Niet zomaar; het valt op wanneer uitslagen sterk afwijken van exit-polls en peilingen, en dat zijn systemen die losstaan van het systeem dat bij verkiezingen wordt gebruikt. Uiteraard vallen peilingen en exit-polls ook te manipuleren, maar daarvoor moet je arm erg ver reiken; ik denk dat je wel de aanname kunt maken dat er in Nederland niet een partij is die dergelijk veel invloed kan uitoefenen. Daarnaast zijn verkiezingen uiteraard nooit honderd procent waterdicht, en daarom is het belangrijk dat mensen kritisch blijven over het gebruikte systeem, maar dat betekent ook dat je bepaalde onzekerheden moet accepteren.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:28 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als je er echt geld in pompt om fraude te plegen dan valt er niks meer te filteren. Nergens is frauderen makkelijker dan in een computersysteem.
Het is echt zo.quote:
Hoe verder je arm moet rijken, hoe interessanter de klus voor bepaalde mensen gaat worden, je bent toch altijd bezig om je grenzen te verleggen om zo weer een adrenalinestoot van achter je keyboard te krijgen....quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:33 schreef Reya het volgende:
[..]
Niet zomaar; het valt op wanneer uitslagen sterk afwijken van exit-polls en peilingen, en dat zijn systemen die losstaan van het systeem dat bij verkiezingen wordt gebruikt. Uiteraard vallen peilingen en exit-polls ook te manipuleren, maar daarvoor moet je arm erg ver reiken; ik denk dat je wel de aanname kunt maken dat er in Nederland niet een partij is die dergelijk veel invloed kan uitoefenen. Daarnaast zijn verkiezingen uiteraard nooit honderd procent waterdicht, en daarom is het belangrijk dat mensen kritisch blijven over het gebruikte systeem, maar dat betekent ook dat je bepaalde onzekerheden moet accepteren.
Als we in een oostblok land zouden leven zou ik je gelijk geven.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:36 schreef JohnDope het volgende:
Het is echt zo.
Je begint eerst rustig met het observeren van het bedrijf die die stemcomputers levert, vervolgens zoek je een 1 of meerdere afzonderlijke zwakke schakels uit die je gaat afpersen en zo begint het balletje een beetje te rollen.
(of misschien hebben de pro's betere technieken?)
ik heb hier een krantenartikel liggen van 4 jaar geleden (Als ik die nog kan vinden) dat ging er over dat steedsvaker personeel van computerbedrijven wordt afgeperst door zware criminelen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:43 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Als we in een oostblok land zouden leven zou ik je gelijk geven.
maar hier in Nederland zie ik dat niet gebeuren.
Mja het gaat hier niet om één persoon die software schrijft. En het gaat ook niet om software die niet gecontroleerd wordt.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:45 schreef JohnDope het volgende:
ik heb hier een krantenartikel liggen van 4 jaar geleden (Als ik die nog kan vinden) dat ging er over dat steedsvaker personeel van computerbedrijven worden afgeperst door zware criminelen.
En dat er zo weinig van aangifte wordt gedaan omdat die computernerdjes daar te bang voor zijn.
dan pak je die systeembeheerder (hij heeft vrouwtje kinderen en daar is hij gelukkig mee), hij kan over al bij, dus ook bij de software die door meerdere mensen is geschreven.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:48 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Mja het gaat hier niet om één persoon die software schrijft. En het gaat ook niet om software die niet gecontroleerd wordt.
Dus bij een dergelijk scenario zou iemand een groot aantal mensen moet afpersen om te zorgen dat het niet ontdekt wordt.
Als iemand daar toe in staat is, dan is die persoon ook wel in staat om bij stemmen met potlood en papier de boel te laten vernaggelen.
En wat doe je dan met de TNO controle?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:50 schreef JohnDope het volgende:
dan pak je die systeembeheerder met kinderen, hij kan over al bij, dus ook bij de software die door meerdere mensen is geschreven.
Wat controleert TNO?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:51 schreef calvobbes het volgende:
[..]
En wat doe je dan met de TNO controle?
TNO controleert de software en houd ook steekproeven.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:52 schreef JohnDope het volgende:
Wat controleert TNO?
Laat ze lekker controleren. Hoeveel geld pompt TNO er in?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:53 schreef calvobbes het volgende:
[..]
TNO controleert de software en houd ook steekproeven.
Wat heeft dat ermee te maken?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:55 schreef JohnDope het volgende:
Laat ze lekker controleren. Hoeveel geld pompt TNO er in?
Dat zou ook kunnen, je kan er alle kanten mee op uiteindelijk.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:59 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Wat heeft dat ermee te maken?
Het ging er om dat de software gemanipuleerd zou worden door de programmeurs af te persen. Dat heeft weinig zin als die software later nog gecontroleerd wordt.
Tuurlijk. Zoals je bij elke manier van stemmen alle kanten op kunt.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 15:10 schreef JohnDope het volgende:
Dat zou ook kunnen, je kan er alle kanten mee op uiteindelijk.
alleen of computer gebied gaat alles alleen net ff een tikkie sneller en efficienter.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 15:11 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Tuurlijk. Zoals je bij elke manier van stemmen alle kanten op kunt.
Net zoals iemand op het stemburo het ook niet perse hoeft te ontdekken als de ander vals speelt?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 15:43 schreef ThinkTank het volgende:
Als één persoon een backdoor in de software inbouwt is de kans klein dat zijn collega's dit opmerken.
Dat TNO het zou ontdekken is ook helemaal niet zeker.
de owner owned.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 15:43 schreef ThinkTank het volgende:
You can't trust code that you did not totally create yourself. (Especially code from companies that employ people like me.) No amount of source-level verification or scrutiny will protect you from using untrusted code.
Dit is juist waarom er zo'n controlestrookje moet zijn! Omdat het op de computer anders opgeslagen kan worden.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:15 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee, iedereen kan zien dat op dat papiertje staat wat iemand heeft gekozen. Op de computer kan nog iets heel anders zijn opgeslagen.
Dat heb ik jou pas een keer of 5.000 uitgelegd. Beetje jammer dat je dan door blijft gaan alsof dat systeem WEL feilloos is....
Wat moet ik me ook voorstellen bij iemand die stemcomputers gaat afluisteren? Eén of andere electrotechniek-nerd die met een soort richtmicrofoon in de bosjes bij het stemlokaal gaat liggen!?quote:DEN HAAG - De politie gaat op verkiezingsdag 22 november extra letten op mensen die stemmachines proberen af te luisteren. Minister Atzo Nicolaï (Bestuurlijke Vernieuwing) is met het Openbaar Ministerie in overleg om een lik-op-stukbeleid op dit terrein te regelen.
Dan mag ie wel vlakbij het stembureau gaan liggen. Die Nedap-machines reiken een meter of 5 ver.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:56 schreef BdR het volgende:
Wat moet ik me ook voorstellen bij iemand die stemcomputers gaat afluisteren? Eén of andere electrotechniek-nerd die met een soort richtmicrofoon in de bosjes bij het stemlokaal gaat liggen!?
Maar wat zou je dan moeten afluisteren, toevallige electronische ruis waaruit je gegevens kan afleiden?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:59 schreef freako het volgende:
Dan mag ie wel vlakbij het stembureau gaan liggen. Die Nedap-machines reiken een meter of 5 ver.
Die SDU-machines werken met GPRS.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:11 schreef BdR het volgende:
[..]
Maar wat zou je dan moeten afluisteren, toevallige electronische ruis waaruit je gegevens kan afleiden?
Het lijkt me wel heel sterk dat zoiets belangrijks als een stemcomputer via zoiets onbetrouwbaars als WiFi werkt..
bij ons wordt er in het bejaarden tehuis gestemd, daar zijn best wat plekken te bedenken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:59 schreef freako het volgende:
[..]
Dan mag ie wel vlakbij het stembureau gaan liggen. Die Nedap-machines reiken een meter of 5 ver.
25quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:59 schreef freako het volgende:
[..]
Het is daarnaast inderdaad afstellen en finetunen. Het is niet zo dat na die 25 of 40 meter de straling ineens wegvalt. Die wordt zwakker. Als je een goed gefinetuned apparaatje heb, kun je ongetwijfeld van nog verder afluisteren.quote:Video: de 'CDA' detector
We hebben een korte clip gemaakt over de werking van onze CDA-detector. Doordat de Nedap stemcomputer radio-straling afgeeft, kun je met een simpele radio scanner 'luisteren' welke keuze de kiezer maakt. In elk geval kan de detector vaststellen wanneer iemand op het CDA stemt. Maar we denken dat met een beetje meer tijd en een paar honderd euro ook een detector valt te maken die elke keuze kan herkennen. Met dank aan Sam Nemeth.
korte videodemonstratie: http://www.youtube.com/watch?v=B05wPomCjEY
bron: http://www.wijvertrouwens(...)_6_-_11_oktober_2006
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |