abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43599245
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:02 schreef yeremy het volgende:
Markwerking in de zorg.

De goedkoopst mogelijke medicijnen (vaak de slechtste en daar kan ik over mee praten als reuma patient)

Ik zit nu aan de methotrexaat (zoek de bijwerkingen maar eens op) nu is het al zo dat er betere medicijnen zijn die minder bijwerkingen leveren.

(...)

Privatisering zal dit alleen maar verergeren.
Dit is onjuist. Als de arts vindt dat jij een bepaald medicijn nodig hebt kan hij dit voorschrijven. Niet dat ieder medicijn zonder bijbetaling wordt geleverd, maar dan moeten er wel goede alternatieven zijn.

Vergis je niet, veel patiënten willen per sé een bepaald medicijn omdat het andere niet (goed) helpt. Maar als je dan weet dat vaak exact dezelfde werkzame stof in beiden zit... weet je dat het tussen de oren zit.

Hoe dan ook: eerst maar eens met de voorschrijvende arts gaan praten. Dit mag voorschrijven wat hij wil zonder beperkingen.

En de zorgverzekeraars? Die zijn bezig met het goedkoper inkopen, maar ook met kwaliteitsbewaking. Persoonlijk zie ik ze liever met minder macht, maar dat is omdat dat mij geld kost (aangezien mijn vriendin enkele apotheken bezit)...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_43599284
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:09 schreef DionysuZ het volgende:
winst maken over de ruggen van patienten
Een begrafenisondernemer verdient geld aan de dood, nog schandaliger...
pi_43599341
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:35 schreef Ludacriss het volgende:

Daarbij komt dus dat de markwerking ervoor heeft gezorgd dat ik dus veel meer aan administratie moet doen dan dat ik in de wijk zit.... heerlijk hoor, NOT !
Dat jij dat niet ziet kan ik begrijpen (net als dat je het niet leuk vindt), maar je beschijft nu een broodnodige professionalisering. Het is doodnormaal dat bedrijven vanalles administreren. Niet omdat dat geld kost, maar omdat het geld op hoort te leveren. Misschien dat hij in de thuiszorg nu averechts werkt, maar dat is dan gewoon een implementatieprobleem (welke vaak ook bij onwillige gebruikers ligt).
pi_43599372
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:45 schreef rebel6 het volgende:
Wat ik pas las:

Iemand kreeg een levensverlengend medicijn niet vergoed van z'n verzekeraar, want het was nogal duur en zou iemands leven slechts met 3 maanden rekken.

Lekker die marktwerking in de zorg.
Dit heeft niets met marktwerking te maken.

En het is terecht overigens. We moeten ons richten op verbeteren van de kwaliteit van leven, niet op het verlengen. Uiteindelijk schiet niemand er iets mee op. Dat iets kan wil nog niet zeggen dat je het moet doen.
pi_43599472
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:05 schreef SCH het volgende:

Tering Gewoon moord dus.
Tering. Gewoon een oerdomme opmerking dus.
pi_43599681
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:12 schreef SCH het volgende:

Quote dan even een voorbeeld van waar het werkt in de zorg.
Gewoon een voorbeeld van wat werkt met marktwerking die jou zal aanspreken: het houdt in dat de apothekers minder kortingen toucheren. Die kortingen worden nu door de verzekeraars opgenomen, waarmee de premie omlaag kan.

Wat het ook brengt is dat artsen nu door verzekeraars gedwongen worden om zich te laten controleren. Dat voorkomt artsen die voor blijven schrijven wat ze kennen (lekker makkelijk), dan wel behandelen zoals ze het altijd deden en die dus niet meegaan.

Ergo: in de praktijk blijkt de marktwerking (op in ieder geval bepaalde gebieden) kostenreducerend te werken EN (op in ieder geval bepaalde gebieden) kwaliteitsverhogend.

Maar jij zit een beetje vast in het dogma dat marktwerking alleen maar slecht kan zijn vermoed ik...
pi_43599829
quote:
Op donderdag 16 november 2006 09:38 schreef DS4 het volgende:

[..]
Maar jij zit een beetje vast in het dogma dat marktwerking alleen maar slecht kan zijn vermoed ik...
Dat sowieso. Marktwerking in de zorg is gewoonweg mogelijk en beter dan het oude systeem. Maar ja veranderingen he. Mensen kunnen zich dat niet inbeelden en willen dat alles hetzelfde blijft.

Je hebt niet voor niets hele boeken over veranderingsmanagement.
pi_43599898
quote:
Op donderdag 16 november 2006 09:38 schreef DS4 het volgende:

Dan heb je niet goed gelezen, dat vind ik helemaal niet. Ik heb er alleen veel vraagtekens bij om het in zorg als een uitkomst te zien. Op deelgebeiden kan het wel maar zeker niet als het ei van Columbus, daar geloof ik niet in.

Ik vind ook jouw post daar in te naief. Je gaat teveel uit van de romantiek van de marktwerking. Uiteindelijk is het natuurlijk keihard en is het maar de vraag hoe groot de echte overtuiing is om de kwaliteit te verhogen.
pi_43600776
quote:
Op donderdag 16 november 2006 09:47 schreef SCH het volgende:

Je gaat teveel uit van de romantiek van de marktwerking. Uiteindelijk is het natuurlijk keihard en is het maar de vraag hoe groot de echte overtuiing is om de kwaliteit te verhogen.
Ik ga uit van wat ik hoor van a. mijn vriendin, zorgverlener en b. een medebestuurslid van een stichting waar ik (als bestuurslid dus) bij betrokken ben die een van de topmensen is bij een zorgverzekering. Ik ga dus uit van de praktijk (ik ga er voorshands vanuit dat beiden mij niet glashard voorliegen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')