Op maandag 16 oktober 2006 02:51 schreef Jenga het volgende:[..]
Omdat De Mol zijn kijkers behandeld als debiel TV-vee. Het is van begin tot eind plat entertainment, alsof wel allemaal stomme runderen zijn die hersenloos naar de buis kijken.
Toen ie zijn zender aankondigde was ik ontzettend enthousiast. Een man die verstand heeft van TV, die door Hilversum is uitgekotst en weggehoond na het Sport-7-debacle, neemt wraak door op te staan en met eigen geld een nieuwe zender te starten. Dat vond ik enorm moedig en ik stond bijkans op het punt om naar zijn kantoor te lopen (hier vlakbij) om hem daarmee te complimenteren.
Ha, dacht ik, nou wordt er eindelijk afgerekend met de platte de-kijker-is-een-mongool-tv waar de commerciëlen ons de afgelopen jaren mee hebben bekogeld. Weg met het niveau Hans Kraay, weg met de uitgemolken Bridget, weg met de belspelletjes, married with childrens en america's funniest home videos. Nou krijgen we eindelijk kwaliteits-TV. Een John de Mol die tien jaar lang op ideeën heeft zitten broeden, die moet wel een paar concepten in petto hebben waar Hilversum bleek bij weg zal trekken.
Maar helaas, niets bleek minder waar. Wat John de Mol onder vernieuwende kwaliteits-TV verstond, werd al snel pijnlijk duidelijk met het aantrekken van Linda de Mol, Caroline Tensen, Rolf Wouters, Bridget Maasland, Beau van Erven Dorens, Barend & Van Dorp, Angela Groothuizen, Jack Spijkerman, Gordon, Joling. Froukje de Both... Bij elke naam die werd aangetrokken raakte ik verder gedesillusioneerd. Was dit nou de grote truc van John De Mol? Was dit nou de vernieuwing? Was dit nou de kwaliteitsimpuls die Hilversum op zijn plaats zou zetten? Ik zag alleen maar oude, gevestigde namen met een enorme laag Gooische saus. Successen wegkopen, was dat het nou? Allemachtig...
Ik hoopte er nog op dat de programma's zelf dan nog maar wat zouden toevoegen aan de Nederlandse TV. Helaas bleek ook die verwachting te hoog gegrepen. "Thuis" was een inhoudsloos giechelgebbelprogramma, NSE sloeg niet aan, Café de Sport was een belediging voor de kijker, na vijf Big Brothers wisten we het wel en de rest van de programma's waren bloedeloze massaproducties. Het programma dat de grote klapper moest worden, De Wedstrijden, was niet slechter maar ook niet beter dan Studio Sport (ondanks de beloftes van betere cameravoering, intensere beleving etc etc), maar frustreerde iedereen wel met de vele reclame en volgorde van de wedstrijden.
Wat mij momenteel nog steeds het meest frustreert, is dat alle programma's alleen maar op hersenloze debielen lijken te zijn gericht. Alles moet maar simpel en plat vermaak zijn. Het is patat-kip-appelmoes-televisie zonder enige pretentie om iets voor de kijker te betekenen. Alleen BVD was nog een beetje serieus, al begon dat ook een beetje op een kermis te lijken. Wat is het toch met John de Mol dat hij op de een of andere manier denkt dat serieuze(re) programma's niet kunnen scoren? Grote successen van de Publieke Omroep zijn bijvoorbeeld Radar, Kassa, de Rijdende Rechter, Vermist, Opsporing Verzocht, Opgelicht, Pauw en Witteman. Een programma als "Over mijn Lijk" (BNN) trok meer kijkers dan menig Talpa-programma en kreeg enorm hoge waarderingen. Maar wat zend Talpa uit? Big Brother zoveel, De Gouden Kooi, Woef hoe wordt ik een beroemde hond, Bizarre bruiloften, Entertainment live, Nieuw Dier, America's funniest homevideo's". Ik voel me bijkans beledigd als kijker met zo'n programmering. Het is van begin tot eind zo inhoudsloog, zo leeg, zo nietszeggend. Ik sta er werkelijk van versteld dat John de Mol blijkbaar niet de behoefte heeft om iets toe te willen voegen aan het TV-landschap in Nederland.
Wat mij tot op heden nog steeds verbaast is dat John de Mol ondanks zijn jaren- en jarenlange ervaring met televisie, geen nieuwe concepten weet te verzinnen. Big Brother was 6 jaar geleden fantastisch, Deal or No Deal doet het wereldwijd prima (maar is in Nederland een oud concept) maar qua vernieuwing is verder het bij John de Mol al jaren armoe. Zelfs de beginners van BNN weten met Finals (uit de IDTV-koker, dat wel) en de Lama's (gekopieerd uit Engeland) meer vernieuwing te brengen.