quote:Vrachtvervoer / TNT slankt af maar spekt kern
TNT Post trekt na de verkoop van de divisie logistiek de lijn naar een eenvoudiger bedrijf door en zet nu ook de kleinere divisie vrachtvervoer in de etalage. De kern van post en pakjes doet het ondertussen goed.
Amper twee jaar na de aanschaf ervan denkt TNT alweer dat zijn vrachtvervoer beter af is bij een andere eigenaar. Desondanks komt het besluit niet als een verrassing. Vrachtmanagement werd als logisch verlengstuk van de divisie logistiek in huis gehaald. Maar die divisie is juist een paar manden geleden verkocht omdat de combinatie van logistiek met post en express-zendingen toch niet zo veel synergievoordelen bleek op te leveren als gehoopt. Daarmee werd vrachtvervoer een losstaand bedrijfsonderdeel.
Volgens topman Peter Bakker wil TNT de vrachtpoot weliswaar zo snel mogelijk verkopen, maar geenszins omdat vracht een blok aan het been zou zijn. Het bedrijf, met 2300 medewerkers in 28 landen, zag de omzet in het afgelopen kwartaal met 8 procent groeien en ook de winst ging omhoog. Bakker rekent er dan ook op dat er genoeg gegadigden zullen zijn die een goede prijs voor de vrachtpoot zullen willen betalen. Het grootste onderdeel ervan, het Zweedse Wilson, werd in augustus 2004 voor 257 miljoen euro overgenomen.
De kernactiviteiten van TNT, de divisies express en post, hebben een goed derde kwartaal achter de rug. Samen maakten zij 169 miljoen euro winst, maar door een verlies op de verkoop van logistiek resteerde een nettowinst van 67 miljoen, tegen 148 miljoen een jaar eerder.
Express zag de omzet met ruim 14 procent groeien, de grootste groei in jaren, en kon de brutowinst zelfs met bijna een derde opvoeren. Het aantal poststukken dat TNT in Nederland mocht bezorgen, nam met 6,4 procent af. Consumenten versturen minder brieven en bedrijven doen dat vaker via concurrenten van TNT. Tegenover deze krimp op de thuismarkt staat echter een grotere groei in het buitenland. Mede dankzij overnames in vooral Duitsland en Engeland kon TNT in het derde kwartaal buiten Nederland een kwart meer post bezorgen.
Post en Postbank gaan aparte winkels testen
De Postbank en TNT Post beginnen in Nijmegen een proef met twee aparte winkels voor bank- en postzaken. Ze sluiten er een postkantoor, maar dat is beslist geen begin van een groots plan om een eind te maken aan de samenwerking in alle postkantoren, aldus TNT-topman Peter Bakker. „We testen voortdurend nieuwe formules, zoals zegelverkoop in supermarkten. En dit is ook weer zo'n test.”
De twee nieuwe filialen worden geëxploiteerd door Postkantoren, het samenwerkingsverband van TNT en Postbank. Als de proef een succes wordt, komen er wel meer gescheiden winkels in grote steden.
Donderdag wil de Postbank van haar kant meer details geven over de proef in Nijmegen.
TNT denkt met een winkel beter aan de wensen van de klanten te kunnen voldoen. Zo kunnen winkels eerder open gaan en later sluiten dan postkantoren. In het filiaal kunnen klanten voor alle postzaken terecht.
Bij mijn kantoor dus nietquote:Op donderdag 2 november 2006 17:52 schreef Jordy-B het volgende:
Het is gebruikelijk dat je gewoon een vast rooster krijgt (wekelijks of tweewekelijks), zodat je bekend kan worden met je wijken... 'k heb al 'n jaar vier wijken voorbereiden, één wijk wegbrengen. Da's gewoon wat je krijgt als je met postbezorgers gaat werken.
Dude... waar denk je dat ik een halfuur mee bezig ben geweest?quote:Op donderdag 2 november 2006 21:10 schreef Carport het volgende:
Nu moet alles in de OP ook aangepast worden naar TNT hè
Via Track&Trace kan je, dacht ik, tot aan de Nederlandse grens de status bekijken. Wil je ook over de grens kijken (het pakket krijgt dan ook vaak nog een ander traceernummer), kan je het best even bellen met de klantenservice. Zij weten precies hoe het zit, het verschilt namelijk nogal per verzendmethode en land.quote:Op vrijdag 3 november 2006 09:46 schreef vw_caddy het volgende:
Vraagje over het versturen van een pakket naar het buitenland, wellicht dat iemand hiet het weet.
Met Internationeel Plus EU kan je het pakket ook traceren via Track&Trace, maar tot hoe ver loopt deze trace? Valt er ook te zien of het pakket afgeleverd is?
Naast de verhoogde aansprakelijkheid (die ¤500) is het ook mogelijk om een pakket verzekerd op te sturen. In dat tweede geval gaat het pakket aangetekend en is de maximale vergoedingswaarde ¤5.400. Het is alleen wel zo dat aangetekende pakketten maar tot 2 kilo gaan, daarna is aangetekend niet meer mogelijk. Uit m'n hoofd zeg ik dat ik wel eens de verhoogde aansprakelijkheid heb aangepast (van die ¤500 naar iets van ¤2000) voor een klant, maar je kan het best even je situatie uitleggen bij een Business Point of postkantoor. Daar krijgen ze namelijk direct alle mogelijkheden te zien als je het pakket op de weegschaal legt en de gewenste verzendmethode selecteert. En dat heb ik hier nietquote:Op vrijdag 3 november 2006 09:46 schreef vw_caddy het volgende:
Tweede: de verzekering is tot ¤500 op het pakket. In het slechtste geval, wat zou je moeten doen om een vergoeding te krijgen als het pakket onderweg kwijtraakt?
Over het algemeen geldt dat de informatie eens per zoveel tijd wordt ge-update. Verschillende backoffices communiceren 's nachts met elkaar.quote:Op zaterdag 4 november 2006 18:53 schreef vw_caddy het volgende:
Weten jullie ook of de Track&Trace-pagina in het weekend wordt bijgewerkt met informatie? Heb gistermiddag een pakket afgegeven bij het postkantoor, maar zie nog geen informatie op de track&trace pagina.
Over het algemeen geldt dat de informatie eens per zoveel tijd wordt ge-update. Verschillende backoffices communiceren 's nachts met elkaar.quote:Op zaterdag 4 november 2006 18:53 schreef vw_caddy het volgende:
Weten jullie ook of de Track&Trace-pagina in het weekend wordt bijgewerkt met informatie? Heb gistermiddag een pakket afgegeven bij het postkantoor, maar zie nog geen informatie op de track&trace pagina.
Sorry.quote:Op donderdag 2 november 2006 12:33 schreef Jordy-B het volgende:
Welkom in het eerste TNT Medewerkerstopic
De naamsverandering was half oktober al, maar het duurde even voordat het vorige topic vol zat. (en de persoon die het vorige topic had volgemaakt, vond het niet nodig om even een nieuw topic te openen)
Een pakkettenboer, net als DHL en zo. Ik zie er tenminste regelmatig vrachtwagentjes van rijden. Geen idee wat de connectie met TNT is.quote:Op dinsdag 7 november 2006 13:44 schreef vw_caddy het volgende:
Carport: vanmorgen weer eens gebeld (nummer is nog steeds niet te vinden op de T&T Website), pakket stond in het nationale systeem op 'interne pakketdienst Zwolle', in het DPD-systeem kon ze nog niets zien. Weet jij wat DPD is?
Op zich is het niet erg netjes dat het nummer nog niet via TrackTrace opvraagbaar is, maar dat even terzijdequote:Op dinsdag 7 november 2006 13:44 schreef vw_caddy het volgende:
Carport: vanmorgen weer eens gebeld (nummer is nog steeds niet te vinden op de T&T Website), pakket stond in het nationale systeem op 'interne pakketdienst Zwolle', in het DPD-systeem kon ze nog niets zien. Weet jij wat DPD is?
Pakketten in het buitenland worden door een aangewezen distributeur verzorgd. Binnen de UK zal dat waarschijnlijk wel DPD of TNT zelf zijn. Geen idee verder in hoeverre dat binnen de UK eventueel weer uitbesteed is aan subcontractors (zoals in Nederland wel voorkomt). Ik zit zelf niet bij pakketservicequote:Op dinsdag 7 november 2006 19:51 schreef vw_caddy het volgende:
Dank voor de informatie, top.Ik begrijp dat dergelijke pakketten in het buitenland besteld worden door DPD en niet door de lokale postboer?
Dat is wel vaker zo... Eigenlijk zou je de medewerkers van marketingbedrijven verplicht een dagje moeten laten meelopen met de post, want de ideeën die je soms tegenkomt geven niet echt het gevoel dat er is nagedacht over de verspreiding.quote:Op vrijdag 10 november 2006 16:27 schreef Dormael het volgende:
Hahahahahahaha hoe bedoel je ik vind iets geweldigs uit maar kan me niet schelen of de postbode er wat mee kan....
Ik vind het eigenlijk nog stuitender dat TNT zélf ook van die ondingen aan haar klanten verstuurt! Van die kleine, dikke, gladde kutdoosjes...quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:55 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dat is wel vaker zo... Eigenlijk zou je de medewerkers van marketingbedrijven verplicht een dagje moeten laten meelopen met de post, want de ideeën die je soms tegenkomt geven niet echt het gevoel dat er is nagedacht over de verspreiding.
Dat doosje met die twee zakjes snoep en die cadeaubon en kortingsbonnenboekje erin was ook wel erg, ja...quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:10 schreef Hooghoudt het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk nog stuitender dat TNT zélf ook van die ondingen aan haar klanten verstuurt! Van die kleine, dikke, gladde kutdoosjes...
Ook om te sorteren zijn die dingen een ramp, je moet ze steeds iets draaien om door de reflecties op het plastic heen te kunnen kijken.quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:10 schreef Hooghoudt het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk nog stuitender dat TNT zélf ook van die ondingen aan haar klanten verstuurt! Van die kleine, dikke, gladde kutdoosjes...
Goed plan! Dan mogen de dames en heren van het postkantoor ook een dagje meelopen. Ze schijnen niet te snappen dat dat kartonnen brievenbusmalletje achter het loket niet strookt met de werkelijkheid...Dan past het net volgens de betreffende medewerker en sta ik bij een standaardbrievenbus te duwen (na aangebeld te hebben natuurlijk) om er vervolgens achter te komen dat het laatste stukje niet past, maar dat terughalen ook geen optie is. Zeker met regen is dat erg jammer of een speels huisdiersoort achter de deur....quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:55 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dat is wel vaker zo... Eigenlijk zou je de medewerkers van marketingbedrijven verplicht een dagje moeten laten meelopen met de post, want de ideeën die je soms tegenkomt geven niet echt het gevoel dat er is nagedacht over de verspreiding.
Rooie enveloppen? Sleutels? Doen ze bij ons niej aan denk ikquote:Op zaterdag 11 november 2006 21:30 schreef Jordy-B het volgende:
Voor de nabrengzakken heb je als-het-goed-is op het kantoor een rode envelop liggen. Daar doe je de nabrengzakken, sleutel, etc. in. De rode envelop gooi je in de rode brievenbus, waarna de envelop door diegene die de buslichting doet naar kantoor wordt gebracht.
Maar hier gaat op zaterdag om 15.30 het hek dicht, dus moet ik het pakje direct naar het postkantoor in de stad brengen. Dat is ongeveer een kwartier om.
Hier heb je voor veel nabrengadressen een sleutel nodig. Omdat die sleutels maandag (nou ja, eigenlijk dinsdag) weer nodig zijn, moet je ze terugbrengen of je doet ze dus in zo'n rooie envelop (duurzame envelop van een soort kunstleer)quote:Op zaterdag 11 november 2006 22:22 schreef martinnutjuh het volgende:
[..]
Rooie enveloppen? Sleutels? Doen ze bij ons niej aan denk ik
Neej da is bij ons weer niet.quote:Op zaterdag 11 november 2006 22:25 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Hier heb je voor veel nabrengadressen een sleutel nodig. Omdat die sleutels maandag (nou ja, eigenlijk dinsdag) weer nodig zijn, moet je ze terugbrengen of je doet ze dus in zo'n rooie envelop (duurzame envelop van een soort kunstleer)
Dat gaat op iedere vestiging weer andersquote:Op zaterdag 11 november 2006 21:30 schreef Jordy-B het volgende:
Voor de nabrengzakken heb je als-het-goed-is op het kantoor een rode envelop liggen. Daar doe je de nabrengzakken, sleutel, etc. in. De rode envelop gooi je in de rode brievenbus, waarna de envelop door diegene die de buslichting doet naar kantoor wordt gebracht.
We werken hier met papieren labels (Er zijn wel plastic labels, maar die zitten vast aan de zak, voor de wijken die bijna altijd een nabrengzak nodig hebben)... Papieren labels zijn gewoon wegwerpmateriaal. De zak hoeft ook niet direct terug te zijn, het gaat gewoon om de sleutel van het nabrengadres.quote:Op zaterdag 11 november 2006 22:31 schreef martinnutjuh het volgende:
[..]
Neej da is bij ons weer niet.
Nabrengzak vol met post, dichtknopen met touw, label er aan, verzegelen en zo gaan ze naar het nabrengadres.
Die labels willen ze graag terug, zown zak is nog niet zo'n probleem.
Even melden hoe het is afgelopen: TNT heeft uiteindelijk een onderzoek ingesteld samen met Royal Mail. Het pakket bleek nog steeds in een sorteercentrum van Royal Mail te liggen, werd niets meegedaan. Alsnog afgeleverd.quote:Op donderdag 9 november 2006 13:55 schreef vw_caddy het volgende:
TNT heeft nog steeds geen scaninfo vanuit Engeland binnengekregen, en de ontvanger heeft mijn pakket nog niet. Als het maandag nog niet is aangekomen, dan start TNT een onderzoek. Toch ergens blij dat er een schadevergoeding tot ¤500 op zit.
Vraagje 2x HAH: bedoel je daarmee twee HAH op een dag of twee keer 1 HAH op twee zaterdagen in december? Je zegt "waaronder" maar noemt vervolgens een datum (laat het een keer 2x HAH op 1 dag zijn..quote:Op woensdag 15 november 2006 20:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Voor diegenen die 't nog niet wisten, in de Kerstperiode hebben we weer 2x HAH op zaterdag! WaaronderAppe Heijn op zaterdag 23 december, wat sowieso al de drukste dag van de hele KNJ gaat worden. Sowieso is (hier althans) de zaterdag zo'n beetje de drukste dag van de week, alleen dinsdag is soms drukker, omdat je dan altijd 3xhah hebt (Appie, Gamma of andere bouwmarkt, en die altijd fijne afgevende folder der MediaMarkt)
Ik heb maar liefst 1.30 voor mijn wijk, maar daar vallen op zaterdag dan ook 8 kratten plaatwerk in. In de praktijk ben je minstens 2 uur aan het voorbereiden, plus de 15 a 30 minuten vertraging die je hebt doordat ivm de hoeveelheid plaatwerk op zaterdag de VOS steevast uitloopt. Gelukkig staat bij mijn wijk de looptijd heel riant, 2.30 uur, terwijl je hem makkelijk in 1.45 uur kan lopen. Zo kan ik de tijd die ik binnen tekort kwam weer goedmaken.quote:Op zaterdag 18 november 2006 15:52 schreef zjroentje het volgende:
Vorige week wat misgegaan met de stemlijsten, en vandaag elk huishouden een excuusbrief van de gemeente. Zo kun je ook werk genereren.
Zag vandaag ook dat ik maar 1.10 uur heb om m'n wijk voor te bereiden. Yeah right ....!
jij werkt er net?quote:Op donderdag 16 november 2006 20:24 schreef Jordy-B het volgende:
Ik neem aan dat ze niet met de kerst twee soorten HAH op één zaterdag doen.
Dat is ook onzin, maar de baas wil je zo snel mogelijk de straat op hebben. Hoe lang je er daar over doet, maakt blijkbaar niet zoveel uit.quote:Op zaterdag 18 november 2006 19:00 schreef zjroentje het volgende:
Looptijd van m'n wijk is 3.20 uur, ik loop het meestal in zo'n 3 uur.
Echt lachwekkend ook dat je de post bij het sorteren direct moet neerzetten als je het huisnummer ziet. Dus gewoon grote en kleine stukken door elkaar knallen. Wat voor een malloot heeft dat bedacht?
Ik werk er al een jaartje of zeven, maar ik kan me niet herinneren dat ze op een zaterdag voor de kerst meerdere soorten HAH hadden.quote:
Is ook gewoon veel logischer, zo doe ik het ook gewoon.quote:Op zaterdag 18 november 2006 19:56 schreef Jordy-B het volgende:
In het compartiment waar ik werk worden altijd de grote stukken achter de kleine stukken gezet. Dit kost nauwelijks meer tijd, je maakt minder snel fouten (heb ik het idee) en het loopt een stuk prettiger weg... Bij m'n collega's van het naburige codegebied zie je wel regelmatig dat ze de grote stukken gewoon tussen de kleine stukken doen ipv erachter.
Ieder z'n meug...
Zoals ik het vandaag hoorde, moet je een aantal vakken tegelijk in je zetblok zetten, en daarnaast alle post uit de vakken op een stapeltje en dan maar doorknallen. Echt waanzin.quote:Er wordt sowieso niet op de officiële manier gezet (met je rooie bakje HSM-post in zo'n rek aan de werktafel en één vakje per keer uit je rode bakje halen, enzo).
Ik gooi zelf altijd een half rood bakje in één keer in het zetblok. Aan de scheidingskaarten kan je wel zien waar het vakje eindigt en je hoeft op die manier alleen nog maar de post uit het vakje van de sorteerkast te halen. Werkt een stuk vlotter.
Ik doe niet alle post uit de vakken op één stapeltje, maar ik pak wel meerdere vakken in één keer uit de kast en leg ze in een rijtje... Ik ga dan tijdens het zetten zo het rijtje af.quote:Op zaterdag 18 november 2006 20:01 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Is ook gewoon veel logischer, zo doe ik het ook gewoon.
[..]
Zoals ik het vandaag hoorde, moet je een aantal vakken tegelijk in je zetblok zetten, en daarnaast alle post uit de vakken op een stapeltje en dan maar doorknallen. Echt waanzin.
Dat hebben ze bedacht om je te dwingen op straat alle post door te lopen voordat je 'm induwt. Zelfs dan werkt het nog handiger om de grootste stukken achter te hebben.quote:Op zaterdag 18 november 2006 19:00 schreef zjroentje het volgende:
Looptijd van m'n wijk is 3.20 uur, ik loop het meestal in zo'n 3 uur.
Echt lachwekkend ook dat je de post bij het sorteren direct moet neerzetten als je het huisnummer ziet. Dus gewoon grote en kleine stukken door elkaar knallen. Wat voor een malloot heeft dat bedacht?
Nee, dat hebben ze bedacht om het tussenzetten sneller te laten verlopen. Ik heb een tijdje op een vestiging gewerkt waar dit inderdaad gebruikelijk was. Wat ze daar ook een tijdje hebben gedaan is op dezelfde manier het HAH er tussen zetten, dus soms zat het voor de post, soms ertussen, soms halverwege. Het resultaat was, dat je niet meer kon zien bij welk adres het hoorde. Die folder tussen nr 10 en 12 kon dus zowel voor 10 als voor 12 zijn. Dat was zo'n ramp, daar zijn ze gelukkig van terug gekomen.quote:Op zaterdag 18 november 2006 21:02 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat hebben ze bedacht om je te dwingen op straat alle post door te lopen voordat je 'm induwt. Zelfs dan werkt het nog handiger om de grootste stukken achter te hebben.
Tenzij je een subcontractor in een aftands busje bent.quote:Op zondag 19 november 2006 11:43 schreef Carport het volgende:
Maar met zo'n grote TNT-bus kan je wel overal voorrang afdwingen![]()
Ik heb een Opel Comboquote:Op zondag 19 november 2006 11:43 schreef Carport het volgende:
Maar met zo'n grote TNT-bus kan je wel overal voorrang afdwingen![]()
Met een aftands busje ben je niet welkom, er worden nogal wat eisen gesteld.quote:Op zondag 19 november 2006 12:07 schreef Hooghoudt het volgende:
[..]
Tenzij je een subcontractor in een aftands busje bent.
Als je subcontractor bent moet je je eigen bus hebben.quote:Op zondag 19 november 2006 12:28 schreef vw_caddy het volgende:
Je mag geen bus gebruiken van TNT om pakketten te bezorgen (als je geen subcontractor bent)?
dat is ook belachelijk.quote:Op dinsdag 21 november 2006 18:57 schreef zjroentje het volgende:
Die pakketdienst is echt te kut voor woorden.
Hoe vaak ik niet pakketjes gewoon voor de deur vind in mijn ronde, echt te schandalig voor woorden.
Tja, dat krijg je als TNT voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.quote:Op dinsdag 21 november 2006 18:57 schreef zjroentje het volgende:
Die pakketdienst is echt te kut voor woorden.
Hoe vaak ik niet pakketjes gewoon voor de deur vind in mijn ronde, echt te schandalig voor woorden.
Nou ja... Er moeten in dat soort gevallen natuurlijk wel klachten gestuurd worden, anders verbetert er nooit iets.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:56 schreef Hooghoudt het volgende:
[..]
Tja, dat krijg je als TNT voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
welkom in de wereld van TPG pakketservice, goeie tip, ga nog eens heel goed rekenen wat je er aan overhoudtquote:Op dinsdag 21 november 2006 18:56 schreef Conflict het volgende:
Ik had afgelopen maandag 28 pakketten, waarvan 1 geweigerd en 4 PKT
Heb ik gewoon helemaal voor niks gewerkt, dit schiet niet op zo....
Die ochtendrooute is wel leuk om te doen. Ik haal de pakketten op in Gorinchem, en breng dat dan naar Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Bleskensgraaf en Giessenburg.
Inderdaad schandalig. Ik had iets dergelijks gelijk gemeld bij m'n eigen teamcoach (Post) en ook bij Pakketservice, die ik toch al eens bel als de pakketjes weer eens niet op tijd bij het afhaalkantoor geleverd zijn.quote:Op dinsdag 21 november 2006 18:57 schreef zjroentje het volgende:
Die pakketdienst is echt te kut voor woorden.
Hoe vaak ik niet pakketjes gewoon voor de deur vind in mijn ronde, echt te schandalig voor woorden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |