Dat zeggen ze toch wel als de pet verkeerd staatquote:en niet bij voorbaat gaan zeggen 'dat lust ik niet' als ze het niet kennen.
Dat doen wij ook bij Noa als ze geen avondeten lust, ze krijgt dan een bruine boterham met iets lekkers zodat ze toch haar maagje vol heeft. Ook yoghurt en/of fruit als toetje is hier favoriet. Als ze overdag toch genoeg fruit eten (hier een meiske dat de hele dag fruit zou eten als het mocht) is dat ook niet erg voor een keertje.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 13:08 schreef hestria het volgende:
[knip]
Met michelle doe ik het resoluut anders, ik zet haar alles voor, en ze moet 1 hapje proeven, lust ze het niet, krijgt ze een bruine boterham met kaas, en een bakje yogurt toe,
[knip]
, in het begin luste ze namelijk laganja(weet nooit hoe je het schrijft)
[knip]
En als ze gewoon genoeg hebben gegeten en anders te vol gaan zitten? Dan leer je ze om TEVEEL te eten, dat lijkt me niet in overeenstemming met 'het eten kan schaars zijn'. Ik heb vaak mijn bord leeg gegeten en had daarna een TE vol gevoel, dat is echt niet prettig. En dat wordt je dan opgedrongen door je ouders. Belachelijk toch?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 14:10 schreef editor2 het volgende:
Bij mij is het : Bord leeg eten zolang je in mijn huis woont en ik voor je opleiding e.d. betaal.
Zo leer je ze niet alleen dat eten geen vanzelfsprekendheid is maar ook dat het schaars kan zijn.
Zo leer je ze ook dat er meer is dan allerlei tv-hapjes en chips.
Zo leg je ook de basis voor ze om op jonge leeftijd niet al te verwend gedrag te gaan vertonen als ze
bij andere mensen zijn.
Imo leer je met je eerste regel niet per definitie de volgende.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 14:10 schreef editor2 het volgende:
Bij mij is het : Bord leeg eten zolang je in mijn huis woont en ik voor je opleiding e.d. betaal.
Zo leer je ze niet alleen dat eten geen vanzelfsprekendheid is maar ook dat het schaars kan zijn.
Zo leer je ze ook dat er meer is dan allerlei tv-hapjes en chips.
Zo leg je ook de basis voor ze om op jonge leeftijd niet al te verwend gedrag te gaan vertonen als ze
bij andere mensen zijn.
Maar is er dan iets mis met een machtsmiddel? Een kind zul je als ouder moeten sturen, simpelweg omdat het niet de juiste keuzes voor zichzelf kan maken. En om jouw keuze aantrekkelijker te maken(zodat je niet hoeft te forceren), zijn dit soort machtsmiddelen bij uitstek prima. Als blijkt dat zo'n kind écht niet wilt eten, en zich niet alleen maar aan stelt, dan zullen ze het niet eten van een toetje maar voor lief nemen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:42 schreef Sjeen het volgende:
-Toetje krijgt ze sowieso, dat gebruik ik niet als machtsmiddel.-
Bij mij hielp het 'als je je bord leegeet krijg je een toetje' ook niet als ik het eten echt niet lustte. Het woog niet tegen elkaar op. Iets vies eten OMDAT je daarna iets lekkers krijgt? Denk het niet. Dan eet ik liever nietsquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:47 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Maar is er dan iets mis met een machtsmiddel? Een kind zul je als ouder moeten sturen, simpelweg omdat het niet de juiste keuzes voor zichzelf kan maken. En om jouw keuze aantrekkelijker te maken(zodat je niet hoeft te forceren), zijn dit soort machtsmiddelen bij uitstek prima. Als blijkt dat zo'n kind écht niet wilt eten, en zich niet alleen maar aan stelt, dan zullen ze het niet eten van een toetje maar voor lief nemen.
Volgens mij is het verband snappen tussen eten en geen honger hebben heel erg snel duidelijk voor een kind(baby). Dat is volgens mij gewoon instinct. Maar wat jij doet zorgt er toch juist voor dat ze weinig bij het avondeten eten? Omdat ze weten dat ze toch wel eten krijgen. Lijkt me erg onhandig. Zo blijf je jaren door gaan met ruim na het avondeten nogmaals eten maken, omdat ze nooit hebben aangeleerd om goed te eten bij het avondeten.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:49 schreef Suzanna het volgende:
Als ik hier geen boterham als vervanging geef, wordt er 's avonds laat gehuild van de honger. Uiteindelijk moet er dan een fles pap gegeven worden omdat ze écht niet gaat slapen. Als ik het kan uitleggen (lees: als Noa groot genoeg is om het te begrijpen dat eten honger voorkomt) zal ik dat niet meer doen denk ik. Nu is het een goede oplossing voor als er écht niet gegeten wordt. Gelukkig komt dat bijna nooit meer voor.
En twee soorten groentes koken, daar ga ik echt niet aan beginnen. Ik ben nu al doodmoe als ik klaar ben met koken, laat staan als ik ook nog eens voor veel variatie moet gaan zorgen!moet er niet aan denken eerlijk gezegd.
Ik denk het wel. Als het voordeel van iets vies opeten groter is dan het nadeel(het vieze eten), dan doe je het toch. Kleine kinderen denken eigenlijk maar op 1 manier: Oorzaak en gevolg. Zo leer je ze dus dat dingen in het leven niet altijd alleen maar leuk zijn, en dat iets doen dat op het eerste gezicht niet leuk lijkt, toch heel goed kan uitpakken.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:50 schreef Suzanna het volgende:
[..]
Bij mij hielp het 'als je je bord leegeet krijg je een toetje' ook niet als ik het eten echt niet lustte. Het woog niet tegen elkaar op. Iets vies eten OMDAT je daarna iets lekkers krijgt? Denk het niet. Dan eet ik liever niets ... Dat wordt hier dus ook niet gedaan.
Het wordt trouwens ook niet begrepen als ze zo klein zijn. Zodra het woord 'toetje' valt is Noa in de toetje-modus. 'Toetje?! Toetje!' en wil ze al absoluut niets meer eten. Tja, voorkeur....
Ik gebruik het zelf niet als machtmiddel... Mijn machtsmiddel is, als je niet genoeg eet, dan heb je honger. Een toetje (bij ons een bakje yoghurt) is niet vullend genoeg om je avondeten over te slaan... Overigens als ze de groente of het vlees echt niet lust, krijgt ze gewoon wat meer pasta of aardappels. Geen drama aan tafel vind ik belangrijker dan verplicht je bord leegeten. Maar nogmaals, dat is mijn mening...quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:47 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Maar is er dan iets mis met een machtsmiddel? Een kind zul je als ouder moeten sturen, simpelweg omdat het niet de juiste keuzes voor zichzelf kan maken. En om jouw keuze aantrekkelijker te maken(zodat je niet hoeft te forceren), zijn dit soort machtsmiddelen bij uitstek prima. Als blijkt dat zo'n kind écht niet wilt eten, en zich niet alleen maar aan stelt, dan zullen ze het niet eten van een toetje maar voor lief nemen.
Ik dacht strict, maar merk dat liberaal véél gezelliger is én beter zijn vruchten afwerpt. Hier is nog nooit een enkel woord harder gesproken tijdens het eten (kind is 2 jaar...voor zover je daar dan al een discussie mee aan moet gaanquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 11:34 schreef Emeth.NL het volgende:
Wat denken jullie ouders hiervan, strict of liberaal?
Mee eens, het blijkt dat een deel van het overgewicht juist ontstaat door hersenloos doorgrazen op jonge leeftijd. Eten bij de tv heeft hier invloed op, omdat men het hongergevoel negeert, maar dus ook proppen tegen beter weten in. Je bereikt hiermee alleen maar dat een kind een rem gaat negeren.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:29 schreef Suzanna het volgende:
En als ze gewoon genoeg hebben gegeten en anders te vol gaan zitten? Dan leer je ze om TEVEEL te eten, dat lijkt me niet in overeenstemming met 'het eten kan schaars zijn'. Ik heb vaak mijn bord leeg gegeten en had daarna een TE vol gevoel, dat is echt niet prettig. En dat wordt je dan opgedrongen door je ouders. Belachelijk toch?
Ik denk niet dat een kind van nog geen 2 snapt dat als het 's avonds niet kan slapen van de honger, het de volgende avond maar netjes zijn bord leeg moet etenquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:56 schreef Aibmi het volgende:
Volgens mij is het verband snappen tussen eten en geen honger hebben heel erg snel duidelijk voor een kind(baby). Dat is volgens mij gewoon instinct. Maar wat jij doet zorgt er toch juist voor dat ze weinig bij het avondeten eten? Omdat ze weten dat ze toch wel eten krijgen. Lijkt me erg onhandig. Zo blijf je jaren door gaan met ruim na het avondeten nogmaals eten maken, omdat ze nooit hebben aangeleerd om goed te eten bij het avondeten.
Volgens mij onderschat je kinderen een beetje. En sowieso, een kat straffen omdat hij gisteren iets heeft gedaan werkt niet. Wel als je binnen een paar uur er na doet. En honger/eten is altijd een logisch verband dat zo goed als alle wezens instinctief kunnen. Zelfs onze cavias weten wanneer ze eten horen te krijgen. Als we dat vergeten en ze krijgen een paar uur later honger dan schreeuwen die cavias het uit. En je gaat mij niet wijs maken dat een 2-jarige cavia dommer is dan een 2-jarig mens.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:16 schreef texelonia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat een kind van nog geen 2 snapt dat als het 's avonds niet kan slapen van de honger, het de volgende avond maar netjes zijn bord leeg moet eten
Dat is net zoiets als een kat straffen omdat ie gisteren op het kleed heeft gepiest ipv op de bak.
het kind zal wel honger hebben, maar ik weet niet of dat nou zo verstandig is. op internaten vroeger moest je het uitgekotste voer weer opeten. geestig dat zoveel (net afgeschoten) criminelen die je de laatste jaren veel in de media zag, uit internaten komen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:36 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Volgens mij onderschat je kinderen een beetje. En sowieso, een kat straffen omdat hij gisteren iets heeft gedaan werkt niet. Wel als je binnen een paar uur er na doet. En honger/eten is altijd een logisch verband dat zo goed als alle wezens instinctief kunnen. Zelfs onze cavias weten wanneer ze eten horen te krijgen. Als we dat vergeten en ze krijgen een paar uur later honger dan schreeuwen die cavias het uit. En je gaat mij niet wijs maken dat een 2-jarige cavia dommer is dan een 2-jarig mens.
Ten eerste gaat de quote over het niet vol laten eten bij het avondeten, en dan 's avonds alsnog eten maken.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:39 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het kind zal wel honger hebben, maar ik weet niet of dat nou zo verstandig is. op internaten vroeger moest je het uitgekotste voer weer opeten. geestig dat zoveel (net afgeschoten) criminelen die je de laatste jaren veel in de media zag, uit internaten komen.
tuurlijk chargeer ik en ik denk idd dat smaak al vroeg te leren is. maar gedwongen spul naar binnen werken waar een kind van kotst? wat is het nut?
Die van mij is drie, maar wat je schrijft is erg herkenbaar. Bij Fleur is er een drie happen regel. Die is meestal alleen nodig voor groente, maar soms ook voor de aardappels en het vlees. Belonen doen we met waterijs of speciale toetjes. En anders is het gewoon toetje. Wanneer ze echt weigert te eten dan gaat ze toch echt even op de strafstoel en als ze dan die 3 happen heeft genomen is alles vergeten en vergeven en heeft ze goed gegeten. Verder hebben we sinds vorige week de regel dat we om en om mogen kiezen wat we eten. Dus gisteren heeft papa gekozen, vandaag mama en morgen kiest Fleur. Ze mag dan de hele maaltijd kiezen of bijvoorbeeld de groente. Macaroni is erg populair en voor de groente is het meestal erwtjes...Maar het voordeel is dan wel dat ze goed eet. Morgen staat trouwens panenkoeken op het programma.... en dan wil ze graag meehelpen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:52 schreef erodome het volgende:
Ik heb de regel dat hij moet proeven als er wat staat wat hij niet kent, verder mag hij het voor een deel zelf weten.
Als kleine plurk at hij zo goed als niets, toen hij eenmaal op vast voedsel overging was het over met de overdreven eetlust, alles wat niet op vlees leek werd gewoonweg niet gegeten, je kon op je kop gaan staan, maar hij at het niet, ging liever over zijn nek dan dat hij iets zou doorslikken, heb hem zelfs weleens 2 dagen achter elkaar hetzelfde voorgeschoteld, het maakte niets uit, hij verging van de honger, maar geen groente eten.
Toen wat in overleg geweest en ervoor gekozen niet te miepen om dat eten, bijvullen met vitamine's, genoeg fruit e.d. en verder laten gaan.
Dan zou het vanzelf wel komen, nou mooi niet dus!!!!!
Meneer is inmiddels 7 en eet nogsteeds niet al te best, sinds een jaar of 4 is de regel je zal en moet proeven er gekomen, er worden dealtjes gesloten in hoeveel happen hij moet eten, anders leeft hij op lucht.
Heel langzaam begint het te komen dat hij wat normaler gaat eten, zo van de week zweedse gehaktballetjes in tomatensaus met brocollie en spercieboontjes erbij, die gehaktballetjes zag hij wel zitten de carnivoor, maar die groente natuurlijk niet
Maar paps(die ook niet gek op brocollie en spercieboontjes is) at het wel en ik zeg heel blij dat paps daar punten voor krijgt.
Toen moest het ineens ook bij hem, dus als hij 5 happen zou eten zou hij 10 punten krijgen, dus 5 happen gingen naar binnen, met lange tanden, maar oh wat was hij trots!
Maar echt dwingen, de tranen langs zijn wangen laten lopen, hem zien kokhalsen bij elke kauwbeweging, ik begin er niet aan, beetje druk uitvoeren om het op z'n minst even te proberen, belonen als hij het wel doet en verder gaat het niet, heb geen zin in elke dag stress aan de eettafel, heb geen zin in een huilend en kotsend kind elke dag, elke dag die machtsstrijd, je houdt het gewoon niet vol.
Hij begint te begrijpen dat hij groente moet eten om gezond te blijven, hij begint groente te eten en dat zonder echte dwang, vandaag een fiks bord zuurkoolschotel met banaan naar binnen gewerkt, maar uit de macaronie worden de stukjes ui en paprika en alles nog wel gevist, het zij zo hoor...
Werkt niet hier, allemaal al geprobeert, groente in ander vormen aanbieden zodat het op iets lekkers lijkt, hij neemt 1 hap en gaat overstuur, dat is geen kroket!!!!quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:09 schreef zoalshetis het volgende:
als je kind kroketjes en pannekoeken lekker vindt, maar geen groenten lust, kan je groentenkroketjes, of groentenpannekoekjes maken. het gaat niet alleen om wat er in zit het gaat kinderen ook om een herkenbare vorm.
beetje creativiteit bij de gerechten mag wel.
kinderen worden, hoe zeer ik niet geloof in reďncarnatie, geboren met een stel hersenen die gewend zijn aan smaak. misschien is het de moedermelk en kunnen kinderen die geen moedermelk hebben gehad meer smaken verdragen? (ken het onderzoek niet)quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:16 schreef erodome het volgende:
Beter is ze daar nooit aan te laten wennen....
Zo moeder zo zoonquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:34 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
zo moeder zo dochter.
damn, lekker eten is een kunst!![]()
Voor mij min of meer hetzelfde verhaal. Al was het nooit echt dwingen tot kotsen toe, het was altijd wel een hapje eten proberen. En wat je op je bord had at je op, anders geen toetje. Mijn ouders hadden natuurlijk wel door dat sommige dingen gewoon echt niet te doen zijn voor kinderen. Maar een beetje andere dingen proberen gebeurde heel regelmatig. En nu ben ik ongeveer een zelfde soort eter als jij. Ik sta er bij vrienden ook vaak om bekend dat ik alles eet. Ik vind het ook echt leuk om andere gerechten te proberen, buitenlandse invloeden vind ik allemaal geweldig. Dit in tegenstelling tot een vriend van mij. Toen hij in zijn jeugd veel dingen niet lekker vond, hebben de ouders hem het enige eten dat hij wel lekker vond bíj hun eigen eten gedaan. Omdat hij niet veel lekker vond, heeft hij bijna nooit afwisselend gegeten. Tegenwoordig lust hij nogsteeds bijna niks. Ben benieuwd wat dat gaat worden als hij gaat samenwonen met iemand anders..quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:32 schreef Aventura het volgende:
-knip-
quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:51 schreef Rewimo het volgende:
Zoon hier at tot hij een jaar of twee was als een spreeuw: wijd open dat bekkie en stop alles er maar in. Van de ene dag op de andere was het overWe hebben wat aangetobd om er maar wat in te krijgen maar niks hielp. Het is een lange fase geweest
maar sinds we dit jaar op vakantie waren in een hotelletje in Duitsland is hij ineens in elk geval bereid om nieuwe dingen te proeven en hij eet stukken beter
Hij wordt volgende week 6.
Dwingen hadden we allang opgegeven, wel spraken we af dat hij minstens 5 happen groente moest eten (vlees en aardappeltjes ging er over het algemeen redelijk in). Dat deed hij dan ook wel, al moesten we soms wel erg aandringen. Het helpt ook om een gesprek over van alles en nog wat te voeren en ondertussen happen eten in zijn mond te stoppenHee, ik heb mijn bord leeggegeten, ontdekt hij dan ineens.
Kortom, geef de moed niet opAl kijk ik uit naar de dag waarop hij zegt: dat was lekker mam, heb je nog meer?
Hopelijkquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:53 schreef zoalshetis het volgende:
we spreken elkaar als hij puber wordt, of zelfs nog flink daarvoor.
Ik heb soms medelijden met mijn broer. Wat hij wel niet mist! Hoe is het toch mogelijk dat je niet kan genieten van verfijnde smaken. Hij geniet van smakeloze rotzooi als witbrood, patat (zonder mayo, dat is vies) en bier. Hoe vlakker en koolhydraatrijker, hoe beter. Ik eet liever bruinbrood, krieltjes en een goede wijn. Het enige vlees wat hij eet is gemalen of anderszins bewerkte troep (oftewel gehakt en kipfilet). Ik vind bijna elke soort vlees en ook vis lekker. Hij zou als toetje in een restaurant hooguit een sorbet nemen (zonder room en vruchtjes, dat is 'vies'.) Ik lust ook wel een kaasplankje. Maar helaas, alleen al bij het ruiken van roquefort moet hij kotsen. Ik denk echt dat hij verpest is door mijn moederquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:53 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Voor mij min of meer hetzelfde verhaal. Al was het nooit echt dwingen tot kotsen toe, het was altijd wel een hapje eten proberen. En wat je op je bord had at je op, anders geen toetje. Mijn ouders hadden natuurlijk wel door dat sommige dingen gewoon echt niet te doen zijn voor kinderen. Maar een beetje andere dingen proberen gebeurde heel regelmatig. En nu ben ik ongeveer een zelfde soort eter als jij. Ik sta er bij vrienden ook vaak om bekend dat ik alles eet. Ik vind het ook echt leuk om andere gerechten te proberen, buitenlandse invloeden vind ik allemaal geweldig. Dit in tegenstelling tot een vriend van mij. Toen hij in zijn jeugd veel dingen niet lekker vond, hebben de ouders hem het enige eten dat hij wel lekker vond bíj hun eigen eten gedaan. Omdat hij niet veel lekker vond, heeft hij bijna nooit afwisselend gegeten. Tegenwoordig lust hij nogsteeds bijna niks. Ben benieuwd wat dat gaat worden als hij gaat samenwonen met iemand anders..
Oeiquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 22:03 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik heb soms medelijden met mijn broer. Wat hij wel niet mist! Hoe is het toch mogelijk dat je niet kan genieten van verfijnde smaken. Hij geniet van smakeloze rotzooi als witbrood, patat (zonder mayo, dat is vies) en bier. Hoe vlakker en koolhydraatrijker, hoe beter. Ik eet liever bruinbrood, krieltjes en een goede wijn. Het enige vlees wat hij eet is gemalen of anderszins bewerkte troep (oftewel gehakt en kipfilet). Ik vind bijna elke soort vlees en ook vis lekker. Hij zou als toetje in een restaurant hooguit een sorbet nemen (zonder room en vruchtjes, dat is 'vies'.) Ik lust ook wel een kaasplankje. Maar helaas, alleen al bij het ruiken van roquefort moet hij kotsen. Ik denk echt dat hij verpest is door mijn moederAls meisje zou ik nooit op hem vallen als ik heel eerlijk ben. Puur en alleen om die reden
Ik heb mijn dochter toen ze heel klein was wel eens potjes gegeven, maar nu eet ze gewoon met ons mee. Ze is 14 maanden en ze eet bijna alles en vindt bijna alles lekker. Gekookte witlof, olijven, haring, zalm, roti, korma het maakt haar allemaal niet uit. Alleen andijvie lust ze niet. Ze spuugt het consequent uit, oh en appelstroop lust ze ook niet.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:52 schreef SHE het volgende:
Add. Overigens vind ik het niet zo raar dat peuters die potjes uitkotsen. Zelf weleens gegeten? Niet te vreten!
Neem zelf eens de moeite een fatsoenlijke maaltijd te koken die peuter-proof is. Ik denk dat dat ook heel veel huilerds scheelt.
Verder ben ik absoluut tegen force feeding..zolang ik van mijn kind geen foie gras ga maken, doe ik dat ook niet. Net als dat ik mijn kind nooit iets uit een potje zal geven.
Anders ik wel met dat soort jongens... Zusjes slepen dat soort types mee, word er helemaal gek van. Nog vervelender is dat één van mijn zusjes, die vroeger dus echt álles at, en veel ook, haar vriendje na gaat doen. Letterlijk alles wat niet door elkaar geprakt kan/"hoort" te worden, is vies. Ik kook een keer per week, en ik ben stiekem blij als zij niet mee-eten. Dan kan ik ten minste naar hartenlust kip, vis, rijst, couscous etc. gebruiken...quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 22:03 schreef Aventura het volgende:
Als meisje zou ik nooit op hem vallen als ik heel eerlijk ben. Puur en alleen om die reden
Die eetstoornis heb je echt niet gekregen door je bord leeg te eten, daar zit wel meer achter.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 13:08 schreef hestria het volgende:
Tja, ikzelf ben opgegroeit met je bord leeg eten, met als gevolg dat ik regelmatig na het eten boven de wc hing, en een eetstoornis kreeg. Na veel pijn en moeite lust ik nu vrij veel, al zijn er nog steeds dingen die ik nooit zal eten.
Door de manier waarop ze het bord moest leegeten gok ik dan. En overige symptomen van hoe er met voedsel en dwang werd omgegaan in dat gezin.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 11:06 schreef Troel het volgende:
[..]
Die eetstoornis heb je echt niet gekregen door je bord leeg te eten, daar zit wel meer achter.
Tuurlijk snapt een kind dat het moet eten als het honger heeft. Maar ik denk niet dat als een kind zijn bord niet leegeet en dan niet kan slapen van de honger, het de volgende dag dan maar wel zn bordje leegeet omdat het anders weer niet kan slapen van de honger.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:36 schreef Aibmi het volgende:
Volgens mij onderschat je kinderen een beetje. En sowieso, een kat straffen omdat hij gisteren iets heeft gedaan werkt niet. Wel als je binnen een paar uur er na doet. En honger/eten is altijd een logisch verband dat zo goed als alle wezens instinctief kunnen. Zelfs onze cavias weten wanneer ze eten horen te krijgen. Als we dat vergeten en ze krijgen een paar uur later honger dan schreeuwen die cavias het uit. En je gaat mij niet wijs maken dat een 2-jarige cavia dommer is dan een 2-jarig mens.
Is toch ook veel lekkerder voor je kleine? Ik denk dat veel peuters hun smaakpapillen verneuken door die gore potjes die ze gemakshalve door de strotjes krijgen geduwd.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 23:38 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ik heb mijn dochter toen ze heel klein was wel eens potjes gegeven, maar nu eet ze gewoon met ons mee. Ze is 14 maanden en ze eet bijna alles en vindt bijna alles lekker. Gekookte witlof, olijven, haring, zalm, roti, korma het maakt haar allemaal niet uit. Alleen andijvie lust ze niet. Ze spuugt het consequent uit, oh en appelstroop lust ze ook niet.
De periode dat ze niet wilt eten komt misschien best nog wel, maar ik ben niet van plan daar een drama van te maken.
Ik denk juist dat het in het geval van honger-te weinig gegeten heel logisch is. Instinctief is de oplossing van honger eten. Dat zit 'ingebakken' in ieder denkend wezen. De link tussen honger-eten is dus makkelijk gemaakt. Het enige dat je er bij moet leren is dat als je op een bepaald moment de kans had om te eten, dat je dan ook moet eten om later geen honger te krijgen. En dat is niet een erg grote stap.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 11:20 schreef texelonia het volgende:
[..]
Tuurlijk snapt een kind dat het moet eten als het honger heeft. Maar ik denk niet dat als een kind zijn bord niet leegeet en dan niet kan slapen van de honger, het de volgende dag dan maar wel zn bordje leegeet omdat het anders weer niet kan slapen van de honger.
En dat is exact wat ik bedoel met dat voorbeeld van die kat straffen. Als een kind honger heeft dan kun je uitleggen "ja dan moet je ook eten en dan gaat je honger over" maar de volgende dag zeggen "als je niet eet kun je weer niet slapen als gisteren" dat werkt niet bij een kind van nog geen 2 denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |