met een interessante quote van een journalist (wat mijn discussiepunt ook is)quote:Energy War
Deel I
maandag 30 oktober 2006 21:00 Ned 2
vrijdag 3 november 2006 09:55 Ned 2 (Herhaling)
Toen hij de Iraanse president Ahmadinejad hoorde verklaren dat de Holocaust een verzinsel was, dacht de Amerikaanse journalist Thomas Friedman: zou Ahmadinejad dat ook durven zeggen als de olieprijs 20 dollar per vat was, in plaats van 60 dollar? En dat zelfde dacht hij toen hij president Chavez van Venezuela tegen George Bush en Tony Blair hoorde zeggen dat ze naar de hel konden lopen.
Thomas Friedman (auteur van o.a. The World is Flat) formuleert in het tweeluik van Tegenlicht: Energy War, zijn "First Law of Petropolitics". Friedman ziet een negatief verband tussen een stijgende olieprijs en de ontwikkeling van vrije democratieën. In de z.g. petrolistische landen (die het helemaal moeten hebben van hun olie en gas rijkdommen) trekken de machthebbers zich steeds minder aan van wat de buitenwereld van hen vindt. Naarmate de olieprijs stijgt, zullen zij steeds minder geneigd zijn om zich open te stellen voor democratische ontwikkelingen.
Gingen Koude Oorlog en War on Terror nog over ideologie en globalisering, de 21e eeuw zal gedomineerd worden door de strijd om energie. Het is nu: ieder voor zich, en het zal er heet aan toe gaan.
In plaats van de verwachting dat met de val van de Berlijnse Muur een onomkeerbaar proces in gang was gezet van vrije economieën en vrije democratieën, zien we aan het begin van de 21ste eeuw een zwarte golf van petro-autoritaire regimes. Van the axis of evil naar the axis of oil. Het Westen zal omwille van zijn verslaving aan gas en olie en aan zijn energieverslindende levensstijl, in de nieuwe Energie Oorlog zijn democratische principes verloochenen en vrienden willen worden met de nieuwe machthebbers.
Friedman: "Wij zijn de verslaafden en zij zijn onze pushers. En wij zullen onze dealers geen lastige vragen stellen over democratische principes. Wij zullen niet meer roepen, alleen nog heel zacht fluisteren. Dat is de prijs die wij betalen voor onze verslaving".
In het tweeluik Energy War maakt VPRO's Tegenlicht een head line verkenning langs bovenstaande ontwikkelingen met Thomas Friedman als leading man. Hij schetst, vanuit Washington, de eerste manoeuvres in de Energie Oorlog
Deel I van Energy War zal zich richten op het korte termijn scenario geschetst aan de hand van Friedman's First Law of Petro-politics: welk nieuw machtsevenwicht gaat er ontstaan in de wereld van 50-70$ per barrel? Met reportages uit Moskou en Georgië, waar Tegenlicht op zoek gaat naar het ware verhaal achter het gasconflict, begin dit jaar, tussen Georgië en Rusland. Een voorbeeld van Poetin's politieke machtsspel, waarin olie en gas dienen als instrumenten voor de buitenlandpolitiek en als iconen voor de herrijzende supermacht. De Georgische minister van Energie, Nika Gilauri, geeft zijn visie op het conflict. Tatiana Mitrova, de hoogste energie-adviseur van president Poetin bij de G-8 top in Sint Petersburg, vertolkt de mening van het Kremlin.
Vanuit Caracas bericht Tegenlicht over de olie-industrie die door president Hugo Chavez opnieuw genationaliseerd wordt om zo de links-Bolivariaanse revolutie over Venezuela, het continent en de wereld uit te rollen. Daarmee denkt Chavez een geheel nieuw machtsevenwicht in de wereld te kunnen creëren.
Want in deze tijd, zo zegt de voormalige onderminister van elektriciteit Dr. Abdulrahman Al-Zamil, hoef je oorlogen niet met wapens uit te vechten maar zijn er voldoende oliestaten die er niet voor terugdeinzen om de kraan dicht te draaien.
Of is misschien de réden dat men zo ageert tegen Amerika.quote:Op maandag 30 oktober 2006 22:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
waar hij zeker een kern van waarheid raakt want zonder de hoge olie prijs kunnen landen zoals venezuela niet zo`n toon tegenover de VS uitslaan.
Tja, de prijs van $25 tot $30 per vat zullen we waarschijnlijk niet meer terugzien.quote:Op maandag 30 oktober 2006 22:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
We are adicted to oil but they are adicted to a high oilprice.
Dan zullen er behalve vanuit Noord-afrika zoals nu, ook stromen economische vluchtelingen uit het MO deze kant op komen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 00:17 schreef Tirion het volgende:
Ik hoop dat ze de volgende keer in gaan op de situatie die zou ontstaan wanneer de moderne grote economische blokken (Noord Amerika, Europa, China) niet meer afhankelijk zijn van deze dubieuze olie... het lijkt me interessant om daar eens wat snuggere mensen over te horen discussiëren.![]()
Dat is maar hoe je het wilt intrepeteren. Ze kunnen soms nog wel wat efficienter pompen maar dat houdt in dat de oliebron dan soms nog sneller leeg zal zijn.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 10:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het feit wat mij het meeste opviel was wel dat hij denk dat dat maar 5 tot 10 jaar gaat duren en dat zal dan vooral liggen aan de inefficiente manier van olie pompen die die petro-landen nu gebruiken.
de mensheid kennende niet.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 10:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is maar hoe je het wilt intrepeteren. Ze kunnen soms nog wel wat efficienter pompen maar dat houdt in dat de oliebron dan soms nog sneller leeg zal zijn.
De grote vraag gaat gewoon zijn wie vind de vervangende technologie uit die onze olieverslaving kan stoppen, en wordt deze vervanger nog op tijd uitgevonden voordat we als mensheid een chrunch gaan krijgen.
En waterstof is ook zo makkelijk winbaarquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 11:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de mensheid kennende niet.![]()
de enige reali9stische vormen van energie die ik zie nu zijn waterstof voor transport en kernfusie voor al het overige.
waterstof bedoel ik dan ook als brandstofcellen niet om te verbranden in een moter.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 11:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En waterstof is ook zo makkelijk winbaarWaterstof is een goede mogelijk om als transport medium te gaan dienen, maar dan zullen we eerst nog een stel belangrijke stappen moeten nemen wil dit het geval worden. Voor de langdurige opslag van waterstof is nog niet helemaal geod. De meeste vaten voor waterstof die we nu nog maken daaruit lekt op dit moment nog steeds 1% per dag weg. Maar mischien dat we wel nog beter accus uitvinden dan hebben we de waterstof (voor het wegvervoer) niet eens nodig , maar alleen nog maar oplaad stations.
En ja die kernfusie daarop wil ik ook wel wat geld inzetten, maar eerst moeten we eens de Iter gebouwd hebben en kijken of het nu wel of niet kan gaan werken met schaalvergroting. Dat we als mensheid er al zo lang over gedaan hebben om te bepalen waar ITer komt, is eigenlijk al tekenend genoeg voor de visies waarmee onze politici leven. Ze maken zich liever druk over zogenaamd gevaarlijke landen (axis of evil) dan over de energievoorziening van hun eigen volk.
ik dacht dat ze het ondertussen quite kunnen laten draaien en dat iter model moet gaan staan voor een commerciele reactor.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 12:27 schreef Tirion het volgende:
Waterstof als drager werkt al aardig, kernfusie is, tenminste was toen ik me er een tijdje geleden mee bezighield, in een fase waarin moet worden gekeken of het op grote schaal werkend te houden is. Het idee is goed. Ik ben niet zo pessimistisch over de energievoorziening, maar de politieke gevolgen van zo'n grote verandering zijn moeilijker te voorspellen. En laten we ook het milieu niet vergeten.
quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 12:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
grote in ijsland zijn ze is shell trouwens al druk bezig met een waterstof economie maar die kunnen dat ook makkelijker omdat ze over grote hoeveelheden geothermische energie bezitten.
Wat toevallig toch dat op de waterstof site van de shell ook het tijdvak 2015-2025 genoemd wordt, dat is juist ook het tijdvak wat veel peak oil mensen aanhouden.quote:Shell Hydrogen vision
We expect that substantial markets for hydrogen-powered vehicles are likely to start developing between 2015 - 2025 and possibly even sooner, as any remaining technical hurdles are easily surmountable.
Weet ik niet zeker, ik dacht dat een van de bijzondere dingen aan het kernfusie proces is dat een centrale een bepaalde afmeting moet hebben, zeg maar een minimum voordat het werkt. Ik denk niet dat er al proef centrales zijn die groot genoeg zijn.. Maar ik ben er al een tijdje niet meer mee bezig, kan zijn dat het nu al wel is gelukt.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 12:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik dacht dat ze het ondertussen quite kunnen laten draaien en dat iter model moet gaan staan voor een commerciele reactor.
Een aantal jaar geleden ben ik in IJsland geweest, en inderdaad gaaf om te zien hoe ze daar -- in de bevolkte gebieden, dat moet ik er bij zeggen -- omgaan met die mogelijkheid.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 12:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:in ijsland zijn ze trouwens al druk bezig met een waterstof economie maar die kunnen dat ook makkelijker omdat ze over grote hoeveelheden geothermische energie bezitten.
ja klopt ik heb daar 2 jaar geleden een lezing overgehad en toen zeiden ze dat er net een proef was geweest in JET die quite draaide.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 12:59 schreef Tirion het volgende:
[..]
Weet ik niet zeker, ik dacht dat een van de bijzondere dingen aan het kernfusie proces is dat een centrale een bepaalde afmeting moet hebben, zeg maar een minimum voordat het werkt. Ik denk niet dat er al proef centrales zijn die groot genoeg zijn.. Maar ik ben er al een tijdje niet meer mee bezig, kan zijn dat het nu al wel is gelukt.![]()
[..]
Een aantal jaar geleden ben ik in IJsland geweest, en inderdaad gaaf om te zien hoe ze daar -- in de bevolkte gebieden, dat moet ik er bij zeggen -- omgaan met die mogelijkheid.![]()
Uiteraard.
Yep, ik heb't ook gezien.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 13:32 schreef Momitsu het volgende:
Qualiteit tv kun je aan de vpro wel overlaten.
Colbert rules idd !
the word of today is dumb-ocracyquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 13:32 schreef Momitsu het volgende:
Qualiteit tv kun je aan de vpro wel overlaten.
Colbert rules idd !
Maar soms hebben ze dezelfde onderwerpen, komende zondag op panorama de aflevering die begin oktober op tegenlicht was, over afval en geen afval meer produceren.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 13:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
the word of today is dumb-ocracy![]()
You pay dumb people to not go to vote![]()
verder tegenlicht is altijd goed net als panorama en horizon.
Die hebben ander publiek. Zij krijgen hoofdpijn als ze moeten nadenken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 14:05 schreef Basp1 het volgende:
Waarom kunnen de commmerciele zenders eigenlijk niet zulke kwaliteits documantaires maken?
Weet je wel hoe moeilijk die belspelletjes zijnquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 14:11 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Die hebben ander publiek. Zij krijgen hoofdpijn als ze moeten nadenken.
Verstand op 0, en gaan met die banaan![]()
ja comedy centralquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 14:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Weet je wel hoe moeilijk die belspelletjes zijn![]()
Is dat nou de dumbocracy![]()
Dan vraag ik me eigenlijk ook meteen af hoe dit nu eigenlijk in de VS zit, zijn daar eingelijk nog zenders die onafhankelijke documantaires produceren?
Dat zouden ze ook wel kunnen als er geen oneerlijke concurentie was van de "commerciele-publieke omroepen"quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 14:05 schreef Basp1 het volgende:
Waarom kunnen de commmerciele zenders eigenlijk niet zulke kwaliteits documantaires maken?
Ik denk dat er wel meer mogelijkheden zijn.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 11:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de mensheid kennende niet.![]()
de enige reali9stische vormen van energie die ik zie nu zijn waterstof voor transport en kernfusie voor al het overige.
Zou je denken? Heb je dan voorbeelden van zulke documantaires vanuit de VS die door commerciele omroepen gemaakt worden?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:34 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat zouden ze ook wel kunnen als er geen oneerlijke concurentie was van de "commerciele-publieke omroepen"![]()
VS weet ik zo niet, meeste Amerikaanse doc's die we hier ook te zien krijgen zijn van commercielen trouwens. Maar commerciele tv in Engeland zoals bijvoorbeeld Channel4 maken docu's van hoog niveau die hier ook regelmatig op de publieke zenders te zien zijn (of anders bij de belg). Het is natuurlijk onbegonnen werk voor een commerciele zender om tegen een publieke zender op te boksen die geld krijgt van de overheid en ook nog een keer een flinke hap uit het totale reclamebudget snoept.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zou je denken? Heb je dan voorbeelden van zulke documantaires vanuit de VS die door commerciele omroepen gemaakt worden?
Als hij zo rijk is geworden zal't niet zijn door domme investeringen of het publiceren van onzin.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:53 schreef Momitsu het volgende:
Ik vertrouw die Friedman voor geen meter !! Hij's de rijkste journalist op aarde, en dan moeten er toch al wat belletjes af gaan. Hoe onafhankelijk is een journalist die miljoenen in oversea investeringen heeft zitten en schrijft over wereldpolitiek.
Die gozert zit gewoon in de pocket van big buisines.
Toch vreemd dat veel docu's die de belg of tegenlicht uitzend gewoon ingekocht worden en dat dit dan niet door commerciele stations kan plaatsvinden. Ja ik kan je wel al verklappen waarom dat niet gebeurd, 80 tot 90% van het klapvee publiek zit totaal niet te wachten op andere zooi als BB, Xafactor, sex in the city en ga zo maar door met kijkcijferkannon programma's, waarmee ook meteen hun reclame inkomsten samenhangen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:43 schreef Chewie het volgende:
[..]
VS weet ik zo niet, meeste Amerikaanse doc's die we hier ook te zien krijgen zijn van commercielen trouwens. Maar commerciele tv in Engeland zoals bijvoorbeeld Channel4 maken docu's van hoog niveau die hier ook regelmatig op de publieke zenders te zien zijn (of anders bij de belg). Het is natuurlijk onbegonnen werk voor een commerciele zender om tegen een publieke zender op te boksen die geld krijgt van de overheid en ook nog een keer een flinke hap uit het totale reclamebudget snoept.
Het gebeurt wel maar in mindere mate, RTL7 vind ik zelf wel een zender die zich duidelijk profileert (overdag) en dan ook goede docu's uitzend die binnen het profiel passenquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Toch vreemd dat veel docu's die de belg of tegenlicht uitzend gewoon ingekocht worden en dat dit dan niet door commerciele stations kan plaatsvinden.
Is het dan niet treuriger dat juist de publieke omroepen hier ook zo aan meedoen? Dat is namelijk onlangs wel weer bewezen in de lingo affaire (namelijk verkeerde doelgroep voor adverteerders) en zoveel documentaires worden er namelijk niet uitgezonden door de publiekenquote:Ja ik kan je wel al verklappen waarom dat niet gebeurd, 80 tot 90% van het klapvee publiek zit totaal niet te wachten op andere zooi als BB, Xafactor, sex in the city en ga zo maar door met kijkcijferkannon programma's, waarmee ook meteen hun reclame inkomsten samenhangen.
dan let jij niet op NL2 is 1 en al docu`s om de bbc niet te vergeten.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het gebeurt wel maar in mindere mate, RTL7 vind ik zelf wel een zender die zich duidelijk profileert (overdag) en dan ook goede docu's uitzend die binnen het profiel passen
[..]
Is het dan niet treuriger dat juist de publieke omroepen hier ook zo aan meedoen? Dat is namelijk onlangs wel weer bewezen in de lingo affaire (namelijk verkeerde doelgroep voor adverteerders) en zoveel documentaires worden er namelijk niet uitgezonden door de publieken
Dat is supertreurig, maar komt wel door de waan van de dag waarin men zich laat meeslepen, want de overheid die die subsidies verstrekt zit in de spagaat en vindt wel dat de publieke omroepen op sommige gebieden wel moet concurreren met de commercielen. Als meest trieste voorbeeld kunen we wel de radio aanhalen, waarbij 3FM gewoon verworden is tot een popzendertje, terwijl er volgens mij voldoende potentie bestaat voor een soort kink fm in de ether, vergelijkbaar met studio brussel in belgie.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:04 schreef Chewie het volgende:
Is het dan niet treuriger dat juist de publieke omroepen hier ook zo aan meedoen? Dat is namelijk onlangs wel weer bewezen in de lingo affaire (namelijk verkeerde doelgroep voor adverteerders) en zoveel documentaires worden er namelijk niet uitgezonden door de publieken
Klopt, hij is getrouwd met een erfgenaam van 1 of ander imperium. Friedman was een groot voorstander van de oorlog in Irak, en een bekende toejuicher van verdere globalisering. Meneer kon zich zelfs vinden in de muur die israel liet plaatsen. Ik mag em iig nietquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:59 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Als hij zo rijk is geworden zal't niet zijn door domme investeringen of het publiceren van onzin.
Big business is oil, and he's against it.
zou heel goed kunnen, commerciele bedrijven zijn daar veel beter in, ook in het toepassen van nieuwe technieken om olie te winnen, bv.:quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 10:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het feit wat mij het meeste opviel was wel dat hij denk dat dat maar 5 tot 10 jaar gaat duren en dat zal dan vooral liggen aan de inefficiente manier van olie pompen die die petro-landen nu gebruiken.
http://www.volkskrant.nl/(...)_gas-_en_oliewinningquote:Shell gaat nog dieper in zee boren voor gas- en oliewinning
Van onze verslaggever Xander van Uffelen
DEN HAAG - Shell gaat nog dieper in zee boren om olie en gas te winnen. Een nieuw boorplatform in de Golf van Mexico zal olie oppompen op een drie kilometer diepe zeebodem. Shell is het eerste bedrijf ter wereld dat zo diep in zee olie en gas oppompt. Dat heeft het Nederlandse bedrijf bekend gemaakt bij de presentatie van de winstcijfers over het derde kwartaal.
Shell zet zijn kaarten de laatste jaren in op lastig winbare olie. Topman Jeroen van der Veer verklaarde maandag nog dat nationale oliebedrijven steeds vaker olie en gas zelf uit de grond halen. Commerciële bedrijven als Shell kunnen zich alleen nog onderscheiden door met ingewikkelde technieken olie te winnen. De olie- en gasgigant wint om die reden olie uit lastig te exploiteren zandgronden in Canada.
Boren in de diepe zee van de Golf van Mexico is ook een manier om zich te onderscheiden, denkt Shell. Het boorplatform dat de komende periode geïnstalleerd gaat worden zal vanaf 2010 dagelijks 130 duizend vaten uit de zeebodem halen.
...
Uizending gemist link normaal gesproken ook terug naar de site van tegenlicht zelf volgens mij, dus je zult het toch met de tegenlichtsite moeten doen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:56 schreef Slayage het volgende:
kan ik em nog ergens anders checken?, want streamen met mediaplayer lukt vaak niet bij mij en bij uitzending gemist staat ie (nog) niet
Oe, Venezuela in 1 keer nummer 1 in wereldoliereservelandenquote:The Orinoco Belt is a territory which occupies the southern strip of the eastern Orinoco River Basin in Venezuela. Its local Spanish name is Faja Petrolífera del Orinoco (Orinoco Petroleum Belt).
Petróleos de Venezuela estimated that the Orinoco Belt has 236 billion barrels of heavy crude, which would make it the largest petroleum reserve in the world.
Hij's al online te bekijken:quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Uizending gemist link normaal gesproken ook terug naar de site van tegenlicht zelf volgens mij, dus je zult het toch met de tegenlichtsite moeten doen.
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/30983828/
of als je vrijdagochtend 3 nov. tijd hebt kun je de herhaling om 9.55 op ned 2 zien.
hoe komt het dat ik dit nu wel kan kijken en die link op de site niet?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 18:16 schreef pberends het volgende:
[..]
Hij's al online te bekijken:
mms://streams.omroep.nl/tv/vpro/tegenlicht/bb.20061030.asf
Vaak is de uitzending "online in het archief" pleuren een standaard handeling van een of andere afdeling, en de site updaten niet.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 21:17 schreef Slayage het volgende:
[..]
hoe komt het dat ik dit nu wel kan kijken en die link op de site niet?![]()
vorige herfst ofzo was de prijs nog iets van 60 dollar toen de Russen 110 dollar gingen vragen, de Georgiers hebben nu inmiddels contact gezocht met Iran voor het geval de Russen weer lastig deden, misschien kunnen ze daar nu op terugvallenquote:177 tt-EEN 177 vr 03 nov 15:58:01
buitenland
RUSLAND VERDUBBELT GASPRIJS GEORGIE
Rusland wil de gasprijs voor Georgië
meer dan verdubbelen, van 110 dollar
naar zeker 230 dollar per duizend
kubieke meter gas.
Die prijsverhoging zal de spanningen
tussen Moskou en de voormalige
Sovjetrepubliek nog vergroten.
De relaties zakten al tot een
dieptepunt toen Georgië vier Russische
officieren arresteerde die zouden
spioneren voor Rusland. De vier zijn
Georgië uitgezet.
Rusland kondigde daarop een transport-
en postblokkade af en stuurde
Georgische migranten terug naar huis.
Nu dreigt ook een economisch conflict.
Stoer hoor, om zo een beginnende onafhankelijke staat te pesten.quote:Op vrijdag 3 november 2006 16:46 schreef zakjapannertje het volgende:
Rusland wil de gasprijs voor Georgië meer dan verdubbelen, van 110 dollar naar zeker 230 dollar per duizend kubieke meter gas.
Wat zijn de marktprijzen eigenlijk voor 1000 kuub gasquote:Op vrijdag 3 november 2006 16:50 schreef Tirion het volgende:
[..]
Stoer hoor, om zo een beginnende onafhankelijke staat te pesten.![]()
quote:Leverancier Gazprom maakte bekend dat Georgie volgend jaar 230 dollar (190 euro) per duizend kubieke meter aardgas moet betalen. Die prijs is vergelijkbaar met wat rijke Europese landen neertellen voor Russisch gas.
Gazprom heeft de afgelopen jaren de prijzen voor gasleveranties aan buurlanden fors verhoogd. Rusland wil subsidies die dateren uit de Sovjettijd beeindigen en vindt dat ook de voormalige Sovjetstaten marktprijzen moeten betalen. Analisten menen dat het Kremlin buurlanden met een pro-westerse koers zo ook wil laten voelen dat ze afhankelijk blijven van Rusland.
[ Bron ]
kunnen wij ze niet voorzien tegen een gunstig tariefquote:
http://www.wereldomroep.nl/portal/news/international/#5068314quote:Video veroorzaakt politieke rel in Venezuela
Een amateurvideo heeft een politieke rel veroorzaakt in Venezuela. Op de video zou directeur Rafael Ramírez van het staatsoliebedrijf te zien zijn, die zegt dat het bedrijf van top tot teen achter president Hugo Chávez staat. En wie dat niet bevalt kan beter vertrekken, zo hield hij zijn gehoor van hoger personeel van de oliefirma voor.
De videobeelden zijn naar buiten gebracht door aanhangers van de belangrijkste oppositiekandidaat, Manuel Rosales, die het bij de presidentsverkiezingen over een maand opneemt tegen Chávez. Ze willen ermee laten zien dat werknemers onder druk worden gezet om op Chávez te stemmen. Tv-zenders die de oppositie steunen, lieten de opname van bijna een kwartier keer op keer zien.
De regering zegt dat de opmerkingen van Ramírez, tevens minister van Energie, doelbewust zijn gemanipuleerd.
heeft iemand trouwens ook die docu annex propaganda filmpjequote:Op vrijdag 3 november 2006 22:28 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.wereldomroep.nl/portal/news/international/#5068314
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |