Kok en Lubbers waren niet van de VVDquote:Op maandag 6 november 2006 23:08 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
het lijkt me voor iedereen beter als de vvd na 20 jaar regeren eens in de oppositie gaat nadenken over hoe verder. Anders krijg je het D66-effect en storten ze alleen maar verder in.

Die van RTLquote:

quote:Op maandag 6 november 2006 23:04 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Aangezien de gemiddelde SP kiezer nogal laag opgeleid en nogal simpel is (...)

die van nipo niet helemaalquote:Op maandag 6 november 2006 23:10 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Dat zijn beide peilingen van voor het debat. Blijven opletten.![]()

Leden zijn over het algemeen mensen die meer zijn geïnteresseerd in politiek en kan me dus voorstellen vaker hoger opgeleid. Dat zegt natuurlijk niets over de stemmers. De stemmers zijn naar mijn mening over het algemeen vrij simpel en vaak laag opgeleid (daar is overigens niets mis mee).quote:

Volgens mij was er ook na het debat gepeild.quote:Op maandag 6 november 2006 23:14 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
voor de derde keer: die is van VOOR HET DEBAT!

quote:Op maandag 6 november 2006 23:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
Kiezer is niet hetzelfde als lid, dan zou dit waarschijnlijk voor elke partij opgaan.
Dat is waar, maar ik vind het wel aangeven dat niet alle SP-kiezers laagopgeleide fabrieksarbeiders zijn. Dan kan ik me van veel traditionele CDA-stemmers ook voorstellen dat het laagopgeleide boeren zijn. Ik heb geen beter onderzoek, het lijkt me vooralsnog voorbarig te stellen dat kiezers van bepaalde partijen dommer zijn.quote:Op maandag 6 november 2006 23:17 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Leden zijn over het algemeen mensen die meer zijn geïnteresseerd in politiek en kan me dus voorstellen vaker hoger opgeleid. Dat zegt natuurlijk niets over de stemmers. De stemmers zijn naar mijn mening over het algemeen vrij simpel en vaak laag opgeleid (daar is overigens niets mis mee).

vreemd dat de VVD na prinsjesdag een duikvlucht neemtquote:Op maandag 6 november 2006 23:13 schreef Genverbrander het volgende:
Dit is trouwens wel een aardige grafiek van Interview/NSS. Je kunt mooi het effect zien van bepaalde gebeurtenissen.
[afbeelding]
Let op de groeispurt van het CDA na prinsjesdag. It's all about the money.![]()

ik heb iets gevonden: http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?PA=60028&D1=17-29&D2=27-31&D3=(l-11)-l&DM=SLNL&LA=nl&TT=2&HDR=&STB=G2,G1,T&LYR=quote:Op maandag 6 november 2006 23:20 schreef TNA het volgende:
[..]
[..]
Dat is waar, maar ik vind het wel aangeven dat niet alle SP-kiezers laagopgeleide fabrieksarbeiders zijn. Dan kan ik me van veel traditionele CDA-stemmers ook voorstellen dat het laagopgeleide boeren zijn. Ik heb geen beter onderzoek, het lijkt me vooralsnog voorbarig te stellen dat kiezers van bepaalde partijen dommer zijn.

Buiten dat ChristenUnie stemmers over het algemeen conservatief zijn, zie ik weinig andere rechtse eigenschappen. Het beleid is sociaal, kijk maar in het verkiezingsprogramma. Neem maar van mij aan, het CDA is op dit moment rechtser dan de CU.quote:Op maandag 6 november 2006 21:15 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Dan ken jij de achterban van de CU niet. Die zijn net zo rechts of rechtser dan CDA'ers. Laat je niet misleiden door de media die Rouvoet in de linkse hoek hebben gedrukt. Rouvoet heeft al verklaard het allerliefste in een coalitie met het CDA te willen. Een coalitie over links is een onmogelijkheid voor de CU.

klopt, maar we kunnen pas spreken over de effecten van het debat als we een peiling hebben die in zijn geheel is gepeild na het debat. Of de peiling van NOVA na het debat is gepeild weet ik niet, denk het wel. Daarin zie je een zeer klein effect, maar het is belachelijk om te spreken van een nadelig debat voor de PvdA als Bos het debat nota bene heeft gewonnen.quote:

Ja maar minimaal en ik denk dat het gebrek aan inhoud bij dat debat niet echt in het voordeel van beiden is.quote:Op maandag 6 november 2006 23:29 schreef Genverbrander het volgende:
, maar het is belachelijk om te spreken van een nadelig debat voor de PvdA als Bos het debat nota bene heeft gewonnen.

Een beetje wazig zijn de statistieken wel, maar bedankt voor het overzichtquote:Op maandag 6 november 2006 23:36 schreef problematiQue het volgende:
post hierboven geupdate met 'conclusies'. Er valt niet heel veel uit af te leiden behalve dat VVD, D66 en GL de partijen van de slimmere mensen zijnDe overigen zijn nogal 'vlak'.

Nieuwe spelling is toch gewoon "Appel"?quote:
Waarbij we natuurlijk moeten aantekenen dat het dieptriest is dat men de leden vergelijkt met de beroepsbevolking.quote:
Vraag me af wat daarvan overblijft na correctie voor leeftijd..quote:Op maandag 6 november 2006 23:36 schreef problematiQue het volgende:
post hierboven geupdate met 'conclusies'. Er valt niet heel veel uit af te leiden behalve dat VVD, D66 en GL de partijen van de slimmere mensen zijnDe overigen zijn nogal 'vlak'.

Dat weet ik toch niet. Het is allang bekend dat Bos een beter debater is dan Balkenende, en dat was dan ook redelijk ingecalculeerd. Als de uitslag dan 50-46 is dan weet ik niet of Bos echt gewonnen heeft.quote:Op maandag 6 november 2006 23:06 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Welnee, Bos heeft daar een slag geslagen. Van tevoren dacht een overgrote meerderheid dat hij zou verliezen, en hij won duidelijk van Balkenende volgens de kijkers.
Je kunt lullen wat je wilt maar het RTL-debat was gunstig voor Bos en ongunstig voor het CDA.

Jij hebt overal het woordje 'nipt' dus gemist?quote:Op maandag 6 november 2006 23:06 schreef Genverbrander het volgende:
Welnee, Bos heeft daar een slag geslagen. Van tevoren dacht een overgrote meerderheid dat hij zou verliezen, en hij won duidelijk van Balkenende volgens de kijkers.

Nee hoor, maar ik vind het woordje 'nipt' nergens op slaan. Ik sluit me aan bij de onderzoekers zelf, die spreken van 'een duidelijke overwinning':quote:Op dinsdag 7 november 2006 00:42 schreef Arcee het volgende:
[..]
Jij hebt overal het woordje 'nipt' dus gemist?
[bron]quote:Van de kijkers vond 50 procent de PvdA-leider de beste, terwijl 46 procent voor Balkenende koos. ‘Een duidelijke overwinning’, oordeelde onderzoeker Peter Kanne.

ja het zegt nog steeds maar weinig, daarom ook: 'conclusies'.quote:Op maandag 6 november 2006 23:49 schreef Napalm het volgende:
[..]
Vraag me af wat daarvan overblijft na correctie voor leeftijd..

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |