We zijn het eensquote:Op maandag 6 november 2006 21:15 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Dan ken jij de achterban van de CU niet. Die zijn net zo rechts of rechtser dan CDA'ers. Laat je niet misleiden door de media die Rouvoet in de linkse hoek hebben gedrukt. Rouvoet heeft al verklaard het allerliefste in een coalitie met het CDA te willen. Een coalitie over links is een onmogelijkheid voor de CU.

Christen Democratisch Appèlquote:Op maandag 6 november 2006 21:15 schreef Jurgen21 het volgende:
Rouvoet heeft al verklaard het allerliefste in een coalitie met het CDA te willen.

http://www.politiekebarometer.nl/quote:Geen grote verschuivingen na het RTL4 debat
Het RTL4 debat tussen Balkenende en Bos heeft niet geleid tot grote verschuivingen. Dat blijkt uit de extra Politieke Barometer van 6 november. Het CDA en de PvdA behalen precies evenveel zetels als de dagen voorafgaande aan het debat.
Als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden, zou het CDA 45 zetels halen. De PvdA komt uit op 43 zetels. De VVD is met 23 zetels de derde partij van Nederland. Hiermee behaalt de VVD twee zetels minder dan vorige week. De SP blijft op zeventien zetels.
GroenLinks is acht zetels waard als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden. De ChristenUnie komt uit op vijf. D66 staat op twee, net als de SGP.
De nieuwe partijen, die in 2003 nog niet meededen aan de verkiezingen, behalen gezamenlijk vijf zetels. De Partij voor de Vrijheid behaalt twee zetels, zo ook EénNL. De Partij voor de Dieren ten slotte zou met één zetel in de Tweede Kamer vertegenwoordigd zijn.

maar ook weer niet zo rechts als de SGP, daar Tineke Huizinga als vrouw met voorkeurstemmen in de kamer kwam ten koste van een manquote:Op maandag 6 november 2006 21:15 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Dan ken jij de achterban van de CU niet. Die zijn net zo rechts of rechtser dan CDA'ers. Laat je niet misleiden door de media die Rouvoet in de linkse hoek hebben gedrukt. Rouvoet heeft al verklaard het allerliefste in een coalitie met het CDA te willen. Een coalitie over links is een onmogelijkheid voor de CU.

tov het CDA leggen ze het christendom én socialer/milieu vriendlijker, én conservatiever uit. Voor bijna iedere partij zijn er tegelijkertijd raakvlakken én grote verschillen. Geen partij komt denk ik veel overeen. Daarmee zitten ze aan de ene kant goed omdat de 8/7 zetels die hun wordt toegedicht in de peilingen wel is van pas kunnen komen voor de PvdA of het CDA, maar ook slecht omdat er voor elke partij wel redenen zijn om niet met de CU te willen regeren.quote:Op maandag 6 november 2006 21:15 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]

Niet zo vreemd denk ik, de kijkers vonden ze ongeveer even sterk.quote:Op maandag 6 november 2006 22:47 schreef ItaloDancer het volgende:
Ook wel apart om te zien dat CDA en PvdA beide niet geprofiteerd hebben van het RTL debat (wat logisch zou zijn).

Volgens de peiling van Maurice de Hond vlak na het debat zou 19% van de SP-kiezers na het debat op de PvdA stemmen. Je zou mogen verwachten dat in ieder geval enigszins terug te zien in deze peiling.quote:Op maandag 6 november 2006 22:53 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Niet zo vreemd denk ik, de kijkers vonden ze ongeveer even sterk.

Het zijn linkse stemmers....één dag later zijn ze het debat weer vergeten en stemmen ze gewoon weer SPquote:Op maandag 6 november 2006 23:00 schreef TNA het volgende:
[..]
Volgens de peiling van Maurice de Hond vlak na het debat zou 19% van de SP-kiezers na het debat op de PvdA stemmen. Je zou mogen verwachten dat in ieder geval enigszins terug te zien in deze peiling.

Voor die linkse coaltie moet Bos wel winnen (dat maakt de kans op een links kabinet in ieder geval veel groter). En dat zit er voorlopig niet in.quote:Op maandag 6 november 2006 23:00 schreef Genverbrander het volgende:
[afbeelding]
Ook in deze peiling haalt de linkse coalitie CDA/VVD weer in.![]()
Ook CDA/VVD/CU zakt verder in.![]()

Nou, dat kunnen dan hooguit 19% van de SP kiezers zijn die naar het debat hebben gekeken. Aangezien de gemiddelde SP kiezer nogal laag opgeleid en nogal simpel is zullen die denk ik amper naar het debat hebben gekeken. PvdA kiezers die Bos nogal kunstmatig vonden overkomen waren er daarentegen denk ik genoeg.quote:Op maandag 6 november 2006 23:00 schreef TNA het volgende:
[..]
Volgens de peiling van Maurice de Hond vlak na het debat zou 19% van de SP-kiezers na het debat op de PvdA stemmen. Je zou mogen verwachten dat in ieder geval enigszins terug te zien in deze peiling.

Ze staan exact gelijk hoor! En ik gok vooralsnog op een coalitie CDA/VVD/CU. Die staan bij Interview op 73 zetels en met een beetje premierbonus voor Balkenende moet een meerderheid mogelijk zijn.quote:Op maandag 6 november 2006 23:00 schreef Genverbrander het volgende:
[afbeelding]
Ook in deze peiling haalt de linkse coalitie CDA/VVD weer in.![]()
Ook CDA/VVD/CU zakt verder in.![]()

Welnee, Bos heeft daar een slag geslagen. Van tevoren dacht een overgrote meerderheid dat hij zou verliezen, en hij won duidelijk van Balkenende volgens de kijkers.quote:Op maandag 6 november 2006 23:04 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Nou, dat kunnen dan hooguit 19% van de SP kiezers zijn die naar het debat hebben gekeken. Aangezien de gemiddelde SP kiezer nogal laag opgeleid en nogal simpel is zullen die denk ik amper naar het debat hebben gekeken. PvdA kiezers die Bos nogal kunstmatig vonden overkomen waren er daarentegen denk ik genoeg.

zijn er ergens cijfers die het opleidingsniveau weergeven van de kiezers? Maw, bron?quote:Op maandag 6 november 2006 23:04 schreef Tikorev het volgende:
[..]
...Aangezien de gemiddelde SP kiezer nogal laag opgeleid en nogal simpel is...

ergens verdenk ik die peilers ervan hun peilingen aan te passen zodat ze aan deze te verwachten trend voldoen.quote:Op maandag 6 november 2006 22:53 schreef Genverbrander het volgende:
Alleen VVD krijgt weer klappen, maar dat ligt in de lijn der verwachting met die rampzalige lijsttrekker.

het lijkt me voor iedereen beter als de vvd na 20 jaar regeren eens in de oppositie gaat nadenken over hoe verder. Anders krijg je het D66-effect en storten ze alleen maar verder in.quote:Op maandag 6 november 2006 23:05 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ze staan exact gelijk hoor! En ik gok vooralsnog op een coalitie CDA/VVD/CU. Die staan bij Interview op 73 zetels en met een beetje premierbonus voor Balkenende moet een meerderheid mogelijk zijn.![]()

Als Bos drie zetels verliezen gunstig noemt en Balkenende een zetel winnen ongunstig heb je inderdaad gelijk.quote:Op maandag 6 november 2006 23:06 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Je kunt lullen wat je wilt maar het RTL-debat was gunstig voor Bos en ongunstig voor het CDA.

Nou, in de peilingen verliest de PvdA toch behoorlijk bij NIPO en De Hond. Op z'n best blijven ze gelijk staan. Ik noem dat eerder een afgang dan een slag slaanquote:Op maandag 6 november 2006 23:06 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Welnee, Bos heeft daar een slag geslagen. Van tevoren dacht een overgrote meerderheid dat hij zou verliezen, en hij won duidelijk van Balkenende volgens de kijkers.
Je kunt lullen wat je wilt maar het RTL-debat was gunstig voor Bos en ongunstig voor het CDA.

3 zetels verliezen?quote:Op maandag 6 november 2006 23:08 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Als Bos drie zetels verliezen gunstig noemt en Balkenende een zetel winnen ongunstig heb je inderdaad gelijk.

Dat zijn beide peilingen van voor het debat. Blijven opletten.quote:Op maandag 6 november 2006 23:08 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Nou, in de peilingen verliest de PvdA toch behoorlijk bij NIPO en De Hond. Op z'n best blijven ze gelijk staan. Ik noem dat eerder een afgang dan een slag slaan![]()

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |