Aldus deze beginnende hobbyfotograaf.quote:Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dit topic met meer dan gemiddelde belangstelling volg. Niet alleen omdat ik per se foto's van Cas wil zien, maar meer hoe de resultaten geworden zijn. Ik wil nl. al heel lang een spiegelreflexcamera. Ik experimenteer wat met ons digitaaltje, maar ik merk dat ik meer wil. Alles wordt zo'n beetje door het toestel zelf geregeld, maar toch weet ik soms meer voor elkaar te krijgen dan de doorsnee-kiekjes. Het ziet er naar uit dat dit meer dan een hobby wordt.
Nu zit ik dus naar jullie foto's te kijken of het de moeite waard is om een spiegelreflex te kopen. En dat kan ik niet volmondig beamen. Ik ga me maar eens wat meer verdiepen erin.
Er zijn meer meets hoorquote:Op donderdag 28 september 2006 13:40 schreef dutchie het volgende:
O, gemiste kans dus afgelopen zondag.Dom van me.
Dit soort verzoeken zie je vrij vaak in FOT (idd meestal in het topic dat Freud noemt), en wat ik me dan altijd afvraag is waarom iemand die beseft dat ie nog veel te leren heeft, al wel zeker weer dat ie een dSLR wil. Ws komt dat door een grote onbekendheid met de bovenkant van de compactmarkt. In dat marktsegment vind je camera's voor de prijs van een dSLR-body, met volop instelmogelijkheden, ruim voldoende megapixels en een goede lens met een heel behoorlijk zoombereik (10 a 12x optische zoom is geen uitzondering).quote:Op donderdag 28 september 2006 13:10 schreef dutchie het volgende:
In OUD schreef ik het volgende:
[..]
Aldus deze beginnende hobbyfotograaf.
Voordat ik me stort op de digitale spiegelreflexcamera-markt, waar moet ik op letten? Wat is een geschikt toestel voor een beginneling die met de camera wil 'meegroeien'?
Ik maak niet alleen foto's van de kinderen, maar ook sfeerbeelden en natuurplaatjes.
ik kon niet zo gauw een topic vinden, maar als dat er is mag deze natuurlijk op slot
Je moet zelf maar even kijken wat het beste bij je past, alleen als ik je OP lees, kan ik je iig aanraden om het topsegment van de compacts in je afweging mee te nemen. Of je daar dan ook op uit komt of toch op een dSLR hangt van een heleboel factoren af, die keuze kun je alleen zelf maken.quote:Op donderdag 28 september 2006 14:31 schreef dutchie het volgende:
Ja maar Vliegvrager, ik héb dus al een gewone camera. Dan zou ik dus eerst een tussenstap maken om dáárna alsnog over te stappen op spiegelreflex. Dat vind ik dan weer zonde snap je?
Verder heb je wel gelijk hoor.
Ik wilde sowieso een cursus gaan volgen. Of is dat een lachertje? Ik denk dat ik op die manier mijn camera beter leer kennen.
Meegaan met FOT meets is ook heel leerzaam vaakquote:Op donderdag 28 september 2006 14:31 schreef dutchie het volgende:
Ja maar Vliegvrager, ik héb dus al een gewone camera. Dan zou ik dus eerst een tussenstap maken om dáárna alsnog over te stappen op spiegelreflex. Dat vind ik dan weer zonde snap je?
Verder heb je wel gelijk hoor.
Ik wilde sowieso een cursus gaan volgen. Of is dat een lachertje? Ik denk dat ik op die manier mijn camera beter leer kennen.
quote:Op donderdag 28 september 2006 14:49 schreef Gaoxing het volgende:
http://www.morguefile.com/archive/classroom.php
Die bedoelde je?
Hier kan ik me heel erg in vinden. Ik ben enthousiast geraakt door mijn broer die dSLR schiet.quote:Op donderdag 28 september 2006 13:56 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dit soort verzoeken zie je vrij vaak in FOT (idd meestal in het topic dat Freud noemt), en wat ik me dan altijd afvraag is waarom iemand die beseft dat ie nog veel te leren heeft, al wel zeker weer dat ie een dSLR wil. Ws komt dat door een grote onbekendheid met de bovenkant van de compactmarkt. In dat marktsegment vind je camera's voor de prijs van een dSLR-body, met volop instelmogelijkheden, ruim voldoende megapixels en een goede lens met een heel behoorlijk zoombereik (10 a 12x optische zoom is geen uitzondering).
Persoonlijk vind ik dat soort camera's ideaal om de fotografie als hobby te verkennen. Je ontdekt er mee welk type fotografie je het meest aanspreekt, en of je een beetje feeling hebt met fotograferen. De foto's die je ermee maakt zijn niet van die van een dSLR te onderscheiden. En het is geen weggegooid geld, want als je eenmaal besluit om toch over te gaan op een speigelreflex hou je m ernaast voor de snapshots of voor gelegenheden waar je niet wilt slepen met cam+ lenzen. Ik gebruik de mijne iig nog regelmatig.
Wat moet je anders als je meerdere body's hebtquote:Op donderdag 28 september 2006 15:17 schreef Repeat het volgende:
mensen die fototoestellen om hun nek dragen
Ik ben het wel met Vliegvrager eens. Je hebt nu waarschijnlijk een camera waar je geen dingen met de hand in kunt stellen? Er zijn ook veel compactcamera's waar je dat wél kunt doen, en daar kun je zo ongeveer evenveel mee bepalen als met een spiegelreflex. Ik denk dat veel mensen dat niet weten en dat is wel jammer. Je kunt dan wel geen lenzen wisselen bij een compact, maar je hebt wel alles in één: je kunt mooie macrofoto's maken, veel zoomen en "standaard" zoomen. Voor een slr zou je dan al op minimaal twee, waarschijnlijk drie lenzen komen, die in totaal minimaal 700 tot 1000 euro gaan kosten bij elkaar, wil je een beetje kwaliteit. Een body erbij en je bent al een aardige prijzenslag aan het leveren. En natuurlijk is dat op zich het geld wel waard, als je het allemaal benut en als je het er voor over hebt veel te "sjouwen".quote:Op donderdag 28 september 2006 15:40 schreef dutchie het volgende:
Heb dus zelf een Canon Powershot nr.tje zoveel (ligt beneden en ik zit boven. ik heb mijn 30 minuten actieve beweging al gehad vandaag, ff geen zin om te kijken.) Maar als ik eerlijk ben maakte ik met het vorige (analoge) toestel mooiere foto's. Heb ook de handleiding al uitgeplozen, maar ik wil meer. MEER zeg ik je!
De powershot blijft dus zeker voor de hapsnap-foto's.
Bedankt voor de link naar de 'cursus'. Is altijd handig.![]()
Lijkt me logisch toch, rondrennen in P, en als je de tijd hebt, M en de rest.quote:Op donderdag 28 september 2006 16:05 schreef Repeat het volgende:
Ik fotografeer op mn SLR bijna altijd gewoon in P, bespaart me veel moeite en dan zit je met het moment tenminste goed, niet dat je eerst nog helemaal je belichting moet gaan aanpassen als je dat ding snel van je schouder rukt. Dat handmatig instellen maakt echt het verschil niet (tenzij je artistieke geintjes wilt gaan uithalen als je de tijd hebt)
Ik vind diafragma te belangrijk om in P stand te schieten. Ik schiet bijgevolg in Av en met de 20D doe ik ook veel aan onder of overbelichten, wat handig ingesteld kan worden zonder eerst in een menu te moeten zoeken.quote:Op donderdag 28 september 2006 16:05 schreef Repeat het volgende:
Ik fotografeer op mn SLR bijna altijd gewoon in P, bespaart me veel moeite en dan zit je met het moment tenminste goed, niet dat je eerst nog helemaal je belichting moet gaan aanpassen als je dat ding snel van je schouder rukt. Dat handmatig instellen maakt echt het verschil niet (tenzij je artistieke geintjes wilt gaan uithalen als je de tijd hebt)
Ik ga met HGT meequote:Op donderdag 28 september 2006 16:16 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik vind diafragma te belangrijk om in P stand te schieten. Ik schiet bijgevolg in Av en met de 20D doe ik ook veel aan onder of overbelichten, wat handig ingesteld kan worden zonder eerst in een menu te moeten zoeken.
Dat ga ik zeker nog doen.quote:Op donderdag 28 september 2006 15:58 schreef Elefes het volgende:
[..]
Dan nu, als je toch voor een slr wilt gaan, is hier al een hele goede tip gegeven; ga eens in de winkel voelen. Ik had hetzelfde als Yoni, de Nikons (D70s en D50) kon ik niet goed vasthouden, de Canon 350D lag veel beter in mijn hand. En dat is echt heel belangrijk, wil je goede foto's maken.
Da's ook een hele goede tip. Ik weet er echt nog weinig vanaf. Zo'n boek kan me een eind op weg helpen.quote:Bedenk ook eerst heel goed wat je wilt, voordat je iets aan gaat schaffen. Lees je goed in in de wondere wereld van de lenzen, zodat je snapt wat al die getallen inhouden die vernoemd worden. Dan kun je een goede keuze maken over welke lens/lenzen je wilt kopen, en zit je niet later met iets waar je niets meer mee doet of wat toch niet aan je eisen voldoet.
Hier op fok is ook veel te vinden. In het topic waar je een "fotografie-expert" een vraag kunt stellen staat veel info daar over, ik zat er zelf eerst ook mee te stoeienquote:Op donderdag 28 september 2006 16:27 schreef dutchie het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker nog doen.Het leek me wel handig om hier eerst wat meer info te vragen, voordat ik als complete nitwit de winkel instap.
[..]
Da's ook een hele goede tip. Ik weet er echt nog weinig vanaf. Zo'n boek kan me een eind op weg helpen.
Bedenk wel dat we niet allemaal zo gek zijn hoorquote:Op donderdag 28 september 2006 16:44 schreef Jarno het volgende:
Bedenk wel dat een dSLR een erg dure hobby kan worden. Met alleen een toestel ben je er niet, sowieso heb je een lens nodig. En geheugen. En een cardreader. En tsja, op 1 lens kun je niet leven dus er moet een tele bij. Die na een jaar niet meer voldoet dus je moet een dure. En dan valt die kitlens ook tegen dus die moet ook nieuw. En ultra-wide is ook stoer dus die wil je ook. Oh, en met die ingebouwde flitsert kun je niet flitsen dus er moet een externe komen. En waar ga je dat allemaal laten?! Wist je dat een goede fototas met gemak 100 euro kost?.
Op mijn Stealth Reporter tas kan ik mijn camera wel even 'neerleggen' (natuurlijk niet extreem lang ofzo) en is het lenzen wisselen zo gebeurd. Verder is het een kwestie van wennen denk ik. Alhoewel niemand voor elke foto gaat wisselen natuurlijk, soms doe je het met wat je hebt.quote:Op donderdag 28 september 2006 16:49 schreef Repeat het volgende:
Dus soms loop ik dan alleen rond met een 12-24 en daar krijg je soms dan toch wel spijt van, alhoewel je in de stad met alleen dat ding eigenlijk niet meer nodig hebt.
De truc is om goed te denken over wat je nou echt wilt en nodig hebt, en je niet het hoofd op hol laten brengen door mede-fotografen die tegen elkaar opbieden met teletoeters, hyperdure lenzen en Megabites geheugencapaciteit.quote:Op donderdag 28 september 2006 16:56 schreef dutchie het volgende:
Mijn man kijkt deze nieuw verworven hobby ook met lede ogen aan. Had liever gezien dat ik ging breien (is hartstikke modern hoor!) volgens mij. Maar hij ziet ook wel dat ik hier echt mee bezig ben. Normaal gesproken is dat geen probleem natuurlijk, maar omdat het een nogal prijzige hobby is. Maar goed, ik ben ook nog wel eens jarig enzo. Dan sprokkel je ook weer mooi wat geld binnen voor uitbreiding van je set.
Ook dit dusquote:Op donderdag 28 september 2006 17:05 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
De truc is om goed te denken over wat je nou echt wilt en nodig hebt, en je niet het hoofd op hol laten brengen door mede-fotografen die tegen elkaar opbieden met teletoeters, hyperdure lenzen en Megabites geheugencapaciteit.
Dat is nogal afhankelijk van welke camera je hebt me dunktquote:Op donderdag 28 september 2006 17:08 schreef PdeHoog het volgende:
Met een 1 GB kun je in JPEG-modus ongeveer 300 foto's maken. Genoeg voor een dagje schieten dus.
[..]
Nou nou poeh poeh ... da's idd afhankelijk van het aantal megapixeltjes. Een beetje camera doet tegenwoordig 8 MP. Die foto's zijn gemiddeld 3-4 MB per stuk. Dan kun je er dus nog steeds 250 kwijt. Meer dan genoeg hequote:Op donderdag 28 september 2006 17:13 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat is nogal afhankelijk van welke camera je hebt me dunkt
Je wilt niet weten wat voor prachtige foto's ik geschoten heb tijdens onze vakantie in Amerika. Maar nu schep ik op.quote:Op donderdag 28 september 2006 17:50 schreef Werewolf het volgende:
Het is niet de camera die een goede foto maakt, maar de fotograaf.
Een goede fotograaf maakt met een compactcamera betere foto's dan een amateur met een spiegelreflex.
Mag ik even zeggen dat ik heel blij ben dat jullie zou meedenken?quote:Ik zelf ben 1 1/2 jaar geleden van mijn eerste digitale compactcamera (IXUS V3) naar een Powershot S2 gegaan. Dit omdat ik fotograferen wel leuk begon te vinden en voor een verre reis wel een betere camera wilde dan het standaard shoot-and-go cameraatje wat ik had.
Voordat je alle instellingen van de S2 doorlopen hebt ben je al een hele tijd verder.
Inmiddels 1 1/2 jaar later en nog meer into fotografie loop ik steeds vaker tegen de 'tekortkomingen' van de digitale compactcamera aan.
Wellicht is het handig voor de TS als we voor/nadelen van een SLR t.o.v. de meer geavanceerde compactcamera's aangeven om zodoende de keuze te vergemakkelijken.
is meer dan zat. heb ik ook 2 maanden mee rondgelopen. (alleen duurder tasje)quote:Op vrijdag 29 september 2006 09:24 schreef Jarno het volgende:
Ik bedoel ook helemaal niet te zeggen dat je al die toeters en bellen nódig hebt hoor. Maar als je een beetje gadget-gevoelig ben zit het 'risico' er zeker in dat je steeds meer, beter en duurder wilt.
Maar met een kit en een tasje van 2 tientjes (bij wijze van) kun je prima uit de voeten.
Just don't say we didn't warn you..
Hey dit vind ik ook een hele goede tipquote:Op vrijdag 29 september 2006 09:35 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
en naar houten gaan in november. kun je leuke lenzen kopen voor weinig![]()
Houten? wat/waarom/wanneer/www?quote:Op vrijdag 29 september 2006 09:35 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
en naar houten gaan in november. kun je leuke lenzen kopen voor weinig![]()
Bovenstaande zaken kan ik nu ook met mijn Compact Powershot S2quote:Op vrijdag 29 september 2006 15:58 schreef qless het volgende:
Ik heb afgelopen maart de overstap gemaakt van p&s naar dslr. Mijn movitivatie was (en is)
- snelheid van camera (geen 3 minuten wachten enz.)
- fatsoenlijk burst mode
- betere kwaliteit optiek
- meer zoom ( ja via andere objectieven .. )
- meer mogelijkheden voor "speelwerk"
Bij normaal gebruik (dagje uit, verjaardag) gebruik ik meestal de P modus (automaat) en ik denk dat veel dslr gebruikers dat doen. Wil ik echt wat uitproberen / spelen ga ik naar de Av/Tv of zelfs M modussen.
ja hoor, bergenquote:Op vrijdag 29 september 2006 16:31 schreef Werewolf het volgende:
......
Kunnen de kenners nog meer voors en tegens opnoemen?
Dat topic van vraag de experts is heel informatiefquote:Op vrijdag 29 september 2006 22:28 schreef dutchie het volgende:
Ik ga je zeker toevoegen.Zit nu achter mans laptop incl. antieke versie msn, dus binnenkort zeg maar.
Is er geen Fotografie for dummies-topic eigenlijk?
Ik mik mijn camera ook nog wel eens in mijn gewone tas. Dat is soms praktischer. Ik heb dan in mijn tas dan wel een klein koeltasje of een handoekje als een beetje extra besscherming. Onlnags kwam ik in amsterdam een hobbyist tegen en die sjouwde zijn dslr rond in een oude gasmaskertas van de legerdump. Dat was ook wel een aardige oplossing. De camera paste er prima in en het schreeuwt geen "HIER ZIT EEN DURE CAMERA IN! STEEL MIJ!!!"quote:Op donderdag 28 september 2006 17:49 schreef Yoni het volgende:
En een fototas hoeft ook geen 100 euro te kosten nee. Ik heb een heel prima tasje waar mijn body + kitlens en mijn teletoetertje prima inpassen, lader er ook nog bij, kaartjes erbij, USB kabel erbij, lensdoppen erbij. Maar liefst 19,95 bij de Mediamarkt
Ik heb twee tassen voor mijn cameraquote:Op zaterdag 30 september 2006 09:44 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik mik mijn camera ook nog wel eens in mijn gewone tas. Dat is soms praktischer. Ik heb dan in mijn tas dan wel een klein koeltasje of een handoekje als een beetje extra besscherming. Onlnags kwam ik in amsterdam een hobbyist tegen en die sjouwde zijn dslr rond in een oude gasmaskertas van de legerdump. Dat was ook wel een aardige oplossing. De camera paste er prima in en het schreeuwt geen "HIER ZIT EEN DURE CAMERA IN! STEEL MIJ!!!"
Verzeker je camera en de duurdere lenzen. Niet dat het dan fijn is als ze je spullen stelen, maar je hebt in ieder geval weer een camera + accessoires terug van de verzekering..quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:30 schreef dutchie het volgende:
Da's ook idd nog een keer zo met zo'n grote overduidelijke fototas, het diefstalgevoelige ervan.
Dat vragen of je pro bent komt me bekend voor!quote:Op vrijdag 29 september 2006 20:29 schreef Marc H het volgende:
[..]
ja hoor, bergenje moet zelf maar even kijken wat je voor of tegen vindt..
je sleept je een breuk.
Je wordt regelmatig gevraagd of je pro bent, of er wordt aangenomen dat je pro bent. (kan soms erg leuk zijn)
Mensen verwachttten dat je ook hun camera kent, en meteen even kan vertellen waarom hun Canon 20D pas na 10 seconden de foto maakt. (echt meegemaakt!, lees de handleiding, SUL!)
Eens in de zoveel tijd mag je weer eens met je verzekeringsagent bellen, omdat je weer te laag verzekerd bent.
Mensen om je heen vragen of je even langs kan komen op ......, en oja, je neemt wel je camera mee he?
je bent niet snel uitgekocht, er is altjd nog wel iets dat je wilt/moet hebben.
even een lensje erbij kopen betekend dat je weer een grotere tas nodig hebt.
organisaties vragen of je gratis foto's beschikbaar wil stellen.
Heb je geen representatieve luiertas (meestal waterdicht, stevig, vol handige vakjes....)?quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:30 schreef dutchie het volgende:
Da's ook idd nog een keer zo met zo'n grote overduidelijke fototas, het diefstalgevoelige ervan.
Daarom ben ik zo blij met Canon! Ik heb van mijn analoge EOS5 nog wat fijne USM lensjes en die passen prima op de 350D. Mijn speedlite past er ook op, en mijn filters ook. Ik zou dus voor Canon gaan Dutch! Lenzen gaan gewoon jaren mee!quote:Op vrijdag 29 september 2006 09:33 schreef Repeat het volgende:
Wat ook zo verneukeratief is, alle kleine kutaccesoires zijn zo fucking duur
Fliter: onbetaalbaar, maar ok, mooi ding, toch maar gekocht, handig enz.
diffusortje op je flitser, hoppa 20 euro voor een stukje afvalplastic
O ja natuurlijkquote:Op maandag 2 oktober 2006 00:14 schreef PdeHoog het volgende:
Hetzelfde geldt natuurlijk voor Nikon ElizabethRJij hebt alleen Canon-lenzen in het verleden gekocht
Volgens mij heeft dutchie helemaal nog geen lenzen en dan biedt dat wat meer mogelijkheden natuurlijk.
Dat had ik ook, tot ik de 350D van Canon en de 50D van Nikon vast had gehouden. Is er geen MediaMarkt in de buurt? Daar kun je ze namelijk zo vast houden en ook fototjes mee maken zonder vervelende verkopers naast je. Je kunt dan net zo veel tijd nemen om te voelen als je zelf wilt.quote:Op maandag 2 oktober 2006 12:59 schreef dutchie het volgende:![]()
Maar ik neig wel naar een Canon hoor. Ben zeker ook gevoelig voor argumenten als 'ligt beter in de poezelige vrouwenhandjes' enzo.
En Canon bevalt me op zich goed.
Goaxing goed idee trouwens van die luiertas. Dan doe ik de luiers wel in de fototas.
ik denk dat dat afhangt van de manier van omgang met mensen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 00:52 schreef Ottaav het volgende:
Met die laatste post ben ik het volledig eens. Daarbij nog een toevoeging. Ik heb geen spiegelreflex, ik bezit alleen een compact. Ik merk al, wanneer ik die bij me heb, ik minder bezig ben met waar ik eigenlijk voor kom.
Dus op een feest kan ik naar mijn idee soms te veel bezig zijn met het maken van een leuke foto, dan met het feest zelf. Dit is dus ook de reden dat ik nog geen fatsoenlijke camera heb aangeschaft.
Ook vooral omdat je door het fotograferen meestal buiten het sociale gebeuren valt omdat je oog zich achter een zoeker bevindt en je aan het kloten bent met je camera.
Hier ben ik het wel (gedeeltelijk) mee eens, maar toch ligt het er aan hoe je hier zelf mee omgaat. Zorg dat je tas altijd in de woonkamer staat, ipv weggestopt in een kast, doe standaard je meest bruikbare lens erop (mijn camera zit in de tas met de 17-40 erop omdat dat voor binnen gewoon een erg handige lens is en ik het meest binnen foto's maak) en slinger 'm gewoon op de auto of P stand. Dan is er natuurlijk geen reden waarom je niet zou kunnen snapshotten met een dslr.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:33 schreef huiz het volgende:
Met een spiegelreflex ben je altijd bezig om een perfecte foto te maken die het waard is om in een gallerie te tonen oid
Ben het met het hele verhaaltje inderdaad wel eens. Alleen heb ik altijd moeite met "snapshotten". Ik flits nooit, en bij snapshots moet dat dan wel, en dat wil ik niet want daar wordt de foto niet mooier van.. Dan wil ik weer andere waarden gebruiken dan mijn camera aangeeft, en weg is het hele snapshot-ideequote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:20 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel (gedeeltelijk) mee eens, maar toch ligt het er aan hoe je hier zelf mee omgaat. Zorg dat je tas altijd in de woonkamer staat, ipv weggestopt in een kast, doe standaard je meest bruikbare lens erop (mijn camera zit in de tas met de 17-40 erop omdat dat voor binnen gewoon een erg handige lens is en ik het meest binnen foto's maak) en slinger 'm gewoon op de auto of P stand. Dan is er natuurlijk geen reden waarom je niet zou kunnen snapshotten met een dslr.
Ja, die gebruik ik nooitquote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:30 schreef Jarno het volgende:
Daar heb ik dan weer mijn 430EX voor zodat ik met bouncen oid wel een mooie flitsfoto kan krijgen, maar dan is het snapshotten er ook wel van af ja: flitser pakken, erop zetten, etc.
Maar goed, in P-stand kun je wel vrij snel (wieltje draaien) andere waarden gebruiken natuurlijk, dat is een kwestie van seconden?
Toch is het stiekem soms wel heel handig om een kantelbaar schermpje te hebben waarop je kunt zien wat je aan het doen bent..quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:48 schreef DemonRage het volgende:
Waar ik geen probleem mee heb:
• Prijs, evt van uitbreidingen (flitsers, filters, andere objectieven).
• Ontbreken van de elektronische zoeker. Ookal heeft de E-330 het wel, ik kan wel zonder.
daar hebben ze weer hoekzoekers voor uitgevonden, van 45 of 90 grade.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:20 schreef Elefes het volgende:
[..]
Toch is het stiekem soms wel heel handig om een kantelbaar schermpje te hebben waarop je kunt zien wat je aan het doen bent..
Bijvoorbeeld bij foto's uit moeilijke hoeken, of een zelfportret.
Ik vind het een voordeel! Zo vind ik juist makkelijker aparte hoeken.quote:Op vrijdag 29 september 2006 16:31 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Het grootste nadeel ten opzichte van mijn compactcam lijkt mij het moeten gebruiken van de zoeker in plaats van mijn huidige kantelschermpje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |