Dat is een ander onderwerp, meer voor Balkenende: Godsdienstonderwijs op alle scholen maar dat is werkelijk iets waar ik me niet in kan vinden. Zoals je zelf aangeeft zijn tal van oorlogen gevoerd waarin religie een hoofdmotief was. Iets wat zo sterk aanwezig is geweest in het verleden van Nederland, Europa en de gehele wereld is zeker niet iets wat je niet moet onderwijzen.quote:Op donderdag 9 november 2006 18:06 schreef friskvind het volgende:
Daar blijkt dat het meerendeel van de conflicten en oorlogen hun oorzaak vonden in vinden
in religies lijkt het me duidelijk dat deze niet op scholen onderwezen moeten worden.
Besteed de vrijgekomen tijd aan iets humaners.
Vrijheid is voor jou een vreemd begrip?quote:Op donderdag 9 november 2006 17:17 schreef Emeth.NL het volgende:
Mijn stelling luid: In de staat is er geen plaats voor een religieuze voorkeur. Evenzo vind ik dat er op schol ook geen religieuze voorkeur mag zijn.
Het is, denk ik , niet het streven van islamitische en christelijke scholen om objectief de diverse godsdiensten te benaderen en uit het verleden van de godsdiensttwisten lering te trekken.quote:Op donderdag 9 november 2006 18:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zoals je zelf aangeeft zijn tal van oorlogen gevoerd waarin religie een hoofdmotief was. Iets wat zo sterk aanwezig is geweest in het verleden van Nederland, Europa en de gehele wereld is zeker niet iets wat je niet moet onderwijzen.
Voor een goed begrip van geschiedenis, cultuur, literatuur, maatschappelijke groeperingen en politieke verhoudingen is een beetje onderwijs over religie onontbeerlijk.
Het zou me een lekker zootje worden.quote:Op donderdag 9 november 2006 22:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
De overheid hoort zich in het geheel niet met het onderwijs te bemoeien.
Nee, het IS een lekker zooitje.quote:Op donderdag 9 november 2006 22:23 schreef friskvind het volgende:
Het zou me een lekker zootje worden.
Waarom? De school is geen staat. De staat mag geen religieuze voorkeur hebben omdat ze niet een deel van de burgers mag bevoordelen boven anderen, of benadelen.quote:Op donderdag 9 november 2006 17:17 schreef Emeth.NL het volgende:
Mijn stelling luid: In de staat is er geen plaats voor een religieuze voorkeur. Evenzo vind ik dat er op schol ook geen religieuze voorkeur mag zijn.
De staat heeft geen islamitische scholen 'ingevoerd'. Burgers hebben dat gedaan. De staat heeft het niet verhinderd.quote:Zodoende denk ik dat de staat een fout gemaakt heeft door islamitische scholen in te voeren.
Dat is uiterst onliberaal: burgers geen vrijheid van onderwijs laten hebben maar alleen staatsonderwijs aanbieden.quote:Toen deze vraag toenam had men moeten nadenken of religieuze scholen nog wel van deze tijd waren. En islamieten niet gelijk moeten behandelen door islamitische scholen te creeren, maar door christelijke scholen af te schaffen.
quote:Ik vind godsdienst wel belangrijk, dit moet ook gewoon gegeven worden, maar het is belangrijk dat het onafhankelijk is.
Zie je? Dat is dus vermenging van staat & godsdienstzaken, als de staat de godsdienst(les) voorschrijftquote:Laat me wel zeggen, ik heb geen negatieve ervaring. Mijn christelijke school gaf onafhankelijke vooorlichting voorzover ik mij herinner. Maar dit kan alleen zeker gesteld worden door nationaal een godsdienstles voorschrift te hebben op niet bevooroordeelde scholen.
Totalitair voorstel. Een overheid die zich met godsdienst bemoeit en vrijheid van onderwijs afschaft. Ben ik geen voorstander van. Voor wie moslims vreest: wee de dag dat dat je een overheid hebt die de juiste lezing van 'godsdienstles' op alle scholen voor mag schrijven / alle burgers naar staatsonderwijs dwingt - en de moslims komen aan de macht..quote:Hoe denken jullie hierover?
Het is dus of op school of in een schimmig achterkamertje?quote:Op donderdag 9 november 2006 17:54 schreef Iblis het volgende:
Veel ouders zullen toch willen dat hun kind onderwezen wordt in de godsdienst en dan liever op een school dan in een schimmige achterkamer bij iemand met tamelijk conservatieve opvattingen.
Ik vind levensbeschouwing niet helemaal hetzelfde als geloven in een god. Ik weet niet pprecies hoe de selectie van schoolboeken gebeurt, maar gebeurt dat niet grotendeels door staatsgesponsorde instellingen? Volgens mij heeft de staat dus al een aardige inbreng, wat niet persee verkeerd is, omdat wij weer invloed op de staat hebben. Ik zie liever dat grote organisaties goed nadenken over lesstof dan enkele bestuursleden van een school, waarbij elke de gegeven stof op elke andere school dus erg moeilijk en kostbaar na te trekken valt.quote:Op vrijdag 10 november 2006 06:31 schreef sigme het volgende:
Waarom? De school is geen staat. De staat mag geen religieuze voorkeur hebben omdat ze niet een deel van de burgers mag bevoordelen boven anderen, of benadelen. Maar waarom zou een school geen voorkeur mogen hebben voor een levensbeschouwing? Een staat hoort niet de burgers te leren wat 'juist' is, een school hoort kinderen dat juist wel te leren.
Het gaat niet om een verbod op islamitische scholen, maar om het feit dat elke school dezelfde opzet heeft. Zo weet zowel een islamiet als een christen dat zijn kind geen ander geloof opgedringt krijgt maar over elk geloof evenredige en eerlijke informatie.quote:Logisch, want een verbod op islamitische scholen betekent een schending van de scheiding van kerk en staat.
Dat is uiterst onliberaal: burgers geen vrijheid van onderwijs laten hebben maar alleen staatsonderwijs aanbieden.
Dat de godsdienst eerlijk over elke godsdienst informeerd, zonder een geloof te bevooroordelen qua inhoud of hoeveelheid lesstof.quote:Onafhankelijk gegeven godsdienst? Wat bedoel je?
Kerk en staat is gescheiden zodat elke godsdienst even eerlijk behandeld wordt. Wat is er dan mis aan dat ze er voor zorgen dat ook op school elke godsdienst eerlijk behandeld word, en niemand bevooroordeelt word?quote:Zie je? Dat is dus vermenging van staat & godsdienstzaken, als de staat de godsdienst(les) voorschrijft.
Oh. Maar een school heeft de vrijheid zelf het lesprogramma samen te stellen.quote:Op vrijdag 10 november 2006 12:50 schreef Emeth.NL het volgende:
[..]
Ik vind levensbeschouwing niet helemaal hetzelfde als geloven in een god. Ik weet niet pprecies hoe de selectie van schoolboeken gebeurt, maar gebeurt dat niet grotendeels door staatsgesponsorde instellingen? Volgens mij heeft de staat dus al een aardige inbreng, wat niet persee verkeerd is, omdat wij weer invloed op de staat hebben. Ik zie liever dat grote organisaties goed nadenken over lesstof dan enkele bestuursleden van een school, waarbij elke de gegeven stof op elke andere school dus erg moeilijk en kostbaar na te trekken valt.
Eh.. dat is een verbod op een islamitische school (of andere religieuze grondslag).quote:[..]
Het gaat niet om een verbod op islamitische scholen, maar om het feit dat elke school dezelfde opzet heeft. Zo weet zowel een islamiet als een christen dat zijn kind geen ander geloof opgedringt krijgt maar over elk geloof evenredige en eerlijke informatie.
Er is een letterlijk oneindig aantal godsdiensten. Nog afgezien van onwenselijkheid is het ook onmogelijk.quote:[..]
Dat de godsdienst eerlijk over elke godsdienst informeerd, zonder een geloof te bevooroordelen qua inhoud of hoeveelheid lesstof.
Zodra de staat voorschrijft wat er op godsdienst gebied geleerd dient te worden bemoeit de staat zich met godsdienst. De scheiding houdt nu net in dat de staat zich nooit uitspreekt over de inhoud van godsdienst. Dus ook niet over wat en hoe er over geleerd moet worden.quote:[..]
Kerk en staat is gescheiden zodat elke godsdienst even eerlijk behandeld wordt. Wat is er dan mis aan dat ze er voor zorgen dat ook op school elke godsdienst eerlijk behandeld word, en niemand bevooroordeelt word?
Argumenten voor beperken van vrijheid gaan altijd vergezeld van de motivatie dat het heus voor het bestwil van de mensheid is.quote:Jij zegt dat dit tegen vrijheid van onderwijs is. Vrijheid en democratie word vaak als argument gebruikt, maar niet altijd terecht. Ik dien dit voorstel in omdat ik denk dat het mensen dichter bij elkaar brengt op termijn. Ik ben bang dat verschillende scholen alleen maar de scheiding van christenen en islamieten bevorderd, iets wat toch al niet lekker schijtn te lopen.
Als ouders extremistisch zijn, brengen zij dit toch wel op hun kind over. Of ze geloofszaken nu op school, in de moskee (whatever), thuis of op een schimmig achterkamertje leren.quote:Op vrijdag 10 november 2006 12:54 schreef Emeth.NL het volgende:
Gia
Dat denk ik dus ook, geloof is een aangelegenheid voor thuis. Iets wat de ouders, omgeving en het kind zelf kan leren als zij dat willen. Enige gevaar is dat mochtend ouders of omgeving extremistisch zijn ze dit op hen kind kunnen overbrengen. Maar ik hoop dat dit door godsdienstles opgevangen kan worden.
Je snapt toch wel dat het hier gaat om de grote godsdiensten: Jodendom, Hindoeïsme, Boedhisme (Zen), Christendom en Islam.quote:Op vrijdag 10 november 2006 13:03 schreef sigme het volgende:
Er is een letterlijk oneindig aantal godsdiensten. Nog afgezien van onwenselijkheid is het ook onmogelijk.
En van welke andere lessen mogen deze verplichte godsdienstlessen ten koste gaan?quote:Op vrijdag 10 november 2006 13:10 schreef Gia het volgende:
Een basisschool heeft 8 klassen. Al vanaf de kleuterschool kan er aandacht besteed worden aan alle godsdiensten die er op school voorkomen. In de hogere klassen kan er echt over lesgegeven worden. En dieper er op in gaan, kan op de middelbare school. Ik heb op een katholieke middelbare school gezeten, maar heb daar veel geleerd over de verschillende geloven. Tot een zeker niveau, voldoende om te weten wat het geloof zo'n beetje inhoudt. Meer hoeft ook niet.
Geen, er is nu al een vak als levensbeschouwing. Op de school van mijn kinderen heette dat 'leefstijl'.quote:Op vrijdag 10 november 2006 13:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En van welke andere lessen mogen deze verplichte godsdienstlessen ten koste gaan?
Tuurlijk houdt het dat in, maar hoezo voel je je verplicht om een positief voorstel negatief neer te zetten, als je de positieve inhoudt ontkracht kan ik er tenminste wat meequote:Op vrijdag 10 november 2006 13:03 schreef sigme het volgende:
Eh.. dat is een verbod op een islamitische school (of andere religieuze grondslag).
Informatie is per defintie praktisch oneindig, dit betekend niet dat het onmogelijk is om les te geven. Dus ook in godsdienst les moet je gaan selecteren, bv. op de grootste godsdiensten, net als in elke andere les.quote:Er is een letterlijk oneindig aantal godsdiensten. Nog afgezien van onwenselijkheid is het ook onmogelijk.
Ik vind het niet kwalijk als de staat uitspreekt dat godsdienst les onafhankelijk moet zijn, net als zij vind dat staatszaken geloofsonafhankelijk zijn.quote:Zodra de staat voorschrijft wat er op godsdienst gebied geleerd dient te worden bemoeit de staat zich met godsdienst. De scheiding houdt nu net in dat de staat zich nooit uitspreekt over de inhoud van godsdienst. Dus ook niet over wat en hoe er over geleerd moet worden.
dat betekend niet dat het ook niet echt voor het beperken vd vrijheid is. Er is constant een zoektocht naar de gulde middenweg van vrijheid en orde. Omdat iets vrijheid beperkt is het niet per definitie slecht. Totale vrijheid kan alleen als de mens perfect zou zijn, dit is zij niet. Dus is dit streven, hoe idealistisch dan ook, onmogelijk.quote:Argumenten voor beperken van vrijheid gaan altijd vergezeld van de motivatie dat het heus voor het bestwil van de mensheid is.
En als ik als school dat vak niet wens te onderwijzen? Of als ik als ouder liever wil dat mijn kind op school extra wiskundeles krijgt in plaats van 'leefstijl'?quote:Op vrijdag 10 november 2006 13:17 schreef Gia het volgende:
Geen, er is nu al een vak als levensbeschouwing. Op de school van mijn kinderen heette dat 'leefstijl'.
Die tijd kan er mooi voor gebruikt worden. Alleen dan niet meer alleen over het eigen geloof, maar over alle geloven.
Nee, onderwijs moet losgekoppeld worden van de overheid. Juist omdat je het daaraan gekoppeld hebt ontkom je niet aan dit soort onzinnige discussies over welke vakken er wel of niet gegeven moeten worden.quote:Op vrijdag 10 november 2006 13:19 schreef dVTB het volgende:
Onderwijs moet worden losgekoppeld van religie, omdat religie iets persoonlijks is. Onderwijs is er voor iedereen. Meer over religie leren doe je maar in je vrije tijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |