Afgelopen weekend gehuurd:
Pride & Prejudice (2005)De zoveelste adaptatie van Jane Austens beroemde boek uit 1813.
In een familie van verarmde adel wordt fanatiek geprobeerd de vijf dochters omhoog te laten trouwen, maar de meisjes zelf voelen meer voor de nieuwerwetse rage 'trouwen uit liefde'. Het verhaal volgt met name het reilen en zeilen van tweede dochter Lizzie (Keira Knightley), die niets van de zwijgzame en ontoegankelijke Mr. Darcy (Matthew Macfadyen) moeten weten, maar voor hoe lang nog?
Veel bals, linten, gegiechel in boudoirs en gepijnigde blikken over mistige
moors, maar ik was aangenaam verrast (ik kende het boek en de oudere films/miniseries totaal niet) door de vlotte dialogen en vooral de snedige opmerkingen van Lizzie en bijrol Caroline (Kelly Reilly).
Absoluut onderhoudend, maar, en dat heb ik vaker met kostuumdrama's, ik blijf toch steeds gewoon acteurs in rare pakjes zien. Een
7.
O ja, ik dacht nog: wat lijkt die vader toch op Jack Bauer! Die bovenlip! Maar Kiefer Sutherland is toch veel te jong voor die rol? Bleek het een flink bebaarde en bebakkebaarde Donald Sutherland te zijn.
Sideways (2004)Twee oude studievrienden, schrijver Miles (Paul Giamatti) en soapacteur Jack (Thomas Haden Church), gaan nog even op vakantie in de Californische wijnstreek voordat Jack trouwt. Het moet vooral een week van wijnproeven en golfen worden, maar hun vriendschap wordt flink op de proef gesteld als Jack zich nog één keer uit blijkt te willen leven als vrijgezel.
Uiteraard kende ik de reputatie van deze filmhuislieveling en meervoudig Oscargenomineerde (waarvan één verzilverd: beste scenario), en ik verwachtte er dan ook veel van. En inderdaad heb ik tijdens het kijken meerdere malen gedacht: wat is het toch heerlijk dat dit soort films óók gemaakt worden. Gewoon 'ns fijn een film over intelligente mensen met verstand van wijn en literatuur, in plaats van altijd maar die gangsters, mythische helden of juist de 'average Joe'.
Het verhaal is geloofwaardig en grappig, het acteerwerk werkelijk uitstekend. Toch verliepen de ontwikkelingen net iets te traag naar mijn smaak (al zijn de laatste twintig minuten hilarisch) en kon ik me net niet helemaal verplaatsen in de personages. Een
7.