Als je dat zo ziet is er maar een coalitie mogelijk CDA en PvdA voor de rest zijn meer dan drie partijen nodigquote:Op maandag 6 november 2006 20:17 schreef Genverbrander het volgende:
Ah thnx.
Wow, flinke klap voor PvdA en VVD:
[afbeelding]
De peiling is wel grotendeels voor het RTL-debat uitgevoerd.
SP groter dan VVD.![]()

dan nog, met de drie partijen CU, VVD, en PVV lijkt het mij niet een kwestie van óf, maar van wanneer er een groot probleem zich opdringt. Ik denk niet dat Balkenende het risico wil nemen een 3e kabinet te laten ontploffen.quote:Op maandag 6 november 2006 20:16 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Je kent de VVD toch wel?
Altijd bereid om de belangen van het land voorop te stellen.![]()

Dat gaat nooit werkenquote:Op maandag 6 november 2006 20:12 schreef rebel6 het volgende:
CDA-VVD-CU-Wilders: 77 zetels.

CDA + PvdA geeft volgens die peiling 35+39=74 zetels, wat dus ook niet genoeg is. De mogelijkheden met deze peiling zijn zeer gering, en allemaal maar weinig stabiel lijkt mij zo.quote:Op maandag 6 november 2006 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als je dat zo ziet is er maar een coalitie mogelijk CDA en PvdA voor de rest zijn meer dan drie partijen nodig
Of er moet een combi komen van CDA of PvdA met SP en VVD

Oh ja, de afgelopen vier jaar waren natuurlijk spielerei.quote:Op maandag 6 november 2006 19:42 schreef rebel6 het volgende:
Je vergeet iets.
Het karwei begint nú pas!

Wordt nog een boeiende formatie dan.quote:Op maandag 6 november 2006 20:23 schreef Genverbrander het volgende:
[afbeelding]
Merk op dat het linkse blok nog steeds stabiel blijft, terwijl rechts last heeft van de kleine Fortuynistische splinterpartijen.
Die explosieve stijging van de SP is zo gek nog niet, PvdA/CDA wordt zo onmogelijk en dan kan de coalitie PvdA/CDA wat linkser worden met de SP erbij.![]()

Er zitten toch wel flinke verschillen tussen die peilingen (PVDA 8 zetels verschil!)quote:Op maandag 6 november 2006 20:24 schreef vw_caddy het volgende:
Peilt Nova nu iedere avond?
edit: ja dus.
http://www.politiekebarometer.nl/

Vanavond iig wel. Ik weet niet hoevaak ze nu gaan peilen.quote:Op maandag 6 november 2006 20:24 schreef vw_caddy het volgende:
Peilt Nova nu iedere avond?
edit: ja dus.
http://www.politiekebarometer.nl/

Dat wordt volgens mij de betrouwbaarste peiling tot nu toe aangezien het RTL-debat erin zit verwerkt. In ieder geval is het interessant om de trend eruit op te maken t.o.v. 3 november.quote:Op maandag 6 november 2006 20:26 schreef vw_caddy het volgende:
Zo te zien iedere avond Gen. Vanavond de nieuwe.

Het CDA zal nooit regeren met twee linkse partijen. Enige mogelijkheid in deze peiling is CDA/PvdA/CU. Alle andere opties zijn onmogelijk.quote:Op maandag 6 november 2006 20:23 schreef Genverbrander het volgende:
[afbeelding]
Merk op dat het linkse blok nog steeds stabiel blijft, terwijl rechts last heeft van de kleine Fortuynistische splinterpartijen.
Die explosieve stijging van de SP is zo gek nog niet, PvdA/CDA wordt zo onmogelijk en dan kan de coalitie PvdA/CDA wat linkser worden met de SP erbij.![]()

Idd, nota bene RTL publiceert een peiling waarin haar eigen debat niet is verwerkt. Handig hoor.quote:Op maandag 6 november 2006 20:31 schreef PJORourke het volgende:
Ik kan deze peiling eik moeilijk serieus nemen.

Inderdaad, dat kan ook nog.quote:Op maandag 6 november 2006 20:30 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Het CDA zal nooit regeren met twee linkse partijen. Enige mogelijkheid in deze peiling is CDA/PvdA/CU. Alle andere opties zijn onmogelijk.
Toch hadden ze het in 2003 aardig juist.quote:Op maandag 6 november 2006 20:31 schreef PJORourke het volgende:
Ik kan deze peiling eik moeilijk serieus nemen.

PvdA/VVD/CDA zie ik in uiterste nood ook nog wel gebeuren.quote:Op maandag 6 november 2006 20:30 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Het CDA zal nooit regeren met twee linkse partijen. Enige mogelijkheid in deze peiling is CDA/PvdA/CU. Alle andere opties zijn onmogelijk.

Zou goed kunnen.quote:Op maandag 6 november 2006 20:36 schreef Genverbrander het volgende:
Opvallend: volgens mij is TNS Nipo de enige die nog op de traditionele manier peilt. Dus niet via internetpanels maar gewoon via de telefoon. Dat lijkt me ook veel representatiever, immers niet iedereen heeft internet.
Zou TNS Nipo dan het meest betrouwbaar zijn?![]()
Ik zit me hier te verkneukelen.
![]()

Ik denk dat meer mensen geen vaste telefoonaansluiting meer hebben dan geen internet. Overigens lijkt je voorkeur duidelijk maken via internet meer op echt stemmen dan je voorkeur doorgeven aan een telefonist gezien de anonimiteit.quote:Op maandag 6 november 2006 20:36 schreef Genverbrander het volgende:
Opvallend: volgens mij is TNS Nipo de enige die nog op de traditionele manier peilt. Dus niet via internetpanels maar gewoon via de telefoon. Dat lijkt me ook veel representatiever, immers niet iedereen heeft internet.

Methode Maurice de Hond:quote:De Politieke Barometer die elke vrijdag gepubliceerd wordt, is gebaseerd op een onderzoek waarbij we elke week (van woensdagmiddag tot vrijdagochtend) een steekproef van 1.000 leden uit ons online onderzoekspanel ondervragen. Daarnaast meten we op continu basis de politieke voorkeuren op een telefonische manier, zodat we ook de mensen die niet via internet bereikbaar zijn in onze peiling betrekken.
Methode TNS NIPO:quote:De aanpak die voor het onderzoek voor Peil.nl is gekozen is een andere methode om een zo goed mogelijke schatting van die werkelijkheid te geven. Geprobeerd wordt een zo groot mogelijk aantal Nederlanders zich bereid te laten verklaren om regelmatig via internet aan het onderzoek deel te nemen. [...] Om de geschetste aanpak te evalueren en zo goed mogelijk aan te scherpen wordt met enige regelmaat hetzelfde onderzoek ook nog via de 'klassieke' manier telefonisch uitgevoerd. Verschillen in resultaten worden geëvalueerd en leiden zonodig tot aanpassing van de methodiek om een zo goed mogelijke schatting te geven van de resultaten voor alle Nederlanders.
Het lijkt erop dat TNS NIPO iedere peiling dmv telefoon EN internet doet, terwijl de andere twee alleen met internet werken en af en toe ook bellen om te corrigeren.quote:Om zeer snel, maar gedegen onderzoek te kunnen doen is een forum van 2400 personen in het leven geroepen: het 'Leven in Nederland-forum'. De respondenten kunnen te allen tijde worden benaderd (thuis of op het werk; middels vaste of mobiele telefoon of e-mail/internet). Deze 2400 personen vormen een representatieve doorsnede van ‘de Nederlanders van 13 jaar en ouder’.

de conservatieve partijen scoren bij TNS Nipo beter wat op zich goed aansluit bij het feit dat zij als enigen nog met de telefoon peilen.quote:Op maandag 6 november 2006 20:36 schreef Genverbrander het volgende:
Zou TNS Nipo dan het meest betrouwbaar zijn?![]()
Ik zit me hier te verkneukelen.
![]()

ik zie het nut er even niet van in om ook 13 jarigen om hun mening te vragen?quote:Om zeer snel, maar gedegen onderzoek te kunnen doen is een forum van 2400 personen in het leven geroepen: het 'Leven in Nederland-forum'. De respondenten kunnen te allen tijde worden benaderd (thuis of op het werk; middels vaste of mobiele telefoon of e-mail/internet). Deze 2400 personen vormen een representatieve doorsnede van ‘de Nederlanders van 13 jaar en ouder’.

idd.quote:Op maandag 6 november 2006 20:45 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ik zie het nut er even niet van in om ook 13 jarigen om hun mening te vragen?

Dan wordt het tijd om eens na te gaan denken over blokvorming in de politiek. Net als in Italie. Links tegen rechts.quote:Op maandag 6 november 2006 20:32 schreef Genverbrander het volgende:
Ik lach me suf als dit uitkomt. Doet een beroep op de creativiteit van de formateur.![]()

misschien kunnen ze hun ouders beinvloedenquote:Op maandag 6 november 2006 20:45 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ik zie het nut er even niet van in om ook 13 jarigen om hun mening te vragen?

juist niet toch? Lijkt me juist goed als PvdA en CDA nog hun best moeten doen om ergens een meerderheid bij elkaar te sprokkelen.quote:Op maandag 6 november 2006 20:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dan wordt het tijd om eens na te gaan denken over blokvorming in de politiek. Net als in Italie. Links tegen rechts.

Doet me denken aan de dagen van Van Agt-2. Laat maar, was geen succes.quote:Op maandag 6 november 2006 20:56 schreef Genverbrander het volgende:
juist niet toch? Lijkt me juist goed als PvdA en CDA nog hun best moeten doen om ergens een meerderheid bij elkaar te sprokkelen.

Dat is al sinds de invoering van het parlementaire systeem een constante.quote:Op maandag 6 november 2006 21:04 schreef Jurgen21 het volgende:
TNS-NIPO:
Rechts: 39+24+8+6+2+2 = 81
Links: 35+25+7+1+1 = 69
Een rechtse meerderheid dus in de Tweede Kamer.

Hetzelfde geldt voor D66.quote:Op maandag 6 november 2006 21:07 schreef Wombcat het volgende:
Ik blijf het verbazend vinden dat mensen CU als rechts classificeren. Niet dat ze links zijn, maar ook niet rechts.

Dan ken jij de achterban van de CU niet. Die zijn net zo rechts of rechtser dan CDA'ers. Laat je niet misleiden door de media die Rouvoet in de linkse hoek hebben gedrukt. Rouvoet heeft al verklaard het allerliefste in een coalitie met het CDA te willen. Een coalitie over links is een onmogelijkheid voor de CU.quote:Op maandag 6 november 2006 21:07 schreef Wombcat het volgende:
Ik blijf het verbazend vinden dat mensen CU als rechts classificeren. Niet dat ze links zijn, maar ook niet rechts.

Rouvoet wil het over abortus en homohuwelijk hebben. Dat gaat niet over links.quote:Op maandag 6 november 2006 21:15 schreef Jurgen21 het volgende:
Dan ken jij de achterban van de CU niet. Die zijn net zo rechts of rechtser dan CDA'ers. Laat je niet misleiden door de media die Rouvoet in de linkse hoek hebben gedrukt. Rouvoet heeft al verklaard het allerliefste in een coalitie met het CDA te willen. Een coalitie over links is een onmogelijkheid voor de CU.

Op gebied van bijvoorbeeld milieu is CU stukken linkser dan CDA en VVD. Dat CU niet over links in een landelijke coalitie wil zitten is wel duidelijk, maar dit zit 'm in eigenlijk alleen maar de religieuze punten, op alle andere aspecten zitten ze meer in de linkse hoek dan de rechtse. Vandaar dat ze noch een rechtse, noch een linkse partij zijn.quote:Op maandag 6 november 2006 21:15 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Dan ken jij de achterban van de CU niet. Die zijn net zo rechts of rechtser dan CDA'ers. Laat je niet misleiden door de media die Rouvoet in de linkse hoek hebben gedrukt. Rouvoet heeft al verklaard het allerliefste in een coalitie met het CDA te willen. Een coalitie over links is een onmogelijkheid voor de CU.

CDA kon je nooit als rechts of links classificeren. Als je die weglaat zie je een enorme meerderheid voor links. Dat de drie linkse partijen nog maar een jaar geleden in de peilingen een meerderheid hadden geeft aan dat in de Nederlanders een tendens zit verscholen om zéér links te zijn. Ik denk dat de kans groot is dat ik nog eens een keer in mijn leven een links kabinet ga meemaken.quote:Op maandag 6 november 2006 21:04 schreef Jurgen21 het volgende:
TNS-NIPO:
Rechts: 39+24+8+6+2+2 = 81
Links: 35+25+7+1+1 = 69
Een rechtse meerderheid dus in de Tweede Kamer.

CU blijft moeilijk in een hokje te duwen.quote:Op maandag 6 november 2006 21:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op gebied van bijvoorbeeld milieu is CU stukken linkser dan CDA en VVD. Dat CU niet over links in een landelijke coalitie wil zitten is wel duidelijk, maar dit zit 'm in eigenlijk alleen maar de religieuze punten, op alle andere aspecten zitten ze meer in de linkse hoek dan de rechtse. Vandaar dat ze noch een rechtse, noch een linkse partij zijn.

Nee, hoor. Zie http://www.tns-nipo.com/sub_ext.asp?c004&file=persvannipo/peilingen_info.htm.quote:Op maandag 6 november 2006 20:36 schreef Genverbrander het volgende:

dan snap ik het ook niet meer.quote:Op maandag 6 november 2006 21:27 schreef dwergplaneet het volgende:
[..]
Nee, hoor. Zie http://www.tns-nipo.com/sub_ext.asp?c004&file=persvannipo/peilingen_info.htm.

Veel zwevende kiezers kennelijk. Het kan dus alle kanten nog op.quote:Op maandag 6 november 2006 21:31 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
dan snap ik het ook niet meer.![]()
Ofwel TNS heeft een verschrikkelijk slechte representatie van de bevolking in de steekproef, ofwel NOVA en Peil.nl zitten er naast. Het verschil in zetelaantal van de PvdA blijft rond de 8 zetels hangen tussen TNS en Nova, dat is toch absurd.![]()

Het CDA was in de jaren 80 en 90 prima als links te kwalificeren. Zoals Maij-Weggen die vond dat Bolkestein in een troebele vijver zat te vissen toen hij voorstelde de immigratie te beperken. Ook de VVD onder Dijkstal was zonder meer links. Wat dat betreft hebben wij al meerdere linkse kabinetten gehad. Het wordt juist eens hoog tijd voor een echt rechts kabinet.quote:Op maandag 6 november 2006 21:19 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
CDA kon je nooit als rechts of links classificeren.

CDA in de jaren 80 onder Lubbers linksquote:Op maandag 6 november 2006 21:35 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Het CDA was in de jaren 80 en 90 prima als links te kwalificeren. Zoals Maij-Weggen die vond dat Bolkestein in een troebele vijver zat te vissen toen hij voorstelde de immigratie te beperken. Ook de VVD onder Dijkstal was zonder meer links. Wat dat betreft hebben wij al meerdere linkse kabinetten gehad. Het wordt juist eens hoog tijd voor een echt rechts kabinet.

Op Janmaat na was iedereen in die tijd links vergeleken met Bolkestein.quote:Op maandag 6 november 2006 21:35 schreef Tikorev het volgende:
Het CDA was in de jaren 80 en 90 prima als links te kwalificeren. Zoals Maij-Weggen die vond dat Bolkestein in een troebele vijver zat te vissen toen hij voorstelde de immigratie te beperken.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |