel overspraak zijn, anders hoor je nog zacht de andere track er doorheen.
[..]
Inderdaad. ik keen geen enkele vocalist die in een nummer van 4 minuten alles precies zo doet als dat hij dat het liefst hoort. er zitten altijd wel toon en intonatiedingen in die veranderd kunnen worden. Ik ben zelfs nog wat extremer: ik neem vaak eerst alle verses op en dan pas de choruses bij zang, omdat bij hard zingen de zacht zang erna slechter kan worden (zing maar eens een m minuut heel hard en probeer dan nog maar eens net zo laag te komen bij rust dan ervoor)
[..]
okidoki!
dat hangt helemaal van het project af, hoeveel tracks (een demo om naar een kroeg te sturen heeft 3 of 4 tracks, want naar meer luistert een kroegbaas toch niet) en hoeveel er ge-edit moet worden. Ook hangt het er vanaf of de gitaren hier nog ge-re-amped moeten worden of dta ze al goed klinken. Ik spreek liever een vast tarief af dan per uur, want dan weet de klant ook waar hij aan toe is. je kunt me hierover wel mailen op rogervandeberg en dan gmail. Zoals je weet ben ik geen pro, maar kan ik wel leuke dingen. Ook moet ik het materiaal zelf leuk vinden om te mixen (dus een beetje lekkere productie zijn) omdat ik meer werk heb dan ik aankan. Ik ben dus in de gelukkige gelegenheid om zelf mijn werk te kiezen en omdat het voor hobby is hoeft het ook niet veel te kosten, op dit moment zit ik zo op 50 per track(=+-8u mixen), maar dat tarief is wel stijgende.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 20:13 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Even tussendoor, als we nog iemand zoeken om het af te mixen, hoeveel vraag jij daar ongeveer voor, dus alleen het mixen dat wij de losse sporen regelen?
Snap dat dit natuurlijk per uur gaat ongeveer, maar weet ook niet hoelang je met een nummer bezig bent
Re-ampen houdt in dat je tijdens het opnameproces de gitaar behalve door de versterker ook via een DI-box (direct input) in de pc wordt gezet, ofwel het droge signaal zonder distortion e.d. het voordeel hiervan is dat je later dat signaal weer door een amp kan sturen en dan dus niet meteen tijdens de opname vastzit aan die ene toon die je opneemt. Stel je neemt op door een kleine combo, maar je wilt een giga-4x12 sounds of visa versa, dan kun je dit later dus nog veranderen.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 20:52 schreef Dribbel_ het volgende:
Nee klopt we willen 2 of 3 nummer voor de demo om op te sturen, en dat dus minimaal opnemen, en ligt eraan hoeveel tijd we hebben hoeveel we er meer doen.
Wat houdt dat re-ampen precies in?
Heb je toevallig dingen die je zelf hebt gemixt/opgenomomen die je kan laten horen ?
Okee, dat maakt een hoop duidelijkquote:Op zondag 7 januari 2007 10:42 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Re-ampen houdt in dat je tijdens het opnameproces de gitaar behalve door de versterker ook via een DI-box (direct input) in de pc wordt gezet, ofwel het droge signaal zonder distortion e.d. het voordeel hiervan is dat je later dat signaal weer door een amp kan sturen en dan dus niet meteen tijdens de opname vastzit aan die ene toon die je opneemt. Stel je neemt op door een kleine combo, maar je wilt een giga-4x12 sounds of visa versa, dan kun je dit later dus nog veranderen.
Wat betreft de opname: heb je al ideen voor productie of een producer? dat is ook wel belangrijk. Die kan namelijk met allerlei creatieve ideen het opgenomen nummer nog mooier maken. (voorstellen om meer partijen op te nemen en deze te verdelen over het stereobeeld e.d.). Alleen een nummer opnemen met drums, 1 gitaartrack 1 bastrack en een zanglijn kan (afhankelijk van de performance) wel een beetje mager zijn. denk hier iig over na.
Ik heb wel tracks die je vantevoren kan horen. Ik heb over 2 weken ook een punkrockband die bij me komt opnemen. Als ik die afgemixt heb, zal ik wel een linkje dumpen hier, dan kun je kijken of het je bevalt. Ik heb de laatste tijd vooral pop-rock gemixt en datgeeft dan toch wel een ander idee.
Ja dat scheelt inderdaad een hoopquote:
ja dat klopt!quote:Op zondag 7 januari 2007 13:59 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja dat scheelt inderdaad een hoop
ja dat weet ik dat er vaak extra word ingespeeld
heeft het ook nut om bijvoorbeeld een riff 2x in te spelen en dan gewoon de slag partij (hetzelfde riff dan) dat dat dan ook dikker klinkt?
Hoeft niet. er zijn vast wel mensen in je buurt (of de geluidsman zelf) die goede tips kan geven over de productie. Je kunt ook een creatief bandlid bombarderen tot 'producer' dat gebeurt ook vaak!quote:Die studio die we hebben is in ieder geval een geluidsman aanwezig die alles voro de rest regelt maar om er ook nog een extra producer erbij te halen dan word het ook wel een dure grap
jep ik snap het van jouw kant ook ik zal kijken wat we doenquote:Op maandag 8 januari 2007 16:56 schreef --H-I-M-- het volgende:
Daar ben ik nog niet echt over uit.... Ik ben namelijk wel redelijk precies en ik moet er mn naam wel onder durven te zetten.
Misschien dat je anders het beste na het opnemen een dvd'tje naar me kan opsturen met alle losse tracks (voor preciese formaat enzo kun je me mailen) en dat ik dan ff kijk/luister of dat uberhaupt gaat lukken. Kost je een dvd'tje en een postzegel ,maar dan weet je het!
Sorry voor de late reply (dispuutsweekend gehad).quote:Op donderdag 11 januari 2007 23:22 schreef Dribbel_ het volgende:
Hoelang zou jij er voor nodig hebben om een demo af te mixen ongeveer denk je ? Laten we zeggen 2 a 3 nummers
Heb je die programma's "geleend"? deze versies hebben nl allerlei codes nodig om dongles e.d. te omzeilen en die codes die vreten cpu-power en harddiskspeed!quote:Op zondag 14 januari 2007 03:40 schreef guitarist.nl het volgende:
Hoi.
Guitarrig en amplitube werken hier niet goed, te hoge latency, terwijl guitarfx3 wel werkt.![]()
En welk audiobewerking programma werkt met een standaard geluidskaart? Ik heb nu adobe audition 1.5
Ik heb een Realtek HD kaartje
Ik vraag het ook wel even in het Mac-topic.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 10:28 schreef --H-I-M-- het volgende:
ik heb echt geen idee.....
Ik zou als ik jou was met een computersysteem met een interface gaan, of je moet echt mobiel willen gaan. Je hebt al voor iets van 500 euro een heel leuke uitbreiding op je pc (of laptop wil je mobiel gaa), software+hardware waar je imo meer kanten mee op kan en die ook uitbreidbaar is. 158 mb kaart is zowieso heel weinig, ik zou er niet van scrikken als je 512 of hoger nodig hebt voor een paar liedjes.quote:Op maandag 19 februari 2007 17:04 schreef sound-storm het volgende:
Zeg, als ik met mijn bandje een opname wil maken in meerdere sporen, wat is dan goed om mee te beginnen?
Ook zou ik graag wat willen doen met zelf muziek maken, in de zin van mijn eigen gitaar en bas partijen inspelen en dan met een drumcomputer de drums toevoegen.
Dat lijkt me wel wat, aangezien hij de mogelijkheden heeft die ik graag zou willen. Wat houdt simultaan in ?
Met een interface bedoel ik een prof. geluidskaart! of een externe zoals die toneport.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:26 schreef sound-storm het volgende:
Hm,, ik ben niet echt bekend op dit gebied, maar wat houdt een interface in ?
Betse Sebas, wat is je budget als ik vragen mag? misschien dat we dan een goede oplossing op maat kunnen verzorgen!quote:Op vrijdag 23 februari 2007 16:58 schreef ssebass het volgende:
Hmm goede info ik had mijn vraag dus ook beter hier kunnen stellen en geen nieuw topic moeten openen. Als ik bij deze zo vrij mag zijn om daarnaar te refereren:
Apparatuur om vocalen op te nemen
dit kun je vinden op deze site:quote:Op vrijdag 23 februari 2007 17:47 schreef sound-storm het volgende:
Maar heeft die tonepoort wel meerdere sporen dan?
Hoe werkt het eigenlijk ,dat ding?
ik snap er niet echt veel van![]()
Ik wil zo min mogelijk uitgeven, want het is niet iets wat ik heel veel zal gebruiken. Tussen de drie a vierhonderd max. Dat is inclusief al die andere dingen die erbij komen kijken (kabel, standaard plopkapje e.d.). Ik wil gewoon vocalen op kunnen nemen en een akoestische gitaar eens in de zoveel tijd. Vandaar dat die AKG perception 200 en de Tapco blend 6 wel een redelijke keus lijken te zijn.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:20 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Betse Sebas, wat is je budget als ik vragen mag? misschien dat we dan een goede oplossing op maat kunnen verzorgen!
Bedankt voor je reactie. Ja ik gebruik hem maar voor een kanaal. Opnemen doe ik overigens al ik mis alleen de vocalen nog. Gitaar en dergelijke sluit ik via mijn effectenprocessor (Boss GT-8) direct aan op mijn geluidskaart met naar mijn idee een verbazend goed resultaat, na een beetje tweaken met de boss. Drums een Roland TD-6 en electrische piano e.d.quote:Op maandag 26 februari 2007 20:39 schreef --H-I-M-- het volgende:
als je echt maar 1 tegelijkertijd wil doen en later niet wil uitbreiden, heb je aan een line 6 ux1 (150 euro) en een rode nt-1 (175 euro), een standaard (25 euro) plopkap (25 euro) en een microfoonkabel (16 euro) = totaal 390 euro een hele goede keuze waarmee je vocals, electrisch gitaar, acoestisch gitaar en bas mee kan opnemen en nog met effecten enzo kan bewerken.
Ook een goede mic is de Audio Technica 2020, deze is 109 euro, maar kwalitatief iets onder de rode, maar das (deels) persoonlijk natuurlijk.
Als je echt 'on the cheap' wilt doen kun je ook een Samson C 01 U microfoon kopen (79 euro) end ie sluit je via usb meteen aan op je pc, dus dat scheelt een interface. Wel moet je dan nog wat software en softwareeffecten kopen om op te kunnen nemen. Ik ben zelf alleen niet zo te spreken over de studiowaardigheid van die resultaten.
de rode is idd imo een stuk beter dan de perception, maar dat is ook deels smaak natuurlijk. ik vind de rode meer de geluiden opnemen zoals de 'in het echt' klinken, maar je kunt ze missch beide uitproberen! de c1000 vind ik zelf niet fijn.quote:Op maandag 26 februari 2007 21:33 schreef ssebass het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ja ik gebruik hem maar voor een kanaal. Opnemen doe ik overigens al ik mis alleen de vocalen nog. Gitaar en dergelijke sluit ik via mijn effectenprocessor (Boss GT-8) direct aan op mijn geluidskaart met naar mijn idee een verbazend goed resultaat, na een beetje tweaken met de boss. Drums een Roland TD-6 en electrische piano e.d.
Wat vind jij van die AKG want die gast in die zaak was daar helemaal weg van. Die rode heb ik ook zien staan en heb ik nog over zitten twijfelen en is wel een optie. Rode heeft natuurlijk wel een goede naam.
Over die Samson heb ik ook gehoord maar dat is niet echt bedoeld voor dit soort dingen maar meer voor bloggen oid. Ik heb vroeger wel eens een AKG c1000 gebruikt en dat was ook wel lekker transparant alleen miste ik toch iets in de "breedte". Maar jij verkiest die rode boven de akg perception?
Over line 6 dingen ben ik eerlijk gezegd qua gitaarzaken niet zo onder de indruk. Redelijk persoonlijk want ik heb er wel veel goede verhalen over gehoord. Maar jij verkiest zoiets boven een mixer als mike pre-amp?
Ja ik vroeg me ook al af of een mixer wel de beste oplossing was. Ik zag ook nog de Tascam US 122 L dat lijkt mij ook wel een leuk dingetje. Maar ik denk idd dat ik voor een audiointerface ga ipv een mixer. Ik zou hem toch alleen maar gebruiken voor de mike preamp.quote:
Die e-mu 0202 heb ik gezien maar die heeft geen fantoom voeding dus daar kan ik niet zoveel mee. Ik denk toch dat het de combinatie Rode nt1-a met de tascam 122L wordt. Moest nog besteld worden maar over een paar dagen kan ik het testen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 14:16 schreef --H-I-M-- het volgende:
idd, daarom!
Oude geluidskaart (on-board) heb ik via apparaatbeheer uitgezet. De andere externe geluidskaart heb ik helemaal verwijderd. Bij instellingen kan ik alleen de latency veranderen. Dit werkt wanneer hij "vastloopt". De drivers zijn de nieuwste van de site en firmware ook geupdate dus dat is het niet. Op de USB 2 poort werkt die helemaal niet kan geen audio afspelen dan. De stereotoren staat direct aangesloten op de output van de tascam.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 00:05 schreef --H-I-M-- het volgende:
klinkt al nice!
Dat klikken/poppen kan liggen aan een interference van je oude kaart met je nieuwe. zorg dat je nieuwe kaart als master staat in de instellingen en dat ook de bitrate en dergelijke goed staan voor afspelen. je kunt de goede instellingen vaak in de manual vinden. Je drivers moeten ook goed geinstaleerd zijn en ik denk ook dat je geluidskaart een usb2 leuker vindt dan usb 1 ivm de datasnelheid. Denk er ook aan dat bij afspelen je boxen aan je nieuwe kaart vastzitten, dat werkt namelijk het fijnste wanr dan kan je de andere kaart uit je 'circuit' halen.
Ik denk dat je "direct monitoring" moet aanzetten. Dat is namelijk standaard aan in guitar rig (als ik het goed heb....) en kan uitstaan in cubase. Gebruik je trouwens een dit-box, of plug je je gitaar direct in?quote:Op vrijdag 2 maart 2007 12:11 schreef imported_sphinx het volgende:
[afbeelding]
Oi, ik probeer al sinds gisteren wat op te nemen met boven afgebeelde Creative xi-fi dinges, maar het lukt niet.
er komt geen geluid doorheen als je gewoon in windows zit, alleen als je GuitarRig opstart komt er geluid uit. maar dat moet niet want we wilen zonder guitarrig opnemen. Cubase werkt ook niet mee. de software die bij de xi-fi hoort geeft gewoon input en output aan, alleen het geluid komt er niet uit.
liefs, een radeloos sphinxje
Dan durf ik het zo 1,2,3 niet te zeggen......Ik zou toch eens in je opneemprogramma kijken naar de instellingen en dan daar de boel op 44.1 khz en 16 bit zetten, dat is meestal de standaard............quote:Op vrijdag 2 maart 2007 16:04 schreef ssebass het volgende:
[..]
Oude geluidskaart (on-board) heb ik via apparaatbeheer uitgezet. De andere externe geluidskaart heb ik helemaal verwijderd. Bij instellingen kan ik alleen de latency veranderen. Dit werkt wanneer hij "vastloopt". De drivers zijn de nieuwste van de site en firmware ook geupdate dus dat is het niet. Op de USB 2 poort werkt die helemaal niet kan geen audio afspelen dan. De stereotoren staat direct aangesloten op de output van de tascam.
Mooie post!! Speel zelf een klein beetje gitaar, maar dit soort dingen zijn altijd handig om te weten!!quote:Op woensdag 7 februari 2007 11:05 schreef --H-I-M-- het volgende: <knip>
...nu alleen nog voor een tas dus hij gaat volgende maand in de bestelling!quote:Op donderdag 29 maart 2007 16:56 schreef -lucas- het volgende:
Ben bijna zover dat ik een recorder uit deze serie kan kopen:
http://www.sounddevices.com/products/7.htm
Denk dat het de 722 wordt. Alleen nog even sparen voor de btw ;-)
ik vind van wel!quote:Op woensdag 18 april 2007 15:56 schreef -lucas- het volgende:
[..]
...nu alleen nog voor een tas dus hij gaat volgende maand in de bestelling!
...is dat eigenlijk wel studio apparatuur..?
Daar ga ik 'm dan ook alleen voor gebruikenquote:Op woensdag 18 april 2007 17:34 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
alhoewel er steeds minder met recorders wordt gewerkt blijven het handige dingen voor bijvoorbeeld locatieopnames
toch ff een kleine opmerking hoor want wat je hier noemt als standaart is leuk voor in een cafe of jongeren centrum, maar als je het een beetje leuk wil houden zit je al snel op wat meer kanalen.quote:Op zondag 7 januari 2007 13:33 schreef --H-I-M-- het volgende:
Kijk,
stel je hebt een mengpaneel met 24 kanalen:
normaal als een band live speelt zou dit er zo uit zien:
kan.1: Kickmic
2: snare
3 hi-hat
4 tom1
5tom2
6tom3
7overhead voor bekkens links
8overhead voor bekkens rechts
9basgitaar DI
10 gitaar links
11gitaar rechts
12zanger
13bassist die meezingt
14-24 ongebruikt
...overweegt inmiddels om de 744t te kopen... 2 sporen extra en tijdcode op lokatie...quote:Op maandag 23 april 2007 14:31 schreef -lucas- het volgende:
[..]
Daar ga ik 'm dan ook alleen voor gebruiken
Maar euhm, de tracks op m'n computer zetten gebeurt dan weer wel in de studio dus dan klopt het weer
Ligt aan budget, maar voor de huiskamer zou ik toch voor HiFi spul gaan. En zeker niet voor Studio Monitoren. Gewoon weg dat HiFi wat meer geboost is, en tevens 'goedkoper' (ja ik weet dat er ook dure HiFi spullen zijn)quote:Op vrijdag 18 mei 2007 09:51 schreef -lucas- het volgende:
Beetje offtopic, maar dit topic heeft toch een schopje nodig:
ik heb eigenlijk alleen wat verstand van actieve monitor speakers, maar eigenlijk zoek ik een huiskamer 5.1 setje die mijn kl*te logitech z-nogwat kan vervangen... iemand die mij iets kan aanraden wat 'mooi klinkt' in tegenstelling tot 'eerlijk'? Mag ook passief in combinatie met versterker.
Ow en de 744t is veeet
Dat hangt heel erg af van welke protools je neemt...........welke had je in gedachten?quote:Op maandag 28 mei 2007 12:51 schreef guitarist.nl het volgende:
Wat zijn eigenlijk de minimale hardware eisen voor protools?
De goedkoopstequote:Op maandag 28 mei 2007 16:18 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Dat hangt heel erg af van welke protools je neemt...........welke had je in gedachten?
Nou het werkt al met de audiophile 2496 dachtik, en die kost iets van 90 euro...... probleem is wel dat je dan ook 350 euro ofzo voor de software moet betalen. De digi m-box kan wel wat meer dan de 2496 en daar zit de software al inbegrepen in de prijs. Ik ben dus meer voorstander van de mbox2 qua gebruik en kwaliteit.(niet dat de 2496 slecht is, de mbox2 is gewoon wat beter.)quote:Op maandag 28 mei 2007 22:10 schreef guitarist.nl het volgende:
PC is geen probleem
Maar werkt het alleen met de m-audio hardware? of heb je ook goedkope alternatieven?
O ?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:59 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
.. probleem is wel dat je dan ook 350 euro ofzo voor de software moet betalen. ..
downloaden en dan met een fop-dongle de boel runnen trekt je pc nooit als je veel sporen gebruikt. Kijk voor 4-5 sporen lukt het wel, maar de boel gaat daarna met plugins enzo wel een beetje onstabiel worden. Ik heb voordat ik cubase sx kocht ook van een download versie gebruik gemaakt en tijdens een sessie alle files verloren. Ben meteen naar de winkel gerend!quote:
idd. zeker voor studio's die niet in het topsegment zitten en dus ook niet van platenlabels of artiesten PTHD moeten gebruiken is Steinberg of Logic gewoon stukken handiger!quote:Op woensdag 30 mei 2007 13:20 schreef -lucas- het volgende:
Dat hele PT hardware/software gedoe is nou precies de reden dat ik Nuendo 3 heb gekocht... dan mag ik zelf bepalen wanneer ik nieuwe hardware/software aanschaf ipv dat het je opgedrongen wordt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ken studio producers die in de top behoren en werken met Steinberg Nuendoquote:Op woensdag 30 mei 2007 17:59 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
idd. zeker voor studio's die niet in het topsegment zitten en dus ook niet van platenlabels of artiesten PTHD moeten gebruiken is Steinberg of Logic gewoon stukken handiger!
quote:Op woensdag 30 mei 2007 18:17 schreef --H-I-M-- het volgende:
trouwens voor de studiomensen:
Valt iemand wat op in de clip dit nieuwsbericht? (en nee ik doel niet op het feit dat het geplaybacked is en er geen pop-filter voor de mic staat)Welk nieuwsbericht..?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.overnieuw. uitprinten. nachecken.
Hij zei dan ook "-zeker- voor studios..." niet "-alleen- voor studios"quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:43 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Ik ken studio producers die in de top behoren en werken met Steinberg Nuendo
Het verschil is vooral dat PT alleen in combinatie met speciale hardware werkt (wel iets versoepeld, maar in wezen nog steeds, op PTfree na maar die werkte, uit m'n hoofd, alleen onder W98 en was heel beperkt).quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:42 schreef NiekL het volgende:
Wat een producer mij verteld heeft is dat Nuendo/Cubase en ProTools weinig verschil hebben. Het is dezelfde kwaliteit maar alleen heeft ProTools het geluk dat het een soort van standaard is geworden in de studio wereld.
idd. ik prefereer ook steinberg boven protools, maar protools heeft wel echt fijne editingmogelijkheden. Aan de andere kant is het ook wel fijn om een standaard te hebben, maarja om echt te produeceren enzo vind ik steinberg/logic fijner.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:44 schreef -lucas- het volgende:
[..]
Het verschil is vooral dat PT alleen in combinatie met speciale hardware werkt (wel iets versoepeld, maar in wezen nog steeds, op PTfree na maar die werkte, uit m'n hoofd, alleen onder W98 en was heel beperkt).
PT heeft een aantal (hele) mooie plugins, en DSP was een voordeel maar met de UAD en de Powercore is dat ook redelijk 'gelijkgetrokken'
ik ken wel de Vienna symphonic library, die vind ik ook heel indrukwekkend. helaas wel tientallen gigabytes..quote:Op woensdag 13 juni 2007 20:41 schreef -lucas- het volgende:
Een collega van me kwam hier mee aan: http://www.wallanderinstruments.com/
Erg impressive en mijns inziens de toekomst van virtuele orkestratie...
Dat zijn samplesquote:Op woensdag 13 juni 2007 23:31 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
ik ken wel de Vienna symphonic library, die vind ik ook heel indrukwekkend. helaas wel tientallen gigabytes..
http://www.vsl.co.at/en-us/65/71/214.vsl
Ik heb East West Symphonic Orchestra Gold ooit gekocht - ook heel okee, is makkelijk om snel een 'Hollywood achtige sound' mee te maken.quote:Op donderdag 14 juni 2007 23:12 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:
Van East West heb je ook gehele orkesten e.d.
werk sinds kort met East West Symphonic Choirs
http://www.eastwestsamples.com
Symphonic Orchestra is inderdaad heel tof, maar je hebt wel echt dat Hollywood geluid, prima voor als je wat snellere duistere dingen wilt doen ofzo, maar voor klassieke stukken ofzo moet je het echt niet hebben.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 09:16 schreef -lucas- het volgende:
[..]
Ik heb East West Symphonic Orchestra Gold ooit gekocht - ook heel okee, is makkelijk om snel een 'Hollywood achtige sound' mee te maken.
Maar met samples blijf je toch erg vastzitten aan wat de samples kunnen, hoe ze toevallig zijn opgenomen, met wat voor articulaties. Dan vind ik het voorbeeld wat ik eerder noemde, vooral als je een breathcontroller gebruikt, toch veel beter/mooier/handiger.
Toegegeven, met koren is dat wat lastig
vinylgeluid werkt wel ok met een grungelizer, dat was volgens mij een gratis plugin voor cubase sx1....quote:Op donderdag 2 augustus 2007 02:23 schreef CoiLive het volgende:
Oke, heeft iemand een idee hoe ik het geluid van het nummer Home (K's Choice) kan namaken. Dan bedoel ik dus dat oudere vinyl geluid. Echt heerlijk is het.
Verder zat ik net even een uurtje wat te klooien en dacht: Goh, laat ik eens even snel een nummer van Tom Waits coveren. Dus bij dezeLekker raw. Niet op alle foutjes letten, want het was even een snelle ingeving.
En dan naar Chocolate Jesus
Ow ja, weet iemand nog een goede gratis orgel plugin? Ik wil een beetje gaan experimenteren. Het gaat gekke zooi worden
Meeste hebben nog wel 1 of 2 PCI sloten, geen probleem dus met je 2496!quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:34 schreef Svyatagor het volgende:
Heeft iemand enig idee of nieuwe moederborden tegenwoordig ook nog PCI ondersteunen? Ik wil mijn PC upgraden (dwz, een nieuwe kopen) maar ik vind het zonde als ik mijn geluidskaart (Audiophile 2496) niet meer kan gebruiken..
Maar misschien moet ik dit in DIG vragen..
Ok, thanksquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 01:08 schreef Obscurus het volgende:
[..]
Meeste hebben nog wel 1 of 2 PCI sloten, geen probleem dus met je 2496!
Ik zou een multi-band (3 of 4 band ofzo) compressor zoeken, en dan gewoon de tracks gaan compressen, en dan netjes afmixen. Heeft voor mij tot nu toe de beste resultaten gebracht. master-plugin's vond ik over het algemeen te duidelijk effect of erg onduidelijk effect en te weinig opties om alles netjes te krijgen, maarja ik ben ook een noobquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 23:50 schreef NASDAQbastardo het volgende:
He mennen, ik heb een VST mastering tooltje voor Cubase bemachtigd, alleen vraag ik me af hoe ik die het beste kan gebruiken. Je hebt verschillende presets, zeg maar van 4-bands drumgedoe tot 'cd mix'. Om mijn "mixen" (:')) wat luider etc. te maken gebruik ik altijd een vintage warmer, die jaag ik dan gewoon over een rauwe 24 bit wav van m'n liedje heen.
Zoals ik het nu zou doen: drums, gitaren 1 (distortion), gitaren2 (clean), bas - in aparte wavs en dan aan de slag. Wel een beetje subtiel houden, meeste van die presets zijn namelijk erg extreem. Nog tips/commentaar/info? Mijn dank is groot
Als de presets extreem zijn is dat vaak een reden om ze niet te gebruiken! probeer vooral eerste je mix met single-band compressie te behandelen voordat je met eq op de mixbus en multiband mastering op de mixbus aan de slag gaat. Wat jij nu doet is "stemmastering" waarbij je dus apart stems (stukken) mastert van je nummer en ze dan nog samenvoegt. dit wordt momenteel heel veel met rap enzo gedaan, maar voor rock wordt het nog niet zoveel gebruikt. Het is een hele goede manier om gecontroleerd je files te masteren maar het nadeel is wel dat je meer dynamiek kan verliezen als bij mixbusmastering.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 23:50 schreef NASDAQbastardo het volgende:
He mennen, ik heb een VST mastering tooltje voor Cubase bemachtigd, alleen vraag ik me af hoe ik die het beste kan gebruiken. Je hebt verschillende presets, zeg maar van 4-bands drumgedoe tot 'cd mix'. Om mijn "mixen" (:')) wat luider etc. te maken gebruik ik altijd een vintage warmer, die jaag ik dan gewoon over een rauwe 24 bit wav van m'n liedje heen.
Zoals ik het nu zou doen: drums, gitaren 1 (distortion), gitaren2 (clean), bas - in aparte wavs en dan aan de slag. Wel een beetje subtiel houden, meeste van die presets zijn namelijk erg extreem. Nog tips/commentaar/info? Mijn dank is groot
Zie mijn lange post op de 1e of tweede pagina van dit topic over gitaren opnemen, die is wel redelijk compleet denkik zo.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 00:25 schreef Dribbel_ het volgende:
Hoe nemen jullie eignelijk de gitaren op??
Heb laatste dagen wat zitten experimenten en het werkt eigenlijk best goed nog als je de gain een stuk terugdraait en dan gewoon meerdere sporen over elkaar, lijkt het alsof de gain weer op normaal niveau zit maar het klinkt wel lekker duidelijk en niet krasserig
Okee oud truukje maar ik dacht dat het onzin was
Wie heeft er nog meer handige tips![]()
Nu bezig met 2 nummers voor bandje volgende week gaan we in de oefenruimte zang opnemen en tot geheel brengen. Over de eerste ben ik eigenlijk wel goed tevreden de 2e mist volgens mij nog wat
(op de guitarpro bas na dan die moet nog ingespeeld worden)
4th attempt
Closer
Ok dan, bedankt!quote:Op woensdag 15 augustus 2007 10:08 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Als de presets extreem zijn is dat vaak een reden om ze niet te gebruiken! probeer vooral eerste je mix met single-band compressie te behandelen voordat je met eq op de mixbus en multiband mastering op de mixbus aan de slag gaat. Wat jij nu doet is "stemmastering" waarbij je dus apart stems (stukken) mastert van je nummer en ze dan nog samenvoegt. dit wordt momenteel heel veel met rap enzo gedaan, maar voor rock wordt het nog niet zoveel gebruikt. Het is een hele goede manier om gecontroleerd je files te masteren maar het nadeel is wel dat je meer dynamiek kan verliezen als bij mixbusmastering.
Thanks, anytime.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 18:19 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Heerlijk programma inderdaad! In het begin vond ik het wat intimiderend, maar met die handleiding is het al veel duidelijker.
Afijn, ik heb er een beetje mee gekloot op een onzinstukje wat ik vorige week heb opgenomen.
Voor: http://www.divshare.com/download/1610882-516
Na: http://www.divshare.com/download/1610895-09a
(alleen gebruik gemaakt van Ozone en de PSP vintage warmer, dus niks anders gepanned ofzo)
En dan nu een lijst met dingen die ik geleerd heb.
- Een ontzettend slechte mix wordt uiteindelijk niet iets goeds
- Geen gitaren meer in het midden zetten
- Gitaar fatsoenlijk EQen voordat ik ga opnemen............................
- Drums fatsoenlijk EQen, en zorgen dat de toms daadwerkelijk hoorbaar zijn
- Meer gebruik van subtiele reverb maken
- Snare en kick voortaan mbv Battery oid als midi laten triggeren en niet als 'wav', want ik heb nu totaal geen controle over de dynamiek (de snelle snare stukjes klinken bizar slecht)
En tot slot, Drumkit from hell Superior downloaden want ik word gek van de beperkingen van Ezdrummer
Btw HIM, je hebt meesterlijke posts in deze reeks. Erg leerzaam!
Nou, ik vind zelf de MD3 van TC-electronic heel dichtbij komen met ook goede subtiele presets. Het is alleen het prijskaartje waar ik dan wel weer akelig van word (zeker als je moet bedenken dat je ook nog een powercore of een sys6000 nodig hebt om em te kunnen draaien)quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:15 schreef NiekL het volgende:
Ik vind het sowieso zelden een goed idee om presets te gebruiken bij mastering plugins.
Aangezien je de mastering moet aanpassen aan het nummer. En het programmatje kan nooit weten hoe jouw muziek klinkt. Het is wel leerzaam om, als je nieuw bent met een bepaalde plugin, een preset te openen en kijken wat alles doet en zo. Maar ik raad het niet echt aan om het bij een serieuze mastering toe te passen.
Want als er een wondertool zou bestaan zou iedereen die toch gebruiken?
www.soundsonline.comquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 18:58 schreef spinor het volgende:
Kan iemand me nog een goede sample cd met orientaalse instrumenten (oosterse fluiten enzo) aanraden? Ik vind het niet erg om er één te moeten kopen maar het probleem is dat 99% van alle sample cd's volkomen waardeloos zijn, dus ik wil wel vantevoren weten of het wat is.
Ik gebruik altijd de preset ' perfect, crisp master'quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:15 schreef NiekL het volgende:
Ik vind het sowieso zelden een goed idee om presets te gebruiken bij mastering plugins.
Als je het wat breder zoekt, zou ik je Quantum Leap Ra aanraden (http://www.soundsonline.com/Quantum-Leap-RA-pr-EW-163.html), maar da's nie alleen Oostersquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 18:58 schreef spinor het volgende:
Kan iemand me nog een goede sample cd met orientaalse instrumenten (oosterse fluiten enzo) aanraden? Ik vind het niet erg om er één te moeten kopen maar het probleem is dat 99% van alle sample cd's volkomen waardeloos zijn, dus ik wil wel vantevoren weten of het wat is.
Die beschrijving ziet er smakelijk uit! Wel een beetje prijzig, maar wellicht is ie wat goedkoper bij Torrent.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 07:49 schreef -lucas- het volgende:
[..]
Als je het wat breder zoekt, zou ik je Quantum Leap Ra aanraden (http://www.soundsonline.com/Quantum-Leap-RA-pr-EW-163.html), maar da's nie alleen Oosters
Ja.. maar dát is veel werk als je multitrack gemiddeld 40 sporen heeftquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 04:34 schreef --H-I-M-- het volgende:
ja, je moet dan gewoon de tracknaam veranderen. als je takes wilt doen, moet je die functie aanzetten, amar ik weet nou niet 123 hoe je dat ook alweer doet
Das waar, maar ik vind het juist belangrijk dat je bij grote projecten juist secuur te werk gaat anders zie je door de bomen het bos niet meer. Je kunt sneller de tracks namen geven door op de tab toets te drukken als je in een veld staat, dan gaat de cursor vanzelf naar de track eronder en kun je die benamen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 03:46 schreef NiekL het volgende:
[..]
Ja.. maar dát is veel werk als je multitrack gemiddeld 40 sporen heeft
Je kunt inderdaad wel met lanes en een loop steeds takes blijven opnemen achter elkaar. Dat is wel heel fijn, maar toch houdt ie volgensmij gewoon het <tracknaam>_<take nummer> format aan..
Nouja... Ik zal er maar mee moeten leren leven zeker
Eerste reactie: Monitor speakers zijn erg belangrijk, daar moet je niet teveel op bezuinigen... bla bla blaquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:43 schreef imported_sphinx het volgende:
Ok, ik ben dus op m'n zolderkamer een studio'tje aan het bouwen. Ben al een aardige tijd bezig met telkens dingetjes opnemen enzo, maar dat wil ik nu wat serieuzer gaan doen![]()
Ik zoek dus monitors nu, en ik zit te twijfelen tussen Behringer MS20 of MS40
of de Samson Resolv 40a
heeft iemand hier ervaring met die monitors? En maakt het uit of je nou 10 of 20 watt speakers hebt, in een vrij kleine ruimte? Ohja en budget speelt natuurlijk ook een rol, Als ik de Behringer MS20 koop, scheelt me dat weer 30 euromaar daarvoor koop ik wel weer een zooi kabels die ik ook nodig heb.
dus, help me![]()
Dat heb ik allemaal alquote:
Ja dat zijn dus dure he.. Die 130 die die Samsons kosten vind ik eigenlijk wel weer genoeg ffquote:Op zaterdag 1 september 2007 19:39 schreef CoiLive het volgende:
In dat geval zou ik niet besparen op de monitoren. Koop een setje mooie KRK's. En de hoeveelheid watt zeggen niet zoveel he.
hoezo vreet het resources?quote:Op zondag 2 september 2007 19:59 schreef CoiLive het volgende:
Gebruik je gekraakte software? Daar zijn vaak rare problemen mee en het vreet ook veel resources. En je gebruikt een creative geluidskaart voor het opnemen van muziek?
Dat is het waarschijnlijk. Mijn VSTs vallen na een tijdje idlen ook om de haverklap uit, kwestie van opslaan en opniwue startenquote:Op zondag 2 september 2007 19:59 schreef CoiLive het volgende:
Gebruik je gekraakte software? Daar zijn vaak rare problemen mee en het vreet ook veel resources.
Maar het is anders, het geluid van m'n hele pc stopt!quote:Op zondag 2 september 2007 20:10 schreef NASDAQbastardo het volgende:
[..]
Dat is het waarschijnlijk. Mijn VSTs vallen na een tijdje idlen ook om de haverklap uit, kwestie van opslaan en opniwue starten
ik had dat ook met een gekraakte Ableton live, dus ik denk echt dat het aan de kraak ligt, want ik heb een prima geluidskaart (audiophile 2496).quote:Op zondag 2 september 2007 20:15 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
Maar het is anders, het geluid van m'n hele pc stopt!
en volgens mij doet ie het ook bij andere dingen dan cubase, amplitube enzo ook.
raar ..quote:Op zondag 2 september 2007 22:49 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
ik had dat ook met een gekraakte Ableton live, dus ik denk echt dat het aan de kraak ligt, want ik heb een prima geluidskaart (audiophile 2496).
Hm, probleem lijkt te zijn dat ik Asio4All als drivers heb geselecteerd. Maar als ik de drivers van m'n geluidskaart instel is mn latency ineens 52ms, en dat moet ik niet hebben natuurlijk. is dat te fixen op een of andere manier?quote:Op maandag 17 september 2007 20:14 schreef --H-I-M-- het volgende:
dan moet je ook meerdere inputs op je audiokaart tot je beschikking hebben. Deze inputs met de F4 knop activeren en dan selecteren per track die je gebruikt.
Creative Audigy 2 ZS E400 dinges.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:14 schreef --H-I-M-- het volgende:
asio4all is het beste om te gebruiken in cubase. wat voor geluidskaart heb je, want ik denk dat daar het probleem ligt....
die creative heeft ook maar 1 (stereo) ingang, dus dan houdt meerdere sporen tegelijk opnemen nu al op. Je mnoet namelijk voor ieder spoor die je in zo'n proces tegelijk opneemt een aparte ingang hebben. Als je bijvoorbeeld op de achterkant van deze geluidskaart kijkt, zie je dat deze 8 inputs heeft en dus ook 8 partijen tegelijk kan opnemen in een pc zodat ze ook allemaal op andere sporen in cubase terechtkomen:quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:00 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
Creative Audigy 2 ZS E400 dinges.
er zit dus zo'n programmaatje bij waarin je dus maar 1 input voor opname kan selecteren.
maar op mijn school kunnen ze wel opnemen via een mixer op een pc met cubase.
hoe zit dat dan weer?
das inderdaad een heel fijn ding!quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:47 schreef Stupide het volgende:
Even een tvp'tje. Ik ben op zoek naar een goed masterkeyboard met knoppen én schuiven. En het moet ook nog eens minstens vier octaven hebben. Inmiddels ben ik er achter dat ik mijn budget van ¤ 300,- iets moet ophogen.![]()
Een Novation Remote SL lijkt me wel mooi. Die voelde ook lekker robuust aan.
helaas is mijn studio een kilometertje of 100 verwijderd van maastricht...................... dus kan alleen in het weekend rommelen!quote:Op dinsdag 18 september 2007 23:24 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:
--H-I-M-- Ik zag dat je in Maastricht woont, is daar ook je studio? Misschien wel wat om eens een kijkje te nemen en dat jij eens een kijkje komt nemen in Kerkrade
Ik heb echt wel meerdere inputs hoorquote:
quote:Op woensdag 19 september 2007 16:47 schreef CasB het volgende:
Koop dan een fatsoenlijke geluidskaart...
105 euro heb je een M-audio Fast Track idd.. die ik sowieso al wel een tijdje op het oog had.. maarja dit werkt momenteel ook wel, en het is niet zo dat ik het gelijk nodig heb om meerdere tracks tegelijk op te nemen.quote:Op woensdag 19 september 2007 18:12 schreef --H-I-M-- het volgende:
maar je moet dus ook niet daar selecteren wat je opnamespoor is, dat doe je dus in cubase. Ik zie trouwens op jouw plaatje dat je wel 2 microfooninputs hebt en een line input, dus die zou je ook in cubase moeten kunnen zien (via F4). Kanttekening: creative is wel echt geen kaart om opnamen mee te kunnen maken in een sequencer. Voor pak'em beet 90 euro heb je een kaart die dat wel kan!
4 ofzo?quote:Op donderdag 20 september 2007 08:45 schreef CasB het volgende:
Ligt eraan hoeveel sporen je van de mixer tegelijk wil opnemen...
Je vraag is wel heel onduidelijk en je bent er zelf blijkbaar ook nog niet zo zeker vanquote:
ik ben ook niet van plan er gelijk een te kopen, ik vraag me alleen af wat voor geluidskaart daar veel voor wordt gebruikt, er moet een populair type zijn ofzo, toch?quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:03 schreef -lucas- het volgende:
[..]
Je vraag is wel heel onduidelijk en je bent er zelf blijkbaar ook nog niet zo zeker vanWellicht verstandig om je eerst even in te lezen voordat je tot een aanschaf overgaat
download hem LEGAAL gratis : http://www.download.com/Pro-Tools-Free/3000-2182_4-3296394.htmlquote:Op zondag 2 september 2007 19:59 schreef CoiLive het volgende:
Gebruik je gekraakte software? Daar zijn vaak rare problemen mee en het vreet ook veel resources. En je gebruikt een creative geluidskaart voor het opnemen van muziek?
waarom? en het is voor mac.quote:Op maandag 24 september 2007 00:14 schreef Landgraaf het volgende:
[..]
download hem LEGAAL gratis : http://www.download.com/Pro-Tools-Free/3000-2182_4-3296394.html
1 goede tip:quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:53 schreef v1234 het volgende:
Wat houd firewire eigenlijk in, en wat wordt bedoeld met een audio interface? ik zou graag in de toekomst op een goede manier iets willen opnemen op mijn laptop. nu neem ik vaak dingen op met een oude pc waar een line in opzit.. maar dat is ook niet alles. Ik zou graag zelf demotjes willen maken, maar ook wel wat op locatie.. maar dan natuurlijk wel meerdere sporen. Maar als ik demo's wil opnemen van mijn band zit ik al snel op 16 sporen.... hoe neem je dat op? en hoe verwerk je dat? ik zou me graag beetje in die kant van de geluidstechniek willen verdiepen.. ik heb zelf een 16 kanaals mackie mengtafel waar ik wel live dingen mee doe, maar nog nooit echt goede opnames.
Klopt helemaal. Het zal sowieso beter klinken dan de line-uitgang van je amp. Voor gitaar gebruik ik zelf altijd de ingebouwde mic-preamps van mijn mixertje (een kleine Behringer). Dat gaat ook prima, en die kun je ook nog eens voor andere dingen gebruiken. :-)quote:Op dinsdag 6 november 2007 01:01 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Leuke usb interface, met schijnbaar een latency 2-7 ms. Aangezien dit via USB gaat en er aparte drivers bij horen neem ik aan dat ik hier wél ruisloos mee kan spelen. Klopt die train of thought een beetje, of mis ik iets?
Nou, iig moet je een dynamische microfoon, zoals de sm58 dus. Je zou naar andere mics kunnen kijken welke het best bij je stem past, maar dat lijkt me wat overdreven in jullie gevalquote:Op zondag 11 november 2007 12:56 schreef Dribbel_ het volgende:
Misschien niet helemaal het goede topic maar jullie weten er waarschijnlijk wel wat vanaf.
We zijn opzoek naar een microfoon voor de leadvocals om te gebruiken in de oefenruimte en ook voor optredens. Maar ik heb hier tótaal geen verstand van hoe of wat.
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/1207.html
zoiets kreeg ik al aangeraden maar wat voor dingen zijn geschikt dus ?
Ja precies dat het er perfect bij past hoeft nietquote:Op zondag 11 november 2007 13:19 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
Nou, iig moet je een dynamische microfoon, zoals de sm58 dus. Je zou naar andere mics kunnen kijken welke het best bij je stem past, maar dat lijkt me wat overdreven in jullie geval![]()
goedkopere SM58 kloons:
http://www.thomann.de/gb/behringer_xm8500.htm
http://www.thomann.de/gb/the_tbone_mb85_beta.htm
allebei prima mics, voor een fractie van de prijs![]()
![]()
ja als het budget het probleem niet is, kun je idd het best die SM58 halen.quote:Op zondag 11 november 2007 13:21 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja precies dat het er perfect bij past hoeft nietmar dynamisch idd. We willen wel iets fatsoenlijks kopen dus liever niet zo'n behringer van 20 euro dan.
nice!quote:Op donderdag 15 november 2007 23:32 schreef Ethereal het volgende:
Laatst mijn studiootje eens verbouwd..
Dan ga ik daar voor kijken, ik ben wel met wat demo's bezig, maar voorlopig is het vooral hobbyquote:Op vrijdag 16 november 2007 12:16 schreef Ethereal het volgende:
Eraser: Ga voor de JP-8080! Mijn absoluut favoriete synth.. Warme kamerbrede pads, snijdende leads, en supermakkelijk te bedienen! Heb hem geruild voor mijn Virus B en geen seconde spijt gehad
Release je ook dingen?
Heb zelf 2 platen uitgebracht bij Bionic Recordings (onder de naam Archetype) en ben alweer een poosje bezig met de opvolger!
Zal binnenkort ook eens foto's maken van onze opname-studio! Pas net gebouwd en aangesloten enzo, maar begint er best 'echt' uit te zien.. Hier doe ik de opnames voor mijn band, NE1! Jij toevallig foto's van je rock-hokje? Altijd benieuwd! (Of staan ze wellicht op pagina's hiervoor? FOK is momenteel zo traag hier dat terugbladeren voor mij een behoorlijke opgave is.. In dat geval check ik ze later!)quote:Op vrijdag 16 november 2007 13:21 schreef --H-I-M-- het volgende:
leuk om te zien dat deze studio's vooral gebaseerd zijn op electronische muziek. Je ziet dan pas hoeveel die verschillen met mijn rock-hokje!
Jammer dat de fabrikanten dit inzicht niet hebben, op elke mixer die je kunt kopen zitten pre-amps.. nooit dat ik ooit maar één microfoon aan zal sluiten.,.quote:Op vrijdag 16 november 2007 13:21 schreef --H-I-M-- het volgende:
leuk om te zien dat deze studio's vooral gebaseerd zijn op electronische muziek. Je ziet dan pas hoeveel die verschillen met mijn rock-hokje!
Klinkt goed!!! dat ne1!quote:Op zaterdag 17 november 2007 13:30 schreef Ethereal het volgende:
[..]
Zal binnenkort ook eens foto's maken van onze opname-studio! Pas net gebouwd en aangesloten enzo, maar begint er best 'echt' uit te zien.. Hier doe ik de opnames voor mijn band, NE1! Jij toevallig foto's van je rock-hokje? Altijd benieuwd! (Of staan ze wellicht op pagina's hiervoor? FOK is momenteel zo traag hier dat terugbladeren voor mij een behoorlijke opgave is.. In dat geval check ik ze later!)
Nice hoor, wat zit er in't rack? ik zie een Focusrite bovenin en daaronder wat FX?quote:Op zaterdag 17 november 2007 19:21 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Klinkt goed!!! dat ne1!
hier wat foto's van mij rock-hokje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
een shure sm-57 en een royer 121quote:Op zondag 18 november 2007 14:45 schreef imported_sphinx het volgende:
wat voor mic hangt er voor die vetta?
klopt, de bovenste is een focusrite penta compressor die ik gebruik voor de (parallelle) drumbus. De crunch-setting geeft echt zo'n overstuurde compressie zodat de boel lekker agressief klinkt. ook voor synths enzo is t een heel gaaf ding!quote:Op zondag 18 november 2007 17:31 schreef Eraser127 het volgende:
[..]
Nice hoor, wat zit er in't rack? ik zie een Focusrite bovenin en daaronder wat FX?
Dat kastje (Ikea Corras) is ideal, past mooi 19" materiaal tussen. Ook issie diep genoeg, aan de achterkant heb ik bovenin nog een 19" stekkerdoos en beneden tegen de rechterkant nog een gwone stekkerdoos.quote:Op maandag 19 november 2007 02:50 schreef guitarist.nl het volgende:
[..]
Zo'n Ikea kastje gebruik ik als 19" server rackje!
Euh, Cubase en Logic zijn sequencers. Adobe Audition is een wave-editor en guitarist.nl wil denk niet in de Cubase/Logic prijsklasse voor een wave-editor zitten.quote:Op donderdag 22 november 2007 13:34 schreef imported_sphinx het volgende:
Cubase, Logic, Sonar en Live zijn de meest gebruikte en meest bekende programma's daarvoor, maar die kosten wel wat.
Audacity en Krystal Audio Engine zijn gratis en zijn ook heel degelijk.![]()
maar hij gebruikt et volgens mij wel om te sequencenquote:Op donderdag 22 november 2007 13:58 schreef Eraser127 het volgende:
[..]
Euh, Cubase en Logic zijn sequencers. Adobe Audition is een wave-editor en guitarist.nl wil denk niet in de Cubase/Logic prijsklasse voor een wave-editor zitten.
Ik denk dat ze nogal gehyped worden omdat ze er wel tof uitzien, maar ik heb ze nog nooit gehoord ofzo. En waarom moeten nearfield monitors zoveel Watt hebben altijd?quote:Op maandag 19 november 2007 02:29 schreef Robzilla het volgende:
[quote]Op zondag 18 november 2007 23:48 schreef Omkron het volgende:
Hoop hardware heeft iedereen nog in dit digitale tijdperk.
[/quote
En terecht!
Ik zie hier al twee mensen met KRK monitoren, hoe bevallen ze? Welke hebben jullie?
Ik heb de nieuwste SoundBlaster Live drivers en de KX project drivers geprobeerd, maar in het ASIO configuratiescherm kan ik de buffergrootte gewoon niet lager dan 512 samples zetten.quote:Op woensdag 12 december 2007 12:04 schreef Stupide het volgende:
Meestal hebben latencyproblemen te maken met drivers. Zorg dat je de meest recente versie van de driver voor je geluidskaart hebt.
Ah dat is mooi, voor 100 euro kan het geen kwaad om het even te proberen. Dat een latency van 12ms niet hoorbaar is ben ik niet met je eens. Het was voor mij onmogelijk om een stukje te spelen met 11ms latency.quote:Op woensdag 12 december 2007 12:17 schreef CasB het volgende:
Het zal wel aan je geluidskaart liggen, je kan beter voor 100 euro een M-audio 2496 kopen, dan heb je bijna geen latency.
-edit- en latency van 12 ms is amper hoorbaar, 2 ms is dus zeker niet hoorbaar.
Volgens mij niet in NL, ik heb er ook een tijdje naar gezocht. Alternatief is het Joemeek spul. Voor vocalen heb je daar ook een érg goede preamp voor.quote:Op maandag 28 januari 2008 20:20 schreef koningdavid het volgende:
Ik zit er hard over na te denken de FMR RNP preamp te kopen. Weet iemand of die ook ergens in NL te krijgen is? Kom hem helemaal nergens tegen.
Ziet er wel nice uit!quote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:57 schreef Omkron het volgende:
Ben recentelijk in een andere woning gegaan.. zo staat het er nu bij op dit moment. Waarschijnlijk gaat alles naar een kleine kamer die ik nog over heb, en maak ik van de huiskamer een huiskamer.. alhoewel ik dit ook wel chill vind. lekker op de bank terugluisteren.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 9 februari 2008 12:30 schreef CoiLive het volgende:
Bah! Behringer! Dat is zulk kut spul! Moet je nooit kopen! Gadverdamme! Dat je daarop gaat mixen!
Wat is die tafel met die faders voorop de foto?quote:Op zaterdag 9 februari 2008 00:45 schreef LOLBOY het volgende:
Heb jij niet best veel last van reflectie (echo) van je geluid?Je kan voor weinig geld van die matjes kopen en ophangen om die vervelende galm voor een groot deel tegen te gaan.
Ik had er ook wat last van en na 20 euro aan noppenschuim opgehangen te hebben merk ik er niks meer van
En je hoeft niet eens je hele muur vol te hangen, ik heb het zo en dat is al heel effectief: (sorry voor de patsfoto maar ik heb geen duidelijkere
)
[ afbeelding ]
Gewoon bij de doe-het-zelf te krijgen
Tascam US-2400.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 21:29 schreef Robzilla het volgende:
[..]
Wat is die tafel met die faders voorop de foto?
Tof, de PCI-versie of de USB? Ik heb de USB, en ben er ook erg blij mee.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:22 schreef guitarist.nl het volgende:
Gisteren M-Audio Audiophile 2496 gekocht. En overgestapt naar Adobe Audition 3.0!
Probeer de VST eens van Native Instruments Guitar Rig / Amp.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:40 schreef Z het volgende:
Is er een programma/vst/effect wat gitaar geluid omzet in bas (gitaar) geluid? Te gebruiken in Cubase.
Garagebandquote:Op vrijdag 22 februari 2008 12:11 schreef guitarist.nl het volgende:
De PCI! Ik had een tijdje een G3 te leen. Maar heb net een nieuwe pc gekocht. Maar werkt echt lekker. Gewoon effectjes op alle tracks en dan tijdens het spelen dingen veranderen!
Waar neem jij mee op?
Waarom nu ook niet Cubase dan? Garage band is toch helemaal niet zo uitgebreid?quote:Op vrijdag 22 februari 2008 12:38 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Garageband
Of met Logic, als ik wat serieuzer bezig ben. Ik ben een tijdje geleden overgestapt op de Mac. Op de PC gebruikte ik voornamelijk Cubase.
Mwah, ik ben nog nergens een goede Mac-versie van Cubase tegengekomen, en Logic is echt een native Mac-programma, vandaar. Maar ik vind de beperkingen van Garageband juist wel fijn, gebruik het echt als kladblok, zeg maar.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 13:40 schreef guitarist.nl het volgende:
[..]
Waarom nu ook niet Cubase dan? Garage band is toch helemaal niet zo uitgebreid?
Mja, CPU 1 slaat 100% uit. De andere blijft rustig.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 23:05 schreef Z het volgende:
Hoe kleiner de buffer, hoe lager de latency. Maar ik heb het idee dat je meer een geheugenbprobleem hebt. Of een processorprobleem. Kan je dat checken?
Nu denk ik dat Cubase tracks ook wel kan 'Freezen' (zo heet dat in Ableton Live iig). Dan renderd die volgens mij de effecten zodat hij niet gaat stotteren. En als je dan nog weer eens wat wilt veranderen dan unfreeze je ze gewoon even en daarna freeze je ze weerquote:Op zaterdag 23 februari 2008 23:32 schreef guitarist.nl het volgende:
Hmmz, opgelost. Op een van de tracks had ik Noise Reduction gegooit omdat d'r wat achtergrond geluid was. Die moest teveel berekenen. Nu doet hij het wel snel.![]()
Voormiddag mic en reflectiefilter aangekomen. Beetje uitpluizen hoe dat ding vastgeschroefd moest, mic monteren etc en ik ben nu al uren aan het experimenteren met die dingenquote:Op maandag 10 maart 2008 21:59 schreef --H-I-M-- het volgende:
heel vet!ik ben benieuwd naar je reflexion filter! wel vertellen he
Vet hoor!! Ik ben echt heel benieuwd naar de volgende configuratie: stel je voor je hebt een gitaaramp en dan doe je een cardioid mic richting de amp en een figure of 8 evenwijdig aan de amp (een zgn MS-configuratie) de Reflexionfilter dan achter de cardioid. Maarja puur voor de uitprobeer is het natuurlijk wel een prijzige unit. Daar komt bij dat mijn kamer al professioneel acoestisch getuned is (de vorige bewoner van de kamer had dit al laten doen!) maar het is iig wel een vet idee!quote:Op vrijdag 14 maart 2008 15:55 schreef LOLBOY het volgende:
[..]
Voormiddag mic en reflectiefilter aangekomen. Beetje uitpluizen hoe dat ding vastgeschroefd moest, mic monteren etc en ik ben nu al uren aan het experimenteren met die dingenMoet zeggen dat het vanaf de eerste poging (mic dicht tegen het screen met de zijkanten vrij sterk naar binnen geklapt om de mic te omringen) al echt heel erg goed klonk, en hoe meer je dingen gaat verstellen en vergelijken, hoe meer je de invloed op het geluid doorkrijgt.
Enkele dingen die het vermelden wel waard zijn:Die filter (niet de plop filter ) maakt echt wel het verschil. De kamer is echt drastisch verminderd qua hoorbaarheid in de opnamen
Hoe dichter je mic bij de filter, hoe "droger" het gaat klinken, zelfde voor de omringing van de zijpanelen
Als je een redelijk stille kamer (pc) hebt en je wil wat aan je room reflections doen -> absoluut kopen
Ik heb een heleboel ervaring met het L6 spul, behalve met de gearbox, dus ik kan je daar helaas niet mee helpen...quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:46 schreef TheMicia het volgende:
Hé FOKkers,
Waar jullie nu zijn met deze topic, en of er een bepaald volgorde in zit weet ik ook niet, maar ik heb een beetje hulp nodig. Ik heb namelijk de interace Line 6 TonePort UX2, en hierbij heb ik ook een microfoontje. Nou ga ik deze wel omruilen één dezer dagen, maar ik ben er nou niet helemaal achter hoe ik GearBox goed kan instellen, zodat wát ik opneem er gewoon goed uitkomt als ik het opneem. Ik ben dus op zoek naar mensen die mij wat tips kunnen geven; mensen die bijv. zelf de interface ook hebben, waarmee ik dus doel op de instellingen van GearBox en de interface zelf. Ik heb nu trouwens de microfoon 'Shure SM58'.
Ik ben trouwens van plan deze week de 'SE 1000A' te kopen, of anders de Studio Projects B1 Mic.
Kan iemand hier ook even een beetje zijn/haar mening over geven? Zou ik waarderen..
Kan iemand me dus sowieso even assisteren met de instellingen van de TonePort?
Ik wil trouwens gewoon zang/vocals opnemen.
BVD.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |