Was een seizoen eerder.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:13 schreef vitessezuid113 het volgende:
[..]
Die hebben gewoon naar Ado gekeken![]()
omgquote:Op woensdag 6 december 2006 12:59 schreef wonko het volgende:
http://www.nu.nl/news/908781/41/Wetsvoorstel_voor_Voetbalwet.html
En dat geloof jij..quote:Op woensdag 6 december 2006 13:31 schreef 9christensen het volgende:
zow, dus geen combiregeling meer
Moet er wel om lachen, buitenlanders vragen of ze hun handtekening willen zetten voor petitie voor een Nederlandse wet. Alle registers zijn weer open getrokken hoorquote:Op woensdag 6 december 2006 16:01 schreef Erasmusch het volgende:
Als Johan Elmander heeft getekend kunnen wij niet achterblijven!
quote:Voetbalwet is een middel, maar geen wondermiddel
De clubs en de KNVB hebben hun zin: een voetbalwet. Maar de strijd tegen de hooligans is daarmee niet gewonnen. Zevenhonderd bekende en onbekende Nederlanders bleken het deze week eens te zijn met de volgende stelling: 'Vóór Feyenoord. Tegen geweld. A.u.b. een voetbalwet'. Een advertentie met die tekst stond woensdag in het AD. De Feyenoord-fans Wouter Bos en Jan Marijnissen behoorden tot de ondertekenaars. Ook zij deden een dringend beroep op het kabinet om een wet aan te nemen waarmee hooligans effectiever zouden kunnen worden bestreden.
Al jarenlang wordt de zogeheten voetbalwet als het beste wapen beschouwd om een einde te maken aan de uitwassen in en rondom de stadions. 'Voetbalwet' is een toverspreuk geworden, een manier om voor eens en voor altijd een einde te maken aan het geweld. Voetbalbestuurders verwijten politici al jarenlang dat ze de sport in de kou laten staan door hun weigering zich achter de speciale wet te scharen. Het verweer van de politiek is steevast hetzelfde: de huidige wetten bieden voldoende mogelijkheden om hooligans aan te pakken.
Dat is ook het standpunt van minister Remkes van Binnenlandse Zaken. Deze week echter zegde hij toe dat hij zich graag door de KNVB wil laten overtuigen van de noodzaak van een voetbalwet. Van onwil van de politiek is nooit sprake geweest, verklaarde oud-staatssecretaris van VWS Vliegenthart de afgelopen dagen in diverse media. Ze is een autoriteit op dit gebied. Vliegenthart is de voorzitter van het auditteam dat het aan voetbal gerelateerde geweld onderzoekt.
Volgens haar worden de huidige wetten slecht toegepast. Rechters maken te weinig gebruik van de mogelijkheid om strafrechtelijke stadionverboden op te leggen. Bovendien, zo zei Vliegenthart in Trouw, is de bewijsvoering vaak ontoereikend. Clubs staren zich blind op een voetbalwet, aldus Vliegenthart. Dat is ontegenzeglijk waar, maar haar stem wordt nauwelijks gehoord. Zonder voetbalwet is het voetbal ten dode opgeschreven, lieten oud-spelers van Feyenoord zondag in De Kuip zelfs weten, in een reactie op de rellen die aanhangers van hun club ontketenden in Nancy.
De KNVB gebruikte de voorzet die in Frankrijk werd gegeven om maar weer eens te pleiten voor het vermeende wondermiddel. Dat kan directeur Henk Kesler wel worden toevertrouwd. Kesler probeert al jarenlang - en aanvankelijk zonder resultaat - politici en vooral ministers en staatssecretarissen ervan te overtuigen dat het voetbal snakt naar een voetbalwet. Vanaf 2000 was de toenmalige Ajax-voorzitter Michael van Praag een felle pleitbezorger. Hij was bij Ajax belast met supporterszaken en hield zich als bestuurslid van de KNVB bezig met veiligheidszaken en publieksbeleid.
Van Praag stak zijn onvrede over de volgens hem slappe houding van politici nooit onder stoelen of banken. Kesler nam de lobby voortvarend van hem over. Deze week vond een doorbraak plaats, nadat bleek dat door de Kamerleden Spekman (PvdA) en Zijlstra (VVD) wordt gewerkt aan een initiatiefwetsvoorstel. Voor het eerst is een Kamermeerderheid voor een voetbalwet. Cruciaal zijn, volgens de voorstanders, strafrechtelijke stadionverboden. Door een stadionverbod te koppelen aan een meldingsplicht, zouden (geregistreerde) hooligans tijdens wedstrijden niet meer in staat zijn rellen te ontketenen.
Vooral in Engeland, de bakermat van het supportersgeweld, zijn goede ervaringen opgedaan met een speciale wet die in 2000 is aangenomen. Sinds 1999 wordt in België een voetbalwet toegepast. In beide landen is het een succesvol wapen geworden in de strijd tegen de hooligans. Desondanks veroorzaken in Engeland en België supporters nog steeds wekelijks overlast. De KNVB en de clubbestuurders moeten daarom niet de illusie hebben dat een voetbalwet aan alle problemen een einde maakt.
Paul Onkenhout
Bron: De Volkskrant 08-12-2006
Zie hierbovenquote:Op donderdag 22 februari 2007 18:55 schreef Kleintje het volgende:
Ik denk... je komt met mooie details.
Maar eigenlijk weten we nu nog niets...
quote:Op donderdag 22 februari 2007 19:01 schreef Logitik het volgende:
Dat vind jij zeker wel jammer, als Vitesse-supporter?![]()
quote:Voetbalwet gepresenteerd tegen vandalisme
DEN HAAG - De politieke partijen PvdA, CDA en VVD presenteren donderdag met KNVB-directeur Henk Kesler de zogenoemde voetbalwet aan de minister van Binnenlandse Zaken, Guusje ter Horst. Dat hebben de betrokken partijen dinsdag bekendgemaakt.
De wet moet het mogelijk maken dat er een stadions- of gebiedsverbod, plus meldingsplicht, kan worden opgelegd ter bestrijding van voetbalvandalisme. Op die manier hopen de initiatiefnemers hooligans snel en effectief aan te pakken.
PvdA, CDA, VVD en de voetbalbond KNVB hopen dat de wet met ingang van 1 januari van kracht wordt. Maar eerst moet de wet nog de goedkeuring krijgen van de Eerste en Tweede Kamer.
mooi, is het werk van mijn zusje niet voor niets geweestquote:
zeg jij hier nu dat die voetbalwet door een VROUW is bedacht?quote:Op woensdag 27 juni 2007 08:15 schreef Againzender het volgende:
[..]
mooi, is het werk van mijn zusje niet voor niets geweest
zij is één van de vele studenten die er aan meegewerkt heeftquote:Op woensdag 27 juni 2007 09:21 schreef MaxPower het volgende:
[..]
zeg jij hier nu dat die voetbalwet door een VROUW is bedacht?![]()
Dan moet je met de meldingsplicht verplicht de Libelle lezen op een politiebureau zeker gedurende de wedstrijd tijdquote:Op woensdag 27 juni 2007 09:21 schreef MaxPower het volgende:
[..]
zeg jij hier nu dat die voetbalwet door een VROUW is bedacht?![]()
quote:Voetbalwet gaat volgend jaar in
Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken neemt een initiatief over uit de Tweede Kamer voor een voetbalwet. Die beoogt relschoppers uit de stadions te weren en strenger aan te pakken.
De voetbalwet is een initiatief van CDA, PvdA en VVD. De Kamerleden Atsma, Spekman en Zijstra boden de wet vandaag aan Ter Horst en voorzitter Kesler van het betaald voetbal van de KNVB aan. De KNVB is tevreden over het voorstel.
In het wetsvoorstel staat dat vandalen met een stadionverbod zich voor iedere wedstrijd moeten melden. Wie niet komt opdagen, kan zwaar bestraft worden. De wet moet in 2008 ingaan.
Zorgen dat je niet dronken bent dus als je naar een wedstrijd gaat.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:19 schreef Grunner het volgende:
Je zakt één keer door je stoel (ja, daar zijn zelfs al verboden voor gevallen) of je doet in een dronken bui iets verkeerd en je kan de hele wedstrijddag op het bureau zitten...![]()
Ze zullen wel moeten als ie uitgevoerd gaat worden.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:07 schreef Freeflyer het volgende:
ach die hele voetbalwet is een wassen neus. alsof de hoolie's zich er wat van aantrekken...
rond NEC - Vitesse krijg ook zulke mooie momenten rond de fans uit Elst, dat ligt precies tussen beide steden inquote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:14 schreef Freeflyer het volgende:
nee hoor niks mee te maken...
ik zal je uitleggen waarom, in het kort komt het er op neer dat er te weinig mankracht is bij de politie.
Voorbeeldje, cambuur of heerenveen speelt een thuiswedstrijd. Niet alle boefjes komen uit leeuwarden of heerenveen. Stel je nu voor dat je een meldingsplicht hebt omdat je weet ik veel wat gedaan hebt en in bijvoorbeeld franeker woont. je moet je dan melden in leeuwarden omdat er na 18.00 uur geen bureau meer open is.
voor de heerenveen supporter uit drachten geldt hetzelfde, die moet zich ook melden in leeuwarden.
kan je nu al vertellen dat dat interessante momenten worden.
en dan laat ik nog maar even in het midden wat de korpschef van leeuwarden van deze voetbalwet vindt. het is en blijft een gedrocht waarmee er goedkoop gescoord kan worden.
er zitten zo ontzettend veel haken en ogen aan dat de politie in friesland nu al grote problemen voorziet, laat staan de politie in de randsteden.
Dus is het zaak er voor te zorgen om geen meldingsplicht te krijgen en je gewoon netjes te gedragen als je naar een wedstrijd gaat.quote:Stel je nu voor dat je een meldingsplicht hebt omdat je weet ik veel wat gedaan hebt....
ja grappig he, misschien moet je je eens afvragen hoe dat komt. en over die meldingsplicht kan ik kort zijn, dan moet het vergrijp wel heel ernstig zijn wil een rechter dat opleggen. hence de 28.quote:Op zaterdag 2 december 2006 18:43 schreef kollie het volgende:
Goede vraag. Het is toch te gek voor woorden dat er in het seizoen 2004-2005 maar 58 strafrechtelijke stadionverboden zijn opgelegd, en dat er maar aan 28 van die 58 een meldingsplicht verbonden werd.
daar wordt meer gebruik van gemaakt dan je denkt. sommige gemeenten zien het als het nieuwe wondermiddel.quote:En waarom wordt er zo weinig gebruik gemaakt van het bestuurlijk omgevingsverbod? een middel waarmee je eenvoudig raddraaiers uit de wijde omgeving van het stadion kunt weren.
het klopt wel dat er nogal eens sv's worden gegeven om niks of zelfs aan mensen die niet in het stadion warenquote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Dus is het zaak er voor te zorgen om geen meldingsplicht te krijgen en je gewoon netjes te gedragen als je naar een wedstrijd gaat.
Dat alleen al is de preventieve werking die van zo'n voetbalwet uitgaat. Zie Engeland.
Dat is ook zo'n standaard opmerking in deze discussie. Alsof daar niets meer gebeurd.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:19 schreef golfer het volgende:
Dat alleen al is de preventieve werking die van zo'n voetbalwet uitgaat. Zie Engeland.
Een stuk minder dan voor die wet daar.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:21 schreef PizzaSalami het volgende:
Dat is ook zo'n standaard opmerking in deze discussie. Alsof daar niets meer gebeurd.
ben je nu zo naief?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:19 schreef golfer het volgende:
Dus is het zaak er voor te zorgen om geen meldingsplicht te krijgen en je gewoon netjes te gedragen als je naar een wedstrijd gaat.
En een verplaatsing van het probleem is een prettige uitkomst?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Een stuk minder dan voor die wet daar.
je hoeft niet aangehouden te worden om een verlenging van sv te krijgen. als je geen sv hebt ligt dat in veel gevallen wat anders.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:21 schreef rubbereend het volgende:
het klopt wel dat er nogal eens sv's worden gegeven om niks of zelfs aan mensen die niet in het stadion warenmaar lijken of iemand op een vaag filmpje van de beveiligingscamera.
wel duidelijk dat dit vechten tegen de bierkaai is. golfer is overtuigd voorstander en zit duidelijk niet diep genoeg in de materie erachter. jammer.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:25 schreef PizzaSalami het volgende:
[..]
En een verplaatsing van het probleem is een prettige uitkomst?
Denk dat het operationeel gezien gewoon niet gaat werken in Nederland.
Heb je de kernpunten uit de conceptwet wel gelezen?:quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:25 schreef PizzaSalami het volgende:
En een verplaatsing van het probleem is een prettige uitkomst?
Denk dat het operationeel gezien gewoon niet gaat werken in Nederland.
Yeah, right.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:29 schreef Freeflyer het volgende:
golfer is overtuigd voorstander en zit duidelijk niet diep genoeg in de materie erachter. jammer.
owh ja, die is ook zo leuk.. nou loop ik na een wedstrijd in de stad met een sjaaltje om en sta ik te wildplassen. betekent in de huidige situatie (nieuwe verandert er weinig) dat ik mee ga naar het bureau, een nachtje moet logeren en een hogere boete krijg dan degene die naast mij zat op de tribune maar geen sjaal om heeft tijdens het wildplassen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:31 schreef golfer het volgende:
# Het geldt ook voor strafbare gedragingen die voortkomen uit een vermeende identificatie met een bepaalde club uit het betaalde voetbal, zonder dat er een direct verband hoeft te bestaan met het plaatsvinden van een voetbalevenement.
heb je de hele wet gelezen van voor tot achter?quote:
Al weer een voorbeeld van de geldende gewone wet overtreden dus.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:37 schreef Freeflyer het volgende:
owh ja, die is ook zo leuk.. nou loop ik na een wedstrijd in de stad met een sjaaltje om en sta ik te wildplassen
Ik ben er via mijn politiek partij wel betrokken bij geweest, maar heb geen zitting genomen in al die praatgroepjes.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:40 schreef Freeflyer het volgende:
heb je de hele wet gelezen van voor tot achter?
ben je bij de discussies geweest die er tussen clubs en politie zijn geweest?
ben je betrokken geweest bij de sovs die hierin ook nog het een en ander in betekent heeft?
zo ja, dan zou ik je moeten kennen. zo nee, dan heb je weinig recht van spreken.
Op welke manier ben jij er bij betrokken geweest als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:40 schreef Freeflyer het volgende:
zo ja, dan zou ik je moeten kennen. zo nee, dan heb je weinig recht van spreken.
In dit specifieke geval gaat het erom dat als je dat als "normale" man dit doet je 50 euri boete krijgt en als voetbalsupporter 450.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Al weer een voorbeeld van de geldende gewone wet overtreden dus.
Wat is er toch zo moeilijk aan je aan de regels te houden?
Ik vermoed als vertegenwoordiger van een SOVS-clubje uit Friesland?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:46 schreef DutchGooner het volgende:
Op welke manier ben jij er bij betrokken geweest als ik vragen mag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |