Gaan nu de VVD en het CDA deze troefkaart uitspelen om de PVDA een hak te zetten. ? Qua prognoses zijn de verschillen tussen het CDA en PVDA niet zo groot. En als daarmee 367.000 potentiele kiezers zich mogelijk zullen onthouden van een stem kan dit effect hebben wie straks de grootste partij is.quote:Turkse Nederlanders in crisisberaad bijeen
Bron : Niews.nl
(Novum) - Vertegenwoordigers van de Turkse gemeenschap in Nederland komen zondag in crisisberaad bijeen om te voorkomen dat Turkse Nederlanders de politiek massaal de rug toekeren. Daarover schrijft de Volkskrant donderdag. Aanleiding is de ophef over Turkse kandidaat-Kamerleden die de Armeense genocide in 1915 in Turkije ontkenden en door hun partijen, CDA en PvdA, van de kieslijst werden gehaald.
Een groot deel van de ongeveer 367 duizend Turken in Nederland overweegt een boycot van de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november. Zij voelen zich niet langer welkom, verklaart voorzitter Sabri Kenan Bagci van het Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT). Juist de Turkse minderheid blinkt normaal gesproken uit in politieke participatie. Veel van hen stemmen traditioneel op de PvdA.
Bagci heeft voor zondag alle negen landelijke Turkse federaties en sleutelfiguren uit de Turkse gemeenschap in Utrecht ontboden om een antwoord te bedenken op de crisis. Daarmee moet worden voorkomen dat 'de Armeense kwestie schade toebrengt aan de grote politieke participatie' van Turken in Nederland.
We kennen in dit land dan ook geen verbod op het ontkennen van de Holocaust maar een verbod joden zo vreselijk te beledigen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:Je kunt niet mensen veroordelen die de Holocaust ontkennen (ook een gebeurtenis in een ander land, een tijd geleden) en tegelijkertijd toestaan dat mensen een andere genocide ontkennen.
Jammer, maar dan begrijp je me verkeerd. Daar ben ik allerminst voor.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:13 schreef sigme het volgende:
[..]
We kennen in dit land dan ook geen verbod op het ontkennen van de Holocaust maar een verbod joden zo vreselijk te beledigen.
Als de Armeense genocide diezelfde status wil verwerven zal toch een Armeen(se organisatie) een dergelijke belediging moeten bewijzen. Dan moet de ontkenner niet alleen ontkennen, maar er ook nog beledigende kwalificaties aanhangen (jullie verzinnen dit om er beter van te worden, zoiets toch?).
Maar in principe ben ik het met je eens: het beleefde verbod op Holocaustontkenning zou uit ons systeem moeten.
Nee, ik begreep wel dat jij daarvan geen voorstander bent, ik denk alleen dat we het erover eens zijn dat het consequent moet zijnquote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Jammer, maar dan begrijp je me verkeerd. Daar ben ik allerminst voor.
Ik zou graag zien dat ze dat doenquote:Maar Nederland heeft de Armeense genocide erkend. Onder 137e van het WvS kunnen dus Armenen gewoon aangifte doen van kwetsende uitlatingen, net als Joden en Joodse organisaties dat kunnen m.b.t. de Holocaust.
Hmmz, nee je kunt bijna niet om het feit heen dat politici ook een EU-kleurtje hebben.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:07 schreef sigme het volgende:
Al dat afdwingen van tóch een mening van Nederlandse politici over een historische gebeurtenis ver, ver van hier, is sensatiezoekerij.
Duidelijk, dan kom je op de discussie uit of die eigen mening niet opgevat kan worden als een bagitalisering of zelfs een belediging voor een willekeurige genocide uit een ver verleden (en zit op zoiets wel een houdbaarheidsdatum ?). Maar dat is een overtreffende trap discussie.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:33 schreef sigme het volgende:
Het hebben van een mening erover is geen sensatiezoekerij, het afdwingen ervan wel.
Als buitenlanders daar last van hebben, zouden ze natuurlijk eens kunnen bekijken, hoe dat komt. Misschien heeft het feit, dat men krampachtig vasthoudt aan gewoonten en gebruiken uit een geheel andere cultuur er iets mee te maken? Of het zich publiekelijk afzetten tegen de samenleving waarin ze nu wonen?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:38 schreef Megumi het volgende:
Ach laten we eerlijk wezen de intollerantie neemt toe. Wil de Arameense genocide niet goed praten. Maar feit is dat het de pest hebben aan buitenlanders de oorzaak is van dit probleem.
De overwinnaar heeft altijd gelijk.En in dit geval wonnen de Turken. Ik zou de bombardementen op Duitse steden ook als een vorm van genocide zien tijdens WO2 en derhalve als een oorlogsmisdaad. Net als de moord op zes miljoen joden. En wat er nu in Irak gebeurt is ook niet fris. Maar het land met de beste wapens enz wint altijd.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:36 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Duidelijk, dan kom je op de discussie uit of die eigen mening niet opgevat kan worden als een bagitalisering of zelfs een belediging voor een willekeurige genocide uit een ver verleden (en zit op zoiets wel een houdbaarheidsdatum ?). Maar dat is een overtreffende trap discussie.
Politici, nette politici, zouden ernaar moeten streven dat de politiek niet, in de vorm van wetten, meningen voorschrijft of verbiedt.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:36 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Duidelijk, dan kom je op de discussie uit of die eigen mening niet opgevat kan worden als een bagitalisering of zelfs een belediging voor een willekeurige genocide uit een ver verleden (en zit op zoiets wel een houdbaarheidsdatum ?). Maar dat is een overtreffende trap discussie.
Tja ik generaliseerde even. Dat is waar. Maar het valt niet te ontkennen dat met uitspraken van Verdonk en wat er in de media speelt je als buitenlander een zeg maar wat ongemakelijk gevoel krijgt.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als buitenlanders daar last van hebben, zouden ze natuurlijk eens kunnen bekijken, hoe dat komt. Misschien heeft het feit, dat men krampachtig vasthoudt aan gewoonten en gebruiken uit een geheel andere cultuur er iets mee te maken? Of het zich publiekelijk afzetten tegen de samenleving waarin ze nu wonen?
Het is altijd zo makkelijk om het op 'intolerantie' (met 1 L) of op 'de pest hebben aan buitenlanders' te gooien. Zeker gezien de geschiedenis van Nederland op dit gebied in vorige eeuwen lijkt het me redelijk te veronderstellen dat er heel wat nodig is om Nederlanders tot intolerantie te dwingen.
Daarom schreef ik al over "verlichtings-fundamentalisme" omdat nu deze kwestie op het publieke/politieke debat wordt uigevochten. En nu de geest uit de fles is, kan dit implicaties betekenen voor een toekomstige verkiezingsuitslag wie er als winnaar uit de bus komt rollen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Politici, nette politici, zouden ernaar moeten streven dat de politiek niet, in de vorm van wetten, meningen voorschrijft of verbiedt.
Dáár zouden die Nederlandse media en politicy zich druk over moeten maken: dat Turkije, de Turkse politiek, zich op ontoelaatbare wijze mengt in de vrijheid van burgers om iets (ontkennen, bevestigen) te vinden van die massamoord van een eeuw geleden.
Dát gaat ook Nederland (en zeker EU) aan: dat gaat namelijk over politieke vrijheden in een buurland. Daarvan mag je ook van alle politici een standpunt verwachten. Omdat het over de principiele reikwijdte van politieke bevoegdheid en vrijheid van burgers gaat.
Ik heb geen idee wat je bedoelt met dat "verlichtings-fundamentalisme".quote:Op donderdag 5 oktober 2006 09:00 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Daarom schreef ik al over "verlichtings-fundamentalisme" omdat nu deze kwestie op het publieke/politieke debat wordt uigevochten.
Ik verwacht van de meeste Nederlandse politici dat ze hierover geen mening hebben. Dus vind ik dat voor een Turks-Nederlands politicus ook voor de hand liggend.quote:Maar je kunt niet niet verwachten van een politica dat ze over deze kwestie geen mening mogen hebben.
quote:Dan kun je jezelf de vraag stellen in hoeverre deze personen zich daadwerkelijk op alle fronten zullen inzetten voor de Nederlandse politiek (we hebben het toch over Nederlanders toch ?).
Het afdwingen van juist die mening. Erkennen dat er in het verleden fouten zijn gemaakt.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 09:07 schreef sigme het volgende:
Ik heb geen idee wat je bedoelt met dat "verlichtings-fundamentalisme"
Ah, zo. In dat geval onderschrijf ik je stelling dat er sprake is van dergelijk fundamentalisme.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 09:13 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Het afdwingen van juist die mening. Erkennen dat er in het verleden fouten zijn gemaakt.
Zonder die erkenning zien ze je niet als volwaardig.
Ze hoeven helemaal geen fouten toe te geven. Ze moeten alleen als kandidaat-Kamerlid van een Nederlandse politieke partij het Nederlandse standpunt (en partij politieke standpunt) erkennen dat de Turken nog geen honderd jaar geleden de christelijke Armeniërs op schandalige wijze hebben afgeslacht.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 07:55 schreef Drugshond het volgende:
Ergens snap ik de commotie ook niet zo goed, het toegeven van fouten in het verleden.
Onzin, parlementsleden hoeven geen enkel Nederlands standpunt te onderschrijven. Geen enkele politieke partij hoeft dat, en geen kandidaat.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:02 schreef R@b het volgende:
[..]
Ze hoeven helemaal geen fouten toe te geven. Ze moeten alleen als kandidaat-Kamerlid van een Nederlandse politieke partij het Nederlandse standpunt
Dat dan weer wel - een partij kan van haar kandidaten onderschrijven van standpunten verlangen.quote:(en partij politieke standpunt)
Met jouw redenatie hebben de Serviers ook geen Bosnische moslims afgeslacht, het was immers oorlog, it's all in the game? Die gevonden massagraven, ach die zijn in scene gezet door die huilende muzelmannen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:45 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Tja, met een armenier als vriend heb je geen vijand meer nodig. Waarom geven ze niet gewoon toe dat ze de oorlog om Noord-Oost Turkije dik hebben verloren?
Een oorlog verliezen is 1 ding. De bevolking ausradieren is toch echt een ander hoofdstuk.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:45 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Tja, met een armenier als vriend heb je geen vijand meer nodig. Waarom geven ze niet gewoon toe dat ze de oorlog om Noord-Oost Turkije dik hebben verloren?
Precies. Dat KermitGeyank dat onderscheid niet wil zien is veelzeggend.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:59 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Een oorlog verliezen is 1 ding. De bevolking ausradieren is toch echt een ander hoofdstuk.
Ze hadden de pech dat ze in Noord-Oost Turkije verbleven, dus op de plaats waar armenen hele Turkse dorpen hebben uitgemoord. Uit West-Turkije zijn geen armeniers weggestuurd.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:59 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Een oorlog verliezen is 1 ding. De bevolking ausradieren is toch echt een ander hoofdstuk.
Dan heb je dus geen enkel benul waarom de Turken zo 'raar' over deze kwestie doen. Maar dat is voor mij geen verrassing.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 13:01 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Overigens heb ik wel zo'n idee waarom die Turken hier zo raar over die kwestie doen. Het land kennende worden ze als ze daar op vakantie gaan er de bak voor ingesmeten, met alle folteringen en zeepjes van dien.
Bron ?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 13:09 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ze hadden de pech dat ze in Noord-Oost Turkije verbleven, dus op de plaats waar armenen hele Turkse dorpen hebben uitgemoord.
quote:Uit West-Turkije zijn geen armeniers weggestuurd.
Daarbij is het op vakantie sturen van mensen naar een zonnigere streek geen genocide zover ik weet. Dat ze massaal zijn overvallen en vermoord door de koerdische bevolking in die regio tijdens hun tocht, daar konden de soldaten die meereisden voor hun veiligheid, ook niets aan doen. De prioriteit van de militairen was namelijk om het land te bevrijden van de vele bezetters die daar op dat moment huisden, waaronder de armeense terroristen. Dan is de keuze snel gemaakt waar je je mankracht aan besteedt.
Goed georganiseerde vakantie.quote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Armeense_Genocide
Er was niet gezorgd voor eten of drinken voor de Armeniërs tijdens de tochten van de verschillende delen van het land naar Syrië. Volgens ooggetuigen en historische documenten bezweken Armenen op de marsen naar het hedendaagse Syrië aan dorst, honger of werden doodgeranseld of -geschoten. Voorts werden Armeense vrouwen en meisjes onderweg regelmatig verkracht.
Weliswaar waren er troepen die hen moesten begeleiden, maar in het rijk, dat immers in oorlog was, was een schrijnend gebrek aan mankracht. Het begeleiden van de Armeniërs werd daarom uitgevoerd door lokale troepen op minimale sterkte. Veel Armeniërs stierven omdat zij aangevallen werden door boze plaatselijke stamleden en dorpelingen. Hun begeleiders wilden of konden hen niet beschermden en de begeleiders, vaak zelf ook onbetaald, hongerig en ongeordend, vermoordden ook Armeniërs of lieten hen eenvoudigweg aan hun lot over.
Onbelangrijk...de armeense burgers waren de echte verliezers.quote:We zouden dus kunnen zeggen dat de armeniers hun eigen genocide hebben uitgevoerd. Immers, hadden ze niet geprobeerd om over de rug van de Turken Groot-Armenie op te richten, was er niets aan de hand geweest.
Hier zakt mijn broek vanaf. Waren al die 0.8-1,8 miljoen slachtoffers dan soldaten.quote:Als er dus al een genocide heeft plaatsgevonden, dan zijn de eerste daders de armeniers, daarna de koerden en aan het eind pas de Turken.
Zo te lezen niet.quote:Op 24 april 1915 werden honderden tot enkele duizenden leden van de Armeense elite zonder enkele vorm van proces vermoord in Constantinopel (Istanbul). Deze dag wordt nog altijd herdacht door de Armeniërs als het begin van de volkerenmoord.
Ach elk land heeft wel een aantal zwarte pagina's in de historie. Joden werden zonder pardon door de Nederlanders terug naar Duitseland geschopt voor WO2. En als Nederland zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden zijn dat geen misdaden maar polietionele acties. Waarvoor nog niemand gecompenseerd is. Ik sta derhalve ook verbaast dat Japan bijvoorbeeld Nederlandse burgers een schade vergoeding geeft.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 09:05 schreef Godslasteraar het volgende:
Ach gut, Turkse Nederlanders die de politiek massaal de rug toekeren![]()
Kan me nog een voetbalwedstrijdje herinneren vorige zomer met een stel kinderen waaronder een aantal Turkse die Nederlanders aanduidden met "Armeniers".
Turkije heeft een lange geschiedenis van moord en vervolgingen van niet-moslims, dat dat land daar vervolgens op wordt aangekeken als het lid wil worden van een regio vol met "Armeniers" is dan niet zo verbazingwekkend. En al helemaal niet als Turkije/Turken denken te kunnen bepalen waar wij het wel of niet over mogen hebben.
Het lijkt me ook niet meer dan redelijk dat de verdrijving van miljoenen Grieken van hun land na WO2 ter sprake wiordt gebracht, evenals een soort van compensatie voor deze mensen, idem voor de Armeniërs.
Soms is het beide hetzelfde. Hoe moreel onjuist dat ook is.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:59 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat zei ik niet. De touroperator was gewoon te druk met andere, bedrijfskritische, zaken. Dan krijgen dit soort dingen gewoon een lagere prio.quote:
Waarom vind je het uitmoorden van honderduizenden weerloze Turken onbelangrijkquote:[..]
Onbelangrijk...de armeense burgers waren de echte verliezers.
Vraag het de armeniers zelf. Zij zijn immers de schuldige van deze kwestie. Als zij geen bevredigend antwoord hebben, kun je je pijlen richten op de koerden.quote:[..]
Hier zakt mijn broek vanaf. Waren al die 0.8-1,8 miljoen slachtoffers dan soldaten.
Er leefden wel ietsiepietsie meer dan enkele duizeden armenen in het westen van Turkije.quote:[..]
Zo te lezen niet.
Ik snap je punt wel, Dresden, Hamburg, Tokio en dergelijke.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 13:41 schreef Megumi het volgende:
Soms is het beide hetzelfde. Hoe moreel onjuist dat ook is.
Kirmizi, kom je Kandidaat-kamerlid CDA noemt Armeense genocide leugen nog even beantwoorden?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:45 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
idd, als ze het toch over Turkije willen hebben, laat ze zich dan met Cyprus bezig houdenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 14:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind deze discussie heel kenmerkend voor de politiek, mierenneuken als het kan maar de echte problemen worden niet aangepakt. Ik steun de Turken van harte in hun eventuele boycot van de verkiezingen.
ik ook. laat die mensen met rust.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:12 schreef Monidique het volgende:
Ik vind het wel vormen van een heksenjacht aannemen.
Debiel dat je bent.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:42 schreef Martijn_77 het volgende:
Het heeft een behoorlijke impact voor het PvdA
PvdA verliest aanhang onder allochtonen
Uit je eigen bron.quote:Armenië-discussie
Marokkanen lopen weg omdat er weinig Marokkanen hoog op de lijst staan. Turken blijven, omdat de Turkse kandidaten goed vertegenwoordigd zijn.'' Markadonakis ziet geen aanwijzingen dat Turken niet meer op de PvdA stemmen, of zelfs helemaal niet gaan stemmen, vanwege de recente Armenië-discussie.
Daar is ze dan ook niet vaag over. Dat standpunt onderschrijft ze. Wat snap je niet aan het onderschrijven van een standpunt, opa?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:50 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
Mevrouw Albayrak is wel de nummer twee op de lijst van de PvdA.
Het ligt dus in de rede, dat zij fractievoorzitter van die partij zal worden in het geval van een Kabinet Bos.
Mij lijkt het dat de fractievoorzitter van de PvdA niet vaag kan blijven over het standpunt dat de partij heeft ingenomen bij de motie van de CU inzake de Armenicide.
Idd. Helaas denken een flink aantal turken de geschiedenis te kunnen herschrijven..quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:Je kunt niet mensen veroordelen die de Holocaust ontkennen (ook een gebeurtenis in een ander land, een tijd geleden) en tegelijkertijd toestaan dat mensen een andere genocide ontkennen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |