Allereerst wil ik jullie danken voor jullie commentaar en discussie, ik zal proberen op ieders punt van inhoudelijke kritiek (dus niet lay-out van het programma, dat moet nog gebeuren) weerwoord te leveren. Omdat wij nog jong zijn als partij, ligt er natuurlijk niet zo'n strak uitgewerkt programma als dat van de gevestigde partijen, maar er ligt wel een visie. In de komende jaren willen we groeien en alles verder uitwerken. Waarom nu dan al meedoen vraag je je af? Omdat er veel ontheemde kiezers zijn en wij hen willen vertegenwoordigen in de kamer en dat gebeurt vanuit een gedachte, niet vanuit een programma wat vanuit mogelijke regeringsdeelname uitgaat.
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:00 schreef BoukeF het volgende:reactie op het partijprogramma,
punt 2c. hoe ga je de al geprivatiseerde onderdelen weer terug onder de overheid brengen?
Geprivatiseerde onderdelen terugbrengen is niet te doen en overstijgt het profijt, maar op dit moment is prorail nog van de overheid, de NS deels en Schiphol nog volledig. De bedoeling is om die niet verder te privatiseren.
quote:
punt 4b. effect alle lonen lager, want overheid springt wel bij?
Ik zou als bedrijf zijnde nu alle lonen lager gaan leggen,
de overheid geeft subsidie en ik ben dan goedkoper uit. dit lijkt mij niet het doel van die punt.
Het gaat eigenlijk alleen om mensen wier arbeidsproductiviteit niet hoog genoeg is om aan het werk te kunnen bij een normale werkgever. Door ze toch aan het arbeidsproces te laten deelnemen is er meer netto arbeid geleverd voor slechts een kleine prijs.
quote:
punt 11g, ik mis een optie als meer en betere parkeerplaatsen voor auto's bij stations.
Hier heb je op zich wel een goed punt. Zoals ik zei, de partij is nog jong en er is altijd ruimte voor verbetering. Dit is dan weer een invulling van het beleidsplan.
quote:
punt 12d, waar moeten we aan denken? bewoners mogen stemmen hoe en wat aan onderhoud en inrichting van de wijk?
Ja, misschien, op lokale schaal is een referendum wel effectief. Kijk naar Utrecht (heropenleggen singel/winkelsluitingstijdenwet).
quote:
punt 15f, Dit wordt weer een hele administratieve rompslomp, want je wilt uiteraard ook bijhouden wie op wleke moment eigenaar van het pasje is, anders kan je fiets en pasje stelen. Hierdoor wordt de verkoop van een fiets automatisch duurder vanwege de administratieve kosten zoals bij autoverkoop.
De strekking van het betoog is een grotere aandacht voor fietsendiefstal omdat dat de burger flink kan treffen (mobiliteitsgezien en financieel). Over de precieze uitwerking valt later nog te praten. Misschien in combinatie met een nieuw ID-pasje van cc-formaat dat gratis door de overheid gedistribueerd wordt in ruil voor de ID-plicht die vorig jaar is ingevoerd. Lijkt me wel zo eerlijk.
quote:
punt 17b, elk jaar werk maand erbij, voor mij houdt dit in 40 maanden erbij, is te overzien en werken tot ongeveer je 69 kan best, maar waar houdt het op? de gemiddelde levensverwachting stijgt toch niet elk jaar met 1 maand?
Als we niet uitkomen met de AOW door de toenemende vergrijzing is dit een van de maatregelen die je kan nemen, maar dat is dus alleen als we niet uitkomen. Verder moet je natuurlijk weten dat de levensverwachting met tien jaar is gestegen maar de pensioenleeftijd niet (in de afgelopen 40 jaar), dus een eenmalig aanpassing tot een maximum van bv 69 jaar lijkt mij niet zo verkeerd.
quote:
Verder heb je me wel geintereseerd gemaakt in de partij.
Mooi zo.
![]()
Je hulp is altijd welkom, we hebben nog steunbetuigingen nodig in kiesdistricten, dus stuur me een mailtje als jullie daaraan mee wilen meewerken.
De overeenkomsten met D66 zijn aanwezig, dat klopt, een deel van de leden is ook afkomstig van D66 of VVD. Maar D'66 is als partij niet geloofwaardig meer, en er is toch een flink sociaal-democratisch-liberaal electoraat waar de accenten toch net wat anders kunnen liggen.