Daarmee schiet je nogal wat mensen in de voet. Zo heb ik bijvoorbeeld bij de geboorte van mijn kind in Nederland het recht om zowel de Nederlandse als de Amerikaanse nationaliteit aan te vragen, omdat de moeder van geboorteafkomst Amerikaanse is en ik Nederlandse. Even een hypothetische situatie, want we wonen niet in Nederland en ze is niet zwanger.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:18 schreef Gia het volgende:
Het is niet zo dat als iets bestaat, dat het niet meer kan worden gewijzigd. Dat kan altijd en geldt dan voor nieuwe gevallen. Dan kun je dus bij de aangifte van een kind kiezen of dit kind de Nederlandse of de andere nationaliteit krijgt. Kies je voor de Nederlandse dan moet je ervoor tekenen dat je dit kind niet van nog een andere nationaliteit gaat voorzien, omdat anders de Nederlandse nationaliteit automatisch vervalt.
Gewoon een wet voor maken.
Jawel, dat moet hoognodig.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:41 schreef maartena het volgende:
Dat kun je niet zomaar uit de wet gaan schrappen omdat het bij de Marokkanen even niet lekker uitkomt natuurlijk.....
Dat is in nederland niet geheel waar. Jr kan met voorkeurstemmen in de kamer komen maar de meerderheid zit daar op stemmen die zijn uitgebracht op de nummer 1 van de lijst.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je bent vertegenwoordiger van de mensen die op je hebben gestemd, niet van elke Nederlander. Bevalt het je niet dat iemand 2 paspoorten heeft dan stem je wat anders. Simpel he ?
In de wet niet nee. Maar vrijwel alle Marokkanen in België hebben gewoon een Marokkaans paspoort. Het verschil met de Belgische wetgeving is dat men er simpelweg niet meer naar vraagt.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:02 schreef Gia het volgende:
In België mag je onder vrijwel geen enkele voorwaarde een dubbele nationaliteit hebben. Dus een Belgisch paspoort lost dit niet op.
En die moeten op hun 18de kiezen?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:55 schreef maartena het volgende:
Er bestaan alleen geen andere uitzonderingen zoals in de meeste andere westerse landen op het behouden van een tweede nationaliteit boven de 18. Ik vond in 1 bron al ergens dat er 180.000 Marokkanen in Belgie zijn, waarvan 74.000 gewoon Belg.
Je leest niet wat er staat.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 06:57 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ach man denk eens na. Zonder buitenlanders bestond dit hele land allang niet meer. En zelfs de Marokkanen hebben daar een steentje aan bijgedragen.
België is een dubbele nationaliteit.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:02 schreef Gia het volgende:
[..]
In België mag je onder vrijwel geen enkele voorwaarde een dubbele nationaliteit hebben. Dus een Belgisch paspoort lost dit niet op.
Nee hoorquote:
Dat integratie wel van dat papiertje kan afhangen, als de persoon in kwestie veel waarde hecht aan dat papiertje. "ik hoef niet echt te integreren, ik kan/ga toch terug"quote:Op donderdag 5 oktober 2006 05:33 schreef popolon het volgende:
[..]
Wat heeft dat met de wil (of juist niet) om te integreren te maken
Dat is dus een kwestie van mentaliteit. Als een Marokkaan z'n paspoort inlevert en alleen een Nederlandse overhoudt denk je dan echt dat ie harder z'n best gaat doen?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:23 schreef wonderer het volgende:
[..]
Dat integratie wel van dat papiertje kan afhangen, als de persoon in kwestie veel waarde hecht aan dat papiertje. "ik hoef niet echt te integreren, ik kan/ga toch terug"
Maar zonder Marokkaans paspoort, kan hij nergens anders meer heen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:37 schreef popolon het volgende:
[..]
Dat is dus een kwestie van mentaliteit. Als een Marokkaan z'n paspoort inlevert en alleen een Nederlandse overhoudt denk je dan echt dat ie harder z'n best gaat doen?Grote kans dat het in dat geval averechts werkt.
Ik zie nog steeds geen enkel nadeel in het hebben van meerdere paspoorten.Ja voor de houder zelf, je moet twee keer betalen.
Jawel hoor, als je in Marokko geboren bent kun je altijd terug, met of zonder paspoort. 't Kost wat meer moeite en afwachten maar terug naar het land van herkomst is mogelijk.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:40 schreef wonderer het volgende:
[..]
Maar zonder Marokkaans paspoort, kan hij nergens anders meer heen.
Ik ben er op zich niet echt tegen, maar ik ben het er niet mee eens dat een tweede paspoort niks voor of tegen integratie doet.
En die lopen in Belgie net zo hard tegen de lamp als in Nederland. Ze kiezen ervoor Belg te zijn, maar kunnen zonder problemen de Marokkaanse nationaliteit behouden. En net als in Nederland kan de Belgische nationaliteit alleen worden afgenomen bij hoogverraad, terrorisme, etc..... En zodoende zijn dus de helft van de Marokkanen in Belgie gewoon dubbel staatsburger.quote:
Sterker nog: je hoeft daar niet eens voor in Marokko geboren te zijn.....quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:41 schreef popolon het volgende:
[..]
Jawel hoor, als je in Marokko geboren bent kun je altijd terug, met of zonder paspoort. 't Kost wat meer moeite en afwachten maar terug naar het land van herkomst is mogelijk.
In principe hoeven ze niet te "kiezen" inderdaad. Ze worden op hun 18e automatisch Belg of automatisch Nederlander. De Belgen doen vanaf dat moment alsof ze geen Marokkaan meer zijn, maar de Marokkanen gaan gewoon door met paspoorten halen. De Nederlanders laten het toe omdat Marokkanen hun nationaliteit niet kunnen opgeven.quote:
Rechtsmacht werkt echt niet alleen op grond van nationaliteit hoor. Bovendien heeft de minister-president politieke onschendbaarheid. Natuurlijk kunnen ze die aan hun laars lappen en de mp alsnog arresteren, maar dat kunnen ze nu bij Balkenende ook al doen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:34 schreef Balthar het volgende:
Neem nu de Armeense kwestie, als onze ministerpresident nu naast zijn Nederlandse nationaliteit ook de Turkse nationaliteit zou hebben, dan zou hij in principe geen uitspraak kunnen doen, anders wordt die straks gearresteerd in Turkije.
Sterker nog: Je kunt als zwangere Nederlandse/Marokkaanse gewoon in maand 9 op "vakantie" gaan naar Frankrijk.... daar toevallig een kind baren, en eerst bij de Marokkaanse ambassade met het kind in de hand gaan om een Marokkaans paspoort te halen.....quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:56 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Sterker nog: je hoeft daar niet eens voor in Marokko geboren te zijn.....
Waarom zo vreselijk ingewikkeld doen? Je kan dat kind toch gewoon hier ter wereld brengen? Aangeven. Kind is uitsluitend Nederlands - geen dubbele nationaliteit. Een paar maandjes later aangeven op de ambassade.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:28 schreef maartena het volgende:
[..]
Sterker nog: Je kunt als zwangere Nederlandse/Marokkaanse gewoon in maand 9 op "vakantie" gaan naar Frankrijk.... daar toevallig een kind baren, en eerst bij de Marokkaanse ambassade met het kind in de hand gaan om een Marokkaans paspoort te halen.....
....en dan weer terug te reizen naar Nederland om het kind aan te geven. Eigenlijk komt het er op neer dat als je de dubbele nationaliteit WIL hebben, dat er zo ontzettend veel omwegen zijn om het te bewerkstelligen.
Yep, kan inderdaad gewoonquote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:35 schreef sigme het volgende:
Waarom zo vreselijk ingewikkeld doen? Je kan dat kind toch gewoon hier ter wereld brengen? Aangeven. Kind is uitsluitend Nederlands - geen dubbele nationaliteit. Een paar maandjes later aangeven op de ambassade.
Ik snap de heisa ook niet zo, goh wat belangrijk zeg.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 20:28 schreef maartena het volgende:
Ik snap ook niet waarom mensen er zo op tegen zijn dat iemand een andere dubbele nationaliteit kan hebben.....
Verdrongen buitenlanderhaat wat zich sublimeert in monoculturalisme..?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 20:28 schreef maartena het volgende:
Ik snap ook niet waarom mensen er zo op tegen zijn dat iemand een andere nationaliteit kan hebben.....
Net zo weinig zeggend als Rita zelf dus.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 00:55 schreef MarkNMGN het volgende:
Go Rita!
Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb wel eens antwoorden gehad in vorige discussies omtrend dubbele nationaliteit die leken op: "dat mag dan weer wel" - refererend aan het feit dat ik de Amerikaanse nationaliteit aannam.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 00:50 schreef Bluesdude het volgende:
Verdrongen buitenlanderhaat wat zich sublimeert in monoculturalisme..?
Omdat er minder integratie nodig is.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 01:21 schreef maartena het volgende:
[..]
Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb wel eens antwoorden gehad in vorige discussies omtrend dubbele nationaliteit die leken op: "dat mag dan weer wel" - refererend aan het feit dat ik de Amerikaanse nationaliteit aannam.
Want: da's westers en dus minder erg!
Integratie heeft dan ook veel meer te maken met taal, landkennis, cultuurkennis etc.... en eigenlijk helemaal niets met of je nog een tweede paspoort hebt of niet. Die dame die in de Tweede Kamer zit is ook goed geintegreerd bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 01:36 schreef wonderer het volgende:
Omdat er minder integratie nodig is.
Toch lijkt de tendens te zijn dat een tweede nationaliteit de integratie in de weg staat. En dat is voor Amerikaanse Nederlanders of Nederlandse Amerikanen minder erg dan voor Marokkanen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 01:44 schreef maartena het volgende:
[..]
Integratie heeft dan ook veel meer te maken met taal, landkennis, cultuurkennis etc.... en eigenlijk helemaal niets met of je nog een tweede paspoort hebt of niet. Die dame die in de Tweede Kamer zit is ook goed geintegreerd bijvoorbeeld.
Aangezien Nederland geen enkele zeggenschap of invloed heeft op de Marokkaanse wetgeving hebben we twee keuzes.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 02:07 schreef wonderer het volgende:
Toch lijkt de tendens te zijn dat een tweede nationaliteit de integratie in de weg staat. En dat is voor Amerikaanse Nederlanders of Nederlandse Amerikanen minder erg dan voor Marokkanen.
Ik zeg niet dat dat juist is, maar dat het gros van de bevolking waarschijnlijk zo denkt.
Aaaaaaaaaah, wat zielig is ze tochquote:Op donderdag 5 oktober 2006 00:25 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ja maar het is Verdonk hè. Daar mag je met elke stok tegen slaan die je maar kan bedenken.
Zij niet hoor. Ze kan zich gelukkig goed verweren. Nee, de mensen die iedere kans grijpen Verdonk zwart te maken, díe zijn zielig.quote:
Het klopt toch totaal niet wat je hier zegt? Je ziet het aan de overwegend negatieve reacties in dit topic, men kan de acties van verdonk niet echt op waarde schatten. Dus hoe zou ze dan nog even snel scoren?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:52 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Frau Verdonk probeert nog even snel te scoren voor de verkiezingen?
lol, geinig die persoonlijke toespeling. Is dat jouw manier van discusseren? Je hebt verder geen punt dus je gaat op de persoonlijke toer?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik zeg ook niet dat het lukt, ik zeg dat ze het probeert. Als dat te moeilijk is voor jou om te begrijpen, moet je het even zeggen.
Deze persoonlijke toespeling bedoel je?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:04 schreef haaahaha het volgende:
[..]
lol, geinig die persoonlijke toespeling. Is dat jouw manier van discusseren? Je hebt verder geen punt dus je gaat op de persoonlijke toer?
quote:Nee, opmerkingen zoals deze, die zijn duidelijk punten waard!
Het is wel nog even snel scoren. Ze jaagt weliswaar de meerderheid van de mensen nog verder tegen zich in het harnas, maar die mensen stonden toch al niet achter haar. Met dit soort acties scoort ze bij het minder begaafde en/of lompere gedeelte van de Nederlanders, die weglopen naar Wilders en Pastors als Verdonk niet eens in de zoveel tijd een stuntje uithaalt.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:57 schreef haaahaha het volgende:
[..]
Het klopt toch totaal niet wat je hier zegt? Je ziet het aan de overwegend negatieve reacties in dit topic, men kan de acties van verdonk niet echt op waarde schatten. Dus hoe zou ze dan nog even snel scoren?
Nee, opmerkingen zoals deze, die zijn duidelijk punten waard!
Ik vond die Azough eigenlijk wel makkelijk proberen te scoren door haar actie. Met dit soort acties scoort ze bij het minder begaafde en/of lompere gedeelte van de Nederlanders, die weglopen naar de SP en de PvdA als Azough niet eens in de zoveel tijd een stuntje uithaalt.quote:
Jah - beide verkondigen een mening. Alleen is de een gekozen om een mening te verkondigen, de ander niet. De een heeft als taak de ander te controleren, en wel: de parlementarier controleert de minister.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:36 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ik vond die Azough eigenlijk wel makkelijk proberen te scoren door haar actie. Met dit soort acties scoort ze bij het minder begaafde en/of lompere gedeelte van de Nederlanders, die weglopen naar de SP en de PvdA als Azough niet eens in de zoveel tijd een stuntje uithaalt.
Het is dus wel degelijk scoren binnen een bepaald kiezerssegment.
Heel mooi gedefinieerd waarom ze me inderdaad zo mateloos ergert.quote:dat de rechten van de burgers haar niet bevallen
Dat is hier geen issue. Het gaat hier namelijk niet over het uitvoeren van een wet. Het debat ging over een eventuele aanpassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Daar zijn ministers voor.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:46 schreef sigme het volgende:
Jah - beide verkondigen een mening. Alleen is de een gekozen om een mening te verkondigen, de ander niet. De een heeft als taak de ander te controleren, en wel: de parlementarier controleert de minister.
En de een verkondigt een wettelijk recht, de ander een aanval op (normaal gebruik van een) wettelijk recht.
Het gaat niet aan dat een minister een parlementarier aanvalt op iets wat diens goed recht is.
Het gaat eigenlijk ook niet aan dat de minister laat weten dat de wet haar niet bevalt, of dat de rechten van de burgers haar niet bevallen.
Verdonk wordt niet voor niets zo bekritiseerd - dat is omdat ze voortdurend de wet en de regels niet blijkt te kennen.
En vanuit welke taak had ze dan het recht om de persoonlijke vrijheden van een parlementariër rechtstreeks te bekritiseren?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:13 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat is hier geen issue. Het gaat hier namelijk niet over het uitvoeren van een wet. Het debat ging over een eventuele aanpassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Daar zijn ministers voor.
Door de aanzet die ze zelf gegeven heeft. Daarnaast is er nog een groot verschil tussen het nemen van vrijheid en het nemen van de verantwoordelijkheid die je voorbeeldfunctie met zich meedraagt. Toegegeven: daar kun je over twisten. Maar Verdonk staat het vrij om iemand daar op te wijzen. En zeker als die persoon daar zelf de aanleiding voor geeft. Zo hebben we ook de persoonlijke vrijheid hier in NL om de Armeense genocide te bagatelliseren. Maar toch kan je mensen -met name die een vertegenwoordigende functie hebben- daar op aanspreken. De vraag of een dubbel paspoort wenselijk is wordt hier bediscussiëerd. Als je van mening bent dat het niet bevordelijk is voor de integratie dan kan je daar best mensen op aanspreken. Ookal hebben ze juridisch gezien het recht nog, dat staat los van een principiële discussie die vooraf gaat aan een wetswijziging.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:20 schreef Pool het volgende:
[..]
En vanuit welke taak had ze dan het recht om de persoonlijke vrijheden van een parlementariër rechtstreeks te bekritiseren?![]()
Verdonk vraagt waarom iemand niet het 'goede voorbeeld' geeft.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:38 schreef sizzler het volgende:
[..]
Door de aanzet die ze zelf gegeven heeft. Daarnaast is er nog een groot verschil tussen het nemen van vrijheid en het nemen van de verantwoordelijkheid die je voorbeeldfunctie met zich meedraagt. Toegegeven: daar kun je over twisten. Maar Verdonk staat het vrij om iemand daar op te wijzen. En zeker als die persoon daar zelf de aanleiding voor geeft. Zo hebben we ook de persoonlijke vrijheid hier in NL om de Armeense genocide te bagatelliseren. Maar toch kan je mensen -met name die een vertegenwoordigende functie hebben- daar op aanspreken. De vraag of een dubbel paspoort wenselijk is wordt hier bediscussiëerd. Als je van mening bent dat het niet bevordelijk is voor de integratie dan kan je daar best mensen op aanspreken. Ookal hebben ze juridisch gezien het recht nog, dat staat los van een principiële discussie die vooraf gaat aan een wetswijziging.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |