abonnement Unibet Coolblue
pi_42208768
quote:
Op donderdag 28 september 2006 19:10 schreef gelly het volgende:
Wat mij vooral een beetje tegenstaat is dat het eigenlijk niet om die Armeniërs te doen is maar dat het gewoon een stok is om Turkije buiten de deur te houden. Hoe zuiver is de hele discussie eigenlijk ?
Dat geeft een wat nare bijsmaak inderdaad. Ik vind Tonca ook goed overeind blijven in deze kwestie, hij had alleen iets eerder deze openheid moeten geven.
pi_42211048
quote:
Op donderdag 28 september 2006 19:10 schreef gelly het volgende:
Wat mij vooral een beetje tegenstaat is dat het eigenlijk niet om die Armeniërs te doen is maar dat het gewoon een stok is om Turkije buiten de deur te houden. Hoe zuiver is de hele discussie eigenlijk ?
Wat mij betreft niet hoor. Ik ben juist vóór toetreding van Turkije tot de EU (mits er wat probleempjes rond de mensenrechten opgelost worden utieraard). Dit staat er wat mij betreft los van. Ik vind het alleen één symptoom van een soort nationalisme dat me niet aanstaat en wat nog uit dat systeem moet daar.
Wat ik dan weer een stuk relevanter en belachelijker vind in die hele EU-kermis, is dat gezeik van "ja, we erkennen Cyprus later wel" en het dan toch niet doen en dan weer jankend te gaan stampvoeten over "ontolereerbare nieuwe eisen".

Magoed, in de context van de Nederlandse politiek, politici van Turkse afkomst en de genocide vind ik dus dat meneren en mevrouwen die zich ongevraagd al sterk hebben gemaakt voor (oa) de ontkenningspolitiek via websites en overige propagande weg mogen en de rest lekker mag gaan doen waar ze goed in denken te zijn op politiek gebied. Geen centje pijn.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42223528
quote:
Op donderdag 28 september 2006 17:22 schreef The_artful_dodger het volgende:

[..]

Beweren dat een onderzoek alleen onafhankelijk is als het door de Turken erkend wordt is nogal simpel vind je niet? Onder welke voorwaarden zou een onderzoek dat aangeeft dat er wel een volkerenmoord heeft plaatsgevonden ooit erkend worden door de turkse staat?
Ben jij nou simpel of praat ik te moeilijk voor je? Je beschuldigt een land van genocide. Je weet wat genocide inhoudt? Het moedwillig uitroeien van een bepaalde groep mensen? Is die opdracht ooit gegeven? Zo ja, wie heeft die bronnen?

Aangezien het Ottomaanse Rijk een dergelijke opdracht zou moeten hebben gegeven, lijkt het mij handig als je ook daadwerkelijk bij die Ottomaanse documenten kunt komen. En ja, dan is het handig als je onderzoek onafhankelijk is en ook goedgekeurd door de Turken. Immers, je zult geen toegang tot deze documenten kunnen krijgen als je het niet eens bent over een onderzoek. Hoe wil je dan uberhaupt iets bewijzen aan de hand van documenten die je niet hebt? Je neemt dan maar aan dat de armeense documenten die genoeg bewijzen?

Ik hoop niet dat je een historicus bent, maar gezien je standpunt inzake historische zaken zal dit niet het geval zijn. Ik ben namelijk wel zo naief om te geloven dat historici beide kanten van een verhaal onderzoeken.
  vrijdag 29 september 2006 @ 07:56:01 #204
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42223869
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 06:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ben jij nou simpel of praat ik te moeilijk voor je? Je beschuldigt een land van genocide. Je weet wat genocide inhoudt? Het moedwillig uitroeien van een bepaalde groep mensen? Is die opdracht ooit gegeven?
Ja:
quote:
Talaat Pasha's Official Orders Regarding the Armenian Massacres, March 1915-January 1916

March 25th, 1915

To Djemal Bey, Delegate at Adana:

The duty of everyone is to effect on the broadest lines possible the realization of the noble project of wiping out of existence the well-known elements who for centuries have been the barrier to the empire's progress in civilization.

We must, therefore, take upon ourselves the entire responsibility, pledging ourselves to this action no matter what happens, and always remembering how great is the sacrifice which the Government has made in entering the World War. We must work so that the means used may lead to the desired end.

In our dispatch dated February 18th, we announced that the Djemiet has decided to uproot and annihilate the different forces which for centuries have been a hindrance; for this purpose it is forced to resort to very bloody methods. Certainly the contemplation of these methods horrified us, but the Djemiet saw no other way of insuring the stability of its work.

Ali Riza [Note: the committee delegate at Aleppo] harshly criticised us and urged that we be merciful; such simplicity is nothing short of stupidity. We will find a place for all those who will not cooperate with us, a place that will wring their delicate heartstrings.

Again let me remind you of the question of property left. This is very important. Watch its distribution with vigilance; always examine the accounts and the use made of the proceeds.

THE DJEMIET


--------------------------------------------------------------------------------

September 3rd, 1915

To the Prefecture of Aleppo:

We advise that you include the woman and children also in the orders which have been previously prescribed as to be applied to the males of the intended persons. Select employees of confidence for these duties.

Minister of the Interior, TALAAT.


--------------------------------------------------------------------------------

September 16th

To the Prefecture of Aleppo:

You have already been advised that the Government, by order of the Djemiet, has decided to destroy completely all the indicated persons living in Turkey.

All who oppose this decision and command cannot remain on the official staff of the empire.

Their existence must come to an end, however tragic the means may be; and no regard must be paid to either age or sex, or to conscientious scruples.

Minister of the Interior, TALAAT.


--------------------------------------------------------------------------------

November 18th, 1915

To the Prefecture of Aleppo:

It appears, from the interventions which have recently been made by the American Ambassador [Note: Mr. Morgenthau] at Constantinople on behalf of his Government, that the American Consuls are obtaining information by some secret means. They remain unconvinced, despite our assurance that the deportations will be accomplished in safety and comfort.

Be careful that events which attract attention shall not occur in connection with those who are near cities and other centres. In view of our present policy, it is most important that foreigners who are in those parts shall be convinced that the expulsion of the Armenians is in reality only deportation.

Therefore it is necessary that a show of gentle dealing shall be made for a while, and the usual measures be taken in suitable places.

All persons who have given information to the contrary shall be arrested and handed over to the military authorities for trial by court-martial. This order is recommended as very important.

TALAAT.


--------------------------------------------------------------------------------

December 11th, 1915

To the Prefecture of Aleppo:

We are informed that some correspondents of Armenian journals are acquiring photographs and letters which depict tragic events, and these they give to the American Consul at Aleppo.

Dangerous people of this kind must be arrested and suppressed.

Minister of the Interior,
TALAAT.


--------------------------------------------------------------------------------

December 29th, 1915

To the Prefecture of Aleppo:

We are informed that foreign officers are finding along the roads the corpses of the indicated persons, and are photographing them.

Have these corpses buried at once and do not allow them to be left near the roads.

This order is recommended as very important.

Minister of the Interior,
TALAAT.


--------------------------------------------------------------------------------

January 15th, 1916

To the Government of Aleppo:

We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians.

Should this be done through ignorance of our real purpose, or because of contempt of it, the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental.

I recommend the orphanages not to receive such children; and no attempts are to be made to establish special orphanages for them.

Minister of the Interior,
TALAAT.


--------------------------------------------------------------------------------

(Undated.)

From the Ministry of the Interior to the Governor of Aleppo:

Only those orphans who cannot remember the terrors to which their parents have been subjected must be collected and kept.

Send the rest away with the caravans.

Minister of the Interior,
TALAAT.
quote:
Zo ja, wie heeft die bronnen?
quote:
Source: Source Records of the Great War, Vol. III, ed. Charles F. Horne, National Alumni 1923
quote:
Aangezien het Ottomaanse Rijk een dergelijke opdracht zou moeten hebben gegeven, lijkt het mij handig als je ook daadwerkelijk bij die Ottomaanse documenten kunt komen.
Zie boven.
quote:
Ik hoop niet dat je een historicus bent, maar gezien je standpunt inzake historische zaken zal dit niet het geval zijn. Ik ben namelijk wel zo naief om te geloven dat historici beide kanten van een verhaal onderzoeken.
Ja, maar op het moment dat ze met een jou ongevallige uitkomst komen, noem je ze 'landverraders' of 'Armenofielen'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord_Vetinari op 29-09-2006 08:20:22 ]
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_42224013
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 06:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ben jij nou simpel of praat ik te moeilijk voor je? Je beschuldigt een land van genocide. Je weet wat genocide inhoudt? Het moedwillig uitroeien van een bepaalde groep mensen? Is die opdracht ooit gegeven? Zo ja, wie heeft die bronnen?
Jij dacht dat er ergens in de bunker van Adolf Hitler ook een handboek is teruggevonden à la "Hoe de Joden uit te roeien"? Of "Weg met de Tutsi-kakkerlakken in 1 jaar en 15 stappen" in Rwanda? Met de handtekening van dé Grote Man eronder?

Als je iets van geschiedkunde had meegekregen, dan weet je dat het zo niet werkt. Zowel factoren op macro- ("overheids"), meso- ("politieke stromingen") en micro- ("de uitvoering")niveau spelen mee. Je kunt een heel volk met behulp van een propaganda-offensief in de positie brengen dat het aantrekkelijk of zelfs noodzakelijk lijkt om ze uit de weg te ruimen. Één enkel direct bevel wordt niet gevonden.
Dit soort propaganda en uitlatingen op voornamelijk meso-niveau in het Ottomaanse Rijk zijn rijkelijk teruggevonden, neem alleen al de door L_V gequote verzameling telegrammen en uitspraken. In de aanloop naar WOI zijn er zo honderden artikelen, boeken en incidenten bekend die rond 1895 al uitmondden in slachtingen op Armeniërs.
quote:
Aangezien het Ottomaanse Rijk een dergelijke opdracht zou moeten hebben gegeven, lijkt het mij handig als je ook daadwerkelijk bij die Ottomaanse documenten kunt komen. En ja, dan is het handig als je onderzoek onafhankelijk is en ook goedgekeurd door de Turken. Immers, je zult geen toegang tot deze documenten kunnen krijgen als je het niet eens bent over een onderzoek. Hoe wil je dan uberhaupt iets bewijzen aan de hand van documenten die je niet hebt? Je neemt dan maar aan dat de armeense documenten die genoeg bewijzen?
Idd, de toegang tot het grootste deel van de Turks-Osmaanse archieven blijft zo continu buiten bereik, heel slim gespeeld natuurlijk. "Wij erkennen dat onderzoek niet, want er zijn geen Turkse documenten bij betrokken. Nee, daar krijgt u geen goedkeuring voor want wij zijn het bij voorbaat al niet eens over het onderzoek."
En zet dat dan even in de context van jouw vrij belachelijk wordende geroep om een "onafhankelijk" onderzoek, wat in de praktijk in jouw malle hoofdje dus gelijkstaat aan "door de Turken goedgekeurd onderzoek"
quote:
Ik hoop niet dat je een historicus bent, maar gezien je standpunt inzake historische zaken zal dit niet het geval zijn. Ik ben namelijk wel zo naief om te geloven dat historici beide kanten van een verhaal onderzoeken.
Twee kanten aan een verhaal maakt dus niet dat de waarheid altijd precies in het midden ligt Dat zou wat zijn zeg. Eerst een volk uitroeien en je dan beroepen op het nietes-recht

OT: Was jij dat overigens op tv in EenVandaag die dat riedeltje over "die zaak is een zaak van historici en niet voor politici" voor de lens opdreunde, of gewoon een andere geprogrammeerde nationalist?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 29 september 2006 @ 09:29:20 #206
159091 The_artful_dodger
busy dodging responsibility
pi_42225042
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 06:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ben jij nou simpel of praat ik te moeilijk voor je? Je beschuldigt een land van genocide. Je weet wat genocide inhoudt? Het moedwillig uitroeien van een bepaalde groep mensen? Is die opdracht ooit gegeven? Zo ja, wie heeft die bronnen?

Aangezien het Ottomaanse Rijk een dergelijke opdracht zou moeten hebben gegeven, lijkt het mij handig als je ook daadwerkelijk bij die Ottomaanse documenten kunt komen. En ja, dan is het handig als je onderzoek onafhankelijk is en ook goedgekeurd door de Turken. Immers, je zult geen toegang tot deze documenten kunnen krijgen als je het niet eens bent over een onderzoek. Hoe wil je dan uberhaupt iets bewijzen aan de hand van documenten die je niet hebt? Je neemt dan maar aan dat de armeense documenten die genoeg bewijzen?

Ik hoop niet dat je een historicus bent, maar gezien je standpunt inzake historische zaken zal dit niet het geval zijn. Ik ben namelijk wel zo naief om te geloven dat historici beide kanten van een verhaal onderzoeken.
Zie hierboven voor de bronnen.

Verder beweer jij dus eigenlijk dat een staat nooit beschuldigd kan worden van een misdaad (volkerenmoord) zolang de staat de documenten die er mee te maken hebben maar geheim houdt, vernietigt, het bestaan ervan ontkent of de authenticiteit niet erkent.

Handig, kun je een miljoen mensen vermoorden, je tieft het papierwerk in de oven, en hopla het is nooit gebeurd. 1984 anyone?

Jij schijnt echt totaal blind te zijn voor de mogelijkheid dat de Turkse staat dit gewoon onder het tapijt wil houden.
Stel, je wilt dat dit onder de pet blijft, terwijl het wel gebeurd is, wat doe je dan:
- Je beschuldigt iedereen die er mee op de proppen komt van een eenzijdige, niet objectieve blik, alsmede een anti-nationale inslag.
- Je brengt de mensen die ermee komen persoonlijk in discrediet, en schildert ze af als onbetrouwbaar en radicaal
- Je zorgt ervoor dat documenten die erover gaan nooit in de handen van de pers komen, preferably nooit in iemand's handen
- Je regelt zelf "onderzoeken" met als uitkomst dat gebeurtenis X nooit heeft plaatsgevonden
- Je zorgt ervoor dat in het onderwijs in je land, en op zoveel mogelijk andere plaatsen jouw versie van het gebeurde te lezen is, en bestrijdt elke alternatieve lezing met harde hand.

zie je ergens parallellen met hoe Turkije met deze zaak omgaat?
pi_42253956
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 07:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja:
Nee
quote:
[..]

Zie boven.
[..]
De heer Horne is er zelf niet bijgeweest. Hij heeft enkel 'bronnen' verzameld. Bronnen afkomstig van o.a. armenen en Britten, die destijds een van de bezetters van het Ottomaanse Rijk waren.

Het is niet moeilijk om documenten/telegrammen te vervalsen als bezetter van een land. Het is dan altijd in jouw voordeel als je het bezette land zoveel mogelijk in diskrediet kunt brengen.

Het is al vele malen aangetoond dat er enorm veel 'bronnen' vervalst zijn. Dat is een van de redenen dat de serieuzere historici, zonder wrok tegen moslims en Turken, er nog lang niet over uit zijn wat er precies is gebeurd.
quote:
Ja, maar op het moment dat ze met een jou ongevallige uitkomst komen, noem je ze 'landverraders' of 'Armenofielen'.
Nee. Enkel als ze zich voordoen als historicus, maar tegelijkertijd geen moeite doen om meerdere kanten van een verhaal te weten te komen. Ze noemen zich historicus, maar slikken bestaande 'bronnen' met gemak voor zoete koek. Het is immers het enige dat ze in handen hebben.

Ik stel de vraag dus nogmaals, maar een antwoord zal ik wel niet krijgen. Waarom zijn de armenofielen zo bang voor een internationaal, onafhankelijk onderzoek waarbij alle partijen al hun bronnen uit de doeken doen?

Waarom de behoefte om politici te laten beslissen over historische zaken? Wat weet een politicus nu van geschiedenis buiten het door lobbyisten vertelde om?
pi_42253982
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 08:18 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Jij dacht dat er ergens in de bunker van Adolf Hitler ook een handboek is teruggevonden à la "Hoe de Joden uit te roeien"?
Ah, reductio ad Hitlerum. Ik dacht al. Waar blijft ie.
quote:
Of "Weg met de Tutsi-kakkerlakken in 1 jaar en 15 stappen" in Rwanda? Met de handtekening van dé Grote Man eronder?
Was dat hoe de armenen hele Turkse dorpen uitroeiden in hun expansiedrift?
quote:
Als je iets van geschiedkunde had meegekregen, dan weet je dat het zo niet werkt. Zowel factoren op macro- ("overheids"), meso- ("politieke stromingen") en micro- ("de uitvoering")niveau spelen mee.
Niet als het om genocide gaat. Genocide is de term die gebruikt wordt voor het doelbewust vernietigen van een bepaald volk. Als dat het geval zou zijn geweest, waren ook de armenen in West-Turkije, waar er ontzettend veel waren, gedeporteerd.
quote:
Je kunt een heel volk met behulp van een propaganda-offensief in de positie brengen dat het aantrekkelijk of zelfs noodzakelijk lijkt om ze uit de weg te ruimen. Één enkel direct bevel wordt niet gevonden.
Ja, achter elke boom staat natuurlijk een jood.
quote:
Dit soort propaganda en uitlatingen op voornamelijk meso-niveau in het Ottomaanse Rijk zijn rijkelijk teruggevonden, neem alleen al de door L_V gequote verzameling telegrammen en uitspraken. In de aanloop naar WOI zijn er zo honderden artikelen, boeken en incidenten bekend die rond 1895 al uitmondden in slachtingen op Armeniërs.
Bron?
quote:
[..]
Idd, de toegang tot het grootste deel van de Turks-Osmaanse archieven blijft zo continu buiten bereik, heel slim gespeeld natuurlijk. "Wij erkennen dat onderzoek niet, want er zijn geen Turkse documenten bij betrokken. Nee, daar krijgt u geen goedkeuring voor want wij zijn het bij voorbaat al niet eens over het onderzoek."
Vind je het gek als de armenen willen besluiten welke documten worden meegenomen en welke niet?
quote:
En zet dat dan even in de context van jouw vrij belachelijk wordende geroep om een "onafhankelijk" onderzoek, wat in de praktijk in jouw malle hoofdje dus gelijkstaat aan "door de Turken goedgekeurd onderzoek"
[..]
Als je onderzoek wilt houden is het altijd wel handig als alle partijen daarmee instemmen. Maar dat zal jou waarschijnlijk niets zeggen. Armenen zijn het wel gewend om bepaalde dingen er gewoon door te drukken, ook al is er geen houvast.
quote:
Twee kanten aan een verhaal maakt dus niet dat de waarheid altijd precies in het midden ligt Dat zou wat zijn zeg. Eerst een volk uitroeien en je dan beroepen op het nietes-recht
Nee je hebt gelijk. En daarom hebben de armenen gelijk. .

Don't quit your dayjob.
quote:
OT: Was jij dat overigens op tv in EenVandaag die dat riedeltje over "die zaak is een zaak van historici en niet voor politici" voor de lens opdreunde, of gewoon een andere geprogrammeerde nationalist?
Een historische zaak lijkt mij een zaak van historici. Ik dacht dat politici een ander functieprofiel hadden. Maar je mag me altijd verlichten met jouw kennis hoor.

[ Bericht 2% gewijzigd door KirmiziBeyaz op 30-09-2006 07:43:06 ]
pi_42254002
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:29 schreef The_artful_dodger het volgende:

[..]

Zie hierboven voor de bronnen.
Die 'bronnen' zijn aangeleverd door de bezetters van het Ottomaanse Rijk. Voor zover de waarde daarvan.
quote:
Verder beweer jij dus eigenlijk dat een staat nooit beschuldigd kan worden van een misdaad (volkerenmoord) zolang de staat de documenten die er mee te maken hebben maar geheim houdt, vernietigt, het bestaan ervan ontkent of de authenticiteit niet erkent.
Als er andere manieren zijn om bewezen te krijgen dat er doelbewust op aan is gestuurd om een bepaalde groep uit te roeien, dan hou ik me aanbevolen.
quote:
Handig, kun je een miljoen mensen vermoorden, je tieft het papierwerk in de oven, en hopla het is nooit gebeurd. 1984 anyone?
Een miljoen mensen? Dat moet haast wel wat massagraven opleveren, niet waar? Ik neem aan dat je weet waar ik naartoe wil?
quote:
Jij schijnt echt totaal blind te zijn voor de mogelijkheid dat de Turkse staat dit gewoon onder het tapijt wil houden.
Niet zo blind als dat jij schijnt te zijn voor de mogelijkheid dat er een vies politiek spelletje wordt gespeeld met Turkije en dat de armenen verbitterd zijn dat ze hun Groot-Armenie niet hebben kunnen stichten met de val van het Ottomaanse Rijk.
quote:
Stel, je wilt dat dit onder de pet blijft, terwijl het wel gebeurd is, wat doe je dan:
- Je beschuldigt iedereen die er mee op de proppen komt van een eenzijdige, niet objectieve blik, alsmede een anti-nationale inslag.
- Je brengt de mensen die ermee komen persoonlijk in discrediet, en schildert ze af als onbetrouwbaar en radicaal
- Je zorgt ervoor dat documenten die erover gaan nooit in de handen van de pers komen, preferably nooit in iemand's handen
- Je regelt zelf "onderzoeken" met als uitkomst dat gebeurtenis X nooit heeft plaatsgevonden
- Je zorgt ervoor dat in het onderwijs in je land, en op zoveel mogelijk andere plaatsen jouw versie van het gebeurde te lezen is, en bestrijdt elke alternatieve lezing met harde hand.

zie je ergens parallellen met hoe Turkije met deze zaak omgaat?
Stel, je wilt dat iets naar buiten komt, terwijl het niet gebeurd is, wat doe je dan:
- Je beschuldigt iedereen die iets anders beweert en verwijst naar betrouwbare 'bronnen' (uiteraard allemaal armeense bronnen en bronnen van de toenmalige bezetters)
- Je brengt mensen die het ontkennen persoonlijk in dicrediet, en schildert ze af als onbetrouwbaar en een facist.
- Je zorgt ervoor dat er documenten bestaan die in de handen van de pers komen, preferably in ieders handen.
- Je regelt zelf 'onderzoeken' met als uitkomst dat gebeurtenis Y heeft plaatsgevonden
- Je zorgt ervoor dat in het onderwijs in je land, en op zoveel mogelijke andere plaatsen jouw versie van het gebeurde te lezen is, en bestrijdt elke alternatieve lezing met harde hand.

Zie je ergens parallellen met hoe Armenie met deze zaak omgaat?
  zaterdag 30 september 2006 @ 08:18:00 #210
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42254165
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 07:17 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Nee
[..]

De heer Horne is er zelf niet bijgeweest. Hij heeft enkel 'bronnen' verzameld. Bronnen afkomstig van o.a. armenen en Britten, die destijds een van de bezetters van het Ottomaanse Rijk waren.
Wat een ongelofelijke bullshit. Alsof het uitmaakt wie de bronnen verzamelt. Die telegrammen bestann. Of het nou Jantje of Pietje is, die ze verzamelt, ze bestaan en ze zeggen, wat ze zeggen. En ze geven onomwonden opdracht tot het uitroeien van een bevolkingsgroep.

Maar ik begrijp dus dat je ook van mening bent dat de Holocaust niet gebeurd is? Dat het nazi-regime helemaal geen wreed en onderdrukkend beleid voerde? De bewijzen daarvoor zijn immers ook verzameld door de bezetters van Duitsland na de oorlog en in jouw optiek diskwalificeert ze dat van waarheidsgehalte. Hell, de hele Tweede Wereldoorlog is natuurlijk een verzinsel van de Britten en Amerikanen geweest. Hij heeft nooit plaatsgehad.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_42254317
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 08:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
....
Maar ik begrijp dus dat je ook van mening bent dat de Holocaust niet gebeurd is? Dat het nazi-regime helemaal geen wreed en onderdrukkend beleid voerde? De bewijzen daarvoor zijn immers ook verzameld door de bezetters van Duitsland na de oorlog en in jouw optiek diskwalificeert ze dat van waarheidsgehalte. Hell, de hele Tweede Wereldoorlog is natuurlijk een verzinsel van de Britten en Amerikanen geweest. Hij heeft nooit plaatsgehad.
Het is voor deze discussie niet relevant dat jij vindt dat er geen holocaust heeft plaatsgevonden. Maar ik ben het wel gewend, dat mensen snel naar Hitler verwijzen als ze vastlopen.

Btw. Sinds wanneer is het beroep van historicus gezakt naar MBO-niveau
  zaterdag 30 september 2006 @ 10:08:53 #212
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42255034
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 08:44 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Het is voor deze discussie niet relevant dat jij vindt dat er geen holocaust heeft plaatsgevonden. Maar ik ben het wel gewend, dat mensen snel naar Hitler verwijzen als ze vastlopen.

Btw. Sinds wanneer is het beroep van historicus gezakt naar MBO-niveau
Geef eens antwoord op de vraag, eng mannetje. Als volgens jou bewijzen voor de Armeense genocide niet tellen omdat ze door de 'bezetters'( ) zijn verzameld, zijn dan ook de bewijzen voor de Duitse genocide niet geldig omdat ze door de bezetters zijn verzameld?

Ik verwijs niet naar Hitler, ik stel je een historiografische vraag: Wanneer zijn bewijzen voor jou wel geldig en wanneer niet? Je kunt niet de ene set bewijzen en bronnen verwerpen, omdat ze een voor jou onwelgevallig beeld schetsen, met het argumkent dat ze verzameld zouden zijn door bezetters (wat sowieso al loeiende kolder is in deze context, maar dat terzijde) en een andere set bewijzen en bronnen wel accepteren, omdat ze een onderwerp betreffen, wat jou persoonlijk niet raakt, hoewel de verzamelaars van DIE bronnen en bewijzen net zo goed bezetters zijn.

Op je eerste opmerking, dat ik vind dat er geen Holocaust heeft plaatsgevonden, ga ik maar even niet in. Dat neem ik wel even met een mod van dit forum op.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 30 september 2006 @ 16:36:44 #213
159091 The_artful_dodger
busy dodging responsibility
pi_42259801
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 07:35 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Die 'bronnen' zijn aangeleverd door de bezetters van het Ottomaanse Rijk. Voor zover de waarde daarvan.
[..]
umm hoezo hebben die bronnen dan geen waarde meer? Het ottomaanse rijk (nu turkije) heeft er elk belang bij zelf geen bronnen te leveren mbt dit thema, en de boven genoemde bronnen zijn wel elk afkomstig uit het rijk, alleen niet door de staat geproduceerd. Nogmaals jij beweert dus dat er nooit bewezen kan worden dat een staat een misdaad heeft gepleegd zonder officieel, door dezelfde straat ondertekende documenten die duidelijk opdracht geven tot de misdaad. Getuigenissen en door derden verzameld bewijs is per definitie onbetrouwbaar? Een moordenaar kan dus ook nooit veroordeeld worden zonder schiftelijke bekentenis, en een vooraf al ondertekende intentieverklaring tot moord?
quote:
Als er andere manieren zijn om bewezen te krijgen dat er doelbewust op aan is gestuurd om een bepaalde groep uit te roeien, dan hou ik me aanbevolen.
nee, want dan zijn die bewijzen verzameld door armenofielen, en/of landverraders, Zolang Erdogan niet op tv nederig zijn spijt betuigt en het verhaal van armenen bevestigd is er voor jou geen discussie mogelijk lijkt het wel.
quote:
Een miljoen mensen? Dat moet haast wel wat massagraven opleveren, niet waar? Ik neem aan dat je weet waar ik naartoe wil?
[..]
nee, want de mensen zijn de woestijn ingejaagd, daar verhongerd, en inmiddels onder tientallen meters zand begraven. Heel noord syrie afgraven is tricky op het moment, en je vindt waarschijnlijk toch alleen maar een laging verspreidde botten.
quote:
Niet zo blind als dat jij schijnt te zijn voor de mogelijkheid dat er een vies politiek spelletje wordt gespeeld met Turkije en dat de armenen verbitterd zijn dat ze hun Groot-Armenie niet hebben kunnen stichten met de val van het Ottomaanse Rijk.
[..]
er zijn nauwelijks armenen en assyriers over die kunnen klagen, en die zitten al helemaal niet in posities dat ze vieze politieke spelletjes kunnen spelen. Anders hadden ze echt wel een eigen staat gehad, zoals de Joden. Verder hebben westerse laden er niks aan om zoiets gewoon te verzinnen, de meesten willen maar al te graag vriendjes zijn met turkije. Er is geen wereldwijde anti-turkije samenzwering om ze de dood van dik een miljoen onschuldige burger in de schoenen te schuiven als je dat soms denkt.
quote:
Stel, je wilt dat iets naar buiten komt, terwijl het niet gebeurd is, wat doe je dan:
- Je beschuldigt iedereen die iets anders beweert en verwijst naar betrouwbare 'bronnen' (uiteraard allemaal armeense bronnen en bronnen van de toenmalige bezetters)
- Je brengt mensen die het ontkennen persoonlijk in dicrediet, en schildert ze af als onbetrouwbaar en een facist.
- Je zorgt ervoor dat er documenten bestaan die in de handen van de pers komen, preferably in ieders handen.
- Je regelt zelf 'onderzoeken' met als uitkomst dat gebeurtenis Y heeft plaatsgevonden
- Je zorgt ervoor dat in het onderwijs in je land, en op zoveel mogelijke andere plaatsen jouw versie van het gebeurde te lezen is, en bestrijdt elke alternatieve lezing met harde hand.

Zie je ergens parallellen met hoe Armenie met deze zaak omgaat?
- Er zijn welbezien maar 3 bronnen over: armeense, turkse en die van de toenmalige bezetters, er zijn nu eenmaal nauwelijks andere mensen in het gebied geweest toen, en de bronnen van de ottomaanse rijk uit dat gebied in die tijd zijn grotendeels mysterieus verdwenen. Verder is de alternatieve lezing, namelijk dat in 6 jaar burgeroorlog gewoon toevallig 90% van de armeniers en assyries stierven wel heel erg onlogisch. De duitsers (zie je, godwin) hebben ondanks hun georganiseerde campagne niet eens 90% van de joden in de door hun bezette gebieden kunnen doden..
- Mensen die het ontkennen (alle 100+ miljoen turken) worden niet persoonlijk in diskrediet gebracht, er wordt alleen geprobeerd met ze in discussie te gaan, en dat is verboden bij de turkse wet.
- jij beweert dus dat de hierboven aangehaalde bronnen, en alle andere bronnen die het bestaan van volkerenmoord bevestigen vervalst zijn?
- Raar genoeg hebben ook onderzoeken die niet door de armeniers zelf geregeld zijn de uitkomst dat er toch sprake was van genocide
- De armeniers pleiten niet voor een verbod op de ontkenning van de volkerenmoord, de turken hebben wel de bevestiging, bij de wet en met niet malse straffen erop verboden..

Nee ik zie weinig overeenkomsten.
pi_42453465
Dit filmpje is gemaakt naar aanleiding van de demonstratie maandag:

pi_42454571
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:41 schreef stoofstraat het volgende:
Dit filmpje is gemaakt naar aanleiding van de demonstratie maandag:

[[url=http://www.campus.tv/images/uploaded/122.png]afbeelding][/URL]
Stoofstraat? Ghe.
IA.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42456196
Ik weet niet of iemand De Leugen Regeert gisteren gezien heeft, maar daar bleek het verhaal over die Jurgens van de PvdA die voorgesteld zou hebben ontkenning van de Holocaust maar niet meer strafbaar te stellen, ook met het oog op dit soort ontkenningen, heulemaal niet waar te zijn en door de media eigenlijk gewoon verzonnen te zijn.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 16:36:37 #217
3542 Gia
User under construction
pi_42456203
Dus, als we met z'n allen in Nederland alle Turken en Marokkanen uitroeien en de zee indrijven, zodat ze verdrinken, dan kunnen we daarna gewoon lekker aan de koffie en zeggen dat het niet gebeurd is. Omdat er geen bevel op papier staat.

Goed idee!!
pi_42457311
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 16:36 schreef Gia het volgende:
Dus, als we met z'n allen in Nederland alle Turken en Marokkanen uitroeien en de zee indrijven, zodat ze verdrinken, dan kunnen we daarna gewoon lekker aan de koffie en zeggen dat het niet gebeurd is. Omdat er geen bevel op papier staat.

Goed idee!!
Ik zie je al helemaal klaarkomen op die gedachte.
pi_42458194
Camiel Eurlings eist van Turkije dat ze de genocide erkent terwijl er leden op de lijst komen te staan die de volkerenmoord ontkennen, rara hoe kan dat?


--------------------------------------------------------------------------------
Zijn de Armenen minder schuldig?’
,,Voordat ik mijn reis begon, was ik reeds Armenisch gezind'’, schreef een medewerker van het Algemeen Handelsblad, voorloper van NRC Handelsblad, in 1920. De krant publiceerde zijn lange brief op 25 mei van dat jaar, anoniem, omdat ,,de inhoud een anderen kijk geeft op de Armenische quaestie dan de in West Europa gebruikelijke.” De auteur heeft uitgebreid rondgereisd in het gebied waar Turken en Armenen met elkaar vochten. Hij vertelt van Turken te hebben gehoord dat miljoenen Armenen zijn afgemaakt, en krijgt daardoor de overtuiging ,,dat de Armenen onschuldig waren en de Turken alle schuld hadden”. Maar op zijn reizen hoort hij ook andere verhalen. Hoe Armeense troepen kleine Turkse nederzettingen die aanvankelijk door de Russen waren bezet, ,,tot den laatsten steen'’ hebben vernield.
De Armenen ,,hoopten dat zij met den erfvijand zouden kunnen afrekenen tot den laatsten man, de laatste vrouw, het laatste kind”. Hij vertelt over massagraven vol gewurgde Turken en schrijft dan: ,,Is het een wonder, dat de Turken, toen zij weer overwinnaars waren, wraak namen, kwaad met kwaad vergolden?” De auteur ziet het als een soort lotsbestemming, omdat de beschaving in zijn ogen die regio’s nog niet had bereikt. ,,Bij de volkeren van het wildste Azië bestaat alleen haat en vernietiging … Zijn echter de Armeniërs minder schuldig, die ook hebben gemoord, zoodra daartoe de macht bezeten?”



Dit is dan ook wel een ander beeld over wat er gebeurt is.
De Armenen waren niet zo onschuldig...
pi_42458841
die journalist is een landverader en een turkofiel, en dus is jouw bron onwaardig
pi_42459671
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 18:05 schreef Focus76 het volgende:


Camiel Eurlings eist van Turkije dat ze de genocide erkent terwijl er leden op de lijst komen te staan die de volkerenmoord ontkennen, rara hoe kan dat?


--------------------------------------------------------------------------------
Zijn de Armenen minder schuldig?’
,,Voordat ik mijn reis begon, was ik reeds Armenisch gezind'’, schreef een medewerker van het Algemeen Handelsblad, voorloper van NRC Handelsblad, in 1920. De krant publiceerde zijn lange brief op 25 mei van dat jaar, anoniem, omdat ,,de inhoud een anderen kijk geeft op de Armenische quaestie dan de in West Europa gebruikelijke.” De auteur heeft uitgebreid rondgereisd in het gebied waar Turken en Armenen met elkaar vochten. Hij vertelt van Turken te hebben gehoord dat miljoenen Armenen zijn afgemaakt, en krijgt daardoor de overtuiging ,,dat de Armenen onschuldig waren en de Turken alle schuld hadden”. Maar op zijn reizen hoort hij ook andere verhalen. Hoe Armeense troepen kleine Turkse nederzettingen die aanvankelijk door de Russen waren bezet, ,,tot den laatsten steen'’ hebben vernield.
De Armenen ,,hoopten dat zij met den erfvijand zouden kunnen afrekenen tot den laatsten man, de laatste vrouw, het laatste kind”. Hij vertelt over massagraven vol gewurgde Turken en schrijft dan: ,,Is het een wonder, dat de Turken, toen zij weer overwinnaars waren, wraak namen, kwaad met kwaad vergolden?” De auteur ziet het als een soort lotsbestemming, omdat de beschaving in zijn ogen die regio’s nog niet had bereikt. ,,Bij de volkeren van het wildste Azië bestaat alleen haat en vernietiging … Zijn echter de Armeniërs minder schuldig, die ook hebben gemoord, zoodra daartoe de macht bezeten?”



Dit is dan ook wel een ander beeld over wat er gebeurt is.
De Armenen waren niet zo onschuldig...
Ja, die door de Russen bezette gebieden dateren van ver ná de genocide. De situatie in januari 1915:



Let even op de grote troepenconcentratie in het oosten. Zat potdicht daar.

De Armeense genocide begon dus op 24 april 1915. Dit kan dus nooit de reden ervoor zijn geweest.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42499998
Misschien wel een apart topic waard, maar tot die tijd maar eventjes hier:
quote:
Oproep aan Turken om massaal te gaan stemmen
CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Tijdens een bijeenkomst zondag van Turkse Nederlanders, naar aanleiding van wat de Armeense kwestie is gaan heten, hebben de aanwezige leden van federaties, organisaties, politici, studenten en ondernemers alle Turken in Nederland opgeroepen om 22 november massaal naar de stembus te gaan. ‘U moet uw stem strategisch gebruiken’, adviseert het Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT), namens hen allen.

De honderden Turkse aanwezigen zien het schrappen van drie kandidaat-Kamerleden van de verkiezingslijsten van CDA en PvdA allen als een vorm van discriminatie. ‘De laatste vijf jaar ontneemt de politiek steeds meer rechten van minderheden’, aldus woordvoerder Emin Ates van het IOT. (...) Enkele aanwezigen schatten in dat dit keer Turkse Nederlanders ‘meer dan ooit’ gaan stemmen. Zij voorspellen in dat D66 daar flink van zal profiteren.
Bron: fragmenten uit een bericht op Volkskrant.nl

Vooropgesteld: dat extra zeteltje is D66 van harte gegund, maar het is verbijsterend dat belangengroeperingen (ongeacht hun afkomst of doel) mensen oproepen om tactisch te gaan stemmen. Een regelrechte aanfluiting voor onze democratie. En het is al net zo belachelijk dat die Armeense genocide van 1915 een rol zou moeten gaan spelen in Nederlandse Tweede Kamerverkiezingen in 2006. Te gek voor woorden.
  maandag 9 oktober 2006 @ 07:46:14 #223
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42502407
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 17:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ik zie je al helemaal klaarkomen op die gedachte.
Kandidaat-kamerlid CDA noemt Armeense genocide leugen staat nog open.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_42502516
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 01:00 schreef dVTB het volgende:
Misschien wel een apart topic waard, maar tot die tijd maar eventjes hier:
[..]

Bron: fragmenten uit een bericht op Volkskrant.nl

Vooropgesteld: dat extra zeteltje is D66 van harte gegund, maar het is verbijsterend dat belangengroeperingen (ongeacht hun afkomst of doel) mensen oproepen om tactisch te gaan stemmen. Een regelrechte aanfluiting voor onze democratie.
Dat ten eerste. Hoewel we het hier nog kennen van meneer de pastoor/dominee die de KVP of CDA als bindend stemadvies gaf/geeft.
quote:
En het is al net zo belachelijk dat die Armeense genocide van 1915 een rol zou moeten gaan spelen in Nederlandse Tweede Kamerverkiezingen in 2006. Te gek voor woorden.
Dat ten tweede, met als kanttekening dat de drie politici waar het in eerste instantie om ging de zaak zelf dom aangepakt hebben door openlijk en actief een afwijkend standpunt te propageren van het partijprogramma.
Dat ze nu elke Turk met een pak een microfoon onder de neus duwen is triest idd. Zoals ze bijvoorbeeld om Albayrak zitten te zuigen nu is een beetje walgelijk.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42502550
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 01:00 schreef dVTB het volgende:
Misschien wel een apart topic waard, maar tot die tijd maar eventjes hier:
[..]

Bron: fragmenten uit een bericht op Volkskrant.nl

Vooropgesteld: dat extra zeteltje is D66 van harte gegund, maar het is verbijsterend dat belangengroeperingen (ongeacht hun afkomst of doel) mensen oproepen om tactisch te gaan stemmen.
Waarom? Ik vind het verbuisterend dat je dat verbuisterend vind. Het lijkt me logisch en legitiem dat mensen via de politiek belangen behartigen. Daar is de politiek (onder andere) voor.
quote:
Een regelrechte aanfluiting voor onze democratie.
Nou nee, lijkt me. Meer een waardering, een teken dat men de democratie ziet als middel een doel te bereiken.
quote:
En het is al net zo belachelijk dat die Armeense genocide van 1915 een rol zou moeten gaan spelen in Nederlandse Tweede Kamerverkiezingen in 2006. Te gek voor woorden.
Dat dan weer wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 09-10-2006 10:52:39 (spelfout verbeterd) ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42505507
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 08:16 schreef sigme het volgende:
Waarom? Ik vind het verbuisterend dat je dat verbuisterend vind. Het lijkt me logisch en legitiem dat mensen via de politiek belangen behartigen. Daar is de politiek (onder andere) voor.
Ik vind het een stap, nee zelfs een paar stappen, terug in de tijd. Terug naar een tijd waarin mensen stemden op het groepje waarvan ze deel uitmaken. Mensen kiezen niet meer voor politieke thema's, maar kiezen voor hun ras, hun etniciteit, hun geloof. Het draait om alles, behalve om politiek.

Nederlandse Turken hebben toch, neem ik aan, ook een mening over onderwerpen als veiligheid, sociaal beleid, immigratie, filebestrijding, werkgelegenheid, onderwijs, etc? Waarom moet zo'n belangengroepering dan een stemadvies afgeven? Zijn kiezers (dus ook Turkse kiezers) niet wijs genoeg om zelf tot hun keuze te komen?
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 08:16 schreef sigme het volgende:
Nou nee, lijkt me. Meer een waardering, een teken dat men de democratie ziet als middel een doel te bereiken.
Misbruiken lijkt me hier meer op z'n plaats als woordkeuze.
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 08:16 schreef sigme het volgende:
Dat dan weer wel.
Leg dit eens uit dan. Je bent het dus met me eens dat het belachelijk is dat de Armeense kwestie uit 1915 een rol dreigt te gaan spelen in Nederlandse verkiezingen in 2006, maar stemadviezen omtrent deze kwestie keur je wel goed? Dat kan ik niet echt volgen.
pi_42545889
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:25 schreef dVTB het volgende:

[..]

Ik vind het een stap, nee zelfs een paar stappen, terug in de tijd. Terug naar een tijd waarin mensen stemden op het groepje waarvan ze deel uitmaken. Mensen kiezen niet meer voor politieke thema's, maar kiezen voor hun ras, hun etniciteit, hun geloof. Het draait om alles, behalve om politiek.
Sinds wanneer kan ras, etniciteit, geloof, geen deel uitmaken van politieke overwegingen?
quote:
Nederlandse Turken hebben toch, neem ik aan, ook een mening over onderwerpen als veiligheid, sociaal beleid, immigratie, filebestrijding, werkgelegenheid, onderwijs, etc? Waarom moet zo'n belangengroepering dan een stemadvies afgeven? Zijn kiezers (dus ook Turkse kiezers) niet wijs genoeg om zelf tot hun keuze te komen?
Uiteraard wel. Daarom geven organisaties met belangen, of een mening, over zaken die spelen - of volgens hun zouden moeten spelen - in het politieke debat, advies. Zodat het wordt meegenomen in de afweging.
quote:
[..]

Misbruiken lijkt me hier meer op z'n plaats als woordkeuze.
Als een belangengroepering de politiek niet ziet als middel een doel te bereiken kiezen ze een buitenparlementair middel. Daarvan zijn er hele respectabele, maar ook minder fraaie. Ik ben blij dat deze belangengroepring de politiek als serieuze optie ziet.
quote:
[..]

Leg dit eens uit dan. Je bent het dus met me eens dat het belachelijk is dat de Armeense kwestie uit 1915 een rol dreigt te gaan spelen in Nederlandse verkiezingen in 2006, maar stemadviezen omtrent deze kwestie keur je wel goed? Dat kan ik niet echt volgen.
Ik vind het ook belachelijk dat Wouter Bos' achterwerk een rol speelt. Of het kapsel van Wilders. Of geëmmer over koopkrachtplaatjes. Maar wat ik zoal belachelijk vind als motief om wel of niet op iemand te stemmen is geen reden om stemadviezen van een ander op basis ervan belachelijk te vinden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:17:47 #228
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_42546435
quote:
Op woensdag 20 september 2006 23:41 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Maar wie zegt dat die Armeense genocide echt heeft plaats gevonden? Is dat niet gewoon linkse propaganda? De VS erkent die genocide bv. ook niet.
Had op de lagere school een Armeens vriendje, zijn opa had die genocide overleefd, heeft mijn ouders daar eens over verteld. Jaren later hebben die dat mij verteld, was tamelijk gruwelijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_42549619
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Had op de lagere school een Armeens vriendje, zijn opa had die genocide overleefd, heeft mijn ouders daar eens over verteld. Jaren later hebben die dat mij verteld, was tamelijk gruwelijk.
Die was cynisch bedoelt. Ik weet maar al te goed wat er gebeurt is. Check de oude topics (van voor de hype ) maar eens als je mijn echte mening wil weten.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_42609203
Bron : Nu.nl
quote:
Orhan Pamuk krijgt Nobelprijs literatuur

STOCKHOLM - De Nobelprijs voor literatuur is gewonnen door de Turkse schrijver Orhan Pamuk. Dat heeft de Zweedse Academie in Stockholm bekendgemaakt.

"In zijn zoektocht naar de melancholieke ziel van zijn geboortestad heeft Pamuk nieuwe symbolen voor de botsing en interactie van culturen ontdekt", aldus de Academie.

Pamuk is 54 jaar. Aan de prijs is een geldbedrag van 10 miljoen Zweedse kroon verbonden, zo'n 1,1 miljoen euro.

De kersverse winnaar wordt in Nederland uitgegeven door de Arbeiderspers. In het Nederlands verschenen De witte vesting (1993), Het huis van de stilte (1995), Het nieuwe leven (1999), Het zwarte boek (2000), Ik heet Karmozijn (2001) en Sneeuw (2003).
pi_42609747
Vrij zuur dat de Zweden hem beter op zijn waarde weten te taxeren dan zijn moederland...
Then again...goed wijn behoeft geen krans
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')