abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 14:33:25 #26
66825 Reya
Fier Wallon
pi_42835498
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:28 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als je er echt geld in pompt om fraude te plegen dan valt er niks meer te filteren. Nergens is frauderen makkelijker dan in een computersysteem.
Niet zomaar; het valt op wanneer uitslagen sterk afwijken van exit-polls en peilingen, en dat zijn systemen die losstaan van het systeem dat bij verkiezingen wordt gebruikt. Uiteraard vallen peilingen en exit-polls ook te manipuleren, maar daarvoor moet je arm erg ver reiken; ik denk dat je wel de aanname kunt maken dat er in Nederland niet een partij is die dergelijk veel invloed kan uitoefenen. Daarnaast zijn verkiezingen uiteraard nooit honderd procent waterdicht, en daarom is het belangrijk dat mensen kritisch blijven over het gebruikte systeem, maar dat betekent ook dat je bepaalde onzekerheden moet accepteren.
pi_42835572
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:32 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Wat een bangmakerij weer
Het is echt zo.
Je begint eerst rustig met het observeren van het bedrijf die die stemcomputers levert, vervolgens zoek je een 1 of meerdere afzonderlijke zwakke schakels uit die je gaat afpersen en zo begint het balletje een beetje te rollen.
(of misschien hebben de pro's betere technieken?)
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_42835706
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:33 schreef Reya het volgende:

[..]

Niet zomaar; het valt op wanneer uitslagen sterk afwijken van exit-polls en peilingen, en dat zijn systemen die losstaan van het systeem dat bij verkiezingen wordt gebruikt. Uiteraard vallen peilingen en exit-polls ook te manipuleren, maar daarvoor moet je arm erg ver reiken; ik denk dat je wel de aanname kunt maken dat er in Nederland niet een partij is die dergelijk veel invloed kan uitoefenen. Daarnaast zijn verkiezingen uiteraard nooit honderd procent waterdicht, en daarom is het belangrijk dat mensen kritisch blijven over het gebruikte systeem, maar dat betekent ook dat je bepaalde onzekerheden moet accepteren.
Hoe verder je arm moet rijken, hoe interessanter de klus voor bepaalde mensen gaat worden, je bent toch altijd bezig om je grenzen te verleggen om zo weer een adrenalinestoot van achter je keyboard te krijgen....
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_42835813
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:36 schreef JohnDope het volgende:

Het is echt zo.
Je begint eerst rustig met het observeren van het bedrijf die die stemcomputers levert, vervolgens zoek je een 1 of meerdere afzonderlijke zwakke schakels uit die je gaat afpersen en zo begint het balletje een beetje te rollen.
(of misschien hebben de pro's betere technieken?)
Als we in een oostblok land zouden leven zou ik je gelijk geven.
maar hier in Nederland zie ik dat niet gebeuren.
pi_42835862
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:43 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Als we in een oostblok land zouden leven zou ik je gelijk geven.
maar hier in Nederland zie ik dat niet gebeuren.
ik heb hier een krantenartikel liggen van 4 jaar geleden (Als ik die nog kan vinden) dat ging er over dat steedsvaker personeel van computerbedrijven wordt afgeperst door zware criminelen.
En dat er zo weinig van aangifte wordt gedaan omdat die computernerdjes daar te bang voor zijn.

Maargoed als jij denkt dat dit dus alleen in oostbloklanden voorkomt, dan ben jij niet echt van deze tijd en jouw betoog m.b.t. die stemcomputers dus ook niet
pi_42835987
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:45 schreef JohnDope het volgende:

ik heb hier een krantenartikel liggen van 4 jaar geleden (Als ik die nog kan vinden) dat ging er over dat steedsvaker personeel van computerbedrijven worden afgeperst door zware criminelen.
En dat er zo weinig van aangifte wordt gedaan omdat die computernerdjes daar te bang voor zijn.
Mja het gaat hier niet om één persoon die software schrijft. En het gaat ook niet om software die niet gecontroleerd wordt.
Dus bij een dergelijk scenario zou iemand een groot aantal mensen moet afpersen om te zorgen dat het niet ontdekt wordt.
Als iemand daar toe in staat is, dan is die persoon ook wel in staat om bij stemmen met potlood en papier de boel te laten vernaggelen.
pi_42836022
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:48 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Mja het gaat hier niet om één persoon die software schrijft. En het gaat ook niet om software die niet gecontroleerd wordt.
Dus bij een dergelijk scenario zou iemand een groot aantal mensen moet afpersen om te zorgen dat het niet ontdekt wordt.
Als iemand daar toe in staat is, dan is die persoon ook wel in staat om bij stemmen met potlood en papier de boel te laten vernaggelen.
dan pak je die systeembeheerder (hij heeft vrouwtje kinderen en daar is hij gelukkig mee), hij kan over al bij, dus ook bij de software die door meerdere mensen is geschreven.
pi_42836058
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:50 schreef JohnDope het volgende:

dan pak je die systeembeheerder met kinderen, hij kan over al bij, dus ook bij de software die door meerdere mensen is geschreven.
En wat doe je dan met de TNO controle?
pi_42836070
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:51 schreef calvobbes het volgende:

[..]

En wat doe je dan met de TNO controle?
Wat controleert TNO?
pi_42836131
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:52 schreef JohnDope het volgende:

Wat controleert TNO?
TNO controleert de software en houd ook steekproeven.
pi_42836195
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:53 schreef calvobbes het volgende:

[..]

TNO controleert de software en houd ook steekproeven.
Laat ze lekker controleren. Hoeveel geld pompt TNO er in?
pi_42836317
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:55 schreef JohnDope het volgende:

Laat ze lekker controleren. Hoeveel geld pompt TNO er in?
Wat heeft dat ermee te maken?
Het ging er om dat de software gemanipuleerd zou worden door de programmeurs af te persen. Dat heeft weinig zin als die software later nog gecontroleerd wordt.
pi_42836600
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:59 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Wat heeft dat ermee te maken?
Het ging er om dat de software gemanipuleerd zou worden door de programmeurs af te persen. Dat heeft weinig zin als die software later nog gecontroleerd wordt.
Dat zou ook kunnen, je kan er alle kanten mee op uiteindelijk.
Als je het echt goed aanpakt dan kan je die TNO goed in de maling nemen. En als het echt moet dan neem je ook weer een zwakkeschakel bij TNO (met een leuk leven, kinderen, alles).
Maargoed misschien is dat helemaal niet nodig.
pi_42836630
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 15:10 schreef JohnDope het volgende:

Dat zou ook kunnen, je kan er alle kanten mee op uiteindelijk.
Tuurlijk. Zoals je bij elke manier van stemmen alle kanten op kunt.
pi_42836972
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 15:11 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Tuurlijk. Zoals je bij elke manier van stemmen alle kanten op kunt.
alleen of computer gebied gaat alles alleen net ff een tikkie sneller en efficienter.

Maargoed net wat ik al zei, mij maakt het allemaal niet uit, ik zal altijd de lachende 3de zijn.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 15:43:34 #41
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42837578
Als één persoon een backdoor in de software inbouwt is de kans klein dat zijn collega's dit opmerken.
Dat TNO het zou ontdekken is ook helemaal niet zeker.

Zoals Ken Thompson in Reflections on Trusting Trust stelt:

You can't trust code that you did not totally create yourself. (Especially code from companies that employ people like me.) No amount of source-level verification or scrutiny will protect you from using untrusted code.
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_42837615
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 15:43 schreef ThinkTank het volgende:
Als één persoon een backdoor in de software inbouwt is de kans klein dat zijn collega's dit opmerken.
Dat TNO het zou ontdekken is ook helemaal niet zeker.
Net zoals iemand op het stemburo het ook niet perse hoeft te ontdekken als de ander vals speelt?
pi_42837661
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 15:43 schreef ThinkTank het volgende:

You can't trust code that you did not totally create yourself. (Especially code from companies that employ people like me.) No amount of source-level verification or scrutiny will protect you from using untrusted code.
de owner owned.

Misschien moet je aan Calvobbes ook even uitleggen wie dat is. Anders gelooft hij de waarde weer niet.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 19:57:19 #44
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_42844731
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 10:15 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Nee, iedereen kan zien dat op dat papiertje staat wat iemand heeft gekozen. Op de computer kan nog iets heel anders zijn opgeslagen.
Dat heb ik jou pas een keer of 5.000 uitgelegd. Beetje jammer dat je dan door blijft gaan alsof dat systeem WEL feilloos is....
Dit is juist waarom er zo'n controlestrookje moet zijn! Omdat het op de computer anders opgeslagen kan worden.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:56:45 #45
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_43106570
Natuurlijk moet het tellen van de stemmen bij de verkiezingen eerlijk, onafhankelijk en controleerbaar gebeuren. Maar volgens mij schieten ze nu een beetje door..

Politie extra alert op afluisteren stemcomputers
quote:
DEN HAAG - De politie gaat op verkiezingsdag 22 november extra letten op mensen die stemmachines proberen af te luisteren. Minister Atzo Nicolaï (Bestuurlijke Vernieuwing) is met het Openbaar Ministerie in overleg om een lik-op-stukbeleid op dit terrein te regelen.
Wat moet ik me ook voorstellen bij iemand die stemcomputers gaat afluisteren? Eén of andere electrotechniek-nerd die met een soort richtmicrofoon in de bosjes bij het stemlokaal gaat liggen!?
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:59:49 #46
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43106691
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 16:56 schreef BdR het volgende:

Wat moet ik me ook voorstellen bij iemand die stemcomputers gaat afluisteren? Eén of andere electrotechniek-nerd die met een soort richtmicrofoon in de bosjes bij het stemlokaal gaat liggen!?
Dan mag ie wel vlakbij het stembureau gaan liggen. Die Nedap-machines reiken een meter of 5 ver.
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:11:22 #47
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_43107124
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 16:59 schreef freako het volgende:
Dan mag ie wel vlakbij het stembureau gaan liggen. Die Nedap-machines reiken een meter of 5 ver.
Maar wat zou je dan moeten afluisteren, toevallige electronische ruis waaruit je gegevens kan afleiden?

Het lijkt me wel heel sterk dat zoiets belangrijks als een stemcomputer via zoiets onbetrouwbaars als WiFi werkt..
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:16:09 #48
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43107295
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 17:11 schreef BdR het volgende:

[..]

Maar wat zou je dan moeten afluisteren, toevallige electronische ruis waaruit je gegevens kan afleiden?

Het lijkt me wel heel sterk dat zoiets belangrijks als een stemcomputer via zoiets onbetrouwbaars als WiFi werkt..
Die SDU-machines werken met GPRS.

De Nedap-machines geven signalen af wanneer het signaal wordt weergegeven op het schermpje. Vooral de "è" in de naam van het CDA is blijkbaar eenvoudig te herkennen.

Jouw beeldscherm geeft ook straling af (dat deden ze iig wel in het verleden). Dat is op te vangen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 1 november 2006 @ 02:09:51 #49
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_43126733
quote:

[..]

bij ons wordt er in het bejaarden tehuis gestemd, daar zijn best wat plekken te bedenken.

maar simpel. Iemand van de pers fikst zo'n apparaatje. Pers genoeg als Balkenende of een andere prominent gaat stemmen. In de tas dat ding en je leest lekker mee......

bovendien gaat het om het principe dat je stem geheim is!

ik wil best eens met potlood stemmen. Misschien zouden mensen een keuze moeten hebben in deze!
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 1 november 2006 @ 14:53:50 #50
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43137474
quote:

[..]

25 Niet dat ik er blij mee ben dat het meer meters is, overigens. Ik ben gewoon al helemaal niet blij dat ie 25 meter ver gaat. De AIVD heeft dat ding van Sdu afgekeurd. Misschien vanwege die GPRS, Flash / Compact / PCMCIA-reader, of wat dan ook.

25 meter is dus te accepteren, aldus onze veiligheidsdienst...
( of zouden ze gewoon niet toe kunnen geven omdat het vervangen van enkele duizenden stemcomputers een landelijke chaos met zich mee zou kunnen brengen? )
EDIT: zie deze post voor het antwoord
quote:
Video: de 'CDA' detector

We hebben een korte clip gemaakt over de werking van onze CDA-detector. Doordat de Nedap stemcomputer radio-straling afgeeft, kun je met een simpele radio scanner 'luisteren' welke keuze de kiezer maakt. In elk geval kan de detector vaststellen wanneer iemand op het CDA stemt. Maar we denken dat met een beetje meer tijd en een paar honderd euro ook een detector valt te maken die elke keuze kan herkennen. Met dank aan Sam Nemeth.

korte videodemonstratie: http://www.youtube.com/watch?v=B05wPomCjEY
bron: http://www.wijvertrouwens(...)_6_-_11_oktober_2006
Het is daarnaast inderdaad afstellen en finetunen. Het is niet zo dat na die 25 of 40 meter de straling ineens wegvalt. Die wordt zwakker. Als je een goed gefinetuned apparaatje heb, kun je ongetwijfeld van nog verder afluisteren.
Al valt dat niet met zekerheid te zeggen, omdat dat men niet naar mijn weten gebouwd heeft. Maar 25 meter vind ik al veels te veel.

[ Bericht 6% gewijzigd door Yildiz op 01-11-2006 15:31:33 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')