quote:Op donderdag 30 november 2006 18:53 schreef JAM het volgende:
[..]
Nee, 't schertste enkel mijn verbazing. Daarmee is de kous af.
Maar zelfs dan zou je het met dubbel n schrijven!quote:Op donderdag 30 november 2006 18:19 schreef Rewimo het volgende:
Overigens veelvoorkomend in spreektaal (althans hier wel, misschien regiogebonden, dat weet ik niet).
Ik weet het eigenlijk niet, ze zeggen ook echt toenet, het klinkt niet als toen-netquote:Op donderdag 30 november 2006 20:14 schreef Serendips het volgende:
Maar zelfs dan zou je het met dubbel n schrijven!
quote:Op vrijdag 1 december 2006 00:20 schreef Arcee het volgende:
CU zal nu wel wat minder melk in de coalitieonderhandelingen te brokkelen hebben met het CDA, denk ik.
quote:Op donderdag 30 november 2006 11:17 schreef Blauwe_Pino het volgende:
misschien een hele blonde vraag, maaruh....DWDD ?
quote:Op donderdag 30 november 2006 11:17 schreef Blauwe_Pino het volgende:
oh ik begrijp het al. sorry voor mijn blondheid. De wereld draaid door. duh!
Ergens met open ogen intrappen.quote:.Achterlijke stemmingmakerij op Fok... en het domme gepeupel hier trapt er ook nog met open ogen in.
quote:
quote:Op vrijdag 1 december 2006 10:20 schreef Rian1982v het volgende:
...
- Ik betaal de helft van de boodschappen (ook wat zijn dochter eet/drinkt, natuurlijk dat gaat om zulke lutteloze bedragen voor die paar dagen dat ze hier is, dat ik daar echt geen probleem van maak).
...
Gelukkig worden ze niet met de dag dommer, dat scheelt de helft!quote:Op vrijdag 1 december 2006 @ 11:55 schreef Deadre het volgende:
[..]
De rechtse stemmers worden om de dag dommer en dommer.
Sinds altijd.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:10 schreef _Arual_ het volgende:
Ik zei net ergens "dat heb ik nog nooit op."
Dat klopt schijnbaar grammaticaal niet? Sinds wanneer niet?
Omdat het zou moeten zijn: 'dat heb ik nog nooit gegeten'. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:16 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? In Brabant (daar gaan we weer) is het een heel gebruikelijke zegswijze.
Was jij het niet die dat net tegen me zei trouwens?quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:16 schreef Aventura het volgende:
Ik denk dat het dialect is, ik heb nog geen bron kunnen vinden.
Kom het ook weleens tegen in de vorm van: 'het is er nu op' als in: dat programma is nu op tv. Ik vind het wel grappig staan, maar ook wel een beetje vreemd. Alsof de zin nog niet af is.
misschien is het gewoon een afkorting van "opgegeten"?quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat het zou moeten zijn: 'dat heb ik nog nooit gegeten'. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Dat vind ik toch echt een andere uitdrukkig, als ik eerlijk ben. En die kan volgens mij prima, bijvoorbeeld als antwoord op de vraag: Hoe laat komt die film op televisie?quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:16 schreef Aventura het volgende:
Ik denk dat het dialect is, ik heb nog geen bron kunnen vinden.
Kom het ook weleens tegen in de vorm van: 'het is er nu op' als in: dat programma is nu op tv. Ik vind het wel grappig staan, maar ook wel een beetje vreemd. Alsof de zin nog niet af is.
Daarom staat er 'er'.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:19 schreef Aventura het volgende:
Wat er verkeerd aan is dat het onderwerp , waarnaar wordt verwezen, ontbreekt.
op·heb·ben (ov.ww.)quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat het zou moeten zijn: 'dat heb ik nog nooit gegeten'. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Ja, dat wou (ik pest jullie) ik ook al zeggen. Daar was zo'n taalkundige benaming voor.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daarom staat er 'er'.
'Er' verwijst naar 'televisie'.
Dus het mag wel.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:23 schreef Tokus het volgende:
[..]
op·heb·ben (ov.ww.)
1 als hoofddeksel dragen
2 geconsumeerd hebben
Maar dat klopt toch niet met 'dat heb ik nog nooit op'. Je kunt natuurlijk wel zeggen 'ik heb het op'.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:23 schreef Tokus het volgende:
[..]
op·heb·ben (ov.ww.)
1 als hoofddeksel dragen
2 geconsumeerd hebben
Maar alleen door de context weet je dan waarop. Natuurlijk snapt iedereen, ook niet-Brabandersquote:Op vrijdag 1 december 2006 12:24 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ja, dat wou (ik pest jullie) ik ook al zeggen. Daar was zo'n taalkundige benaming voor.
De Dikke Van Dale zegt trouwensquote:Op vrijdag 1 december 2006 12:23 schreef Tokus het volgende:
[..]
op·heb·ben (ov.ww.)
1 als hoofddeksel dragen
2 geconsumeerd hebben
De handeling van het nuttigen moet dus voltooid zijn.quote:2 ·opgemaakt hebben
zijn geld ophebben
(in ’t bijz. van spijs en drank) zijn eten ophebben
Waarom zou dat niet kloppen?quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat klopt toch niet met 'dat heb ik nog nooit op'. Je kunt natuurlijk wel zeggen 'ik heb het op'.
Waarom zou je er geen ontkenning van mogen maken?quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat klopt toch niet met 'dat heb ik nog nooit op'. Je kunt natuurlijk wel zeggen 'ik heb het op'.
Het gaat niet om de ontkenning, het gaat om de tijdsbepaling, het 'nog nooit'. 'Nog niet' kan prima.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:28 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Waarom zou je er geen ontkenning van mogen maken?
Het kwartje wil niet vallen.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat niet om de ontkenning, het gaat om de tijdsbepaling, het 'nog nooit'. 'Nog niet' kan prima.
Ja, ik denk dat het 'm daar in zitquote:Op vrijdag 1 december 2006 12:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat niet om de ontkenning, het gaat om de tijdsbepaling, het 'nog nooit'. 'Nog niet' kan prima.
Die constructie klinkt voor mij ook fout.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Het kwartje wil niet vallen.
Je kunt bij mijn weten ook zeggen: dat heb ik vorige week op.
Ook een tijdsbepaling, maar bij mijn weten niet fout.
Die zin klinkt in mijn oren anders ook heel normaal.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:33 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat het 'm daar in zit
Daarom kan 'ik had die avond echt teveel op' (teveel gezopen) weer wel. Maar: 'ik heb nog nooit teveel op' (nog nooit dronken geweest) weer niet.
'Nog niet' heeft in deze zin een andere betekenis dan 'nog nooit'.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb datzelfde gevoel. Misschien mail ik Jan Renkema even (heb ik wel 's gedaan en hij mailt gewoon terugquote:Op vrijdag 1 december 2006 12:39 schreef Lienekien het volgende:
Het is heel lastig om uit te leggen waarom het grammaticaal niet kan. Ik weet wel dat ik het als moedertaalspreker, niet uit Brabant afkomstig, fout vind.
Of de taaladviesdienst van Onze Taal.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:40 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik heb datzelfde gevoel. Misschien mail ik Jan Renkema even (heb ik wel 's gedaan en hij mailt gewoon terug)
Moet je wel goed amputeren. 'Ik heb dat nog nooit gegeten' kun je niet amputeren naar 'ik heb dat nog nooit op'.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:41 schreef _Arual_ het volgende:
En waarom zou je niet mogen amputeren?
Je zegt ook: "hij is groter dan ik" terwijl de ongeamputeerde versie "Hij is groter dan ik ben" luidt.
Op is niet eenduidig te zien als amputatie van opgegeten, het kan bijvoorbeeld ook van opgezet afkomstig zijn. Ik denk dat het feit dat het als spreektaal bestaat verwarrend is in deze. Maar de zin klinkt alsof hij niet volledig is.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Moet je wel goed amputeren. 'Ik heb dat nog nooit gegeten' kun je niet amputeren naar 'ik heb dat nog nooit op'.
tenzij je, wat daarstraks mijn uitgangspunt was, ' opgegeten' gebruikt.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Moet je wel goed amputeren. 'Ik heb dat nog nooit gegeten' kun je niet amputeren naar 'ik heb dat nog nooit op'.
waar laat je nu de 'op' van 'ophebben'?quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:53 schreef Lienekien het volgende:
'Ik heb dat nog nooit'... vraagt om een voltooid deelwoord, volgens mij. Zou dat het zijn?
Precies, dat kan dus niet.quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:56 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
waar laat je nu de 'op' van 'ophebben'?
Effe inhakenquote:Op vrijdag 1 december 2006 12:33 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat het 'm daar in zit
Daarom kan 'ik had die avond echt teveel op' (teveel gezopen) weer wel. Maar: 'ik heb nog nooit teveel op' (nog nooit dronken geweest) weer niet.
Dan ben je weer terug bij de start van de discussie.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:13 schreef zoeperzazke het volgende:
wat een discussie.... Voor mij klinkt 'dat heb ik nog nooit op' als een heel normale zin, eigenlijk.
Kom jij toevallig ook uit het zuiden des lands?quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:13 schreef zoeperzazke het volgende:
wat een discussie.... Voor mij klinkt 'dat heb ik nog nooit op' als een heel normale zin, eigenlijk.
jup, ik ben Brabants (regio roosendaal), maar ik heb nooit dialect geleerd, ik kan zelf ook absoluut niet in dialect praten, maar sommige zinsconstructies krijg je toch mee (net zoals 'het staat te regenen', op de vorige blz)quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:17 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Kom jij toevallig ook uit het zuiden des lands?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |