abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:08:33 #102
17075 extreme
-wannahave-
pi_42282382
Ik denk dat we op dit punt voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat de natuur zichzelf over het algemeen prima weet te redden, en dat de echte vooroordelen en smoesjes bij de z.g.n 'verantwoorde' fokkers vandaan komen.

Mensen zoals b.v pumpkin ruby die volgens goed arisch principe en geheel uit (financieel?) eigenbelang de wereld volzetten met doorgefokte raskatten, want die dragen volgens haar niet bij aan het katten overschot. Waarbij we dan op moeten merken dat iedere raskat die naar een baasje gaat voor veel te veel geld ook weer een potentieel baasje minder is voor een asielkat.

Ik denk dat mensen die 100% van het denkwerk voor hun kat willen doen weinig respect hebben voor hun dieren en de natuur in het algemeen. Hierbij word namelijk vergeten dat de mens en de kat al lange tijd naast elkaar bestaan, en dat gaat ook prima met aanzienlijk minder bemoeienis.

Kan iemand me nog invullen wat het gevolg is als je je kittens de eerste drie maanden volledig afgezonderd houdt van de buitenwereld? Heeft dat gevolgen voor het immuunsysteem en de omgang met andere katten, en ook niet onbelangrijk, omgang met mensen?
Too often, we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head.
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:56:50 #103
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42283650
Met het domesticeren van katten zijn we toch voor een belangrijk deel verantwoordelijk geworden voor onze huiskatten. En die verantwoordelijkheid vertaalt zich ook in bemoeienis met hun voortplanting. En ja, dan laat je de natuur inderdaad niet haar gang gaan. Maar om nou te zeggen dat je dan '100% denkwerk' doet voor je kat en dan dus geen respect hebt voor dieren en de natuur, dat zie ik echt niet. Je kunt de 'vrije natuur' echt niet meer als maatstaf nemen voor onze huisdieren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lienekien op 01-10-2006 17:16:32 ]
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zondag 1 oktober 2006 @ 17:51:06 #104
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_42285195
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 16:08 schreef extreme het volgende:
Ik denk dat we op dit punt voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat de natuur zichzelf over het algemeen prima weet te redden, en dat de echte vooroordelen en smoesjes bij de z.g.n 'verantwoorde' fokkers vandaan komen.

Mensen zoals b.v pumpkin ruby die volgens goed arisch principe en geheel uit (financieel?) eigenbelang de wereld volzetten met doorgefokte raskatten, want die dragen volgens haar niet bij aan het katten overschot. Waarbij we dan op moeten merken dat iedere raskat die naar een baasje gaat voor veel te veel geld ook weer een potentieel baasje minder is voor een asielkat.

Ik denk dat mensen die 100% van het denkwerk voor hun kat willen doen weinig respect hebben voor hun dieren en de natuur in het algemeen. Hierbij word namelijk vergeten dat de mens en de kat al lange tijd naast elkaar bestaan, en dat gaat ook prima met aanzienlijk minder bemoeienis.

Kan iemand me nog invullen wat het gevolg is als je je kittens de eerste drie maanden volledig afgezonderd houdt van de buitenwereld? Heeft dat gevolgen voor het immuunsysteem en de omgang met andere katten, en ook niet onbelangrijk, omgang met mensen?
Ja dat is grappig, en waar ga je mij inzetten?
Ik heb geen katten, hoef ook geen katten, ook heb ik geen hekel aan katten.
Ik heb in een asiel gewerkt en het leed gezien, hoe ga je dat weg beredeneren?
De asiels zitten regelmatig vol, gewoon helemaal vol met katten, dan nog gooien eigenaren die uitgekeken zijn op hun kitten uit zo'n schattig oepsnestje de katten gewoon over het hek in het weekend of proppen de kittens uit hun oepsnest gewoon door de brievenbus.
Vertel jij zo'n klein beestje of het nu niet meer zo schattige éénjarige katje maar eens dat ze daar zitten omdat alle katten het recht hebben op voortplanting.

We zijn verantwoordelijk voor onze huisdieren en ja daarom moeten we voor ze denken, doe even normaal zeg.
We leven nu éénmaal in deze maatschappij en die is zoals hij is.
Maar als jij perse je kat twee oeps nestjes wil laten krijgen moet je niet je kop in het zand steken en met allerlei drogredenen aankomen die een ander je aangegeven heeft.
Je hebt bijgedragen aan het kattenoverschot.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zondag 1 oktober 2006 @ 19:10:40 #105
17075 extreme
-wannahave-
pi_42287549
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 17:51 schreef senesta het volgende:
Ja dat is grappig, en waar ga je mij inzetten?
idd grappig dat jij je aangevallen voelt.
quote:
Ik heb geen katten, hoef ook geen katten, ook heb ik geen hekel aan katten.
Ik heb in een asiel gewerkt en het leed gezien, hoe ga je dat weg beredeneren?
De asiels zitten regelmatig vol, gewoon helemaal vol met katten, dan nog gooien eigenaren die uitgekeken zijn op hun kitten uit zo'n schattig oepsnestje de katten gewoon over het hek in het weekend of proppen de kittens uit hun oepsnest gewoon door de brievenbus.
Vertel jij zo'n klein beestje of het nu niet meer zo schattige éénjarige katje maar eens dat ze daar zitten omdat alle katten het recht hebben op voortplanting.
ik ben het er heel erg mee eens dat het 'baasje' in dit geval verantwoordelijk is voor het al dan niet kunnen voortplanten van hun huisdieren, zoek maar een opmerking van mij in dit of een ander topic waarin ik iets anders beweer.
quote:
We zijn verantwoordelijk voor onze huisdieren en ja daarom moeten we voor ze denken, doe even normaal zeg.
We leven nu éénmaal in deze maatschappij en die is zoals hij is.
huisdieren zijn geen speelgoed, geen persoonlijke decoratie, en geen productiemiddelen, en ik irriteer me aan mensen zoals P_R die er blijkbaar zo over denken.
quote:
Maar als jij perse je kat twee oeps nestjes wil laten krijgen moet je niet je kop in het zand steken en met allerlei drogredenen aankomen die een ander je aangegeven heeft.
Je hebt bijgedragen aan het kattenoverschot.
ach, hier komt de aap uit de mouw, mevrouw heeft een of twee posts uit het topic gelezen, en de rest niet. waar haal je uberhaubt een 2e oepsnestje vandaan als ik vragen mag

en ik heb vast bijgedragen aan het kattenoverschot, maar dat doen onze moraalridders ook, alleen hebben hun katjes blijkbaar meer recht op voortplanting.
Too often, we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head.
  zondag 1 oktober 2006 @ 19:12:30 #106
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42287609
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 19:10 schreef extreme het volgende:

[..]

en ik heb vast bijgedragen aan het kattenoverschot, maar dat doen onze moraalridders ook, alleen hebben hun katjes blijkbaar meer recht op voortplanting.
Ok. Ik hoef me dus niet aangesproken te voelen. Hoera!
pi_42289056
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 19:10 schreef extreme het volgende:

Je bent niet de enige geweest hoor, ik ben zelfs zo stout geweest om een kitten uit Griekenland mee te nemen deze zomer. Dus heb het overschot hier aangevuld met overschot van daar
Sterker nog, ik wil ook een nestje van haar. En dat bepaal ik toch helemaal zelf. Ik wil nu eens geen kat uit het asiel met een verleden, of een ander zielig geval. Ik wil nu mijn eigen kittens.
Als mijn kitten e.o.a. sealpoint britse langhaarheilige pers of wat heb je allemaal, was geweest, geen probleem. (Al heeft mijn Griekse dame me heel wat meer gekost.) Maar ga nou niet een nestje nemen met een asbakje want dan vul je het overschot aan.

Voor de rest vind ik het hier wel gaan om twee uitersten, de "moraalridders" zoals jij ze noemt, en iemand die gelijk vind dat een vrouw haar eileiders maar moet laten afbinden totdat de kinderhuizen leeg zijn.
Er is ook nog een midden weg hoor. Ik zie hier dat alle mensen met een nestje daar heel goed mee omgaan, naar nieuwe baasjes zoeken, en na plaatsing ook nog via het forum op de hoogte worden gehouden van de vorderingen van zo'n kitten.
  Moderator zondag 1 oktober 2006 @ 20:05:40 #108
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_42289293
Nee ik ook niet, ik heb geen eens een kat .

@ extreme, ik dacht gelezen te hebben dat je te laat was met laten steriliseren en dat jouw kat daardoor weer zwanger was?
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 11:34 schreef extreme het volgende:

[..]

omdat die sloerie van een moederpoes zich zwanger heeft laten neuken voordat ik haar kon laten steriliseren, ze was opzich alweer zwanger voordat het vorige nest het huis uit was

ze heeft wel ervaring met kittens inmiddels
pi_42289398
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:05 schreef senesta het volgende:
Nee ik ook niet, ik heb geen eens een kat .

@ extreme, ik dacht gelezen te hebben dat je te laat was met laten steriliseren en dat jouw kat daardoor weer zwanger was?
[..]
Een oeps nestje dus, niet twee. Het eerste was een bewuste keuze. Lees je even in, dan zie je ook haar argumentatie voor dat eerste nestje.
  Moderator zondag 1 oktober 2006 @ 20:13:28 #110
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_42289514
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 19:58 schreef Deliana het volgende:

[..]

Je bent niet de enige geweest hoor, ik ben zelfs zo stout geweest om een kitten uit Griekenland mee te nemen deze zomer. Dus heb het overschot hier aangevuld met overschot van daar
Sterker nog, ik wil ook een nestje van haar. En dat bepaal ik toch helemaal zelf. Ik wil nu eens geen kat uit het asiel met een verleden, of een ander zielig geval. Ik wil nu mijn eigen kittens.
Als mijn kitten e.o.a. sealpoint britse langhaarheilige pers of wat heb je allemaal, was geweest, geen probleem. (Al heeft mijn Griekse dame me heel wat meer gekost.) Maar ga nou niet een nestje nemen met een asbakje want dan vul je het overschot aan.
Voor de rest vind ik het hier wel gaan om twee uitersten, de "moraalridders" zoals jij ze noemt, en iemand die gelijk vind dat een vrouw haar eileiders maar moet laten afbinden totdat de kinderhuizen leeg zijn.
Er is ook nog een midden weg hoor. Ik zie hier dat alle mensen met een nestje daar heel goed mee omgaan, naar nieuwe baasjes zoeken, en na plaatsing ook nog via het forum op de hoogte worden gehouden van de vorderingen van zo'n kitten.
Het grappige is dat het grootste gedeelte van de katten die in het asiel zitten geen volbloed raskatten zijn.
Mensen betalen een hoop geld voor een raskat en gaan daarom vaak niet over één nacht ijs.
De asbakkies zoals jij ze noemt zijn in mijn ogen niets minder maar de asiels zitten er overvol mee.
Ze zijn gratis op te halen, en als mensen er een foto van zien zijn ze zo verkocht.
Jammer genoeg duurt dat bij een hoop mensen niet veel langer dan het pluisvachtje van een kitten.

En uiteraard bepaal jij dat helemaal zelf, waarom heb je het idee dat ik dat anders zou willen.
In het asiel zitten super lieve sociale katjes, en een kat uit eigen nest geeft ook geen garantie's hoor.
  zondag 1 oktober 2006 @ 20:15:16 #111
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42289562
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:09 schreef Deliana het volgende:

[..]

Een oeps nestje dus, niet twee. Het eerste was een bewuste keuze. Lees je even in, dan zie je ook haar argumentatie voor dat eerste nestje.
Er is geen enkel bezwaar of argument om een poes te steriliseren zonder dat ze eerst een nestje heeft gehad.

En lees je even in, Extreme is een hij...
  zondag 1 oktober 2006 @ 20:27:04 #112
17075 extreme
-wannahave-
pi_42289913
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Er is geen enkel bezwaar of argument om een poes te steriliseren zonder dat ze eerst een nestje heeft gehad.
het eerste nestje was al ruimschoots vergeven voordat ze goed en wel gedekt was, dus geen enkele reden om haar te laten steriliseren voordat ze dat nestje gehad had.
  zondag 1 oktober 2006 @ 20:29:30 #113
17075 extreme
-wannahave-
pi_42290010
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:13 schreef senesta het volgende:

[..]

Het grappige is dat het grootste gedeelte van de katten die in het asiel zitten geen volbloed raskatten zijn.
het grappige is wel, en dat zal jij ook weten met je asiel ervaring, dat er heel vaak stukgefokte raskatten in het asiel eindigen, die leveren namelijk geen geld meer op voor de baas.
pi_42290379
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En lees je even in, Extreme is een hij...
Volgens Extreme en de dierenarts was het wel een argument. En ik lees me heel goed in, maar ga niet ieders profiel checken voor het geslacht. Iemand afmaken over iets, zonder over alle info te beschikken, die gewoon in de topics staan, dat is wat anders.
  Moderator zondag 1 oktober 2006 @ 20:46:42 #115
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_42290744
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:29 schreef extreme het volgende:

[..]

het grappige is wel, en dat zal jij ook weten met je asiel ervaring, dat er heel vaak stukgefokte raskatten in het asiel eindigen, die leveren namelijk geen geld meer op voor de baas.
Nou, ik kan me die niet specifiek herinneren, ik werk er nu niet meer, al een paar jaar niet meer.
Er zijn ook wel raskatten dat zal je mij niet horen ontkennen.
Ik weet wel dat de gewone huiskat ver de boventoon voert en dat de manieren waarop mensen van de beestjes af proberen te komen echt walgelijk is.
Ik wil niet zeggen dat dat jullie manier is want dat idee krijg ik absoluut niet maar ik geloof wel dat mensen wat verantwoordelijker met hun dieren moeten omgaan, ook wat betreft voortplanting.

En ik lees niet elk topic van iemand voor ik me in een discussie begeef hoor.
  zondag 1 oktober 2006 @ 21:20:53 #116
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42292174
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:27 schreef extreme het volgende:

[..]

het eerste nestje was al ruimschoots vergeven voordat ze goed en wel gedekt was, dus geen enkele reden om haar te laten steriliseren voordat ze dat nestje gehad had.
Ik doel op het argument dat het beter zou zijn voor de poes, lichamelijk danwel geestelijk, om een keer een nestje gehad te hebben.
pi_42298774
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 21:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik doel op het argument dat het beter zou zijn voor de poes, lichamelijk danwel geestelijk, om een keer een nestje gehad te hebben.
En wie ben jij om te bepalen of dat geestelijk of lichamelijk goed is? Vind je niet dat elke eigenaar van een kat dat zelf moet beslissen? Voorlopig zie ik hier alleen maar mensen die met de beste bedoelingen met hun beesten omgaan en goed voor ze zorgen. En aan de andere kant een stelletje zeurpieten die alleen maar met negativiteit en commentaar komen.
pi_42299767
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 23:56 schreef Deliana het volgende:

[..]

En wie ben jij om te bepalen of dat geestelijk of lichamelijk goed is?
Dat zegt ze ook niet, het gaat om de misopvatting dat het noodzakelijk/beter zou zijn voor een poes om eerst een nestje te hebben gehad voordat ze gecastreerd kan worden, maar dit is dus niet zo.
...
pi_42300686
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 00:26 schreef The_Lizard_Queen het volgende:

[..]

Dat zegt ze ook niet, het gaat om de misopvatting dat het noodzakelijk/beter zou zijn voor een poes om eerst een nestje te hebben gehad voordat ze gecastreerd kan worden, maar dit is dus niet zo.
Meerdere malen van mijn dierenarts gehoord dat het wel zo is. Nou wil ik niet zeggen dat de goede man liegt en dat jij gelijk hebt. Maar ik wil maar aangeven dat mensen ter goede trouw handelen vaak ook op advies van een dierenarts. Als je daar vervolgens op een forum bij een totaal onschuldig topic om je oren krijgt, dan is dat wel ff slikken.

Wie heeft er nou gelijk, de arts, of die gene op het forum.

Dus wat subtieler reageren, en niet gelijk een oordeel klaar hebben.
  maandag 2 oktober 2006 @ 01:09:24 #120
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42300814
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 13:22 schreef SHE het volgende:
Aangezien ik een voorstander ben van een zo natuurlijk mogelijke benadering van dieren, lopen mijn katten en konijnen vrij rond.
Dwz, de konijnen zonder hok..jaja, geen va 3 heeft een hok en de kat heb ik met 4, ja 4 !! maanden al naar buiten gebonjourd.
Heerlijk vinden ze het.
Maar wat blijkt nu, poesies, net als mensen, zijn ook weleens vroegrijp en die trut van mij flikte het al met 4.5 mnd om zwanger te worden.
Ben ik dan onverantwoordelijk omdat mijn ongesteriliseerde poes buiten loopt?
Neen
Het is niet wenselijk namelijk ze zo jong te steriliseren; net zo min als dat abortus een optie was.
Dus hoppa, nestje....en een lol joh! 5 oersterke kittens, alle 5 een geweldig nieuw thuis...
The end.

We hebben met dieren te maken , beste mensen...en tenzij je idd 24 uur met je neus tussen de staart hangt, kunnen ze nog weleens iets heel natuurlijks doen.
Overigens vind ik het bijzonder...eh, frappant, dat iemand die pleit voor een natuurlijke en gezonde benadering van dieren, zelf een paar gedragstherapeuten op haar katten loslaat.
4,5 maand?!

*schrikt en afspraak DA gaat maken
pi_42301260
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 01:02 schreef Deliana het volgende:

[..]

Meerdere malen van mijn dierenarts gehoord dat het wel zo is. Nou wil ik niet zeggen dat de goede man liegt en dat jij gelijk hebt. Maar ik wil maar aangeven dat mensen ter goede trouw handelen vaak ook op advies van een dierenarts. Als je daar vervolgens op een forum bij een totaal onschuldig topic om je oren krijgt, dan is dat wel ff slikken.

Ehh, je voelt je wel enorm aangevallen door opmerkingen die niet eens naar jou zijn gericht (op één na misschien).

Wat betreft het castreren van een poes; het idee dat een poes eerst een nest gehad "moest" hebben stamt nog van vroeger en is nu achterhaald (Google er maar eens op), dus misschien dat jouw DA wat ouder is en niet helemaal up to date. Bij dierenasielen doen ze ook niks anders gelukkig, het zou wat zijn als ze daar *elke* poes moesten laten jongen voordat ze die konden castreren.
...
  maandag 2 oktober 2006 @ 05:45:17 #122
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42302595
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 01:02 schreef Deliana het volgende:

[..]

Je zegt 'een totaal onschuldig topic'. Als je de OP en de TT nou nog eens bekijkt, dan zie je dat dit topic gestart is met een bepaalde intentie: juist om eens kritisch te zijn over nestjes ivm het kattenoverschot.

En je gebruikt de uitdrukking 'om je oren krijgen' en gebiedt vervolgens dat we wat subtieler moeten reageren en niet gelijk een oordeel klaar moeten hebben. Lees dan nog eens na hoe ik op dit onderwerp ben ingegaan:
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 13:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik wil dit er toch wel even uitlichten, aangezien dit topic de titel 'smoesjes over poesjes' draagt.

Volgens mij is het toch echt een hardnekkig misverstand dat het voor een poes beter is om een nestje te hebben gehad voordat ze gesteriliseerd (gecastreerd) wordt. Als dat misverstand nou eens uit de wereld geholpen kon worden, zou dat misschien een hoop overtollige katten schelen.
En even later een vervolg daarop:
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 13:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, ieder maakt zijn eigen keuzes. Maar ik dacht dat dit topic er nou juist voor bedoeld was om in ieder geval te zorgen dat mensen niet op basis van onwaarheden hun keuze maken. En om mensen bewust te maken van de consequenties van hun keuze.

[...]
Ik vind dat toch aardig én on topic én het veroordeelt niet de mensen die op basis van onjuiste informatie (in mijn visie dan) een keuze hebben gemaakt maar heeft slechts de intentie om het misverstand aan de orde te stellen.

En nou jij weer.
  maandag 2 oktober 2006 @ 09:17:37 #123
17075 extreme
-wannahave-
pi_42303681
Mag ik trouwens voor eens en voor altijd een einde maken aan het "castreren" van poezen,

dames: volgens de katten enceclopedie en de dikke van dale werkt castreren alleen bij mannelijke dieren, bij vrouwen heet het sterilisatie.

cas·tra·tie (de ~ (v.), ~s)
1 onvruchtbaarmaking door verwijdering van de zaadballen => emasculatie

http://www.kattenencyclopedie.com/index.php?menuid=13

vrouwen hebben geen zaadballen.
  maandag 2 oktober 2006 @ 09:20:28 #124
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42303716
Niet waar, ook bij poezen heet het castratie omdat castatie inhoud het verwijderen van de geslachtsdelen die voor voortplanting zorgen. Bij mannen zijn dat zaadballen, bij vrouwen zijn dat eierstokken, eileiders en evt. baarmoeder.
Steriliseren is het onklaar maken van die onderdelen, dus afbinden van zaad- danwel eileiders.
  maandag 2 oktober 2006 @ 09:27:42 #125
17075 extreme
-wannahave-
pi_42303794
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 09:20 schreef Aventura het volgende:
Niet waar, ook bij poezen heet het castratie omdat castatie inhoud het verwijderen van de geslachtsdelen die voor voortplanting zorgen. Bij mannen zijn dat zaadballen, bij vrouwen zijn dat eierstokken, eileiders en evt. baarmoeder.
Steriliseren is het onklaar maken van die onderdelen, dus afbinden van zaad- danwel eileiders.
echt de grootste bullshit,

ik lees in dit topic alleen maar "ik vind dit, ik vind dat, ik vind zus, ik vind zo" kom eens met een onderbouwing, een linkje naar een gerenomeerde website over taalgebruik o.e.d.

castratie houdt in verwijdering van de teelballen. period.
  maandag 2 oktober 2006 @ 09:48:21 #126
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42304090
Hier heb je dan een bron, huilie (beetje overspannen ofzo?)
http://en.wikipedia.org/wiki/Castration

De taalkundige betekenis van een woord in een woordenboek betekent nog niet dat in de medische (dieren) wereld dezelfde betekenis/terminologie gehanteerd wordt.
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:00:45 #127
17075 extreme
-wannahave-
pi_42304293
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 09:48 schreef Aventura het volgende:
Hier heb je dan een bron, huilie (beetje overspannen ofzo?)
http://en.wikipedia.org/wiki/Castration

De taalkundige betekenis van een woord in een woordenboek betekent nog niet dat in de medische (dieren) wereld dezelfde betekenis/terminologie gehanteerd wordt.
whoohoo, daar heb je ff voor nodig gehad, en het beste waar je mee kan komen is een door gebruikers gevulde database die aangeeft dat heel soms de term ook gebruikt word voor het verwijderen van de eierstokken, waarschijnlijk ontstaan uit foutief gebruik door mensen die de term niet snappen.

en dat een klein clubje vakidioten een bepaalde term gebruikt wil nog niet zeggen dat het daarom correct gebruik is,

(en al helemaal geen reden om mensen die wel de correcte terminologie gebruiken af te zeiken, he pumpkin? )
  Moderator maandag 2 oktober 2006 @ 10:04:28 #128
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_42304360
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 09:27 schreef extreme het volgende:

[..]

echt de grootste bullshit,

ik lees in dit topic alleen maar "ik vind dit, ik vind dat, ik vind zus, ik vind zo" kom eens met een onderbouwing, een linkje naar een gerenomeerde website over taalgebruik o.e.d.

castratie houdt in verwijdering van de teelballen. period.
Jeetje wat een frustratie zo vroeg op de dag.
Slecht geslapen?
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:12:46 #129
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42304494
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:00 schreef extreme het volgende:

[..]

whoohoo, daar heb je ff voor nodig gehad, en het beste waar je mee kan komen is een door gebruikers gevulde database die aangeeft dat heel soms de term ook gebruikt word voor het verwijderen van de eierstokken, waarschijnlijk ontstaan uit foutief gebruik door mensen die de term niet snappen.

en dat een klein clubje vakidioten een bepaalde term gebruikt wil nog niet zeggen dat het daarom correct gebruik is,

(en al helemaal geen reden om mensen die wel de correcte terminologie gebruiken af te zeiken, he pumpkin? )
Eh, wie zeikt wie nou af?

Ik blijf erbij dat een term zoals die in (niet-medische) woordenboeken wordt uitgelegd in de medische wereld anders gebruikt wordt en dat is hier zeker het geval.

Castreren komt van het latijnse castro wat het verwijderen van voortplantingsorganen betekent.
En dan heb ik hier nog een link: http://www.ndif.org/Terms/castration.html

Verder raad ik je aan om even met je huisarts te praten want je klinkt echt een beetje overspannen. Misschien helpt een pilletje?
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:13:32 #130
17075 extreme
-wannahave-
pi_42304505
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:04 schreef senesta het volgende:

[..]

Jeetje wat een frustratie zo vroeg op de dag.
Slecht geslapen?
de frustratie ligt duidelijk bij een paar anderen in dit topic,
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:24:19 #131
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42304702
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 09:17 schreef extreme het volgende:
Mag ik trouwens voor eens en voor altijd een einde maken aan het "castreren" van poezen,

dames: volgens de katten enceclopedie en de dikke van dale werkt castreren alleen bij mannelijke dieren, bij vrouwen heet het sterilisatie.

cas·tra·tie (de ~ (v.), ~s)
1 onvruchtbaarmaking door verwijdering van de zaadballen => emasculatie

http://www.kattenencyclopedie.com/index.php?menuid=13

vrouwen hebben geen zaadballen.
Ik ben gewoonlijk ook erg van de woordenboekdefinities, maar in dit geval schiet Van Dale simpelweg tekort.

Hier gaat het om:
quote:
Verschil tussen castreren en steriliseren van een kat.

Castratie (ook wel neutralisatie genoemd) is bij een kater het weghalen van de ballen en bij poezen het weghalen van de eierstokken en baarmoeder, zodat de dieren onvruchtbaar worden.
Sterilisatie is het afbinden van respectievelijk de zaadleiders en de eileiders, zodat het dier hetzelfde paargedrag blijft vertonen, maar geen kittens meer kan voortbrengen.
Als u uw kater of poes laat "helpen", zal de dierenarts bijna altijd voor castratie kiezen (zowel bij de poes als bij de kater).
Met sterilisatie van een poes bedoelen de meeste mensen dus castratie.
Bron

Dus Extreme, ik hoop maar dat je poes is gecastreerd, anders zal er nog regelmatig een krolse poes aan je kop gaan zeuren.
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:34:59 #132
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42304900
PS Extreme, ik heb de link die je zelf opgaf, nog eens beter bekeken en gezocht op castratie. En ik lees dit:
quote:
Sterilisatie en Castratie

Het is een wijdverbreid misverstand dat een poes eerst een nest gehad moet hebben voordat ze een onvruchtbaarheidsoperatie kan ondergaan. Deze misvatting is bovendien een bijzonder slecht argument om 'dan maar' een nest te fokken! Hoewel een onvruchtbaarheidsingreep bij een poes in de volksmond altijd een sterilisatie wordt genoemd (formeel het afbinden van de ei- of zaadleiders) is er feitelijk sprake van een castratie (het verwijderen van de geslachtsorganen).
http://www.kattenencyclopedie.com/index.php?menuid=29&pageid=122
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:35:27 #133
17075 extreme
-wannahave-
pi_42304911
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:24 schreef Lienekien het volgende:

Ik ben gewoonlijk ook erg van de woordenboekdefinities, maar in dit geval schiet Van Dale simpelweg tekort.
ja, zwerfkattendordrecht.nl is duidelijk een beter ingelichte bron dan Van Dale.
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:40:04 #134
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42305006
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:35 schreef extreme het volgende:

[..]

ja, zwerfkattendordrecht.nl is duidelijk een beter ingelichte bron dan Van Dale.
Van Dale is heilig, maar is geen medisch verklarend woordenboek.

Trouwens, al gezien dat je eigen bron jou ook tegenspreekt?
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:43:50 #135
17075 extreme
-wannahave-
pi_42305088
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Van Dale is heilig, maar is geen medisch verklarend woordenboek.

Trouwens, al gezien dat je eigen bron jou ook tegenspreekt?
ach, volgens p_R maakte ik mezelf uitermate belachelijk met mijn sterilisatie opmerking, ik wilde alleen maar aangeven dat het eerder andersom is, omdat een klein groepje vakmongolen een term gebruikt wil dat niet zeggen dat het correct of ingeburgerd is.
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:50:12 #136
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42305224
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:43 schreef extreme het volgende:

[..]

ach, volgens p_R maakte ik mezelf uitermate belachelijk met mijn sterilisatie opmerking, ik wilde alleen maar aangeven dat het eerder andersom is, omdat een klein groepje vakmongolen een term gebruikt wil dat niet zeggen dat het correct of ingeburgerd is.
Dit is gemeengoed onder dierenartsen. Of vallen die voor jou ook onder 'vakmongolen'?
quote:
Castratie of sterilisatie

Met een castratie worden de organen weggenomen waarin de geslachtshormonen gevormd worden. Met een sterilisatie worden alleen de eileiders bij het vrouwelijk dier en de zaadleiders bij het mannelijke dier onderbroken waardoor er geen bevruchting meer kan plaatsvinden. Dan zullen de loopsheid bij de hond en de krolsheid bij de kat gewoon blijven bestaan omdat de hormonproductie nog steeds plaatsvindt. Omdat juist dat laatste tot overlast leidt kiest men in de regel voor een castratie.
Bron: Dierenkliniek De Mare
quote:
Castratie van een poes
We spreken van castratie als de eierstokken helemaal verwijderd worden en van sterilisatie als de poes onvruchtbaar gemaakt wordt door alleen de eileiders te onderbinden. Bij de poes worden de eierstokken verwijderd en gaat het dus om castratie.

Poesjes kunnen vanaf een half jaar krols worden. Komt de poes al buiten, dan zult u op deze leeftijd iets moeten ondernemen om te voorkomen dat zij gedekt wordt.
Bron: Dierenkliniek Oog in Al
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:52:44 #137
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42305282
De gehele medische wereld spreekt over castratie als ze het verwijderen van eierstokken bedoelen. Maar ja, artsen zijn natuurlijk ook maar vakmongolen.
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:52:47 #138
17075 extreme
-wannahave-
pi_42305285
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:50 schreef Lienekien het volgende:

Dit is gemeengoed onder dierenartsen. Of vallen die voor jou ook onder 'vakmongolen'?
ja, dat zeg ik toch.
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:58:56 #139
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42305439
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:52 schreef extreme het volgende:

[..]

ja, dat zeg ik toch.
Ik ben overtuigd.

Dierenartsen zijn vakmongolen, dus we houden ons voortaan voor medische terminologie strikt aan de definities van Van Dale. Medische woordenboeken zijn hierbij overbodig verklaard.

Dus, jij hebt (straks) een gesteriliseerde poes. Hoe is dat nou, dat ze nog steeds krols wordt?
  maandag 2 oktober 2006 @ 11:03:31 #140
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42305556
Ik vind het ook wel interessant dat Extreme de definities van o.a. het Van Dale-woordenboek als heilig ziet en daarbij voorbij gaat aan de Latijnse betekenis van het woord en de betekenis zoals die er in de gehele medische wereld aan is gegeven. Maarja, zonde van de tijd.
  maandag 2 oktober 2006 @ 11:06:20 #141
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42305624
Kijk eens. Een taalkundige bron die kritiek heeft op Van Dale als het aankomt op medische termen:
quote:
Van Dale bevat veel medische termen. Blijkbaar leest Van Dale medische literatuur. Toch ontbreekt er ook hier iets in de systematiek: er is geen medische begeleiding, zogezegd. Een vakoog ziet eigenaardigheden zoals de volgende. Otoscoop wordt omschreven als ‘werktuig tot onderzoeking van het gehoor’. Fout: een oorspiegel onderzoekt niet het gehoor, maar het oor, met name het trommelvlies en de uitwendige gehoorgang. Vreemder is dat het wel correct staat bij het als synoniem genoemde oorspiegel.

[...]

Ziehier een tocht van ruim een half uur door de medische termen in Van Dale met twee medici. Voldoende om alle reeds gesignaleerde tekorten op het gebied van volledigheid, consistentie en correctheid in volle glorie te mogen aanschouwen. Wat Van Dale mist, is een getraind medisch oog dat in staat is om voldoende samenhang en gelijkwaardigheid in de definities te bewerkstelligen.
Ik heb geknipt omdat het een nogal lange tekst is, maar hier is de bron: Hoe goed en hoe fout is Van Dale
pi_42307887
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 13:22 schreef SHE het volgende:
Aangezien ik een voorstander ben van een zo natuurlijk mogelijke benadering van dieren, lopen mijn katten en konijnen vrij rond.
Dwz, de konijnen zonder hok..jaja, geen va 3 heeft een hok en de kat heb ik met 4, ja 4 !! maanden al naar buiten gebonjourd.
Heerlijk vinden ze het.
Alleen vind ik het minder dat jouw kat bij mij in huis loopt als ik mijn schuifpui open laat staan. Mocht je voorstander zijn van een zo natuurlijk mogelijke benadering van dieren, moet je op de eerste plaats geen dieren nemen. Verder ook overwegen welke omgeving ze thuis horen. Je weet ongetwijfeld ook dat katten niet in Nederland van nature voorkomen.
There's no place like 127.0.0.1
pi_42308087
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:17 schreef SHE het volgende:
<KNIP>
Geef mij 1 steekhoudend argument waarom een oeps nest niet kan, en mensen wel zomaar kinderen mogen produceren.
Die kinderen moeten straks jouw aow gaan betalen maw worden onderdeel van de werkende massa die oa het geld bijeen brengt voor de voorzieningen hier.
pi_42308566
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 16:56 schreef Lienekien het volgende:
Met het domesticeren van katten zijn we toch voor een belangrijk deel verantwoordelijk geworden voor onze huiskatten. En die verantwoordelijkheid vertaalt zich ook in bemoeienis met hun voortplanting. En ja, dan laat je de natuur inderdaad niet haar gang gaan. Maar om nou te zeggen dat je dan '100% denkwerk' doet voor je kat en dan dus geen respect hebt voor dieren en de natuur, dat zie ik echt niet. Je kunt de 'vrije natuur' echt niet meer als maatstaf nemen voor onze huisdieren.
De vrije natuur van de huiskat is beperkt tot het eigen kleine wereldje. Van het huis tot ongeveer 5km rond het huis als hij/zij buiten mag komen. Voor voer is het dier in theorie afhankelijk van de mens, wellicht dat ze een vogeltje of een muis vangen als lollige aanvulling op het eten. Mocht het zo zijn dat de dieren geen voer meer krijgen zullen er minder dieren overleven omdat simpel er weg in 'onze' natuur niet genoeg voer voor handen is voor deze vier voeters.

De vogelstand in nederland is de laatste 25 jaar drastisch terug gelopen de vrij buitenlopende huiskat is een van de oorzaken. Andere oorzaak is de klinische bouw van huidige wijken waardoor er minder nest plaatsen zijn.
  maandag 2 oktober 2006 @ 12:59:38 #145
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42308676
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 12:56 schreef harryharry het volgende:

[..]

De vrije natuur van de huiskat is beperkt tot het eigen kleine wereldje. Van het huis tot ongeveer 5km rond het huis als hij/zij buiten mag komen. Voor voer is het dier in theorie afhankelijk van de mens, wellicht dat ze een vogeltje of een muis vangen als lollige aanvulling op het eten. Mocht het zo zijn dat de dieren geen voer meer krijgen zullen er minder dieren overleven omdat simpel er weg in 'onze' natuur niet genoeg voer voor handen is voor deze vier voeters.

De vogelstand in nederland is de laatste 25 jaar drastisch terug gelopen de vrij buitenlopende huiskat is een van de oorzaken. Andere oorzaak is de klinische bouw van huidige wijken waardoor er minder nest plaatsen zijn.
Ik doelde echter op een andere 'vrije natuur'.
pi_42309109
Ik weet nou niet echt wat ik ervan moet denken. Aan de ene kant vindt ik dat je katten moet stereliseren of castreren, maar als jij daar bewust niet voor kiest en de verantwoordelijkheid neemt om voor de kittens te zorgen. Ga je gang. Wie ben ik om je dan tegen te houden. Maar dan vindt ik dat je niet later nog eens naar het asiel gaat, omdat het je toch allemaal te veel wordt.
Maar wat ik niet snap is dat mensen hun kat zomaar naar buiten te gooien en als dat beest dan zwanger is als excuus komen jaah ze was nog zo jong, dus vond ik het erg om der te " helpen". Dan laat je hem toch net zolang binnen tot dat het wel kan
pi_42313405
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 15:04 schreef Lienekien het volgende:
Ik zal je niet voor hypocriet uitmaken. Ik vind het namelijk nog steeds onzin dat je dit erbij sleept in een discussie over katten. Katten hebben geen kinderwens, alleen een dierlijke drang tot voortplanting.
Mensen hebben ook slechts een dierlijke drang tot voortplanten.

Alleen heet dat dan lekker hypocriet 'kinderwens', omdat dat de salonfähige manier is om te zeggen dat je je eigen genen wilt verspreiden, in plaats van je eigen dierlijke drang in bedwang te houden en een koter te adopteren.

Die 'kinderwens' is en blijft niks anders dan de drang om de eigen genen zo veel mogelijk te verspreiden.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 2 oktober 2006 @ 16:36:31 #148
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42313521
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:30 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Alleen heet dat dan lekker hypocriet 'kinderwens', omdat dat de salonfähige manier is om te zeggen dat je je eigen genen wilt verspreiden, in plaats van je eigen dierlijke drang in bedwang te houden en een koter te adopteren.

Die 'kinderwens' is en blijft niks anders dan de drang om de eigen genen zo veel mogelijk te verspreiden.
Ik vind het woord hypocriet hier dus niet op zijn plaats omdat de vergelijking op dit punt tussen dieren en mensen grotendeels mank gaat. Zoals een andere poster ook al heeft opgemerkt: een mens dat kinderen in de wereld zet, zal daar, uitzonderingen daargelaten, zelf de zorg en verantwoordelijkheid voor dragen. Dat geldt niet voor een huiskat. De verantwoordelijkheid voor diens nakomelingen ligt bij de mens.
  maandag 2 oktober 2006 @ 16:59:20 #149
17075 extreme
-wannahave-
pi_42313989
Ik ben er uit,

• De voortplanting van het huisdier is de verantwoording van het baasje,
  • Whiskas is slecht kattenvoer,
  • Zeeuwse meisjes zijn stom,
  • Castratie is een term die regelmatig fout gebruikt word,
  • Oepsnestjes dragen niet meer bij aan het katten overschot dan gefokte nestjes,
  • Too often, we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head.
      maandag 2 oktober 2006 @ 17:04:27 #150
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_42314069
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 16:59 schreef extreme het volgende:
    Ik ben er uit,

• De voortplanting van het huisdier is de verantwoording verantwoordelijkheid van het baasje,
  • Whiskas is slecht kattenvoer,
  • Zeeuwse meisjes zijn stom,
  • Castratie Sterilisatie is een term die regelmatig fout gebruikt word,
  • Oepsnestjes dragen niet meer bij aan het katten overschot dan gefokte nestjes, (ergo: oepsnestjes dragen bij aan het kattenoverschot)
  • The love you take is equal to the love you make.
    pi_42314814
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 16:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik vind het woord hypocriet hier dus niet op zijn plaats omdat de vergelijking op dit punt tussen dieren en mensen grotendeels mank gaat. Zoals een andere poster ook al heeft opgemerkt: een mens dat kinderen in de wereld zet, zal daar, uitzonderingen daargelaten, zelf de zorg en verantwoordelijkheid voor dragen. Dat geldt niet voor een huiskat. De verantwoordelijkheid voor diens nakomelingen ligt bij de mens.
    Zou een kat echt denken, dan zou ze daar toch echt anders over denken .

Wel eens opgelet hoe zorgzaam een poes haar kittens verzorgt en opvoedt?

Dat jij als mens denkt dat die kat dat niet zonder jou zou kunnen, dat is pas arrogantie.
      maandag 2 oktober 2006 @ 17:56:40 #152
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_42315126
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 17:45 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Zou een kat echt denken, dan zou ze daar toch echt anders over denken .

Wel eens opgelet hoe zorgzaam een poes haar kittens verzorgt en opvoedt?

Dat jij als mens denkt dat die kat dat niet zonder jou zou kunnen, dat is pas arrogantie.
    Die kat kan dat prima zonder mij. Maar na 12 weken is zij echt wel uitgezorgd. En dan? Daar gaat het om.
      Moderator maandag 2 oktober 2006 @ 18:31:59 #153
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_42315904
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 16:30 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Het zou beter zijn om mensen in bijvoorbeeld derde wereld landen beter te onderwijzen over geboortebeperking en ze de middelen aan te bieden om te voorkomen dat er zoveel kinderen in de wereld komen die zonder ouders opgroeien.
    Dan zouden er niet zoveel kinderen zijn om te adopteren.
    Ik zeg niet dat die mensen geen kinderen moeten krijgen maar wel dat je verantwoordelijk bent voor die kinderen en er niet meer zou moeten nemen dan waar je voor kunt zorgen.

Verder vind ik het raar dat mensen en dieren hier op één lat worden gelegd, mensen kunnen bewuste keuzes maken terwijl dieren zich vooral instinctmatig voortplanten.
    pi_42317614
    Het enige wat ik stelde is dat het onderscheid maken tussen 'dierlijke voortplantingsdrang' en de zwijmelterm 'kinderwens' een fictief onderscheid is. Die kinderwens is de voortplantingsdrang, hoe lang en zwijmelig je er ook over lult.
      maandag 2 oktober 2006 @ 20:11:05 #155
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_42317760
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 20:01 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
    Het enige wat ik stelde is dat het onderscheid maken tussen 'dierlijke voortplantingsdrang' en de zwijmelterm 'kinderwens' een fictief onderscheid is. Die kinderwens is de voortplantingsdrang, hoe lang en zwijmelig je er ook over lult.
    Die stelling zou interessant zijn als het hier over de menselijke voortplanting ging. Het gaat echter over dieren, waarbij - en dat ben ik met jou eens - van een kinderwens geen sprake is, dus hier ook niet ter zake kan doen.

Nog even verder redenerend denk ik dat bij een kat waarbij de voortplantingsorganen zijn weggehaald, de dierlijke voortplantingsdrang ook verdwenen is.
      Moderator maandag 2 oktober 2006 @ 21:10:52 #156
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_42319027
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 20:01 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
    Tja natuurlijk hebben wij ook een voortplantingsdrift maar ik kan bekijken hoeveel ik en mijn man verdienen, of we geschikte woonruimte hebben, of we genoeg gespaart hebben, etc etc.
    Dat zijn keuzes die wij maken en een dier niet.
    Een dier is voor zijn omstandigheden afhankelijk van een eigenaar en dat maakt diezelfde eigenaar verantwoordelijk.
    pi_42319097
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 13:45 schreef SHE het volgende:
    Overigens ben ik ook benieuwd hoe mensen die hier zo fel tegenover oeps nestjes zijn, denken over het 'nemen'van kinderen.
    Immers, de weeshuizen zitten over en overvol. Wat zullen we doen, alle kutwijven vanaf 11, 12 jaar preventief steriliseren tot alle weeskindjes zijn geadopteerd?
    Ben ik ook voor. Vooral groepen waarin aangetoont is dat deze op jonge leeftijd tienerzwangerschappen kunnen krijgen. ( )

Het is een van de vele punten die ik steun in het beleid van de chinese overheid. Op dit moment heeft de chinese bevolking 1/3 van alle staal ter wereld nodig om hun groei te voorzien, en 50% van al het beton ter wereld. Over 30 jaar zal er een nieuwe wereld nodig zijn om alleen al China van grondstoffen te voorzien. Maar dit ging over katten.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2006 21:16:25 ]
    pi_48244988
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 23:22 schreef _Nienna_ het volgende:
    '12 weken? Ben je gek, met 7 of 8 weken kan je ze al wegdoen hoor...'
    ik kreeg mijn kitten al toen ze 5 weken oud was
    maar ik had ook weinig verstand van katten, die vrouw van wie ik haar (gratis) kreeg zei dat het wel kon!
    wat fijn dat ik het hier lees ik wil heel misschien ooit nog een nestje maar wil dr wel op voorbereid zijn wetende dat de kittens goed terecht komen etc. voorlopig heb ik hier 2 meisjes in huis lopen. nog niet geholpen...

binnen katten btw moet er niet aan denken dat ze buiten lopen...
    dalijk worden ze aangereden o.i.d.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')