Blijkbaar kunnen de mensen die uitkomen op SP en CDA dit niet geloven en doen ze de test nog een keer. Hierbij komen ze uiteraard opnieuw bij deze partijen uit. En op deze manier kunnen er aardig wat SP-adviezen worden gegeven.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 08:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Lijkt me dat er toch iets aan de vraagstelling schort, als ik die cijfers zo zie.
Vroeger hadden ze ook een vraag over "Nederland moet uit de NAVO" waar alleen de SP het mee eens was.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 10:07 schreef Petera het volgende:
[..]
Blijkbaar kunnen de mensen die uitkomen op SP en CDA dit niet geloven en doen ze de test nog een keer. Hierbij komen ze uiteraard opnieuw bij deze partijen uit. En op deze manier kunnen er aardig wat SP-adviezen worden gegeven.![]()
En ja, de stellingen zijn uiteraard ook niet perfect, maar dat houd je toch.
Uiteraard hadden ze ook een vraag erbij kunnen stoppen over vrouwenrechten en dat zou de SGP stemadviezen hebben gekost, maar om de andere partijen van elkaar te onderscheiden had je daar absoluut niets aan gehad.
Of degene die de stemwijzer invullen hebben zich niet goed verdiept in de standpunten van de partij.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 08:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Lijkt me dat er toch iets aan de vraagstelling schort, als ik die cijfers zo zie.
De computer heeft natuurlijk niets met de vraagstelling te maken. Hooguit dat die de zwakte daarvan blootlegt.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 08:50 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Je moet de onafhankelijke computer niet de schuld geven als het resultaat je niet bevalt. Blijkbaar is de SP de beste keuze voor linkse mensen, het CDA de beste keuze voor gematigd rechtse mensen in het midden en zijn de kleine rechtse partijen het best voor de echt rechtse kiezer.
Deze stemwijzer geeft in elk geval aan dat qua inhoud VVD en PvdA de verkiezingen aan het verliezen zijn.
Wat een leuke tabel: een rechtse meerderheid en het CDA is het vaakst geadviseerdquote:Op woensdag 18 oktober 2006 10:57 schreef Genverbrander het volgende:
Verdeling links/rechts bij tot nu toe verstrekte stemadviezen:
[afbeelding]
Zelfs bij Mark Rutte kwam ie onderaan.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:20 schreef Jurgen21 het volgende:
Wat mij opvalt is dat bij niemand de VVD het goed doet...
Je kan wellicht beter de partijstandpunten doorlopen. Ik vermoed dat de VVD vooral een negatief stemadvies krijgen vanwege hun mening dat het defensiebudget omhoog moet en dat christelijke en islamitiche scholen leerlingen moeten kunnen weigeren (wat een heel onliberaal standpunt is) Waar ze ook mee afwijken met de meeste partijen is dat ze vinden dat verhuurders van woningen zelf moeten weten wat voor prijs ze vragen (wat uiteindelijk zal leiden tot veel hogere huren)quote:Op woensdag 18 oktober 2006 11:44 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zelfs bij Mark Rutte kwam ie onderaan.![]()
Dus ik heb niet zoveel vertrouwen in de versie van dit jaar....
Bedankt voor de link naar het overzichtelijke overzicht....quote:Op woensdag 18 oktober 2006 12:03 schreef onemangang het volgende:
[..]
Je kan wellicht beter de partijstandpunten doorlopen.
Ik denk dat geen enkele partij staat te juichen als een lid de Armeense genoicide gaat ontkennen louter en alleen vanwege zijn trots-nationalistische turkse gevoelens. Een dergelijke ontkenning doet namelijk te veel denken aan neo-nazi's die de holocaust ontkennen. Het slaat ook gewoon helemaal nergens op. Geen enkele natie heeft een vlekkeloos blazoen, dat moet je niet negeren, maar daar moet je van leren.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 12:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
http://fotoboek.fok.nl/userpics/19189/stemwijzer.gif
Aangezien ik mijn lidmaatschap onlangs heb opgezegd, is de PvdA geen optie. Hoe denkt de VVD over het mengen van politiek met historie?
Het heeft inderdaad nogal zin om dat overzicht te bestuderen. Merk dat ik op cruciale punten van mening verschil met bijvoorbeeld EénNL, die consequent hoog in mijn lijst eindigt. Via dat overzicht kom ik tot een betere keuze.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 12:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Bedankt voor de link naar het overzichtelijke overzicht....
Als er ook maar 1 eurosceptische vraag in de stemwijzer zat dan scoorde D66 meteen een stuk minder, want bijna iedereen is eurosceptisch terwijl D66 het braafste jongetje van de klas is qua Europa.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:23 schreef Ringo het volgende:
D66.Waarom nou D66 op nr 1?? En op nr 2: EénNL.
![]()
deze 30 stellingen zijn een selectie uit beantwoorde stellingen door de partijen, criterium voor selectie was de mate van hoe ver de partijen het met elkaar oneens zijn om de verschillen zoveel mogelijk eruit te halen om zo een duidelijk profiel te kunnen krijgen uit de stemwijzer, kennelijk waren de partijen het in de jouw aangehaalde kwesties het teveel met elkaar eens of wilden de makers gewoon iets anders doen dan de vorige keer, kan ookquote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:04 schreef Tirion het volgende:
Daarnaast zijn er veel te weinig vragen over dingen die de laatste jaren een rol hebben gespeeld; de Europese Unie, de militaire activiteiten van ons leger, de TBS-problematiek etc.
Net als Turkije bij de EU.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:20 schreef Mike het volgende:
Ik vind de vraag over kernenergie ook niet best. Elke partij is voor duurzame energie. Als je dan vraagt in zo'n stemwijzer of je op termijn van kernenergie af wil, dan zou dat bij elke partij een 'eens' moeten zijn.
Het ding heet niet voor niets stemWIJZERquote:Op woensdag 18 oktober 2006 10:57 schreef Genverbrander het volgende:
Verdeling links/rechts bij tot nu toe verstrekte stemadviezen:
[afbeelding]
En dan ook nog het punt dat met 'kernenergie' meestal kernsplijting wordt bedoeld, de soort kernenergieopwekking die zoveel radioactief afval oplevert, het lijkt wel of geen een partij ooit heeft gehoord dat er ook kernfusie kan worden nagestreefd, hetgeen ook kernenergie is, maar dan wel nagenoeg helemaal schoon.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:20 schreef Mike het volgende:
Ik vind de vraag over kernenergie ook niet best. Elke partij is voor duurzame energie. Als je dan vraagt in zo'n stemwijzer of je op termijn van kernenergie af wil, dan zou dat bij elke partij een 'eens' moeten zijn.
quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:59 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het ding heet niet voor niets stemWIJZER![]()
Met het beantwoorden van 30 vragen tijdens de verkiezingen kan Den Haag weer vier jaar vooruit wil je zeggen?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 14:21 schreef onemangang het volgende:
Ik zou eigenlijk wel een overzichtje van stemwijzer willen zien wat de deelnemers hebben geantwoord op hun vragen ipv het uiteindelijke advies. Stel dat, om maar een voorbeeld te noemen, 90% tegen aankoop van de JSF is maar de meeste adviezen toch uitkomen op het CDA, dan is er eigenlijk niet echt sprake van een werkelijk democratische stem mbt tot deze aankoop. Eigenlijk zou het stembiljet er uit moeten zien als de stemwijzer, dan valt er tenminste echt iets te kiezen.
Fair enough!quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:20 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
deze 30 stellingen zijn een selectie uit beantwoorde stellingen door de partijen, criterium voor selectie was de mate van hoe ver de partijen het met elkaar oneens zijn om de verschillen zoveel mogelijk eruit te halen om zo een duidelijk profiel te kunnen krijgen uit de stemwijzer, kennelijk waren de partijen het in de jouw aangehaalde kwesties het teveel met elkaar eens of wilden de makers gewoon iets anders doen dan de vorige keer, kan ook
Er is de mogelijkheid om je keuze te vergelijken met die van anderen? Daar staat ook de eens/oneens/weet niet verhouding per stelling.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 14:21 schreef onemangang het volgende:
Ik zou eigenlijk wel een overzichtje van stemwijzer willen zien wat de deelnemers hebben geantwoord op hun vragen ipv het uiteindelijke advies. Stel dat, om maar een voorbeeld te noemen, 90% tegen aankoop van de JSF is maar de meeste adviezen toch uitkomen op het CDA, dan is er eigenlijk niet echt sprake van een werkelijk democratische stem mbt tot deze aankoop. Eigenlijk zou het stembiljet er uit moeten zien als de stemwijzer, dan valt er tenminste echt iets te kiezen.
Over onderwijs, Europa en het asielbeleid vallen anders een heleboel stellingen te verzinnen waarbij verschillende partijen verschillende meningen hebben.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:20 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
deze 30 stellingen zijn een selectie uit beantwoorde stellingen door de partijen, criterium voor selectie was de mate van hoe ver de partijen het met elkaar oneens zijn om de verschillen zoveel mogelijk eruit te halen om zo een duidelijk profiel te kunnen krijgen uit de stemwijzer, kennelijk waren de partijen het in de jouw aangehaalde kwesties het teveel met elkaar eens of wilden de makers gewoon iets anders doen dan de vorige keer, kan ook
Niks braafste jongentje van de klas. D66 is gewoon voor een sterk Europa. Een Europa dat effectief samenwerkt en dat op die manier een harde vuist tegen Bush kan maken. Zonder Europa is Nederland nergens. Nederlanders moeten eens minder bang voor verandering zijn.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:18 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Als er ook maar 1 eurosceptische vraag in de stemwijzer zat dan scoorde D66 meteen een stuk minder, want bijna iedereen is eurosceptisch terwijl D66 het braafste jongetje van de klas is qua Europa.
Verder mis ik vragen over huurliberalisering, de zorgverzekering (vindt u het goed dat kinderen gratis meeverzekerd zijn?), buitenlands beleid, koninklijk huis, landbouw, milieu, woningbouw, enz.
Dat is sowieso bullshit. D66 heeft meer waargemaakt van hun programma dan de SP en GroenLinks bijelkaar bijv. Maar met 6 zeteltjes kan je in een kabinet minder doen dan partijen met 30 of meer zetels, lijkt me logisch.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:34 schreef bolletje_25 het volgende:
Edit:
Bovendien krijg je een misleidend advies. Er komt bij verdomd veel mensen uit dat ze matchen met D'66. Nix vreemds aan, aangezien D'66 overal voor staat.. De ene dag schreeuwen ze iets om de volgende dag te ontkennen dat ze dat gezegd hebben.
Daarnaast is het advies gebasseerd op het partijprogramma, en niet op resultaten. Ook al ben je het dan nog zo eens met het programma van D'66, van de punten die de vorige 6 jaar in hun programma stonden is ongeveer 2% door ze waargemaakt.
Niet wanneer jouw 6 zetels precies degenen zijn die nodig zijn voor de twee grote coalitie-partners om samen te kunnen regeren, aangezien beiden al hadden aangegeven niet met de LPF verder te willen. Dat had D66 tot een hele sterke en invloedrijke coalitie-partner kunnen en moeten maken, en daar hebben ze absoluut niet genoeg gebruik van gemaakt - zeker wanneer je in aanmerking neemt dat D66 eigenlijk al had gezegd niet aan het kabinet deel te zullen nemen.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:48 schreef Visitor1982 het volgende:
Dat is sowieso bullshit. D66 heeft meer waargemaakt van hun programma dan de SP en GroenLinks bijelkaar bijv. Maar met 6 zeteltjes kan je in een kabinet minder doen dan partijen met 30 of meer zetels, lijkt me logisch.
Over bullshit gesprokenquote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:48 schreef Visitor1982 het volgende:
[..]
Dat is sowieso bullshit. D66 heeft meer waargemaakt van hun programma dan de SP en GroenLinks bijelkaar bijv. Maar met 6 zeteltjes kan je in een kabinet minder doen dan partijen met 30 of meer zetels, lijkt me logisch.
Tja, dat is aan D'66 om dat te veranderen. Het D'66 van de 21e eeuw is een absolute aanfluiting, dat is de laatste 4 jaar wel gebleken. En zolang dat niet aan het veranderen is zie ik alleen maar redenen om D'66 keihard te laten vallen bij deze verkiezingen. Net als dat zij hun coalitie keihard lieten vallen.quote:D66 is voor een individuele open samenleving met veel vrijheid. I.p.v. dat doemdenken van rechts, dat constante pessimisme over zaken. Privacy van mensen wegnemen, rechten van mensen wegnemen onder het mom van de terreurdreiging. Walgelijk! Het zijn steeds kleine dingetjes, maarbij elkaar genomen is het veel.
Ik wil die open tolerante samenleving terug van midden jaren '90. Toen dankzij D66 in paars zaken als het homohuwelijk, euthanasie- en de arbotuswetgeving werden geregeld. Dat waren zaken waar Nederland voorop bij liep, dat waren zaken om trots op te zijn. Deze bekrompen conservatieve golf die er momenteel over Nederland heen spoelt is zo jammer! Zelfs de VVD is alles behalve liberaal te noemen.
Wist je niet dat D66 het minst kritisch is t.a.v. Europa?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:43 schreef Visitor1982 het volgende:
[..]
Niks braafste jongentje van de klas. D66 is gewoon voor een sterk Europa. Een Europa dat effectief samenwerkt en dat op die manier een harde vuist tegen Bush kan maken. Zonder Europa is Nederland nergens. Nederlanders moeten eens minder bang voor verandering zijn.
Toch vinden enkele partijen dat niet. Wilders bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:20 schreef Mike het volgende:
Als we heel Nederland van stroom konden voorzien dmv bv zonnecollectoren, dan zou Wilders toch nog kernenergie gebruiken?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Toch vinden enkele partijen dat niet. Wilders bijvoorbeeld.
Als kernenergie een stuk goedkoper blijft dan zonnecollectoren dan zou ik ook nog steeds voor gebruik van kernenergie zijnquote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:42 schreef Mike het volgende:
[..]
Als we heel Nederland van stroom konden voorzien dmv bv zonnecollectoren, dan zou Wilders toch nog kernenergie gebruiken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |