Dat hangt heel erg af van welke protools je neemt...........welke had je in gedachten?quote:Op maandag 28 mei 2007 12:51 schreef guitarist.nl het volgende:
Wat zijn eigenlijk de minimale hardware eisen voor protools?
De goedkoopstequote:Op maandag 28 mei 2007 16:18 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Dat hangt heel erg af van welke protools je neemt...........welke had je in gedachten?
Nou het werkt al met de audiophile 2496 dachtik, en die kost iets van 90 euro...... probleem is wel dat je dan ook 350 euro ofzo voor de software moet betalen. De digi m-box kan wel wat meer dan de 2496 en daar zit de software al inbegrepen in de prijs. Ik ben dus meer voorstander van de mbox2 qua gebruik en kwaliteit.(niet dat de 2496 slecht is, de mbox2 is gewoon wat beter.)quote:Op maandag 28 mei 2007 22:10 schreef guitarist.nl het volgende:
PC is geen probleem
Maar werkt het alleen met de m-audio hardware? of heb je ook goedkope alternatieven?
O ?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:59 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
.. probleem is wel dat je dan ook 350 euro ofzo voor de software moet betalen. ..
downloaden en dan met een fop-dongle de boel runnen trekt je pc nooit als je veel sporen gebruikt. Kijk voor 4-5 sporen lukt het wel, maar de boel gaat daarna met plugins enzo wel een beetje onstabiel worden. Ik heb voordat ik cubase sx kocht ook van een download versie gebruik gemaakt en tijdens een sessie alle files verloren. Ben meteen naar de winkel gerend!quote:
idd. zeker voor studio's die niet in het topsegment zitten en dus ook niet van platenlabels of artiesten PTHD moeten gebruiken is Steinberg of Logic gewoon stukken handiger!quote:Op woensdag 30 mei 2007 13:20 schreef -lucas- het volgende:
Dat hele PT hardware/software gedoe is nou precies de reden dat ik Nuendo 3 heb gekocht... dan mag ik zelf bepalen wanneer ik nieuwe hardware/software aanschaf ipv dat het je opgedrongen wordt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ken studio producers die in de top behoren en werken met Steinberg Nuendoquote:Op woensdag 30 mei 2007 17:59 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
idd. zeker voor studio's die niet in het topsegment zitten en dus ook niet van platenlabels of artiesten PTHD moeten gebruiken is Steinberg of Logic gewoon stukken handiger!
quote:Op woensdag 30 mei 2007 18:17 schreef --H-I-M-- het volgende:
trouwens voor de studiomensen:
Valt iemand wat op in de clip dit nieuwsbericht? (en nee ik doel niet op het feit dat het geplaybacked is en er geen pop-filter voor de mic staat)Welk nieuwsbericht..?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.overnieuw. uitprinten. nachecken.
Hij zei dan ook "-zeker- voor studios..." niet "-alleen- voor studios"quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:43 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Ik ken studio producers die in de top behoren en werken met Steinberg Nuendo
Het verschil is vooral dat PT alleen in combinatie met speciale hardware werkt (wel iets versoepeld, maar in wezen nog steeds, op PTfree na maar die werkte, uit m'n hoofd, alleen onder W98 en was heel beperkt).quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:42 schreef NiekL het volgende:
Wat een producer mij verteld heeft is dat Nuendo/Cubase en ProTools weinig verschil hebben. Het is dezelfde kwaliteit maar alleen heeft ProTools het geluk dat het een soort van standaard is geworden in de studio wereld.
idd. ik prefereer ook steinberg boven protools, maar protools heeft wel echt fijne editingmogelijkheden. Aan de andere kant is het ook wel fijn om een standaard te hebben, maarja om echt te produeceren enzo vind ik steinberg/logic fijner.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:44 schreef -lucas- het volgende:
[..]
Het verschil is vooral dat PT alleen in combinatie met speciale hardware werkt (wel iets versoepeld, maar in wezen nog steeds, op PTfree na maar die werkte, uit m'n hoofd, alleen onder W98 en was heel beperkt).
PT heeft een aantal (hele) mooie plugins, en DSP was een voordeel maar met de UAD en de Powercore is dat ook redelijk 'gelijkgetrokken'
ik ken wel de Vienna symphonic library, die vind ik ook heel indrukwekkend. helaas wel tientallen gigabytes..quote:Op woensdag 13 juni 2007 20:41 schreef -lucas- het volgende:
Een collega van me kwam hier mee aan: http://www.wallanderinstruments.com/
Erg impressive en mijns inziens de toekomst van virtuele orkestratie...
Dat zijn samplesquote:Op woensdag 13 juni 2007 23:31 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
ik ken wel de Vienna symphonic library, die vind ik ook heel indrukwekkend. helaas wel tientallen gigabytes..
http://www.vsl.co.at/en-us/65/71/214.vsl
Ik heb East West Symphonic Orchestra Gold ooit gekocht - ook heel okee, is makkelijk om snel een 'Hollywood achtige sound' mee te maken.quote:Op donderdag 14 juni 2007 23:12 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:
Van East West heb je ook gehele orkesten e.d.
werk sinds kort met East West Symphonic Choirs
http://www.eastwestsamples.com
Symphonic Orchestra is inderdaad heel tof, maar je hebt wel echt dat Hollywood geluid, prima voor als je wat snellere duistere dingen wilt doen ofzo, maar voor klassieke stukken ofzo moet je het echt niet hebben.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 09:16 schreef -lucas- het volgende:
[..]
Ik heb East West Symphonic Orchestra Gold ooit gekocht - ook heel okee, is makkelijk om snel een 'Hollywood achtige sound' mee te maken.
Maar met samples blijf je toch erg vastzitten aan wat de samples kunnen, hoe ze toevallig zijn opgenomen, met wat voor articulaties. Dan vind ik het voorbeeld wat ik eerder noemde, vooral als je een breathcontroller gebruikt, toch veel beter/mooier/handiger.
Toegegeven, met koren is dat wat lastig
vinylgeluid werkt wel ok met een grungelizer, dat was volgens mij een gratis plugin voor cubase sx1....quote:Op donderdag 2 augustus 2007 02:23 schreef CoiLive het volgende:
Oke, heeft iemand een idee hoe ik het geluid van het nummer Home (K's Choice) kan namaken. Dan bedoel ik dus dat oudere vinyl geluid. Echt heerlijk is het.
Verder zat ik net even een uurtje wat te klooien en dacht: Goh, laat ik eens even snel een nummer van Tom Waits coveren. Dus bij dezeLekker raw. Niet op alle foutjes letten, want het was even een snelle ingeving.
En dan naar Chocolate Jesus
Ow ja, weet iemand nog een goede gratis orgel plugin? Ik wil een beetje gaan experimenteren. Het gaat gekke zooi worden
Meeste hebben nog wel 1 of 2 PCI sloten, geen probleem dus met je 2496!quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:34 schreef Svyatagor het volgende:
Heeft iemand enig idee of nieuwe moederborden tegenwoordig ook nog PCI ondersteunen? Ik wil mijn PC upgraden (dwz, een nieuwe kopen) maar ik vind het zonde als ik mijn geluidskaart (Audiophile 2496) niet meer kan gebruiken..
Maar misschien moet ik dit in DIG vragen..
Ok, thanksquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 01:08 schreef Obscurus het volgende:
[..]
Meeste hebben nog wel 1 of 2 PCI sloten, geen probleem dus met je 2496!
Ik zou een multi-band (3 of 4 band ofzo) compressor zoeken, en dan gewoon de tracks gaan compressen, en dan netjes afmixen. Heeft voor mij tot nu toe de beste resultaten gebracht. master-plugin's vond ik over het algemeen te duidelijk effect of erg onduidelijk effect en te weinig opties om alles netjes te krijgen, maarja ik ben ook een noobquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 23:50 schreef NASDAQbastardo het volgende:
He mennen, ik heb een VST mastering tooltje voor Cubase bemachtigd, alleen vraag ik me af hoe ik die het beste kan gebruiken. Je hebt verschillende presets, zeg maar van 4-bands drumgedoe tot 'cd mix'. Om mijn "mixen" (:')) wat luider etc. te maken gebruik ik altijd een vintage warmer, die jaag ik dan gewoon over een rauwe 24 bit wav van m'n liedje heen.
Zoals ik het nu zou doen: drums, gitaren 1 (distortion), gitaren2 (clean), bas - in aparte wavs en dan aan de slag. Wel een beetje subtiel houden, meeste van die presets zijn namelijk erg extreem. Nog tips/commentaar/info? Mijn dank is groot
Als de presets extreem zijn is dat vaak een reden om ze niet te gebruiken! probeer vooral eerste je mix met single-band compressie te behandelen voordat je met eq op de mixbus en multiband mastering op de mixbus aan de slag gaat. Wat jij nu doet is "stemmastering" waarbij je dus apart stems (stukken) mastert van je nummer en ze dan nog samenvoegt. dit wordt momenteel heel veel met rap enzo gedaan, maar voor rock wordt het nog niet zoveel gebruikt. Het is een hele goede manier om gecontroleerd je files te masteren maar het nadeel is wel dat je meer dynamiek kan verliezen als bij mixbusmastering.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 23:50 schreef NASDAQbastardo het volgende:
He mennen, ik heb een VST mastering tooltje voor Cubase bemachtigd, alleen vraag ik me af hoe ik die het beste kan gebruiken. Je hebt verschillende presets, zeg maar van 4-bands drumgedoe tot 'cd mix'. Om mijn "mixen" (:')) wat luider etc. te maken gebruik ik altijd een vintage warmer, die jaag ik dan gewoon over een rauwe 24 bit wav van m'n liedje heen.
Zoals ik het nu zou doen: drums, gitaren 1 (distortion), gitaren2 (clean), bas - in aparte wavs en dan aan de slag. Wel een beetje subtiel houden, meeste van die presets zijn namelijk erg extreem. Nog tips/commentaar/info? Mijn dank is groot
Zie mijn lange post op de 1e of tweede pagina van dit topic over gitaren opnemen, die is wel redelijk compleet denkik zo.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 00:25 schreef Dribbel_ het volgende:
Hoe nemen jullie eignelijk de gitaren op??
Heb laatste dagen wat zitten experimenten en het werkt eigenlijk best goed nog als je de gain een stuk terugdraait en dan gewoon meerdere sporen over elkaar, lijkt het alsof de gain weer op normaal niveau zit maar het klinkt wel lekker duidelijk en niet krasserig
Okee oud truukje maar ik dacht dat het onzin was
Wie heeft er nog meer handige tips![]()
Nu bezig met 2 nummers voor bandje volgende week gaan we in de oefenruimte zang opnemen en tot geheel brengen. Over de eerste ben ik eigenlijk wel goed tevreden de 2e mist volgens mij nog wat
(op de guitarpro bas na dan die moet nog ingespeeld worden)
4th attempt
Closer
Ok dan, bedankt!quote:Op woensdag 15 augustus 2007 10:08 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Als de presets extreem zijn is dat vaak een reden om ze niet te gebruiken! probeer vooral eerste je mix met single-band compressie te behandelen voordat je met eq op de mixbus en multiband mastering op de mixbus aan de slag gaat. Wat jij nu doet is "stemmastering" waarbij je dus apart stems (stukken) mastert van je nummer en ze dan nog samenvoegt. dit wordt momenteel heel veel met rap enzo gedaan, maar voor rock wordt het nog niet zoveel gebruikt. Het is een hele goede manier om gecontroleerd je files te masteren maar het nadeel is wel dat je meer dynamiek kan verliezen als bij mixbusmastering.
Thanks, anytime.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 18:19 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Heerlijk programma inderdaad! In het begin vond ik het wat intimiderend, maar met die handleiding is het al veel duidelijker.
Afijn, ik heb er een beetje mee gekloot op een onzinstukje wat ik vorige week heb opgenomen.
Voor: http://www.divshare.com/download/1610882-516
Na: http://www.divshare.com/download/1610895-09a
(alleen gebruik gemaakt van Ozone en de PSP vintage warmer, dus niks anders gepanned ofzo)
En dan nu een lijst met dingen die ik geleerd heb.
- Een ontzettend slechte mix wordt uiteindelijk niet iets goeds
- Geen gitaren meer in het midden zetten
- Gitaar fatsoenlijk EQen voordat ik ga opnemen............................
- Drums fatsoenlijk EQen, en zorgen dat de toms daadwerkelijk hoorbaar zijn
- Meer gebruik van subtiele reverb maken
- Snare en kick voortaan mbv Battery oid als midi laten triggeren en niet als 'wav', want ik heb nu totaal geen controle over de dynamiek (de snelle snare stukjes klinken bizar slecht)
En tot slot, Drumkit from hell Superior downloaden want ik word gek van de beperkingen van Ezdrummer
Btw HIM, je hebt meesterlijke posts in deze reeks. Erg leerzaam!
Nou, ik vind zelf de MD3 van TC-electronic heel dichtbij komen met ook goede subtiele presets. Het is alleen het prijskaartje waar ik dan wel weer akelig van word (zeker als je moet bedenken dat je ook nog een powercore of een sys6000 nodig hebt om em te kunnen draaien)quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:15 schreef NiekL het volgende:
Ik vind het sowieso zelden een goed idee om presets te gebruiken bij mastering plugins.
Aangezien je de mastering moet aanpassen aan het nummer. En het programmatje kan nooit weten hoe jouw muziek klinkt. Het is wel leerzaam om, als je nieuw bent met een bepaalde plugin, een preset te openen en kijken wat alles doet en zo. Maar ik raad het niet echt aan om het bij een serieuze mastering toe te passen.
Want als er een wondertool zou bestaan zou iedereen die toch gebruiken?
www.soundsonline.comquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 18:58 schreef spinor het volgende:
Kan iemand me nog een goede sample cd met orientaalse instrumenten (oosterse fluiten enzo) aanraden? Ik vind het niet erg om er één te moeten kopen maar het probleem is dat 99% van alle sample cd's volkomen waardeloos zijn, dus ik wil wel vantevoren weten of het wat is.
Ik gebruik altijd de preset ' perfect, crisp master'quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:15 schreef NiekL het volgende:
Ik vind het sowieso zelden een goed idee om presets te gebruiken bij mastering plugins.
Als je het wat breder zoekt, zou ik je Quantum Leap Ra aanraden (http://www.soundsonline.com/Quantum-Leap-RA-pr-EW-163.html), maar da's nie alleen Oostersquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 18:58 schreef spinor het volgende:
Kan iemand me nog een goede sample cd met orientaalse instrumenten (oosterse fluiten enzo) aanraden? Ik vind het niet erg om er één te moeten kopen maar het probleem is dat 99% van alle sample cd's volkomen waardeloos zijn, dus ik wil wel vantevoren weten of het wat is.
Die beschrijving ziet er smakelijk uit! Wel een beetje prijzig, maar wellicht is ie wat goedkoper bij Torrent.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 07:49 schreef -lucas- het volgende:
[..]
Als je het wat breder zoekt, zou ik je Quantum Leap Ra aanraden (http://www.soundsonline.com/Quantum-Leap-RA-pr-EW-163.html), maar da's nie alleen Oosters
Ja.. maar dát is veel werk als je multitrack gemiddeld 40 sporen heeftquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 04:34 schreef --H-I-M-- het volgende:
ja, je moet dan gewoon de tracknaam veranderen. als je takes wilt doen, moet je die functie aanzetten, amar ik weet nou niet 123 hoe je dat ook alweer doet
Das waar, maar ik vind het juist belangrijk dat je bij grote projecten juist secuur te werk gaat anders zie je door de bomen het bos niet meer. Je kunt sneller de tracks namen geven door op de tab toets te drukken als je in een veld staat, dan gaat de cursor vanzelf naar de track eronder en kun je die benamen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 03:46 schreef NiekL het volgende:
[..]
Ja.. maar dát is veel werk als je multitrack gemiddeld 40 sporen heeft
Je kunt inderdaad wel met lanes en een loop steeds takes blijven opnemen achter elkaar. Dat is wel heel fijn, maar toch houdt ie volgensmij gewoon het <tracknaam>_<take nummer> format aan..
Nouja... Ik zal er maar mee moeten leren leven zeker
Eerste reactie: Monitor speakers zijn erg belangrijk, daar moet je niet teveel op bezuinigen... bla bla blaquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:43 schreef imported_sphinx het volgende:
Ok, ik ben dus op m'n zolderkamer een studio'tje aan het bouwen. Ben al een aardige tijd bezig met telkens dingetjes opnemen enzo, maar dat wil ik nu wat serieuzer gaan doen![]()
Ik zoek dus monitors nu, en ik zit te twijfelen tussen Behringer MS20 of MS40
of de Samson Resolv 40a
heeft iemand hier ervaring met die monitors? En maakt het uit of je nou 10 of 20 watt speakers hebt, in een vrij kleine ruimte? Ohja en budget speelt natuurlijk ook een rol, Als ik de Behringer MS20 koop, scheelt me dat weer 30 euromaar daarvoor koop ik wel weer een zooi kabels die ik ook nodig heb.
dus, help me![]()
Dat heb ik allemaal alquote:
Ja dat zijn dus dure he.. Die 130 die die Samsons kosten vind ik eigenlijk wel weer genoeg ffquote:Op zaterdag 1 september 2007 19:39 schreef CoiLive het volgende:
In dat geval zou ik niet besparen op de monitoren. Koop een setje mooie KRK's. En de hoeveelheid watt zeggen niet zoveel he.
hoezo vreet het resources?quote:Op zondag 2 september 2007 19:59 schreef CoiLive het volgende:
Gebruik je gekraakte software? Daar zijn vaak rare problemen mee en het vreet ook veel resources. En je gebruikt een creative geluidskaart voor het opnemen van muziek?
Dat is het waarschijnlijk. Mijn VSTs vallen na een tijdje idlen ook om de haverklap uit, kwestie van opslaan en opniwue startenquote:Op zondag 2 september 2007 19:59 schreef CoiLive het volgende:
Gebruik je gekraakte software? Daar zijn vaak rare problemen mee en het vreet ook veel resources.
Maar het is anders, het geluid van m'n hele pc stopt!quote:Op zondag 2 september 2007 20:10 schreef NASDAQbastardo het volgende:
[..]
Dat is het waarschijnlijk. Mijn VSTs vallen na een tijdje idlen ook om de haverklap uit, kwestie van opslaan en opniwue starten
ik had dat ook met een gekraakte Ableton live, dus ik denk echt dat het aan de kraak ligt, want ik heb een prima geluidskaart (audiophile 2496).quote:Op zondag 2 september 2007 20:15 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
Maar het is anders, het geluid van m'n hele pc stopt!
en volgens mij doet ie het ook bij andere dingen dan cubase, amplitube enzo ook.
raar ..quote:Op zondag 2 september 2007 22:49 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
ik had dat ook met een gekraakte Ableton live, dus ik denk echt dat het aan de kraak ligt, want ik heb een prima geluidskaart (audiophile 2496).
Hm, probleem lijkt te zijn dat ik Asio4All als drivers heb geselecteerd. Maar als ik de drivers van m'n geluidskaart instel is mn latency ineens 52ms, en dat moet ik niet hebben natuurlijk. is dat te fixen op een of andere manier?quote:Op maandag 17 september 2007 20:14 schreef --H-I-M-- het volgende:
dan moet je ook meerdere inputs op je audiokaart tot je beschikking hebben. Deze inputs met de F4 knop activeren en dan selecteren per track die je gebruikt.
Creative Audigy 2 ZS E400 dinges.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:14 schreef --H-I-M-- het volgende:
asio4all is het beste om te gebruiken in cubase. wat voor geluidskaart heb je, want ik denk dat daar het probleem ligt....
die creative heeft ook maar 1 (stereo) ingang, dus dan houdt meerdere sporen tegelijk opnemen nu al op. Je mnoet namelijk voor ieder spoor die je in zo'n proces tegelijk opneemt een aparte ingang hebben. Als je bijvoorbeeld op de achterkant van deze geluidskaart kijkt, zie je dat deze 8 inputs heeft en dus ook 8 partijen tegelijk kan opnemen in een pc zodat ze ook allemaal op andere sporen in cubase terechtkomen:quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:00 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
Creative Audigy 2 ZS E400 dinges.
er zit dus zo'n programmaatje bij waarin je dus maar 1 input voor opname kan selecteren.
maar op mijn school kunnen ze wel opnemen via een mixer op een pc met cubase.
hoe zit dat dan weer?
das inderdaad een heel fijn ding!quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:47 schreef Stupide het volgende:
Even een tvp'tje. Ik ben op zoek naar een goed masterkeyboard met knoppen én schuiven. En het moet ook nog eens minstens vier octaven hebben. Inmiddels ben ik er achter dat ik mijn budget van ¤ 300,- iets moet ophogen.![]()
Een Novation Remote SL lijkt me wel mooi. Die voelde ook lekker robuust aan.
helaas is mijn studio een kilometertje of 100 verwijderd van maastricht...................... dus kan alleen in het weekend rommelen!quote:Op dinsdag 18 september 2007 23:24 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:
--H-I-M-- Ik zag dat je in Maastricht woont, is daar ook je studio? Misschien wel wat om eens een kijkje te nemen en dat jij eens een kijkje komt nemen in Kerkrade
Ik heb echt wel meerdere inputs hoorquote:
quote:Op woensdag 19 september 2007 16:47 schreef CasB het volgende:
Koop dan een fatsoenlijke geluidskaart...
105 euro heb je een M-audio Fast Track idd.. die ik sowieso al wel een tijdje op het oog had.. maarja dit werkt momenteel ook wel, en het is niet zo dat ik het gelijk nodig heb om meerdere tracks tegelijk op te nemen.quote:Op woensdag 19 september 2007 18:12 schreef --H-I-M-- het volgende:
maar je moet dus ook niet daar selecteren wat je opnamespoor is, dat doe je dus in cubase. Ik zie trouwens op jouw plaatje dat je wel 2 microfooninputs hebt en een line input, dus die zou je ook in cubase moeten kunnen zien (via F4). Kanttekening: creative is wel echt geen kaart om opnamen mee te kunnen maken in een sequencer. Voor pak'em beet 90 euro heb je een kaart die dat wel kan!
4 ofzo?quote:Op donderdag 20 september 2007 08:45 schreef CasB het volgende:
Ligt eraan hoeveel sporen je van de mixer tegelijk wil opnemen...
Je vraag is wel heel onduidelijk en je bent er zelf blijkbaar ook nog niet zo zeker vanquote:
ik ben ook niet van plan er gelijk een te kopen, ik vraag me alleen af wat voor geluidskaart daar veel voor wordt gebruikt, er moet een populair type zijn ofzo, toch?quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:03 schreef -lucas- het volgende:
[..]
Je vraag is wel heel onduidelijk en je bent er zelf blijkbaar ook nog niet zo zeker vanWellicht verstandig om je eerst even in te lezen voordat je tot een aanschaf overgaat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |