Alleen heeft die dyslexiequote:Op maandag 2 oktober 2006 15:56 schreef boyv het volgende:
hier nog iemand met hetzelfde probleem
Postbank indenticatie blabla
Das wel vreemd, hij wordt wel degelijk gekopieerd dacht ik.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 00:52 schreef DennisMoore het volgende:
'k Las ergens dat banken eigenlijk helemaal geen kopiëen van legitimatiebewijzen mogen verzamelen... Gewoon eenmalig de identiteit verifiëren is voldoende.
quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 00:54 schreef tho_Omas het volgende:
Das wel vreemd, hij wordt wel degelijk gekopieerd dacht ik.
quote:Banken verzamelen onrechtmatig kopie paspoort
De banken verzamelen onrechtmatig kopieen van paspoorten van miljoenen klanten. "Als argument voert de Nederlandse Vereniging van Banken aan dat de Wet Identificatie Dienstverlening (WID) van 2003 hiertoe verplicht. Dit is onjuist," zo stelt het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht. De WID eist enkel dat bij opening van een rekening de identiteit van de klant wordt vastgesteld als die klant niet bij de bank bekend is. Postbus 51 bevestigt dit.
Banken verzamelen onrechtmatig kopie paspoortIdentificeren betekent volgens het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht controleren of de naam die de klant opgeeft overeenkomt met die in het getoonde identiteitsbewijs. "De wet vraag niet om kopieen. Als men al een afschrift van het identiteitsbewijs geeft, dan voldoet een afschrift zonder vermelding van het sofinummer. Het sofinummer mag alleen gevraagd worden bij het afnemen van financiele diensten, zoals een hypotheek, aandelen of een andere vorm van vermogensbeheer, waarvoor informatie moet worden verstrekt aan de fiscus, volgens de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR)," aldus het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht.
Het inscannen van persoonsbewijzen, wat massaal gebeurt, druist volgens het Meldpunt in tegen de privacybescherming. Het inscannen druist in tegen de wet omdat pasfoto's in beginsel alleen mogen worden gebruikt waarvoor ze zijn afgegeven. In dit geval dus alleen voor het vervaardigen van identiteitskaarten. Ingescande foto's kunnen worden gebruikt om in combinatie met camerasystemen hele andere doelen te dienen.
Het inscannen van het sofinummer is volgens het Meldpunt nu al een inbreuk op de privacy. Zo gauw dit nummer omgezet wordt in het Burgerservice Nummer "zijn hier nog veel meer gegevens dan het belastingnummer in gevangen, met name gegevens over zorgverzekeringen die weer makkelijk te verbinden zijn aan medische gegevens".
Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft de Nederlandse Vereniging van Banken bij brief gevraagd de banken te informeren om hun clienten hier op te wijzen. Het CBP houdt - onder de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) - toezicht op de naleving van wetten die het gebruik van persoonsgegevens regelen.
Die snap ik niet.quote:Wijze van vastlegging
De WID vertelt niet op welke wijze de gegevens moeten worden vastgelegd. Digitaal of feitelijk is beide mogelijk. De toezichthouder van de branche bepaalt of de vastlegging ook in overeenstemming is met aanverwante wetgeving (zoals met de privacywetgeving).
De WID verplicht banken dus niet een kopie of scan te maken van het legitimatiebewijs van hun klanten, maar op grond van de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR) zijn banken verplicht om een afschrift van het identiteitsbewijs van hun klanten op te nemen in hun administratie.
Ja nogal tegenstrijdig dus. Mijn identificatie werd gewoon gekopieerd. Maarja blijkbaar mag het dus niet en moet het wel.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 01:05 schreef DennisMoore het volgende:
http://www.postbus51.nl/i(...)/displaydefaultintro
[..]
Die snap ik niet.
Hoe kun je ánders een afschrift van het identiteitsbewijs opnemen in de administratie dan door het te scannen of te kopiëren? Wat is 'feitelijk' vastleggen?
Volgens mij moet je die brief meenemen. Maar je kan het natuurlijk altijd zonder proberen......quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 02:05 schreef Roolio het volgende:
Ohja dat ben ik helemaal vergeten. Moet je die brief meenemen ofzo? Anders ga ik morgen even met paspoort en pinpas langs het postkantoor. Of moet je nog meer meenemen?
In de brief staat dat giropasje en id-bewijs voldoende zijn.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 02:10 schreef Thieske het volgende:
Volgens mij moet je die brief meenemen. Maar je kan het natuurlijk altijd zonder proberen......
Check. Pasje en rijbewijs meegenomen was voldoende. Kon ook bij elk postkantoor, volgens mij stond in die brief dat je per sé naar eentje in je eigen regio moest maar dat is onzin.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:04 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
In de brief staat dat giropasje en id-bewijs voldoende zijn.
Nee hoor, mijn vriendin is zelfs al naar het postkantoor gegaan voordat ze haar brief kreegquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:21 schreef Megumi het volgende:
Nope helaas de brief moet mee.
Uit de wet (artikel 2.4)quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 01:05 schreef DennisMoore het volgende:
http://www.postbus51.nl/i(...)/displaydefaultintro
[..]
Die snap ik niet.
Hoe kun je ánders een afschrift van het identiteitsbewijs opnemen in de administratie dan door het te scannen of te kopiëren? Wat is 'feitelijk' vastleggen?
Same here..quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:22 schreef Erik_84 het volgende:
Moet ik ook nog steeds doenAlhoewel ik die brief nog steeds niet heb gekregen
Helaas is het wel zo, stond van de week nog in de krant.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:21 schreef Mirage het volgende:ik geloof dat ik een brief gemist heb
NIet gaan = niet kunnen pinnen (over een tijdje) ?
Dat kunnen ze niet maken. (ja ja.... regels blabla )
MIJN geld.
Kom zeg !
Helaas wel ja..quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:58 schreef Viking84 het volgende:. Ik moet het ook nog doen, maar dan bij de ABN Amro. Officieel weet ik er niks van: niets te zien op de site en ik heb ook geen brief gehad (mijn huisgenoot heeft wel een brief gehad van de Postbank). Moet het eigenlijk echt bij elke bank dan?
Volgens de Postbank site kan het ook zonder de brief. Alleen je pinpasje en de paspoort/id en je gezichtje laten zien.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:22 schreef Erik_84 het volgende:
Moet ik ook nog steeds doenAlhoewel ik die brief nog steeds niet heb gekregen
Achja, ik doe er ook niet moeilijk over, maar vreemd is het wel.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:29 schreef Wombcat het volgende:
Kennelijk interpreteren de banken dat door het kopieren van het indentificatiebewijs ze (het makkelijkst) kunnen voldoen aan de eerste zin van de quote.
Maar als het kopieren strijdig is met een andere wet, mag dat dus niet.
Banken hebben overigens flink wat juristen in dienst, dus ze zullen er wel over nagedacht hebben. Wat niet automatisch betekent dat ze gelijk hebben. Lijkt me iets voor de rechter om uit te maken.
quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 09:07 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind het maar waardeloos dat er nergens iets op de site van de ABN Amro staat. Als ik het niet van mijn huisgenoot had gehoord, dan had ik van niets geweten en dan had ik in 2007 ineens niet meer kunnen pinnen. Dan hadden die lui een probleem gehad.
Maar ik ga richting town.
http://www.abnamro.nl/nl/overabnamro/wid/wid.htmlquote:Wet Identificatie Dienstverlening
ABN AMRO geeft hoge prioriteit aan het voorkomen en terugdringen van misbruik met rekeningen. Daarom controleren wij bij geldhandelingen de identiteit van klanten, zodat wij zeker weten dat de (rekening)gegevens inderdaad bij de desbetreffende klant horen.
Hoewel deze controle altijd al wordt uitgevoerd, zijn de identificatiegegevens niet allemaal automatisch in de systemen vastgelegd. De overheid verplicht alle banken om dit wel te doen, met als doel misbruik van rekeningen voor criminele doeleinden nog beter tegen te gaan.
Zijn uw gegevens correct vastgelegd?
Via het gratis telefoonnummer 0800 - 024 07 18 kunt u nagaan of uw gegevens correct zijn vastgelegd in onze systemen. Als dat niet zo is, vragen wij u om zo snel mogelijk persoonlijk langs te komen bij een van onze 560 vestigingen. U dient dan een geldig legitimatiebewijs mee te nemen, waarvan wij gelijk een kopie maken.
Waar kunt u terecht?
U kunt uw identiteitsgegevens bij alle ABN AMRO vestigingen in Nederland laten vastleggen. Op werkdagen kunt u bij elke vestiging terecht. Komt het u beter uit om op koopavond of op zaterdag langs te komen? Kijk dan op het overzicht van vestigingen voor de openingstijden.
Hebt u vragen?
Wij hebben een aantal veelgestelde vragen voor u op een rijtje gezet. Staat uw vraag daar niet bij? Neem dan contact op met 0800 - 024 07 18 (gratis). U kunt natuurlijk ook terecht bij een van onze vestigingen.
Dat is dus niet zo.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 00:52 schreef DennisMoore het volgende:
Oja, 'k moet ook nog... vóór 4 september geloof ik.
'k Las ergens dat banken eigenlijk helemaal geen kopiëen van legitimatiebewijzen mogen verzamelen... Gewoon eenmalig de identiteit verifiëren is voldoende.
Sterker nog: als je een hypotheek hebt bij de postbank, en je vertikt te gaan, gaat je huis in de gedwongen verkoop. Dit zijn nieuwe regels waar een bank zich gewoon aan te houden heeft.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:21 schreef Mirage het volgende:
NIet gaan = niet kunnen pinnen (over een tijdje) ?
Dat kunnen ze niet maken. (ja ja.... regels blabla )
MIJN geld.
Bel je bank anders even. Kan prima zijn dat ze je ID bewijs de afgelopen jaren al gekopieerd hebben. Het is vooral de postbank die hier heel laat mee begonnen is.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:58 schreef Viking84 het volgende:. Ik moet het ook nog doen, maar dan bij de ABN Amro. Officieel weet ik er niks van: niets te zien op de site en ik heb ook geen brief gehad (mijn huisgenoot heeft wel een brief gehad van de Postbank). Moet het eigenlijk echt bij elke bank dan?
natuurlijk wel je geld eraf halen hequote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:50 schreef Ticootje het volgende:
ik ga lekker niet, postbank gebruik ik toch niet meer. Laat ze de rekening lekker blokkeren, hoef ik dat niet meer te doen.
I dare you!quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:25 schreef jogy het volgende:
Stel, ik neem mijn paspoort mee, leg het onder het copieer aparaat en kras mijn sofienummer door en gooi een streep over mijn ogen van de pasfoto, dan is het toch ook goed? Als ze dan beginnen te zeiken dan heb ik daar nog wel wat leesvoer voor ze met de melding dat ik ze help om niet in strijd met de wet te zijn. Zo'n bankmiep heb je toch zo omgeluld lijkt me.
Gij anarchist!quote:Op donderdag 5 oktober 2006 09:08 schreef jogy het volgende:
Mjin rijbewijs is gecopieerd, doorgestreept en nogmaals gecopieerd.
Nu even kijken vanmiddag wat ze er van zeggen
Welk een rekel!quote:Op donderdag 5 oktober 2006 09:08 schreef jogy het volgende:
Mjin rijbewijs is gecopieerd, doorgestreept en nogmaals gecopieerd.
Nu even kijken vanmiddag wat ze er van zeggen
Flauwe pestkop.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 09:28 schreef jogy het volgende:
De twee linkjes in dit topic heb ik uitgeprint en met geel onderstreept wat de belangrijke punten zijn. Even kijken hoe stevig zo'n Bankhalmiep in haar schoenen staat.
Klein gokje:quote:Op donderdag 5 oktober 2006 09:28 schreef jogy het volgende:
De twee linkjes in dit topic heb ik uitgeprint en met geel onderstreept wat de belangrijke punten zijn. Even kijken hoe stevig zo'n Bankhalmiep in haar schoenen staat.
Ik doe het op zich nog niet eens om te pesten, dat de bankhalmedewerker mijn eerste aanpreekpunt is kan ik noch diegene aan de andere kant van de balie wat aan doen, ik kan me er echter ook niet druk om maken en kan er wel om lachen. Ik zal ook zeker niet boos worden of iets dergelijks, het is een spel maar wel één met een serieuze insteek waar ik achter staquote:
Ja, lachen man, als zo'n bankhalmiep niet stevig in haar schoenen blijkt te staan.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 10:08 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik doe het op zich nog niet eens om te pesten, dat de bankhalmedewerker mijn eerste aanpreekpunt is kan ik noch diegene aan de andere kant van de balie wat aan doen, ik kan me er echter ook niet druk om maken en kan er wel om lachen. Ik zal ook zeker niet boos worden of iets dergelijks, het is een spel maar wel één met een serieuze insteek waar ik achter sta
Jup. Nogmaals, dat is niet mijn doel om iemand de hoek in te drukken en ik zal ook alle vriendelijkheid ten toon spreiden die ik in me heb zonder onzedelijk te worden.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 10:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, lachen man, als zo'n bankhalmiep niet stevig in haar schoenen blijkt te staan.![]()
Ze scannen je ID kaart zelf, niet een kopie. Maar ik zie niet wat het probleem is, ze doen niks met je sofinummer, en je hoofd, tja, boeiend...quote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:25 schreef jogy het volgende:
Stel, ik neem mijn paspoort mee, leg het onder het copieer aparaat en kras mijn sofienummer door en gooi een streep over mijn ogen van de pasfoto, dan is het toch ook goed? Als ze dan beginnen te zeiken dan heb ik daar nog wel wat leesvoer voor ze met de melding dat ik ze help om niet in strijd met de wet te zijn. Zo'n bankmiep heb je toch zo omgeluld lijkt me.
Sukkel. Schrijf dan de postbank aan. Die baliemedewerker kan daar niks mee. Enorm sneu, heb dan het lef om op het hoofdkantoor heibel te gaan schoppen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 10:15 schreef jogy het volgende:
Jup. Nogmaals, dat is niet mijn doel om iemand de hoek in te drukken en ik zal ook alle vriendelijkheid ten toon spreiden die ik in me heb zonder onzedelijk te worden.
Nee serieus, ik ben het gewoon niet met de verplichting eens en het is nog eens onwettig ook. Ik breng het misschien een beetje raar, die bankhalmedewerker is mijn doel dus niet.
Onzedelijk worden lijkt me idd niet verstandigquote:Op donderdag 5 oktober 2006 10:15 schreef jogy het volgende:
[..]
Jup. Nogmaals, dat is niet mijn doel om iemand de hoek in te drukken en ik zal ook alle vriendelijkheid ten toon spreiden die ik in me heb zonder onzedelijk te worden.
Ik ben wel benieuwd hoe het gingquote:Nee serieus, ik ben het gewoon niet met de verplichting eens en het is nog eens onwettig ook. Ik breng het misschien een beetje raar, die bankhalmedewerker is mijn doel dus niet.
Je leest niet! die persoon is gewoon het eerste aanspreekpunt, daar kan ik niets aan doen en ik ga geen stampij maken of die persoon afzeiken ofzo, voor mijn part haalt diegene meteen een manager erbij.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:38 schreef Catbert het volgende:
[..]
Sukkel. Schrijf dan de postbank aan. Die baliemedewerker kan daar niks mee. Enorm sneu, heb dan het lef om op het hoofdkantoor heibel te gaan schoppen.
Gewoon naar het postkantoor gaan en je ID meenemen lijkt me.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 17:06 schreef WinnarJ het volgende:
wat moet je doen als je die brief kwijt bentIk weet wel dat ik me moet identificeren maar heb diebrief niet meer
Te vroeg gejuicht... kom ik thuis, ligt er, jawel, een brief van de Postbankquote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:17 schreef PV het volgende:
Ik heb nog geen brief gehad, ga er dus nog niet heen. Onzin van die klote banken![]()
En hier nog iemand.quote:Op maandag 2 oktober 2006 15:56 schreef boyv het volgende:
hier nog iemand met hetzelfde probleem
Postbank indenticatie blabla
Je moet of je brief meenemen, of je pinpasquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 17:06 schreef WinnarJ het volgende:
wat moet je doen als je die brief kwijt bentIk weet wel dat ik me moet identificeren maar heb diebrief niet meer
Je kunt natuurlijk een proces aan te spannen. Eerder in het topic werd aangegeven dat het misschien/waarschijnlijk illegaal is wat de banken nu doen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 02:56 schreef -skippybal- het volgende:
Eigenlijk ik helemaal niet meewerken aan al die identificatiecrap tegen het terrorisme () maar je moet gewoon wel omdat je anders niet meer kan pinnen
![]()
*schopje* hoe is het afgelopen?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:45 schreef jogy het volgende:
[..]
Je leest niet! die persoon is gewoon het eerste aanspreekpunt, daar kan ik niets aan doen en ik ga geen stampij maken of die persoon afzeiken ofzo, voor mijn part haalt diegene meteen een manager erbij.
Oh en, ik ben vergeten te gaan. Wordt vermoedelijk dinsdag ofzo, ik heb de spullen al in mijn tas
.
Nee duh, anders zou iedereen tot december wachten.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 15:47 schreef Leigh het volgende:
Toen ik -net op tijd- bij de postbank aankwam en tegen de baliemiep verzuchtte dat ik het bijna vergeten was, keek ze me aan en zei ze: 'Maak je niet druk. Zolang je het maar vóór 31 december hebt gedaan.' Dus ik heel verbaasd van: 'Maar in die brief staat: voor 6 september.'
Zij lachen. 'Ja, maar dat is alleen om het te spreiden. Iedereen heeft tot het einde van het jaar.'
Ja, dát hadden ze er dus niet bijgezet in die brief, hè!
Precies...en daarom zetten ze er een datum in september in.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 15:56 schreef Leigh het volgende:
Da's hun ons probleem, maar dat van hun
Er zullen duizenden mensen niet reageren op deze brief en die zullen dan alsnog in december moeten komen. Ik denk dat het een van drukste maanden ooit voor de banken wordt.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 15:56 schreef Leigh het volgende:
Wat dat betreft is het wel slim van ze om het zo te doen...
Dan lopen wij te stressen en hebben zij een rustige decembermaand. Sneaky, hoor.
Ik al 2quote:
Denk dat het sowieso wel druk wordt bij de banken, gezien het toch twee grote feesten kentquote:Op woensdag 18 oktober 2006 15:58 schreef Mike het volgende:
[..]
Er zullen duizenden mensen niet reageren op deze brief en die zullen dan alsnog in december moeten komen. Ik denk dat het een van drukste maanden ooit voor de banken wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |