Dat is helemaal niet raar. Ze hebben redelijk wat goed verstand bij de CUquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:39 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat is dan vreemd ik dacht dat hij vaak met de linkse partijen mee ging bij stemmingen in de Kamer.
[..]
Ze komen graag op voor de zwakkeren dat blijkt wel door met links mee te stemmen.quote:Op zondag 5 november 2006 14:21 schreef du_ke het volgende:
Dat is helemaal niet raar. Ze hebben redelijk wat goed verstand bij de CU.
Dat is deels het geval. Maar ze weten dit kabinet ook regelmatig staatskundig geheel te fileren.quote:Op zondag 5 november 2006 14:35 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ze komen graag op voor de zwakkeren dat blijkt wel door met links mee te stemmen.
André Rouvoet is dan ook een uitstekende en integere politicus.quote:Op zondag 5 november 2006 14:37 schreef du_ke het volgende:
Dat is deels het geval. Maar ze weten dit kabinet ook regelmatig staatskundig geheel te fileren.
Rianter dan wie? En op basis van die cijfers? Die zijn vrijwel gelijk voor 't CDA en de PVDA.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:58 schreef Genverbrander het volgende:
Dit is een interessante tabel van Maurice de Hond:
[afbeelding]
53% van de SP-stemmers is er niet zeker van ook daadwerkelijk SP te stemmen. Dit zijn 10,6 zetels. Van deze 53% kan nog 55% naar de PvdA gaan. Dit zijn 5,83 zetels.
45% van de VVD-stemmers is er niet zeker van VVD te gaan stemmen, dit zijn 10,35 zetels. Van deze 45% kan nog maar liefst 60% naar het CDA gaan. Dit zijn 6,21 zetels.
CDA staat er dus veel rianter voor in dit opzicht. Als we de peiling van Maurice de Hond moeten geloven ligt een overwinning voor het CDA erg voor de hand.
Rianter dan de PvdA. Als je in een peiling 4 zetels voor staat en bovendien meer mensen van andere partijen achter je hebt staan, dan sta je er rianter voor.quote:Op zondag 5 november 2006 14:39 schreef Arcee het volgende:
[..]
Rianter dan wie? En op basis van die cijfers? Die zijn vrijwel gelijk voor 't CDA en de PVDA.
Dat was wel het beeld dat uit het artikel in HP de tijd kwam. De (traditionele leden-)achterban is vaak nog erg conservatief, terwijl de kamerfractie linkser opereert. En daar stemmen dus ook weer mensen op.quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:19 schreef Genverbrander het volgende:
Nog even over de CU.
Uit de tabel van De Hond blijkt toch niet dat ChristenUnie een rechtse partij is. 74% overweegt een stem op een rechtse partij (PVV, EénNL, CDA, VVD), 79% een stem op een linkse partij (PvdDieren, PvdA, SP, GL, D66).
Hoe kan het dan dat ik pas las dat 75% van de achterban van CU zichzelf rechts vindt?Zijn dat alleen de leden ofzo?
Heb weinig tot geen verstand van (goede) peilmethodes, maar ben wel benieuwd waarom jij de methode van De Hond slecht vindt in vergelijking met andere methodes.quote:Op zondag 5 november 2006 15:35 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
NB: ik weet niet of de cijfers van De Hond betrouwbaar zijn, zijn peilmethode blijf ik erg slecht vinden.
Erg handige site!quote:Op maandag 6 november 2006 11:56 schreef vw_caddy het volgende:
http://verkiezingen.objectiefbekeken.nl/totaal.php
Ik denk eerder dat ze GroenLinks zullen splitsen.quote:Op zondag 5 november 2006 18:54 schreef Genverbrander het volgende:
PvdD kan mooi als stofzuiger fungeren voor al dat plebs met terriers en andere smerige kwijlende stinkende lawaaiige beesten die normaal Wilders enzo stemmen.
Vreemde enquete weer.quote:Op maandag 6 november 2006 12:53 schreef vw_caddy het volgende:
Kreeg net een uitnodiging van de Hond om een peiling in te vullen, gaat over de mening van de Nederlanders over de opmerking van Balkenende over de doodstraf. Zal vanavond wel in het acht uur nieuws zitten dunkt me.
Moet wel; anders kan de PvdA nooit zoveel groeienquote:Op maandag 6 november 2006 18:17 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik verwacht niet dat de SP zoveel verliest hoor.
Normaal gesproken wijkt TNS Nipo altijd enorm af van Interview/NSS en de Hond, dus of deze verspellingen kloppen.....quote:Op maandag 6 november 2006 18:08 schreef Jurgen21 het volgende:
"Behoorlijke verschuivingen in RTL-peiling," aldus Loretta Schrijver in een vooruitblik op het RTL-Nieuws zonet. Ik leid daaruit de volgende voorpselling af:
Je vergeet iets.quote:Op maandag 6 november 2006 19:40 schreef PJORourke het volgende:
Die Rutte. Die verliest me toch snel zetels...
Terecht bang natuurlijk. Je moet er toch niet aan denken dat die charlatan dit land vier jaar gaat regeren.quote:Op maandag 6 november 2006 19:40 schreef rebel6 het volgende:
CDA-aanhanger Frits Wester vertelde dat het vertrouwen in Balkenende is gegroeid.
Het lijkt me duidelijk dat de winst van het CDA afkomstig is van VVD-stemmers die bang zijn voor Bos.
Dat wordt echt een afgang.quote:Op maandag 6 november 2006 19:40 schreef PJORourke het volgende:
Die Rutte. Die verliest me toch snel zetels...
Bronquote:'Strategisch stemmen kost kleine partijen 15 zetels'
DEN HAAG - Kiezers laten zich in hun stemgedrag steeds meer leiden door hun voorkeur voor een bepaalde coalitie. Ze zijn steeds minder trouw aan een partij. Dat 'strategische' stemgedrag heeft de kleinere partijen bij vorige verkiezingen zeker tien tot vijftien zetels gekost.
Ook bij de komende Tweede Kamerverkiezingen dreigen de kleine partijen de dupe te worden van de strijd tussen CDA en PvdA. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente.
Volgens politicoloog Martin Rosema is het effect van strategisch stemmen in Nederland groter dan werd aangenomen. Kiezers kijken steeds meer naar het effect van hun stem bij de vorming van een nieuwe regering. Het gaat om een ontwikkeling van de laatste jaren. In het midden van de jaren '80 van de vorige eeuw verschoven door strategisch stemmen slechts een paar zetels.
Waarom sluit jij categorisch de SP uit?quote:Op maandag 6 november 2006 19:39 schreef Jurgen21 het volgende:
Frits Wester maakte er weer een mooie CDA-show van![]()
Maar nu even over die peiling. De formatie wordt voor Balkenende zo wel erg moeilijk:
CDA/VVD 63
CDA/VVD/CU 71
CDA/PvdA 74
PvdA/SP/GL 67
CDA/PvdA/CU 82
Alleen CDA/PvdA/CU is dus mogelijk.
dan moet de VVD maar water bij de wijn doen, zonder PvdA en SP is er geen meerderheid mogelijkquote:Op maandag 6 november 2006 19:53 schreef vw_caddy het volgende:
VVD / SP?![]()
Die staan toch lijnrecht tegenover elkaar of niet?
Waarom moet de SP daarbij?quote:Op maandag 6 november 2006 19:50 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Waarom sluit jij categorisch de SP uit?
CDA/PvdA/SP
Absoluut niet, VVD en SP gaat nooit samen. Deze regering zou trouwens wel mijn voorkeur hebben van alle mogelijke coalities op dit moment (gebaseerd op zetelaantallen volgens de peilingen).quote:Pvda/VVD/SP
kan ook
Tja, het voordragen van Aboutaleb belooft weinig goeds...quote:Op maandag 6 november 2006 19:42 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Terecht bang natuurlijk. Je moet er toch niet aan denken dat die charlatan dit land vier jaar gaat regeren.![]()
VVD wil noch met CU, noch met PVV/Wilders.quote:Op maandag 6 november 2006 20:12 schreef rebel6 het volgende:
CDA-VVD-CU-Wilders: 77 zetels.
da's wel een erg karige meerderheid voor zo'n wankele coalitie... Denk ook niet dat CU met Wilders samen wil. Dat gaat klappen.quote:Op maandag 6 november 2006 20:12 schreef rebel6 het volgende:
CDA-VVD-CU-Wilders: 77 zetels.
zie vw caddy's post een stuk of 10 hierboven.quote:Op maandag 6 november 2006 20:14 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
da's wel een erg karige meerderheid voor zo'n wankele coalitie... Denk ook niet dat CU met Wilders samen wil. Dat gaat klappen.
Weet iemand de uitslag van de laatste peiling van TNS Nipo, zojuist besproken in RTL Nieuws?
Paar posts naar boven scrollen, heb ik een tabel neergezet.quote:Op maandag 6 november 2006 20:14 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Weet iemand de uitslag van de laatste peiling van TNS Nipo, zojuist besproken in RTL Nieuws?
Je kent de VVD toch wel?quote:Op maandag 6 november 2006 20:13 schreef problematiQue het volgende:
[..]
VVD wil noch met CU, noch met PVV/Wilders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |