abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43166955
Vervolg op: Borstvoeding, deel 20

FAQ met dank aan nebulung 101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).

Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_43167066
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 14:34 schreef Tamea het volgende:
Nou, m'n harde plek ben ik nog niet kwijt. Hij lijkt wel wat minder groot te zijn, maar het is nog steeds pijnlijk als ik daar voel. Ik weet nu ook niet zo goed wat ik eraan kan doen, behalve Finn vaker proberen aan te leggen en kolven. Hopelijk trekt het snel helemaal weg, ik heb geen zin in een borstontsteking.
Hoe is het nu Tamea?

En YPPY, het hoeft niet echte terugloop te zijn. Zoals je het omschrijft worden je borsten gewoon 'zindelijk' . Dan is aanbod en afname goed op elkaar afgestemd. Dan voelen je borsten niet meer vol, maar 'gewoon' aan en toch wordt er voldoende melk aangemaakt, al tijdens het drinken weer. Dat ze nadat ze bij jou heeft gedronken nog wel uit een flesje drinkt wil eigenlijk niet perse zeggen dat ze er bij jou niet genoeg uitkrijgt, misschien vind ze het ook wel gewoon gemakkelijker

Alhoewel met menstruatie er soms wel wat terugloop is, en vaak vinden ze het dan ook niet zo lekker smaken. Gelukkig maar heel tijdelijk, maar leuk is dat niet
Variety is the spice of life
pi_43167082
Pm-girl, gewoon voeden waar en wanneer jij dat wilt hoor en je niks van het bezoek aantrekken. Het gaat nu gewoon om jullie en wie jullie wil zien schikt zich maar naar jullie "schema" en niet andersom.

Stom YPPY dat je huisarts zo moeilijk doet. Eerst al over die spray en nu dit weer.

M'n rare harde plek ben ik gelukkig kwijt en ik voel me ook weer beter (had geen koorts maar voelde me ook niet lekker toen ik die gekke plek had). Ik was erg benieuwd wat Finn nu weegt, maar het CB heeft de afspraak voor vanmiddag helaas afgezegd wegens gebrek aan arts.
pi_43167088
Yppy, babytjes drinken vaak nog wel uit een flesje na drinken bij mama, dat gaat nou eenmaal makkelijker! Staar je daar dus niet blind op. Vervelend hoor dat teruglopen, ik heb weleens gelezen van een mama die enkele dagen voor ze de menstruatieverwachte al extra ging aanleggen en kolfen zodat de productie alvast wat hoger lag. Misschien een optie voor volgende maand?
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_43167200
nebelung, ik had juist wel het idee van een terugloop, omdat ik ook minder kolf. De vorige keer dat ik dit 'probleem' had, ging het na een paar dagen over en was het verder weer als vanouds. Ze heeft echt honger dan nog 's avonds. Ik heb het idee dat het nu weer beter gaat, ik kolf nu veel tussendoor. Ze heeft al twee avonden genoeg gehad aan de verse voeding. Ze gaat trouwens gillen als ze het flesje ziet, ik denk niet dat ze dat makkelijker vindt.

Dat is fijn Tamea, dat de plek weg is.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_43167263
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:27 schreef YPPY het volgende:
Ze gaat trouwens gillen als ze het flesje ziet, ik denk niet dat ze dat makkelijker vindt.
Oh haha ze lijkt mijn dochter wel. Die heeft altijd zeer resoluut de fles geweigerd trouwens

Fijn, Tamea!
pi_43167468
Ze weigert hem wel als ik in de buurt ben. Dat is 's avonds dus nogal een gedoe. Als ze bij mij klaar is, gaat ze naar bed, zodat ik me kan verstoppen. J. haalt haar dan en ik zit achter de deur.

Het zat me niet lekker na nog wat rondgelezen te hebben in m'n handboek en op internet. Ik denk dat het echt spruw is. De apotheek gebeld, omdat op borstvoeding.com staat dat je daar soms dat paarse spul komt halen. Ze waren daar erg verbaasd over en adviseerde dan de vervanger van de huisarts te bellen, omdat het toch wel een plotseling opkomend iets is. Ik maar weer de huisarts gebeld en gezegd dat Anna ineens huilde tijdens het drinken (deed ze gisteren even) en vaker losliet (deed ze vanochtend een paar keer) en nu kan ik vanmiddag iets ophalen.
Jammer dat het niet meteen makkelijk kan.
*OUD heilige*
  donderdag 2 november 2006 @ 13:28:53 #8
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_43168922
Tamea fijn dat je harde plek weg is!

Nebelung, jij voedt dus al bijna een jaar? Super hoor!!

Yppy, good for you! Als ik naar de ha moet ben ik altijd bang afgescheept te worden, ik lees me dan goed in zodat ik mijn klacht kan beargumeneren. Ben benieuwd wat je ha zegt. lezen PM!

Even ter verduidelijking, bezoek was niet boos, maar vriendje. Maar na uitleg over dat mijn borst gewwon elke 3/4 uur iets moet geven, ofwel kolf ofwel live om in het ritme te komen snapte hij iets beter waarom het soms onder bezoek moet. Verder nog wat irritsties proberen uit te praten, ten dele gelukt.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_43169069
PM, nu krijg ik dus ineens wel iets, na de klachten wat 'anders gebracht' te hebben. De huisarts weet van niks denk ik, de assistente zou het regelen. Nou ja, als het maar werkt. Ter voorbereiding draait de magnetron sterilisator hier overuren.
Dat lijkt me nog moeilijker. Als het je vriendje was. Dan zeg je minder snel 'bekijk het maar'. J. was in het begin (ook) twijfelachtig, ik denk doordat ik zo fanatiek was. Hij wordt nu steeds positiever en verdiept zich er zelfs in. Ms iets voor je vriend. Duw hem een bvhandboek in z'n handen.
*OUD heilige*
pi_43172851
quote:
Bij spruw geen borstvoeding invriezen voor later gebruik omdat de candida-schimmel dan weer opnieuw voor besmetting kan zorgen.
Zit ik daar met een paar liter melk in de vriezer. Ik kan het echt niet aan om dat door de gootsteen te spoelen.
*OUD heilige*
pi_43173214
YPPY, er staat me iets van bij dat je het nog wel kan gebruiken na verhitting. Dan zou het geen antistoffen meer bevatten, maar wel gewoon nog alle voedingsstoffen.
Ik weet alleen niet meer tot hoe warm en hoe lang je de bv dan moet verhitten. Ik ga wel even zoeken op het bv forum of ik het nog kan vinden.
  donderdag 2 november 2006 @ 15:39:17 #12
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_43173305
ik heb een beeb die me al 4 x heeft gebeten in mijn tepel en hij bijt ook niet echt lief zachtjes
loshalen en hard au zeggen helpt vooralsnog niet.

nu weet ik ook eens wat het is, maxim kreeg pas tandjes met bijna 7 maanden, en toen kreeg hij nog maar 1x pd bv.
romijn is nu net 5 maanden en heeft al 2 tandjes, en bijt dus
pi_43173506
Gevonden Tamea:
quote:
geen afgekolfde BV in de vriezer bewaren voor later gebruik, of vóór gebruik een paar seconden tegen de kook aanbrengen en na afkoelen meteen gebruiken
Niet handig, maar beter dan niks.

Dat lijkt me niet leuk Martineke.
*OUD heilige*
pi_43173527
Auw, pijnlijk, Martineke. Tips heb ik ook niet (hier gelukkig nog geen tandjes), de neige tip die ik ertegen ken, heb je al geprobeerd zo te lezen (elke keer bij bijten afkoppelen).

YPPY, ik lees wisselende temperaturen voor het verhitten, van minstens 60 graden tot tegen het kookpunt, maar je hoeft het dus inderdaad niet allemaal zomaar de vuilnisbak in te kiepen.
pi_43173769
martineke, ik had destijds verschillende tips gelezen maar toen anna begon met bijten kon ik alleen maar vreselijk hard gillen. daar schrok ze telkens wel zo van dat ze het toen toch vrij snel heeft afgeleerd. maar wat die andere tips allemaal waren weet ik zo gauw ook niet meer. poemojn had er dacht ik toen wel een paar.
pi_43173793
yppy pfff wat vervelend. maar gelukkig hoef je je voorraad dus niet weg te gooien!
  † In Memoriam † donderdag 2 november 2006 @ 16:21:12 #17
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_43174576
Balen YPPY! Laat J. het dan maar wegspoelen. Het zekere voor het onzekere nemen. Want als het inderdaad spruw melk is heb je er niks aan natuurlijk. Lees net in de voorgaande postjes dat verhitte spruw melk wél kan. Nou ja, leuk is toch anders

Hier was gezooi vanwege m'n eerste menstruatie. Kolven lukte niet, maar Lucie leek er toch best wat uit te krijgen. Alleen vloeide het niet zo en vond mevroi het niet zo lekker smaken. Dus liet ze steeds los, wendde vol walging haar hoofd af, lachte mij vervolgens vriendelijk toe en viel daarna dan weer aan. Het boeffie We waren dubbel zoveel tijd bezig met een voeding. Na een week loopt het nu gelukkig weer als vanouds. Net zelfs 10 cc meer dan anders gekolfd. (Da's bijna eenderde meer dan ik normaal heb.)

[ Bericht 12% gewijzigd door Macka66 op 02-11-2006 16:41:26 ]
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  donderdag 2 november 2006 @ 16:28:02 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_43174789
Yppy, heb jij trouwens een handkolf of een elektrieke?

(ja, ik denk in het voren voor de 26e )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_43175469
'Fijn' (nou ja, niet echt natuurlijk) om te lezen dat het bij jou ook een week duurt. Gelukkig dat het nu weer goed gaat.

Ik ga wel zoveel mogelijk weggooien denk ik. Des te kleiner is de kans op herbesmetting.

Een handkolf, maar kolven gaat desnoods zonder kolf.
*OUD heilige*
pi_43176299
Aaah martineke, bekend gedoe!

Er gaat een tip rond om zodra er gebeten wordt het neusje zachtjes (!) in je borst te drukken, dan laten ze (uiteraard met lichte ademnood) los en vaak bijten ze daarna nooit meer, heb ik begrepen. Ik vond ditzelf geen fijne tip eigenlijk, heb het nooit gedaan. Luid gillen deed ik ook niet. Het enige dat ik wél deed was acuut van de borst halen. Bijten=geen drinken.

Het was wel zo dat ze mij alleen 'beet' als ze net weer een tandje had. Dan zijn ze natuurlijk ook nog scherp. Toen ze ze eenmaal echt had, dus goed doorgekomen en 'gebruikt' (op andere dingen dan mijn borst) voelde ik ze nooit meer en beet ze ook nooit meer. Ze heeft me nog nooit uit nijd gebeten, maar laatst hoorde ik ook de tip: niet telefoneren enzo tijdens voeden, want dan willen ze nog wel eens bijten . Maar dat heeft mijn dochter nooit gedaan en ik telefoneer heel vaak tijdens het voeden.

YPPY, niet alles weggooien hoor zonde! Gewoon tegen de kook brengen, wel lastig. En als het spruw blijkt, is het wel handig om op alles wat je dan kolft of recent hebt gekolft een grote S (voor spruw) te zetten, dan weet je welke melk je tegen de kook moet brengen.

Lastig he, die menstruatie Macka En dan toch weer drinken haha
pi_43179698
Martineke, wat ook schijnt te helpen is als Romme bijt met je vinger in zijn wang te duwen (zo dat hij je hand niet ziet aankomen) de theorie is dat hij dan het bijten met een onaangenaam gevoel in zijn wang associeert. Ik heb het bij Emma geprobeert maar het heeft niet geholpen, ze bijt nog wel eens al is het nu veel zachter. Ik word boos als ze het doet, en ze heeft wel door dat ik het niet leuk vind. Ook bij ons is bijten gelijk aan stoppen. Wat later bied ik het nog een keer aan.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 3 november 2006 @ 09:14:49 #22
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_43196838
Au Martineke, lijkt me niet fijn!

Yppy, heb je je spullen op kunnen halen?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  vrijdag 3 november 2006 @ 09:20:28 #23
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_43196929
quote:
Op donderdag 2 november 2006 18:59 schreef Jelief het volgende:
Martineke, wat ook schijnt te helpen is als Romme bijt
zullen we het maar bij Romijn houden

thanks voor tips, dat smoren doe ik maar niet vinger in wang duwen is een optie.
vooralsnog hou ik hem goed in de gaten, en als ik denk dat hij echt wel vol zit, koppel ik hem gelijk af. het is meestal richting het einde dat hij gaat bijten. dus ik probeer hem voor te zijn op het moment
pi_43197269
Bij Myrthe hielp hier ook direct loskoppelen, en demonstratief duidelijk maken dat de bv is afgelopen als ze bijt (aankleden, negeren). Was ze niet bepaald blij mee en daarna heeft ze 't niet meer geprobeerd.
Vervelend probleem, succes ermee
pi_43197509
oja dat smoren heb ik trouwens toch wel eens geprobeerd en werkt goed hoor (dan wilde ze echt acuut wel loslaten!). klinkt enger/gemener dan het is volgens mij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')