abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42235583
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 15:58 schreef qless het volgende:
Ik heb afgelopen maart de overstap gemaakt van p&s naar dslr. Mijn movitivatie was (en is)
- snelheid van camera (geen 3 minuten wachten enz.)
- fatsoenlijk burst mode
- betere kwaliteit optiek
- meer zoom ( ja via andere objectieven .. )
- meer mogelijkheden voor "speelwerk"

Bij normaal gebruik (dagje uit, verjaardag) gebruik ik meestal de P modus (automaat) en ik denk dat veel dslr gebruikers dat doen. Wil ik echt wat uitproberen / spelen ga ik naar de Av/Tv of zelfs M modussen.
Bovenstaande zaken kan ik nu ook met mijn Compact Powershot S2

Ik ben zelf ook hard aan het sparen voor een digitale spiegelreflex. Ik wil een over naar een spiegelreflex om de volgende redenen:
-Schieten in RAW modus (hoewel dat volgens mij tegenwoordig ook wel met een compactcam kan).
-Het is met een digitale compactcamera niet mogelijk om een mooie DOF te krijgen op een foto. Mooie portretfoto's zijn zonder tussenkomst van photoshop derhalve niet echt mogelijk.

Het grootste nadeel ten opzichte van mijn compactcam lijkt mij het moeten gebruiken van de zoeker in plaats van mijn huidige kantelschermpje.
Hierdoor zal ik me vaker in de moeilijkste bochten moeten wringen voor de foto.

Kunnen de kenners nog meer voors en tegens opnoemen?
  FOK!Fotograaf vrijdag 29 september 2006 @ 20:29:02 #52
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_42241191
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 16:31 schreef Werewolf het volgende:
......
Kunnen de kenners nog meer voors en tegens opnoemen?
ja hoor, bergen je moet zelf maar even kijken wat je voor of tegen vindt..

je sleept je een breuk.

Je wordt regelmatig gevraagd of je pro bent, of er wordt aangenomen dat je pro bent. (kan soms erg leuk zijn)

Mensen verwachttten dat je ook hun camera kent, en meteen even kan vertellen waarom hun Canon 20D pas na 10 seconden de foto maakt. (echt meegemaakt!, lees de handleiding, SUL!)

Eens in de zoveel tijd mag je weer eens met je verzekeringsagent bellen, omdat je weer te laag verzekerd bent.

Mensen om je heen vragen of je even langs kan komen op ......, en oja, je neemt wel je camera mee he?

je bent niet snel uitgekocht, er is altjd nog wel iets dat je wilt/moet hebben.

even een lensje erbij kopen betekend dat je weer een grotere tas nodig hebt.

organisaties vragen of je gratis foto's beschikbaar wil stellen.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
  vrijdag 29 september 2006 @ 21:54:03 #53
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42243729
Ik voel me soms zo'n nitwit in dit, mijn eigen n.b., topic.
Al die termen.... Morgen die .... for dummies maar halen.
Kan jullie iig niet verwijten niet enthousiast te zijn.
Als je niet lacht, ben je dood.
  Hoofdredactie Fotografie vrijdag 29 september 2006 @ 21:56:28 #54
95752 crew  Chell
Kluns
pi_42243801
dutch, veel meelezen hier op FOT helpt ook Ik wist een paar maanden geleden ook nog niet zoveel en nu klets ik net zo makkelijk mee over al die termen (en anders ben je ook welkom op MSN hoor als je dingen weten wilt)
  vrijdag 29 september 2006 @ 22:28:23 #55
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42244693
Ik ga je zeker toevoegen. Zit nu achter mans laptop incl. antieke versie msn, dus binnenkort zeg maar.
Is er geen Fotografie for dummies-topic eigenlijk?
pi_42246920
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:28 schreef dutchie het volgende:
Ik ga je zeker toevoegen. Zit nu achter mans laptop incl. antieke versie msn, dus binnenkort zeg maar.
Is er geen Fotografie for dummies-topic eigenlijk?
Dat topic van vraag de experts is heel informatief
Verder heb ik ook laatst wat boeken over fotografie gekocht/gewonnen op fok ( ) die ik aan het doornemen ben. Ik heb de National Geographic fotogids, en twee boeken van John Freeman (eentje over Licht, en de ander over Landschappen). Het is erg nuttig om er over te lezen, alles staat duidelijk uitgelegd en je kunt natuurlijk veel ideeen op doen

Voor mij zijn de voordelen van een spiegelreflex:
- De mooie scherptediepte die je kunt krijgen
- Het wisselen van objectieven, met name omdat je dan een heel lichtsterk objectief kunt gebruiken, compactcamera's zijn eigenlijk nooit zo lichtsterk als bijvoorbeeld een f1.8 lens
- Door de grootte houdt het fijn vast (maar je hebt ook grotere compacts dus dat telt niet echt )
- Het is snel (maar compactcamera's worden ook steeds sneller...)
- Het geluid van de spiegel vind ik gewoon heerlijk om te horen
- Geen afwijking in het beeld wat jij ziet en wat je fotografeert, doordat je echt door de lens kijkt en niet door een "loos" raampje er naast zoals bij een compact

De nadelen zijn voor mij:
- Groot en zwaarder om mee te nemen, je hebt niet alleen de camera maar ook nog de objectieven die je bij je wilt hebben
- Duur, en je bent niet gauw uitgekocht omdat er zo veel lenzen en andere accessoires zijn waar je wat mee kunt
- Je stopt 'm dus niet makkelijk in je tas.. Maar ik heb het er wel voor over om een wat grotere tas mee te nemen bij een etentje/ dagje uit om fijn te kunnen fotograferen
- Je kunt geen gebruik maken van het schermpje wanneer je je foto maakt; je moet door de optische zoeker kijken (wat in sommige situaties dus lastig is, je moet je in allerlei bochten wringen soms ), alhoewel Olympus met de E330 volgens mij met een dSLR is gekomen waarbij dat wel kan

Dat is het wel zo ongeveer...

Ik fotografeer trouwens eigenlijk altijd in de Av stand, diafragma vind ik heel belangrijk bij het maken van een foto en wil ik dus zelf kunnen bepalen. Soms switch ik naar de sluitertijdvoorkeuze of M stand. Automatische stand daar begin ik niet aan
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_42254774
quote:
Op donderdag 28 september 2006 17:49 schreef Yoni het volgende:
En een fototas hoeft ook geen 100 euro te kosten nee. Ik heb een heel prima tasje waar mijn body + kitlens en mijn teletoetertje prima inpassen, lader er ook nog bij, kaartjes erbij, USB kabel erbij, lensdoppen erbij. Maar liefst 19,95 bij de Mediamarkt
Ik mik mijn camera ook nog wel eens in mijn gewone tas. Dat is soms praktischer. Ik heb dan in mijn tas dan wel een klein koeltasje of een handoekje als een beetje extra besscherming. Onlnags kwam ik in amsterdam een hobbyist tegen en die sjouwde zijn dslr rond in een oude gasmaskertas van de legerdump. Dat was ook wel een aardige oplossing. De camera paste er prima in en het schreeuwt geen "HIER ZIT EEN DURE CAMERA IN! STEEL MIJ!!!"
  zaterdag 30 september 2006 @ 13:30:08 #58
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42257138
Da's ook idd nog een keer zo met zo'n grote overduidelijke fototas, het diefstalgevoelige ervan.

Nou ben bij de bieb geweest hoor. Het enige nadeel is dat ze daar nog boeken hebben die niet echt up to date zijn. Maar ik kan er wel een hoop uit leren, dus da's goed genoeg.

En dat scherptediepte instellen dat mis ik dus echt op mijn compact. Ik ben altijd zo jaloers op mensen die prachtige foto's maken waarop de persoon echt naar voren komt. Bij ons is het gewoon, persoon en heel veel achtergrond. Dit kun je natuurlijk oplossen door iemand voor een effen achtergrond te zetten, maar het gaat mij juist om die 'gestolen momenten', niet iemand die poseert zeg maar.
pi_42257160
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 09:44 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik mik mijn camera ook nog wel eens in mijn gewone tas. Dat is soms praktischer. Ik heb dan in mijn tas dan wel een klein koeltasje of een handoekje als een beetje extra besscherming. Onlnags kwam ik in amsterdam een hobbyist tegen en die sjouwde zijn dslr rond in een oude gasmaskertas van de legerdump. Dat was ook wel een aardige oplossing. De camera paste er prima in en het schreeuwt geen "HIER ZIT EEN DURE CAMERA IN! STEEL MIJ!!!"
Ik heb twee tassen voor mijn camera
Een klein tasje, waar echt alleen de camera met lens eraan vast in kan (en een geheugenkaartje eventueel, batterij past al niet meer). Zo'n "driehoekig" ding zeg maar. Dit is wel handig als ik gewoon op pad ga of uit eten en het niet zo erg is als ik per ongeluk de "verkeerde" lens heb gekozen, het is niet veel extra dragen met dit tasje.
Verder heb ik een Lowepro tas ( ik ben verliefd op dat ding! ), echt een geweldige tas. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Kan alles mooi in, en als ik maar 1 tas mee wil nemen gaan daar ook gewoon mijn portemonnee en telefoon bij in.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_42257195
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 13:30 schreef dutchie het volgende:
Da's ook idd nog een keer zo met zo'n grote overduidelijke fototas, het diefstalgevoelige ervan.
Verzeker je camera en de duurdere lenzen. Niet dat het dan fijn is als ze je spullen stelen, maar je hebt in ieder geval weer een camera + accessoires terug van de verzekering..
(Ik heb 'm bij Combi gekocht en verzekerd; alles zit in de verzekering: diefstal, verlies, water, zand, laten vallen, etc..)
pi_42258637
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 20:29 schreef Marc H het volgende:

[..]

ja hoor, bergen je moet zelf maar even kijken wat je voor of tegen vindt..

je sleept je een breuk.

Je wordt regelmatig gevraagd of je pro bent, of er wordt aangenomen dat je pro bent. (kan soms erg leuk zijn)

Mensen verwachttten dat je ook hun camera kent, en meteen even kan vertellen waarom hun Canon 20D pas na 10 seconden de foto maakt. (echt meegemaakt!, lees de handleiding, SUL!)

Eens in de zoveel tijd mag je weer eens met je verzekeringsagent bellen, omdat je weer te laag verzekerd bent.

Mensen om je heen vragen of je even langs kan komen op ......, en oja, je neemt wel je camera mee he?

je bent niet snel uitgekocht, er is altjd nog wel iets dat je wilt/moet hebben.

even een lensje erbij kopen betekend dat je weer een grotere tas nodig hebt.

organisaties vragen of je gratis foto's beschikbaar wil stellen.
Dat vragen of je pro bent komt me bekend voor!
Ik ben zo noob als je maar een spiegelreflex noob kan zijn, maar als ik rond loop met een mijn sony sybershotje, of met mijn canon 350D . wereld van verschil!

En zoals iemand onder je al aangaf, het geluid .. die spiegel ...
* Bloed, zweet en TOETSAANSLAGEN!
* You're about as useful as a one-legged man at an arse kicking contest
* I can resist everything except temptation.
* If everything seems under control, you're just not going fast enough
  zondag 1 oktober 2006 @ 11:22:44 #62
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_42276362
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 13:30 schreef dutchie het volgende:
Heb je geen representatieve luiertas (meestal waterdicht, stevig, vol handige vakjes....)?
  zondag 1 oktober 2006 @ 23:59:10 #63
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_42298876
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:33 schreef Repeat het volgende:
Wat ook zo verneukeratief is, alle kleine kutaccesoires zijn zo fucking duur

Fliter: onbetaalbaar, maar ok, mooi ding, toch maar gekocht, handig enz.
diffusortje op je flitser, hoppa 20 euro voor een stukje afvalplastic
Daarom ben ik zo blij met Canon! Ik heb van mijn analoge EOS5 nog wat fijne USM lensjes en die passen prima op de 350D. Mijn speedlite past er ook op, en mijn filters ook. Ik zou dus voor Canon gaan Dutch! Lenzen gaan gewoon jaren mee!
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_42299403
Hetzelfde geldt natuurlijk voor Nikon ElizabethR Jij hebt alleen Canon-lenzen in het verleden gekocht Volgens mij heeft dutchie helemaal nog geen lenzen en dan biedt dat wat meer mogelijkheden natuurlijk.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 2 oktober 2006 @ 01:01:19 #65
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_42300668
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 00:14 schreef PdeHoog het volgende:
Hetzelfde geldt natuurlijk voor Nikon ElizabethR Jij hebt alleen Canon-lenzen in het verleden gekocht Volgens mij heeft dutchie helemaal nog geen lenzen en dan biedt dat wat meer mogelijkheden natuurlijk.
O ja natuurlijk
Ik ben alleen van huis uit opgevoed met Canon, vandaar denk ik.

Ik ben dus niet objectief Dutch!!

ghehe, objectief
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  maandag 2 oktober 2006 @ 12:59:11 #66
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42308663

Maar ik neig wel naar een Canon hoor. Ben zeker ook gevoelig voor argumenten als 'ligt beter in de poezelige vrouwenhandjes' enzo.
En Canon bevalt me op zich goed.
Goaxing goed idee trouwens van die luiertas. Dan doe ik de luiers wel in de fototas.
pi_42313813
Serieus, koop een Nikon.
pi_42313937
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 12:59 schreef dutchie het volgende:

Maar ik neig wel naar een Canon hoor. Ben zeker ook gevoelig voor argumenten als 'ligt beter in de poezelige vrouwenhandjes' enzo.
En Canon bevalt me op zich goed.
Goaxing goed idee trouwens van die luiertas. Dan doe ik de luiers wel in de fototas.
Dat had ik ook, tot ik de 350D van Canon en de 50D van Nikon vast had gehouden. Is er geen MediaMarkt in de buurt? Daar kun je ze namelijk zo vast houden en ook fototjes mee maken zonder vervelende verkopers naast je. Je kunt dan net zo veel tijd nemen om te voelen als je zelf wilt.
Everything which is not impossible, will eventually happen
  maandag 2 oktober 2006 @ 22:07:51 #69
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42320552
Quinazoline, MediaMarkt daar kan ik wel eens gaan kijken idd. Vind het altijd zo sneu als een verkoper vreselijk zijn best doet om je te informeren en vervolgens ga je weg met: "Bedankt ik denk er nog even over na."
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 14:35:26 #70
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_42334622
Je moet zelf de camera's maar eens in real life in je hand houden en dan de vergelijking maken. Beide merken hebben hun voors en tegens.

Een slechte keuze kun je in principe niet maken, maar je hebt ongetwijfeld zelf bepaalde voorkeuren/wensen.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 23:33:23 #71
15985 huiz
Man in Black
pi_42346047
Ondanks dat ik al jaren met EOS spiegelreflexen rondloop, wil ik hier wel een enorm voordeel gaan noemen voor compact camera's sinds ik er een 'eenvoudige' Powershot naast heb gekocht: "ik maak eindelijk weer eens gezellige familiekiekjes"

Met een spiegelreflex ben je altijd bezig om een perfecte foto te maken die het waard is om in een gallerie te tonen oid, maar met een compact camera erbij (nooit weg doen dus) maak je ook geweldig leuke kiekjes die voor jou een emotie tonen. Ik heb echt jarenlang geen enkel gezellig familiekiekje gemaakt omdat ik te perfectionistisch was met fotograferen, en omdat ik na het uitpakken van de fototas, het opzoeken van de juiste lens, het opzetten van de flitser en wachten tot deze gereed was, mijn neefjes niet meer spontaan op de foto kreeg. Met een simpele compactcamera erbij schiet ik weer volop leuke en emotionele plaatjes.

Wat dat betreft, voor elk soort camera is een toepassing, het één vervangt de ander niet
Scope Pure Colombia BV
  woensdag 4 oktober 2006 @ 00:52:58 #72
106272 Ottaav
Beter laat dan nooit.
pi_42347901
Met die laatste post ben ik het volledig eens. Daarbij nog een toevoeging. Ik heb geen spiegelreflex, ik bezit alleen een compact. Ik merk al, wanneer ik die bij me heb, ik minder bezig ben met waar ik eigenlijk voor kom.

Dus op een feest kan ik naar mijn idee soms te veel bezig zijn met het maken van een leuke foto, dan met het feest zelf. Dit is dus ook de reden dat ik nog geen fatsoenlijke camera heb aangeschaft.
Ook vooral omdat je door het fotograferen meestal buiten het sociale gebeuren valt omdat je oog zich achter een zoeker bevindt en je aan het kloten bent met je camera.
But I'm fucked and I don't care.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 01:04:38 #73
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_42348113
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 00:52 schreef Ottaav het volgende:
Met die laatste post ben ik het volledig eens. Daarbij nog een toevoeging. Ik heb geen spiegelreflex, ik bezit alleen een compact. Ik merk al, wanneer ik die bij me heb, ik minder bezig ben met waar ik eigenlijk voor kom.

Dus op een feest kan ik naar mijn idee soms te veel bezig zijn met het maken van een leuke foto, dan met het feest zelf. Dit is dus ook de reden dat ik nog geen fatsoenlijke camera heb aangeschaft.
Ook vooral omdat je door het fotograferen meestal buiten het sociale gebeuren valt omdat je oog zich achter een zoeker bevindt en je aan het kloten bent met je camera.
ik denk dat dat afhangt van de manier van omgang met mensen.

zelf heb ik meer aanspraak met veel mensen wanneer ik een camera in handen heb.

mensen die uit intresse naar je toe stappen.
bij feesten of iets aan evenementen heb ik al eens met de crew zitten babbelen. en zo word je uiteindelijk meer betrokken bij het gebeuren vergeleken wanneer je alleen maar langs de kant staat te kijken.

(zijn natuurlijk ook genoeg momenten dat je ergends deels buiten de boot vald. maar ik denk dat dat meer aan je houding licht als aan de camera)

ik heb er eerder profijt van als nadeel
pi_42350502
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 23:33 schreef huiz het volgende:

Met een spiegelreflex ben je altijd bezig om een perfecte foto te maken die het waard is om in een gallerie te tonen oid
Hier ben ik het wel (gedeeltelijk) mee eens, maar toch ligt het er aan hoe je hier zelf mee omgaat. Zorg dat je tas altijd in de woonkamer staat, ipv weggestopt in een kast, doe standaard je meest bruikbare lens erop (mijn camera zit in de tas met de 17-40 erop omdat dat voor binnen gewoon een erg handige lens is en ik het meest binnen foto's maak) en slinger 'm gewoon op de auto of P stand. Dan is er natuurlijk geen reden waarom je niet zou kunnen snapshotten met een dslr.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_42352522
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:20 schreef Jarno het volgende:

[..]

Hier ben ik het wel (gedeeltelijk) mee eens, maar toch ligt het er aan hoe je hier zelf mee omgaat. Zorg dat je tas altijd in de woonkamer staat, ipv weggestopt in een kast, doe standaard je meest bruikbare lens erop (mijn camera zit in de tas met de 17-40 erop omdat dat voor binnen gewoon een erg handige lens is en ik het meest binnen foto's maak) en slinger 'm gewoon op de auto of P stand. Dan is er natuurlijk geen reden waarom je niet zou kunnen snapshotten met een dslr.
Ben het met het hele verhaaltje inderdaad wel eens. Alleen heb ik altijd moeite met "snapshotten". Ik flits nooit, en bij snapshots moet dat dan wel, en dat wil ik niet want daar wordt de foto niet mooier van.. Dan wil ik weer andere waarden gebruiken dan mijn camera aangeeft, en weg is het hele snapshot-idee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')