quote:Vrachtvervoer / TNT slankt af maar spekt kern
TNT Post trekt na de verkoop van de divisie logistiek de lijn naar een eenvoudiger bedrijf door en zet nu ook de kleinere divisie vrachtvervoer in de etalage. De kern van post en pakjes doet het ondertussen goed.
Amper twee jaar na de aanschaf ervan denkt TNT alweer dat zijn vrachtvervoer beter af is bij een andere eigenaar. Desondanks komt het besluit niet als een verrassing. Vrachtmanagement werd als logisch verlengstuk van de divisie logistiek in huis gehaald. Maar die divisie is juist een paar manden geleden verkocht omdat de combinatie van logistiek met post en express-zendingen toch niet zo veel synergievoordelen bleek op te leveren als gehoopt. Daarmee werd vrachtvervoer een losstaand bedrijfsonderdeel.
Volgens topman Peter Bakker wil TNT de vrachtpoot weliswaar zo snel mogelijk verkopen, maar geenszins omdat vracht een blok aan het been zou zijn. Het bedrijf, met 2300 medewerkers in 28 landen, zag de omzet in het afgelopen kwartaal met 8 procent groeien en ook de winst ging omhoog. Bakker rekent er dan ook op dat er genoeg gegadigden zullen zijn die een goede prijs voor de vrachtpoot zullen willen betalen. Het grootste onderdeel ervan, het Zweedse Wilson, werd in augustus 2004 voor 257 miljoen euro overgenomen.
De kernactiviteiten van TNT, de divisies express en post, hebben een goed derde kwartaal achter de rug. Samen maakten zij 169 miljoen euro winst, maar door een verlies op de verkoop van logistiek resteerde een nettowinst van 67 miljoen, tegen 148 miljoen een jaar eerder.
Express zag de omzet met ruim 14 procent groeien, de grootste groei in jaren, en kon de brutowinst zelfs met bijna een derde opvoeren. Het aantal poststukken dat TNT in Nederland mocht bezorgen, nam met 6,4 procent af. Consumenten versturen minder brieven en bedrijven doen dat vaker via concurrenten van TNT. Tegenover deze krimp op de thuismarkt staat echter een grotere groei in het buitenland. Mede dankzij overnames in vooral Duitsland en Engeland kon TNT in het derde kwartaal buiten Nederland een kwart meer post bezorgen.
Post en Postbank gaan aparte winkels testen
De Postbank en TNT Post beginnen in Nijmegen een proef met twee aparte winkels voor bank- en postzaken. Ze sluiten er een postkantoor, maar dat is beslist geen begin van een groots plan om een eind te maken aan de samenwerking in alle postkantoren, aldus TNT-topman Peter Bakker. „We testen voortdurend nieuwe formules, zoals zegelverkoop in supermarkten. En dit is ook weer zo'n test.”
De twee nieuwe filialen worden geëxploiteerd door Postkantoren, het samenwerkingsverband van TNT en Postbank. Als de proef een succes wordt, komen er wel meer gescheiden winkels in grote steden.
Donderdag wil de Postbank van haar kant meer details geven over de proef in Nijmegen.
TNT denkt met een winkel beter aan de wensen van de klanten te kunnen voldoen. Zo kunnen winkels eerder open gaan en later sluiten dan postkantoren. In het filiaal kunnen klanten voor alle postzaken terecht.
Bij mijn kantoor dus nietquote:Op donderdag 2 november 2006 17:52 schreef Jordy-B het volgende:
Het is gebruikelijk dat je gewoon een vast rooster krijgt (wekelijks of tweewekelijks), zodat je bekend kan worden met je wijken... 'k heb al 'n jaar vier wijken voorbereiden, één wijk wegbrengen. Da's gewoon wat je krijgt als je met postbezorgers gaat werken.
Dude... waar denk je dat ik een halfuur mee bezig ben geweest?quote:Op donderdag 2 november 2006 21:10 schreef Carport het volgende:
Nu moet alles in de OP ook aangepast worden naar TNT hè
Via Track&Trace kan je, dacht ik, tot aan de Nederlandse grens de status bekijken. Wil je ook over de grens kijken (het pakket krijgt dan ook vaak nog een ander traceernummer), kan je het best even bellen met de klantenservice. Zij weten precies hoe het zit, het verschilt namelijk nogal per verzendmethode en land.quote:Op vrijdag 3 november 2006 09:46 schreef vw_caddy het volgende:
Vraagje over het versturen van een pakket naar het buitenland, wellicht dat iemand hiet het weet.
Met Internationeel Plus EU kan je het pakket ook traceren via Track&Trace, maar tot hoe ver loopt deze trace? Valt er ook te zien of het pakket afgeleverd is?
Naast de verhoogde aansprakelijkheid (die ¤500) is het ook mogelijk om een pakket verzekerd op te sturen. In dat tweede geval gaat het pakket aangetekend en is de maximale vergoedingswaarde ¤5.400. Het is alleen wel zo dat aangetekende pakketten maar tot 2 kilo gaan, daarna is aangetekend niet meer mogelijk. Uit m'n hoofd zeg ik dat ik wel eens de verhoogde aansprakelijkheid heb aangepast (van die ¤500 naar iets van ¤2000) voor een klant, maar je kan het best even je situatie uitleggen bij een Business Point of postkantoor. Daar krijgen ze namelijk direct alle mogelijkheden te zien als je het pakket op de weegschaal legt en de gewenste verzendmethode selecteert. En dat heb ik hier nietquote:Op vrijdag 3 november 2006 09:46 schreef vw_caddy het volgende:
Tweede: de verzekering is tot ¤500 op het pakket. In het slechtste geval, wat zou je moeten doen om een vergoeding te krijgen als het pakket onderweg kwijtraakt?
Over het algemeen geldt dat de informatie eens per zoveel tijd wordt ge-update. Verschillende backoffices communiceren 's nachts met elkaar.quote:Op zaterdag 4 november 2006 18:53 schreef vw_caddy het volgende:
Weten jullie ook of de Track&Trace-pagina in het weekend wordt bijgewerkt met informatie? Heb gistermiddag een pakket afgegeven bij het postkantoor, maar zie nog geen informatie op de track&trace pagina.
Over het algemeen geldt dat de informatie eens per zoveel tijd wordt ge-update. Verschillende backoffices communiceren 's nachts met elkaar.quote:Op zaterdag 4 november 2006 18:53 schreef vw_caddy het volgende:
Weten jullie ook of de Track&Trace-pagina in het weekend wordt bijgewerkt met informatie? Heb gistermiddag een pakket afgegeven bij het postkantoor, maar zie nog geen informatie op de track&trace pagina.
Sorry.quote:Op donderdag 2 november 2006 12:33 schreef Jordy-B het volgende:
Welkom in het eerste TNT Medewerkerstopic
De naamsverandering was half oktober al, maar het duurde even voordat het vorige topic vol zat. (en de persoon die het vorige topic had volgemaakt, vond het niet nodig om even een nieuw topic te openen)
Een pakkettenboer, net als DHL en zo. Ik zie er tenminste regelmatig vrachtwagentjes van rijden. Geen idee wat de connectie met TNT is.quote:Op dinsdag 7 november 2006 13:44 schreef vw_caddy het volgende:
Carport: vanmorgen weer eens gebeld (nummer is nog steeds niet te vinden op de T&T Website), pakket stond in het nationale systeem op 'interne pakketdienst Zwolle', in het DPD-systeem kon ze nog niets zien. Weet jij wat DPD is?
Op zich is het niet erg netjes dat het nummer nog niet via TrackTrace opvraagbaar is, maar dat even terzijdequote:Op dinsdag 7 november 2006 13:44 schreef vw_caddy het volgende:
Carport: vanmorgen weer eens gebeld (nummer is nog steeds niet te vinden op de T&T Website), pakket stond in het nationale systeem op 'interne pakketdienst Zwolle', in het DPD-systeem kon ze nog niets zien. Weet jij wat DPD is?
Pakketten in het buitenland worden door een aangewezen distributeur verzorgd. Binnen de UK zal dat waarschijnlijk wel DPD of TNT zelf zijn. Geen idee verder in hoeverre dat binnen de UK eventueel weer uitbesteed is aan subcontractors (zoals in Nederland wel voorkomt). Ik zit zelf niet bij pakketservicequote:Op dinsdag 7 november 2006 19:51 schreef vw_caddy het volgende:
Dank voor de informatie, top.Ik begrijp dat dergelijke pakketten in het buitenland besteld worden door DPD en niet door de lokale postboer?
Dat is wel vaker zo... Eigenlijk zou je de medewerkers van marketingbedrijven verplicht een dagje moeten laten meelopen met de post, want de ideeën die je soms tegenkomt geven niet echt het gevoel dat er is nagedacht over de verspreiding.quote:Op vrijdag 10 november 2006 16:27 schreef Dormael het volgende:
Hahahahahahaha hoe bedoel je ik vind iets geweldigs uit maar kan me niet schelen of de postbode er wat mee kan....
Ik vind het eigenlijk nog stuitender dat TNT zélf ook van die ondingen aan haar klanten verstuurt! Van die kleine, dikke, gladde kutdoosjes...quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:55 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dat is wel vaker zo... Eigenlijk zou je de medewerkers van marketingbedrijven verplicht een dagje moeten laten meelopen met de post, want de ideeën die je soms tegenkomt geven niet echt het gevoel dat er is nagedacht over de verspreiding.
Dat doosje met die twee zakjes snoep en die cadeaubon en kortingsbonnenboekje erin was ook wel erg, ja...quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:10 schreef Hooghoudt het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk nog stuitender dat TNT zélf ook van die ondingen aan haar klanten verstuurt! Van die kleine, dikke, gladde kutdoosjes...
Ook om te sorteren zijn die dingen een ramp, je moet ze steeds iets draaien om door de reflecties op het plastic heen te kunnen kijken.quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:10 schreef Hooghoudt het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk nog stuitender dat TNT zélf ook van die ondingen aan haar klanten verstuurt! Van die kleine, dikke, gladde kutdoosjes...
Goed plan! Dan mogen de dames en heren van het postkantoor ook een dagje meelopen. Ze schijnen niet te snappen dat dat kartonnen brievenbusmalletje achter het loket niet strookt met de werkelijkheid...Dan past het net volgens de betreffende medewerker en sta ik bij een standaardbrievenbus te duwen (na aangebeld te hebben natuurlijk) om er vervolgens achter te komen dat het laatste stukje niet past, maar dat terughalen ook geen optie is. Zeker met regen is dat erg jammer of een speels huisdiersoort achter de deur....quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:55 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dat is wel vaker zo... Eigenlijk zou je de medewerkers van marketingbedrijven verplicht een dagje moeten laten meelopen met de post, want de ideeën die je soms tegenkomt geven niet echt het gevoel dat er is nagedacht over de verspreiding.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |