Troel | dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:56 |
vervolg van Transport Tycoon deel 10 Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt Wat is het? Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail. Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het? Om te beginnen moet je hier Transport Tycoon DeLuxe for Windows downloaden en installeren. Deze versie werkt echter niet onder Windows XP. Hiervoor heb je dus TTDPatch (download hier) of OpenTTD (download hier) nodig. Installeren van TTDPatch: Unzip de bestanden in je TTD map. Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil. Installeren van OpenTTD: Bij OpenTTD zit gewoon een installatie programma, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf. Ik snap er helemaal niets van! Oke, dan volgt hier een korte tutorial. Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te wat nou wat produceert en/of vinden accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Hiervoor kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Voor goederen worden over het algemeen treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat het een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen! De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot: Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan: Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere te rijden. Et voila, du profit! Ik wil meer winst! Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals). Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers. Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen. Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is er zo gemaakt dan aankomende treinen naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, en tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het “afvoer”-spoor rijden. Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het “aanvoer”-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen). Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Dit is ook de reden waarom bij de ingang van een station altijd two-way signals moeten zijn. Op deze manier zal een trein altijd een leeg spoor kiezen, tenzij er geen meer zijn! Als een station one-way signals zou hebben, zou een spoor altijd bezet zijn, en er een file voor dat spoor staan, terwijl er bijvoorbeeld 3 lege sporen zijn! Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site. Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off. Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje. Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn. Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden: Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt. Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar? Jazeker! * Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld. * Hier is een scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD. * Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer “neat features” dan de officiële versie. Downloaden kan hier * Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden. Handige links OpenTTD * Officiële website: http://www.openttd.org * Laatste versie: http://www.openttd.org/downloads.php * SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/ * Nightlies: http://www.openttd.org/nightly.php * Server browser: http://servers.openttd.org TTDPatch * Offciële website: http://www.ttdpatch.net * Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/ Informatie * Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net * Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net/ Deze OP is gemaakt door Merovingian, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht. Deze OP vind je hier. [ Bericht 2% gewijzigd door Troel op 17-10-2006 16:02:13 ] | |
Troel | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:02 |
Zo. | |
bleiblei | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:06 |
Mooie OP . | |
armmoetzaaier | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:06 |
tvp | |
Piles | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:17 |
quote:OpenTTD (Transport Tycoon) Server Topic | |
Timis.ro | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:22 |
TVP-tje...zodat ik thuis vanaaf de NL map kan downloaden | |
Brain23 | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:25 |
need | |
Troel | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:28 |
quote:Ow, het was meer een opmerking dan dat er iets mee meost gebeuren hoor. Was toch zo ongeveer de enige die aan het spelen was vanmiddag. | |
Merson | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:31 |
quote: | |
CasB | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:31 |
Ik moet niet weer aan het spel beginnen, dan raak ik weer verslaafd | |
bleiblei | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:35 |
Ow en Troel, de kant dat seinen op staan kan je zien aan welke kant van het spoor het sein staat . Stoplicht links van spoor is trein naar boven, stoplicht rechts van spoor is trein naar onder. (En andersom, stoplicht boven is trein naar links en stoplicht beneden is trein naar rechts.) | |
armmoetzaaier | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:36 |
weet iemand een leuke treinset voor openttd 0.4.8 versie | |
bleiblei | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:37 |
quote:Ik gebruik de DB XL set. Die is wel tof . En ze hebben de verdiensten en kosten wat recht getrokken waardoor het spelen iets moeilijker wordt. | |
existenz | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:40 |
tvp | |
armmoetzaaier | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:41 |
quote:ja die kon ik ook wel vinden maar maar lukte niet om het te laten werken. ik heb wel reedmy gelezen maar mijn engels is niet zo geweldig dat ik het helemaal snap. kan je een klein betje uit legeen wat je moet doen | |
Peter | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:44 |
vanavond weer | |
bleiblei | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:45 |
quote:euh, gewoon in je datamap mikken en aanroepen in de .cfg file . Ofwel uitgetypt: Download: dbsetxlw.grf Zet deze in de map: C:Program FilesOpenTTDdata Zoek in de map: C:Program FilesOpenTTD Naar: openttd.cfg Rechtermuisknop -> openen met -> kladblok of notepad Ga helemaal naar beneden en type dit: dbsetxlw.grf Onder de tekst: [newgrf] [ Bericht 11% gewijzigd door bleiblei op 17-10-2006 16:51:12 ] | |
armmoetzaaier | dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:58 |
quote:kijk zo moet het wel lukken zo technische ben ik niet met een pc thanks | |
Peter | dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:04 |
Zijn er ergens ookal NS-setjes te krijgen? waar? | |
armmoetzaaier | dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:05 |
en al staat [newgrf] er niet tussen ???? [currency] [servers] [bans] deze wel | |
bleiblei | dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:07 |
quote:Helemaal onderaan. En anders zet je em der ff bij . | |
bleiblei | dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:07 |
quote:Een halve. A la lekker makertje hebben ze 4 treinen gereleased. De hele NS set zijn ze nog mee bezig. | |
armmoetzaaier | dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:12 |
thanks hij is gelukt | |
Nevermind | dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:26 |
tvp | |
FrituurVetPet | dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:31 |
Dit spel was zo geniaal.. geniaal genoeg voor een tvptje. | |
thatsme | dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:42 |
ik zag in het vorig topic screens van Nederland... Maar waarom wordt er daar links gereden? | |
existenz | dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:42 |
quote:de map heb je op links staan? | |
thatsme | dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:59 |
quote:nee de seinen zijn zo neergezet... dat heb je toch zelf in de hand? | |
existenz | dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:01 |
quote:Ik snap ff niet waar je het over hebt. | |
Troel | dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:08 |
Nou, wat een lol. Ik heb het wel weer even gehad. | |
JohnnyKnoxville | dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:21 |
Kun je trouwens ook met TTD en/of OpenTTD ook nog oldskool TT spelen, zonder presignals enzo? | |
thatsme | dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:30 |
quote: quote:In bovenstaande gequote post zie je dat de treinen van bleiblei links rijden en dat in een nederlands scenario. Dat bedoel ik dus. | |
Bart | dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:32 |
Mooie OP! tevens verkapte TVP quote:ja, gewoon geen pre-signals bouwen bouwen | |
Bart | dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:21 |
quote:Volgens mij wel. En ik weet het beter Nee maar serieus, de winst wordt inderdaad berekend aan de hand van de hemelsbrede afstand tussen de stationsnaambordjes, en de tijd die de trein onderweg is. In theorie is het natuurlijk best mogelijk om meer winst te halen terwijl je via een omweg rijdt, bijvoorbeeld als rechtstreeks heel heuvelachtig is, of er ligt daar een heel druk spoor waar vaak files zijn. Normaalgesproken echter niet. | |
bleiblei | dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:12 |
quote:Omdat ik het het makkelijkst vind wanneer signals tussen de sporen in staan. Heb je minder snel last van twijfels of een sein wel goed staat omdat er zo een pokke boompje voor staat . Dus... enzo.... je weets . | |
Nevermind | dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:18 |
quote:Tussen de industriën zelf afaik. Maar dat scheelt niet zoveel | |
allardh | dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:18 |
quote:Beetje jammer. Maarja, geld genoeg. Gaat me er meer om dat er geen files zijn . | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 00:49 |
Vergeet ik helemaal een tvp te zetten | |
Peter | woensdag 18 oktober 2006 @ 01:11 |
quote:doe ik ook juist zo en ook om die reden ( dacht al dat ik apart was daarmee ) | |
Harrie | woensdag 18 oktober 2006 @ 01:23 |
Ik zoek meestal ff een paar goederen die een behoorlijk eind uit elkaar liggen, spoortje er tussen, een zooi treinen er op en dan komt dat geld vanzelf wel. | |
DaMook | woensdag 18 oktober 2006 @ 02:27 |
Dit topic al meerdere malen gezien, maar nog steeds niet gedownload Lijkt me lijk iig . TVP dus om eraan herinert te worden | |
CasB | woensdag 18 oktober 2006 @ 08:39 |
quote:Ik begin _altijd_ met kolentransport... | |
Timis.ro | woensdag 18 oktober 2006 @ 09:15 |
GEWELDIGE nieuwere versie.... Ik had dit nog nooit gespeeld met kanalen, sluizen, en vele andere mogelijkheden. Maakt het spelen nog leuker maaruh....vroegâh, had ik altijd het gezeik dat na verloop van tijd het berichtje quote:. Is dat gezeik nu ook verholpen??? | |
CasB | woensdag 18 oktober 2006 @ 09:42 |
Ja dat gezeik is nu ook over | |
JohnnyKnoxville | woensdag 18 oktober 2006 @ 10:03 |
quote:Me too. . En daarna wat subsidielijnen die ik na aflopen van de subsidie uitbouw tot netwerken tussen een stad of 8. | |
bleiblei | woensdag 18 oktober 2006 @ 10:08 |
Waarom kolen? Ik werk altijd met erts. Puur omdat je dat 3 keer kunt vervoeren . Als erts, als staal en als goods. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 18 oktober 2006 @ 10:09 |
quote:Die ertsmijnen kakken soms in na verloop van tijd. | |
Troel | woensdag 18 oktober 2006 @ 10:21 |
Ik vond het gisteren echt vervelend dat iemand, ondanks dat er nog diverse kolenmijnen met goede productie vrij waren, een station ging bouwen naast een mijn waar ik bezig was. Belachelijk vond ik het dat vervolgens daar meer kolen heen gingen dan naar mijn treintjes. Ik heb niks tegen concurrentie, maar dan moet dat wel eerlijk gebeuren. Ik ga juist op zoek naar lege plekjes om niemand voor het hoofd te stoten, ben ik dan zo lief en aardig of moet ik ook maar gewoon een mooie plek uitzoeken en naast een ander gaan bouwen? | |
allardh | woensdag 18 oktober 2006 @ 10:30 |
Als jij voor een betere rating zorgt gaat er meer naar jou. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 18 oktober 2006 @ 10:38 |
Hm, misschien dat online gebeuren ook maar eens checken. | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 12:01 |
quote:Dat was een van de eerste dingen die ze hebben gefixt bij de nieuwe versies | |
CasB | woensdag 18 oktober 2006 @ 12:25 |
quote:Maar hoe krijg je dat voor elkaar dan? | |
JohnnyKnoxville | woensdag 18 oktober 2006 @ 12:29 |
quote:Meer treinen laten rijden bijvoorbeeld. | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 12:38 |
Meerdere kleinere treinen, zodat er gemiddeld meer treinen op het station stoppen. De meer (en vaker) voertuigen een station aandoen, de hoger de rating wordt. | |
Troel | woensdag 18 oktober 2006 @ 13:26 |
Bij mij reden er meer treinen dan bij die andere, dus dat zal het niet zijn. Of maakt het dan ook nog uit of ze op meerdere perrons stoppen of maar op 1 perron. | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 13:28 |
quote:Het gaat er niet zo zeer om dat je dan meer treinen hebt dan de concurrent, het gaat erom dat de frequentie van stationsbezoek hoger ligt dan die van de concurrent. Als je dus maar 1 perron hebt, zijn er momenten dat er geen enkele trein staat te wachten, wanneer de eerste trein wegrijdt en de twee het station inrijdt. Als je meerdere perrons hebt, kun je áltijd een trein hebben staan wachten. Dát telt mee voor de rating | |
Troel | woensdag 18 oktober 2006 @ 13:36 |
Ja, dus dan zou je met 2 perrons meer rating moeten hebben dan met 1 perron en zou mijn rating hoger geweest moeten zijn dan die van die ander. Wat dus niet zo was, of er moeten meer dingen meetellen. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 18 oktober 2006 @ 13:38 |
quote:Met 2 perrons én met een hogere treinfrequentie dus. | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 13:39 |
quote:Psies. | |
bleiblei | woensdag 18 oktober 2006 @ 13:46 |
Wat toch ook meeteld is hoeveel % je vervoert vanaf een station? Dwz. als je 4 langere treinen op een baan zet ipv. 4 kortere treinen die alle 4 op "Full load" staan krijg je ook hogere rating omdat vrijwel alles wat door de fabriek op het perron gezet wordt ook direct vervoert wordt. Ik meen ook dat de rating meer afhangt van hoe snel wordt een product van het perron geplukt door een trein dan frequentie, aantal perrons etc. Natuurlijk hebben die laatste factoren wel weer invloed op hoe snel een product meegenomen wordt . | |
Troel | woensdag 18 oktober 2006 @ 13:49 |
quote:Dan moet er dus nog steeds meer meetellen. | |
Troel | woensdag 18 oktober 2006 @ 13:49 |
quote:Ik neem eigenlijk aan dat he took uitmaakt waarnaartoe de boel vervoert wordt wellicht? Dus als je naar de andere kant van de map gaat, dat dat anders is dan als je het naar dichtbij vervoert ofzo. | |
bleiblei | woensdag 18 oktober 2006 @ 13:57 |
quote:Dat niet. Maar als je naar de andere kant van de map gaat moet je wel veeeeel meer treinen laten rijden om de snelheid waarmee goederen opgehaald worden hoog te krijgen. Als je bijv. 1 trein laat rijden issie een jaar bezig voor op en neer. Dus wordt er maar 1 keer per jaar spullen van het station gehaald. 2 treinen is al om het half jaar een trein op het station. 4 treinen elk kwartaal. Enz enz enz. Daarnaast als je kan kiezen als fabriek tussen een transporteur die 1 keer per jaar je afhaaldepot leeg haalt of 1 keer per week is het makkelijk kiezen natuurlijk . Ik gebruik met industrie daarom vrijwel altijd full load. | |
CasB | woensdag 18 oktober 2006 @ 14:33 |
Ohja, dat was het...Op het moment dat er altijd een trein op het station aanwezig is (bezig met laden/lossen, gaat weg, dat dan de volgende trein er al staat) heb je een hoge (99%), rating... | |
Timis.ro | woensdag 18 oktober 2006 @ 14:57 |
quote:gelukkig, want dat zoog echt...was ik net lekker op weg...groot emperium aan het bouwen...kon ik ineens geen voertuigen meer bouwen. Eerst alle kutbussen vervangen voor treinen enzo om het te rekken...maarja...geen houden aan | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 15:00 |
quote:Wehehe, ik ken het. Ik was op een gegeven moment ook gestopt met het spel om die reden. Vooral als je steeds beter wordt en steeds sneller aan de limiet zit. Frustrerend | |
JohnnyKnoxville | woensdag 18 oktober 2006 @ 15:10 |
quote:Ik hield op een gegeven moment helemaal op met bussen bouwen. Schoot niet op. | |
Timis.ro | woensdag 18 oktober 2006 @ 16:14 |
Klopt, dat was ook de reden dat ie bij mji van de HD verdween....heel blij dat ze dat opgelost hebben. Ik vind de nieuwe Kanalen optie overigens ook geweldig | |
JohnnyKnoxville | woensdag 18 oktober 2006 @ 16:16 |
Die kanalen optie, is dat TTDpatch of OpenTTD? | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 16:19 |
quote:OpenTTD | |
JohnnyKnoxville | woensdag 18 oktober 2006 @ 16:26 |
quote:Ook in de scenario-makert? Binnenkort maar eens even zoeken dan. . -edit- Breedbeeld TTD-en is erg okay trouwens, al wordt alles wat klein op 1680x1050 . | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 16:48 |
quote:Ik heb nog nooit de scenario-makert gebruikt in OTTD | |
JohnnyKnoxville | woensdag 18 oktober 2006 @ 16:57 |
quote:Vroeger maakte ik voor TTD altijd zelf speelvelden met vooral veel industrie en steden en verder zo vlak mogelijk. Kon ik gewoon lekker spoorlijntjes aanleggen. Heb gister nog een eerste opzet gemaakt voor een vergelijkbaar veld 512x512. Verkeek me er een beetje op dat dat al veul groter is dan de speelvelden van vroeger (256x256). | |
Timis.ro | woensdag 18 oktober 2006 @ 17:10 |
quote:hehe....als ik civilisation speel, neem ik direct een HUGE map...veel leuker, dus ik een random game starten met TTDL, 2056x2056....FUCK die zijn pas groooooooooooooooot toch maar een nieuwe gedaan met 256x256 om te beginnen | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 17:20 |
Ik legde vroeger altijd van die "proeftuintjes" aan als ik heel rijk was. Dan ging ik van het uiterste linkerpunt naar het uiterste rechterpunt van de map, daar legde ik dan een spoor en 2 vliegvelden aan. Zodoende kwam ik erachter dat treinen veel sneller zijn dan vliegtuigen, ook al gaan die volgens de info 952km p/u | |
Bart | woensdag 18 oktober 2006 @ 17:25 |
quote: quote: beide | |
Bart | woensdag 18 oktober 2006 @ 17:26 |
quote:deze discussie is tijden terug ook een keer gevoerd op tt-forums.net, en daar hebben ze toen de broncode erbij gehaald, waaruit bleek dat het toch echt om de afstand tussen de naambordjes gaat | |
Bart | woensdag 18 oktober 2006 @ 17:29 |
quote:vliegtuigen vliegen een factor 4 langzamer dan treinen rijden. In TTDpatch zit een optie om dit recht te trekken, de vliegtuigen gaan daar echt allejezus snel Voor OpenTTD is een dergelijke patch trouwens ook in de maak dacht ik. | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 17:56 |
quote:Niet toen ik het speelde | |
MaxMark | woensdag 18 oktober 2006 @ 17:57 |
quote:Ja, dat had ik ook gemerkt. Dan wordt het weer té onrealistisch. | |
Troel | donderdag 19 oktober 2006 @ 21:30 |
Vriendjelief zit boven te spelen, ik beneden | |
MaxMark | vrijdag 20 oktober 2006 @ 17:58 |
Is het iemand al eens opgevallen bij die reclame van OHRA (Kan 'ie?!), dat ze bij die spoorwegovergang het geluid van TT (gejat) hebben? | |
Jump | vrijdag 20 oktober 2006 @ 21:10 |
Die geluidjes kan je overal vinden hoor | |
MaxMark | vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:10 |
quote:Ja, Chris Sawyer heeft ze ook gejat | |
Petre | vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:37 |
geluidjes | |
MaxMark | vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:40 |
Zijn al die TT-geluidjes eigenlijk te downloaden ergens? Of kun je ze op de een of andere manier uit de bestanden zelf halen? | |
Bart | zaterdag 21 oktober 2006 @ 06:28 |
de muziekjes zijn in ieder geval wel op internet te vinden... probeer eens te googlen zou ik zeggen | |
Bilbao | zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:21 |
Ik heb ook een server draaien voor 8 spelers. IP: 85.92.138.159 | |
Timis.ro | zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:19 |
ik wil die geluidjes niet eens jatten....jeez wat zijn die irritant ) Altijd al gevonden | |
allardh | zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:46 |
Ik heb geluid gewoon uitstaan bij dit spel. | |
MaxMark | zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:48 |
quote:Ik heb muziek uit en FX aan... heeerlijk, dat geluid van de kassa | |
allardh | zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:19 |
Vreselijk dat geluid van treintjes en vooral als de spoorlijn langs een stad loopt met die overwegen . | |
Wouser | zaterdag 21 oktober 2006 @ 14:23 |
Joepie laptop terug ga me eens fijn downloaden dit spel | |
Timis.ro | zaterdag 21 oktober 2006 @ 16:17 |
quote: muziek uit, maar de treintjes wel aan, want ik moet het wel horen als een van mijn treinen, de bussen en trucks van mijn tegenstanders kapot rijden | |
armmoetzaaier | maandag 23 oktober 2006 @ 22:34 |
ik ben nederland aan het na maken al me sporen liggen er al alleen die stoplichten neer zetten. wat is dat een rot klus zeg. en een beetje al die treinen verdellen. | |
Nevermind | woensdag 25 oktober 2006 @ 11:28 |
Download de MiniIN en maak gebruik van 'auto-complete signs' | |
existenz | woensdag 25 oktober 2006 @ 18:00 |
quote:mooie functie idd | |
MaxMark | woensdag 25 oktober 2006 @ 18:02 |
quote:Mee eens Verdomme, wat scheelt dat veel werk (vooral op de lange termijn) | |
existenz | woensdag 25 oktober 2006 @ 18:32 |
quote:Scheelt RSI | |
JohnnyKnoxville | vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:30 |
Nog een vraagje (waarschijnlijk al gesteld): Ik heb een bovenleidingen grf gedownload, in mijn openttd submap gezet, in openttd.cfg de goede [newgrf] toegevoegd. Als ik dan in het spel zelf kijk welke nieuwe grf's zijn toegevoegd, staat-ie er netjes bij, ik zie alleen geen bovenleidingen. Ook als ik een nieuw stukje spoor bouw wordt er geen bovenleiding toegevoegd. Wat doe ik verkeerd? | |
Rianne84 | vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:52 |
Na dit topic bekeken te hebben, ben ik erachter gekomen dat ik spel 'fout' speel... Ik deed altijd gewoon voor elke (lange) trein 1 spoor... Nu probeer ik het te doen zoals het in de OP staat, maar ik krijg die seinen nog niet echt onder de knie... Maar goed, daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is: Als je bijvoorbeeld een traject kolenmijn-elektriciteitscentrale hebt, wat is dan het voordeel van veel korte treintjes boven 1 lange trein? Als je al die korte treintjes laat rijden, heb je toch veel meer vervoers- en onderhoudskosten dan wanneer je 1 lange trein vol laat laden en dan heen en weer rijdt? | |
JohnnyKnoxville | vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:54 |
quote:Je kosten gaan inderdaad omhoog, maar je rating van het station ook, omdat er veel vaker een treintje komt. Dus worden er weer meer goederen aangeboden en kunnen je treinen vaker rijden. Het levert dus wel meer op. | |
bleiblei | vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:54 |
quote:Met veel korte treintjes heb je altijd wel een trein op het station staan om coal op te halen. Daardoor zet de kolenmijn een hoger percentage van zijn capaciteit aan coal op jouw station. Zie het beetje als in het echt. Stel je woont in een dorp waar de bus 1 keer per 3 uur voorbij komt ben je eerder geneigd om de auto te pakken naar bestemming x dan wanneer het ding om de 5 minuten voorbij komt . Zo werkt het ook in TTD. Hoe korter het aangeboden product op het station staat/hoe vaker er een trein voorbij komt die het zooitje meeneemt des te liever dat de fabriek/mijn/houtzagerij/oliebron zijn spullen op jouw station zet. Ow en over de bovenleidingen, ik geloof dat de bovenleidingen pas na een bepaald jaartal kunnen en dat het werkt a la signals. Dus met ctrl bovenleiding, zonder ctrl geen bovenleiding (als ik het me goed herinner van tig jaar geleden ) | |
Maikalo | vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:04 |
Tijd om hem vanmiddag, na een pauze van een maandje of twee, maar weer eens te gaan spelen. Wie zijn er vanavond allemaal online? | |
MaxMark | vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:09 |
quote:Vraag het even in het andere topic | |
JohnnyKnoxville | vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:47 |
quote:Okay, zal het thuis eens proberen. Bedankt. | |
Bart | vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:35 |
quote:als je de laatste nightly speelt, hoef je niets te doen om bovenleiding te hebben, die zit daar al ingebouwd. | |
Bart | vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:36 |
quote:wat lukt je dan precies niet aan de seinen? laat anders een plaatje zien, dan kunnen we helpen. | |
Rianne84 | zondag 29 oktober 2006 @ 11:30 |
quote:na flink oefenen begin ik het door te krijgen ik ben nu zover dat ik weet hoe ik de treinen alle sporen op een station kan laten gebruiken, die junctions heb ik nu ook aardig onder de knie. als je nog tips hebt, graag | |
Bart | zondag 29 oktober 2006 @ 13:21 |
Nou ja, lees de geweldige OP goed door Als je het daarna nog niet snapt, dan kun je altijd nog vragen | |
armmoetzaaier | zondag 29 oktober 2006 @ 13:38 |
ik heb een probleem ik heb van die train sets gedowload en ben al ver in een veld en nu rijdne in eens me teinen erg langzaam. in me spel heb ik ook de tijd terug gezet misscihen heeft dar er mee te maken. heeft iemand dat wel eens eerder gehad. of weet iemand hiero voor een oplossing dat het weer goed komt | |
thatsme | zondag 29 oktober 2006 @ 14:37 |
het kan zijn dat je pc het gewoon niet meer trekt, hoe meer treintjes hoe langzamer het gaat. Ik merk als ik mijn laptop op accu draai dat alles veel trager gaat dan als ik hem aan de stroom heb. | |
armmoetzaaier | zondag 29 oktober 2006 @ 19:32 |
quote:sommige treinen rijdne gewoon normaal en andere rijden een heel stuk langzamer. kan misschien te maken hebben dat ik de tijd terug gezet heb. voor de tijd dat de trein nog niet bestond of zo ??? | |
Bart | zondag 29 oktober 2006 @ 19:43 |
dus sommige treinen rijden snel en andere langzaam, terwijl ze van hetzelfde type zijn? ik heb dat nog nooit meegemaakt... kan je dus niet helpen | |
existenz | zondag 29 oktober 2006 @ 19:55 |
quote:Sommige grafix komen ook met aangepaste treinen. Hierdoor hebben de wagons een maximum snelheid en niet de treinen. De treinen nemen echter de snelheid van de wagons aan, dus daarom gaan ze langzamer dan de rest. | |
armmoetzaaier | zondag 29 oktober 2006 @ 19:59 |
quote:ze reden eerst harden dus het ligt niet aan de treinen of wagonnentjes | |
existenz | zondag 29 oktober 2006 @ 20:01 |
quote:Bij de laatste nightly kun je kiezen tussen met en zonder bovenleiding | |
armmoetzaaier | zondag 29 oktober 2006 @ 20:05 |
quote:jep klopt en ja kan alleen treinen met boveleiding op een bovenleiding rails laten rijden en stoom treintjes kunnen niet op die bovenleiding rails | |
Rianne84 | zondag 29 oktober 2006 @ 20:26 |
waar vind ik de laatste nightly? (en moet ik dan ook eerdere nightlies downloaden of niet?) | |
CasB | zondag 29 oktober 2006 @ 20:55 |
http://www.openttd.org/nightly.php Je kan gewoon de laatste versie downloaden, dan komt alles goed. | |
PLAE@ | zondag 29 oktober 2006 @ 21:09 |
Ik krijg het spel maar niet in fullscreen in win2k. Ik moet dan een zinnetje in die .cfg file zetten? Maar welke zin dan precies :S | |
existenz | zondag 29 oktober 2006 @ 21:14 |
quote:fout, je kunt ze ook op elkaar laten rijden door een vinkje aan te zetten | |
Rianne84 | zondag 29 oktober 2006 @ 21:28 |
quote:in welke map moet ik dat dan zetten? | |
Nevermind | zondag 29 oktober 2006 @ 21:36 |
quote:Welke map je maar wil. Kopiëer de data-folder van een werkende OpenTTD naar de data-folder van de nightly, en zorg ervoor dat je geen bestanden overschrijft. Als het goed is moet het dan direct werken | |
Rianne84 | zondag 29 oktober 2006 @ 21:57 |
quote:waaraan kan ik zien of het gelukt is? (ik zie geen verschil... sorry voor al m'n vragen, ben op 't moment nog een OpenTTD kneus ) | |
Nevermind | maandag 30 oktober 2006 @ 00:40 |
quote:Bovenin het venster (in de titelbalk) staat het versienummer Als er iets als r6543 staat heb je een nightly. Ook zul je bij de 'Configure patches' (weet vertaling even niet) een hoop nieuwe opties zien. | |
Rianne84 | maandag 30 oktober 2006 @ 12:36 |
Is er eigenlijk een makkelijke manier om je treinrails te vervangen door b.v. monorail? Of moet je dan al je treintjes verkopen, je rails weghalen en alles opnieuw aanleggen? | |
MaxMark | maandag 30 oktober 2006 @ 12:44 |
quote:Je selecteert in het railconstructiemenu "monorail" en dan gebruik je de éénnalaatste knop: dus. En dan klik en sleep je gewoon de muis over de gedeeltes die je wilt vervangen | |
Nevermind | maandag 30 oktober 2006 @ 12:54 |
quote:Het is altijd een hoop werk. Maar er zijn wel een paar dingen die het makkelijker maken: Stuur eerst al je treinen naar het depot. Helaas is er nog geen knopje om alle treinen in 1 keer daarheen te sturen (wel in de MiniIN), dus je moet het handmatig doen via het treinenoverzicht. Ga nu naar de monorailconstructie-tools, en selecteer het eenalaatste knopje (converteer railtype). Hou het knopje van de landkaart ingedrukt en selecteer 'Extra kijkvenster'. Ga nu in het hoofdvenster helemaal naar linksonder en in het extra kijkvenster naar rechtsboven. Als je nu sleept vanaf linksonder in het hoofdvenster naar het extra kijkvenster heb je de hele kaart in 1 keer geselecteerd. Al je rails en stations zijn nu in 1 keer vervangen. Het vervelende is dat de treinen overblijven. Dat is kutwerk. Ik bouw meestal een monoraildepot naast het depot waar treinen in staan en bouw de treinen stuk voor stuk na. Je kunt de orders kopieren door naar de orderlijst te gaan, op 'ga naar' te klikken en dan op de oude trein te klikken. Als je dit gedaan hebt verkoop je de oude trein en ga je verder met de volgende. Het is een hoop werk, maar als je dit soort dingen niet weet is het nog veel meer werk | |
MaxMark | maandag 30 oktober 2006 @ 13:00 |
quote:Het lijkt me wel handig om de treinen éérst naar het depot te sturen, daarna pas de boel te converteren? Anders krijg je dat ze in the middle of nowhere vast komen te zitten. | |
Nevermind | maandag 30 oktober 2006 @ 13:01 |
quote:Dat zeg ik toch ook in de tweede zin? | |
Rianne84 | maandag 30 oktober 2006 @ 13:02 |
thanks! dat wist ik nog niet. jammer van die treinen vervangen, maar de rails scheelt al een hoop zo! | |
MaxMark | maandag 30 oktober 2006 @ 13:03 |
quote:Oohja, sorry | |
MaxMark | maandag 30 oktober 2006 @ 13:03 |
Was er niet een nightly waarmee alle treinen ook vervangen werden als je de boel converteerde? | |
Bart | maandag 30 oktober 2006 @ 21:16 |
dat kan met de MiniIN heel makkelijk. | |
JohnnyKnoxville | maandag 30 oktober 2006 @ 23:51 |
Klopt het dat de monorail niet in OpenTTD zit? Vond dat vervangen (wat uiteraard vroeger heeeeeel lang duurde) van gewone rails naar monorail en later naar maglev juist wel leuk . | |
MaxMark | dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:41 |
quote:Monorail zit gewoon in OpenTTD hoor. Ben je wel al in het jaar 2001? Dan is het pas beschikbaar. | |
Bart | maandag 6 november 2006 @ 21:07 |
http://emil.djupfeldt.se/ottd/32bpp//screenshots/ | |
Maikalo | dinsdag 7 november 2006 @ 08:20 |
quote:Je kunt ook je depots zo veranderen. En als je snel genoeg bent dan onthoud hij de opdrachten die je hebt gegeven voor de trein. | |
JohnnyKnoxville | dinsdag 7 november 2006 @ 10:13 |
quote:Ah, dat zal het zijn. Zit nu in 95 volgens mij, maar kreeg al wel een aanbieding om die monorail trein een jaar te testen. Nog maar even een paar jaar doorspelen dus. | |
MaxMark | dinsdag 7 november 2006 @ 10:48 |
quote:Als je die aanbieding hebt geaccepteerd kun je al monorails bouwen hoor | |
JohnnyKnoxville | dinsdag 7 november 2006 @ 10:49 |
quote:Dat lukte dus juist niet. | |
Bart | dinsdag 7 november 2006 @ 19:24 |
je moet wel je rails knopje ingedrukt houden om monorail te selecteren he | |
JohnnyKnoxville | woensdag 8 november 2006 @ 10:10 |
quote:Dat is dus het gekke, als ik dan rails ga leggen, dan wordt het gewone rails, geen monorails. Ook nieuwe stukjes dus. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 8 november 2006 @ 10:11 |
Of komt er een soort fly-out uit het knopje dan? | |
Maikalo | woensdag 8 november 2006 @ 10:18 |
quote:Als je lang op het railway icoontje drukt,dan verschijnt er een menutje he. Daar kan je railway/monolrail/maglev kiezen. Maar dat wist je vast al | |
JohnnyKnoxville | woensdag 8 november 2006 @ 10:19 |
quote:Natuurlijk wist ik dat al! ( ). | |
Q. | woensdag 8 november 2006 @ 10:23 |
Ik moet hem ook weer eens spelen, is al weer te lang geleden. Locomotion speel ik nog wel eens. | |
MaxMark | woensdag 8 november 2006 @ 10:35 |
quote: | |
Rianne84 | woensdag 8 november 2006 @ 11:37 |
is het mogelijk om stations te maken met meerdere verdiepingen? (denkend aan station Amsterdam Sloterdijk of b.v. Duivendrecht) | |
MaxMark | woensdag 8 november 2006 @ 11:42 |
quote:Neen. Maar dan zal de bovenste verdieping dus ook met een hoek van 90 graden er boven moeten staan, neem ik aan. | |
Rianne84 | woensdag 8 november 2006 @ 11:49 |
quote:ja | |
MaxMark | woensdag 8 november 2006 @ 11:54 |
quote:Stel het voor op het TT-forum, zou ik zeggen | |
Bart | woensdag 8 november 2006 @ 16:43 |
quote: quote:Lezen is ook moeilijk he | |
Bart | woensdag 8 november 2006 @ 16:46 |
quote:Hiervoor zul je toch echt bij Locomotion moeten zijn. Als de nieuwe map-array uit is voor OpenTTD zal het echter wel kunnen verwacht ik. Dat duurt alleen nog wel minstens een jaar, en reken maar op twee. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 8 november 2006 @ 17:08 |
quote:Ik kan het nu niet uitproberen, dat kan pas thuis weer, vandaar. . | |
Rann | donderdag 9 november 2006 @ 13:09 |
Vraagje, kzit al weer int jaar 2006, met bedrijfswaarde van zon 500.000.000 .... Maar waar voor is eigenlijk die CONTROLEPOST ?.......ksnap niet waarvoor je die op de rails moet zetten.. | |
Rann | donderdag 9 november 2006 @ 13:17 |
Nevermind al gevonden, zijn dus waypoints....jeetje wat een slim idee | |
MaxMark | vrijdag 10 november 2006 @ 12:55 |
Handig, die mensen die hun eigen vragen beantwoorden | |
Rann | vrijdag 10 november 2006 @ 13:22 |
Kben er zojuis achterkomen dat er ook nog monorails waren.....gelijk maar ff gemaakt op de lange afstands trajecten toch wel leuk spel voor op stage | |
MaxMark | vrijdag 10 november 2006 @ 13:24 |
quote:De posts voor die van jou gingen allemaal over monorail, goed ingelezen hoor | |
Bart | vrijdag 10 november 2006 @ 14:22 |
quote:sommige mensen.... zucht | |
Harmen1984 | vrijdag 10 november 2006 @ 14:30 |
Vorige week TTD+ttdpatch weer "herontdekt" (voor de 10e keer ofzo)... Scotland 1956 is echt een top-scenario. Heeft iemand scenario's die hierop lijken (qua landschap en concurrenten)? | |
Rann | vrijdag 10 november 2006 @ 15:07 |
Maxmark...je hebt ook controleposts met treinen en daar had ik het over | |
MaxMark | vrijdag 10 november 2006 @ 17:11 |
quote:Daar had ik het toch ook niet over? Ik bedoelde je monorail-verhaaltje | |
Rann | maandag 13 november 2006 @ 10:03 |
Ik dacht dat je het over me eerdere had lol..... Ach ja, houd het topic levend Zit inmiddils alweer in 2010... Kheb idd weinig te doen @ stage | |
MaxMark | maandag 13 november 2006 @ 11:44 |
quote:Relaxte stage Wat doe je? (Of beter gezegd, wat hóór je te doen?) | |
Rann | maandag 13 november 2006 @ 11:54 |
ICT Beheer Alleen ben er al achter gekomen dat ik deze richting van ict beheer niet zo leuk vind... Toch liever een andere richting | |
seekfaM | maandag 13 november 2006 @ 18:32 |
is dit spel ook voor de mac beschikbaar, dat zou namelijk wel godelijk zijn , heb het heel erg lang op de PC gespeeld, en ben nu, op mac over gestapt. Dus, waar is het te krijgen/downloaden want er van genieten zou ik zeer zeker willen!! | |
Piles | maandag 13 november 2006 @ 18:48 |
quote:Openttd is voor de MAC te downloaden, maar je hebt de orginele versie nodig volgens mij. Geen idee hoe dat zit. Mss kun op www.openttd.org wat info vinden | |
armmoetzaaier | zondag 26 november 2006 @ 14:15 |
ben al een tijdje met nederland bezig. had eerst allemaal stations voor passagiers gemaakt. en later met vrachtwagens producten naar het dicht bijzijnde station gereden en daar dan weer verder ver voeren met de trein. maar nu moet ik al mijn station veranderen omdat al die goederen treinen. niet om me station heen rijden maar wachten toch ze door het staion kunnen rijden. erg irritant. dus ben nog zeker een maand bezig voor dat alles een betje loop. wat een werk | |
Q. | zondag 26 november 2006 @ 14:25 |
quote:Doet het prima op mijn MacBook. | |
A321456 | zondag 26 november 2006 @ 14:54 |
Hey, ik probeer een anders station look in de game te implanteren (container set, genaamd harbourw_456), deze komt ook in de newgrf lijst te staan in het spel zelf, maar er blijft een rood vierkantje voorstaan. Heb het bestand wel aan het .cfg bestand toegevoegd uiteraard. Weet iemand wat ik fout doe? Bvd, sjoerd | |
Kluupkluup | zondag 26 november 2006 @ 18:52 |
Ik heb de nieuwste versie van OpenTTD op m'n Mac. En nu wil ik wat nieuwe voertuigen hebben. Maar ik kan alleen maar dingen vinden voor TTDPatch Is er ook iets voor OpenTTD? | |
VoreG | maandag 11 december 2006 @ 20:23 |
Ik snapte er vroeger al geen klote van. Nu dacht ik laat ik het spel toch eens proberen! Snap ik het nog niet . Ik heb dat Nederland scenario gedownload (eindelijk een treinstation bij Hellevoetsluis bouwen, dan hoef ik niet meer met die kutbus!), maar nee hoor.. Ik krijg telkens de melding "kan niet bouwen" Ik kan alleen wegen bouwen Ow en is de map te draaien? . edit: Ah dat ligt waarschijnlijk aan dat Nederland scenario, bij een willekeurig nieuw spel kan ik wel bouwen, maar dat is zo vol. | |
CasB | maandag 11 december 2006 @ 20:27 |
Map is niet te draaien. En mag je wel bouwen van de gemeente? | |
Bart | maandag 11 december 2006 @ 20:46 |
quote:als je je startdatum nou eens van 1920 verandert in 1950 en wat is er zo vol? de kaart? start maar eens een random map met grootte 2048², eens kijken of je die zo vol hebt | |
VoreG | maandag 11 december 2006 @ 20:55 |
quote:Nee niet vol heb, ik zie alleen maar bomen en andere troep. Ik verander de startdatum even . Dat scenario van Nederland start in 1920, nu heb ik aangepast bij opties dat het spel moet starten in 1920, maar dat heeft niet geholpen. Ook veranderen naar 1950 werkt niet. Ik kan alleen maar wegen bouwen, maar geen vrachtwagens etc. kopen. Volgens mij ligt het aan het scenario.. | |
VoreG | maandag 11 december 2006 @ 21:23 |
3 treintjes rijden tussen een kolenmijn en een energiecentralen. Seinen werken ook nog. Yeaaah. Nu de rest . | |
sk888er | woensdag 13 december 2006 @ 03:19 |
na lange tijd locomotion te hebben gespeeld toch maar weer dit spel uit de kast gaan halen [ Bericht 5% gewijzigd door sk888er op 14-12-2006 01:12:43 ] | |
MaxMark | vrijdag 22 december 2006 @ 22:42 |
Eindelijk, daar issie dan: 0.5.0! Het is nog wel RC1, dus nog even wachten op de 'goede' versie. quote:Ik ga em meteen ff proberen | |
MaxMark | vrijdag 22 december 2006 @ 22:53 |
Ik zie geen verschil, eigenlijk Hooguit 2 of 3 nieuwe opties bij de patches.. | |
Bart | zaterdag 23 december 2006 @ 12:36 |
Op TTforums zie ik anders genoeg nieuwe dingen staan...quote: | |
MaxMark | zaterdag 23 december 2006 @ 12:51 |
quote:Ja, dat had ik allemaal al gelezen. Maar je merkt er niet barre veel van. Het meeste is ook voor MP, geloof ik. | |
Bart | zaterdag 23 december 2006 @ 15:49 |
tja, als je altijd nightly's gebruikt merk je er niets van | |
sk888er | zaterdag 23 december 2006 @ 16:05 |
quote:Altijd al eens willen meemaken | |
MaxMark | zaterdag 23 december 2006 @ 17:29 |
quote:Er schijnen mensen te zijn die gewoon 1000 jaar in het spel hebben gespeeld Dus deze feature zal wel gewild zijn.. | |
sk888er | zondag 24 december 2006 @ 23:17 |
Hoe kan het dat ik bij een map van 2048 x 2048 offline lag heb? | |
MaxMark | maandag 25 december 2006 @ 00:04 |
quote:Computer kan het niet meer helemaal bijhouden? | |
sk888er | maandag 25 december 2006 @ 03:15 |
quote:Dat zou het denk ik niet echt zijn;) aangezien ik wel gewoon rainbow six: vegas e.d. kan afspelen. | |
Bart | dinsdag 26 december 2006 @ 16:54 |
Ligt aan de hoeveelheid treinen die je hebt rijden. Ik heb een C2D E6600, 2GB ram en een 8800GTX, maar als ik 800 treinen en 300 vliegtuigen heb rijden en vliegen, dan draait ie bij mij ook niet soepel. Het kan echter ook zijn dat je versie niet helemaal stabiel is, download gewoon 0.5.0RC1 of de laatste nightly. | |
Rene | maandag 1 januari 2007 @ 20:05 |
Hij is bij mij invalid language packs? | |
MaxMark | dinsdag 2 januari 2007 @ 01:33 |
quote:RC1 of 2? | |
Rene | dinsdag 2 januari 2007 @ 15:46 |
quote:De laatste (net gedownload) | |
MaxMark | dinsdag 2 januari 2007 @ 16:34 |
quote:Heb je het bij de installer of de .zip? In dat geval gewoon de andere downloaden Iedereen heeft problemen met 1 van die 2. | |
Lampje_NL | woensdag 3 januari 2007 @ 23:31 |
Leuk Dit spel heb ik jaren geleden echt kapot gespeelt en kon ik het redelijk Echt jaren gezocht naar dit spel, Ik kende het onder de naam Trans (?) maar was dus Transport Tycoon kwam ik net achter.. vandaar dat ik nooit het spel meer had gevonden =') tevens tvp | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 00:06 |
Waaah ik speelde het origineel van dit speel gigantisch vaak.... totdat ik het niet meer kon draaien vanwege compatitbiliteitsproblemen met mijn hardware | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 02:38 |
quote:www.ttdpatch.net www.openttd.org | |
Jump | donderdag 4 januari 2007 @ 02:40 |
quote:De pathfinding van 1000 treinen ofzo kost iets meer rekenkracht dan een kubusje tekenen in een spel hoor | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 12:34 |
weet iemand cheats voor geld ofzo ? | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 12:44 |
ctrl-alt-c | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 13:03 |
quote: Btw... Welke patch is beter... die openTTD of die andere ? | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 13:08 |
quote:Dat zou je nooit nodig moeten hebben. Ctrl+Alt+C Edit: Oh, was al gezegd | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 13:09 |
quote:Dat is een serieus antwoord, geen Alt+F4-achtig grapje quote:OpenTTD heeft toch wel de voorkeur bij iedereen. | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 13:12 |
-.- Maar het is het zelfde Alt F4 achtig grapje Hmm.. oke Maar kan ik die patch allebei instaleren ? want nu moet ik eerst die andere verwijderen of heel ttd verwijderne ? | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 13:13 |
quote: anders probeer je het gewoon ff voordat je begint te 'en | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 13:14 |
quote:Had ik allang gedaan | |
poehej | donderdag 4 januari 2007 @ 13:14 |
geld cheats Je begint gewoon met 1 spoorlijn van een kolenmijn naar een stroomcentrale.. 1 keer afleveren en je hebt al bijna weer genoeg voor een 2e spoorlijn.. | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 13:16 |
quote:welke is beter? lees de OP... Ze hebben allebei voor- en nadelen. En je moet ze gewoon allebei in een aparte map installeren. Zoveel ruimte neemt het spel niet in. | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 13:16 |
quote:Doe het maar als je in een spel zit (OpenTTD), dan krijg je een cheatvenster waarin je oa. extra geld kunt krijgen. quote:TTDPatch is, zoals de naam zegt, een patch van het originele spel (TT Deluxe). OpenTTD is een compleet eigengemaakte versie van TT, maar dan met dezelfde graphics, zeg maar. Voor beide versies heb je een origineel bestand van Transport Tycoon (Deluxe) nodig, geloof ik. | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 13:20 |
Oke Merovingian sorry... ik wor chagreinig als iets niet lukt ik ga nu proberen openTdd te instaleren | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 13:22 |
nvm | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 13:24 |
quote:De nieuwste natuurlijk | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 13:24 |
Soms niet (bij andere programma's) | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 13:24 |
0.5.0 RC2 is de nieuwste versie en bevat meer features dan 0.4.8 Alleen is het nog een Release Candidate en is dus niet gegarandeerd stabiel. Uit ervaring blijkt dat het echter gewoon stabiel draait en geen errors geeft. Ik zou dus voor 0.5.0 RC2 gaan. | |
poehej | donderdag 4 januari 2007 @ 13:25 |
Ik wou zeggen probeer eens de Mini-IN (Mini Integrated Nightly) maar ik zie dus net dat ze daar niet meer mee verder gaan.. bummer | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 13:25 |
Wat zijn we toch behulpzaam | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 13:25 |
quote:Niet? | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 13:26 |
Nee stopt de maker mee, kostte te veel tijd om telkens de patches zo te wijzigen dat ze werkten met de laatste nightly, dat het niet meer een leuke hobby was, maar een sleur. Vandaar dat ze ermee stoppen. | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 13:27 |
quote:Heb ik het origineel nog nodig? En is die ttdpatch website voor het origineel of voor de OpenTTD versie? Begrijp er even geen snars van | |
poehej | donderdag 4 januari 2007 @ 13:28 |
quote:Je hebt een paar bestanden nodig van de originele Transport Tycoon Deluxe | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 13:29 |
lees de OP dan ff goed door onder het kopje Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het? | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 13:30 |
Hij Doet het (OpenTTD) Ty Alleen resolutie iets te hoog gezet | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 13:31 |
en dan kun je nu ctrl-alt-c doen | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 13:32 |
Maar probeer het eerst eens zonder | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 13:34 |
Oh men het begint weer te kriebelen... helemaal gaaf is dat als ik het goed begrijp er nu ook netwerk opties in zitten Dat wordt heftig de volgende LAN | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 13:36 |
quote:Moet je wel je LANmatties geïnteresseerd krijgen in het spel | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 13:37 |
Je kunt ook online spelen... | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 13:40 |
quote:Oh ik ken er zo al 2 die het geweldig vinden om dit weer eens te gaan spelen. Ik kan niet wachten... jammer dat ik nog zoveel te doen heb anders had ik het pronto geinstalleerd. | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 13:40 |
quote:En daarvoor kun je hier kijken: OpenTTD (Transport Tycoon) Server Topic deel 2 | |
poehej | donderdag 4 januari 2007 @ 13:40 |
quote:Dat is bij mijn klas precies hetzelfde.. die spelen liever zo'n kutspel als SoF2 Zitten we daar met zn 3en OpenTTD te spelen | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 14:09 |
Online is het ook altijd wel druk hoor, genoeg mensen te vinden om tegen te spelen en in tegenstelling tot schietspellen heb je met ttd ook nog een beetje de tijd om te chatten. Best leuk, spelers komen uit de hele wereld | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 16:21 |
En waarschijnlijk zijn de spelers vriendelijker omdat het niet zo'n stress-spel is als bijvoorbeeld counterstrike ofzo | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 16:25 |
inderdaad. er zijn heel veel newbies online, en iedereen helpt iedereen ook als mensen weinig geld hebben in het begin, willen anderen hun nog wel eens gewoon geld geven, als je wat verder bent in het spel heb je toch genoeg. soms zijn er echter ook van die lamers die proberen sporen te blokkeren enzo, echt triest. maar nu heb ik mijn eigen server en kan ik die dus lekker kicken | |
Piles | donderdag 4 januari 2007 @ 16:27 |
Sommige ja Er zijn er ook die helemaal los gaan als je net eerder bent een spoorlijn | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 16:27 |
ik zat net in een online server... helaas niet met nederlandse, maar met mensen uit UK, DE, AT (?) en nog wel paar ze holpen mij wel En gezellig alhoewel ik niet goed engels kan | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 16:28 |
quote:AT is Oostenrijk. Zoek anders Maartens Server of Barts Server op, dat zijn de servers van twee Nederlanders die in dit topic rondhangen | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 16:45 |
Nou op mijn server zitten momenteel ook een aantal duitsers, ik kan ook geen duits dus ik versta er niet veel van | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 16:46 |
Wanneer ik het spel geinstalleerd heb dan laat ik dat hier wel weten Voorlopig eerst nog even leren voor wat tentamens | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 16:58 |
tentamens daar heb je toch herkansingen voor? | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 17:05 |
Goed goed... ik heb herkansingen | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 17:14 |
Net effe weer multiplayer gespeelt... maar toen wouw ik vliegveld bouwen en vliegtuigen =' ) te veel voertuigen in het spel ofzo toen zocht ik het niet meer ik speel ook weel eens op die bart en die maarten servers | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 17:17 |
alleen ik snap er nog steeds geen flikker van wel dat je van dat naar dat moet maar van dubbele trainen op meerdere sporen enzo allemaal niet | |
MaxMark | donderdag 4 januari 2007 @ 17:20 |
quote:Als je even op het knopje van 'patches' klikt, dan zie je daar onder het kopje 'voertuigen' de mogelijkheid om het maximaal toegestane aantal voertuigen te verhogen. Zie dan nog maar eens over de limiet te komen quote:Hier een uitleg over hoe je signalen moet plaatsen. Met behulp van deze signalen kun je dus een erg efficiënt rail-netwerk aanleggen waar vele treinen tegelijk over kunnen rijden http://wiki.openttd.org/index.php/Signals http://wiki.openttd.org/index.php/Advanced_signal_placement En ja, het is Engels. Dat hoor je te kennen | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 18:22 |
Maar ik ken het niet Maar toch bedankt zal het proberen te begrijpen anders maar plaatjes kijken | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 18:49 |
quote:In de OP staat een beknopte nederlandse uitleg. En om het te leren kun je het beste kijken hoe ze het in multiplayer doen, en gewoon vragen als je iets niet snapt waarom iemand het zo doet... | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 18:52 |
Ja maar in die servers die ik altijd zit, Of is alles al gebouwt dus kan ik niet zien hoe... of bouwen ze gewoon 1 trein per spoort Edit Ik pak gewoon een stuk land en ga daar op proberen [ Bericht 38% gewijzigd door Lampje_NL op 04-01-2007 19:03:40 ] | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 19:07 |
Probeer het anders eens in single player Kan je mooi van alles uitproberen... gaat het dan fout, dan start je gewoon een nieuw potje. | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 19:22 |
Ik had net gewoon stukje land gemaakt, paar steden, paar fabrieken en proberen Het is tot nu toe gelukt... met 2 sporen (Heen en terug 1 dus) met 4 treinen, alleen loopt alles nog niet soepel Ik moet nog leren welke signaal voor welke ding is | |
Lampje_NL | donderdag 4 januari 2007 @ 20:03 |
Heb het volgende even in TTD gemaakt ... Maar ik krijg hem maar niet vloeiend door laten rijen (met 4 treinen) Waar moete welke singalen ? | |
Petre | donderdag 4 januari 2007 @ 20:18 |
Zal is ff painten hoe ik dat had gedaan | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 20:19 |
Welk gedeelte van de afbeeldingen van de OP snap je niet? | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 20:25 |
Speciaal voor jou is hier een plaatje te vinden. © Merovingian Hoe je de seinen maakt, is in een duidelijk plaatje in de OP te zien. Dat plaatje is ook © Merovingian. Succes ermee edit: Hier nog een plaatje (zelfde als boven), maar dan met rijdende treintjes. Zoals je kunt zien is het pre-signal (met het horizontale gele balkje) rood als de 2 exit-signals (met verticaal wit balkje) ook allebei rood zijn. Hierdoor blijft een trein wachten tot er een spoor leeg komt op het station, waarna hij gelijk naar het eerste lege spoor rijdt. Zoals al eerder gezegd (OP), een pre-signal moet one-way zijn en bouw je met door eerst 2 of 3 x te klikken (hangt van de richting af) en als de richting goed is, ctrl-klik je nog 1x op het sein. Exit-signals moeten two-way zijn en bouw je door 1x te klikken, en daarna er nog 2x op te ctrl-klikken. [ Bericht 22% gewijzigd door Bart op 04-01-2007 20:40:05 ] | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 22:15 |
Zit er eigenlijk nog verschil in het spel als je de TTD patch download of dat je de OpenTTD gebruikt??? | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 22:34 |
euh ja, anders zouden het geen verschillende spellen zijn en geen verschillende naam hebben, denk je niet? | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 22:42 |
Er staat namelijk niet in de OP wat het verschil is wanneer je het spel speelt met de TTD patch en wanneer je het spel speelt met de Open TTD versie. Heeft het nog consequenties als voor de één kiest of voor de ander. Kunnen de 2 versies op dezelfde servers bijvoorbeeld? Zijn er gave uitbreidingen die bij de een wel werken en bij de ander niet... enz, enz enz | |
Maikalo | donderdag 4 januari 2007 @ 22:43 |
quote:Je kan het niet echt vergelijken. Volgens mij kunnen ze ook niet op dezelfde server gespeeld worden. Het zijn compleet andere versies van TTD | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 22:45 |
In de OP staat bovenaan een link naar deel 10. In de OP van deel 10 staan wel verschillen genoemd. Daar ff lezen... | |
uppie83 | donderdag 4 januari 2007 @ 22:47 |
Ah... blijft misschien een handig stukje voor in de OP, vanwaar is het weggehaald Anyway ik gok dat de meesten hier Open TTD spelen als ik dat zo lees, klopt dat? | |
Petre | donderdag 4 januari 2007 @ 22:58 |
Die gele signal zorgt ervoor dat er alleen treinen het kruispunt op gaan als er een plaatsje op het station is ( wanneer de signals met dat grijze op rood staan, staat die met geel ook op rood.) verder is het tussenstuk dubbelspoor maar met een rijrichting per spoor. | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 23:17 |
quote:Het is om mij onbekende reden weggehaald, maar in de OP van het volgende deel zal het weer in zitten, heb vanmiddag de OP weer geupdate op de fok!wiki. En de meesten in dit topic zullen wel openttd spelen | |
Bart | donderdag 4 januari 2007 @ 23:19 |
Je kan met ctrl-s een screenshot maken... (wel eerst in de spel opties of game options screenshot formaat op png zetten, op jpg is namelijk niet te zien welke kleur de balkjes van de signals hebben). edit: petre, ben je daar nou serieus 2 uur en 40 minuten mee bezig geweest? | |
uppie83 | vrijdag 5 januari 2007 @ 00:19 |
En jawel... ik ben ook begonnen Moet wel nadenken over waar je de seinpaaltjes neerzet | |
Lampje_NL | vrijdag 5 januari 2007 @ 00:27 |
sorry .... Ik was de hele tijd TT spelen... vergeten dat hier uit leg stond... iemand legte (:P) mij alles uit in TTD alleen dan uitgebreiderstations Sorry dat jullie alles voor niks hebben gepaint/getypt Het lukt me nu... heb het op klad blokje ge tekent zodat ik het niet vergeet Dude... (Als je op fok zit )(Alltransport ofzo heette hij) nog bedankt voor alles | |
uppie83 | vrijdag 5 januari 2007 @ 00:58 |
Hoe werkt het eigenlijk als je online speelt? Wordt je online game dan ook opgeslagen zodat je later door kan??? [ Bericht 35% gewijzigd door uppie83 op 05-01-2007 01:46:27 ] | |
MaxMark | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:02 |
quote:Kun je zelf gewoon doen, op elk gewenst moment. En dan kun je via het cheatmenu (ctrl+alt+c) zelfs nog in de huid van andere spelers kruipen | |
uppie83 | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:04 |
quote:En is het dan ook mogelijk om later met die savegame weer in multiplay verder te gaan? | |
MaxMark | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:06 |
quote:Misschien als je zelf een server draait wel, maar daar kan MaartenA of Merovingian beter antwoord op geven. | |
uppie83 | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:06 |
Men ik ben begonnen met spelen en het is gelijk weer zo verslavend dat ik niet kan stoppen | |
MaxMark | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:07 |
quote: Serieus, de meer je speelt, de complexer je je netwerkjes gaat neerleggen. En dan wordt het alleen nog maar meer verslavend | |
uppie83 | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:08 |
Ah crap haha Wat me trouwens wel opvalt is dat de computerspelers vaak gelijk tot max lenen... veel verspillen...veel kapen maar toch niet echt veel winst draaien... worden ze vanzelf dan een keer failliet verklaard o.i.d. ? | |
Bolkesteijn | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:08 |
Binnenkort heb ik een 24 inch scherm op m'n bureau. Ik kan niet wachten om daarop te TTD'en | |
uppie83 | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:09 |
quote:Ik doe het momenteel al op 20,1" en dat kickt al ass | |
Bolkesteijn | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:10 |
quote:Ik heb nu een 19" CRT die alleen nog maar op 1024x768 wil. | |
uppie83 | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:13 |
Dan is het spel wel op zijn mooist merk ik. | |
MaxMark | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:21 |
quote:Een CPU draait altijd wel winst, als je hem ongemoeid laat. Alleen is 'ie niet de slimste als het neerkomt op beste plaatsing van stations/routes. Het is vrij simpel om een CPU-speler failliet te laten gaan, als je wilt. | |
uppie83 | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:26 |
quote:Ik wil het ... doneer eens wat tips | |
Bolkesteijn | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:28 |
quote:Volgens mij kun je de AI klem-bouwen, maar hoe precies weer ik niet. Ik zet het altijd uit, ze verpesten mijn mooie spoorwegconstructies. | |
Petre | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:38 |
quote:je koopt gewoon de grond op de plaats waar zij langs moeten of legt een traject aan die hetzelfde vervoert, maar dan sneller/effectiever. | |
MaxMark | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:38 |
quote:Ik weet niet of het met de huidige versie van OTTD nog kan, maarrrr: Tegen treinen: Depot 1 hokje van zijn treinstation bouwen en wachten tot een van zijn treinen het station inrijdt. Dan het goedkoopste treintje kopen, trein laten rijden en snel 1 hokje spoor bouwen tussen jouw depot en zijn station. Dan hoef je alleen nog maar even te mikken dat beide treinen elkaar raken. Boem. Tegen wegvoertuigen: Stukjes rails op de weg bouwen op gedeeltes waar CPU rijdt. Dan gewoon die hokjes leegruimen en er eventueel een nieuw stukje rails tussen leggen, zodat er niet meer een nieuw stukje weg komt. Als je er dan ook nog voor zorgt dat zijn voertuigen niet meer bij het depot kunnen komen, kan hij zijn voertuigen niet verkopen en blijft hij verlies lijden door de 'running costs'. Wat je ook kunt doen is via het stadsmenuutje kiezen voor 'betaal wegreparatie'. Dan heb je overal wegopbrekingen in een stad, ook irritant. Tegen schepen: Als je geld genoeg hebt, verhoog het land rondom een schip van CPU. Zo komt 'ie dus nergens meer. Tegen vliegtuigen: Hier kun je weinig tegen doen, alleen: Iets dat voor alle categorieën telt: Gewoon een concurrerende lijn opzetten, boompjes om je station zetten (dit trekt meer bezoekers) en bij zijn stations boompjes weghalen. Het is ook altijd mogelijk om voor een jaar de exclusieve transportrechten voor een stad te kopen, waardoor CPU helemaal geen nieuwe passagiers/goederen krijgt. Zo. Klaar met typen Ik ben alleen bang dat de eerstgenoemde trucjes voor treinen en wegvoertuigen geen van allen meer werken. | |
uppie83 | vrijdag 5 januari 2007 @ 02:55 |
Hmm als ik een stuk rails op de weg van mijn concurrent leg en die vervolgens probeer weg te halen, dan krijg ik de mededeling dat het zijn stuk weg is en dat ik het niet weg mag halen. | |
Petre | vrijdag 5 januari 2007 @ 04:58 |
quote:Dan is het ook door hem gelegd en niet door jou denk ik.. vaag.. ( na x jaren kun je ook je concurrent opkopen trouwens.. | |
Bart | vrijdag 5 januari 2007 @ 09:34 |
quote:Servers draaien een aantal jaren en resetten zichzelf dan. De mijne draait van 1965 tot 2020. Als je in die tijd een bedrijf bent gestart en je logt uit, kun je daarna waar in loggen op je eigen bedrijf (binnen 6 jaar, want dan word je bedrijf verwijderd om ruimte te maken voor andere spelers). Als je hem gewoon lokaal opslaat kun je lokaal zo lang doorspelen als je wil. quote:Als je zelf genoeg geld hebt: koop de exclusieve transport rechten voor een stad. Een jaar lang mag alleen jij goederen vervoeren van alle industrien die bij die stad horen, alsmede alle passagiers en post van die stad. Is wel duur. quote:Als je de AI op snel bouwen heb ingesteld, lukt je dat niet echt meer, die hele lijn ligt dan in 1x... En de AI wordt ook bevoordeeld in het spel. Je ratings bij een station kunnen gewoon 3% worden (als er al een jaar geen trein meer is geweest ofzo), maar die van de AI zal niet dalen onder de 50% ofzo dacht ik. Zij blijven dus gewoon een zekere hoeveelheid vervoeren (genoeg voor winst), ook al doe jij het veel beter... quote:Werkt niet meer in OpenTTD... Wat je wel kan doen in OpenTTD is in de patches YAPF uitzetten voor treinen en NPF aanzetten, en dan treinen verbieden 90graden bochten te maken aanzetten. Aangezien de AI altijd 90 graden bochten in zijn lijntjes maakt, zal geen trein ooit van het ene naar het andere station komen niet vergeten om dan zelf geen 90graden bochten te maken quote:Werkt ook niet meer in OpenTTD... Wel een optie is er een rails overheen leggen en dan een trein erop stilzetten. Spoorbomen blijven dan dicht en de bussen kunnen dan niet verder rijden quote:Wegopbrekingen is helaas alleen maar tijdelijk, en je eigen bussen hebben er ook last van. quote:Wat betreft die bomen, dat maakt niets uit. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt... quote:Helemaal gelijk, maar er zijn dus alternatieven quote:Klopt, dan zou het namelijk wel heel makkelijk zijn om de concurrent dwars te zitten. Je kunt de rails wel weghalen, maar dan met het rails-weghaal-knopje (eerst 5e knopje links klikken en dan 3e knopje van rechts), dan kun je rails weghalen, zonder dat het land gelijk gesloopt wordt. Ook handig als je op een landje met 3 stukjes rails maar 1 stukje wil weghalen. [ Bericht 1% gewijzigd door Bart op 05-01-2007 09:43:09 ] | |
Bart | vrijdag 5 januari 2007 @ 09:45 |
quote:Ik heb 1x 18' en 1x 19' (resolutie dus 2560*1024), en dat speelt pas lekker alleen niet fullscreen, aangezien om onbegrijpelijke reden de developers van OpenTTD een maximale horizontale resolutie van 2000 pixels hebben ingebouwd [ Bericht 20% gewijzigd door Bart op 05-01-2007 10:00:32 ] | |
_krizip_ | vrijdag 5 januari 2007 @ 10:43 |
Hmmz, ik heb 0.5.0-RC2 geïnstalleerd en ook een beetje met de patches lopen rommelen. Nu gaan m'n treinen opeens afremmen voor bochten en hellingen... Dat wil ik niet!! M'n hele netwerk loopt in de soep zo Iemand een idee hoe ik m'n treintjes weer gewoon door kan laten rijden? | |
Bart | vrijdag 5 januari 2007 @ 10:48 |
Realistische acceleratie uitschakelen. Dan remmen ze nog veel meer op hellingen, maar niet meer in bochten. Persoonlijk vind ik het juist leuk om het aan te zetten, het dwingt je om vloeiende bochten te maken en meer na te denken over de opzet van je netwerk. Zie het als een extra uitdaging. | |
_krizip_ | vrijdag 5 januari 2007 @ 10:59 |
Die staat al uit. Ik snap er niks van. Je hebt wel gelijk natuurlijk, dat het een extra uitdaging is. Ik probeer ook altijd al om ruime vloeiende bochten te maken, maar ik heb een paar puntjes waar dat wat problemen oplevert nu. Ik zal eens wat redesign moeten doen | |
Lampje_NL | vrijdag 5 januari 2007 @ 11:05 |
Iemand tip wat ik het beste kan doen als ik net een server in kom ? Dan heb ik altijd maar 200.000 en kan ik altijd wat ik wil nog niet bouwen Nu ook niet... klein spoortje... moes toch weer 100.000 bij lenen Dus wat is het beste om als eerste te doen ? | |
_krizip_ | vrijdag 5 januari 2007 @ 11:06 |
Ik ga meestal voor een klein kolenlijntje. Beetje geld bijlenen kan geen kwaad. Je verdient het toch zo weer terug. | |
Bart | vrijdag 5 januari 2007 @ 11:11 |
quote:Ik leen altijd maximaal in het begin, maak een lange kolenlijn met 2 a 3 treinen, dan is mijn geld wel op. Als de eerste trein binnenkom verdien ik meestal 100.000 eurotjes, en dan begin ik aan mijn volgende lijn. Als die af is heb ik meestal wel weer een half miljoen en kan ik weer 3 treinen maken voor die nieuwe lijn. Sommige servers heb je weinig startgeld, dan is het wat lastiger. Op mijn server heb je 600.000, dan kun je mooi beginnen. | |
Lampje_NL | vrijdag 5 januari 2007 @ 13:10 |
Dit spel is echt verslavend | |
MaxMark | vrijdag 5 januari 2007 @ 13:56 |
quote:Ik heb hier het originele boekje van de originele TT uit 1995(wat is het spel al oud ): quote:En iets verderop in het boekje, onder Hints & Tips: quote: | |
Bart | vrijdag 5 januari 2007 @ 14:20 |
Nou, ik heb hier nog nooit van gehoord, ook niet op tt-forums.net en ik denk dan ook dat het niet in OpenTTD zit... | |
Lampje_NL | vrijdag 5 januari 2007 @ 15:15 |
4 uurtjes gespeelt nu Ik vindt het best knap wat ik nu allemaal heb: 23 Treinen 6 Weg voertuigen Bedrijfswaarde: 32.000.000 En bijna 30mil geld En speel 2 dagen | |
Bart | vrijdag 5 januari 2007 @ 15:42 |
Als je in 17 in-game jaren dit kan halen, dan doe je het goed | |
Lampje_NL | vrijdag 5 januari 2007 @ 15:45 |
Hhee zo goed ben ik niet hoor | |
Bart | vrijdag 5 januari 2007 @ 16:03 |
Ach, ik speel het spel ook nog niet zo lang hoor, jaartje of 10 denk ik | |
Lampje_NL | vrijdag 5 januari 2007 @ 18:19 |
dan moet ik weg ik zoek het niet om alleen te spelen, en ook niet in een server waar allemaal buitenlanders zitten Kan ik niet kletsen (A) ... of moet dit in dat ander topic ? Edit.. laat maar ook maar | |
allardh | vrijdag 5 januari 2007 @ 18:58 |
quote:Hoe krijg je die minimale winst zo hoog? Ik heb dat altijd 0%. | |
MaxMark | vrijdag 5 januari 2007 @ 19:15 |
quote:Minimale winst is de laagste winst van één voertuig die jaarlijks wordt behaald ONDER ¤20,000. Als je met bussen rijdt, zul je hier vooral 'last' van hebben, omdat deze niet vaak boven de ¤20,000 per jaar winst maken. Mero heeft dus alleen maar vliegtuigen en treinen, dus heeft hij geen last van voertuigen die minder dan ¤20,000 winst maken | |
Bart | vrijdag 5 januari 2007 @ 19:15 |
zorgen dat je geen voertuigen met verlies hebt rijden psssst, rechts klikken geeft help weer Edit: Hier verder [ Bericht 30% gewijzigd door Bart op 05-01-2007 19:31:44 ] |