Yep, dat kan. Maar de vraag is natuurlijk: Geldt dat voor al het buitenaards leven? Volgens de Drake formule mag je zo'n 1000 beschavingen (niet leven, maar beschaving) verwachten. Zouden die allemaal onherkenbaar zijn?quote:Op maandag 13 november 2006 13:21 schreef Tyler..Durden het volgende:
[...] dat het zo afwijkt van onze standaarden(aangepast aan hun planeetklimaat) dat we het nooit zullen herkennen.
Ja, dat is een mogelijkheid. Maar dan kom je dus tot de conclusie dat wij echt alleen zijn.quote:Of dat intelligentie iets is wat geen enkel levensvorm buiten de mens bezit. Kijk bijv. naar de mens tegenover zo'n beetje elk diersoort.
Buiten dat zijn we zelf ook nog niet in staat het hele heelal door te ploegen om ergens wel/geen leven te ontdekken. Als je er dan vanuit gaat dat ze op ongeveer op hetzelfde beschavingsniveau als wij zitten en ze gebruiken bijv. andere vormen van communicatie, dan is het heel goed mogelijk dat we elkaar gewoon nog niet gevonden hebben. Zo'n beetje puntje 2 dus.quote:Op maandag 13 november 2006 13:40 schreef Feestkabouter het volgende:
vraagje:
ik denk aan de mogelijkheid dat er wel iets anders bestaat, maar dat ze te dom zijn om zich uberhaupt af te vragen of ze de ruimte in willen. wellicht omdat zij de ontwikkelingen van de broers Wright nog niet gepasserd zijn en de ruimte dus helemaal geen optie is, of wellicht omdat we het over dino's hebben.
valt dat voor jou (TS) onder optie 1?
Nee, als ze geen intelligentie hebben ontwikkeld valt dat onder 'ze zijn er niet'.quote:Op maandag 13 november 2006 13:40 schreef Feestkabouter het volgende:
vraagje:
ik denk aan de mogelijkheid dat er wel iets anders bestaat, maar dat ze te dom zijn om zich uberhaupt af te vragen of ze de ruimte in willen. wellicht omdat zij de ontwikkelingen van de broers Wright nog niet gepasserd zijn en de ruimte dus helemaal geen optie is, of wellicht omdat we het over dino's hebben.
valt dat voor jou (TS) onder optie 1?
Maar volgens de formule van Drake mag je best op zo'n 1000 beschavingen rekenen. Dan is het onwaarschijnlijk dat die allemaal precies even ver zijn.quote:Op maandag 13 november 2006 13:44 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Buiten dat zijn we zelf ook nog niet in staat het hele heelal door te ploegen om ergens wel/geen leven te ontdekken. Als je er dan vanuit gaat dat ze op ongeveer op hetzelfde beschavingsniveau als wij zitten en ze gebruiken bijv. andere vormen van communicatie, dan is het heel goed mogelijk dat we elkaar gewoon nog niet gevonden hebben. Zo'n beetje puntje 2 dus.
Dat hoeft niet persé.quote:Op maandag 13 november 2006 13:53 schreef StupidByNature het volgende:
Er komen nog meer problemen bij kijken:
- Een levensvorm is maar een flits in de geschiedenis van het heelal. De mens zal ook op een gegeven moment weer uitsterven (als we de deskundigen moeten geloven). Zo moeten er twee van deze "flitsen" tegelijk ontstaan om überhaupt contact te kunnen maken.
Maar zoals al gezegd... onze zon is relatief jong. Wij zijn nieuwkomers. Wij ZIJN gronk, en we hebben radio.quote:- Verder moeten beide culturen de juiste technologiën hebben, dus in principe een vergelijkbare technologische ontwikkeling ondergaan. Het is logisch dat wanneer ET druk bezig is radiosignalen te sturen terwijl Gronk nog op mammoetjacht is, er niet veel gebeurt.
Ook dat is te overkomen. Als één beschaving besluit om zich te gaan verspreiden zitten ze in een mum van tijd door de hele melkweg heen. Eéntje is voldoende. Maar het punt is... we zien niemand.quote:- Ze moeten niet te ver weg wonen in dit enorme universum (tenzij er andere manieren zijn om je te verplaatsen).
Blijft het punt staan van de communicatie. Als men op een andere wijze dan met geluids/radiogolven communiceert, dan is het lastig contact leggen. Verder is het ook in onze nog jonge beschaving al meerdere malen voorgekomen dat (technologische) ontwikkelingen teniet zijn gedaan (door bijv. oorlogen) en dat de samenleving een enorme (intellectuele) terugval heeft gekend. Dat soort dingen zijn ook allemaal mogeolijk. Ook is het niet gezegd dat een andere beschaving dezlefde neiging zou hebben als de mens om te gaan koloniseren en veroveren. Daarbij is er ook nog de optie dat zij ons wel hebben gezien, maar ons bewust uit de weg gaan omdat ze bijvoorbeeld wel grondstoffen/uitbreidingen willen, maar niet het risico dat een buitenaards volkje voor tegenstrubbelingen zorgt, de weg van de minste weerstand.quote:Op maandag 13 november 2006 13:50 schreef mgerben het volgende:
[..]
Maar volgens de formule van Drake mag je best op zo'n 1000 beschavingen rekenen. Dan is het onwaarschijnlijk dat die allemaal precies even ver zijn.
Sterker nog: Onze zon is relatief jong. Met de tijdschaal waar we over praten kan een een oudere beschaving al snel een miljoen jaar voorsprong hebben. En als je ziet dat wij er 6000 jaar over deden om van spijkerschrift tot maanlandingen te komen kun je in een miljoen jaar heel wat bereiken.
Het punt is: Die oudere beschaving kon al lang de hele melkweg gekoloniseerd hebben.
Nee, dat klopt. Het is echter een voorspelling. De zon is trouwens al op middelbare leeftijd. Nog eens zo veel jaar, en hij stopt met het omzetten van waterstof naar helium (Wiki). Wat daarna met de aarde gebeurt is onduidelijk. Een van de mogelijkheden is dat de mensheid simpelweg uitsterft. Wellicht sterft de mensheid al eerder uit vanwege onvoorziene omstandigheden.quote:Op maandag 13 november 2006 15:20 schreef mgerben het volgende:
Dat hoeft niet persé.
Als we een willekeurige beschaving die we kennen als voorbeeld nemen - de onze - dan is die nog nooit uitgestorven.
Je kunt niet zomaar aannemen dat we onvermijdelijk uitsterven.
Misschien zaaien we ons wel uit naar de sterren en zijn we een 'blijvertje'.
We zijn idd nieuwkomers. Wie weet hoeveel beschavingen al op zoek zijn geweest voordat we bestonden. Wie weet zijn er nu een hoop Gronks die op dit moment allerlei radiosignalen van de aarde voor hun neus voorbij laten gaan. Dat was nou net mijn punt.quote:Maar zoals al gezegd... onze zon is relatief jong. Wij zijn nieuwkomers. Wij ZIJN gronk, en we hebben radio.
Om te verspreiden zijn talloze randvoorwaarden nodig. Een vergelijkbare leefplek, een transportmiddel, een bruikbare energiebron, etc. etc. etc. Dit maakt de kans alweer een stuk kleiner.quote:Ook dat is te overkomen. Als één beschaving besluit om zich te gaan verspreiden zitten ze in een mum van tijd door de hele melkweg heen. Eéntje is voldoende. Maar het punt is... we zien niemand.
Nee, de vraag is niet: Wat voor telescopen moeten wij allemaal bouwen.quote:Op maandag 13 november 2006 16:44 schreef Zyggie het volgende:
Misschien omdat er ontieglijk veel planeetjes zijn? Om van al die kleine vlekjes die rond sterren zweven gegevens te krijgen is al moeilijk werk.
Mischien (als ze er zijn) omdat we er nog niet aan toe zijn.quote:Op maandag 13 november 2006 17:16 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nee, de vraag is niet: Wat voor telescopen moeten wij allemaal bouwen.
De vraag is: We mogen er vanuit gaan dat, als ze er zijn, ze er al veel langer zijn. Dus waarom hebben ze ons niet opgezocht?
Klinkt als een aardige verklaring. Maar kijk eens naar de beschaving die wij kennen. Blijft die op afstand als ze een stam of volk tegenkomt die niet zo ver ontwikkeld zijn als zijzelf?quote:Op dinsdag 14 november 2006 04:16 schreef Paddokingnr1 het volgende:
[..]
Mischien (als ze er zijn) omdat we er nog niet aan toe zijn.
Om maar even een SF-film naar voren te schuiven:
Startrek - Firstcontact: Er is buitenaards leven dat intelligent is en een manier heeft van snel reizen.
De reden dat zij zich niet aan ons laten zien is omdat wij nog niet intelligent genoeg zijn en er dus nog niet klaar voor zijn.
Zou kunnen, maar het hoeft niet.quote:Op dinsdag 14 november 2006 08:38 schreef Wombcat het volgende:
Is er niet ook nog een optie dat ze wel willen, maar niet kunnen (dat de lichtsnelheid een te grote barrière vormt)?
Is ook een optie. Dan zijn wij dus een soort van dierentuin c.q. laboratorium.quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:44 schreef conventioneel het volgende:
Misschien zijn wij hier gedumpt door ET en houden ze ons in de gaten (hoe we evolueren) en nemen ze bewust geen contact met ons op.
Mwah, 400 jaar geleden maakte wij er slaven van, en dat is 'pas' afgeschaft. Nu gaan we er nog niet echt goed mee om als je kijkt hoe we voor onze entertainment westerse gezinnen naar afgelegen stammen in Afrika sturen. Maar kan je nagaan wat er in zo'n korte tijd verandert is, mocht er een buitenaards ras zijn die ruimteschipjes heeft mag je er van uit gaan dat die wat verder als ons hebben ontwikkeld, niet alleen kwa technologie, maar ook op het mentale vlak. Ik vind ons als mens behoorlijk barbaars, en was ik een alien zou ik de mens op dit moment met helemaal niks helpen.quote:Op dinsdag 14 november 2006 09:51 schreef mgerben het volgende:
[..]
Klinkt als een aardige verklaring. Maar kijk eens naar de beschaving die wij kennen. Blijft die op afstand als ze een stam of volk tegenkomt die niet zo ver ontwikkeld zijn als zijzelf?
Antwoord: Integendeel.
Nieuw ontdekte indianenstammen in de Amazone worden ook niet met rust gelaten.quote:Op dinsdag 14 november 2006 12:15 schreef Beezz het volgende:
[..]
Mwah, 400 jaar geleden maakte wij er slaven van, en dat is 'pas' afgeschaft. Nu gaan we er nog niet echt goed mee om als je kijkt hoe we voor onze entertainment westerse gezinnen naar afgelegen stammen in Afrika sturen. Maar kan je nagaan wat er in zo'n korte tijd verandert is, mocht er een buitenaards ras zijn die ruimteschipjes heeft mag je er van uit gaan dat die wat verder als ons hebben ontwikkeld, niet alleen kwa technologie, maar ook op het mentale vlak. Ik vind ons als mens behoorlijk barbaars, en was ik een alien zou ik de mens op dit moment met helemaal niks helpen.
Nee dit vind ik geen hout snijden wat je nu zegtquote:Op dinsdag 14 november 2006 12:21 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nieuw ontdekte indianenstammen in de Amazone worden ook niet met rust gelaten.
Afgelegen dorpjes waar GSM telefoons te verkopen zijn worden ook niet met rust gelaten.
Onbedorven gebieden die ontdekt worden door toeristen worden onder de voet gelopen.
Dus ik denk helemaal niet dat we zo enorm veranderd zijn.
Wat je je af moet vragen is: Er is iets voor te zeggen om géén contact met ons op te nemen, maar hoe zit dat voor ALLE aliens? En hoe zit dat voor de meer ondernemende individuen onder die aliens?
Hoe komt het dat wij als mensen totaal geen rem kennen wanneer we voor ons eigen belang een ander gebied kunnen binnentrekken, en dat alle, maar dan ook echt alle aliens van alle rassen zo totaal anders in elkaar zitten?
Dat alleen is zo onwaarschijnlijk dat je beter kunt concluderen dat ze er wellicht helemaal niet zijn.
Nou, da's juist het punt.quote:Op dinsdag 14 november 2006 12:29 schreef CoolGuy het volgende:
Nee dit vind ik geen hout snijden wat je nu zegtWie zegt dat alle andere Aliens zo totaal anders in elkaar zitten. [...]
Je redeneert over Aliens met de insteek die je hebt als mens, maar dat moet je dan weer niet doen, want dat wij dat doen en dat jij denkt dat dus alle aliens dat ook doen wil nog niet zeggen dat 't zo is.Lekker filosofisch dit.
Ah dat bedoel je. Ja dan heb je inderdaad een punt. Wat iemand anders ook al zei, als ze dan toch hier komen, ze worden gezien blijkbaar, want er zijn mensen die ze zien vliegen (phun intendedquote:Op dinsdag 14 november 2006 12:34 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nou, da's juist het punt.
Degenen die beweren dat Aliens wel hier kunnen komen maar uit vrije wil of vanwege een regel geen contact met ons opnemen zeggen daarmee automatisch dat ALLE aliens zich daar aan houden.
Dan wil ik graag weten hoe waarschijnlijk dat is. Daarvoor kijk ik naar een voor de hand liggend voorbeeld van een intelligent ras.
En ik concludeer dat wij volkomen uniek zijn omdat wij ons zelfs op onze planeet totaal niet houden aan zo'n regel, en alle aliens zich daar, zonder één uitzondering aan onderwerpen.
Dan zitten we toch behoorlijk anders in elkaar. Zeker als je ziet dat Drake meer dan 1000 intelligente beschavingen voorspelt - Ik concludeer dat die zich alle 1000 perfect aan die regel houden.
Alleen wij zijn totaal anders.
Vreemd.
Daar geldt dus hetzelfde voor. De complottheorieën vallen onder dezelfde noemer, namelijk "ze zijn er maar ze nemen geen contact op" - dat 'geen contact' geldt dan voor de hele bevolking.quote:Op dinsdag 14 november 2006 12:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah dat bedoel je. Ja dan heb je inderdaad een punt. Wat iemand anders ook al zei, als ze dan toch hier komen, ze worden gezien blijkbaar, want er zijn mensen die ze zien vliegen (phun intended) en ze zijn blijkbaar nieuwsgierig, land dan en neem eens contact op in plaats van koeien te verminken, en alleen met geheime schaduwregeringen te pokeren en afspraken te maken en zo.
Waarop baseer je je aannames dat ET handel met ons zou willen drijven of ons zou willen koloniseren? Stel dat zij weten dat er meerdere beschavingen leven in het heelal, ze hebben contact met enkele, maar ze zien ons als een soort die (nog) niet ontwikkeld genoeg is om energie in te steken? Als jij langs een mierenhoop loopt, kruip je er dan ook meteen in, of laat je hem links liggen? Wie zegt dat er in het verleden geen contact is geweest (zou meteen het geloof in goden verklaren) en dat ET toen bedacht heeft: "He, ik kan hier niets mee, op die ellendige planeet is niets wat mij als handelswaar of grondstof tot nut is, en de fysische eigenschappen van de mens zijn dusdanig dat ik er niets mee kan. Ik laat ze maar links liggen."quote:Op dinsdag 14 november 2006 12:58 schreef mgerben het volgende:
[..]
Daar geldt dus hetzelfde voor. De complottheorieën vallen onder dezelfde noemer, namelijk "ze zijn er maar ze nemen geen contact op" - dat 'geen contact' geldt dan voor de hele bevolking.
Dan moet je je dus direct afvragen: Waarom doet ET dat?
Even een voorbeeldje.
Ik ben een handelaar in technologie - GSM telefoons bijvoorbeeld. Ik verkoop die aan een indianenstam via een tussenpersoon van de stam. De stam kent mij niet en weet dus niet met wie ze handel drijven.
Nu kom jij ter plaatse. Jij wilt ook een dealtje sluiten. Maar ik sta niet te springen om mijn handel te laten ondergraven. Dus ik geef je geen toegang tot mijn tussenpersoon.
En wat doe jij: Je zoekt onmiddelijk je eigen tussenpersoon.
Conclusie: Als de geheime wereldregering zaakjes doet met een paar aliens, zitten we in no-time met tien andere aliens die óók zaken willen doen. En als dat niet via die regering kan, dan maar er omheen.
Dat zou je dus nooit geheim kunnen houden.
Ik kan daaruit dus alleen maar concluderen dat er geen contact is. Want elk contact groeit meteen buiten alle proporties.
Ten eerste moet de wereldregering zaken doen namens 6 miljard mensen. Da's niet efficiënt, het gaat sneller als je die mensen direct benadert.
Ten tweede zullen concurrenten gewoon buiten die geheime wereldregering om gaan.
En voor wie denkt dat ET ver boven geld en winst staat: Het hoeft niet om GSMs te gaan. Het kan van alles zijn - tot en met kennis, boeken of diersoorten aan toe.
Overal waar twee partijen zijn die iets hebben wat de ander wil, kan handel gedreven worden.
Omdat je daarmee zegt dat er maar één ET is, die na een reis van tig lichtjaren besluit dat-ie geen interesse heeft.quote:Op dinsdag 14 november 2006 13:14 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Waarop baseer je je aannames dat ET handel met ons zou willen drijven of ons zou willen koloniseren? Stel dat zij weten dat er meerdere beschavingen leven in het heelal, ze hebben contact met enkele, maar ze zien ons als een soort die (nog) niet ontwikkeld genoeg is om energie in te steken? Als jij langs een mierenhoop loopt, kruip je er dan ook meteen in, of laat je hem links liggen? Wie zegt dat er in het verleden geen contact is geweest (zou meteen het geloof in goden verklaren) en dat ET toen bedacht heeft: "He, ik kan hier niets mee, op die ellendige planeet is niets wat mij als handelswaar of grondstof tot nut is, en de fysische eigenschappen van de mens zijn dusdanig dat ik er niets mee kan. Ik laat ze maar links liggen."
JKe zou ook kunnen beargumenteren dat er wellicht wel de technologie is om hier te komen, maar dat het veel kost/moeilijk bruikbaar is en dus een serieuse barriere opwerpt om eens een kijkje te gaan nemen in een galaxy far far away. Dat men genoegen neemt met de monsters die er ooit al eens zijn opgehaald en dat daarmee de kous af is omdat er interessantere regios zijn om naartoe te gaan. Je zou het heelal ook kunnen zien als de wereld. op deze wereld zijn ook kliene dorpjes waar, behalve de inwoners, niemand de moeite zal nemen om erheen te gaan, en dat terwijl transport hier op aarde voor ons relatief eenvoudig is. Zelfs mensen uit de buurt gaan nog eerder naar een grote stad die verderop ligt omdat dat interessanter voor ze is. Zo kan het natuurlijk ook met ET-gemeenschappen zijn, en dan is de aarde een lullig klein dorpje ergens ver weg in de Braziliaanse jungle waarvan met wel van het bestaan weet door bezoeken uit het verleden, maar waar men niet zo nodig weer naartoe moet. Mocht er trouwens van de meldingen van UFOs en aliens iets waar zijn, dan zijn dat wellicht de verzamelaars/geinteresseerden die een kijkje komen nemen.....quote:Op dinsdag 14 november 2006 13:19 schreef mgerben het volgende:
[..]
Omdat je daarmee zegt dat er maar één ET is, die na een reis van tig lichtjaren besluit dat-ie geen interesse heeft.
Jouw voorbeeld van de mierenhoop is perfect.
Ik loop erlangs, jij loopt erlangs, maar een vriend van mij is helemaal insectengek. En hij duikt er in.
Op zo'n kleine schaal (mijn kennissenkring van 100 mensen) is er dus al voldoende variatie om aandacht aan een mierenhoop te besteden.
En op de schaal van ET (duizenden rassen, miljoenen planeten, triljarden individuen) is er dus niet één die de aarde interessant vindt. Niemand. Niet één.
Heel simpel gedacht: Hebben wij geen grondstoffen die bij een vergevorderde beschaving misschien al op zijn?
We hebben dieren en planten die verder nergens voorkomen.
Niemand interesse? Op al die planeten zijn er geen verzamelaars? Geen dierentuinen? Echt? Helemaal niemand?
Kan dat? Vind je dat echt waarschijnlijk? Van al die triljarden aliens?
Je zou kunnen argumenteren dat er misschien niemand is.
Klopt dat het ook op andere manieren kan, maar dan is het wel de vraag of het ergens toe leidt. Het kost namelijk een hoop geld/inspanning, en wat levert het op? Nu hoeft dat trouwens niet automatisch te betekenen dat het niet gedaan wordt.quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:30 schreef mgerben het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar het hoeft niet.
Om de melkweg te veroveren heb je geen warpdrive nodig.
Wat je moet hebben is een machine die zichzelf kan dupliceren. Die stuur je naar de dichtsbijzijnde ster. Daar gaat hij kopieën van zichzelf bouwen. Die maken samen een leefbare omgeving bij die ster. Vervolgens reizen mensen naar die ster (eventueel als ingevroren embryo's) en de machines gaan verder, naar de volgende ster.
Op die manier heb je in een paar miljoen jaar de hele melkweg bevolkt, en er is geen sneller-dan-licht techniek voor nodig. Het kan met conventionele technieken.
De vraag is dus: Waarom hebben wij dit niet van een ET gezien? Sterker nog: Waarom is er niet zo'n machine op bezoek?
Als er een ET is met slechts een paar miljoen jaar voorsprong (het heelal bestaat 13000 miljoen jaar), zou de hele melkweg vol zitten met die dingen. En dat met conventionele techniek - er is geen Star Trek techniek nodig die nog niet uitgevonden is.
Aangezien die er niet zijn moeten wij ons afvragen: Waarom zijn ze er niet? Zijn we soms alleen?
Dat is dus wat ik ook ongeveer bedoel.quote:Op dinsdag 14 november 2006 13:31 schreef DivineJester het volgende:
[..]
JKe zou ook kunnen beargumenteren dat er wellicht wel de technologie is om hier te komen, maar dat het veel kost/moeilijk bruikbaar is en dus een serieuse barriere opwerpt om eens een kijkje te gaan nemen in een galaxy far far away. Dat men genoegen neemt met de monsters die er ooit al eens zijn opgehaald en dat daarmee de kous af is omdat er interessantere regios zijn om naartoe te gaan. Je zou het heelal ook kunnen zien als de wereld. op deze wereld zijn ook kliene dorpjes waar, behalve de inwoners, niemand de moeite zal nemen om erheen te gaan, en dat terwijl transport hier op aarde voor ons relatief eenvoudig is. Zelfs mensen uit de buurt gaan nog eerder naar een grote stad die verderop ligt omdat dat interessanter voor ze is. Zo kan het natuurlijk ook met ET-gemeenschappen zijn, en dan is de aarde een lullig klein dorpje ergens ver weg in de Braziliaanse jungle waarvan met wel van het bestaan weet door bezoeken uit het verleden, maar waar men niet zo nodig weer naartoe moet. Mocht er trouwens van de meldingen van UFOs en aliens iets waar zijn, dan zijn dat wellicht de verzamelaars/geinteresseerden die een kijkje komen nemen.....
Met die laatste zin ben ik het eens.quote:Op dinsdag 14 november 2006 15:55 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Klopt dat het ook op andere manieren kan, maar dan is het wel de vraag of het ergens toe leidt. Het kost namelijk een hoop geld/inspanning, en wat levert het op?
Nu hoeft dat trouwens niet automatisch te betekenen dat het niet gedaan wordt.
Dit is niet helemaal waar, tegenwoordig worden indianenstammen die diep in de Amazone wonen, wel degelijke met rust gelaten, dit na nogal al tragische lessen in het verleden.quote:Op dinsdag 14 november 2006 12:21 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nieuw ontdekte indianenstammen in de Amazone worden ook niet met rust gelaten.
Afgelegen dorpjes waar GSM telefoons te verkopen zijn worden ook niet met rust gelaten.
Onbedorven gebieden die ontdekt worden door toeristen worden onder de voet gelopen.
Dus ik denk helemaal niet dat we zo enorm veranderd zijn.
welles-nietes... ik noemde meer voorbeelden dan alleen die indianenstam.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:22 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dit is niet helemaal waar, tegenwoordig worden indianenstammen die diep in de Amazone wonen, wel degelijke met rust gelaten, dit na nogal al tragische lessen in het verleden.
Toch wel.quote:Maar ik moet zeggen dat je argumentatie toch niet geheel sterk is. Jij, en je zal niet de enige zijn, gaat er vanuit dat omdat het universum 13 miljard jaar oud is er dus beschavingen zijn die technologisch veel verder zijn, maar dat is een aanname, die opzich niet op iets is gebasseerd, zeker onze mate van technologische ontwikkeling is niet echt een graad meter om te zeggen dat andere beschavingen veel verder zijn ontwikkeld.
Dat is dus de vraag!quote:Hoe dan ook, de aanname dat er in het universum wel intelligent leven bestaat is in imho een betere, veiligere en meer realistisch, dan te denken dat het niet zo is, daarvoor is het universum te groot en heeft de mensheid daar veel en veels te weinig van kunnen doorgronden.
Ja he?quote:Interresant topic..dat wel.
Ik vraag me dat af, dat is namelijk bijna nooit onze bedoeling geweest, we zochten naar handelspartners niet naar beschavingen die minder ontwikkeld waren. Dat tussen die handelspartners beschavingen bestonden niet minder ontwikkeld waren...allicht, maar dat heeft met veel factoren te maken, 1 daarvan is dat men ook niet wist waar de beschavingen te vinden waren en hoe de aardkloot in elkaar zat.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:40 schreef Wombcat het volgende:
Of ze willen juist in contact komen met beschavingen die minder ver zijn, want die kunnen ze makkelijker exploiteren.
Ik weet niet, maar ik sluit zeker niet uit dat we inderdaad de enige zijn. Ik vind het niet waarschijnlijk, maar ik sluit het niet uit.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:49 schreef mgerben het volgende:
Dat is dus de vraag!
Het gaat er niet om wat wij kunnen doorgronden! Het hele punt is: Als ze bestaan hadden ze hier al lang kunnen zijn!
Waar zijn ze dan?
Ok ff snel: Liever de melkweg exploreren dan het universum.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:37 schreef Semisane het volgende:
[...] dit de grootste kans maakt op planeten en in zonnestelsels die vele malen ouder zijn dan die van ons. Die zonnestelsels zouden dan meer naar het "midden" van het universum zouden zitten, want hoe ouder het universum des te dichter het zit bij waar de BigBang begon...toch?
De verovering van de melkweg moet je niet zien als een heen-en-terugreis. Je komt nooit terug om je veroveringen ten gelde te maken.quote:Of ze willen juist in contact komen met beschavingen die minder ver zijn, want die kunnen ze makkelijker exploiteren.
Maar ja...er bestaan heel veel melkwegstelsels.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:49 schreef mgerben het volgende:
[..]
welles-nietes... ik noemde meer voorbeelden dan alleen die indianenstam.
En als er bij die stam olie gevonden wordt... Of als er iemand achter komt dat ze goud ruilen tegen kraaltjes.... Zodra er iets te halen valt, is dat idealisme meteen verdwenen. Jammer maar waar.
[..][/qoute]
Wellicht.
[quote]Toch wel.
De hele paradox komt hier op neer:
Er zijn 100000000000 sterren, alleen al in de melkweg.
Wat intelligent leven betreft zijn er twee mogelijkheden: Wij zijn echt heel bijzonder want we zijn de enige, of... we zijn niet zo vreselijk bijzonder.
Ik neig er naar om te zeggen dat wij niet zo bijzonder zijn. Ik zou nl niet weten waarom dat zo zou zijn.
Als wij niet zo bijzonder zijn, zouden er zeker duizend beschavingen in de melkweg kunnen zijn.
Dat zou je denken, ik ken de theorie, (althans je hebt het toch over die zichzelf nabouwende modules?) maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan die theorie.quote:En nu komt het: je kunt met bekende techniek (zonder hyperdrive enzo) de hele melkweg koloniseren.
Onze ontwikkeling van ruimtereizen is echt totaal nog niet hoogstaand, daarbij zoals ik zei, we moeten het huidige tijdperk nog maar zien te overleven en de kans daarop is al niet gering.quote:Wij hebben er 6000 jaar over gedaan om vanaf het spijkerschrift tot ruimtereizen te komen.
Een aanname die niet op iets is gebasseerd, enkel op een vrij korte historische periode van de mensheid...en op 1 miljoen jaar is dat niet representatief genoeg.quote:Als er ééntje een miljoen jaar voorsprong heeft - vrijwel niets op de schaal waar we het over hebben - hadden hun ruimterobots overal moeten zitten.
Omdat de kans dat alle 3 de redenen er iets mee te maken heeft heel groot is, daarbij genomen wellicht omdat die beschavingen helemaal niet naar ons opzoek zijn in de eerste plaats, zoals je zegt, ze hadden hier wellicht al kunnen zijn, maar ik denk dus dat de kans groter is dat ze niet naar dit gedeelte van het universum of melkwegstelsel gaan, want wij zitten in het relatieve jonge gedeelte, maar naar de oudere gedeeltes....en als wij dus ET willen vinden, dan zullen wij opzoek moeten gaan, niet andersom.quote:De antwoorden op die vraag zijn vrijwel altijd heel specifiek voor één beschaving; het is niet duidelijk of dat nu geldt voor alle beschavingen:
- technologische beschavingen vernietigen zichzelf.
- hoogstaande beschavingen mijden contact met lagere beschavingen
- beschavingen blijven liever thuis
Voor al die dingen moet je je afvragen: Is dat echt zo? Geldt dat voor ALLE beschavingen? Let op: Deze 3 verklaringen gelden dus NIET voor onze beschaving. Waarom gelden ze dan wel voor ET?
[..]
Dat is dus de vraag!
Het gaat er niet om wat wij kunnen doorgronden! Het hele punt is: Als ze bestaan hadden ze hier al lang kunnen zijn!
Waar zijn ze dan?
[..]
quote:Ja he?
Nou, als ze het op die manier doen, hadden ze idd al lang langs moeten komen.quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:01 schreef mgerben het volgende:
De verovering van de melkweg moet je niet zien als een heen-en-terugreis. Je komt nooit terug om je veroveringen ten gelde te maken.
Een manier om het te doen is met een Von Neumann Machine. Dat is een machine die zichzelf kan nabouwen. Dat doet hij met het materiaal dat hij bij andere sterren vindt.
Van één krijg je er twee, dan vier, dan acht, enzovoorts.
De verovering is dus exponentieel, en kan in een paar miljoen jaar bij elke ster in de melkweg zo'n machine gedropt hebben.
Die theorie doet het al 40 jaar prima, dat wil zeggen: Er wordt mee gerekend en niemand gooit hem weg 'omdat het niet kan'.quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:02 schreef Semisane het volgende:
Dat zou je denken, ik ken de theorie, (althans je hebt het toch over die zichzelf nabouwende modules?) maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan die theorie.![]()
... eh... we zijn wel tot hier gekomen zonder uit te sterven. We hebben de Koude Oorlog overleefd.quote:Onze ontwikkeling van ruimtereizen is echt totaal nog niet hoogstaand, daarbij zoals ik zei, we moeten het huidige tijdperk nog maar zien te overleven en de kans daarop is al niet gering.
Dit ging er over dat die machines overal zouden moeten zitten.quote:Een aanname die niet op iets is gebasseerd, enkel op een vrij korte historische periode van de mensheid...en op 1 miljoen jaar is dat niet representatief genoeg.
We zijn nog maar net in het atoomtijdperk en we zijn er nog lang niet uit. We hebben dan wel de Koude Oorlog overleefd, maar dat is niet echt significant, daar dit het aller eerste begin is....vergis je niet...de volgende stap nog heel heel ver weg en zoals ik zei, daar het meest effectieve qua atoomtechnologie een bom is, schat ik de kans redelijk klein in.quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:18 schreef mgerben het volgende:
[..]
Die theorie doet het al 40 jaar prima, dat wil zeggen: Er wordt mee gerekend en niemand gooit hem weg 'omdat het niet kan'.
Kun je aangeven wat die haken en ogen zijn?
[..]
Nou het heeft te maken met de technische complexiteit van het verhaal, niet met het rekenmodel opzich.
De Neumann machine zou werkelijk pas in praktijk kunnen werken als het een feilloos process is, zowel hardware als softwarematig, dan moet het nog tegen een ontelbaar hoeveelheid mutaties kunnen, die kunnen optreden tijdens het process. [/qoute]
Maar goed ik kan zien wat je bedoelt ermee, we zouden dan idd heel veel van dat soort modules moeten hebben gezien....hoewel hiervoor ook geld, zou je ze kunnen herkennen en zou je begrijpen wat het is.
[quote]... eh... we zijn wel tot hier gekomen zonder uit te sterven. We hebben de Koude Oorlog overleefd.
Heel flauw kan ik zeggen dat we geen voorbeelden kunnen noemen van enig intelligent ras dat zichzelf vernietigd heeft.
Dus waarom zou die kans 'gering' zijn? Daar zie ik geen aanleiding toe. Mijn glas is half vol!
Trouwens...ik vraag me net af...als je de Von Neumann machines gaat gebruiken, waarom zou dat iets groots zijn? iets wat wij als mensen zouden kunnen ontdekken? Als ik zo iets zou bouwen, zou ik het klein houden....heel klein, want dat houd het relatief simpel, daarvoor minder kans op fouten, het zich ook sneller dubliceren, waardoor als het fout gaat, de kans groter is dat het de fout "overleefd"...dus wellicht kunnen we die dingen niet zien...of zijn het een soort bacterie....nog mooier...en nog moeilijker voor ons om te ontdekken.quote:Dit ging er over dat die machines overal zouden moeten zitten.
Wel... het is nagerekend. Meerdere keren. Zelfs met uiterst conservatieve schattingen kom je tot verrassende uitkomsten: Dat in een half miljoen jaar de hele melkweg er mee vol kan zitten.
Onderschat niet de kracht van exponentiële groei: Elke keer een verdubbeling.
Het is niet belangrijk bij de Von Neumann machines of het 0.5 of 50 miljoen jaar duurt.
De essentie is dat het denkbaar is om de hele melkweg te koloniseren zonder sneller dan het licht te reizen. Je hoeft geen technologie uit te vinden die niet al bestaat.
Als je wilt praten over reizen naar de dichtsbijzijnde ster zeg ik: Dat is onmogelijk. Er is geen warpdrive.
Maar de melkweg koloniseren... dat kan dus wel. Niet met de huidige techniek, maar wel met bekende techniek.
Kijk, wombcat ziet waar op gedoeld wordt.quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nou, als ze het op die manier doen, hadden ze idd al lang langs moeten komen.
Niet eentje trouwens, maar wel een paar duizend.
En vandaar dus mijn stelling dat het best mogelijk is dat de kans dat intelligent leven ontstaat dermate klein is dat het inderdaad maar één keer is voorgekomen.quote:Op woensdag 15 november 2006 09:56 schreef mgerben het volgende:
Het blijkt in de praktijk dat er maar twee mogelijkheden overblijven: Ze zijn er niet, of ze hadden er al moeten zijn.
Nou ja...wellicht hebben jullie gelijk als in, dat intelligent maar 1 keer per melkwegstelsel voorkomt....maar ja...in het universum zijn behoorlijk veel melkwegstelsels....dus wie weet.quote:Op woensdag 15 november 2006 10:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En vandaar dus mijn stelling dat het best mogelijk is dat de kans dat intelligent leven ontstaat dermate klein is dat het inderdaad maar één keer is voorgekomen.
Ik heb in dit soort discussies al vaker gepost (maar in deze nog niet) dat die formule van Drake nogal uitgaat van een aantal onbekendheden en dat 'ie statistisch niet verantwoord is (naar mijn idee). We hebben namelijk maar een steekproef van één (zonnestelsel). We hebben één zonnestelsel enigszins goed bekeken, en daarop is op één planeet intelligent leven.
Dat is onvoldoende om statistisch verantwoorde conclusies te trekken. Nu kan het best zijn dat als je in die formule op 1 wilt komen, dat je dan astronomisch kleine getallen moet invullen op een paar plekken, maar we kunnen simpelweg geen verantwoorde uitspraak doen of die astronomisch kleine getallen misschien toch de juiste zijn. Alleen gevoelsmatig hebben we zoiets van "dat kan toch niet", maar een gevoel is geen wetenschap.
Ja, maar stel je dat eens voor... in plaats van dat wij een achtergebleven planeetje met een minderwaardigheidscomplex zijn, is het dus goed denkbaar dat al die geweldige sci-fi boeken en films over aliens die lang geleden het leven door de melkweg verspreidden waar worden ... maar dat wij dat zelf zijn.quote:Op woensdag 15 november 2006 10:13 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja...wellicht hebben jullie gelijk als in, dat intelligent maar 1 keer per melkwegstelsel voorkomt....maar ja...in het universum zijn behoorlijk veel melkwegstelsels....dus wie weet.![]()
Die mogelijkheid is zeer aanwezig en imho ook een realistische, maar ja....hoop doet leven...zoiets?quote:Op woensdag 15 november 2006 10:20 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ja, maar stel je dat eens voor... in plaats van dat wij een achtergebleven planeetje met een minderwaardigheidscomplex zijn, is het dus goed denkbaar dat al die geweldige sci-fi boeken en films over aliens die lang geleden het leven door de melkweg verspreidden waar worden ... maar dat wij dat zelf zijn.
Die laatste zin ontkracht je verhaal weer een beetje. Je kunt namelijk niet stellen dat aliens de behoefte hebben om tijd en energie te steken in een reis naar een planeet die niet aan hun eisen voldoet. Zouden wij als mensen de keuze hebben tussen het gaan naar een planeet die wellicht lijkt op de onze, of Jupiter, dan zullen we eerder meer moeite steken in een reis naar de gelijkende planeet dan in een reis naar Jupiter, simpelweg omdat het "succes" van zo'n reis veel aannemelijker is omdat we beter gedijen op de gelijkende planeet. Verder ga je erg makkelijk voorbij aan de visie dat ET misschien wel op een volledig andere fysische basis is gefundeerd en we het dus niet als ET (h)erkennen. Zou een meteoriet niet een ruimtesonde kunnen zijn met stenen mannetjes als inzittenden die langs onze planeet zoeven om te zien dat er niets van hun gading is?quote:Op woensdag 15 november 2006 09:56 schreef mgerben het volgende:
[..]
Kijk, wombcat ziet waar op gedoeld wordt.
De standaard redenering is: Je kunt de afwezigheid van iets niet aantonen. Want misschien zit het wel ergens waar je niet gekeken hebt.
Dus er kunnen best aliens zijn maar we zien ze niet.
Voorbeeld: Als jij beweert dat er vampieren in Amsterdam leven, dan mag je verwachten dat er mensen gebeten worden. Als er niemand gebeten wordt durf ik best te beweren dat er geen vampieren zijn in Amsterdam.
Je kunt je er niet vanaf maken door te zeggen "het zijn speciale vampieren die niemand bijten" of "we kunnen niet beredeneren waarom er niemand gebeten wordt".
Zo ook kun je bij aliens wel beredeneren wat ze wel en niet doen. Al het leven wil zich verspreiden, is nieuwschierig, wil zich vermenigvuldigen en wil alle beschikbare bronnen en grondstoffen gebruiken. Dat is universeel voor al het leven. Leven dat zich daar niet aan houdt sterft uit - en is dus geen leven.
Je kunt je er niet vanaf maken door te zeggen "aliens zijn anders en je kunt niet voorspellen wat ze doen".
Je kunt, gebaseerd op principes van het leven, wel degelijk aannames maken over waarom we ze niet zien.
Een aantal van die aannames blijkt onwaarschijnlijk - bijvoorbeeld dat alle aliens thuisblijven, zichzelf vernietigen of zich onthouden van contact met mensen. Dat is gewoon niet houdbaar, want dan zijn wij echt totaal anders, heel afwijkend en heel bijzonder.
Het blijkt in de praktijk dat er maar twee mogelijkheden overblijven: Ze zijn er niet, of ze hadden er al moeten zijn.
Ik pik deze drie er even uit.quote:Op woensdag 15 november 2006 11:09 schreef DivineJester het volgende:
[..]
een reis naar een planeet die niet aan hun eisen voldoet.
[...]
Zouden wij als mensen de keuze hebben tussen het gaan naar een planeet die wellicht lijkt op de onze, of Jupiter,
[...]
om te zien dat er niets van hun gading is?
En waarom zouden dat dat niet passerende kometen/rotsblokken kunnen zijn die door ons gewoon niet als ET-materiaal herkend worden?quote:Op woensdag 15 november 2006 12:52 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik pik deze drie er even uit.
Je gaat er van uit dat ET persoonlijk langs wil komen met als reden dat er iets van zijn gading te halen moet zijn.
Maar over 3 jaar komt de robot "New Horizons" langs Pluto en Charon; op dat moment zijn alle planeten van ons stelsel door robots bezocht.
Niet omdat we er persoonlijk voordeel willen halen.
Maar louter omdat we nieuwschierig zijn.
De vraag 'waar zijn ze', mag je even goed lezen als 'waar zijn hun zichzelf vermenigvuldigende robots die de hele melkweg bestuderen'.
Dat is het denk ik wel, want wij moeten het (h)erkennen als buitenaards leven toch? en daarbij zal een actieve toenadering nodig zijn, hetzij van ons, hetzij van hen. En als zij het niet willen en wij het niet kunnen (omdat we ze niet herkennen) dan kunnen ze er dus zijn zonder dat we het weten.quote:Op woensdag 15 november 2006 12:52 schreef mgerben het volgende:
[..]
De essentie van de vraag is niet de vorm waarin ET langskomt, maar het feit dat de totaal niets van hem gehoord hebben.
Daarmee zijn we in het kringetje van een paar posts geleden: de mogelijkheid dat ET wel bestaat maar niet herkend wil worden - of als alternatief, dat wij hem niet als zodanig herkennen.quote:Op woensdag 15 november 2006 13:03 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Dat is het denk ik wel, want wij moeten het (h)erkennen als buitenaards leven toch? en daarbij zal een actieve toenadering nodig zijn, hetzij van ons, hetzij van hen. En als zij het niet willen en wij het niet kunnen (omdat we ze niet herkennen) dan kunnen ze er dus zijn zonder dat we het weten.
Heb 't gezien, was inderdaad erg interessantquote:Op donderdag 16 november 2006 09:43 schreef Semisane het volgende:
Gisteren was er op National Geographic een programma hierover. Drake, Fermi, Hawkins en de rest kwamen allemaal langs. Erg interesant, boeiend ook.
Er kwam wel duidelijk naar voren dat men wel verwachte dat er leven op andere planeten voorkomt, maar of daar wellicht ook intelligent leven bijzat, daar zijn de meningen dus erg over verdeelt.
Ja, vrij geavanceerd.quote:Op dinsdag 21 november 2006 12:05 schreef whosvegas het volgende:
Boeiend topic.
Ik denk dat een beschaving vrij geavanceerd moet zijn om de enorme afstanden in het heelal te overbruggen.
Ja, het probleem dat je krijgt als je iets beweert waarvan de rest van de wereld zegt dat het niet zo is, is dat je maar één uitweg hebt: Het is een complot. En dan raak je heel snel verstrikt in een ongelofelijk machtig complot dat alles en iedereen kan manipuleren, en waarvoor geen snippertje bewijs bestaat. Het wordt één groot kaartenhuis.quote:Dat is gelijk mijn bezwaar van mensen die beweren dat ufo's buitenaards leven is, als ze al die moeite doen om hier te komen, waarom houd je je dan verborgen?
En bedenk daarbij dat het leven bijna direct ontstond nadat de aarde voldoende was afgekoeld.quote:Stel dat er op Mars (primitief) leven gevonden wordt, dit zou een fantastische ontdekking zijn. Dan is er op 2 plaatsen vlak bij elkaar leven. Dan moet de melkweg helemaal vol zitten met planeten (of manen) met leven.
De laatste jaren zijn er veel planeten bij andere sterren ontdekt, dus planeetvorming is een normaal verschijnsel bij het ontstaan van sterren.
Misschien wil hij/zij wel opvallen, maar zien/herkennen wij het gewoon niet omdat wij nog niet de technologie hebben te doorzien dat een dergelijk rotsblok intelligent leven bevat.quote:Op woensdag 15 november 2006 13:31 schreef mgerben het volgende:
[..]
Daarmee zijn we in het kringetje van een paar posts geleden: de mogelijkheid dat ET wel bestaat maar niet herkend wil worden - of als alternatief, dat wij hem niet als zodanig herkennen.
Dan zeg je wederom dat dat voor alle ETs geldt - dat ze niet herkend willen worden.
De mogelijkheid dat wij het niet als zodanig herkennen is theoretisch. Je kunt idd iets verzinnen waarbij dat zo is - jouw rotsblok bijvoorbeeld.
Maar jouw rotsblok moet dus ook volledig passief zijn, geen radar gebruiken, een beetje om zijn as tollen mogelijk een komeet-achtige staart achterlaten om niet op te vallen.
En heel belangrijk: de baan van jouw rotsblok moet niet spontaan veranderen.
Daar heb je toch een probleem, want als de baan verandert valt hij op, maar als de baan NIET verandert valt hij ook op: omdat zijn baan nl van een andere ster komt.
Vergeet niet dat elk rotsblok dat in de buurt van de aarde komt zeer nauwkeurig bekeken wordt en vaak zelfs het nieuws haalt.
Verder zou een Von Neumann robot materiaal verzamelen om zichzelf na te bouwen. Dat is bepaald iets dat opvalt, ongeacht het materiaal waar hij uit gemaakt is.
Ik noem dit maar even als een paar mogelijkheden om aan te tonen dat wij een buitenaardse robot misschien niet direct herkennen aan zijn uiterlijk, maar zeer waarschijnlijk aan zijn acties.
En als je zegt dat hij dat met opzet niet doet om niet op te vallen, zit je weer in hetzelfde kringetje: Leg dan eens uit waarom hij niet op wil vallen, en leg vooral uit waarom dat voor ALLE aliens geldt.
quote:Verder dringt zich bij die zichzelf reproducerende robots mij de vraag op wat het belang dan is voor de ET. Als men een systeem verzint waarmee in miljarden jaren een heelal gekoloniseerd kan worden, dan is er toch geen meerwaarde voor de ETs? Een bron voor grondstoffen kunnen ze niet zijn, communicatie over zulke afstanden is (in ieder geval met onze techniek) zeer moeilijk en het valt nauwelijks onder controle te houden met als risico dat de AI robots zich tegen je kunnen gaan keren. Ik zou me als beschaving gaan richten op nabij gelegen plaatsen waar je daadwerkelijk kunt komen en zo dus voordeel uit kunt halen en niet op het in de ruimte schieten van zichzelf reproducerende robots waarmee je alle contact zult verliezen en die dus geen andere band met je hebben dan elke willekeurige andere levensvorm, behalve dat er een stempeltje "Made in ..." op staat.
Dan staat het wel heel ver van ons af hoor. Een lampje aandoen, een radiosignaal uitzenden of van baan veranderen zijn vrij opvallende dingen, die zeker herkend zullen worden.quote:Op woensdag 22 november 2006 10:21 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Misschien wil hij/zij wel opvallen, maar zien/herkennen wij het gewoon niet omdat wij nog niet de technologie hebben te doorzien dat een dergelijk rotsblok intelligent leven bevat.
Nieuwschierigheid?quote:Wat denk je trouwens van mijn stelling in de post daarvoor:
Verder dringt zich bij die zichzelf reproducerende robots mij de vraag op wat het belang dan is voor de ET. Als men een systeem verzint waarmee in miljarden jaren een heelal gekoloniseerd kan worden, dan is er toch geen meerwaarde voor de ETs? [...]
Drakes formule zegt dat helemaal niet. Drakes formule geeft alleen alle hem toen te binnen schietende variabelen die invloed kunnen hebben op het ontstaan van intelligent leven dat ons zou kunnen bereikenquote:Op maandag 13 november 2006 13:02 schreef mgerben het volgende:
Drake’s Formula stelt dat, gezien het aantal sterren in de melkweg, we niet alleen kunnen zijn. Het enorme aantal sterren sluit die mogelijkheid vrijwel uit.
Echter, de getallen die je in die variabelen kunt invullen zijn voor het overgrote deel giswerk en theorie, ook omdat veel variabelen gewoon niet bekend zijn in ons wetenschappelijk ontwikkelingsstadium.quote:drakes vergelijking:
R* = gemiddelde snelheid waarmee sterren worden gevormd (10 tot 40 per jaar in ons melkwegstelsel)
fp = fractie van die sterren met planeten (wordt na waarnemingen geschat op 50%)
ne = gemiddelde aantal aarde-achtige planeten (in staat om leven te herbergen)
fl = fractie van die planeten die leven ontwikkelt
fi = fractie van die planeten waar zich intelligent leven ontwikkelt
fc = fractie van die planeten die technologie ontwikkelt (waaronder radiozenders)
L = Levensduur van communicerende beschavingen in jaren.
Nogmaals, Drakes vergelijking zegt niets over de mogelijkheid dat buitenaards leven ons bereikt met ruimteschepen, het gaat om radiosignalen.quote:Dat wil zeggen: Totdat Fermi de vraag stelde: Waar zijn ze dan?
Fermi stelde vast dat er geen (onweerlegbaar) bewijs is van het bestaan van aliens, en hij vroeg zich af hoe dat kon. Hij kwam tot vier mogelijkheden om te verklaren waarom we niets van ET hebben gehoord.
1. Ze bestaan maar ze willen niet de ruimte in.
2. Ze bestaan, ze willen de ruimte in maar ze hebben ons nog niet bereikt.
3. Ze bestaan, ze doen aan ruimtereizen, hebben ons wel bereikt maar ze houden zich stil.
4. ‘Ze’ bestaan niet en we zijn echt alleen.
Die had je best in het lijstje erbij mogen zetten; is namelijk een hele goedequote:Misschien zijn wij wel de 'eersten', en zijn wij het die uiteindelijk de melkweg gaan bevolken.
Behalve dat dit al een variabele in Drakes vergelijking is.(variabele "fi") Alleen een net zo nietszeggende als vele van de anderen, omdat we simpelweg niet wèten hoe groot de kans is. We kunnen zelfs niet met volle zekerheid zeggen waarom het hier wel gebeurd is.quote:En over 4 kun je nog één ding zeggen:
Als je voor het leven op aarde een lijn van 100 kilometer trekt, bestaat intelligentie pas de laatste zes milimeter.
Zelfs de dino's hebben 200 miljoen jaar geleefd zonder ooit intelligentie te ontwikkelen.
Ofwel: Zolang je je voort kan planten ben je 'goed genoeg'.
Er is geen evolutie die automatisch tot intelligentie leidt.
Er is waarschijnlijk wel leven, maar intelligentie is een one in a billion chance.
Dit lijkt mij zeer plausibel. Wat je al zegt, een mierenhoop ga je als onderzoeker ook niet keer op keer overhoop halen en ontleden. Beter is het om de mieren met rust te laten en op je gemak te bestuderen. Zo leer je bovendien veel meer dan door contact te maken. Als ze ons een beetje hebben bestudeerd dan weten ze dat wij een buitengewoon agressief ras zijn. Contact leidt vrijwel zeker tot confrontatie.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:32 schreef Fionn het volgende:
* en dat zou best zo kunnen zijn voor alle andere rassen, want het 'insektengek' voorbeeld of het voorbeeld van de kolonisaties van gebieden op aarde gaan uit van een veel kleiner verschil in ontwikkeling, en een veel beperktere omgeving.
Wij gingen naar afrika omdat daar grondstoffen zaten die we nodig hadden en nergens anders makkelijker konden krijgen. Als we duizend lege landen hadden gehad om uit te kiezen hadden we daarheen gegaan inplaats van het met de zoeloes uit te knokken.) Buitenaardse wezens die hier kunnen komen kunnen ook overal elders heen.
na 10 mierenhopen heeft een insektengek het ook wel gezien en denkt ie "oh weer een mierenhoop van soort x"
Overigens zou een echte insektengek de mierenhoop niet openlijk induiken, maar juist hem voorzichtig van een afstand bekijken en het leven van de mieren zo min mogelijk verstoren. Dus wie weet worden we inderdaad wel bestudeerd maar dan van een afstand en/of voor ons onwaarneembaar.
just my 10 cents... interessant topic
Hij had niet veel fantasie als hij slechts tot 4 mogelijkheden kwam.quote:Op maandag 13 november 2006 13:02 schreef mgerben het volgende:
Fermi stelde vast dat er geen (onweerlegbaar) bewijs is van het bestaan van aliens, en hij vroeg zich af hoe dat kon. Hij kwam tot vier mogelijkheden om te verklaren waarom we niets van ET hebben gehoord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |