abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:56:58 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_42743105
vervolg van Transport Tycoon deel 10




Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt

Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD.

Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
Om te beginnen moet je hier Transport Tycoon DeLuxe for Windows downloaden en installeren. Deze versie werkt echter niet onder Windows XP.
Hiervoor heb je dus TTDPatch (download hier) of OpenTTD (download hier) nodig.

Installeren van TTDPatch: Unzip de bestanden in je TTD map.
Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil.

Installeren van OpenTTD: Bij OpenTTD zit gewoon een installatie programma, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf.

Ik snap er helemaal niets van!
Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te wat nou wat produceert en/of vinden accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Hiervoor kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Voor goederen worden over het algemeen treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat het een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot:


Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan:

Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd
worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met
elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere
te rijden. Et voila, du profit!

Ik wil meer winst!
Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals).


Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations.
Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan
blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein
zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is er zo gemaakt dan aankomende treinen naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, en tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het “afvoer”-spoor rijden.
Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het “aanvoer”-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel
balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd:
een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het
wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou
gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter


Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).


Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal
splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Dit is ook de
reden waarom bij de ingang van een station altijd two-way signals moeten zijn. Op deze manier zal een trein altijd een leeg spoor kiezen, tenzij er geen meer zijn! Als een station one-way signals zou hebben, zou een spoor altijd bezet zijn, en er een file voor dat spoor staan, terwijl er bijvoorbeeld 3 lege sporen zijn!

Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar

deze site.

Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten.

Klik hier voor een groter plaatje.


Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn.

Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden:


Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
Jazeker!
* Voor OpenTTD is een
savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
* Hier is een scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.
* Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer “neat features” dan de officiële versie. Downloaden kan hier
* Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden.

Handige links
OpenTTD
* Officiële website: http://www.openttd.org
* Laatste versie: http://www.openttd.org/downloads.php
* SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
* Nightlies: http://www.openttd.org/nightly.php
* Server browser: http://servers.openttd.org

TTDPatch
* Offciële website: http://www.ttdpatch.net
* Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

Informatie
* Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
* Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net/

Deze OP is gemaakt door Merovingian, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht. Deze OP vind je hier.

[ Bericht 2% gewijzigd door Troel op 17-10-2006 16:02:13 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:02:27 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_42743235
Zo.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:06:37 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42743344
Mooie OP .
pi_42743345
tvp
ik type ook mar wat
pi_42743561
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 15:56 schreef Troel het volgende:

[..]

??
OpenTTD (Transport Tycoon) Server Topic
pi_42743696
TVP-tje...zodat ik thuis vanaaf de NL map kan downloaden
pi_42743786
need
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:28:55 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_42743872
quote:
Ow, het was meer een opmerking dan dat er iets mee meost gebeuren hoor. Was toch zo ongeveer de enige die aan het spelen was vanmiddag.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_42743925
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:06 schreef bleiblei het volgende:
Mooie OP .
pi_42743937
Ik moet niet weer aan het spel beginnen, dan raak ik weer verslaafd
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:35:08 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42744029
Ow en Troel, de kant dat seinen op staan kan je zien aan welke kant van het spoor het sein staat .
Stoplicht links van spoor is trein naar boven, stoplicht rechts van spoor is trein naar onder. (En andersom, stoplicht boven is trein naar links en stoplicht beneden is trein naar rechts.)
pi_42744055
weet iemand een leuke treinset voor openttd 0.4.8 versie
ik type ook mar wat
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:37:36 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42744099
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:36 schreef armmoetzaaier het volgende:
weet iemand een leuke treinset voor openttd 0.4.8 versie
Ik gebruik de DB XL set. Die is wel tof .
En ze hebben de verdiensten en kosten wat recht getrokken waardoor het spelen iets moeilijker wordt.
pi_42744181
tvp
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42744224
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:37 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik gebruik de DB XL set. Die is wel tof .
En ze hebben de verdiensten en kosten wat recht getrokken waardoor het spelen iets moeilijker wordt.
ja die kon ik ook wel vinden maar maar lukte niet om het te laten werken. ik heb wel reedmy gelezen maar mijn engels is niet zo geweldig dat ik het helemaal snap.
kan je een klein betje uit legeen wat je moet doen
ik type ook mar wat
pi_42744278
vanavond weer
dag
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:45:48 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42744325
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:41 schreef armmoetzaaier het volgende:

[..]

ja die kon ik ook wel vinden maar maar lukte niet om het te laten werken. ik heb wel reedmy gelezen maar mijn engels is niet zo geweldig dat ik het helemaal snap.
kan je een klein betje uit legeen wat je moet doen
euh, gewoon in je datamap mikken en aanroepen in de .cfg file .
Ofwel uitgetypt:
Download:
dbsetxlw.grf
Zet deze in de map:
C:Program FilesOpenTTDdata
Zoek in de map:
C:Program FilesOpenTTD
Naar:
openttd.cfg
Rechtermuisknop -> openen met -> kladblok of notepad
Ga helemaal naar beneden en type dit:
dbsetxlw.grf
Onder de tekst:
[newgrf]

[ Bericht 11% gewijzigd door bleiblei op 17-10-2006 16:51:12 ]
pi_42744699
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

euh, gewoon in je datamap mikken en aanroepen in de .cfg file .
Ofwel uitgetypt:
Download:
dbsetxlw.grf
Zet deze in de map:
C:Program FilesOpenTTDdata
Zoek in de map:
C:Program FilesOpenTTD
Naar:
openttd.cfg
Rechtermuisknop -> openen met -> kladblok of notepad
Ga helemaal naar beneden en type dit:
dbsetxlw.grf
Onder de tekst:
[newgrf]
kijk zo moet het wel lukken zo technische ben ik niet met een pc thanks
ik type ook mar wat
pi_42744878
Zijn er ergens ookal NS-setjes te krijgen? waar?
dag
pi_42744901
en al staat [newgrf] er niet tussen ????
[currency]
[servers]
[bans]

deze wel
ik type ook mar wat
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:07:21 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42744968
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:05 schreef armmoetzaaier het volgende:
en al staat [newgrf] er niet tussen ????
[currency]
[servers]
[bans]

deze wel
Helemaal onderaan.
En anders zet je em der ff bij .
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:07:48 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42744980
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:04 schreef petre86 het volgende:
Zijn er ergens ookal NS-setjes te krijgen? waar?
Een halve. A la lekker makertje hebben ze 4 treinen gereleased. De hele NS set zijn ze nog mee bezig.
pi_42745076
thanks hij is gelukt
ik type ook mar wat
pi_42745545
Dit spel was zo geniaal..
geniaal genoeg voor een tvptje.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:42:20 #26
86072 thatsme
and That's you!
pi_42745892
ik zag in het vorig topic screens van Nederland... Maar waarom wordt er daar links gereden?
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_42747387
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:42 schreef thatsme het volgende:
ik zag in het vorig topic screens van Nederland... Maar waarom wordt er daar links gereden?
de map heb je op links staan?
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:59:29 #28
86072 thatsme
and That's you!
pi_42747911
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 18:42 schreef existenz het volgende:

[..]

de map heb je op links staan?
nee de seinen zijn zo neergezet... dat heb je toch zelf in de hand?
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_42747998
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 18:59 schreef thatsme het volgende:

[..]

nee de seinen zijn zo neergezet... dat heb je toch zelf in de hand?
Ik snap ff niet waar je het over hebt.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:08:49 #30
35189 Troel
scherp en bot
pi_42748233
Nou, wat een lol.
Ik heb het wel weer even gehad.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_42748733
Kun je trouwens ook met TTD en/of OpenTTD ook nog oldskool TT spelen, zonder presignals enzo?
FOK! verstandig, lees een P.I.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:30:24 #32
86072 thatsme
and That's you!
pi_42749031
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 19:01 schreef existenz het volgende:

[..]

Ik snap ff niet waar je het over hebt.
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 15:54 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Met waypoints kan je treinen over een bepaald spoor sturen.
Ik heb hier bijv.
[afbeelding]
6 sporen links liggen waarvan er 2 voor ICE's (ICE's rijden max 320km/h, goederentreinen max 120 km/h vandaar dat ik ze gescheiden wil houden). En 4 sporen rechts waarover ICE's en goederentreinen gemengd rijden. Om te voorkomen dat de ICE's links op het goederenspoor terecht komen heb ik die 2 waypoints neer gezet die de ICE's forceren om daar onderdoor en dus op de "HSL-lijn" te rijden.

Een waypoint is eigenlijk een station zonder stationfunctie. Een soort van "Boei" maar dan op je railnetwerk .
In bovenstaande gequote post zie je dat de treinen van bleiblei links rijden en dat in een nederlands scenario. Dat bedoel ik dus.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:32:05 #33
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42749065
Mooie OP!



tevens verkapte TVP
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 19:21 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Kun je trouwens ook met TTD en/of OpenTTD ook nog oldskool TT spelen, zonder presignals enzo?
ja, gewoon geen pre-signals bouwen bouwen
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:21:14 #34
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42750513
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 14:11 schreef allardh het volgende:

[..]

Volgens mij niet.
Volgens mij wel. En ik weet het beter
Nee maar serieus, de winst wordt inderdaad berekend aan de hand van de hemelsbrede afstand tussen de stationsnaambordjes, en de tijd die de trein onderweg is. In theorie is het natuurlijk best mogelijk om meer winst te halen terwijl je via een omweg rijdt, bijvoorbeeld als rechtstreeks heel heuvelachtig is, of er ligt daar een heel druk spoor waar vaak files zijn. Normaalgesproken echter niet.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:12:53 #35
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42752455
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 19:30 schreef thatsme het volgende:

[..]


[..]

In bovenstaande gequote post zie je dat de treinen van bleiblei links rijden en dat in een nederlands scenario. Dat bedoel ik dus.
Omdat ik het het makkelijkst vind wanneer signals tussen de sporen in staan.
Heb je minder snel last van twijfels of een sein wel goed staat omdat er zo een pokke boompje voor staat .
Dus... enzo.... je weets .
pi_42752650
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 20:21 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Nee maar serieus, de winst wordt inderdaad berekend aan de hand van de hemelsbrede afstand tussen de stationsnaambordjes,
Tussen de industriën zelf afaik. Maar dat scheelt niet zoveel
pi_42754739
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 20:21 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Volgens mij wel. En ik weet het beter
Nee maar serieus, de winst wordt inderdaad berekend aan de hand van de hemelsbrede afstand tussen de stationsnaambordjes, en de tijd die de trein onderweg is. In theorie is het natuurlijk best mogelijk om meer winst te halen terwijl je via een omweg rijdt, bijvoorbeeld als rechtstreeks heel heuvelachtig is, of er ligt daar een heel druk spoor waar vaak files zijn. Normaalgesproken echter niet.
Beetje jammer. Maarja, geld genoeg. Gaat me er meer om dat er geen files zijn .
pi_42759632
Vergeet ik helemaal een tvp te zetten
pi_42760033
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 21:12 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Omdat ik het het makkelijkst vind wanneer signals tussen de sporen in staan.
Heb je minder snel last van twijfels of een sein wel goed staat omdat er zo een pokke boompje voor staat .
Dus... enzo.... je weets .
doe ik ook juist zo en ook om die reden ( dacht al dat ik apart was daarmee )
dag
  woensdag 18 oktober 2006 @ 01:23:02 #40
386 Harrie
Geile Neuk Furby
pi_42760262
Ik zoek meestal ff een paar goederen die een behoorlijk eind uit elkaar liggen, spoortje er tussen, een zooi treinen er op en dan komt dat geld vanzelf wel.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 02:27:04 #41
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_42761038
Dit topic al meerdere malen gezien, maar nog steeds niet gedownload Lijkt me lijk iig . TVP dus om eraan herinert te worden
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_42762555
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 01:23 schreef Harrie het volgende:
Ik zoek meestal ff een paar goederen die een behoorlijk eind uit elkaar liggen, spoortje er tussen, een zooi treinen er op en dan komt dat geld vanzelf wel.
Ik begin _altijd_ met kolentransport...
pi_42763008
GEWELDIGE nieuwere versie....
Ik had dit nog nooit gespeeld met kanalen, sluizen, en vele andere mogelijkheden.
Maakt het spelen nog leuker


maaruh....vroegâh, had ik altijd het gezeik dat na verloop van tijd het berichtje
quote:
Vehicle Limit reached
.
Is dat gezeik nu ook verholpen???
pi_42763402
Ja dat gezeik is nu ook over
pi_42763798
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 08:39 schreef CasB het volgende:
Ik begin _altijd_ met kolentransport...
Me too. .

En daarna wat subsidielijnen die ik na aflopen van de subsidie uitbouw tot netwerken tussen een stad of 8.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 10:08:08 #46
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42763899
Waarom kolen?
Ik werk altijd met erts. Puur omdat je dat 3 keer kunt vervoeren .
Als erts, als staal en als goods.
pi_42763929
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 10:08 schreef bleiblei het volgende:
Waarom kolen?
Ik werk altijd met erts. Puur omdat je dat 3 keer kunt vervoeren .
Als erts, als staal en als goods.
Die ertsmijnen kakken soms in na verloop van tijd.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 10:21:20 #48
35189 Troel
scherp en bot
pi_42764146
Ik vond het gisteren echt vervelend dat iemand, ondanks dat er nog diverse kolenmijnen met goede productie vrij waren, een station ging bouwen naast een mijn waar ik bezig was.

Belachelijk vond ik het dat vervolgens daar meer kolen heen gingen dan naar mijn treintjes.

Ik heb niks tegen concurrentie, maar dan moet dat wel eerlijk gebeuren. Ik ga juist op zoek naar lege plekjes om niemand voor het hoofd te stoten, ben ik dan zo lief en aardig of moet ik ook maar gewoon een mooie plek uitzoeken en naast een ander gaan bouwen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_42764357
Als jij voor een betere rating zorgt gaat er meer naar jou.
pi_42764548
Hm, misschien dat online gebeuren ook maar eens checken.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_42766676
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 09:15 schreef Timis.ro het volgende:
GEWELDIGE nieuwere versie....
Ik had dit nog nooit gespeeld met kanalen, sluizen, en vele andere mogelijkheden.
Maakt het spelen nog leuker [afbeelding]


maaruh....vroegâh, had ik altijd het gezeik dat na verloop van tijd het berichtje
[..]

.
Is dat gezeik nu ook verholpen???[afbeelding]
Dat was een van de eerste dingen die ze hebben gefixt bij de nieuwe versies
pi_42767317
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 10:30 schreef allardh het volgende:
Als jij voor een betere rating zorgt gaat er meer naar jou.
Maar hoe krijg je dat voor elkaar dan?
pi_42767428
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 12:25 schreef CasB het volgende:
Maar hoe krijg je dat voor elkaar dan?
Meer treinen laten rijden bijvoorbeeld.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_42767625
Meerdere kleinere treinen, zodat er gemiddeld meer treinen op het station stoppen. De meer (en vaker) voertuigen een station aandoen, de hoger de rating wordt.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 13:26:28 #55
35189 Troel
scherp en bot
pi_42768948
Bij mij reden er meer treinen dan bij die andere, dus dat zal het niet zijn. Of maakt het dan ook nog uit of ze op meerdere perrons stoppen of maar op 1 perron.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_42769001
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 13:26 schreef Troel het volgende:
Bij mij reden er meer treinen dan bij die andere, dus dat zal het niet zijn. Of maakt het dan ook nog uit of ze op meerdere perrons stoppen of maar op 1 perron.
Het gaat er niet zo zeer om dat je dan meer treinen hebt dan de concurrent, het gaat erom dat de frequentie van stationsbezoek hoger ligt dan die van de concurrent. Als je dus maar 1 perron hebt, zijn er momenten dat er geen enkele trein staat te wachten, wanneer de eerste trein wegrijdt en de twee het station inrijdt. Als je meerdere perrons hebt, kun je áltijd een trein hebben staan wachten. Dát telt mee voor de rating
  woensdag 18 oktober 2006 @ 13:36:43 #57
35189 Troel
scherp en bot
pi_42769245
Ja, dus dan zou je met 2 perrons meer rating moeten hebben dan met 1 perron en zou mijn rating hoger geweest moeten zijn dan die van die ander.
Wat dus niet zo was, of er moeten meer dingen meetellen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_42769285
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 13:36 schreef Troel het volgende:
Ja, dus dan zou je met 2 perrons meer rating moeten hebben dan met 1 perron en zou mijn rating hoger geweest moeten zijn dan die van die ander.
Wat dus niet zo was, of er moeten meer dingen meetellen.
Met 2 perrons én met een hogere treinfrequentie dus.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_42769336
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 13:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Met 2 perrons én met een hogere treinfrequentie dus.
Psies.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 13:46:18 #60
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42769538
Wat toch ook meeteld is hoeveel % je vervoert vanaf een station?
Dwz. als je 4 langere treinen op een baan zet ipv. 4 kortere treinen die alle 4 op "Full load" staan krijg je ook hogere rating omdat vrijwel alles wat door de fabriek op het perron gezet wordt ook direct vervoert wordt.

Ik meen ook dat de rating meer afhangt van hoe snel wordt een product van het perron geplukt door een trein dan frequentie, aantal perrons etc. Natuurlijk hebben die laatste factoren wel weer invloed op hoe snel een product meegenomen wordt .
  woensdag 18 oktober 2006 @ 13:49:07 #61
35189 Troel
scherp en bot
pi_42769639
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 13:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Met 2 perrons én met een hogere treinfrequentie dus.
Dan moet er dus nog steeds meer meetellen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 18 oktober 2006 @ 13:49:59 #62
35189 Troel
scherp en bot
pi_42769668
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 13:46 schreef bleiblei het volgende:
Wat toch ook meeteld is hoeveel % je vervoert vanaf een station?
Dwz. als je 4 langere treinen op een baan zet ipv. 4 kortere treinen die alle 4 op "Full load" staan krijg je ook hogere rating omdat vrijwel alles wat door de fabriek op het perron gezet wordt ook direct vervoert wordt.

Ik meen ook dat de rating meer afhangt van hoe snel wordt een product van het perron geplukt door een trein dan frequentie, aantal perrons etc. Natuurlijk hebben die laatste factoren wel weer invloed op hoe snel een product meegenomen wordt .
Ik neem eigenlijk aan dat he took uitmaakt waarnaartoe de boel vervoert wordt wellicht?

Dus als je naar de andere kant van de map gaat, dat dat anders is dan als je het naar dichtbij vervoert ofzo.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 18 oktober 2006 @ 13:57:47 #63
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42769916
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 13:49 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik neem eigenlijk aan dat he took uitmaakt waarnaartoe de boel vervoert wordt wellicht?

Dus als je naar de andere kant van de map gaat, dat dat anders is dan als je het naar dichtbij vervoert ofzo.
Dat niet. Maar als je naar de andere kant van de map gaat moet je wel veeeeel meer treinen laten rijden om de snelheid waarmee goederen opgehaald worden hoog te krijgen.

Als je bijv. 1 trein laat rijden issie een jaar bezig voor op en neer. Dus wordt er maar 1 keer per jaar spullen van het station gehaald. 2 treinen is al om het half jaar een trein op het station. 4 treinen elk kwartaal. Enz enz enz.

Daarnaast als je kan kiezen als fabriek tussen een transporteur die 1 keer per jaar je afhaaldepot leeg haalt of 1 keer per week is het makkelijk kiezen natuurlijk . Ik gebruik met industrie daarom vrijwel altijd full load.
pi_42771058
Ohja, dat was het...Op het moment dat er altijd een trein op het station aanwezig is (bezig met laden/lossen, gaat weg, dat dan de volgende trein er al staat) heb je een hoge (99%), rating...
pi_42771831
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 12:01 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Dat was een van de eerste dingen die ze hebben gefixt bij de nieuwe versies
gelukkig, want dat zoog echt...was ik net lekker op weg...groot emperium aan het bouwen...kon ik ineens geen voertuigen meer bouwen. Eerst alle kutbussen vervangen voor treinen enzo om het te rekken...maarja...geen houden aan
pi_42771937
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 14:57 schreef Timis.ro het volgende:

[..]

gelukkig, want dat zoog echt...was ik net lekker op weg...groot emperium aan het bouwen...kon ik ineens geen voertuigen meer bouwen. Eerst alle kutbussen vervangen voor treinen enzo om het te rekken...maarja...geen houden aan
Wehehe, ik ken het. Ik was op een gegeven moment ook gestopt met het spel om die reden. Vooral als je steeds beter wordt en steeds sneller aan de limiet zit. Frustrerend
pi_42772208
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 15:00 schreef MaxMark het volgende:
Wehehe, ik ken het. Ik was op een gegeven moment ook gestopt met het spel om die reden. Vooral als je steeds beter wordt en steeds sneller aan de limiet zit. Frustrerend
Ik hield op een gegeven moment helemaal op met bussen bouwen.
Schoot niet op.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_42774236
Klopt, dat was ook de reden dat ie bij mji van de HD verdween....heel blij dat ze dat opgelost hebben.
Ik vind de nieuwe Kanalen optie overigens ook geweldig
pi_42774309
Die kanalen optie, is dat TTDpatch of OpenTTD?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_42774430
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:16 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Die kanalen optie, is dat TTDpatch of OpenTTD?
OpenTTD
pi_42774694
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:19 schreef MaxMark het volgende:
OpenTTD
Ook in de scenario-makert?
Binnenkort maar eens even zoeken dan. .

-edit- Breedbeeld TTD-en is erg okay trouwens, al wordt alles wat klein op 1680x1050 .
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_42775539
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Ook in de scenario-makert?
Binnenkort maar eens even zoeken dan. .

-edit- Breedbeeld TTD-en is erg okay trouwens, al wordt alles wat klein op 1680x1050 .
Ik heb nog nooit de scenario-makert gebruikt in OTTD
pi_42775852
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:48 schreef MaxMark het volgende:
Ik heb nog nooit de scenario-makert gebruikt in OTTD
Vroeger maakte ik voor TTD altijd zelf speelvelden met vooral veel industrie en steden en verder zo vlak mogelijk.
Kon ik gewoon lekker spoorlijntjes aanleggen.

Heb gister nog een eerste opzet gemaakt voor een vergelijkbaar veld 512x512. Verkeek me er een beetje op dat dat al veul groter is dan de speelvelden van vroeger (256x256).
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_42776273
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:57 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Vroeger maakte ik voor TTD altijd zelf speelvelden met vooral veel industrie en steden en verder zo vlak mogelijk.
Kon ik gewoon lekker spoorlijntjes aanleggen.

Heb gister nog een eerste opzet gemaakt voor een vergelijkbaar veld 512x512. Verkeek me er een beetje op dat dat al veul groter is dan de speelvelden van vroeger (256x256).
hehe....als ik civilisation speel, neem ik direct een HUGE map...veel leuker, dus ik een random game starten met TTDL, 2056x2056....FUCK die zijn pas groooooooooooooooot
toch maar een nieuwe gedaan met 256x256 om te beginnen
pi_42776683
Ik legde vroeger altijd van die "proeftuintjes" aan als ik heel rijk was. Dan ging ik van het uiterste linkerpunt naar het uiterste rechterpunt van de map, daar legde ik dan een spoor en 2 vliegvelden aan. Zodoende kwam ik erachter dat treinen veel sneller zijn dan vliegtuigen, ook al gaan die volgens de info 952km p/u
  woensdag 18 oktober 2006 @ 17:25:01 #76
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42776839
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:16 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Die kanalen optie, is dat TTDpatch of OpenTTD?
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:19 schreef MaxMark het volgende:

[..]

OpenTTD


beide
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 17:26:43 #77
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42776906
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 21:18 schreef Nevermind het volgende:

[..]

Tussen de industriën zelf afaik. Maar dat scheelt niet zoveel
deze discussie is tijden terug ook een keer gevoerd op tt-forums.net, en daar hebben ze toen de broncode erbij gehaald, waaruit bleek dat het toch echt om de afstand tussen de naambordjes gaat
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 17:29:41 #78
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42777036
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 17:20 schreef MaxMark het volgende:
Ik legde vroeger altijd van die "proeftuintjes" aan als ik heel rijk was. Dan ging ik van het uiterste linkerpunt naar het uiterste rechterpunt van de map, daar legde ik dan een spoor en 2 vliegvelden aan. Zodoende kwam ik erachter dat treinen veel sneller zijn dan vliegtuigen, ook al gaan die volgens de info 952km p/u
vliegtuigen vliegen een factor 4 langzamer dan treinen rijden. In TTDpatch zit een optie om dit recht te trekken, de vliegtuigen gaan daar echt allejezus snel

Voor OpenTTD is een dergelijke patch trouwens ook in de maak dacht ik.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_42777916
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 17:25 schreef Merovingian het volgende:

[..]


[..]



beide
Niet toen ik het speelde
pi_42777950
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 17:29 schreef Merovingian het volgende:

[..]

vliegtuigen vliegen een factor 4 langzamer dan treinen rijden. In TTDpatch zit een optie om dit recht te trekken, de vliegtuigen gaan daar echt allejezus snel

Voor OpenTTD is een dergelijke patch trouwens ook in de maak dacht ik.
Ja, dat had ik ook gemerkt. Dan wordt het weer té onrealistisch.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 21:30:06 #81
35189 Troel
scherp en bot
pi_42817661
Vriendjelief zit boven te spelen, ik beneden
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_42841563
Is het iemand al eens opgevallen bij die reclame van OHRA (Kan 'ie?!), dat ze bij die spoorwegovergang het geluid van TT (gejat) hebben?
  Lieve Belg vrijdag 20 oktober 2006 @ 21:10:27 #83
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_42847109
Die geluidjes kan je overal vinden hoor
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_42849060
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 21:10 schreef Jump het volgende:
Die geluidjes kan je overal vinden hoor
Ja, Chris Sawyer heeft ze ook gejat
pi_42849835
geluidjes
bye
pi_42849911
Zijn al die TT-geluidjes eigenlijk te downloaden ergens? Of kun je ze op de een of andere manier uit de bestanden zelf halen?
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 06:28:04 #87
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42856836
de muziekjes zijn in ieder geval wel op internet te vinden... probeer eens te googlen zou ik zeggen
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:21:10 #88
158175 Bilbao
Rood, Wit, GROEN
pi_42857787
Ik heb ook een server draaien voor 8 spelers.
IP: 85.92.138.159
pi_42858547
ik wil die geluidjes niet eens jatten....jeez wat zijn die irritant )
Altijd al gevonden
pi_42860301
Ik heb geluid gewoon uitstaan bij dit spel.
pi_42860324
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 12:46 schreef allardh het volgende:
Ik heb geluid gewoon uitstaan bij dit spel.
Ik heb muziek uit en FX aan... heeerlijk, dat geluid van de kassa
pi_42860952
Vreselijk dat geluid van treintjes en vooral als de spoorlijn langs een stad loopt met die overwegen .
pi_42862336
Joepie laptop terug ga me eens fijn downloaden dit spel
pi_42864714
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 13:19 schreef allardh het volgende:
Vreselijk dat geluid van treintjes en vooral als de spoorlijn langs een stad loopt met die overwegen .


muziek uit, maar de treintjes wel aan, want ik moet het wel horen als een van mijn treinen, de bussen en trucks van mijn tegenstanders kapot rijden
pi_42913279
ik ben nederland aan het na maken al me sporen liggen er al alleen die stoplichten neer zetten. wat is dat een rot klus zeg. en een beetje al die treinen verdellen.
ik type ook mar wat
pi_42916091
Download de MiniIN en maak gebruik van 'auto-complete signs'
pi_42928271
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:28 schreef Nevermind het volgende:
Download de MiniIN en maak gebruik van 'auto-complete signs'
mooie functie idd
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42928335
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 18:00 schreef existenz het volgende:

[..]

mooie functie idd
Mee eens
Verdomme, wat scheelt dat veel werk (vooral op de lange termijn)
pi_42929169
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 18:02 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Mee eens
Verdomme, wat scheelt dat veel werk (vooral op de lange termijn)
Scheelt RSI
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42976877
Nog een vraagje (waarschijnlijk al gesteld):

Ik heb een bovenleidingen grf gedownload, in mijn openttd submap gezet, in openttd.cfg de goede [newgrf] toegevoegd.
Als ik dan in het spel zelf kijk welke nieuwe grf's zijn toegevoegd, staat-ie er netjes bij, ik zie alleen geen bovenleidingen. Ook als ik een nieuw stukje spoor bouw wordt er geen bovenleiding toegevoegd.

Wat doe ik verkeerd?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_42977319
Na dit topic bekeken te hebben, ben ik erachter gekomen dat ik spel 'fout' speel... Ik deed altijd gewoon voor elke (lange) trein 1 spoor...
Nu probeer ik het te doen zoals het in de OP staat, maar ik krijg die seinen nog niet echt onder de knie...

Maar goed, daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is: Als je bijvoorbeeld een traject kolenmijn-elektriciteitscentrale hebt, wat is dan het voordeel van veel korte treintjes boven 1 lange trein? Als je al die korte treintjes laat rijden, heb je toch veel meer vervoers- en onderhoudskosten dan wanneer je 1 lange trein vol laat laden en dan heen en weer rijdt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')