Ik vind m ook niet echt realistisch beste man.quote:Op zondag 19 november 2006 22:45 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En een kabinet van CDA - VVD - GL? Die mis ik ook nog in je overzicht. Zo ook nog een optie kunnen zijn![]()
Ik denk dat dat beter zou gaan als je denkt. Van Paars dacht ook niemand dat dat goed zou gaan.quote:Op zondag 19 november 2006 22:46 schreef problematiQue het volgende:
[..]
VVD en GL, oké, CDA en VVD, natuurlijk, maar CDA en GL?
19-11 zit er nog niet bij?quote:Op zondag 19 november 2006 22:39 schreef Genverbrander het volgende:
[afbeelding]
Balkenende premier in een CDA/PvdA-regering, lijkt me zo onderhand onvermijdelijk, toch?
Da's wel weer redelijk verklaarbaar, omdat mensen die stemmen ook de mensen zijn die zich aanmelden voor die peilingen.quote:Op zondag 19 november 2006 22:48 schreef Genverbrander het volgende:
Nou ik heb net Zembla gezien, wel interessant! Uiteraard is het dus goed om vraagtekens te zetten bij de peilingen.
[quote]Toch blijft het vreemd dat alle bureaus de verkiezingsuitslag in 2003 redelijk goed voorspeld hebben.Volledig waardeloos zijn ze dus niet.
Bronquote:GroenLinks en CDA groeien in peiling
HILVERSUM - Als er zondag verkiezingen voor de Tweede Kamer waren gehouden, zouden het CDA en GroenLinks één zetel hebben gewonnen in vergelijking met de verkiezingen van januari 2003.
De VVD zou van 28 naar twintig zetels zakken en de SP zou op 24 zetels uitkomen, vijftien meer dan bij de vorige verkiezingen, maar drie minder dan in de peiling van zaterdag. Dat blijkt uit de dagelijkse Politieke Barometer van Interview NSS en NOVA.
Het CDA zou 45 zetels krijgen, GroenLinks negen en de PvdA 35, zeven minder dan in 2003. De regeringspartijen CDA en VVD staan samen op 65 zetels, elf te weinig voor een meerderheid in de Kamer.
Links
Het linkse blok (PvdA, GroenLinks en SP) haalt in de peiling 68 zetels, drie meer dan de huidige regeringspartijen, maar ook ruim onder de voor een meerderheid vereiste 76 zetels.
Fortuyn
Lijst vijf Fortuyn, opvolger van de LPF, die lang op nul zetels stond, staat in de recentste peiling op twee zetels. Alle overige kleine partijen blijven gelijk.
Yup, geluk bij een ongelukquote:Op zondag 19 november 2006 22:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Da's wel weer redelijk verklaarbaar, omdat mensen die stemmen ook de mensen zijn die zich aanmelden voor die peilingen.
Mjah en aan dat soort dingen valt dus niks te corrigeren via een of meerdere wegingsfactoren.quote:Maar verder idd logisch dat je een vertekend beeld krijgt als je onderzoek houdt onder een panel van mensen die zichzelf hebben aangemeld.
Joepie, het CDA zit daags voor de verkiezingen weer in de lift. Die leuke reclamespots beginnen nu ook in te werkenquote:Op zondag 19 november 2006 22:43 schreef rebel6 het volgende:
De inhoudsloze "feel good" CDA campagne a la Center Parcs gaat er in als zoete koek bij het kiezersvolk.
![]()
Opvallend ook dat GL voor het eerst in lange tijd op winst staat. Vreemde peiling.quote:
Hé, dat spelletje uit je signature ken ik.. hmm.. ah, de laatste hoort niet in het rijtje thuisquote:Op zondag 19 november 2006 23:04 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Joepie, het CDA zit daags voor de verkiezingen weer in de lift. Die leuke reclamespots beginnen nu ook in te werken![]()
De methodes zijn wel bekend, maar de wegingsfactoren niet.quote:Op zondag 19 november 2006 15:05 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De methodes zijn gewoon bekend.
[..]
Dus? Waarom is iets oncontroleerbaars zinloos?
Inderdaad mooie spotjes, allemaal blije mensen.quote:Op zondag 19 november 2006 23:04 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Joepie, het CDA zit daags voor de verkiezingen weer in de lift. Die leuke reclamespots beginnen nu ook in te werken![]()
Ik wist van het lieg/ontken verschijnsel maar niet dat men dat compenseerde. Weer wat geleerd.quote:Op zondag 19 november 2006 23:24 schreef multatuli het volgende:
De methodes zijn wel bekend, maar de wegingsfactoren niet.
Men ondervraagt x mensen, krijgt uitslag y en vergelijkt dat met eerdere x, y combinaties. Daar rolt een groot verschil uit en daar worden de wegingsfactoren ingezet. Zo wist men altijd dat er meer mensen extreem rechts zeiden te stemmen dan men daadwerkelijk deed, dat er meer mensen CPN stemden dan men opbiechtte aan de enqueteur etc. Zo onstonden ooit die wegingsfactoren die een soort alchemie vormen dat ieder bureau als zijn eigen geheime elixer beschouwt.
Dat gecompenseer is de crux van alle politieke onderzoeken. Ben als politicoloog opgeleid en daar is het geen geheim, maar ken ook veel onderzoekers op dat terrein en de weegfactoren zijn echt het best bewaarde geheim van de smid. (Overigens weten ze allemaal wat de zwakte is: het verleden een slechte voorspeller in dynamische tijden en dat was nu juist hun truc). Voor zover ik weet is Maurice de Hond degene die het verst gaat in zijn correcties op de gemeten voorkeuren. Kan werken, maar dan moet de kiezer zich dus houden aan de conventies en dat raakt uit de modequote:Op zondag 19 november 2006 23:44 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik wist van het lieg/ontken verschijnsel maar niet dat men dat compenseerde. Weer wat geleerd.
Weet wel dat het ene bureau werkte met open vragen "op wie stemt u?" en het andere met een MC-lijst.
mischien hebben zich zo`n 20-30 lpfèrs gisteren aangemeld bij die panel.quote:Op zondag 19 november 2006 22:55 schreef problematiQue het volgende:
wat ik pas vreemd vind is dat LVF opeens op 2 zetels staat.
Zou GL in één klap volledig ongeloofwaardig maken; ze helpen een kabinet aan een meerderheid waar ze zelf jarenlang tegenaan hebben geschopt.quote:Op zondag 19 november 2006 22:45 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En een kabinet van CDA - VVD - GL? Die mis ik ook nog in je overzicht. Zo ook nog een optie kunnen zijn![]()
Huh? Die heeft Maurice de Hond bijvoorbeeld juist wèl goed weten te voorspellen.quote:Op zondag 19 november 2006 23:24 schreef multatuli het volgende:
[..]
De facto komt het er dus op neer dat alle bureau's vooral goed zijn in het voorspellen van het verleden omdat ze daar steeds naar corrigeren. Dat is ook gelijk de reden dat ze de grote winst van de LPF in de eerste verkiezing waar ze aan meededen niet voorzien hadden.
Of wat acteurvriendjes van Jack de Vries....quote:Op zondag 19 november 2006 23:40 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Inderdaad mooie spotjes, allemaal blije mensen.
Waarschijnlijk opgenomen in een gemeente met veel CDA stemmers.
Hoe de f*ck kan de LPF opeens op 2 zetels staan.quote:
Herben.quote:Op maandag 20 november 2006 16:21 schreef Urquhart het volgende:
LVF 2 zetels, Mat weer terug in de Kamer
Gun ik hem wel.
Interview/NSS heeft voor zover ik weet geen open mogelijkheid om je aan te melden.quote:Op maandag 20 november 2006 05:13 schreef Human_Patris het volgende:
[..]
mischien hebben zich zo`n 20-30 lpfèrs gisteren aangemeld bij die panel.![]()
dat was te verwachten; mag de VVD en CU nog wel uit gaan kijken dat ze niet meer gaan kwijt rakenquote:Op maandag 20 november 2006 18:11 schreef Arcee het volgende:
Maurice de Hond (tussen haakjes afgelopen zaterdag):
CDA 42 (+1)
PVDA 39 (+3)
SP 22 (-4)
VVD 21 (-2)
Daar ga je weer, Jan.
Nee, sympathieke man. Heeft zich als politicus goed ontwikkeld, en is een lopende encylopedie qua feitenkennis. Aanwinst voor de Kamerquote:Op maandag 20 november 2006 17:08 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Herben.
Hoe eerder hij uit de Kamer is hoe beter.
PvdA+GL+SP+PvdD = 71quote:Op maandag 20 november 2006 18:11 schreef Arcee het volgende:
CDA 42 (+1)
PVDA 39 (+3)
SP 22 (-4)
VVD 21 (-2)
Daar ga je weer, Jan.
schiet dus ook nog niet op, bovendien is het helemaal nog niet zo logisch dat de CU zou aanschuiven bij die 3quote:Op maandag 20 november 2006 18:30 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
PvdA+GL+SP+PvdD = 71
PvdA+GL+SP+CU = 75
![]()
Was te verwachten maar nog altijd groter dan de VVD.quote:Op maandag 20 november 2006 18:11 schreef Arcee het volgende:
CDA 42 (+1)
PVDA 39 (+3)
SP 22 (-4)
VVD 21 (-2)
Daar ga je weer, Jan.
dat zal niet lang meer duren omdat er nog wel een heel aantal zetels overgaan naar de PvdAquote:Op maandag 20 november 2006 18:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Was te verwachten maar nog altijd groter dan de VVD.
Lijkt me ook ±'. En helemaal mooi dat ook GL er van lijkt te profiterenquote:Op maandag 20 november 2006 18:38 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat zal niet lang meer duren omdat er nog wel een heel aantal zetels overgaan naar de PvdA
Zielig voor Nederland zal je bedoelen.quote:Op maandag 20 november 2006 18:43 schreef vw_caddy het volgende:
Toch ergens best zielig voor Jan.Kom op Jan, gogogogo
Zou die fijner zijn dan de kont van Jan Peterquote:Op maandag 20 november 2006 18:45 schreef vw_caddy het volgende:
Ik gun Jan het allerbeste, alleen al omdat ik een ontzettende hekel heb aan de PvdA. Helaas voor hem blijken de linkse kiezers niet honkvast te zijn en gaan ze allemaal weer in de hol van Wouter wonen.
Nu kan ik wel met seksistische opmerkingen komen, dat laat ik maar even. Het patroon dat SP aan het eind inlevert tegenover PvdA is een steeds terugkomend iets.quote:Op maandag 20 november 2006 18:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zou die fijner zijn dan de kont van Jan Peter
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |