abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41980665
Vervolg op: Borstvoeding, deel 18

FAQ met dank aan nebulung 101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).

Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
pi_41980708
En ik gooide hem dicht met:

De werkzame stoffen in sab simplex
komen overeen met de werkzame stoffen in Aeropax. Officieel niet voor babies, maar wel eens gebruikt bij overmatige gasontwikkeling.
Sab Simplex is hier te bestellen
pi_41980778
Ha, ik vond het al wat raar om als man het nieuwe topic te openen. . Was dat een first geweest wellicht?

Owlet, ik had die links ook gelezen en ik lees écht alleen maar jubelverhalen van mensen met baby's die exact dezelfde symptomen vertoonden als Anna. En vooralsnog kan ik geen mitsen en maren ontdekken, ook niet icm bv. Ik zal het thuis even in de groep gooien, maar als het echt zo erg blijft kunnen we wel eens een flesje bestellen.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_41980909
gemiste kans jarno!
enne....
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:02 schreef Jarno het volgende:
Ik denk dat er iets mis is met mijn tepels bix, want ze drinkt voor geen meter als ze bij mij is. . Heb ik weer.
als de nood maar hoog genoeg is jarno. kortom: je doet gewoon niet hard genoeg je best!
pi_41980953
Haha, briljant bix! .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_41980967
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:11 schreef Jarno het volgende:
Ha, ik vond het al wat raar om als man het nieuwe topic te openen. . Was dat een first geweest wellicht?

Owlet, ik had die links ook gelezen en ik lees écht alleen maar jubelverhalen van mensen met baby's die exact dezelfde symptomen vertoonden als Anna. En vooralsnog kan ik geen mitsen en maren ontdekken, ook niet icm bv. Ik zal het thuis even in de groep gooien, maar als het echt zo erg blijft kunnen we wel eens een flesje bestellen.
Ik vind/vond het wat engig om het aan te raden vandaar dat ik alleen de links gaf want ik ben geen arts en ook geen ervaringsdeskundige met dit middel. Maar ik kan ook geen gevaren of nadelen ontdekken, anders dan dat het geen BV is en dus als bijvoeding gezien kan worden en dus de darmwand aan tast.
Maar goed, dat is aan jullie zelf natuurlijk; wat is de waarde van een koste wat kost in stand gehouden darmlaagje als je kind pijn heeft en niet slaapt...
pi_41981023
Ha, dat was 'm, ik bleef even steken bij 'aerolux' maar da's iets heel anders
Als je morgen toch naar het cb moet kun je het daar misschien eerst nog eens bespreken Jarno, voor je het zo geeft. Misschien hebben ze daar wel ervaring ermee (en kennen ze nadelen).
pi_41981051
Ik heb ook geen darmlaagje geloof ik. We'll live. .

Nah, we zullen d'r niet gelijk volgieten met dat spul maar een keer voor de avondvoeding (dan zijn ze écht heel erg) is de moeite van het proberen waard lijkt me.

--edit: poejmon navragen zullen we uiteraard even doen (alhoewel ik een vermoeden heb wat ze vinden van middelen die hier niet verkrijgbaar zijn en in DL wel).
pi_41981106
Ik heb mijn man geloof ik nog nooit zo horen gillen als toen hij in een helder moment dacht dat hij zoonlief wel even stil kon houden terwijl ik aan het douchen was door hem aan te leggen
  woensdag 20 september 2006 @ 13:23:52 #10
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41981124
En hoe zat dat ook alweer met ABC Dolfidingus (verhaal van een klok en een klepel ) Dat hielp toch ook tegen krampjes? (weer die klepel)
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_41981282
Dutchie, je Hebt inderdaad ABCDophilus en is te koop bij de reforma winkels. Dit helpt erg goed (bij ons tenminste) tegen krampjes. Het kost wel een vermogen, maar dan heb je wel wat.
pi_41981294
dophilus was 't dacht ik.
pi_41981300
In moedermelk zitten extra lange suikerketens die een goede voedingsbodem voor die bacterien zijn die nodig zijn voor een goede darmflora Dutchie. Die ketens zijn zo lang dat mensen 't zelf niet kunnen verteren maar de bacterien groeien er wel goed op. ABC Dophilus (?) voegt extra bacteriestammen toe maar de werking ervan is nog niet overtuigend bewezen (vgl Yakult ed, kan goed zijn maar de werking is tijdelijk en ook niet afdoende bewezen nog).

Aeropax is dus wel in NL verkrijgbaar Jarno.
pi_41981362
Poemojn: maar Aeropax is toch niet hetzelfde als sab simplex? Aeropax is de werkzame stof maar het kan dus dat er in sab simplex nog andere spullen zitten of dat het een lagere dosering betreft? Vooral omdat men op de site die jij noemde bij Aeropax het pas heeft over kinder vanaf 2 jaar en ik op de Duitse sites die over sab simplex gaan elke keer zie staan dat het al vanaf de geboorte mag worden gegeven.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:37:42 #15
2926 Havoc
Rippin' Away
pi_41981515
Cinababy zeker al geprobeerd J. ?
I'm getting too old for this....
pi_41981525
Wat ik toen gelezen had was het hetzelfde maar ik heb niet alle ingredienten vergeleken verder Jarno. Dit was lang nadat wij met een krampende baby te maken hadden, vandaar.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:38:36 #17
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41981537
Poemojn maar het is dus wel te gebruiken met bv? Het breekt het laagje niet af zeg maar? Dan zou ik gewoon dat eens proberen Jarno. Ik geloof dat Belana hier een goede ervaring mee heeft en ik meen Sugar ook.
Als je niet lacht, ben je dood.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:38:38 #18
139476 Make-Yourself
...relative altruism...
pi_41981538
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:23 schreef anneja het volgende:
Ik heb mijn man geloof ik nog nooit zo horen gillen als toen hij in een helder moment dacht dat hij zoonlief wel even stil kon houden terwijl ik aan het douchen was door hem aan te leggen
...omg!........lijkt mij wel een Kodak moment....
Causaliteit....dat is 't.
pi_41981561
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:37 schreef Havoc het volgende:
Cinababy zeker al geprobeerd J. ?
Yuppers.
pi_41981591
Alles wat er ingaat anders dan moedermelk (voor de 6 maanden dan) tast het laagje aan, dutchie. Ook medicatie. Persoonlijk vind ik dat geen ramp, omdat medicatie soms gewoon nodig is.
Variety is the spice of life
  woensdag 20 september 2006 @ 13:41:13 #21
2926 Havoc
Rippin' Away
pi_41981600
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:39 schreef Jarno het volgende:

[..]

Yuppers.
Erg kut om je kleine meid dan pijn te zien lijden. rechtsdraaiend masseren van de buik deed ik nog wel eens dat hielp ook wel aardig. gewoon met 2 vingers.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:42:44 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41981626
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:23 schreef anneja het volgende:
Echt?
Op zich wel stoer. En dan weet hij tenminste wel ook waar het over gaat.
pi_41981636
Een aantal mensen gebruikt hier dat ABC Dolpilidinges. Dat staat te lezen in het kleine babietjestopic waar heel vaak over dit soort dingen gesproken wordt.
pi_41981650
Ja, maar daarna weer excl moedermelk geven helpt het laagje weer opbouwen. Daar staat ook iets over in dat artikel.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:52:05 #25
2926 Havoc
Rippin' Away
pi_41981876
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:41 schreef Havoc het volgende:

[..]

Erg kut om je kleine meid dan pijn te zien lijden. rechtsdraaiend masseren van de buik deed ik nog wel eens dat hielp ook wel aardig. gewoon met 2 vingers.
Omgekeerd op je arm leggen trouwens ook. Dus met je hand op haar borst en buikje op de onderarm en dan gewoon gaan wiegen.
pi_41981929
Hey Jarno, Hier nog een pa met een kindje dat ongelooflijk veel last had van buikkrampjes.... Ik weet hoe het is om nachten over te slaan met een niet te kalmeren kind. Ook bij ons hielpen cinababy, lauwe thee een weet-ik-allemaal-nog-meer voor huis-, tuin- en keukendingen niet. Ook in Duitsland Sab Simplex besteld, ons mannetje boerde beter, maar had nog steeds krampjes.

Is het zo dat je kleintje niet slaapt omdat hij/zij (geen idee eigenlijk, volgens mij nog nergens gelezen ) motorisch heel onrustig wordt en met armpjes en beentjes slaat? Dan is de gouden tip inbakeren. De eerste dag slapen ze goed, de tweede dag komt er weerstand en lijkt het alsnog niet te helpen maar daarna is het grandioos. Wij doen het alleen 's nachts omdat ons mannetje overdag gewoon rustig is/was, en sinds we inbakeren hebben we elke nacht tussen 11 en 7 volledige rust gehad.

Een tweede tip voor zover nog niet geprobeerd. Leg je kleintje in je bijzijn overdag op z'n/haar buik te slapen. Met de billetjes in de lucht is het laten van winden stukken makkelijker en dat lucht op. Wel opletten dat neusje en mondje niet in het matras zitten en gewoon regelmatig controleren of je kleintje "het nog doet". Artsen en CBs zijn tegen, mits je goed op blijft letten als ouder. Vandaar dat wij het alleen overdag doen als we er zelf bij/naast zitten.

Succes/sterkte, ik denk te weten hoe je je voelt
pi_41982102
Dit begint zo ondertussen het krampjes topic te worden. . Sorry dames!

Coelho: dat ik zelf niet slaap zou me nog geeneens niet zoveel boeien. Ten eerste valt dat wel mee omdat ze bij mij toch niet stil wordt en ik voedingstechnisch nog niet zoveel kan betekenen omdat de voorraad melk nog niet helemaal op peil is, dus de nachten komen voornamelijk voor rekening van mijn vrouw. Maar dat bedoelde ik dus ook, ik vind dat ze ook moet kunnen genieten van d'r kraamtijd, ipv de dagen als zombie door te komen.

Op d'r buik vind ze niet enorm prettig, al wisselt het per keer. Het lijkt iig weinig uit te maken qua krampen. Slaan met d'r armpjes en beentjes strekken doet ze wel, maar dat is pas na het last krijgen van de krampjes. Meer een soort van kwijt raken van de frustratie van de pijn denk ik.
  woensdag 20 september 2006 @ 14:08:50 #28
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_41982305
Heeft ze wel gewoon ontlasting, Jarno? Als ze nou harde ontlasting heeft ofzo ik roep ook maar wat, hoor, meedenken enzo dan is dit misschien wat?
Ik heb het nooit gebruikt (en mijn kinderen ook niet ) en ik ken verder ook geen ervaringdeskundigen, maar wie weet......
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_41982319
quote:
Op woensdag 20 september 2006 14:00 schreef Jarno het volgende:
Dit begint zo ondertussen het krampjes topic te worden. . Sorry dames!

Coelho: dat ik zelf niet slaap zou me nog geeneens niet zoveel boeien. Ten eerste valt dat wel mee omdat ze bij mij toch niet stil wordt en ik voedingstechnisch nog niet zoveel kan betekenen omdat de voorraad melk nog niet helemaal op peil is, dus de nachten komen voornamelijk voor rekening van mijn vrouw. Maar dat bedoelde ik dus ook, ik vind dat ze ook moet kunnen genieten van d'r kraamtijd, ipv de dagen als zombie door te komen.

Op d'r buik vind ze niet enorm prettig, al wisselt het per keer. Het lijkt iig weinig uit te maken qua krampen. Slaan met d'r armpjes en beentjes strekken doet ze wel, maar dat is pas na het last krijgen van de krampjes. Meer een soort van kwijt raken van de frustratie van de pijn denk ik.
Ik heb het idee dat je mijn bericht niet helemaal goed begrepen hebt (als het wel zo is, sorry). Sinds wij ons mannetje inbakeren slaapt HIJ de hele nacht door omdat de onrust niet kan ontstaan. Kleintjes krijgen kramp, worden onrustig, gaan slaan en schoppen, nog onrustiger, onrust versterkt de krampjes enz. Een soort van versterkende keten. Door je kindje in te bakeren zijn er misschien wel wat krampjes, maar doordat je stap 2 uit de keten wegneemt (onrust) gaat het zich veel minder versterken. Probeer het eens zou ik zeggen, baat het niet dan schaadt het niet.

O ja, ik heb net ook gelezen dat je vrouw ook al op haar voeding aan het letten was. Onze borstvoedingsdeskundige zei altijd: In Azie krijgen ouders ook kinderen die ze borstvoeden. En daar eten ze altijd pittig. Wij hebben zelf geen verband gevonden tussen krampjes en eten van mijn vrouw. Zij eet nu gewoon alles. Het voordeel is dat je kindje al snel in aanraking komt met veel verschillende voedingsstoffen en dus ook al went aan veel verschillende dingen. Tijdens de zwangerschap heeft het ook al veel "geproefd", dus waarom nu ineens anders gaan eten??
  woensdag 20 september 2006 @ 14:13:38 #30
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_41982431
En dan maak ik van het krampjestopic evene en spuugtopic

Iris spuugt nog steeds wel veel. Ik heb wel dat babyflux, dat lijkt wel wat te helpen. Vervelend is alleen dat dat een kwartier voor de voeding gegeven moet worden. Aangezien ik op verzoek voed, is het soms lastig om dat kwartier vol te maken.
En soms vaak vergeet ik het ook gewoon ronduit

Zijn er misschien andere manieren om spugen (flinke mond terug geven) tegen te gaan? Zoals bijv. een bepaalde manier van aanleggen (volle borst of juist lege borst, of misschien wel eerst een beetje kolven)? Ik houd haar meteen rechtop na een voeding.

Of zou juist wat meer op schema voeden werken? Zodat ze zich niet helemaal vol kan vreten (letterlijk Soms heb ik echt het idee dat ze dat doet )
pi_41982439
Ik heb ook het idee dat de voeding er geen drol mee te maken heeft, eerlijk gezegd. (Zoals je ook steeds vaker hoort en lees op internet trouwens) Maarja, je probeert wat he.
pi_41982528
quote:
Op woensdag 20 september 2006 14:09 schreef Coelho het volgende:
Probeer het eens zou ik zeggen, baat het niet dan schaadt het niet.
Da's niet helemaal waar. Bakeren is niet altijd een wonderoplossing en kan kan ook kwaad doen.
Naast dat je goed op moet letten hóe je bakert, i.v.m. de heupstand moet je ook allert zijn op oververhitting en de hongersignalen.
Al die dingen zijn absoluut niet moeilijk, maar ik wordt altijd een beetje kriebelig als bakeren als een simpel wondermiddel wordt aangedragen want dat is het absoluut niet.
Ja, het geeft rust. Maar als een kind pijn heeft heeft het pijn, ongeacht of die armen nou vast zitten of niet.
Voor de goede orde, mijn dochter slaapt ook ingebakerd en het geeft haar zeker rust. Maar dat geldt niet voor alle babies. En nu ga ik niet meer off topic
quote:
O ja, ik heb net ook gelezen dat je vrouw ook al op haar voeding aan het letten was. Onze borstvoedingsdeskundige zei altijd: In Azie krijgen ouders ook kinderen die ze borstvoeden. En daar eten ze altijd pittig. Wij hebben zelf geen verband gevonden tussen krampjes en eten van mijn vrouw. Zij eet nu gewoon alles. Het voordeel is dat je kindje al snel in aanraking komt met veel verschillende voedingsstoffen en dus ook al went aan veel verschillende dingen. Tijdens de zwangerschap heeft het ook al veel "geproefd", dus waarom nu ineens anders gaan eten??
Er is verschil tussen de veronderstelling dat pittig eten niet goed zou zijn en kinderen die overgevoelig of zelfs allergisch reageren op de voeding van de moeder. En die reactie uit zich vaak door krampjes, pukeltjes, rode billen en overstrekken.
Overigens kan dit zelfs al in de baarmoeder voorkomen.
pi_41982705
quote:
Op woensdag 20 september 2006 14:13 schreef LadyS het volgende:
En dan maak ik van het krampjestopic evene en spuugtopic

Iris spuugt nog steeds wel veel. Ik heb wel dat babyflux, dat lijkt wel wat te helpen. Vervelend is alleen dat dat een kwartier voor de voeding gegeven moet worden. Aangezien ik op verzoek voed, is het soms lastig om dat kwartier vol te maken.
En soms vaak vergeet ik het ook gewoon ronduit

Zijn er misschien andere manieren om spugen (flinke mond terug geven) tegen te gaan? Zoals bijv. een bepaalde manier van aanleggen (volle borst of juist lege borst, of misschien wel eerst een beetje kolven)? Ik houd haar meteen rechtop na een voeding.

Of zou juist wat meer op schema voeden werken? Zodat ze zich niet helemaal vol kan vreten (letterlijk Soms heb ik echt het idee dat ze dat doet )
Hier een (ex)-spugertje! Nou ja, mijn dochter dan
Hier hangt het heel erg samen met idd de hoeveelheid melk die ze naar binnen krijgt. Door een grote melkproductie krijgt ze in korte tijd veel melk én veel lucht naar binnen en als er dan een boertje uit komt stroomt ze gewoon over
Wat hier hielp was één borst per keer per geven, tussendoor laten boeren, na de toeschietreflex een klein beetje in een doek laten lopen zodat de ergste druk er af is (niet kolven, dan verhoogt de productie alleen maar) en toch een klein beetje regelmaat er in brengen. Niet door op de klok te voeden maar door onderscheid te maken tussen grote voedingen (om de twee tot vier uur een verse borst) en kleine voedingen (slokjes tussendoor, waarbij ik de leegste borst geef).
Nu spuugt ze eigenlijk nauwelijks meer. Alleen als ze echt een regel- of clusterdag heeft en heel veel wil drinken. Zo langzamerhand kan ik vaker ook een stukje tweede borst geven, ze kan dat steeds beter hebben, en hoef ik minder strikt te letten op welke borst het leegst is.
pi_41983938
quote:
Op woensdag 20 september 2006 14:13 schreef LadyS het volgende:
Heeft zij er last van, of heb je er zelf last van? Ik zou eigenlijk alleen in het eerste geval maatregelen proberen te nemen.
pi_41983962
quote:
Op woensdag 20 september 2006 14:13 schreef Jarno het volgende:
Ik heb ook het idee dat de voeding er geen drol mee te maken heeft, eerlijk gezegd. (Zoals je ook steeds vaker hoort en lees op internet trouwens) Maarja, je probeert wat he.
Wacht even, was jij niet degene die een paar uur geleden voorstelde om je dochter op radicaal andere voeding over te laten gaan
pi_41984033
quote:
Op woensdag 20 september 2006 15:03 schreef anneja het volgende:

[..]

Wacht even, was jij niet degene die een paar uur geleden voorstelde om je dochter op radicaal andere voeding over te laten gaan
Ja, omdat je, zoals ik ook al zei, gewoon dingen gaat proberen omdat je het niet weet. Maar een stemmetje in m'n hoofd zegt dus dat het er niks (of amper) mee te maken heeft. En ik stelde nog niks voor, ik wou alleen weten of het, in het uiterste geval, kwaad zou kunnen voor de bv. .
pi_41984182

[ Bericht 100% gewijzigd door reese.com op 20-09-2006 15:11:02 ]
Syllables govern the world
  woensdag 20 september 2006 @ 15:13:03 #38
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41984267
Ik ga hier een enorme tvp plaatsen, ik heb namelijk niets te melden maar wil dit topic wel in mijn actieve topic lijst hebben
Lekker douchen!
  woensdag 20 september 2006 @ 15:21:29 #39
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_41984513
Owlet, dank je, ik ga het zeker even proberen!
quote:
Op woensdag 20 september 2006 15:02 schreef anneja het volgende:

[..]

Heeft zij er last van, of heb je er zelf last van? Ik zou eigenlijk alleen in het eerste geval maatregelen proberen te nemen.
Ze heeft er dusverre last van, dat ik er elke moment andere kleding aan kan doen. Tijdens het mondje terug geven an sich heeft ze geen last voor zover ik kan beoordelen.
pi_41986045
Overdag zijn de krampjes echt minder. Ze was net een half uurtje huilerig, maar verder is Anna erg rustig. Ze slaapt nu zelfs al een half uur.

Ik heb het idee dat mijn productie nu goed op gang aan het komen is. 's Nachts moet er echt niet te veel tijd tussen de voedingen zitten, anders lekt het gigantisch.

En een totaal andere vraag (maar wel ontopic). Is iemand van jullie wel eens naar de sauna geweest tijdens de bv periode? Ik wil over een tijdje weer gaan, maar ben zo bang dat ik gigantisch ga zitten lekken. Of zou dat meevallen als vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_41986146
Neem je kolf mee! .
pi_41986176
Je borsten worden 'zindelijk' YPPY

Op een gegeven moment ga je minder lekken. Maar hoe snel dat is, is denk ik verschillend. Bij mij was dat vrij snel, paar weken al.
pi_41986452
quote:
Op woensdag 20 september 2006 16:12 schreef Jarno het volgende:
Neem je kolf mee! .
Ja doei, met die warmte moet ik dan om het kwartier kolven.

Hopen maar dat ze snel 'zindelijk' zijn dan. Scheelt ook weer compressen. Vroeg me al af of ik het komende half jaar of langer geen strakkere shirtjes aan kan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_41986709
bij mij werd het lekken op den duur wel beduidend minder. en anders de befaamde 'deurbel'methode maar toepassen? (jelief heeft 'm hier een paar keer toegelicht geloof ik). en voor de strakke shirts: ken je lilypadz? die werken volgens 't zelfde (dichtdruk/deurbel-) principe, en die zijn heel dun dus die kun je goed onder een strak shirt aan. (wel duur dacht ik). maar anders doen gewatteerde bh's het ook prima: daar tekent een zoogcompres niet zo in af.
  woensdag 20 september 2006 @ 16:59:06 #45
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41987386
lilypadz kosten 25 euro. Ik ben er niet zo heel erg weg van, en als ik naar de sauna zou gaan zou ik ze niet dragen, het ziet er nogal vreemd uit. Hier is het ook inmiddels wat minder aan het lekken. Dat heeft toch wel 8 weken geduurd hoor (en nu ben ik soms bang dat ik nu niet genoeg voeding heb)
Lekker douchen!
pi_41987558
lekken en genoeg voeding staat los van elkaar Sjak. Dat je niet meer lekt is meer een teken dat vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd zijn. Ik pas nog vaak de deurbel toe maar merk wel dat het steeds minder nodig is, mag ook wel na bijna elf maanden dacht ik zo.
tevens tvp
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_41987564
hehheh ik bedoel ook niet dat yppy ze naar de sauna aan zou moeten hoor!
pi_41987794
Nu ik toch in dit topic verzeild geraakt ben : De VLK van mijn vrouw die tevens borstvoedingsbegeleiding geeft gaf aan dat ze beter geen compressen kon gebruiken ivm broeien. Ze heeft nu dubbelgevouwen hydrofiele washandjes in haar BH omdat dat meer zou ademen en de kans op kloven daardoor minder zou zijn.

En nog even @owlet
quote:
Da's niet helemaal waar. Bakeren is niet altijd een wonderoplossing en kan kan ook kwaad doen.
Naast dat je goed op moet letten hóe je bakert, i.v.m. de heupstand moet je ook allert zijn op oververhitting en de hongersignalen.
Al die dingen zijn absoluut niet moeilijk, maar ik wordt altijd een beetje kriebelig als bakeren als een simpel wondermiddel wordt aangedragen want dat is het absoluut niet.
Ja, het geeft rust. Maar als een kind pijn heeft heeft het pijn, ongeacht of die armen nou vast zitten of niet.
Voor de goede orde, mijn dochter slaapt ook ingebakerd en het geeft haar zeker rust. Maar dat geldt niet voor alle babies. En nu ga ik niet meer off topic
Tuurlijk heb je gelijk dat je op een aantal dingetjes moet letten, maar ik ga ervan uit als iemand iets wil proberen dat ze dan wel even zoeken op internet of advies vragen. Om hier nou meteen een complete boekbspreking te houden
En ondanks dat je op moet letten blijft de methode m.i. erg eenvoudig en KAN het bergen verzetten als je kindje er gevoelig voor is. Wat ik zei: Ons mannetje huilde standaard van 23.00 tot 05.00, en dat meer dan 2 weken aan een stuk. Als je dan met inbakeren ineens een kind hebt dat van 23.00 tot 06.00 slaapt, dan ben je blij dat iemand je ooit over inbakeren heeft verteld. Ik vertelde het dus alleen als mogelijke optie die bij ons enorm verschil heeft gemaakt.
pi_41988514
YPPY, ik ga morgen naar de sauna, dus ik zal wel laten weten hoe dat bij mij ging.
Ik ben trouwens niet echt lekgevoelig. Lek ook sowieso niet als ik een BH/kleding aan heb. Het wil alleen nog wel eens gebeuren 's nachts in bed (ik slaap naakt) of 's ochtends (voor het voeden) als ik onder de douche sta.
  woensdag 20 september 2006 @ 18:40:19 #50
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41989956
quote:
Op woensdag 20 september 2006 17:05 schreef bixister het volgende:
hehheh ik bedoel ook niet dat yppy ze naar de sauna aan zou moeten hoor!
Ik ben vandaag niet heel erg helder
Lekker douchen!
pi_42007933
quote:
Op woensdag 20 september 2006 15:21 schreef LadyS het volgende:
Owlet, dank je, ik ga het zeker even proberen!
[..]

Ze heeft er dusverre last van, dat ik er elke moment andere kleding aan kan doen. Tijdens het mondje terug geven an sich heeft ze geen last voor zover ik kan beoordelen.
Mijn jongste kwijlde meer dan een gemiddelde boxer, dus die bonden we een grote boerenzakdoek om z'n nekje waar de grootste kwijlpartijen in verdwenen. Nou leek hij daarmee meer op een golden retriever dan een boxer, maar allee Maar dat helpt qua spugen misschien ook, hoef je alleen het nekdoekje (of slab, of kek babysjaaltje) steeds te vervangen.
pi_42009448
Gisteren moest ik op keuring bij de donorarts zodat ik weer bloed zou mogen geven. Goddank was mijn ijzer goed, had ik niet verwacht omdat iedereen mij nogal bleek vindt en ik natuurlijk ook borstvoeding geef, waardoor het ijzer laag zou kunnen zijn. Met de arts een leuk gesprek gehad, zij bleek CB-arts te zijn geweest en vond het heel goed dat ik nog borstvoeding gaf. Moest ik vooral mee doorgaan en als het even kon zeker twee jaar want dat doen veel vrouwen en is alleen maar goed voor de baby. Na dit gesprek voelde ik me wel weer goed is. Zo van ik ben in orde en de borstvoeding heeft niet al te veel effect op mijn ijzer en ik weer even zoiets positiefs horen over borstvoeding maakt me toch wel blij.

Zeker na veel negativiteit uit de familie over hoe wij het doen. We zouden "Merlijn moeten laten huilen gewoon 3 dagen een uur. Niet oppakken als hij huilt en bij ons bed is heel slecht en niet goed voor kleine kinderen krijg je ze niet afgeleerd, ze moeten op hun eigen kamertje slapen." Dat zijn weer dingen waardoor ik me een slechte moeder voel omdat we het "anders" doen. Maar eigenlijk moet ik het zelf weten, ik heb heel wat gelezen over het samenslapen, alle voors en tegens en het is natuurlijk gewoon de manier waar wij ons gelukkig bij voelen. Dus ik moet vooral niet luisteren naar de negatieve opmerkingen over "hoe verkeerd" wij het doen. Heb nu ook het boek "Nighttime parenting" gekocht bij het LLL en voel me best wel gesteund erdoor. Ook omdat Merlijn nog veel drinkt 's nachts (komt om 1.00 en 4.30) en mijn nachten veel beter zijn sinds hij bij ons in bed slaapt en ik niet helemaal wakker hoef te worden.

Ben ook maar eens echt donateur/abonnee geworden bij de LLL.
pi_42010732
Dat zijn positive berichten Randa!
pi_42010828
Mooi Randa. Als jullie het zo goed vinden, moet je dat vooral blijven doen. Helemaal als je je daar beter bij voelt.
*OUD heilige*
pi_42015571
Nou ja zeg, was net bij het CB. Ze is in 4 weken tijd 3 cm gegroeid, erg sterk volgens de arts, volgt goed met haar oogjes maaaaaaaaaar.. ze was maar 90 gram aangekomen in zes dagen. Ik moet nu volgende week terug en als ze dan niet minimaal 100 gram is gegroeid moet Anna aan de bijvoeding volgens de arts. Daar heb ik zelf toch ook wat over te zeggen.
*OUD heilige*
pi_42015605
ja tuurlijk yppy, kom nou. 90 gram in 1 week is toch voldoende, en dit was nog niet eens een week.
pi_42016217
Wat stom van het CB, 90 gram is voldoende hoor.
pi_42016756
yup,90 is genoeg en dan nog, het is dan jouw beslissing en niet die van het cb, zij hebben slechts een signalerende en adviseende rol.
pi_42016980
Ik vind het wel moeilijk zo, je hoort ervan uit te gaan dat een arts weet waar ze het over heeft en dat je advies op kunt volgen. Ik heb er niet voor geleerd natuurlijk maar vind het wel tegen m'n gevoel indruisen om advies niet op te volgen. We zorgen gewoon dat ze volgende week genoeg aangekomen is.
*OUD heilige*
pi_42017059
Dat gaat dus echt niet gebeuren he, 90 gram is goed hoor. .

(of ze moet volgende week echt helemaal niet gegroeid zijn maar dat zien we dan wel weer)
pi_42017119
Is dit nu toch weer het verhaal van de CB's die groeicurve's van fv-kinderen projecteren op bv-kinderen? Want dan ben ik ook niet te beroerd om dat gewoon een keer te zeggen hoor.
pi_42017211
Ik heb even geen tijd om uitgebreid te antwoorden, Randa, maar ik kom graag op je verhaal terug, want heel erg herkenbaar!

YPPY, belachelijk!!! 90 gram per week is dus precies wat ze moet groeien, dit is gewoon volkomen normaal, je hebt een belachelijk CB en ja je hebt daar zelf wat in te zeggen. Ze hebben een adviserende rol en als ze jou willen laten bijvoeden terwijl Anna zo normaal groeit, moeten ze hun hoofd na laten kijken.

(Stuur je vent er op af )

Maar serieus hoor:

Hoe weet je nu dat een baby genoeg krijgt? Je kunt naar de volgende dingen kijken:

* de baby drinkt minimaal 7 ŕ 8 keer per etmaal;
* je hoort en/of ziet de baby ritmisch slikken of klokken tijdens het drinken;
* je laat de baby rustig de borst leegdrinken, zolang als hij/zij wil en daarna naar wens nog de tweede borst;
* je borst(en) voelen na het voeden soepeler aan dan voor de voeding;
* de baby heeft minimaal 4 zware wegwerpluiers per dag, of minimaal 6 kletsnatte katoenen luiers;
* de eerste maanden komt de baby tussen de 90 en 200 gram per week aan;
* de baby is alert en tevreden;
* tijdens de eerste weken moet een baby iedere dag een paar keer ontlasting hebben. Na verloop van tijd is dit niet meer nodig. Sommige borstgevoede baby's gaan zo efficiënt met hun voeding om dat ze eens in de twee weken ontlasting hebben.

EN Jarno! Hier de nieuwste groeicurve waar borstgevoede babies inpassen, die zij uiteraard nog niet hebben en sla je ze daar mee om de oren.

Weight for Age Girls:

http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_girls_z_0_6.pdf
pi_42017753
quote:
Op donderdag 21 september 2006 15:49 schreef nebelung het volgende:
Ik heb even geen tijd om uitgebreid te antwoorden, Randa, maar ik kom graag op je verhaal terug, want heel erg herkenbaar!
Ben wel benieuwd naar je verhaal. Gelukkig heb ik een vriendin die het zo doet zoals ik het graag zou willen doen. Dus kind lekker bij hun in bed en nu ze haar tweede heeft drinkt de oudste van 21 maanden juist weer lekker vaak omdat haar mamma zoveel voeding heeft. Zij voedt ook nog erg gemakkelijk in het openbaar, mooi om te zien hoor, ik raak er helemaal vertederd van als ik het zie. Juist dat soort dingen spreken me erg aan en ik hoop dat ik het ook mag gaan doen als er hier een tweede komt. Alleen verheug ik me niet echt op de familie, die zijn wel op de hoogte van wat ik zou willen maar er absoluut geen voorstander van. Ben blij dat ik op andere plaatsen en natuurlijk van Magneet er veel steun in krijg. Hij vindt het vanzelfsprekend hoe we het nu doen.
pi_42038578
nebelung, jammer genoeg moet ik steeds alleen naar het CB, maar in noodgevallen geef ik ze wel een linkje. Anna voldoet aan alles, behalve dan die minimaal 90 gram per week. Dat had ze niet in week 2 en 3. Maar nu weer wel. Ik kan het nu weer relatieveren. We gaan het een week proberen en ik zie vrijdg wel wat het wordt. Als het 90 gram is of meer, wil ik best naar de kv kijken, maar ze krijgt er niks van binnen.
Bedankt trouwens nog voor de tip om haar juist snel in bed te leggen als ze moe wordt. Het werkt niet welke keer, maar toch wel bijna de helft van de keren.
*OUD heilige*
pi_42039864
Die 90 gram is een gemiddelde. Je moet rekenen vanaf het laagste gewicht dat ze gehad heeft (dus na het afvallen de eerste dagen, niet het geboortegewicht) en dan dus de gemiddelde groei berekenen. Die zou min. 90 gram per week moeten zijn. Als dat niet zo is kun je kijken naar dingen als borstcompressie, lactatiekundige, kolven en dat bijgeven etc om de groei wat te verhogen. Voor 'borstvoedingsproblemen' bestaan gewoonlijk wel 'borstvoedingsoplossingen'.
Jullie bakerden haar niet in toch? Weet 't ff niet meer, maar inbakeren kan de hongersignalen onderdrukken en dat zou dan nu niet zo goed zijn.
pi_42040168
Gemiddeld zitten we onder die die 90 gram, door de 2e en 3e week. Alleen had ik het idee dat het nu wel goed gaat en dat het daarom weinig zin heeft om bijvoeding te gaan geven omdat ze drie weken geleden niet goed groeide.
We bakeren inderdaad niet in. Als ze slaapt, ligt ze best stil.
*OUD heilige*
pi_42040244
maar ze slaapt wel maar hele korte stukjes toch? ingebakerd slapen ze vaak veel langer door. dat was voor (onze) anna in ieder geval echt een uitkomst, wij (en zijzelf ook) raakten zo uitgeput van dat korte/weinige slapen.
pi_42040464
Ik durfde het hier nog niet te zeggen (ben bang de goden te verzoeken), maar ze slaapt al twee dagen veel beter. 's Middags en 's avonds is ze veel wakker, maar 's nachts slaapt ze nu wel (al is inslapen na de voeding nog lastig) en nu slaapt ze al vanaf 8 uur. Ze is veel rustiger, ook als ze wakker is. De krampjes zijn er nog wel, maar in een korter tijdsbestek.
*OUD heilige*
pi_42040680
jyppy de pyppy!
  vrijdag 22 september 2006 @ 10:36:40 #70
593 sjak
Juffie Bloem
pi_42040893
Jammer he dat er toch te weinig kennis is over BV op het CB. Ik merkte het net ook weer. Ik vind dat Jetske veel drinkt als ik afkolf (150 ml klokt ze zo naar binnen), dat was volgens het CB niet veel want een fles zou nu 180 ml moeten zijn ongeveer. Dus toen zei ik dat het bij BV volgens mij 115 ml/kg/24 uur was maar die regel kende ze niet. Tja...dan kun je als ouder dus best onzeker worden als je eens wat minder kolft

Ik zit tegenwoordig wel eens te berekenen wat ik mee moet geven naar het kdv als ze daar straks heen gaat, hoe doen jullie dat?

Lekker hoor Yppy dat het beter lijkt te gaan! Jetske heeft af en toe ook die krampen en het is toch zo zielig om te zien, je kunt er ook zo weinig aan doen behalve de'r buikje wat warm te houden en beentjes bewegen. Dat helpt bij Jetske gelukkig dan wel goed (dan gaat ze winden laten joh )
Lekker douchen!
  vrijdag 22 september 2006 @ 10:40:34 #71
108648 cattie
lieve moeder
pi_42040977
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 10:36 schreef sjak het volgende:
Jammer he dat er toch te weinig kennis is over BV op het CB. Ik merkte het net ook weer. Ik vind dat Jetske veel drinkt als ik afkolf (150 ml klokt ze zo naar binnen), dat was volgens het CB niet veel want een fles zou nu 180 ml moeten zijn ongeveer. Dus toen zei ik dat het bij BV volgens mij 115 ml/kg/24 uur was maar die regel kende ze niet. Tja...dan kun je als ouder dus best onzeker worden als je eens wat minder kolft

Ik zit tegenwoordig wel eens te berekenen wat ik mee moet geven naar het kdv als ze daar straks heen gaat, hoe doen jullie dat?

Lekker hoor Yppy dat het beter lijkt te gaan! Jetske heeft af en toe ook die krampen en het is toch zo zielig om te zien, je kunt er ook zo weinig aan doen behalve de'r buikje wat warm te houden en beentjes bewegen. Dat helpt bij Jetske gelukkig dan wel goed (dan gaat ze winden laten joh )
180 m? Als Ive een flesje krijgt drink hij meestal zo'n 100 ml... Dat zal hij dan wel de volgende drinkbeurt bij mij compenseren.
Naar het kdv had ik in gedachten om 400 ml mee te geven, 4 voedingen van 100 ml dus, en 1 cupje van 100 ml in de vriezer bij hun voor als hij een keer meer dorst heeft.
  vrijdag 22 september 2006 @ 10:57:08 #72
593 sjak
Juffie Bloem
pi_42041394
Kinderen met BV regelen het inderdaad zelf. Ik vind dat soms ook wel eng hoor, maar ik blijf maar gewoon goed naar haar kijken. Als ze goed eruit ziet dan ga ik er van uit dat het goed gaat. Cattie, jij voedt Ive ook veel vaker dan ik Jetske doe, ik geef haar nu nog maar zo'n 5-7 voedingen per dag. Dat scheelt natuurlijk dan hoeveel ze per keer drinken.
Over voeden gesproken, Jetske moet weer
Lekker douchen!
  vrijdag 22 september 2006 @ 11:01:33 #73
108648 cattie
lieve moeder
pi_42041530
Dank je voor de geruststelling!
Oh, nog maar 5-7 keer? Ik ben jaloers, hier nog steeds 8-10 keer!
Ive groeit nog steeds goed en doet het verder ook prima, ik kijk maar gewoon daarna. En misschien als hij straks 3 dagen in de week overdag flesjes krijgt, dat hij dan ook meer per flesje wil.
pi_42041720
Als Ive het goed doet, compenseert hij dat vast. Bij mama drinken is natuurlijk leuker.

Ik heb nog geen idee hoeveel ik straks mee ga geven. Eigenlijk hoop ik de eerste weken zelf nog te kunnen gaan voeden (ik heb dan nog vakantie).
*OUD heilige*
pi_42041811
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 10:36 schreef sjak het volgende:

Tss wat een onzin van het CB, dat is gewoon de regel voor flesvoeding. Daar kom je met BV ook wel op uit als je maar 4 voedingen per dag geeft maar als dat er nog 8 zijn ofzo dan is 180 ml per fles echt bizar veel.

Voor het kdv heb ik het eerst berekend mbv die 115 (of 150) en daarna gewoon uitgeprobeerd. Menno (m'n man) was al een aantal weken op maandag thuis voordat ik weer ging werken en dan kreeg Finn dus overdag de fles zodat we tegen de tijd dat ie naar het kdv ging wisten dat ie met 160 per fles ongeveer om de 3-4 uur kwam. Ik geef dus nu 2 flessen van 160-170 ml mee naar het kdv.
pi_42044493
Dat is dan weer het voordeel dat Emma fles weigert... Ik heb eigenlijk altijd zo'n 125 ml per voeding mee gegeven naar het kdv en zelden had ze het op. Nu nog krijgt ze net aan 2 keer 125 ml mee omdat ik weet datzetoch niet meer drinkt. Ze heeft het toch nog toe steeds bij mij weer ingehaald en ze is er toch op gegroeid (niet hard maar ze groeit wel...)
En dan nog iets waar je echt wat aan hebt hoop ik. geef in het begin ruim voldoende mee en vraag de leidsters op te schrijven hoeveel ze drinkt, dat is dan een redelijke indicatie voor hoeveel je in het vervolg mee moet geven.
pi_42044792
Hier bij ons CB stimuleren ze de BV juist heel erg. Krijg elke keer vette complimenten dat ik nog steeds zelf voed, want het schijnt dat de helft al na een paar weken stopt. En 80% van die andere helft het half jaar niet vol maakt. Ik kreeg maandag zelfs weer een uitnodiging voor een BV-groep-ochtend of zoiets. Goed voor m'n zelfvertrouwen, want dat zit even in een dipje. Net als de BV. Nu weet ik niet wat eerder was, míjn dipje, of die BV

Ben al voor de 2e dag elk uur aan het kolven, om het handeltje op te krikken. Maar ik betwijfel of het lukt. Merlijn krijgt nu dus weer even het flesje, en ik doe er gewoon dátgeen in wat ik kolf.

Ik hanteerde het volgende rekensommetje: kgx150/aantal voedingen, maar ik begrijp nu dat dat een flesvoeding-sommetje is? Is het voor borstvoeding 115ml? Want dan red ik het nét haha!
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_42044849
YPPE, ik zou haar vlak voordat je naar het CB gaat wegen nog even voeden. Dat scheelt dan ook weer wat grammen.. Om ze bij het CB gerust te stellen
pi_42045316
Icicle, je ziet op verschillende borstvoedingssitesites het sommetje met de ene keer 115 en de andere keer 150. Hoe dan ook is het sommetje alleen een leidraad en het startpunt om uit te vinden waar jouw baby tevreden mee is. Het ene kindje vindt de fles maar niks en drinkt 2x100 en haalt de schade 's avonds wel weer in bij mama, de ander wil het liefst 180 ml per fles en zou dan nog wel meer willen.
pi_42046690
Dat heb ik gisteren ook gedaan Icicle, maar Anna krijgt het dan zo elkaar ze tijdens of vlak na de voeding een flinke luier produceert. Elke keer sta ik haar weer schoon te poetsen bij het CB.

Krik je het niet meer op door Merlijn aan te leggen? Of gaat dat makkelijker door te kolven?
*OUD heilige*
pi_42046835
Tamea, ik hou steeds in mijn achterhoofd dat het inderdaad een leidraad is, maar ik ben zo'n controlfreak he

Baddddd Girl, die Anna

Ik probeerde het al vaker wat op te krikken door vaker aan te leggen, maar volgens mij hielp dat niet/weinig. Nu wilde ik het echt rigoreus(?) doen en stipt elk uur aanleggen/kolven. Het Merlijn zelf laten doen elk uur lukt niet, het is heel moeilijk dat met zijn slaapjes te combineren.
pi_42046900
ik zou 'm er niet voor gaan wakker maken hoor icicle.
pi_42047020
Dat zou ik ook niet doen nee, alleen als hij toch wakker is misschien.
*OUD heilige*
pi_42047046
ja, bijv. voor en na ieder slaapje even laten drinken.
pi_42048069
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 14:08 schreef bixister het volgende:
ik zou 'm er niet voor gaan wakker maken hoor icicle.
Doe ik ook niet hoor!
Ik bedoelde dat ik kolf, in plaats van aanleggen, omdat elk uur aanleggen niet te combineren is mijn zijn slaapjes.
pi_42056984
heeft iemand een linkje naar een groeicurve voor BV - jongens. Ik heb er een van Bohn Staffleu Van Lochem van het internet (0-15 maanden jongens groeidiagram in Google), maar die is volgens mij voor FV.
  vrijdag 22 september 2006 @ 20:53:57 #87
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_42057438
http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_boys_z_0_6.pdf

(dit zou 'm moeten zijn voor 0 - 6 mnd. Ik heb de meisjeslink van Nebelung gepakt en girl in boy veranderd )

Ow, Yppy.. wat ik trouwens gedaan had, ik heb de bv-curve in het groeiboekje geplakt van het CB en die steeds in laten vullen. Bronvermelding erbij en ze zien zelf dat zij degenen zijn die verkeerd zitten
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 23 september 2006 @ 14:05:23 #88
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_42075217
Ik heb van Avent een nieuw massagekussentje gekregen voor op mijn borstkolf (toen kwam ik tot de ontdekking dat ik gewoon een heel ander kussentje gebruikte is niet zo gek dus dat het niet lukte ) Vanmorgen uitgeprobeerd en uit 1 borst 200 cc
En dat gaat Iris lekker opdrinken als ik bij de schoonheidsspecialiste zit vanmiddag
  zaterdag 23 september 2006 @ 17:57:21 #89
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_42081006
Regeldagen

Wat een gedoe, hee.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_42082323
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 14:05 schreef LadyS het volgende:
Ik heb van Avent een nieuw massagekussentje gekregen voor op mijn borstkolf (toen kwam ik tot de ontdekking dat ik gewoon een heel ander kussentje gebruikte
Wat was het verschil, als ik vragen mag?
Ik gebruik namelijk een kolf van zo'n 6 jaar oud, wellicht zijn die kussentjes vernieuwd nu
  zaterdag 23 september 2006 @ 19:40:21 #91
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_42084656
Ik heb mijn kolf aan mijn schoonzusje uitgeleend en die had een ander kussentje gekocht, blijkbaar dus de verkeerde. Zij had zo een kussentje gekocht die ook achter op die borstschelpen zitten.
Dus het is niet zo dat die kussentje vernieuwd zijn, hoor, was gewoon een fout van ons
Ik zal eens kijken of ik fotootjes kan vinden online.
pi_42089467
Ik heb een Isis Avent handkolf. De laatste tijd zuigt hij niet meer vacuum. Heeft dit te maken met gebrek aan toeschietreflex, want het schiet ook niet zo goed toe. Het vervelende is nu dat wanneer ik een ballon van een borst heb en Kendahl niet meer wil, ik dus niet kan kolven....
Nog meer mensen ervaringen hiermee? Tips?
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  zondag 24 september 2006 @ 12:18:28 #93
3011 E.T.
pi_42089740
Probeer het eens door het kussentje nat te maken, pv
of zonder kussentje

Bij Saskia kolfde ik altijd zonder kussentje, regelmatig hoor ik anderen dat 't kussentje nat beter werkt. Even uittesten wat voor jou het prettigste werkt

(en 't niet zo dat je geen vacuum hebt door geenTSR, andersom wel; geen TSR doordat je geen vacuum hebt )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_42090001
ik was een essentieel onderdeel vergeten....
  zondag 24 september 2006 @ 12:41:57 #95
3011 E.T.
pi_42090153
quote:
Op zondag 24 september 2006 12:32 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
ik was een essentieel onderdeel vergeten....
't witte sterretje zeker?
pi_42091134
quote:
Op zondag 24 september 2006 12:41 schreef E.T. het volgende:

[..]

't witte sterretje zeker?
Hoe raad je het zo?
  zondag 24 september 2006 @ 14:11:02 #97
3011 E.T.
pi_42091317
quote:
Op zondag 24 september 2006 14:03 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Hoe raad je het zo?
ik weet uit ervaring ook dat als je die er verkeerdom in doet, dat je geen vacuum krijgt
pi_42092665
Dat ga ik doen als ze vrijdag weer zo miepen E.T. wel een goed plan. Ik voel me wel meer gerustgesteld omdat dezelfde arts mijn nichtje oke vindt, terwijl die boven de curve zit. Ze houdt 'gewoon' van hele grote baby's denk ik.

Natmaken dus ik nu ook altijd, scheelt inderdaad veel. Ik zal het ook eens zonder kussentje proberen. Ik vind het nog best weinig (meestal 40 cc uit twee borsten). Vannacht had ik het anders bedacht. Anna aan de ene kant en de kolf aan de andere en toen had ik ineens 40 aan 1 kant.
*OUD heilige*
pi_42093438
Ja, dat witte sterretje dat wil wat. Altijd eerst je sterretje checken
pi_42094025
Even een kort vraagje; kan het nergens vinden;

Mag je bij koorts (39.5) borstvoeding geven? Voor mij is dit erg hoge koorts aangezien het normaal 36.5 is.

En mag je uberhaupt bij je kleine in de buurt of is het beter van niet? Ze is bijna 6 maanden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')