Smoke (1995)Degelijke film over het leven van verschillende klanten van een buurtwinkel. De film moet het vooral hebben van het goede acteerwerk van mensen als Harvey Keitel, William Hurt, Harold Perrineau en Forest Whitaker.
cijfer: 7.5
Densha otoko (2005) (mini)Natuurlijk is dit topic eigenlijk bedoeld om films bespreken, maar omdat deze serie maar 11 afleveringen lang is vond ik dat ik het hier wel kon bespreken. Bovendien is dit zo leuk, dat ik het niet voor jullie achter wou houden. Ik denk dat dit één van de leukste dingen die ik in tijden heb gezien is.
De serie (er zijn trouwens ook mangas, een boek en een film over gemaakt) is gebaseerd op het waargebeude verhaal dat een jongen op een internetforum had gepost.
klinkt bekend? ![]()
.
Tsuyoshi Yamada is een typische otaku, (zo'n van anime bezeten geek), die in de 24 jaar dat hij oud is nog nooit met een meisje heeft gesproken. Op een dag als hij terugkomt van weer één of ander anime event, zit hij in de trein tegenover Saori Aoyama
![]()
, een prachtige vrouw, waar hij meteen verliefd op wordt. Een dronken man in de trein begint mensen lastig te vallen, waaronder de lieftallige Soari. Onze otaku verzamelt al zijn moed om op te staan en de dronkaard te zeggen dat die moet ophouden met haar lastig te vallen. Ookal ligt Yamada al snel op de grond met een bloedneus, is Saori
![]()
(en aantal andere oudere dames) zo onder de indruk van zijn moed dat ze hem om zijn adres vraagt, zodat ze hem een bedankje kan sturen.
![]()
Dan gaat hij naar huis. Op een internetforum voor vrijgezelle (mannen) (al zitten er ook wat koppels en vrouwen op), vertelt hij zijn verhaal. En krijgt hij de bijnaam Densha Otoko (Densha is trein in het Japans) Natuurlijk denkt hij en iedereen op dat moment dat het een afgelopen hopeloze zaak is. Maar een aantal dagen later ontvangt hij een setje theekopjes van het merk Hermes. (Wat Saoris bijnaam op het forum wordt). Omdat hij niet goed weet, hoe hij daarop moet reageren vraagt hij zijn vrienden op het forum wat te doen. En die staan hem dan bij met adviezen...
De serie is een typisch nerd krijgt vrouw-van-zijn-dromen verhaal. En het einde kan iedereen nu ook al raden. Maar daarnaast is Densha Otoko nog veel meer. Het is ook een verhaal over vrienden die elkaar door dik en dun steunen. Het verhaal van een jongen die zijn zelfvertrouwen en moed vindt om zijn grootste angsten te overkomen.
![]()
En de uitwerking is fantatisch gedaan. Vooral het gebruik van een internetforum, is nog nooit zo goed en leuk vergegeven. De andere users van het forum zijn niet zomaar anoniem, maar krijgen wij ook te zien. Het zijn allemaal verschillende typetjes en al zijn sommige over-de-top, toch zijn ze de meestel zeer geloofwaardig. En krijgen we zelfs een inkijk in de problemen van sommige van hen. Deze mensen maken een essentieel onderdeel uit van de serie. En ik weet dan ook niet op welk moment ik meer moest huilen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Ito Atsushi is geknipt voor de rol als Yamada/Densha. Hij zet een zeer geloofwaardig maar toch grappige nerd neer. Zo is er een aflevering waar hij door een make-over zijn otaku-karakter probeert te verbergen. Maar zelfs dan laat Atsushi ons zien dat Densha van binnen een verlegen nerd is. En een make-over niet iemand zomaar verandert.
![]()
Ito Misaki is ook zeer geknipt voor de rol als Soari/Hermes
![]()
. Waarbij ik ook complimenten moet geven van de mensen van haar garderobe. Ze ziet er elke keer weer ongelovelijk cute maar met klasse uit. Door haar kleding ziet ze er telkens uit als een onafhankelijke vrouw met klasse, waardoor het extra duidelijk wordt dat ze eigenlijk uit Densha's league is, in een andere wereld leeft. Maar door die ene blik, de manier waarop ze haar tasje vast houdt heeft ze ook weer iets ongelovelijks cute. Waardoor het duidelijk is dat ze eigenlijk ook maar een verlegen meisje is met het hart op de juiste plaats. De regie versterkt dit nog eens met de perfecte belichting van achteren en prachtige muziek als zij in beeld komt. Zodat het als man bijna onmogelijk is om niet verliefd te worden op haar.
![]()
Kortom als je net als ik fan ben van de betere Aziatische romcoms als My Sassy Girl, dan
moet je dit zien.
cijfer: 9.5
Fok! topicWiki-pagina voor meer info[ Bericht 2% gewijzigd door Lonewolf2003 op 13-10-2006 16:56:46 ]