quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:59 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het ding heet niet voor niets stemWIJZER![]()
Met het beantwoorden van 30 vragen tijdens de verkiezingen kan Den Haag weer vier jaar vooruit wil je zeggen?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 14:21 schreef onemangang het volgende:
Ik zou eigenlijk wel een overzichtje van stemwijzer willen zien wat de deelnemers hebben geantwoord op hun vragen ipv het uiteindelijke advies. Stel dat, om maar een voorbeeld te noemen, 90% tegen aankoop van de JSF is maar de meeste adviezen toch uitkomen op het CDA, dan is er eigenlijk niet echt sprake van een werkelijk democratische stem mbt tot deze aankoop. Eigenlijk zou het stembiljet er uit moeten zien als de stemwijzer, dan valt er tenminste echt iets te kiezen.
Fair enough!quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:20 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
deze 30 stellingen zijn een selectie uit beantwoorde stellingen door de partijen, criterium voor selectie was de mate van hoe ver de partijen het met elkaar oneens zijn om de verschillen zoveel mogelijk eruit te halen om zo een duidelijk profiel te kunnen krijgen uit de stemwijzer, kennelijk waren de partijen het in de jouw aangehaalde kwesties het teveel met elkaar eens of wilden de makers gewoon iets anders doen dan de vorige keer, kan ook
Er is de mogelijkheid om je keuze te vergelijken met die van anderen? Daar staat ook de eens/oneens/weet niet verhouding per stelling.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 14:21 schreef onemangang het volgende:
Ik zou eigenlijk wel een overzichtje van stemwijzer willen zien wat de deelnemers hebben geantwoord op hun vragen ipv het uiteindelijke advies. Stel dat, om maar een voorbeeld te noemen, 90% tegen aankoop van de JSF is maar de meeste adviezen toch uitkomen op het CDA, dan is er eigenlijk niet echt sprake van een werkelijk democratische stem mbt tot deze aankoop. Eigenlijk zou het stembiljet er uit moeten zien als de stemwijzer, dan valt er tenminste echt iets te kiezen.
Over onderwijs, Europa en het asielbeleid vallen anders een heleboel stellingen te verzinnen waarbij verschillende partijen verschillende meningen hebben.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:20 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
deze 30 stellingen zijn een selectie uit beantwoorde stellingen door de partijen, criterium voor selectie was de mate van hoe ver de partijen het met elkaar oneens zijn om de verschillen zoveel mogelijk eruit te halen om zo een duidelijk profiel te kunnen krijgen uit de stemwijzer, kennelijk waren de partijen het in de jouw aangehaalde kwesties het teveel met elkaar eens of wilden de makers gewoon iets anders doen dan de vorige keer, kan ook
Niks braafste jongentje van de klas. D66 is gewoon voor een sterk Europa. Een Europa dat effectief samenwerkt en dat op die manier een harde vuist tegen Bush kan maken. Zonder Europa is Nederland nergens. Nederlanders moeten eens minder bang voor verandering zijn.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:18 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Als er ook maar 1 eurosceptische vraag in de stemwijzer zat dan scoorde D66 meteen een stuk minder, want bijna iedereen is eurosceptisch terwijl D66 het braafste jongetje van de klas is qua Europa.
Verder mis ik vragen over huurliberalisering, de zorgverzekering (vindt u het goed dat kinderen gratis meeverzekerd zijn?), buitenlands beleid, koninklijk huis, landbouw, milieu, woningbouw, enz.
Dat is sowieso bullshit. D66 heeft meer waargemaakt van hun programma dan de SP en GroenLinks bijelkaar bijv. Maar met 6 zeteltjes kan je in een kabinet minder doen dan partijen met 30 of meer zetels, lijkt me logisch.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:34 schreef bolletje_25 het volgende:
Edit:
Bovendien krijg je een misleidend advies. Er komt bij verdomd veel mensen uit dat ze matchen met D'66. Nix vreemds aan, aangezien D'66 overal voor staat.. De ene dag schreeuwen ze iets om de volgende dag te ontkennen dat ze dat gezegd hebben.
Daarnaast is het advies gebasseerd op het partijprogramma, en niet op resultaten. Ook al ben je het dan nog zo eens met het programma van D'66, van de punten die de vorige 6 jaar in hun programma stonden is ongeveer 2% door ze waargemaakt.
Niet wanneer jouw 6 zetels precies degenen zijn die nodig zijn voor de twee grote coalitie-partners om samen te kunnen regeren, aangezien beiden al hadden aangegeven niet met de LPF verder te willen. Dat had D66 tot een hele sterke en invloedrijke coalitie-partner kunnen en moeten maken, en daar hebben ze absoluut niet genoeg gebruik van gemaakt - zeker wanneer je in aanmerking neemt dat D66 eigenlijk al had gezegd niet aan het kabinet deel te zullen nemen.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:48 schreef Visitor1982 het volgende:
Dat is sowieso bullshit. D66 heeft meer waargemaakt van hun programma dan de SP en GroenLinks bijelkaar bijv. Maar met 6 zeteltjes kan je in een kabinet minder doen dan partijen met 30 of meer zetels, lijkt me logisch.
Over bullshit gesprokenquote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:48 schreef Visitor1982 het volgende:
[..]
Dat is sowieso bullshit. D66 heeft meer waargemaakt van hun programma dan de SP en GroenLinks bijelkaar bijv. Maar met 6 zeteltjes kan je in een kabinet minder doen dan partijen met 30 of meer zetels, lijkt me logisch.
Tja, dat is aan D'66 om dat te veranderen. Het D'66 van de 21e eeuw is een absolute aanfluiting, dat is de laatste 4 jaar wel gebleken. En zolang dat niet aan het veranderen is zie ik alleen maar redenen om D'66 keihard te laten vallen bij deze verkiezingen. Net als dat zij hun coalitie keihard lieten vallen.quote:D66 is voor een individuele open samenleving met veel vrijheid. I.p.v. dat doemdenken van rechts, dat constante pessimisme over zaken. Privacy van mensen wegnemen, rechten van mensen wegnemen onder het mom van de terreurdreiging. Walgelijk! Het zijn steeds kleine dingetjes, maarbij elkaar genomen is het veel.
Ik wil die open tolerante samenleving terug van midden jaren '90. Toen dankzij D66 in paars zaken als het homohuwelijk, euthanasie- en de arbotuswetgeving werden geregeld. Dat waren zaken waar Nederland voorop bij liep, dat waren zaken om trots op te zijn. Deze bekrompen conservatieve golf die er momenteel over Nederland heen spoelt is zo jammer! Zelfs de VVD is alles behalve liberaal te noemen.
Wist je niet dat D66 het minst kritisch is t.a.v. Europa?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:43 schreef Visitor1982 het volgende:
[..]
Niks braafste jongentje van de klas. D66 is gewoon voor een sterk Europa. Een Europa dat effectief samenwerkt en dat op die manier een harde vuist tegen Bush kan maken. Zonder Europa is Nederland nergens. Nederlanders moeten eens minder bang voor verandering zijn.
Toch vinden enkele partijen dat niet. Wilders bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:20 schreef Mike het volgende:
Ik vind de vraag over kernenergie ook niet best. Elke partij is voor duurzame energie. Als je dan vraagt in zo'n stemwijzer of je op termijn van kernenergie af wil, dan zou dat bij elke partij een 'eens' moeten zijn.
Als we heel Nederland van stroom konden voorzien dmv bv zonnecollectoren, dan zou Wilders toch nog kernenergie gebruiken?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Toch vinden enkele partijen dat niet. Wilders bijvoorbeeld.
Als kernenergie een stuk goedkoper blijft dan zonnecollectoren dan zou ik ook nog steeds voor gebruik van kernenergie zijnquote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:42 schreef Mike het volgende:
[..]
Als we heel Nederland van stroom konden voorzien dmv bv zonnecollectoren, dan zou Wilders toch nog kernenergie gebruiken?
De vraag is natuurlijk ook over wat voor termijn je het precies hebt. Moeten we binnen 5 jaar van kernenergie af? 10 jaar? 50 jaar? 100 jaar?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:38 schreef Sidekick het volgende:
Toch vinden enkele partijen dat niet. Wilders bijvoorbeeld.
Als niemand meer geweld zou plegen, zou Wilders ook voor afschaffing van het leger en politie zijn... Denk ik.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:42 schreef Mike het volgende:
[..]
Als we heel Nederland van stroom konden voorzien dmv bv zonnecollectoren, dan zou Wilders toch nog kernenergie gebruiken?
Whehe.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:53 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als niemand meer geweld zou plegen, zou Wilders ook voor afschaffing van het leger en politie zijn... Denk ik.
Misschien hadden ze dat op termijn niet moeten vermelden, maar je moet ook niet gaan muggeziften.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:46 schreef Leshy het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk ook over wat voor termijn je het precies hebt. Moeten we binnen 5 jaar van kernenergie af? 10 jaar? 50 jaar? 100 jaar?
Ik vind het een goed idee om van kernsplijting af te stappen als we betere alternatieven hebben, en dat we actief op zoek moeten zijn naar duurzame en schone manieren om energie op te wekken, dus in zoverre ben ik het eens met de stelling dat we op termijn van kernenergie af moeten; tot we die echter daadwerkelijk vinden - en dat kan dus makkelijk pas over 50-100 jaar zijn, ben ik van mening dat kerncentrales de beste oplossing zijn en dat we deze ook gewoon moeten gebruiken. Als de stelling dus gaat om het niet uitbreiden van onze energie-productie door middel van kerncentrales, dan ben ik er absoluut op tegen.
Vaak is politiek het kiezen van de minst slechtste optie, en is niet iedere partij even idealistisch.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:58 schreef Mike het volgende:
Ik had namelijk nog nooit iemand horen zeggen dat kernenergie de ultieme oplossing was voor het energievraagstuk.
Die vatte ik ook niet..quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:54 schreef Hayek het volgende:
Deze vraag snap ik niet..
"Het bestrijden van terrorisme is belangrijker dan de persoonlijke vrijheid en privacy van burgers."
De afweging tussen veiligheid en vrijheid is toch niet te vatten in "eens" of "oneens"Dan zouden de mensen die "eens" zeggen voor een politiestaat zijn, en degenen die "oneens" zeggen voor een totale anarchie zijn...
Ja, dat zou bij sommige punten wel beter geweest zijnquote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:21 schreef MrBadGuy het volgende:
Waarom staat de optie neutraal er trouwens niet meer bij?
Dat komt omdat de partij zelf geen mening heeft maar ze alles aan de burger overlaten. Daarom heten ze ook directe democratie.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 19:07 schreef Sidekick het volgende:
Trouwens, de Continue Directe Democratie Partij is het eens met een door de bevolking gekozen premier, maar op alle andere vragen weten ze het niet.
De partij die constant de mening van de burgers wil volgen moet het hebben van meningloze stemmers. Iets zegt me dat dat niet gaat werken.
Alles met "eens"of "oneens" of "weet niet" ----------> geen stemadvies. Jammer, ik zou wel willen weten wat je dan krijgt.....quote:Op woensdag 18 oktober 2006 22:08 schreef Schepseltje het volgende:
Toen je bij de vorige stemwijzer bij elke vraag "neutraal" aangaf, kreeg je D66
jammer dat dat nu niet meer kan...
Dat is ook de reden waarom ik niet op de Partij voor de Dieren zou stemmen ook al kwamen de standpunten heel erg overeen. Heb maar weinig vertrouwen in die partij, net als al die andere kleine partijen.quote:
Is dat dan positief of negatief?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 23:29 schreef Thomas B. het volgende:
ik aan mensen die de hele dag hun kat knuffelen en kleren kopen voor hun hondje... en op dierendag wat lekkers voor 'm kopen om hem eens extra te verwennen
Ergens lijkt het me wel grappig, ''dan nu het woord aan de Partij voor de dieren'', bij een defensiebegrotingquote:Op woensdag 18 oktober 2006 23:30 schreef Wickedangel het volgende:
Ik kom uit op de Partij voor de Dieren (daarna SP).
Zou daar dus in geen honderd jaar op stemmen![]()
Ok dan.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 00:00 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
is heel positief... als je graag dieren knuffelt en hier politiek beleid van wilt maken
Het grappige is dat het CDA nu wel een rechtse partij is, maar intussen zulke windvanen zijn dat ze ook in staat zijn om 4 jaar links beleid te voeren. Dat krijg je met een inhoudsloze middenpartij voor lingobejaarden: daar kun je alle kanten mee op. Daarom krijgen ze ook zoveel stemadviezen.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 11:37 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Wat een leuke tabel: een rechtse meerderheid en het CDA is het vaakst geadviseerd![]()
ik denk dat CDA rechts van het midden is, en PvdA links van het midden, dus die kun je tegen elkaar wegstrepenquote:Op donderdag 19 oktober 2006 00:12 schreef Genverbrander het volgende:
Het grappige is dat het CDA nu wel een rechtse partij is, maar intussen zulke windvanen zijn dat ze ook in staat zijn om 4 jaar links beleid te voeren. Dat krijg je met een inhoudsloze middenpartij voor lingobejaarden: daar kun je alle kanten mee op. Daarom krijgen ze ook zoveel stemadviezen.
Het CDA buiten beschouwing latend is het linkse kamp dus veel groter dan het rechtse kamp.![]()
Grappig. Ik heb hetzelfde gedaan, maar zonder gewicht aan te geven.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 01:12 schreef onemangang het volgende:
Ik heb een aardig proefje gedaan: na het stemadvies heb ik gekeken naar wat de meeste mensen hadden gestemd. Daarna heb ik de stemwijzer weer gedaan waarbij ik telkens het meest populaire standpunt innam. Dus bv, 90% van de mensen is er mee oneens dat euthanasie niet meer mogelijk mag zijn, dus hierbij koos ik 'oneens' etc. Vervolgens gaf ik extra gewicht aan de vijf items die door de gemiddelde Nederlander als gewichtige werden aangegeven.
ra ra, wat kreeg ik als stemadvies?
De SP, met op de tweede stek de CDA. Hekkesluiter was de VVD.
Met andere woorden, de SP is de populististe partij van Nederland. Of verwoord het beste de geest van de 'gemiddelde Nederlander'.
Dat mag je even uitleggen?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 04:03 schreef Schepseltje het volgende:
Ik heb de stemwijzer opnieuw ingevult met de antwoorden die het meest desastreus zouden zijn voor nederland, en dan krijg je dit
1. GroenLinks
2. PvdA
3. SP
4. Christenunie
5. Partij voor de Dieren
Ik heb het al eerder aangestipt, maar de stemwijzer werkt niet voor partijen als de CDDP. De partij volgt in de kamer de verhouding waarin de leden voor of tegen zijn. Of je voor of tegen een stelling bent zegt dus helemaal niets over of je wel of niet bij de CDDP past.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 19:07 schreef Sidekick het volgende:
Trouwens, de Continue Directe Democratie Partij is het eens met een door de bevolking gekozen premier, maar op alle andere vragen weten ze het niet.
De partij die constant de mening van de burgers wil volgen moet het hebben van meningloze stemmers. Iets zegt me dat dat niet gaat werken.
Je stemt niet voor een premier, maar op een partij/persoon. Daarnaast is er geen keuze Kok of Balkenende, dus dat scheelt voor jou weer wat zorgen.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 23:05 schreef LXIV het volgende:
Zo ben ik, en ook volgens onderstaande uitslag, het helemaal niet eens met de PVDA. Wanneer ik echter een keuze zou moeten maken tussen Kok en Balkenende, dan wist ik het nog niet. Wie acht ik het beste in staat het land te besturen, ongeacht zijn politieke achtergrond?
Bijv. antwoorden die negatieve zaken inhouden als meer moskeeën en turkije in de eu. Tuurlijk kom je dan bij de linkse partijen uit.quote:
Die heb ik ook ingevuld (eens met Turkije bij de EU, moskeeën bouwen en dubbele paspoorten (Pastors was het met die laatste twee punten bijvoorbeeld ook eens)) en zoek mijn lijstje maar op. Geen linkse partij in de top te bekennen, het lijstje is zo rechts als maar kanquote:Op donderdag 19 oktober 2006 12:14 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Bijv. antwoorden die negatieve zaken inhouden als meer moskeeën en turkije in de eu. Tuurlijk kom je dan bij de linkse partijen uit.
Owja zo. Ik vind dat positieve dingen.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 12:14 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Bijv. antwoorden die negatieve zaken inhouden als meer moskeeën en turkije in de eu. Tuurlijk kom je dan bij de linkse partijen uit.
Terwijl juist bewezen is dat Turkije bij de EU de Europese economie een enorme boost gaat geven, wat voor Nederland in het bijzonder erg gunstig gaat zijn.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 12:14 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Owja net als al die turken hier voor een enorme boost zorgen zekerquote:Op donderdag 19 oktober 2006 12:55 schreef bolletje_25 het volgende:
[..]
Terwijl juist bewezen is dat Turkije bij de EU de Europese economie een enorme boost gaat geven, wat voor Nederland in het bijzonder erg gunstig gaat zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |