abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42508009
Ik heb nog niks gelezen over deze nieuwe partij, en ik denk dat hij toch bij veel min of meer dakloze kiezers zal aanslaan, dus vandaar dat ik hier een klein stukje over schrijf. De liberaal democratische partij is pas kortgeleden opgericht doet wel mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. Het is in wezen een sociaal-liberale partij die niet mee wil doen aan kortzichtige politiek zoals die nu bedreven wordt, maar juist een langere termijnvisie voor ogen heeft en daarop zijn beleid wil baseren.

Enkele punten uit het conceptprogramma (http://www.libdem.nl/conceptvkzp.pdf) die mij wel aanspreken:

• Markteconomie waarin iedereen gestimuleerd wordt aan het werk te gaan, ook als hij of zij niet productief genoeg is. De overheid subsidieert dan de werkgever. Elk individu is denk ik gebaat bij het feit dat hij of zij serieus genomen wordt en de kans geboden wordt (professionele begeleiding op elk niveau van werkloosheidstraject) om aan het werk te gaan.
  • Ook aandacht voor productie-industrie. Ook in een hoogopgeleid land ('kenniseconomie') is het goed om productie te houden. Het Nederlandse volk is niet intrinsiek slimmer dan dat van andere landen en we hebben veel kennis en vakmanschap in huis; zonde om daar geen aandacht aan te besteden. Niet iedereen wil de hele dag achter een bureau zitten en ook uit deze industrie kan innovatie voortvloeien.
  • Aandacht voor kwalitatief goed onderwijs. Dit staat natuurlijk bij elke partij op het programma, maar LibDem wil ook bij beroepsonderwijs aandacht voor kwaliteitseisen, net zoals bij het hoger onderwijs. Mogelijkheid selectie aan de poort in hoger onderwijs in elk geval bij studies met een numerus fixus.
  • Een maatschappelijke stage van 3 maanden ergens tussen je 18e en je 25e. Denk aan terreinen als gezondheidszorg, ontwikkelingshulp, milieu of het leger. Nuttige persoonlijke ontwikkeling ook buiten je (huidige of toekomstige) werkterrein.
  • Milieu als kans. Juist binnen Nederland is er veel mogelijkheid om door progressief milieubeleid zowel uitstootdoelstellingen te halen als kennis en producten te ontwikkelen die in andere landen aftrek zullen vinden. Zie het als een investering die zichzelf op meerdere vlakken terugbetaalt. Innovatie op milieuvlak.
  • Bestrijding van terrorisme zonder in te boeten op privacy en niet een onnodig angstgevoel creeëren.
  • Meer mogelijkheden voor informatievoorziening en klachtafhandeling op electronische wijze binnen overheid.
  • Geen struisvogelpolitiek wat Europa betreft; het nee tegen deze grondwet was terecht, maar dat betekent niet dat we niet verder moeten. Europa moet een echt parlement krijgen met Europese partijen die daadwerkelijk controle op macht en uitgaven hebben. Geen maandelijkse verhuizing tussen Brussel en Straatsburg.

Voor mij de belangrijkste punten. Mocht je meer willen weten over fiscalisering van de AOW (niet aan de orde, eerder ophoging van AOW-leeftijd) of over hypotheekrenteaftrek, lees het programma of kijk op de site..

Om even duidelijk te zijn: ik (student astrofysica, 21 jaar) sta zelf op plaats 8 van de lijst voor de kamerverkiezingen. Hierdoor kan ik mogelijk enigszins gekleurd zijn over deze partij. Als je enthousiast bent kun je altijd contact met me opnemen . De lijsttrekker is Sammy van Tuyll, die ook al eerder aan de Europese parlementsverkiezingen heeft meegedaan.

Graag wil ik discussiëren over de toevoeging van LibDem aan de Nederlandse politiek, de doelgroep, de punten, de kansen en alles wat verder van toepassing is.
  • pi_42508575
    De punten kan ik het wel mee eens zijn (wie niet eigenlijk) maar het ligt er ook aan of de partij de goede mensen heeft om dit uit te voeren. Zal als ik tijd heb hun site bekijken.
    Dus...
    pi_42508624
    Het programma ziet er op het eerste gezicht erg goed uit, moet ik zeggen. Ik ben aangenaam verrast. Ik vind de partij eigenlijk helemaal niet zo liberaal, moet ik zeggen. Ik vind de benaming sociaal-democratisch eigenlijk meer op z'n plaats.

Ik heb het verkiezingsprogramma gescand en het staat bol van de goede standpunten. Ik mis slechts één ding: het onderwerp strafrecht. Er wordt eigenlijk niet echt ingegaan op de vraag of straffen afdoende zijn (te licht?), of we verder moeten met TBS en dergelijke. Of ik heb daar overheen gelezen?
    pi_42508634
    ik kom straks (na het lezen van de pdf) met een echte reactie,

maar even over je bovenstaande stukje,
    het leek terwijl ik hem las alsof je punten zo uit het programma waren geknipt en een een partij programma waarin staat "denk ik" kan niet serieus genomen worden.

wellicht kan je de programma punten en eigen input een beetje van elkaar scheiden,
    dan wordt het geheel wat duidelijker.
    Have no Fear, Burning Feetman is here
    wii nr: 7098 4291 3092 6058
    mario strikers friend code: 305044 570494
      maandag 9 oktober 2006 @ 13:22:49 #5
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_42508690
    quote:
    Markteconomie waarin iedereen gestimuleerd wordt aan het werk te gaan, ook als hij of zij niet productief genoeg is. De overheid subsidieert dan de werkgever.
    Wat doet Melkert bij de LibDem's?
      maandag 9 oktober 2006 @ 13:40:57 #6
    15929 DiRadical
    Everything's ruined
    pi_42509213
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 13:22 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Wat doet Melkert bij de LibDem's?
    Dit geldt niet voor werkzoekenden (denk ik).
    Maar voor alle laagstbetaalden, ook de mensen die nu werken.
    Deze worden voor de werkgever goedkoper, zodat ze voor de werkgever economisch meer rendabel worden.
    Als het salaris stijgt, daalt de subsidie.

Ik vind dit geen slecht plan. Je creeërt werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt in Nederland. Dat is werk dat anders niet economisch rendabel zou zijn.

Het is een hervorming van het belastingstelsel
    Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
    -Catbert: Evil director of HR
    pi_42509825
    reactie op het partijprogramma,

punt 2c. hoe ga je de al geprivatiseerde onderdelen weer terug onder de overheid brengen?

punt 4b. effect alle lonen lager, want overheid springt wel bij?
    Ik zou als bedrijf zijnde nu alle lonen lager gaan leggen,
    de overheid geeft subsidie en ik ben dan goedkoper uit. dit lijkt mij niet het doel van die punt.

pagina 9, regel 3 mist het woord zal.

punt 11g, ik mis een optie als meer en betere parkeerplaatsen voor auto's bij stations.

punt 12d, waar moeten we aan denken? bewoners mogen stemmen hoe en wat aan onderhoud en inrichting van de wijk?

bladzijde 11. punt 14. cultuur had op de nieuwe pagina mogen beginnen

punt 15f, Dit wordt weer een hele administratieve rompslomp, want je wilt uiteraard ook bijhouden wie op wleke moment eigenaar van het pasje is, anders kan je fiets en pasje stelen. Hierdoor wordt de verkoop van een fiets automatisch duurder vanwege de administratieve kosten zoals bij autoverkoop.

punt 17b, elk jaar werk maand erbij, voor mij houdt dit in 40 maanden erbij, is te overzien en werken tot ongeveer je 69 kan best, maar waar houdt het op? de gemiddelde levensverwachting stijgt toch niet elk jaar met 1 maand?

bladzijde 14. punt 19. had op de nieuwe pagina mogen beginnen

Nu ga ik even op zoek naar een financiele input.

Verder heb je me wel geintereseerd gemaakt in de partij.
    pi_42510173
    Opzich op het eerste gezicht een heel interessant programma. Denk alleen dat dit het verkeerde moment is om mee te gaan doen aan de verkiezingen je maakt als splinter met een redelijk programma nu gewoon geen kans dat is even voorbehouden aan de extremere partijen.
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
      maandag 9 oktober 2006 @ 14:14:47 #9
    38856 Willaaam
    De enige echte!
    pi_42510225
    Ik heb net het programma doorgelezen en ik moet zeggen dat ik laaiend enthousiast ben!

LibDem komt bij mij over als een partij welke in het vaarwater van D'66 koerst. En dat is mooi want D'66 is effectief dood.

In mijn ogen is er potentie in de zin van het aantal kiezers en er is de wil om ervoor te gaan. Economisch is het relatief goed onderbouwd en met betrekking tot het onderwijs in Nederland slaan jullie de spijker op de kop.

Mijn stem hebben jullie, ik hoop ook die van vele anderen.
    Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
    pi_42510269
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 14:12 schreef du_ke het volgende:
    Opzich op het eerste gezicht een heel interessant programma. Denk alleen dat dit het verkeerde moment is om mee te gaan doen aan de verkiezingen je maakt als splinter met een redelijk programma nu gewoon geen kans dat is even voorbehouden aan de extremere partijen.
    tenzij er genoeg mensen zijn die de extreme partijen wel zat zijn en zichzelf toch niet in de grote x-aantal partijen kunnen vinden.

ik mis ook nog de info wat de vergadering van zaterdg heeft opgeleverd.
    maw. wat is de definitieve kieslijst en doet LibDem nu werkelijk mee aan de verkiezingen?
    pi_42510309
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 14:16 schreef BoukeF het volgende:

[..]

tenzij er genoeg mensen zijn die de extreme partijen wel zat zijn en zichzelf toch niet in de grote x-aantal partijen kunnen vinden.
    Klopt maar die kans acht ik niet zo gek groot. In het midden laten CDA en PvdA eigenlijk geen ruimte over momenteel.
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
      maandag 9 oktober 2006 @ 14:19:09 #12
    38856 Willaaam
    De enige echte!
    pi_42510365
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 14:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Klopt maar die kans acht ik niet zo gek groot. In het midden laten CDA en PvdA eigenlijk geen ruimte over momenteel.
    D'66 wel. En dat was altijd een relatief grote partij.

Het grootste verschil zit hem vooral in het verschil tussen Bestuurlijke Vernieuwing en Bestuurlijke Verbetering voor zover ik heb kunnen bespeuren. En dat tweede lijkt me beter haalbaar.
    Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
    pi_42510730
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 14:14 schreef Willaaam het volgende:
    Ik heb net het programma doorgelezen en ik moet zeggen dat ik laaiend enthousiast ben!

LibDem komt bij mij over als een partij welke in het vaarwater van D'66 koerst. En dat is mooi want D'66 is effectief dood.

In mijn ogen is er potentie in de zin van het aantal kiezers en er is de wil om ervoor te gaan. Economisch is het relatief goed onderbouwd en met betrekking tot het onderwijs in Nederland slaan jullie de spijker op de kop.

Mijn stem hebben jullie, ik hoop ook die van vele anderen.
    De overeenkomsten met D66 vielen mij ook gelijk op ja.
    Dus...
    pi_42513316
    Allereerst wil ik jullie danken voor jullie commentaar en discussie, ik zal proberen op ieders punt van inhoudelijke kritiek (dus niet lay-out van het programma, dat moet nog gebeuren) weerwoord te leveren. Omdat wij nog jong zijn als partij, ligt er natuurlijk niet zo'n strak uitgewerkt programma als dat van de gevestigde partijen, maar er ligt wel een visie. In de komende jaren willen we groeien en alles verder uitwerken. Waarom nu dan al meedoen vraag je je af? Omdat er veel ontheemde kiezers zijn en wij hen willen vertegenwoordigen in de kamer en dat gebeurt vanuit een gedachte, niet vanuit een programma wat vanuit mogelijke regeringsdeelname uitgaat.
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 14:00 schreef BoukeF het volgende:
    reactie op het partijprogramma,

punt 2c. hoe ga je de al geprivatiseerde onderdelen weer terug onder de overheid brengen?
    Geprivatiseerde onderdelen terugbrengen is niet te doen en overstijgt het profijt, maar op dit moment is prorail nog van de overheid, de NS deels en Schiphol nog volledig. De bedoeling is om die niet verder te privatiseren.
    quote:
    punt 4b. effect alle lonen lager, want overheid springt wel bij?
    Ik zou als bedrijf zijnde nu alle lonen lager gaan leggen,
    de overheid geeft subsidie en ik ben dan goedkoper uit. dit lijkt mij niet het doel van die punt.
    Het gaat eigenlijk alleen om mensen wier arbeidsproductiviteit niet hoog genoeg is om aan het werk te kunnen bij een normale werkgever. Door ze toch aan het arbeidsproces te laten deelnemen is er meer netto arbeid geleverd voor slechts een kleine prijs.
    quote:
    punt 11g, ik mis een optie als meer en betere parkeerplaatsen voor auto's bij stations.
    Hier heb je op zich wel een goed punt. Zoals ik zei, de partij is nog jong en er is altijd ruimte voor verbetering. Dit is dan weer een invulling van het beleidsplan.
    quote:
    punt 12d, waar moeten we aan denken? bewoners mogen stemmen hoe en wat aan onderhoud en inrichting van de wijk?
    Ja, misschien, op lokale schaal is een referendum wel effectief. Kijk naar Utrecht (heropenleggen singel/winkelsluitingstijdenwet).
    quote:
    punt 15f, Dit wordt weer een hele administratieve rompslomp, want je wilt uiteraard ook bijhouden wie op wleke moment eigenaar van het pasje is, anders kan je fiets en pasje stelen. Hierdoor wordt de verkoop van een fiets automatisch duurder vanwege de administratieve kosten zoals bij autoverkoop.
    De strekking van het betoog is een grotere aandacht voor fietsendiefstal omdat dat de burger flink kan treffen (mobiliteitsgezien en financieel). Over de precieze uitwerking valt later nog te praten. Misschien in combinatie met een nieuw ID-pasje van cc-formaat dat gratis door de overheid gedistribueerd wordt in ruil voor de ID-plicht die vorig jaar is ingevoerd. Lijkt me wel zo eerlijk.
    quote:
    punt 17b, elk jaar werk maand erbij, voor mij houdt dit in 40 maanden erbij, is te overzien en werken tot ongeveer je 69 kan best, maar waar houdt het op? de gemiddelde levensverwachting stijgt toch niet elk jaar met 1 maand?
    Als we niet uitkomen met de AOW door de toenemende vergrijzing is dit een van de maatregelen die je kan nemen, maar dat is dus alleen als we niet uitkomen. Verder moet je natuurlijk weten dat de levensverwachting met tien jaar is gestegen maar de pensioenleeftijd niet (in de afgelopen 40 jaar), dus een eenmalig aanpassing tot een maximum van bv 69 jaar lijkt mij niet zo verkeerd.
    quote:
    Verder heb je me wel geintereseerd gemaakt in de partij.
    Mooi zo. Je hulp is altijd welkom, we hebben nog steunbetuigingen nodig in kiesdistricten, dus stuur me een mailtje als jullie daaraan mee wilen meewerken.

De overeenkomsten met D66 zijn aanwezig, dat klopt, een deel van de leden is ook afkomstig van D66 of VVD. Maar D'66 is als partij niet geloofwaardig meer, en er is toch een flink sociaal-democratisch-liberaal electoraat waar de accenten toch net wat anders kunnen liggen.
    pi_42516195
    en op welk adres zou je graag een mailtje willen ontvangen?
    pi_42520557
    Heb mijn e-mail adres even in mijn profiel openbaar gemaakt
      maandag 9 oktober 2006 @ 19:34:26 #17
    125850 DolerTPF
    Grunn & Student
    pi_42520843
    Ik ben ook geintresseerd geraakt . In mijn korte kiesgerechtigde leven heb ik telkens op D66 gestemd, maar ik heb geen vertrouwen meer in het huidige bestuur en partij-top van D66. Ik ben al een tijd op zoek naar een alternatief en de LibDem programma klinkt aardig, ik zal woensdag mij verder gaan verdiepen in de partij.
    pi_42534808
    tis allemaal krap qua tijd,
    de gemeente heerhugowaard is minimaal flexibel,
    dus ik ga proberen om voor 16:00 uur vandaag de steunbetuiging op het gemeentehuis te ondertekenen.

Een mooie opgaaf om En een goede werkdag in uren te maken En zonder files uit den haag terug te rijden.
    pi_42534811
    De grote vraag is natuurlijk of LibDem voldoende steunbetuigingen haalt. Vandaag sluit geloof ik de termijn voor het inzenden van handtekeningen.
    pi_42540796
    Officieel vandaag ja, maar als je de kieslijst vandaag inlevert kun je tot vrijdag de 30 halen. Een groot aantal districten is vandaag al rond, voor Limburg, Flevoland en Drenthe zijn er nog wel wat nodig.
    Dat is het nadeel van een jonge partij, je moet in korte tijd veel doen en daardoor is het vrij hectisch..

Maar ik wil toch nog even de discussie voortzetten, heeft iemand vandaag de NRC next gelezen?
    pi_42541157
    Wat stond er in NRC Next dan?
    pi_42545975
    ik pak em dr even bij,
    het was vanmorgen te vroeg.
    pi_42546370
    ok,

waar wil je het over hebben?
    * spitsstroken niet altijd open
    * steekpartij sociale dienst
    * turkije vs frankrijk
    * eindtoets voor alle basisschoolleerlingen
    * analyse van debatkwaliteiten pechtold

zo, hele krant doorgegaan,
    wat zie ik op pagina 35 van de 36
    Liberalen krijgen inhoud

even lezen
    pi_42546622
    Dat is een positief stukje en een korte bondige samenvatting.

online bron kan ik niet vinden.
    pi_42546834
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 16:16 schreef BoukeF het volgende:
    ok,

waar wil je het over hebben?
    * spitsstroken niet altijd open
    * steekpartij sociale dienst
    * turkije vs frankrijk
    * eindtoets voor alle basisschoolleerlingen
    * analyse van debatkwaliteiten pechtold

zo, hele krant doorgegaan,
    wat zie ik op pagina 35 van de 36
    Liberalen krijgen inhoud

even lezen
    Hehehehe Ik was er niet op uit om de hele krant voorgelezen te krijgen. Op basis van wat Reino zei, begreep ik dat NRC Next iets over LibDem heeft geschreven? En ik ben wel nieuwsgierig naar strekking van dat verhaal. Liberalen krijgen inhoud?
    pi_42550395
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 16:27 schreef dVTB het volgende:

[..]

Hehehehe Ik was er niet op uit om de hele krant voorgelezen te krijgen. Op basis van wat Reino zei, begreep ik dat NRC Next iets over LibDem heeft geschreven? En ik ben wel nieuwsgierig naar strekking van dat verhaal. Liberalen krijgen inhoud?
    ik zal een samenvatting tikken.

Niet elke onbekende partij haalt bij de presentatie van het partijprogramma meteen de pers. De Liberaal Democratische Partij lukte het. VVD te recht? stem dan op het alternatief voor D66 stond bijvoorbeeld op 12 september boven een verslag van de persconferentie in het NRC handelsblad.

Die persconferentie werd dan ook gehouden in Nieuwspoort, the place to be voor dit soort evenmenten. Maar niet alleen de presentatie van het programma pakt de in augustus opgerichte partij serieus aan. Ook het programma zelf, afgelopen zaterdag vastgesteld op de eerste algemene ledenvergadering, oogt volwassen: vijftien pagina's over onderwijs, economie, bestuur, integratie, milieu, enzovoort, inclusief een samenvatting in standpunten.

voorbeelden van programma punten

Zoveel redelijkheid - hebben we te maken met een nieuw D66?
    " nee, die partij heeft geen ideologie, wij wel" zegt lijsttrekker sammy van Tuyll
    LibDem luisterd wel naar de burgers, die willen geen waan van de dag meer, wij kijken naar lange termijn.

De partij bestaat uit veel ex-VVD leden en ex-D66 leden
    Ze verwachten kiezers uit de hoek van de sociale niet rechtse VVD-ers te krijgen en de zwevende D66 mensen.
    naamsbekendheid te krijgen door zendtijd na genoeg steunbetuigingen.

kans op zetel is 0, 1 of 5.
      donderdag 12 oktober 2006 @ 10:08:14 #27
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_42603021
    Het artikel staat inmiddels ook als PDF op de partijsite:

http://www.libdem.nl/knipselnrcnext.pdf
      dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:39:12 #28
    44679 Leshy
    Held met sokken.
    pi_42753365
    Hey, toevallig vandaag keihard bij LibDem terechtgekomen toen ik de nieuwe Stemwijzer bekeek

Tot nu toe stemde ik VVD omdat ik sowieso D66 al lang niet meer als een serieuze partij beschouw, maar LibDem ziet eruit als een degelijk alternatief, omdat de VVD toch iets te weinig sociaal is naar mijn zin. Alhoewel het uiteraard nog een kleine partij is en de kans op zetels niet echt heel groot zal zijn, ziet het manifest er wel erg goed uit en ben ik geneigd om gewoon op LibDem te stemmen.

Het enige wat ik me afvraag is toch een beetje in hoeverre dit een blijvend initiatief is. Als jullie bij de verkiezingen geen zetels halen, blijft de partij dan nog wel stabiel en levend om er bij de volgende verkiezingen weer te zijn, of gaat ze de rest van al die kleine partijen achterna, die elke verkiezingen weer even op komen dagen en niet de steun hebben van een groep ervaren en deskundige politici, danwel mensen met ervaring uit het bedrijfsleven die serieus een politieke carrière willen ondernemen?
    pi_42760443
    LibDem kwam bij mij als vierde uit de bus bij de Stemwijzer, ver voor de VVD en D66. Nu scheelt het dat ik sowieso niet op mijn nummers 1 en 2 stem (CDA en Partij voor de Dieren) en op de PvdA overweeg ik alleen te stemmen als de nek-aan-nekrace in de peilingen blijft voortduren. Ik wil namelijk niet opnieuw 4 jaar premier Balkenende.

Maar anders... zou ik dus best bij deze LibDems kunnen uitkomen. Een goede partij, met veel goede opvattingen.
      woensdag 18 oktober 2006 @ 01:55:34 #30
    10526 broer
    Nutteloze van de nacht.
    pi_42760718
    quote:
    Op dinsdag 17 oktober 2006 21:39 schreef Leshy het volgende:
    Hey, toevallig vandaag keihard bij LibDem terechtgekomen toen ik de nieuwe Stemwijzer bekeek
    Ik kreeg de partij als derde op mijn lijstje.

En wat ik hier lees, stoot me bepaald niet zo af als de gemiddelde splinterpartij. Dus ik lees even mee.
      woensdag 18 oktober 2006 @ 09:30:07 #31
    15929 DiRadical
    Everything's ruined
    pi_42763206
    Libdem kwam bij mij op de stemwijzer helemaal bovenaan.
    Ook D'66 en de VVD en zelf Éen NL (to mijn grote vebazing) scoorden behoorlijk hoog
    Voorheen twijfelde ik altijd tussen de VVD en D'66. VVD is eigenlijk iets te conservatief en D'66 is eigenlijk iets te zwalkend.
    Ben benieuwd of ze in alle kiesdisctricten verkiesbaar zijn.
    pi_42763492
    tvp
    pi_42766059
    quote:
    Op woensdag 18 oktober 2006 09:30 schreef DiRadical het volgende:
    Libdem kwam bij mij op de stemwijzer helemaal bovenaan.
    Ook D'66 en de VVD en zelf Éen NL (to mijn grote vebazing) scoorden behoorlijk hoog
    Voorheen twijfelde ik altijd tussen de VVD en D'66. VVD is eigenlijk iets te conservatief en D'66 is eigenlijk iets te zwalkend.
    Ben benieuwd of ze in alle kiesdisctricten verkiesbaar zijn.
    alleen niet in Friesland, Zeeland en Limburg,
      woensdag 18 oktober 2006 @ 15:24:35 #34
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_42772606
    quote:
    Op woensdag 18 oktober 2006 11:38 schreef BoukeF het volgende:

[..]

alleen niet in Friesland, Zeeland en Limburg,
    Wat is je bron daarvoor?
    pi_42774999
      woensdag 18 oktober 2006 @ 16:58:11 #36
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_42775873
    quote:
    Op woensdag 18 oktober 2006 16:34 schreef BoukeF het volgende:
    bron
    Ah, ok. De partij zelf dus. Ik had eigenlijk gehoopt dat je een overzichtje van alle partijen had. Totnutoe kan ik alleen maar het overzicht vinden van in welke kieskringen elke lijst ingeleverd was, niet waar ze daadwerkelijk deel mogen nemen. Dat overzicht zal de komende week dan wel komen.
      woensdag 18 oktober 2006 @ 17:20:31 #37
    44679 Leshy
    Held met sokken.
    pi_42776681
    quote:
    Op woensdag 18 oktober 2006 16:58 schreef freako het volgende:
    Ah, ok. De partij zelf dus. Ik had eigenlijk gehoopt dat je een overzichtje van alle partijen had. Totnutoe kan ik alleen maar het overzicht vinden van in welke kieskringen elke lijst ingeleverd was, niet waar ze daadwerkelijk deel mogen nemen. Dat overzicht zal de komende week dan wel komen.
    De gelinkte bron zegt expliciet dat ze in heel Nederland meedoen, met uitzondering van de genoemde drie provinciën, Friesland, Zeeland en Limburg.
      woensdag 18 oktober 2006 @ 17:28:20 #38
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_42776977
    quote:
    Op woensdag 18 oktober 2006 17:20 schreef Leshy het volgende:

[..]

De gelinkte bron zegt expliciet dat ze in heel Nederland meedoen, met uitzondering van de genoemde drie provinciën, Friesland, Zeeland en Limburg.
    Dat geloof ik ook wel. Ik zoek alleen een bron waar dat voor alle 26 partijen staat (of in ieder geval voor de 17 partijen die nog niet in de Tweede Kamer zitten, die andere 9 doen sowieso in het hele land mee). Niet elke partij houdt namelijk even trouw z'n website bij heb ik gemerkt (als ze die al hebben. .

Voor zover ik weet doet de Blanco Lijst, Partij voor de Vrijheid, Partij voor de Dieren, Nederland Transparant en EenNL in het hele land mee (19 kieskringen), Partij voor Nederland in 18 (het beroep bij de Raad van State over die gejatte tas dient morgen dacht ik), LibDem in 16, CDDP in 13. Tamara's Open Partij in 1 kieskring (10, Haarlem) en zo te zien neemt ook LRVP Het Zeteltje in 1 kieskring deel (9, Amsterdam). Dan blijven er nog 7 over.

[ Bericht 7% gewijzigd door freako op 18-10-2006 17:36:09 ]
      woensdag 18 oktober 2006 @ 17:37:10 #39
    138783 Visitor1982
    The Name of the Game
    pi_42777287
    Gewoon D66 stemmen.
    the truth is out there... and it hurts!
      woensdag 18 oktober 2006 @ 17:44:01 #40
    44679 Leshy
    Held met sokken.
    pi_42777478
    quote:
    Op woensdag 18 oktober 2006 17:37 schreef Visitor1982 het volgende:
    Gewoon D66 stemmen.
    No offense, D66 heeft als partij redelijk goede standpunten (alhoewel ze al die bestuurlijke vernieuwings-onzin eens moeten laten varen en hun andere punten, zoals onderwijs, wat meer aandacht moeten geven), maar het is een compleet zootje van draaikonten die geen idee hebben wat ze willen, en zoals de afgelopen kabinetsperiode heeft aangetoond, geen enkele politieke realiteitszin of ruggegraat hebben.
      woensdag 18 oktober 2006 @ 18:51:18 #41
    138783 Visitor1982
    The Name of the Game
    pi_42779420
    D66 is sinds 2003 ook meer met onderwijs bezig. Uruzgan was een blunder, met Verdonk hebben ze laten zien dat ze wel ballen hebben. Ze verdienen nog wel een kans, wat mij betreft.
    the truth is out there... and it hurts!
    pi_42785319
    quote:
    Op woensdag 18 oktober 2006 17:44 schreef Leshy het volgende:

[..]

No offense, D66 heeft als partij redelijk goede standpunten (alhoewel ze al die bestuurlijke vernieuwings-onzin eens moeten laten varen en hun andere punten, zoals onderwijs, wat meer aandacht moeten geven), maar het is een compleet zootje van draaikonten die geen idee hebben wat ze willen, en zoals de afgelopen kabinetsperiode heeft aangetoond, geen enkele politieke realiteitszin of ruggegraat hebben.
    En daarom heb ik er ook nooit op gestemd, arme Pechtold, laatst nog een flyer van em gekregen... (en daarom vond ik Koefnoen gisteren ook hilarisch )
    pi_42787227
    quote:
    Op woensdag 18 oktober 2006 18:51 schreef Visitor1982 het volgende:
    met Verdonk hebben ze laten zien dat ze wel ballen hebben
    met Verdonk hebben ze laten zien dat ze niets minder dan Halsema en Wilders politici van de korte termijn zijn.
      vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:51:20 #44
    15929 DiRadical
    Everything's ruined
    pi_42829568
    quote:
    Op woensdag 18 oktober 2006 17:44 schreef Leshy het volgende:

[..]

Dat noemen ze pragmatisch geloof ik

Blijft toch moeilijk. De VVD heeft een gespleten persoonlijkheid en D'66 is eigenlijk net niks
    pi_43637505
    Veel media aandacht gaat traditioneel uit naar de grote partijen, dit is logisch. Maar in de meeste aandacht voor kleine partijen gaat naar extremere partijen zoals Éen NL en Wilders, waar je als serieuze kiezer natuurlijk niet op kan stemmen.

Dan wordt er vaak gezegd, zij krijgen media aandacht, omdat ze in de peiling op een zetel gestaan hebben. Maar hoe komen ze op een zetel in de peiling? Door media aandacht voornamelijk. Een vicieuze circel dus.

Daarom heb ik het idee dat de nieuwe partij LibDem, die echt wel een zeer goed programma heeft, aan veel mensen voorbijgaat door gebrek aan media aandacht.

Als je dus nog niet zeker weet wat je gaat stemmen kijk even naar de FOK lijsttrekkers enquête van LibDem.:

FOK! Lijsttrekkersenquête 2006

en hun website
    www.libdem.nl

en nee ik ben niet aan LibDem gelieerd, ik ben slechts een sympathisant.
      vrijdag 17 november 2006 @ 15:11:22 #46
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_43637636
    You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
    pi_43637696
    Maar Napalm, ik heb het je eerder gevraagd, wat vind jij van de LibDem? Inhoudelijk?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      vrijdag 17 november 2006 @ 15:20:33 #48
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_43637918
    Mij is eigenlijk nog niet helemaal duidelijk waarom de LibDem zoveel anders is dan D66, de leden bestaan zelfs uit oud-d66'ers en oud-vdd'ers
    pi_43639109
    Misschien is het grote verschil dat d66 zichzelf totaal ongeloofwaardig heeft gemaakt bij het debat over afghanistan en verdonk. Daar werd mij duidelijk dat d66 ideologie mist en gewoon een stelletje opportunisten zijn.
    pi_43639181
    quote:
    Op vrijdag 17 november 2006 15:20 schreef HenkBenzinetank het volgende:
    Mij is eigenlijk nog niet helemaal duidelijk waarom de LibDem zoveel anders is dan D66, de leden bestaan zelfs uit oud-d66'ers en oud-vdd'ers
    Niet de grote democratische kroonjuwelen is voor mij al een pluspunt. Bestuurlijke vernieuwing prima, maar D66 heeft mij er nooit van kunnen overtuigen dat het overgrote deel van hun plannen in die richting wel bestuurlijke verbeteringen waren.
    "If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
    pi_43639282
    Er is al een topic over LibDem Programma Liberaal Democratische Partij (LibDem)
    en ook al over de lijsttrekkerenquete

Zal een verzoek plaatsen om deze 2 samen te voegen

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2006 16:20:58 ]
    pi_43652923
    Ik vind het nogal stom dat alle politieke partijen in een één-dimensionaal spectrum geplaatst moeten worden.

LibDem is niet D66 of VDD maar een nieuwe partij met eigen ideologie en standpunten
      zaterdag 18 november 2006 @ 12:18:34 #53
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_43653283
    Ik mis liberale standpunten en quantificering van de andere punten.
    In principe klinkt de partij als een goed idee, maar ik vind het allemaal wat te vaag...
    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
    pi_43653463
    Ik weet nu in elk geval waar m'n stem dit keer heen gaat. Toch jammer dat deze partij zo weinig media aandacht krijgt, het is namelijk een prima alternatief voor sociaal- liberalen die geen heil meer zien in D'66 en al jaren geen vertrouwen meer hebben in de VVD.

Is er ook een fractie actief in groningen ?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2006 12:33:36 ]
    pi_43655058
    Ik had een beetje hetzelfde sentiment Gelly. Maar deze verkiezingsstrijd is zonder inhoud en daar doet de media aan mee. LibDem is vooral goede inhoud en dat vinden televisie makers kennelijk te ingewikkeld.
    Spread the word, stem LibDem!

PS: Ik kom ook uit Groningen, ik weet niet of daar al een fractie actief is.
      zaterdag 18 november 2006 @ 17:54:46 #56
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_43661632
    quote:
    Op vrijdag 17 november 2006 16:11 schreef Nessy-Max het volgende:
    Misschien is het grote verschil dat d66 zichzelf totaal ongeloofwaardig heeft gemaakt bij het debat over afghanistan en verdonk. Daar werd mij duidelijk dat d66 ideologie mist en gewoon een stelletje opportunisten zijn.
    Dat is de partij, niet hun inhoud. Ik vraag me af wat het verschil qua inhoud is.
    pi_43704030
    Om even een paar antwoorden te geven: aangezien we op 26 augustus zijn opgerecht, zijn er nog niet overal afdelingen opgezet. In Groningen zijn wel leden van LibDem en andere belangstellingen actief, net zoals in veel andere steden over het hele land.:)

Over het verschil met D66: er is inderdaad een verschil tussen de geloofwaardigheid van personen en de geloofwaardigheid van het programma. D66 komt van alle gevestigde partijen inderdaad het dichtst in de buurt van LibDem, maar er zijn echt wel verschillen. Zo was ik vandaag verbaasd dat Pechtold vandaag van Borssele af wilde terwijl het behouden toch echt de rationele en milieuvriendelijke keus is, tenminste tijdelijk. Borssele weg betekent meer stroom importeren of meer kolengestookte centrales. Ook de gekozen minister-president is niet iets waar wij achter staan.

Toch is er meer dan alleen de inhoud van je programma; een partij moet ook ideeën uitvoeren, en om ze dan in te slikken op het moment dat je je gelijk niet krijgt.. dat wekt weinig vertrouwen.

Als jullie verder nog vragen hebben over het programma, personen, of whatever, stel ze gerust!
    pi_43709326
    Interessant.
    pi_43718627
    Ik heb weinig mensen gelezen die inhoudelijk het niet met LibDem eens zijn!
      maandag 20 november 2006 @ 16:31:02 #60
    27166 mr.vulcano
    Op naar de top!
    pi_43720392
    Zowel LibDem als Nederland Transparant heeft een aardig programma, maar ik verwacht niet dat ik erop ga stemmen.
    Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
    pi_43731156
    Waarom niet?
      maandag 20 november 2006 @ 22:29:01 #62
    27166 mr.vulcano
    Op naar de top!
    pi_43731325
    quote:
    Op maandag 20 november 2006 22:20 schreef Nessy-Max het volgende:
    Waarom niet?
    Een partij die geen invloed heeft in de kamer (de kiesdrempel niet haalt), zie ik als een verloren stem.
    Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
    pi_43731548
    Als iedereen zo denkt haalt een partij de kiesdrempel nooit: vicieuze circel.

Daarnaast is het ook een verloren stem als je op het CDA stemt en ze halen 44 en 3/4 zetel.

Het beste kun je gewoon stemmen op een partij waarmee je het inhoudelijk het meest mee eens bent.

[ Bericht 81% gewijzigd door Nessy-Max op 20-11-2006 23:06:18 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')