Het gaat om het totale bedrag! Dus om 40K!.quote:Op maandag 20 november 2006 21:02 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ik lees het i.d.d.. Maar ik zou graag zien hoe die 40K tot stand komt, want als je 40K kan aftrekken, dan scheelt dat +/- 50%, dus 20K subsidie per jaar. Maar hoeveel is de waard evan een hyptheek als er voor 40K kan worden afgetrokken, uitgaande van een hypotheek van 30 jaar?
Wat al vaker gezegd is, de overheid heeft nooit enige garantie of toezegging gedaan mbt de HR-aftrek.quote:Op maandag 20 november 2006 18:12 schreef budha het volgende:
[..]
Niet alleen aftoppen maar ook de aftrek beperken tot 42% en dit ook laten gelden voor bestaande gevallen terwijl die mensen een langdurige verplichting zijn aangegaan.
Dat is wel te rigoureus ja.
ik zal eens kijken wat ik gemist heb.quote:Maar misschien wil je ook op de rest van het verhaaltje ingaan.
Wie een hypotheek van boven de 350k heeft kan toch wel tegen een stootje?quote:Zoals je kunt zien ben ik niet tegen het inperken van de HRA, maar ben ik erg bang voor de gevolgen die het kan hebben als je het niet goed doet. Een tweede Zweden zit niemand op te wachten.
Die voorbeelden! (en dan jouw commentaar).quote:Op maandag 20 november 2006 20:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klik op de link. Het is op de site van de telegraaf, door economen en gebaseerd op cijfers van het CPB.
Wat ik zo tragi-komisch vind zijn al die middenklassers bij de telegraaf die zich druk maken over het mogelijk beperken van de HRA, terwijl dat juist voor hen erg gunstig zou zijn. Ze zijn gewoon te dom om in te zien dat zij op deze manier juist de bulk aan belastinggeld betalen.
[..]
Je zou bijna uit minachtig voor dit volk inderdaad de hypotheekrenteaftrek handhaven.![]()
Tragi-komisch ja. Snappen die mensen zelf nu echt niet dat een zo enorme HRA juist één van de redenen is dat er zo weinig geld beschikbaar is voor de zorg, het onderwijs of veiligheid. Of een van de redenen dat de belastingdruk ondanks alle bezuinigingen niet omlaag kan?quote:Op maandag 20 november 2006 21:13 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Die voorbeelden (en dan jouw commentaar).
Dus die 40K zijn niet eens de rentelasten maar alleen dat deel dat de overheid bijlegt. Jezus, dat is erg fors. Kun je ook nog ff snel voor me uitrekenen wat voor hypotheek daar onder ligt?quote:Op maandag 20 november 2006 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat om het totale bedrag! Dus om 40K!.
Ik stond er zelf ook van versteld, had niet verwacht dat het al zo snel zo veel zou zijn.
Hiervoor moet een hypotheek aan jaarlasten 76K opleveren, dus tegen 5,5% is dat 1,3 miljoen. Wel fors ja.
Wanneer aftrek over 40K bedoeld wordt, zou het een hypotheek van 650.000 zijn. Dat lijkt me reeeler.
Ja, ik las niet helemaal goed.quote:Op maandag 20 november 2006 21:20 schreef LXIV het volgende:
Dat doe ik toch. Of 1,3 miljoen of 650K. Dat laatste lijkt me overigens reëler.
PS Die Mei Li Vos, is dat diegene die opkomt voor de jongere generatie en aan de rechten van de babyboomers wil tornen? Ik vond haar niet op mijn kieslijst.
Ik had al van haar gehoord. Waarom promoot jij haar zo?quote:Op maandag 20 november 2006 21:25 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ja, ik las niet helemaal goed.
Vos is idd die van AVV, maar die wil niet zozeer aan de rechten van babyboomers komen, die wil alleen wel dat jongeren (20 tot 45) niet volledig de rekening krijgen van allerlei mooie pre-pensioen regelingen die over tien jaar niet meer bestaan. Daarnaast is het wel een progressief denker.
Die Mei Li Vos is inderdaad van de AVV, de vakbond voor jongeren en freelancers. Volgens de huidige peilingen staat ze te laag op de lijst om in de tweede kamer te komen. Maar misschien dat ze het toch haalt door voorkeursstemmen. Als ze in de tweede kamer komt voor de PvdA, dan is ze gewoon stemvee. Ik denk niet dat je daar veel illusies over moet hebben.quote:Op maandag 20 november 2006 21:20 schreef LXIV het volgende:
Dat doe ik toch. Of 1,3 miljoen of 650K. Dat laatste lijkt me overigens reëler.
PS Die Mei Li Vos, is dat diegene die opkomt voor de jongere generatie en aan de rechten van de babyboomers wil tornen? Ik vond haar niet op mijn kieslijst.
Ik heb toch alleen een avatar?quote:Op maandag 20 november 2006 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik had al van haar gehoord. Waarom promoot jij haar zo?
Dat weet ik nog niet. Ik zie in haar veel meer dan een Albayrak of die doos van een Dijksma. En als je ziet waar die binnen de PvdA kunnen komen, moet haar dat zeker lukken. Ik vrees alleen dat de Lodewijk de Waaltjes dat niet zullen accepteren.quote:Op maandag 20 november 2006 21:27 schreef dwergplaneet het volgende:
Als ze in de tweede kamer komt voor de PvdA, dan is ze gewoon stemvee. Ik denk niet dat je daar veel illusies over moet hebben.
Dit zal nu wel over het BNP heen getild zijn. Iemand enig idee hoeveel belastinginkomsten de staat hierdoor misloopt?quote:Huishoudens hebben de laatste tien jaar steeds meer hypotheekschulden gekregen. Eind 2005 hadden alle Nederlandse gezinnen in totaal 500 miljard euro geleend om koophuizen te financieren. In 1995 was dat nog maar 140 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek
Nee, sinds 2001 oid niet meer. Maar hoe dat precies uit elkaar gehouden wordt?quote:Op maandag 20 november 2006 21:46 schreef en_door_slecht het volgende:
Dat die hypotheekschuld zo is gestegen heeft veel te maken met het opnemen van overwaarde, iets waar bij mijn weten ook geen HRA voor geldt. (Correct me if I'm wrong)
Volgens mij weet je niet zoveel van het kopen van een woning....quote:Op maandag 20 november 2006 20:49 schreef budha het volgende:
[..]
Jij houdt ook een speciaal potje bij voor het geval de belastingen verhoogd worden? Mensen die een hypotheek nemen gaan een verplichting aan voor een langere periode. Die verwachten niet dat gedurende het spel de regels worden veranderd.
Als jij een lening afsluit tegen een bepaalde rente en tijdens het aflossen wordt die rente verhoogd, dan stijger jij ook.
Dat is een aanname die je helemaal niet kunt doen. Misschien is één van de partners zijn of haar baan kwijtgeraakt. Of de partners zijn inmiddels uit elkaar en degene die nog in het huis woont kan het net financieren. Of het zijn twee starters die voor onverwachte extra kosten kwamen te staan en nu net de hypotheek kunnen betalen.quote:Op maandag 20 november 2006 21:11 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Wie een hypotheek van boven de 350k heeft kan toch wel tegen een stootje?
Het eerste wat een hypotheekvertrekker doet is uitrekenen hoeveel je maximaal kunt financieren op basis van je inkomen. En natuurlijk is het niet verstandig om tot het maximum te gaan, maar veel mensen doen het toch maar omdat voor een starter de woningen erg duur zijn. Als je iets fatsoenlijks wilt ben je al snel een klein vermogen kwijt. Men redeneert dan vaak ook dat de carrière nog in de lift zit en dat de ruimte vanzelf nog komt.quote:Op maandag 20 november 2006 22:02 schreef KroJo het volgende:
[..]
Volgens mij weet je niet zoveel van het kopen van een woning....
dat is een lange-termijns schuld en juist dan dien je gewoon wel goed rekening houden met eventuele stijgende maandlasten... iedere hypotheekverstrekker met verantwoordingsgevoel zal zijn klanten hier ook op wijzen, dat je niet 'tot-het-gaatje' moet gaan lenen, omdat je dan heel erg kwestbaar kunt zijn, het is juist zaak een redelijke reserve paraat te hebben, voor de extra kosten die een woning ook kunnen opleveren..
de mensen die dit niet doen zullen idd vroeger of later in de problemen komen, bij een eventuele beperking van de HRA, of gewoon het oplopen van de rente, wat ook heel normaal is.. of anders bij kleine finacniele tegenvallers
Daarnaast, mensen redeneren vaak met maandbedragen. Zoveel voor eten, auto, etc. nodig dus zoveel over voor een hypo. Oh das zoveel ton aan hypo dat ik kan krijgen, hup huis shoppen. Als je de woonlasten aftrekt van wat mensen verdienen liggen de bedragen van wat iemand overhoudt elke maand niet zover uit mekaar. Ze wonen simpelweg groter of in een duurdere buurt.quote:Op maandag 20 november 2006 23:37 schreef budha het volgende:
Dat is een aanname die je helemaal niet kunt doen. Misschien is één van de partners zijn of haar baan kwijtgeraakt. Of de partners zijn inmiddels uit elkaar en degene die nog in het huis woont kan het net financieren. Of het zijn twee starters die voor onverwachte extra kosten kwamen te staan en nu net de hypotheek kunnen betalen.
Een hypotheek van 350.000 euro is best hoog, maar zeker niet exorbitant. Als je in de Randstad woont krijg je daar nou niet bepaald een vrijstaande villa voor.
Dit vind ik eik wel een goed idee.quote:Op maandag 20 november 2006 20:38 schreef PietPrak het volgende:
Waarom allemaal zo moeilijk? Alleen nog aftrek als de hypotheekgever gelijk begint met aflossen. Alle overige hypotheekconstructies waarbij iemand 30 jaar lang het maximale kan aftrekken niet meer fiscaal aantrekkelijk maken. Hierbij denk ik aan o.a spaar- en aflossingsvrije hypotheken.
Afgezien of extra geld in die sectoren wel gaat helpen, afgezien of belastingverlichting ervoor zorgt dat mensen blijven huren, waarom betaald de middenklasse de rekening?quote:Op maandag 20 november 2006 21:15 schreef LXIV het volgende:
Tragi-komisch ja. Snappen die mensen zelf nu echt niet dat een zo enorme HRA juist één van de redenen is dat er zo weinig geld beschikbaar is voor de zorg, het onderwijs of veiligheid. Of een van de redenen dat de belastingdruk ondanks alle bezuinigingen niet omlaag kan?
En dat juist de middenklasse hiervoor de rekening betaalt? Snappen ze het dan echt niet? Het is toch niet zo moeilijk.![]()
Daar komen wij nog niet aan. 2500 hier (netto). Maar ik hoef dan ook geen huis van 250 000. Ben erg blij met de woning die we hebben. We vinden één auto ook wel genoeg en gaan meestal maar één keer per jaar op vakantie. Verder hebben we het gewoon goed. Niks te klagen.quote:Op maandag 20 november 2006 16:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zijn zat mensen met 3000 netto
Pak hem beet 20% hypotheek. En er zijn mensen die wel ambitieus zijnquote:Op dinsdag 21 november 2006 07:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar komen wij nog niet aan. 2500 hier (netto). Maar ik hoef dan ook geen huis van 250 000. Ben erg blij met de woning die we hebben. We vinden één auto ook wel genoeg en gaan meestal maar één keer per jaar op vakantie. Verder hebben we het gewoon goed. Niks te klagen.
Ambitieus of dom? Het is gewoon onnozel om zóveel te lenen dat je het maar nét kunt betalen.quote:Op dinsdag 21 november 2006 07:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Pak hem beet 20% hypotheek. En er zijn mensen die wel ambitieus zijn
Goed toch. Ik kan me goed voorstellen dat mensen doorgroeien en als je alles goed regelt een verwaarloosbaar risico loopt.quote:Op dinsdag 21 november 2006 07:24 schreef Isegrim het volgende:
Oh, dat zie ik ook niet gebeuren. Maar gebeurt het wel, dan kom ik niet in de problemen.
Fijn, een groot deel van de mensen echter wel.quote:Op dinsdag 21 november 2006 07:24 schreef Isegrim het volgende:
Oh, dat zie ik ook niet gebeuren. Maar gebeurt het wel, dan kom ik niet in de problemen.
je kunt dit blijven herhalen .. maar het is onzin om te blijven beweren dat de overheid die onverantwoorde keuze van mensen moet blijven financieren, dan stop je die mensen enkel verder in de penairie, want omdat er _nu_ al vele mensen zich te diep in de schulden gestoken hebben en onverantwoorde risico's zijn aangeaan en dat, met flinke overheidssteun dat dan nog redden ook, wil natuurlijk een steeds grotere groep dearvan profiteren... dan krijg je een steeds verder stijgende hypotheekschuld, die idd dus al verdriedubbeld is, sinds '95, terwijl de dekkingswaarde lang niet zo snel steeg.quote:Op maandag 20 november 2006 23:42 schreef budha het volgende:
En natuurlijk is het niet verstandig om tot het maximum te gaan, maar veel mensen doen het toch ...
afschaffen met terugwerkende kracht?quote:Op dinsdag 21 november 2006 07:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je kan als fatsoenlijke partij niet de HRA met terugwerkende kracht afschaffen
Zijn maar 2 partijen die dat willen maar die zijn ook niet fatsoenlijk
nee, mn jongen :quote:Op dinsdag 21 november 2006 09:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
GL en SP
oftewel ... de kosten van de HRA stijgen heel duidelijk ... nu nog 10% van het overheidsbudget, maar dat wordt steeds meer.quote:Op dinsdag 21 november 2006 09:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Bij een bruto inkomen vanaf ¤52.228 val je in de 4e belastingschijf met een tarief van 52%. In het jaar 2000 hadden 780 duizend personen een bruto inkomen van ¤50.000 of meer. De verwachting is dat dit jaar bijna één miljoen mensen met een inkomen boven ¤50.000 een koophuis bezitten en dus 52% hypotheekrente kunnen aftrekken.
Dit kwam van pvda.nl en vond ik wel interessant
Met terugwerkende kracht wil zeggen dat mensen het geld terug zouden moeten betalen wat ze al die jaren ontvangen hebben. Dat is natuurlijk volstrekt onmogelijk.quote:Op dinsdag 21 november 2006 09:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
GL en SP
En de PvdA wil volgens mij met terugwerkende werking het percentage van 52% afschaffen
Terugwerkende kracht is ook als je tijdens het spel de regels verandertquote:Op dinsdag 21 november 2006 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met terugwerkende kracht wil zeggen dat mensen het geld terug zouden moeten betalen wat ze al die jaren ontvangen hebben. Dat is natuurlijk volstrekt onmogelijk.
Nee, dat is met onmidelijke ingang. Met terugwerkende kracht is wanneer SP zou zeggen dat je over de eerste maanden van 2006 de rente niet meer af zou mogen trekken.quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Terugwerkende kracht is ook als je tijdens het spel de regels verandert
quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Terugwerkende kracht is ook als je tijdens het spel de regels verandert
waarom zouden er geen aanpassingen van de AOW mogelijk zijn?quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, de AOW mag bijvoorbeeld niet afgeschaft worden.
Wie wil dat dan...quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, de AOW mag bijvoorbeeld niet afgeschaft worden.
Lees de draad, das best makkelijkquote:Op dinsdag 21 november 2006 10:44 schreef MySQLandPHP het volgende:
[..]
Wie wil dat dan...
Ga eens met je huisarts praten..
*zucht*..... dat beweer jij .. maar volgens mij ben jij de enige persoon die beweert dat hier gaat om een 'afschaffing'...quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het gaat niet om een aanpassing.
Kun je nagaan hoeveel belasting die mensen al wel niet betalen.quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:01 schreef KroJo het volgende:
Ben je echt van mening dat we vooral een maatregel moeten laten bestaan, omdat er een groep van 200.000 mensen wiens inkomen stijgt tot boven de 52K jaarlijks, zo graag van willen profiteren, naast hun inkomenstijging die ze sowieso dus kennelijk al hebben?
ja en?quote:Op dinsdag 21 november 2006 11:00 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoeveel belasting die mensen al wel niet betalen.
Klopt, het gaat om een voorstel tot gedeeltelijke afschaffing.quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het gaat niet om een aanpassing.
dat is gewoon naief denken dat er niets verandered wordt en dat houdt een regering meestal ook niet tegen.quote:Op maandag 20 november 2006 20:49 schreef budha het volgende:
[..]
Jij houdt ook een speciaal potje bij voor het geval de belastingen verhoogd worden? Mensen die een hypotheek nemen gaan een verplichting aan voor een langere periode. Die verwachten niet dat gedurende het spel de regels worden veranderd.
Als jij een lening afsluit tegen een bepaalde rente en tijdens het aflossen wordt die rente verhoogd, dan stijger jij ook.
En we willen tegenwoordig toch juist graag dat mensen naar hun inkomen wonen? Alles om de doorstroming te bevorderen en uiteindelijk de onderkant van de markt vrij te maken voor starters.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |